Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2005, 18:00
shy gurl
shy gurl is offline
Ik zou een leraar niet zo snel bij hun voornaam noemen, dat doe ik nooit. Tegen sommige leraren zeg ik 'je', maar tegen de meeste zeg ik gewoon 'u'. Bij ons doen alle leerlingen het en het wordt wel als normaal gezien om de leraren bij hun achternaam te noemen. Op de basisschool was het trouwens wel altijd jij en voornaam.
Oud 16-04-2005, 19:57
Mara
Mara is offline
Allen 'u' en achternaam. Ander voel ik me ongemakkelijk.

Als een leraar onredelijk is en ik mijn respect begin te verliezen is er trouwens wel een kansje dat ik overga op 'je' en 'jij'
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 11:18
Igorrrai
Igorrrai is offline
In de brugklas werd dat er zo ingestampt dat je leraren met U aan moest spreken en meneer en mevrouw moest zeggen dat ik nu altijd meneer/mevrouw zeg.

Tevens vind ik het ook wel raar als een leraar tegen mij zegt: meneer [achternaam] en ik dan JOW PIET zeg.
Oud 17-04-2005, 11:28
Global
Global is offline
Leraren van mij worden niet bepaald gecharmeerd als ik ze met “je” aanspreek
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 12:08
L1
L1 is offline
eigenlijk altijd u
Oud 17-04-2005, 12:34
mixtape
mixtape is offline
Op mn huidige opleiding voornaam + je
Oud 17-04-2005, 15:29
Verwijderd
U en achternaam, definitely. Misschien wat old-fashioned, maar zo hoort het gewoon, vind ik. Er zijn leraren die het anders wensen, maar dat is niet mijn probleem, ik blijf u zeggen.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 16:26
Hephaistos
Hephaistos is offline
Bij ons zegt iedereen gewoon standaard tegen alle leraren je en jij en we gebruiken alleen maar voornamen. Ik weet wel dat vriendinnen op andere scholen allemaal u en meneer moeten zeggen, dus het is niet heel erg gebruikelijk
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 18:42
Frederike
Frederike is offline
wij zeggen gewoon mevrouw/meneer en u. ik denk eigenlijk dat dat ook wel goed is, want je bent en blijft de leerling... bij ons was het in de eerste ook zo dat er wel eens mensen waren die 'in de fout gingen' maar daar kregen ze geen straf voor.
Oud 18-04-2005, 09:35
Verwijderd
Bij ons op school zeg je gewoon u tegen leraren en spreek je ze aan met meneer/mevrouw en met de achternaam. Van de meeste leraren komen we de voornaam ook niet te weten en ze vinden het over het algemeen niet prettig als je ze met jij/je of met voornaam aanspreekt. Maar dit zal ook wel komen doordat we over het algemeen vrij oude leraren hebben (gem. leeftijd 50+)
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 16:35
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Meneer (achternaam), meester etc.
Oud 18-04-2005, 16:36
Verwijderd
Het is op mijn school tamelijk ongebruikelijk om jij/je en de voornaam te gebruiken. Ik vind trouwens dat er wel een afstand moet bestaan.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 01:53
MyStyle
MyStyle is offline
alle leeraren = Meneer/Mevrouw/U tenzij die het anders woude hebben...
Oud 22-04-2005, 08:09
Lilium
Lilium is offline
Citaat:
Selien schreef op 17-04-2005 @ 16:29 :
U en achternaam, definitely. Misschien wat old-fashioned, maar zo hoort het gewoon, vind ik. Er zijn leraren die het anders wensen, maar dat is niet mijn probleem, ik blijf u zeggen.
Helemaal mee eens
Oud 22-04-2005, 22:35
mwja
mwja is offline
Gewoon bij de voornaam + je/jij.

In het begin vond het ik wel vaag, omdat het wel een groot verschil was bij de middelbare school. Meneer of mevrouw en u klinkt toch iets beleefder en respectvoller misschien. Maar nu denk ik er niet echt bij na, soms noem ik ze 'per ongeluk' wel u.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 23:29
lucy48
lucy48 is offline
áls ik al wat tegen een leraar of lerares zei, dan was het u en meneer/mevrouw. Er werd af en toe wel eens je gezegd en met voornaam, maar dat was wel altijd een beetje onwennig.
(wat zijn er trouwens opvallend veel mensen die je/jij en voornaam zeggen. Ik kan het me gewoon niet voorstellen. Vooral niet dat men de achternaam van de leraar niet eens kent)
Oud 23-04-2005, 09:11
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Wij zeiden altijd "u" en meester/juf.
Misschien een beetje kinderlijk, maar dat was normaal. Als ik oud-docenten tegenkom, switch ik nog altijd automatisch over.

Op mijn huidige opleiding is het normaal te tutoyeren, maar ik kan er niet aan wennen. Ik spreek ze wel aan met hun voornaam. "Doctor" of "Professor" is te formeel

Laatst gewijzigd op 23-04-2005 om 09:13.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 02:06
Verwijderd
Op de middelbare school was het bij 1 leraar voornaam, rest achternaam en overwegend u, soms tussendoor je en bij die ene altijd je.. daar mocht je geen u zeggen

En nu is het wisselend. Over het algemeen voornaam en je.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 02:53
p-chez
p-chez is offline
Ik zeg altijd je of jij, en spreek docenten altijd bij de voornaam aan. Zo heb ik dat tot nu toe tijdens m'n hele schoolcarrière gedaan, en zo ook op m'n huidige opleiding.

Ik vind dat zo persoonlijk met elkaar omgaan zorgt voor een prettiger werkomgeving, en dat heeft m.i. ook een zeer positieve uitwerking op de werkresultaten. In ieder geval bij mijn opleiding.
Oud 25-04-2005, 22:49
Verwijderd
Op de basisschool was het altijd juf of meester en dan de voornaam en de meesten zeiden "je". Maar er was niet echt een regel ofzo. Maar op mijn middelbare school is het wel meester/mevrouw en dan de achternaam en je spreekt de leraren ook altijd met U aan. Maar ik moet zeggen daar was ik in een week aan gewend en dat maakt de sfeer vind ik ook niet anders ofzo. Het is denk ik maar net wat je gewend bent.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 11:13
Nona
Nona is offline
Citaat:
Princesje schreef op 25-04-2005 @ 23:49 :
Maar op mijn middelbare school is het wel meester/mevrouw
Leraar wiskunde van mijn middelbare school: "Meester??? Ik heb toch geen zweepje bij me???"

Hoe dan ook, op de middelbare school was iedereen meneer/mevrouw en u. Op de universiteit verschilt het, maar daar lopen taken ook door elkaar heen. Docentfuncties worden wel door afgestudeerde mensen ingevuld enzo, maar we hebben ook onderwijsgroepen waarbij een tutor aanwezig is, dat wil nog weleens een derde- of vierdejaars zijn. Die spreek je niet met u aan, en soms ook docenten niet die tutor zijn, die stellen zich dan vaak ook voor met hun voornaam.
Oud 04-05-2005, 20:17
bagel
bagel is offline
bij mij is het altijd u en meneer/mevrouw.. bij de AH vind de kassameneer het nog wel eens irritant maarja.. en bij mijn stage begon die man alleen nog maar fires te praten omdat ik meneer en u zei maar het lukt me niet om tegen iemand die ouder is je en jij te zeggen
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 20:37
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Global schreef op 17-04-2005 @ 12:28 :
Leraren van mij worden niet bepaald gecharmeerd als ik ze met “je” aanspreek
Inderdaad. En sommige leraren laten dat ook duidelijk merken bij ons:

Citaat:
'Je? Voor jou is het U, jongeman.'
Oud 04-05-2005, 21:14
Dr.Martenmeisje
Dr.Martenmeisje is offline
Bij ons iedereen u en meneer/mevrouw... en soms zeg ik wel eens onbewust 'je /jij' of een voornaam, maar niet vaak.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 00:09
Keith
Keith is offline
Ik vind dit ook altijd zo lastig. Ik had vroeger op de middelbare meestal de neiging om u te zeggen en de achternaam te gebruiken. Maar ik zeg nogal vaak onbewust je of jij, hetgeen soms niet echt op prijs werd gesteld. Bij de mentor vond ik het al helemaal lastig, omdat ik altijd les had van haar met slechts een andere klasgenoot (Latijn). Dan wordt de sfeer gauw informeel, maar om de voornaam van je lerares te gaan gebruiken is erg onnatuurlijk vind ik, maar om nou de achternaam te gebruiken te formeel.

Ik mijd sowieso het gebruik van "jij" want dat klinkt vaak hjeel denegrerend, terwijl "je" niet opvalt in een zin en je dus best kan zeggen.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 00:44
JCG
JCG is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-04-2005 @ 17:08 :
Leraren zijn je meerderen en de relatie leraar-leerling is een zakelijke. Dus tenzij ze anders hebben aangegeven getutoyeerd te willen worden spreek je ze met 'professor X' en met 'U' aan.
Oud 06-05-2005, 12:04
Summerlover
Summerlover is offline
Bij ons zijn er geen echte regels, maar zeg uit mezelf gewoon 'u' en meneer/mevrouw nog-wat, omdat ik dat beleefder vind klinken tegenover iemand die ouder is. Een beetje een ongeschreven regel zeg maar als er niks over gezegd is door diegene zelf (vind ik).

En verder: Ik hoef ook geen vriendjes te lijken met m'n leraar als je 't niet erg vind
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 13:23
Verwijderd
op de middelbare school altijd u en meneer of mevrouw + achternaam

nu vrijwel altijd voornaam en je of u
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 18:42
stuudjah
stuudjah is offline
Je 'moet' bij ons U en meneer en mevrouw zeggen.. Netzoals je leraren bij hun achternaam 'moet' noemen.. Maar sommige jongere leraren spreek ik ook aan met je en jij.. Voornamen mag je trouwens wel gebruiken met toneel, tegen de leraren die daaraan meehelpen dan..
Oud 06-05-2005, 19:21
Verwijderd
Citaat:
stuudjah schreef op 06-05-2005 @ 19:42 :
Je 'moet' bij ons U en meneer en mevrouw zeggen.. Netzoals je leraren bij hun achternaam 'moet' noemen.. Maar sommige jongere leraren spreek ik ook aan met je en jij.. Voornamen mag je trouwens wel gebruiken met toneel, tegen de leraren die daaraan meehelpen dan..
Vergis je jezelf dan nooit met mensen van Toneel waar je je tegen zegt en dan in de les u tegen moet zeggen?
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 20:09
annetjuh
annetjuh is offline
het moet geen verschil uitmaken, bij ons noemen we elkaar ook met je/jij en met de voornaam aan, maar meestal spreek ik ze wel met de voornaam en met u, simpel weg omdat ik dat gewend ben.
Op de middelbare was het U en met de achternaam.
Oud 07-05-2005, 11:43
muts8848
muts8848 is offline
Bij ons in het U en meneer huppeldepup, dat doe ik bij de meesten ook wel. Maar op uitwisseling moesten we hen bij de voornaam aanspreken, maar pas op dat je later op school hen ook bij de voornaam noemt!!
Oud 07-05-2005, 16:35
Peacefully
Peacefully is offline
ik zeg nooit U. tegen niemand dus het is altijd jij/je en altijd met de voornaam.
Oud 07-05-2005, 17:17
Verwijderd
Basisschool:
Meester/juf+Voornaam en 'u'. Rare combinatie, ik weet het.

Middelbare school:
Altijd 'u' en achternaam, ook als leraren zeiden dat ik best 'je' mocht zeggen. Op de een of andere manier kon ik dat niet.

HBO:
Voornaam en 'you'. Een van de voordelen van een Engelstalige opleiding: you betekent zowel 'je' als 'u'.

Buiten school:
In formele situaties (telefoon naar IBG, winkel, etc) altijd en tegen iedereen 'u'. In informele situaties schatten naar leeftijd en sociale status.

Ik zeg erg vaak 'u' tegen iemand, ook als diegene dat niet nodig vindt. Mensen zeggen op een aardigere toon 'mag wel jij zeggen ' dan 'moet u zeggen'.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 16:39
Keith
Keith is offline
WIj hebben hier op de universiteit ook nog eens de lastige tussenvariant van leraar/leerling, omdat je bi jveel praktijk dingen wordt geholpen door ouderejaars. Die zijn dus ook leraar, maar vinden het absoluut niet leuk om u genoemd te worden.

Gelukkig zijn de meeste van mijn lessen in het Engels en daar is het geen probleem. Hoewel het soms juist een groot probleem met zich meebrengt dat je niet eens weet welke taal je nou tegen iemand moet praten (bij ons is het een voordeel als je geen Nederlands kunt, heb je weer een zorg minder).
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 03:31
MTpower
MTpower is offline
Zit nog niet zo lang op een nieuwe school, daar is niet echt een regel, het is maar wat de docent zelf prettig vind... Wat ik dan weer verwarrend vind omdat het niet bij elke docent hetzelfde is, dus ik zeg altijd U en Meneer of Mevrouw voor de makkelijkheid
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 06:40
Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Basisschool:
meester/juf + achternaam of voornaam

Middelbare school:
meneer/mevrouw + achternaam

Hogeschool:
voornaam of u
Oud 10-05-2005, 13:41
luchtballon
luchtballon is offline
Op mijn school is het raar als je u zegt. En dat vinden de leraren zelf ook. En ze met hun achternaam aanspreken zou ik al helemaal nooit doen. Nouja, er is 1 leraar waar ik wel eens U tegen zeg, maar die gaan dan ook bijna met pensioen .
Ik vind het heel fijn en open idd. Ik ga vrij informeel om met leraren, en dat doen ze met iedereen.
De afstandelijkheid die het creeert om meneer en mevrouw te zeggen en de 'neppe' autoriteit die het moet hebben staat mij tegen. Als een leraar gezag heeft krijgt hij vanzelf 'respect' en niet door met u aangesproken te worden, dat hoort natuurlijk te komen. Als een leraar het niet heeft komt het ook niet omdat hij ineens meneer is.

Ik zeg voor de grap nog wel eens meneer of mevrouw, maar eigenlijk pas als ze niet luisteren of als ze het toch niet horen
Oud 11-05-2005, 16:13
]{ing
]{ing is offline
ik weet niks van de regels bij mij op school maar persoonlijk ben ik van mening dat het wel zo netjes is om leraren aan te spreken met u of meneer/mevrouw + achternaam. en dat doe ik dus ook altijd.

mensen die je of jij tegen een docent zeggen klinkt altijd nogal.. lomp
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 16:28
Balance
Balance is offline
Ik ben wel benieuwd hoe mensen dat op de universiteit doen met assistenten. Ik heb één keer in de week les van een 3e jaars student. Zij scheelt dus 2 jaar met mij en ik vind het echt zot om tegen haar 'u' te zeggen. Maar aan de andere kant is zij op dat moment wel mijn docente. Zeggen jullie in zo'n geval jij of u?
Oud 11-05-2005, 21:29
Verwijderd
Bij ons is al een 'jou'-cultuur, ook tegen docenten. Ik zou assistenten dus ook gewoon tutoyeren.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 09:20
rare
rare is offline
Citaat:
Nyawa schreef op 12-04-2005 @ 14:49 :
In principe hoor je bij ons op school gewoon u en meneer/mevrouw te zeggen, zo wordt het je ook aangeleerd in de brugklas en zo doet iedereen het ook. Er is maar één uitzondering, en dat is dan ook gelijk de populairste leraar van de school. Sommige leraren - meestal die tussen de 20 en 35 - vinden het geen probleem als je ze bij hun voornaam noemt en zeggen dat soms ook wel, maar op één of andere manier is iedereen zo gewend aan dat officiële dat dat er niet echt in gaat.
bij mij is er (eigenlijk was er) een lerares van rond de 50 die bij haar voornaam aangsproken wilde worden
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 10:06
Verwijderd
Ik heb altijd je/jij en voornamen moeten/mogen zeggen op school. Op de basisschool natuurlijk ook gewoon juf/meester. Op de middelbareschool was er één lerares (mn mentrix) die we in de eerste klas u en mevrouw moesten noemen. Ik heb altijd op het Montessori gezeten en daar is dat eigenlijk normaal. Van veel leraren wist ik niet eens de achternaam. Op het HBO deed ik het automatisch ook, maar ik merkte dat andere het niet deden dus toen ging ik twijfelen. Ben er nu weg, dus maakt ook niet meer uit.
Ik vind je/jij &voornamen prettiger. Maar meer omdat ik het gewend ben.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 10:18
sjefke
sjefke is offline
De leraren bepalen bij ons zelf hoe ze genoemd mogen worden. De meeste leraren willen bij de achternaam genoemd worden en met u worden aangesproken. Bij mijn mentor uit de eerste en de tweede (tevens gs docente voor 4 jaar) mogen we je en Corien zeggen maar das dan ook wel de enige docente die we zo mogen noemen
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 14:28
Alwien
Alwien is offline
Eigenlijk alle leraren meneer / mevrouw en u. Omdat ik vind dat het zo hoort en omdat dat wel min of meer de bedoeling is bij ons op school. Er zijn inderdaad wel leraren die liever met je en / of een voornaam aangesproken willen worden, maar ik doe dat eigenlijk dan toch bijna nooit, vanwege de gewoonte.

Op werkweken e.d. gebeurt het trouwens wel dat ik ze dan wel met je ga aanspreken, omdat het dan ook schijnt te mogen, maar dat gaat er altijd weer uit als we dan terug op school zijn :-)

Het valt me trouwens op dat sommige leraren het nu (ik zit in de 6e) ineens wel goed vinden om met je aangesproken te worden en dat vroeger echt onacceptabel vonden.

In de brugklas gebeurde het inderdaad wel regelmatig dat iemand de 'fout' maakte om juf of meester te zeggen, of mama :-)
Reageren

Regels voor berichten