Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2005, 18:17
Verwijderd
Citaat:
EPD schreef op 10-05-2005 @ 12:49 :
Mwoah, sommige kinders worden gedwongen door wat ze om zich heen zien.
'Oh, al m'n klasgenootjes van 13 hebben al gepijpt, dus ik moet t ook maar doen'
Dat zijn dan hele domme kinders. Ik ben het met Mestopholis (oid) eens.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2005, 18:47
Verwijderd
Citaat:
EPD schreef op 10-05-2005 @ 12:49 :
Mwoah, sommige kinders worden gedwongen door wat ze om zich heen zien.
'Oh, al m'n klasgenootjes van 13 hebben al gepijpt, dus ik moet t ook maar doen'

Schnappi?
das kleine krokodil?
Dat is hun eigen verantwoordelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 19:05
Vice
Vice is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 09-05-2005 @ 14:59 :
toen werden ze ook niet ouder als 30!
moesten ze werken vanaf kinds af aan, en moesten ze zichzelf wassen in de rivier. moesten ze de helft van hun verdiensten inleveren bij de graaf of kerk voor bescherming en hadden ze kinderen nodig om geld te krijgen.
nu allemaal over bodig, dus het is dom gelul
En daarom mogen ze nu op hun 13e geen seks hebben?

Ik zie het probleem niet en ik snap ook niet waarom 13 jarige meisjes die al seks hebben gelijk sletjes te noemen. Tuurlijk zullen sommige wel sletten zijn.
Daarnaast heeft de een eerder behoefte aan seks dan de ander. Het ene meisje wordt ook eerder ongesteld en door al die hormonen die door het lijf gieren is het niet eens zo raar dat ze zo vroeg behoefte aan seks hebben.

Laatst gewijzigd op 10-05-2005 om 19:08.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 19:54
Klein-Sterretje
Klein-Sterretje is offline
Ik vind ook dat je zelf moet weten of je seks wil. Zoals andere mensen hier op de forum al zeiden, niet alle meisjes die op hun 13e zijn ontmaagd zijn sletten. En ja de meeste leeftijd dat wordt gezegd is 16, maar daarom hoef je heus niet te gaan wachten tot je 16 bent als je het al eigenlijk eerder wilt, omdat andere zeggen dat 16 een mooie leeftijd is. Als je zin hebt moet je het doen. Als je je vertrouwt voelt bij de jongen die je vriend kan zijn, moet je het gewoon doen.

Zolang je een beetje weet waar je mee bezig bent, en het echt voor jezelf doet en niet voor je vriend of om erbij te horen, dan vindt ik het geen punt.

Maar iedereen heeft een andere mening over wat "Vroeg" is.

Oud 10-05-2005, 20:18
Verwijderd
Citaat:
annetjuh schreef op 09-05-2005 @ 14:59 :
toen werden ze ook niet ouder als 30!
moesten ze werken vanaf kinds af aan, en moesten ze zichzelf wassen in de rivier. moesten ze de helft van hun verdiensten inleveren bij de graaf of kerk voor bescherming en hadden ze kinderen nodig om geld te krijgen.
nu allemaal over bodig, dus het is dom gelul
En nu een keer opletten bij geschiedenis
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 20:20
Kaps
Kaps is offline
Citaat:
MargotTenenbaum schreef op 10-05-2005 @ 19:17 :
Dat zijn dan hele domme kinders. Ik ben het met Mestopholis (oid) eens.
Ik vind het een beetje naïef om te denken dat kinderen van 13 al goed weten wat ze zelf willen...
Om ze dan al meteen af te schilderen als domme kinders...
Oud 10-05-2005, 20:34
Verwijderd
Citaat:
EPD schreef op 10-05-2005 @ 21:20 :
Ik vind het een beetje naïef om te denken dat kinderen van 13 al goed weten wat ze zelf willen...
Om ze dan al meteen af te schilderen als domme kinders...
Het gaat juist fout als je seks op een jonge leeftijd helemaal in de taboesfeer duwt.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 20:44
Astraea
Astraea is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-05-2005 @ 21:34 :
Het gaat juist fout als je seks op een jonge leeftijd helemaal in de taboesfeer duwt.
Daar ben ik het mee eens, maar je hoeft het ook niet aan te moedigen natuurlijk. Ik vind het persoonlijk ook wel erg jong om op 13 jarige leeftijd seks te hebben. Het enige waar ik me zo aan erger in dit topic, is dat men alles over 1 kam scheert. Ik had niet zoveel kortzichtigheid verwacht.

Ik vind wel dat er meer informatie moet komen, want zoals al opgemerkt, gaan kinderen inderdaad eerder bezig met seks, dus voorlichting zal wel fijn zijn.
Oud 10-05-2005, 21:04
dragonstorm
dragonstorm is offline
exact.

er is een heel verschil tussen seks-van-13jarige-kinderen toestaan en dit aanmoedigen, en het laatste is wat vaak genoeg gebeurt.

Ik denk dat de meesten hier op hun 13e nog wel redelijk vatbaar waren voor de meningen en ideeen van mensen om hun heen. In ieder geval vatbaarder dan dat ze nu zijn.

Mijn punt is dat kinderen niet zozeer tegen zichzelf beschermd moeten worden, maar tegen anderen en media die een (duidelijk foutief) beeld van seks geven.
Iemand die vanaf z'n 11e overspoeld word met informatie over sex (in de break-out manier van dat woord) zal heeeel andere ideeen krijgen over sex dan iemand die dat op z'n dooie gemakje zelf uitvogelt.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 21:21
Astraea
Astraea is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 10-05-2005 @ 22:04 :
exact.

er is een heel verschil tussen seks-van-13jarige-kinderen toestaan en dit aanmoedigen, en het laatste is wat vaak genoeg gebeurt.

Ik denk dat de meesten hier op hun 13e nog wel redelijk vatbaar waren voor de meningen en ideeen van mensen om hun heen. In ieder geval vatbaarder dan dat ze nu zijn.

Mijn punt is dat kinderen niet zozeer tegen zichzelf beschermd moeten worden, maar tegen anderen en media die een (duidelijk foutief) beeld van seks geven.
Iemand die vanaf z'n 11e overspoeld word met informatie over sex (in de break-out manier van dat woord) zal heeeel andere ideeen krijgen over sex dan iemand die dat op z'n dooie gemakje zelf uitvogelt.
Jawel, daar heb je helemaal gelijk in! Wat mij gewoon dwarszit is dat mensen schijnen te denken dat alle 13 jarige mensen hetzelfde zijn. Ik werd ook doodgegooid met seks, op TV, in tijdschriften, op straat door mensen die dachten dat ze stoer waren. En dat heeft mijn beslissing echt niet beinvloed. Ook nu ik er op terugkijk, ik heb het zelf gewild en zou het zo weer doen..

Aanmoedigen moet sowieso verboden worden. Mensen moeten het op eigen tempo doen. Het gepush komt tegenwoordig van de media. Al voor 10en zie je overal seks op TV. Al die stomme clips op MTV en TMF zitten vol met halfnaakte wijven die gebruikt worden voor de seks. De teksten van de nummers zijn waar mogelijk nog erger. Zelfs computerspelletjes tegenwoordig gaan zich meer op seks richten. Internet is ook een boosdoener, want zelfs kinderen die er niet actief naar zoeken krijgen pr0n binnen, aangezien de helft van de files andere namen heeft. Alle mogelijke manieren waarop kinderen een "negatief'' beeld van seks kunnen krijgen worden benut, maar er wordt helemaal geen voorlichting gegeven.
Mjah.
Oud 10-05-2005, 21:27
Verwijderd
Citaat:
dragonstorm schreef op 10-05-2005 @ 22:04 :
exact.

Dus: goede voorlichting op scholen.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 21:51
Kaps
Kaps is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-05-2005 @ 21:34 :
Precies... Maar da bedoel ik ook
Als je kinders van 13 dom gaat noemen als ze willen seksen omdat hun vriendjes ook seksen, dan duw je het toch juist de taboesfeer in?
Oud 10-05-2005, 22:11
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
EPD schreef op 10-05-2005 @ 22:51 :
Precies... Maar da bedoel ik ook
Als je kinders van 13 dom gaat noemen als ze willen seksen omdat hun vriendjes ook seksen, dan duw je het toch juist de taboesfeer in?
Ja. Dus? En? Kindjes van 13 die willen seksen omdat hun vriendjes ook seksen, zíjn gewoon dom. So be it.

Laatst gewijzigd op 10-05-2005 om 23:20.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 22:46
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-05-2005 @ 21:41 :
Ik denk dat Nare Man het inderdaad heel goed heeft uitgedrukt. Ik zie niet in waarom we dit nog een keer moeten herhalen.
hij heeft niets uitgedrukt, alleen maar een statement gemaakt. waarom denken jullie dan meisjes van 13 niet in staat zijn hun wil te bepalen?? op basis van het ontbreken van welke psychologische eigenschappen zijn ze dat niet?
Oud 10-05-2005, 23:19
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
little nemo schreef op 10-05-2005 @ 23:46 :
hij heeft niets uitgedrukt, alleen maar een statement gemaakt. waarom denken jullie dan meisjes van 13 niet in staat zijn hun wil te bepalen?? op basis van het ontbreken van welke psychologische eigenschappen zijn ze dat niet?
Het zijn nog kinderen. Op hoeveel verschillende manieren moet dat uitgelegd worden? Een kind van 13 heeft niet de mate van verstand, volwassenheid en verantwoordelijkheid als iemand van 18.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 23:52
Kaps
Kaps is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 10-05-2005 @ 23:11 :
Ja. Dus? En? Kindjes van 13 die willen seksen omdat hun vriendjes ook seksen, zíjn gewoon dom. So be it.
Als het je eigen dochter was, dacht je er wel anders over, groot licht
Oud 11-05-2005, 07:48
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 11-05-2005 @ 00:19 :
Het zijn nog kinderen. Op hoeveel verschillende manieren moet dat uitgelegd worden? Een kind van 13 heeft niet de mate van verstand, volwassenheid en verantwoordelijkheid als iemand van 18.
mijn punt is nou juist dat er helemaal niets uitgelegd wordt. er wordt simpelweg gesteld dat iemand van 13 niet volwassen genoeg is. dat iemand van 13 minder volwassen is geloof ik wel, maar is het daarmee meteen ook onvoldoende?? welke eigenschappen heb je nodig om voor jezelf te kunnen bepalen of je aan seks toe bent en hoe weet je dat alle 13jarigen die inderdaad niet hebben?? ... en hebben alle volwassenen die eigenschappen wel??

ik krijg zo het idee dat jouw mening niet op rationele gronden gebaseerd is, maar puur gevoelsmatig. en ik vermoed dat er wellicht een verband zit tussen hoe jij in het algemeen over seks denkt (vrij behoudend) en jouw gebrek aan seks, maar dat is natuurlijk maar een vermoeden.
Oud 11-05-2005, 07:52
Verwijderd
Idd zullen ook niet alle volwassen die 'eigenschappen' hebben, maar ik denk dat je er van uit mag gaan dat de meerderheid van de volwassenen dat wel heeft. Lees eens wat over ontwikkelingspsychologie, volgens mij wordt daar (meer dan) uitgebreid beschreven hoe een mens zich ontwikkeld en ik weet zeker dat je daar ook goede argumenten uit kan halen waarom iemand van 13 nog niet volwassen genoeg is. Ik heb niet zo'n zin om hier hele theorieën uit te gaan tikken.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 09:15
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-05-2005 @ 08:52 :
Idd zullen ook niet alle volwassen die 'eigenschappen' hebben, maar ik denk dat je er van uit mag gaan dat de meerderheid van de volwassenen dat wel heeft. Lees eens wat over ontwikkelingspsychologie, volgens mij wordt daar (meer dan) uitgebreid beschreven hoe een mens zich ontwikkeld en ik weet zeker dat je daar ook goede argumenten uit kan halen waarom iemand van 13 nog niet volwassen genoeg is. Ik heb niet zo'n zin om hier hele theorieën uit te gaan tikken.
nou wil het geval dat ik psychologie studeer en een 8 hebt gehaald voor mn ontwikkelingspsychologie en dat ik uit alles wat ik over die leeftijd geleerd en gelezen heb niet op kan maken dat ze niet voldoende in staat zouden zijn hun wil op seksueel vlak beter of slechter dan volwassenen kunnen bepalen. natuurlijk zijn er genoeg meisjes die dat niet kunnen, maar ik vraag me af hoe hoog de percentages liggen en ik ben ervan overtuigd dat het in ieder geval niet zo zwart wit ligt als bijvoorbeeld almighty stelt. dus daarom zou ik graag een goede psychologisch onderhouwde argumentatie horen.

natuurlijk speelt bijvoorbeeld de omgeving een belangrijke rol, maar volgens mij is dat voor volwassenen niet anders. het verschil is alleen dat het toevallig door onze cultuur raar gevonden wordt als meisjes van 13 over seks praten en niet als er bijvoorbeeld in SATC over seks gepraat wordt. terwijl naar aanleiding van beide soorten gesprekken meisjes/vrouwen op seksueel gebied dingen zouden kunnen doen die ze anders niet zouden doen. ik vraag me dan af waar het principiële verschil ligt.
Oud 11-05-2005, 09:50
Baka²
Baka² is offline
Ik moet zeggen, ik vind dit een fucking interessante topic.

Ik ben het eens met (zoals ik eerder al had aangegeven) iedereen die zegt dat 13 te jong is. Dat IS het ook. Op je 13e (heck, voor mij zelfs tot eind van m'n 15e) zie je nog niet in wat de pure waarde van neuken nou werkelijk is. Het is voor mij nu meer een uitting van liefde dan alleen maar lust, waar je eerst (de meeste 13 jarigen) aan denken. Het is "stoer" als je seks hebt, als ik heb geneukt ben ik gelijk een van de stoerste jongens van de klas. Je krijgt aanzien, waardoor ze het sneller willen. Ik ben blij dat ik tot mijn (eind) 17e heb gewacht met seks en dat het is met mijn huidige vriendin is. Ik doe het met mijn eerste echt serieuze relatie. Als iemand van 13 of 14 seks heeft met iemand waar ze al 2 jaar mee hebben, zou je mij veel minder horen klagen. Ik heb het vooral over de (in mijn ogen nog) kinderen die zich laten ompraten door hun vriendjes en MTV, TMF en The Box, waar ze toch door al die Rap nummers zich over te laten halen dat seks stoer is.

Op je 13e weet je gewoon nog niet genoeg van de gevolgen af. Veel weten nog niet echt veel van de term soa af (heb ik toen geleerd bij bio en verzorging), en je durft waarschijnlijk ook nog niet condooms te kopen. Dus doen ze 't maar onveilig (het is bewezen dat op jongere leeftijd veel meer het onveilig doen). Of ze gaan voor 't zingen de kerk uit (coitus interruptus *goed geleerd* ). En dan weten veel ook nog niet dat je ook van voorvocht zwanger kan raken.

Ze durven niet zo snel naar de huisarts toe te lopen voor problemen, aangezien ze dit normaal alleen met hun moeder doen die er vast het niet mee eens is dat ze al seks hebben gehad. Het blijft dan geheim en onzeker en "BAM!" weer een kindmoeder erbij.

Op jonge leeftijd word gewoon vaak seks onderschat. Het word te vaak als een lust gezien, iets waar je stoer van word. Vaak niet om de werkelijke reden, en als je dan vroeg seks hebt gehad kom je er later achter dat je spijt krijgt dat je niet hebt gewacht op "die ene". Dat je niet op latere leeftijd met een persoon waar je echt verlieft op bent en langere tijd mee hebt, dat je daar niet het gestuntel van de eerste keer meemaakt.

Dus hierom ben ik vooral tegen seks op een jonge leeftijd. Als je echt lang hebt met elkaar, vind ik wel dat je seks mag hebben op jonge leeftijd (13/14), maar denk gewoon goed erover na. 3 maanden is niet lang, dan klinkt het misschien zo, maar als je 1,5 jaar hebt langer, zou je veel liever hebben gehad dat je toen met die liefde seks zou hebben gehad.

...
is dit genoeg mijn mening onderbouwd?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 09:56
Verwijderd
Citaat:
Baka² schreef op 11-05-2005 @ 10:50 :
Nee. Met goede voorlichting zijn alle problemen die je noemt te verhelpen. Mensen zijn klaar voor seks als ze er zin in hebben, niet als ze een bepaalde leeftijd hebben bereikt. Dat is bij de één misschien 12, en bij de ander 18. Big deal.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 10:10
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 11-05-2005 @ 10:56 :
Nee. Met goede voorlichting zijn alle problemen die je noemt te verhelpen. Mensen zijn klaar voor seks als ze er zin in hebben, niet als ze een bepaalde leeftijd hebben bereikt. Dat is bij de één misschien 12, en bij de ander 18. Big deal.
iemand die het snapt.

de ontwikkeling van kind naar volwassenen begint bij meisjes normaliter tussen 9 en 12. per persoon verschilt het hoe snel deze ontwikkeling lichamelijk en geestelijk gaat. daarom is het onmogelijk een leeftijd aan te geven waarop je al dan niet klaar bent voor seks, of je moet met leeftijden als 8 of 20 komen. ontwikkelingspsychologisch gezien zijn er genoeg meisjes van 13 die wel klaar voor seks zijn, omdat ze zowel geestelijk als lichamelijk genoeg ontwikkeld zijn. het slaat dus rationeel gezien nergens op om zomaar als leeftijd 13 te noemen, ook al lijkt het gevoelsmatig misschien erg logisch.
Oud 11-05-2005, 10:19
Astraea
Astraea is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 11-05-2005 @ 10:56 :
Inderdaad!

Ik moet je even de complimenten geven, want jij kunt alles altijd zo kort en bondig samenvatten
Oud 11-05-2005, 10:22
Astraea
Astraea is offline
Citaat:
little nemo schreef op 11-05-2005 @ 11:10 :
iemand die het snapt.

de ontwikkeling van kind naar volwassenen begint bij meisjes normaliter tussen 9 en 12. per persoon verschilt het hoe snel deze ontwikkeling lichamelijk en geestelijk gaat. daarom is het onmogelijk een leeftijd aan te geven waarop je al dan niet klaar bent voor seks, of je moet met leeftijden als 8 of 20 komen. ontwikkelingspsychologisch gezien zijn er genoeg meisjes van 13 die wel klaar voor seks zijn, omdat ze zowel geestelijk als lichamelijk genoeg ontwikkeld zijn. het slaat dus rationeel gezien nergens op om zomaar als leeftijd 13 te noemen, ook al lijkt het gevoelsmatig misschien erg logisch.
Ik denk dat zelfs nu de helft er nog niets van gelooft. Maar persoonlijk weet ik dat je helemaal gelijk hebt. Op mijn 14e had ik een relatie van 8 maanden, ik hield van die jongen en heb seks met hem gehad, maar ik stond er helemaal achter. Ik wilde het zelf en heb er nooit spijt van gehad. Ik blijf erbij: Je kunt niet alles over 1 kam scheren.
Oud 11-05-2005, 10:24
saartjeh
saartjeh is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 03-05-2005 @ 15:40 :
Nou, 'zelf weten, zelf weten'... Dit soort mensen zou tegen zichzelf beschermd moeten worden, vind ik. Te vroeg; ben ik absoluut met je eens. Ik las op Seks over iemand die zei dat ze op haar 11e al ontmaagd was. Ik dacht dat ik achterover van m'n stoel viel. Wat voor slet ben je dan?

Ja, dat soort types vind ik sletten, ja.
das onzin, ja bij 11 jaar wel, maar stel dat mensen van 25 tegen jouw hadden gezegd op je 17e van: he doe niet zo raar, is veel ste vroeg. Want dat vonden ze hoor, toen was het best wel schokkend dat het gemiddelde 17,2 was, dat weet ik nog wel. Tuurlijk is 11 jaar een beetje errug vroeg. Maar 14 is niet zo raar hoor,en dat wij toen met poppen speelde das ook niet helemaal waar. Tenmiste, toen ik in groep 8 kwam waren de barbie's verdwenen en toen ik in de brugklas was, waren vriendjes en zoenen ed ook al heel gewoon.
Het word gewoon steeds eerder, en je kunt die kinderen niet dwingen terug naar poppen te gaan want ze lopen gewoon voor in vergelijking met ons. Tuurlijk zijn er dus die extreme gevallen. Maar dat vind ik ook als je hoort dat er kinderen in groep 5 al ongesteld zijn geweest dan denk ik ook van: slow down with the milk. Mijn nichtje was toen ze 10 was moddervet, al 'vrouw', en behoorlijk aan het volgroeien zeg maar... Dan klopt er ook iets niet.
Maar ik denk dat seks nu niet raar is voor 15jarigen. Ik denk ook dat je niet kunt zeggen: ja maar ze zijn er geestelijk nog niet aan toe. Want ik denk dat ze er geestelijk net zo aan toe zijn dan jullie waren toen jullie 17 of 18 waren, ook nog niet. Wanneer ben je dat wel? Maar zo is het leven toch? Je probeert dingen, pleurt duizend keer op je bek en leert er wat van. Dat denk ik dan tenminste. Het is de taak van de ouders hun kinderen voor te lichten. Het is de taak van de school om een laatste boodschap mede te delen. Maar het is de taak van het kind zelf om zich te beschermen, dat kun je als ouder niet doen, averechts effect. Maar met inlichten bescherm je ook een beetje. Maar zeg nou zelf, jullie waren toch ook 12 toen jullie seksuele voorlichting kregen? Is dat dan zo raar? Nou blijkbaar niet.
Ik snap wel dat iedereen zegt dat je op 13 jarige leeftijd er nog niet klaar voor bent, maar zoals ik net al zei, tijden veranderen en je bent er nu als 13jarige net zo min klaar voor als een paar jaar geleden de 17 jarigen. Dat heet geschiedenis, dat gaat niet alleen terug maar ook door je ouders waren misschien wel in de 20. Het is echt niet zo dat er strax allemaal kinderen van 6 zijn die seks hebben. Dat houd wel op of het slaat terug. Ik vind het ook een beetje belachelijk dat hier 18 of 19 jarigen zijn die een beetje dergelijke uitspraken doen zonder zich er in verdiept te hebben over hoe dat vroeger was, neej het is enkel: vroeger was het die leeftijd, dan moet dat nu ook. De wereld veranderd per seconde, wie zegt dat dat niet zo is met 2 jaar. Maar iedereen doet hier alsof ze er oh zo veel verstand van hebben. Ten eerste ben je zelf niet die leeftijd in die tijd op dit moment dus je weet niet hoe dat is. Dus je staat er al vanaf. Nou ga er dan verder vanaf staan. Maak je studie erover af en schrijf een scriptie op je 30e na onderzoek. Ik zeg niet dat je er niet over mag disscuseren. Maar iedereen denkt hier dat je op je 18e opeens boven alle 15jarigen staat, lieve schatten das 3 jaar!! Fucking 3 jaar is toch nix?? Zeg nou eerlijk, die seksmaatschappij ligt ook bij de jongeren van die generatie. Hoeveel 18jarigen gedragen zich ook niet nog steeds als breezersletten en neuken de hele wereld plat. Nee maar die zijn goed want zij zijn 18 en das volwassen?? Ik weet nu wel wat het antwoord hierop word: ja maar dat zijn sommige 18jarigen, de meeste 18jarigen zijn er wel aan toe. Nou ik vind van niet. Maar betekend dat dat je er toe je 30e mee moet wachten? neej. Geloof me ik vind 11 ook te vroeg. Maar 15 is helemaal zo gek nog niet. Jezus dan zit je in de 3e. In de eerste zou dus nog kunnen volgens jullie ouders, want dan zijn die voorlichtingen er al toch?
Naja het valt me gewoon vaker op dat er mensen zijn die niet in discussie gaan met mensen omdat er het getalletje 15 bij de naam staat of dat mensen 2 jaar (!!!!) ouder zijn, 17 dus, en zich al zo verheven voelen. Sorry hoor, maar dan gedraag je je pas kinderachtig. Nou moet je dit niet zien als een persoonlijke aanval. Maar ik vind de manier hoe er mee omgegaan word hier wel wat vreemd. Iedere 14 jarige vind dat ze oud genoeg zijn bijna en iedereen vanaf 17jaar denkt 'yes, nou hoor ik ook bij de ouderen en nou mag ik dat zeggen over meisjes van 14'
volgensmij gaan heel veel nu denken dat ik 15 ben
naja, dis mijn mening
en weet je, ik denk dat er zelfs nog wel wat te zeggen is over 11 jaar...
Oud 11-05-2005, 10:40
saartjeh
saartjeh is offline
Citaat:
Baka² schreef op 11-05-2005 @ 10:50 :
Ik moet zeggen, ik vind dit een fucking interessante topic.

Ik ben het eens met (zoals ik eerder al had aangegeven) iedereen die zegt dat 13 te jong is. Dat IS het ook. Op je 13e (heck, voor mij zelfs tot eind van m'n 15e) zie je nog niet in wat de pure waarde van neuken nou werkelijk is. Het is voor mij nu meer een uitting van liefde dan alleen maar lust, waar je eerst (de meeste 13 jarigen) aan denken. Het is "stoer" als je seks hebt, als ik heb geneukt ben ik gelijk een van de stoerste jongens van de klas. Je krijgt aanzien, waardoor ze het sneller willen. Ik ben blij dat ik tot mijn (eind) 17e heb gewacht met seks en dat het is met mijn huidige vriendin is. Ik doe het met mijn eerste echt serieuze relatie. Als iemand van 13 of 14 seks heeft met iemand waar ze al 2 jaar mee hebben, zou je mij veel minder horen klagen. Ik heb het vooral over de (in mijn ogen nog) kinderen die zich laten ompraten door hun vriendjes en MTV, TMF en The Box, waar ze toch door al die Rap nummers zich over te laten halen dat seks stoer is.

Op je 13e weet je gewoon nog niet genoeg van de gevolgen af. Veel weten nog niet echt veel van de term soa af (heb ik toen geleerd bij bio en verzorging), en je durft waarschijnlijk ook nog niet condooms te kopen. Dus doen ze 't maar onveilig (het is bewezen dat op jongere leeftijd veel meer het onveilig doen). Of ze gaan voor 't zingen de kerk uit (coitus interruptus *goed geleerd* ). En dan weten veel ook nog niet dat je ook van voorvocht zwanger kan raken.

Ze durven niet zo snel naar de huisarts toe te lopen voor problemen, aangezien ze dit normaal alleen met hun moeder doen die er vast het niet mee eens is dat ze al seks hebben gehad. Het blijft dan geheim en onzeker en "BAM!" weer een kindmoeder erbij.

Op jonge leeftijd word gewoon vaak seks onderschat. Het word te vaak als een lust gezien, iets waar je stoer van word. Vaak niet om de werkelijke reden, en als je dan vroeg seks hebt gehad kom je er later achter dat je spijt krijgt dat je niet hebt gewacht op "die ene". Dat je niet op latere leeftijd met een persoon waar je echt verlieft op bent en langere tijd mee hebt, dat je daar niet het gestuntel van de eerste keer meemaakt.

Dus hierom ben ik vooral tegen seks op een jonge leeftijd. Als je echt lang hebt met elkaar, vind ik wel dat je seks mag hebben op jonge leeftijd (13/14), maar denk gewoon goed erover na. 3 maanden is niet lang, dan klinkt het misschien zo, maar als je 1,5 jaar hebt langer, zou je veel liever hebben gehad dat je toen met die liefde seks zou hebben gehad.

...

ik weet neit waar ik moet beginnen
als er eens wat meer over gepraat werd, dán werden mensen minder snel zwanger, maar die situatie die jij beschrijft kan ook bij 17jarigen, geloof me
en wtf doe jij nou arro met 15jaar nog geen seks en jij bent 18, dat is 3 jaar!! grow up. dat jij dat zo hebt gedaan is leuk voor je, maar dat zegt nix over anderen. Ik heb prcies hetzelfde gedaan, was eind 17 en had al vet lang relatie met mijn vriend en hij wou niet dat ik het tegen mijn zin deed. En nu woon ik met hem samen. Maar al was het uitgegaan. Wat maakt het uit.
Nog iets, echt neuken is ook wat anders he. Ik persoonlijk vind het minder erg als ze vormen van seks doen wat, hoe zeg je dat, bill clinton geen seks vind Ik vind het zoiezo niet erg, moeten ze zelf weten. Ik vind het de taak van de ouders en van de kinderen zelf. Net zo goed bij iemand van 18 (is eigenlijk ook nog een kind hoor)
Oh en doe alsjeblief niet zo bejaard met het princiepe dat je zwanger raakt van rap whahah daar lig ik echt dubbel om sorry hoor. Ik zal het tegen jou zeggen want lieve schat als 15 jong is is (eind)17 dan wel goed??
waar ligt de grens?? nou dat zal ik je vertellen, bij de persoon. Dat kun je niet zeggen.
>>Of ze gaan voor 't zingen de kerk uit<<
dat heeft nix met leeftijd te maken, vriendin van mij (18) deed dat net zo goed toen ze nog niet aan de pil was (was ze ook 18) En ik ken heel veel mensen die dat doen, ik denk zelfs dat jongeren daar meer verstand van hebben. Die horen er meer over en zijn er meer in geintresseerd, lezen de shitkrant enzow. Ik denk dat hoe ouder, hoe simpeler, die denken gewoon: seks is seks. En jongeren weten juist heel goed wat soa's enzow zijn. Ik weet alleen dat je aids en shit kan krijgen en dat je daar uiteindelijk dood aan gaat. Maar weet ik veel of aids een soa is of andersom
het is wel waar dat het steeds meer in the news is om het zo maar te noemen, steeds jonger beginnen ze er mee enzow. naja, is dat zo fout? wie zegt dat?
was jij 1,5 met je vriendin? dat wil ik wel weten? aangezien je toch persoonlijke shit er in gooit.
Oud 11-05-2005, 11:09
Verwijderd
Ik vind dat je seks moet hebben als je daar klaar voor bent. Is dat op je dertiende, dan is dat op je dertiende. Is het op je twintigste, dan is het op je twintigste.

Als je seks hebt als je 13 bent en je bent eraan toe, is er niks mis mee vind ik. Alleen vaak zeggen 13 jarigen (naar mijn ervaring) dat ze eraan toe zijn, puur omdat ze willen weten hoe het is, en je moet er dus wel ECHT aan toe zijn en het 100% zeker weten.

Ik vind dat zolang je het veilig doet en geen spijt hebt dat het wel kan. Alleen als je zomaar met iedereen naar bed gaat is ook raar.

Ik vind trouwens wel dat 13 wel een beetje de grens is. Kan me moeilijk voorstellen dat iemand van 12 zo'n beslissing goed kan maken... Maar ik kan me vergissen?

edit:

Ik ben het wel heeel eens met Baka²:
"Als iemand van 13 of 14 seks heeft met iemand waar ze al 2 jaar mee hebben, zou je mij veel minder horen klagen"

Als je zomaar met elk vriendje het bed induikt vind ik het ook te jong

Laatst gewijzigd op 11-05-2005 om 11:12.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 11:37
Baka²
Baka² is offline
ik heb het zo gebracht omdat ik het van mezelf weet hoe ik er toen overdacht, en hoe m'n vrienden erover dachten. Ik weet dat ik op m'n 13e veel te licht over seks dacht dan dat ik nu doe, als je dat niet doet, zal je mij veel minder horen klagen idd. Ik vind wel dat voorlichting belangrijk is en dat het vaak toch wel beter kan, hoewel ik het de goede kant op zie gaan als je vergelijkt wat er "vroeger" (zie: tijd toen m'n ouders jonger waren) is verteld en nu.

13 geeft op een of andere manier het gevoel van "te jong". Net als 12. Het klinkt vreemd, maar het gevoel is er wel. Ik ken wel mensen die op hun 13e al seks hadden, en het toen deden omdat ze er stoer over deden. Zo hoor ik dat niet van vrienden die het later pas deden. Op een of andere manier klinkt 14 weer niet te jong, en 15 meer naar de normale leeftijd. Het zit tussen je oren, ik weet het. Maar als je een lange relatie hebt dan keur ik het wel weer goed, ik ben gewoon bang dat je er later spijt van zal krijgen (mijn hoofdargument waarom ik er tegen ben)

Ik heb persoonlijke shit in mijn verhaal gegooid, omdat ik een persoonlijke touch wil geven aan 't verhaal. Hoe ik zelf dingen meemaak en waar mijn meningvorming vandaan komt. Daar word ook naar gevraagd. Wil je 't niet lezen, doe je 't toch niet

*heeft 't gevoel dat hij kinderachtig over komt en niet zin heeft om naar anderen te luisteren*

Maar ik ben 't wel eens met Jud!th
Seks heb je als je er klaar voor bent, maakt ook niet echt uit welke leeftijd, maar er zit een verschil tussen het werkelijk zijn en het denken dat je het bent omdat je vrienden het ook zeggen dat ze 't zijn. Ik dacht er 3 á 4 jaar geleden anders over, ik dacht dat ik er toen klaar voor was, nu weet ik zeker dat ik dat toen niet was. Zit dat bij iemand anders al het echte gevoel dat je er klaar voor bent als je 13 bent, so be it. Maar ik denk niet dat dat zo vaak voor komt.

Enneh, ik probeer niet arrogant over te komen, maar doe 't dus blijkbaar wel, ik kijk gewoon naar m'n vrienden, hoe die het deden/doen en hoe zij zich erover voelen. Ik ben 18, maar voel me zeker niet beter als iemand van 14 of jonger.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 12:00
Verwijderd
De misvatting die hier heerst is dat mensen tegenwoordig 'veel vroeger' beginnen met seks dan 'normaal' is. Terwijl wanneer je het vergelijkt met, zeg, de oude Romeinen of Mesopotamiërs, wij nu juist heel laat voor het eerst seks hebben. En je gaat mij niet vertellen dat al die mensen toen verkracht werden.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 12:07
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
EPD schreef op 11-05-2005 @ 00:52 :
Als het je eigen dochter was, dacht je er wel anders over, groot licht
Dan zou ik het nog steeds een dom wicht vinden. En de kuisheidsgordel omdoen! Wat is dát nou!
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 12:12
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
little nemo schreef op 11-05-2005 @ 08:48 :
mijn punt is nou juist dat er helemaal niets uitgelegd wordt. er wordt simpelweg gesteld dat iemand van 13 niet volwassen genoeg is. dat iemand van 13 minder volwassen is geloof ik wel, maar is het daarmee meteen ook onvoldoende?? welke eigenschappen heb je nodig om voor jezelf te kunnen bepalen of je aan seks toe bent en hoe weet je dat alle 13jarigen die inderdaad niet hebben?? ... en hebben alle volwassenen die eigenschappen wel??

ik krijg zo het idee dat jouw mening niet op rationele gronden gebaseerd is, maar puur gevoelsmatig. en ik vermoed dat er wellicht een verband zit tussen hoe jij in het algemeen over seks denkt (vrij behoudend) en jouw gebrek aan seks, maar dat is natuurlijk maar een vermoeden.
Zullen we mijn sexuele status er even buitenhouden? Ik zie niet in wat dat met de discusie te maken heeft. Onnodig op de man spelen, vind ik dat. Je noemt me 'behoudend'. Wat is 'behoudend' in jouw ogen? En waarom denk je dat ik dat ben? Omdat ik denk dat kinderen die net de brugklas inkomen niet aan seks toe zijn?

Kom nou, ik ben toch ook 13 geweest, en jij ook. Je herinnert je de meisjes uit de brugklas toch nog wel? Als op het schoolfeest iemand met ze wilde schuifelen, was dat het spannendste wat ze ooit hadden meegemaakt en het was een week lang een hot topic. Ze vulden hun tijd in met het verzamelen van Backstreet Boys-stickertjes, het houden van pyjama-slaapfeestjes met vriendinnetjes en hun oortjes werden al rood als ze de brievenrubriek van de Break Out lazen. Hoe kun je volhouden dat zulke meisjes klaar zijn voor seks?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 12:24
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Eh... Saartjeh:

Doe eens effe kalm. Je hoeft niet zo boven op iedereen te springen met een andere mening. Aangeven dat je het met iemand niet eens bent, oké, maar zoals jíj doorratelt is een tweede.. Alsof je persoonlijk ergens mee zit. Tenminste, dat gevoel krijg ik bij het lezen van je posts. Ook heel raar om te zeggen dat 17 of 18-jarigen hier niet over mogen oordelen. Wat doe jij hier dan? En zullen we dan maar gelijk dit hele subforum sluiten?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 12:38
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 11-05-2005 @ 13:12 :
Zullen we mijn sexuele status er even buitenhouden? Ik zie niet in wat dat met de discusie te maken heeft. Onnodig op de man spelen, vind ik dat. Je noemt me 'behoudend'. Wat is 'behoudend' in jouw ogen? En waarom denk je dat ik dat ben? Omdat ik denk dat kinderen die net de brugklas inkomen niet aan seks toe zijn?

Kom nou, ik ben toch ook 13 geweest, en jij ook. Je herinnert je de meisjes uit de brugklas toch nog wel? Als op het schoolfeest iemand met ze wilde schuifelen, was dat het spannendste wat ze ooit hadden meegemaakt en het was een week lang een hot topic. Ze vulden hun tijd in met het verzamelen van Backstreet Boys-stickertjes, het houden van pyjama-slaapfeestjes met vriendinnetjes en hun oortjes werden al rood als ze de brievenrubriek van de Break Out lazen. Hoe kun je volhouden dat zulke meisjes klaar zijn voor seks?
het is misschien wat flauw, maar niet geheel onnodig; het is mensen eigen om tekorten in hun leven minder erg te laten lijken door er een andere reden voor te geven (ik heb geen geld voor een rijbewijs ---> ik vind auto's slecht en ik hoef geen rijbewijs) dus dat zou een verklaring zijn voor dat je mbt seks in mijn ogen vrij behoudend bent. dat baseer ik overigens op posts van jou in verschillende topics, die ik vrijwel zonder uitzondering behoudend vind.

en wellicht dat de meisjes bij jou in de klas toen jij 13 was zo waren, maar zijn die meisjes representatief voor àlle meisjes van 13?? er zijn idd veel meisjes van 13 nog niet klaar voor seks, maar er zijn er ook genoeg die dat wel zijn.
Oud 11-05-2005, 15:08
Verwijderd
Ik ben een meisje van 13 geweest. Ik en mijn vriendinnen vonden onszelf toen veel volwassener dan de rest, omdat wij vonden dat we veel meer verantwoordelijkheidsgevoel hadden en dat we veel beter met onverwachte situaties om gingen. Een ander groepje meisjes uit mijn klas vond hunzelf (henzelf?) ook veel volwassener dan de rest, omdat zij al gezoend hadden en vriendjes hadden en soms alcohol dronken. Weer een ander groepje meisjes uit mijn klas vond hunzelf óók al volwassener dan de rest, omdat ze thuis voor hun kleine broertjes en zusjes zorgden.

Achteraf gezien waren we allemaal gewoon kinderen.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 17:52
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 11-05-2005 @ 13:00 :
De misvatting die hier heerst is dat mensen tegenwoordig 'veel vroeger' beginnen met seks dan 'normaal' is. Terwijl wanneer je het vergelijkt met, zeg, de oude Romeinen of Mesopotamiërs, wij nu juist heel laat voor het eerst seks hebben. En je gaat mij niet vertellen dat al die mensen toen verkracht werden.
Ik heb het idee dat dat toen een stuk natuurlijker ging. Zo van: nu spelen we doktertje, ...hé, maar dit voelt ook lekker. Tegenwoordig heeft seks gewoon een enorme 'status'. Het hoort bij de volwassenenwereld en kinderen mogen daar nog niet eens naar kijken, laat staan aan meedoen. Kinderen horen puur te zijn, nog niet de slaaf te zijn van hun lusten. Ze moeten kind zijn, en seks maakt ze volwassen. En omdat mensen tegenwoordig langer kind zijn (tot je 16e, toch?), moeten ze ook maar langer geen seks hebben.

Ik ben ook geïndoctrineerd, ik vind ook dat kinderen van 13 geen seks moeten hebben. Hoewel ik het eerlijk gezegd minder erg vind als het tussen 2 kinderen van 13 is - het gaat bij mij vooral mis als het een meisje van 13 is met haar vriendje van 17, ofzo. Hun ontwikkeling moet wel enigszins gelijk opgaan.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 19:21
Baka²
Baka² is offline
oh ja, dat had je toen ook al...
was je verliefd op een meisje van je leeftijd, worden ze ineens verliefd op je broer van 5 jaar ouder... (had een ex van me, viel ineens op m'n broer... best frustrerend als je nog goede vrienden bent en het ook nog 's je ex is )
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 19:22
dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
iemand die het snapt.

het word telkens vroeger hier
het begon met 13, toen 11, nu 9
we kunnen zeggen dat *sommige* meisjes al op hun 9e zich beginnen *lichamelijk* sexueel te ontwikkelen ontwikkelen.

Maar sociaal zijn t nog gewoon 9/11/13-jarigen hoor. Dat moet je niet overschatten. Imho is sociale ontwikkeling lang niet zo gebonden aan sexuele ontwikkeling als (freud-geinspirireerde) psychologen wel denken . (iedereen die het hier niet mee eens is raad ik aan kinderen van 13 'ns te bestuderen)
Dus om te zeggen dat 'n 13 jarig meisje klaar is voor seks in diezelfde zin als 17 jarige meisjes/jongens is idiotie.

Dat wil overigens niet zeggen dat 13jarigen niet klaar voor sex kunnen zijn, maar je moet niet doen alsof dat hetzelfde is als de manier waarop 17-18 jarigen voor het eerst sex hebben.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 19:31
Verwijderd
Ik vind 13 vroeg ja. Maargoed, als je er dan klaar voor bent. Ik ken(de) iemand die op haar 13e ontmaagd is, maarja, ze wilde het zo. Laat maar denk ik dan.
Als mijn zusje, ze is nu 11, er over twee jaar mee zou aankomen dat ze wel seks wilde hebben zou ik haar dat toch afraden ja.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 20:32
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
little nemo schreef op 11-05-2005 @ 13:38 :
het is misschien wat flauw, maar niet geheel onnodig; het is mensen eigen om tekorten in hun leven minder erg te laten lijken door er een andere reden voor te geven (ik heb geen geld voor een rijbewijs ---> ik vind auto's slecht en ik hoef geen rijbewijs) dus dat zou een verklaring zijn voor dat je mbt seks in mijn ogen vrij behoudend bent. dat baseer ik overigens op posts van jou in verschillende topics, die ik vrijwel zonder uitzondering behoudend vind.

en wellicht dat de meisjes bij jou in de klas toen jij 13 was zo waren, maar zijn die meisjes representatief voor àlle meisjes van 13?? er zijn idd veel meisjes van 13 nog niet klaar voor seks, maar er zijn er ook genoeg die dat wel zijn.
Volgens mij zijn er in dit topic ook genoeg mensen die -voor zover ik uit hun posts heb kunnen opmaken- wel sex hebben (gehad) en toch ook oordelen dat 13/14 jaar te vroeg is. Dus dit zou ik niet als verklaring willen aanvoeren voor mijn mening.

Natuurlijk zijn ze niet representatief voor álle meisjes van 13, maar je moet ook niet net doen alsof ze uitzonderingen zijn. Ik schat 95% van de 13-jarigen in, zoals die klasgenootjes van toen.

Wel ben ik nog steeds benieuwd naar jouw definitie van 'behoudend'. Niet omdat ik me aangevallen voel of iets dergelijks. Maar gewoon omdat ik nieuwsgierig/geïnteresseerd ben.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 07:43
Verwijderd
Citaat:
de ontwikkeling van kind naar volwassenen begint bij meisjes normaliter tussen 9 en 12.
Is niet elke ontwikkeling een ontwikkeling van 'kind naar volwassenen'? Ik ga er vanuit dat een kind van uit het 'kindzijn' eerst puber wordt en daarna adolescent en daarna volwassen. Wanneer deze fases precies plaats vinden verschilt natuurlijk van mens tot mens, maar iemand van 13 valt voor mij in principe toch in het begin 'puber'-gedeelte. En in die fase vinden nog zoveel ontwikkelingen plaats... Alleen al het feit dat de idententiteitsvorming dan nog niet voltooid is (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen), is voor mij voldoende reden om te zeggen dat het op psychologisch gebied voor een 13-jarige te vroeg is om seks te hebben. Daarnaast zijn er nog genoeg andere redenen waarom ik dat vind (en die vast ook met bestaande theorieën te onderbouwen zijn), maar ik dit is voor mij eigenlijk dus al voldoende om te zeggen dat ik het te vroeg vind.

Ik betwijfel ook of ieder meisje van 13 jaar lichamelijk al genoeg ontwikkeld is (en dan bedoel ik dus niet dat er één of twee zijn die het nog niet zijn). En doordat een deel van de psychische ontwikkeling hier mee samenhangt, maakt ook dit dat ik vind dat 13 voor de gemiddelde 13-jarige te vroeg is om seks te hebben.

Praten over seks lijkt me niet zo'n probleem, het ging in dit topic alleen om geslachtsgemeenschap hebben en dat vind ik toch iets heel anders.

Wellicht is http://www.vangorcum.nl/nl/snpage.asp?ID=3414 interessant...ik ken het boek verder ook niet.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 09:51
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 11-05-2005 @ 21:32 :
vanalles
Citaat:
Leonoor schreef op 12-05-2005 @ 08:43 :
vanalles
waar het op neerkomt is dat jullie zeggen dat er wel wàt dertienjarigen zijn die er klaar voor zijn, maar dat dit nooit meer dan 5% van de dertienjarigen zijn. ik denk dat het er meer zijn, maar iig niet meer dan pakweg 30%. hoeveel het daadwerkelijk is, kunnen we toch niet weten of beredeneren, maar dat het in ieder geval niet zo is dat je kan stellen dat 13 sowieso te jong is lijkt me nu wel duidelijk.
Oud 12-05-2005, 10:15
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
little nemo schreef op 12-05-2005 @ 10:51 :
waar het op neerkomt is dat jullie zeggen dat er wel wàt dertienjarigen zijn die er klaar voor zijn, maar dat dit nooit meer dan 5% van de dertienjarigen zijn. ik denk dat het er meer zijn, maar iig niet meer dan pakweg 30%. hoeveel het daadwerkelijk is, kunnen we toch niet weten of beredeneren, maar dat het in ieder geval niet zo is dat je kan stellen dat 13 sowieso te jong is lijkt me nu wel duidelijk.
Hoho, ik heb nergens gezegd dat er wel wát 13-jarigen zijn die er klaar voor zijn. Of 5%. Ik zei dat 95% misschien representatief was voor de 13-jarige klasgenootjes uit de brugklas. Daarmee bedoel ik dat de overige 5% op andere gebieden wellicht volwassener is. Maar niét dat ze aans ex toe zijn. Ik stel dat 13 sowieso te jong is.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 10:21
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 12-05-2005 @ 10:51 :
waar het op neerkomt is dat jullie zeggen dat er wel wàt dertienjarigen zijn die er klaar voor zijn, maar dat dit nooit meer dan 5% van de dertienjarigen zijn.
Ik heb mezelf geen percentages zien noemen?

Citaat:
maar dat het in ieder geval niet zo is dat je kan stellen dat 13 sowieso te jong is lijkt me nu wel duidelijk.
Mij dus niet. Ik zeg alleen dat er ongetwijfeld enkele uitzonderingen zullen zijn, maar die zijn er altijd en overal. Dan zou je nergens meer iets over 'kunnen stellen'.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 10:28
Yps
Yps is offline
Citaat:
noa-zut schreef op 03-05-2005 @ 16:46 :
Als ik kijk naar hoe mijn moeder vroeger was toen zij 14 was, mijn zus toen zij 14 was en ik toen ik 14 was, kan ik toch echt wel concluderen dat ik een stuk volwassener was.
Ten eerste kon ik veel makkelijker over dingen praten, ik speelde al niet meer met poppen ed. Mijn leven was toen veel minder kinds als dat van mijn zus en moeder. Dat soort dingen moet je niet vergeten. Op tv wordt op elke zender wel iets over seks uitgezonden. Kinderen leven in een andere wereld, waarin zij veel sneller met volwassene dingen bezig zijn als 20 of 30 jaar terug. Dat kan je hen toch niet kwalijk nemen
Je volwassen gedragen is heel iets anders dan volwassen zijn.
Oud 12-05-2005, 14:33
Crunchie
Crunchie is offline
Wat een gezeik over volwassen genoeg zijn om wel of niet met iemand naar bed te gaan. Als je er zin in hebt ben je er klaar voor, punt. Natuurlijk worden er meisjes verkracht of hebben later van hun keuze spijt. Let it be. Ik snap het probleem niet.

Laatst gewijzigd op 12-05-2005 om 14:39.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 16:03
Baka²
Baka² is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-05-2005 @ 19:02 :
Kijk donderdag allemaal eens om 21.10 op NL 3 naar 'Zembla', met daarin aandacht voor de sexuele moraal van jongeren in de leeftijd waar wij het hier over hebben, in de samenleving van vandaag de dag. Gekeken wordt onder andere naar de invloed van media, leeftijdsgenoten etc. etc.
Vanavond dus
Ben benieuwd wat daar uitkomt

Citaat:
Crunchie schreef op 12-05-2005 @ 15:33 :
Wat een gezeik over volwassen genoeg zijn om wel of niet met iemand naar bed te gaan. Als je er zin in hebt ben je er klaar voor, punt. Natuurlijk worden er meisjes verkracht of hebben later van hun keuze spijt. Let it be. Ik snap het probleem niet.
ik had 't dan ook niet over verkracht worden, maar (zoals op pagina 1 werd behandeld) dat de media het laat lijken dat het compleet niets is, niet zo veel waarde aan te hechten is, meer voor de lol/lust is dan dat 't met de liefde te maken heeft dan werkelijk zo is... Er gaat te makkelijk over gedacht worden naar mijn mening door als je kijkt hoe het overgebracht word op een standaard muziekkanaal.
Het is dus niet zozeer verkrachting, maar dat ze op jonge leeftijd denken dat ze er klaar voor zijn (omdat er zo licht over gedaan word), en dat ze iets hebben weggegeven wat ze later misschien aan een echte liefde liever hadden weggegeven. Niet aan die jongen waar je op je 13e 4 weekjes mee hebt gehad, maar iemand waar je op je 17e 2 jaar wat mee hebt.

Het is je eigen keuze, maar ik denk hier zo over...

Citaat:
Eh... Saartjeh:
Doe eens effe kalm. Je hoeft niet zo boven op iedereen te springen met een andere mening.
true, je doet alsof je bedreigd word ofzo met de manier waarop je praat, het is niet zo'n rap-battle uit 8mile ofzo...

Citaat:
Mark Almighty schreef op 11-05-2005 @ 13:12 :

Ik moet wel bekennen dat ik dit de beste reply uit deze hele topic vind
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 17:38
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 12-05-2005 @ 11:15 :
Hoho, ik heb nergens gezegd dat er wel wát 13-jarigen zijn die er klaar voor zijn. Of 5%. Ik zei dat 95% misschien representatief was voor de 13-jarige klasgenootjes uit de brugklas. Daarmee bedoel ik dat de overige 5% op andere gebieden wellicht volwassener is. Maar niét dat ze aans ex toe zijn. Ik stel dat 13 sowieso te jong is.
nou begin ik het vermoeiend te vinden. je stelt wel iets, maar je komt totaal niet met een goed onderbouwde, rationele argumentatie. maar ik vermoed dat die ook niet gaat komen dus laat maar
Oud 12-05-2005, 19:01
Astraea
Astraea is offline
Citaat:
little nemo schreef op 12-05-2005 @ 18:38 :
nou begin ik het vermoeiend te vinden. je stelt wel iets, maar je komt totaal niet met een goed onderbouwde, rationele argumentatie. maar ik vermoed dat die ook niet gaat komen dus laat maar
Inderdaad, hij schijnt niet in zijn hoofd te kunnen krijgen dat sommige jonge meisjes (13/14) wel degelijk klaar zijn voor seks en er zelf zin in hebben. Ik geef mezelf al tig keer als voorbeeld, maar daar wordt niet op gereageerd. En nu kan ie wel gaan zeggen dat ik TE jong was om seks te hebben, maar dat was ik niet. Ik vond het leuk, ik vond het lekker, ik had al 8 maanden een relatie met die jongen, we waren allebei nog maagd en ik heb er geen moment spijt van gehad. Dit was ook niet omdat mijn 'omgeving' mij pushte, omdat mijn vriendinnen allemaal helemaal nog niet zover waren. Die wisten er niet eens iets van af. En dit kwam ook niet omdat de media mij had gebrainwashed om zo vroeg mogelijk seks te hebben. Dit was omdat ik het wilde en verder had het geen redenen.
Ik snap gewoon niet dat mensen van die oogkleppen ophebben en maar blijven geloven dat iets maar op één manier kan worden uitgelegd.

En ik ben het er nog steeds mee eens dat 13/14 jaar behoorlijk jong is om met seks te beginnen. En het merendeel van die meisjes zal er lichamelijk en geestelijk nog niet eens klaar voor zijn, maar er zijn wel degelijk uitzonderingen!
Oud 12-05-2005, 19:21
Baka²
Baka² is offline
Citaat:
Astraea schreef op 12-05-2005 @ 20:01 :
Inderdaad, hij schijnt niet in zijn hoofd te kunnen krijgen dat sommige jonge meisjes (13/14) wel degelijk klaar zijn voor seks en er zelf zin in hebben. Ik geef mezelf al tig keer als voorbeeld, maar daar wordt niet op gereageerd. En nu kan ie wel gaan zeggen dat ik TE jong was om seks te hebben, maar dat was ik niet. Ik vond het leuk, ik vond het lekker, ik had al 8 maanden een relatie met die jongen, we waren allebei nog maagd en ik heb er geen moment spijt van gehad. Dit was ook niet omdat mijn 'omgeving' mij pushte, omdat mijn vriendinnen allemaal helemaal nog niet zover waren. Die wisten er niet eens iets van af. En dit kwam ook niet omdat de media mij had gebrainwashed om zo vroeg mogelijk seks te hebben. Dit was omdat ik het wilde en verder had het geen redenen.
Ik snap gewoon niet dat mensen van die oogkleppen ophebben en maar blijven geloven dat iets maar op één manier kan worden uitgelegd.

En ik ben het er nog steeds mee eens dat 13/14 jaar behoorlijk jong is om met seks te beginnen. En het merendeel van die meisjes zal er lichamelijk en geestelijk nog niet eens klaar voor zijn, maar er zijn wel degelijk uitzonderingen!
Je vriendinnen wisten het toendertijd nog niet? Dat vind ik op zich best goed. Ik reageerde niet op je omdat je alleen maar jezelf noemde en 't van de daken af schreeuwde, en het dus niet representatief is. Omdat jij er toen klaar voor was, betekend het niet dat meer dan 50% er klaar voor is op hun 13e. Ik heb 't nu over het merendeel. Ik vind niet dat getolereerd moet worden dat veel meisjes op hun 13e al seks hebben.
Jij hebt 't naar mijn mening goed gedaan. Je had een lange tijd relatie met een jongen op je 13e, had het gevoel dat je er klaar voor was en ging toen beginnen met de seks. Best, zolang je er maar goed over na hebt gedacht, wat jij ook hebt gedaan.

Ik sta open voor andere meningen, heel erg zelfs dat ik al iets in m'n mening overgehaald ben, maar het lijkt uit de standpunten van degene die niet vinden dat je op je 13e te jong bent, dat die dat compleet niet zijn. Een discussie willen beginnen waar je elkaar meer de grond in probeert te boren (waar dit wel een beetje op begint te lijken) kan geen discussie worden. Het lijkt niet alsof jullie inzien dat over het algemeen 13 veel en veels te jong is. Zoals Mark Allmighty al zei: "die kinderen (in m'n ogen) zijn nog aan het giechelen over onderwerpen als zoenen en vinden dat al een grote stap, hoe kunnen zij nou werkelijk goed klaar zijn voor echte seks?" (zo iets) Ik vind dit een slimme opmerking, aangezien de meeste meisjes van die leeftijd ook nog maar net aan zoenen aan 't denken zijn en vingeren al een stap vinden die veel te ver ligt. Er zijn zelfs meisjes van 13/14 die niet kunnen begrijpen dat je al aan neuken zal willen beginnen voor je 20ste. Boeiend.

Als jij toevallig er toen klaar voor was met een vriend waar je lange tijd mee hebt, hoor je mij niet klagen, zo lang je er maar zeker van was en zeker van blijft dat je 't niet te jong vind. Ik heb 't alleen over het representatieve van de jongens en meisjes die het op jonge leeftijd hebben: "ze doen het om stoer te zijn, om erbij te horen". Hier ben ik tegen. Deed jij 't uit liefde en compleet omdat jij 't wilde en niet om een positie te krijgen (en zelfs er niet eens over praten tegen vrienden), vind ik het perfect, mij hoor je dan niet klagen.

Maar sta toch ook open en denk na over het algemene beeld van een 12/13 jarige. Die zie je toch nog geen seks hebben? Hun borsten beginnen vaak net te groeien, jongens hebben dan net hun eerste natte droom gehad en beginnen 's nachts te kijken naar porno en vinden dat grof en fantaseren over dat ze dat over hopelijk 8 jaar ook mogen doen. Het is jong, te jong. Doen ze het (zoals jij) wel uit liefde, is het te jong, maar wel meer acceptabel.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 19:36
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Baka² schreef op 12-05-2005 @ 20:21 :
Ik vind niet dat getolereerd moet worden dat veel meisjes op hun 13e al seks hebben. .
wat wou je eraan doen dan??

en verder, probeer je mening ns wat korter te formuleren
Reageren

Regels voor berichten