Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2005, 13:51
M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
McLaren had voor de zachte compound gekozen. Michelin had het Britse team geadviseerd om met de harde versie te rijden. Overigens heeft Raikkonen door die uitstapjes in het grind de banden geen lief gedaan.

De regels gevaarlijk? Nee. Laat de coureurs maar verstandig met het materiaal omgaan. Die banden kunnen 100% een race mee. Ik denk niet dat de bandenfabrikanten daar grove fouten in maken.

Overigens is Raikkonen niet gecrasht door de band, maar door een gebroken wielophanging, mede veroorzaakt door die band. Mensen moet daar geen vergissing in maken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-05-2005, 13:59
one.
one. is offline
Wat de coureurs zelf zeggen.
Oud 30-05-2005, 14:04
Sandersss
Sandersss is offline
Citaat:
M. Arnoldi schreef op 30-05-2005 @ 14:51 : Overigens is Raikkonen niet gecrasht door de band, maar door een gebroken wielophanging, mede veroorzaakt door die band. Mensen moet daar geen vergissing in maken. [/B]
Ja idd. In de Trouw (kut krant qua sport betreft) staat ook zo'n kopje boven het artikel: Raikkonen uitgevallen door lekke band ofzo, stelletje amateurs
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 15:13
bartke518
bartke518 is offline
Citaat:
Sandersss schreef op 30-05-2005 @ 15:04 :
Ja idd. In de Trouw (kut krant qua sport betreft) staat ook zo'n kopje boven het artikel: Raikkonen uitgevallen door lekke band ofzo, stelletje amateurs
Stond in de Spits ook. Tevens stond volgens de Spits Webber in Spanje ook al op het podium. Nick Heidfeld heette de 'ploeggenoot' van Webber......

De band van Raikkonen zag er trouwens niet pas 3 ronden voor het eind gevaarlijk uit, maar zeker al 6/7 ronden voor het einde. Wanneer je dan merkt dat door je band de auto sterk gaat vibreren en je risico's loopt dat je ophanging eraan gaat mag je wel degelijk wisselen. Dit van Raikkonen zag je aankomen en het gevaar dat het team nam om door te rijden was absoluut onverantwoord.

Ik citeer uit Dagblad de Limburger (waar journalist Ivo Op den Camp al jaren de formule 1 volgt en tevens oud-hoofdredacteur is van het blad Formule 1):

'Het dunne veiligheidskoord waarop de F1 menigmaal balanceert is gisteren bijna geknapt. Een bloedstollende crash van raceleider Kimi Raikkonen in de laatste ronde van de GP van Europa op de Nürburgring liep ternauwernood goed af. Een ongeluk dat de teamleiding van McLaren en de coureur zeer bewust op de koop toe namen in hun jacht op de overwinning. Zover gaat de F1. Veel erger was dat geen mens er vraagtekens bij plaatste.

Iedereen hield zijn hart al rondelang vast. Overduidelijk immers waren de felle vibraties te zien aan het rechtervoorwiel van de McLaren van Kimi Raikkonen. De Fin had namelijk tegen het einde van de race bij een inhaalactie de remmen geblokkeerd, met als gevolg eem plat loopvlak op de rechterband. Enorme trillingen waren het gevolg, waardoor de ophanging extreem belast werd.

Radiocontact tussen de ingenieurs, teamleiding en Raikkonen leidde tot het besluit om geen pitstop te maken voor een bandenwissel. "We wilden de race winnen en hebben er bewust voor gekozen Kimi niet naar de pits te halen", liet teambaas Ron Dennis na afloop weten. "En er is niemand die spijt heeft van dat besluit".

Dennis had makkelijk praten, maar had zijn commentaar omgetwijfeld ingeslikt als dat was gebeurt wat op een haartje na niet plaatsvond. In de laatste ronde gebeurde immers waar iedereen al bang voor was: de ophanging van de McLaren brak op het rechte stuk bij een snelheid van rond de 300 km/uur. Raikkonen werd passagier en circelde als een stuurloze rakket in de rondte, daarbij de BAR van Jenson Button op centimeters na torpederend. Nu kwam de McLaren nog zacht tot stilstand tegen de bandenstapel, maar wat als Button was meegesleurd in het drama? Dan waren de gevolgen niet te overzien geweest em hadden gewonden -of doden- tot de mogelijkheden behoord.

Ron Dennis ging volkomen voorbij aan het drama dat had kunnen plaatsvinden. "Die breuk in de ophanging was verklaarbaar onder de gegeven omstandigheden", vertelde de kille teambaas zonder een spier te vertrekken. Ook Pierre Dupasquier, directeur van bandenleverancier Michelin, had geen wroeging. "Och, dit is F1. Daar werk je altijd op de limiet en soms ga je er dan wel eens overheen". De hoogste autosportinstantie, de FIA, hield zich ook al koest. De bond wenste niet als scheidsrechter te fungeren en plaatste ook al geen vraagtekens bij het besluit van McLaren en Raikkonen om door te blijven rijden. Dat was te verwachten, want het was immers de FIA zelf die min of meer schuldig is aan de situatie die gisteren ontstond. Sinds het begin van dit jaar mogen geen banden meer gewisseld worden tijdens een tankstop. Gevolg is dat doorgaans met één bandenset de hele race wordt gereden, met het risico dat het rubber tegen het einde van de wedstrijd behoorlijk versleten raakt.

Fernando Alonso had geluk en won de race na het uitvallen van Raikkonen. "Vandaag heb ik echt geluk gehad" zei een glunderende Alonso. Dat mochten er meer zeggen, voorop McLaren-baas Ron Dennis en diens Finse oogappel Kimi Raikkonen.'
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 17:03
ricco
ricco is offline
OOK als loopvak naar de kalote is mag je wisselen.
was hier het geval!
veiligheid 4 alles

Laatst gewijzigd op 30-05-2005 om 18:41.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 19:09
Tejay
Tejay is offline
Citaat:
bartke518 schreef op 30-05-2005 @ 16:13 :
Nu kwam de McLaren nog zacht tot stilstand tegen de bandenstapel, maar wat als Button was meegesleurd in het drama? Dan waren de gevolgen niet te overzien geweest em hadden gewonden -of doden- tot de mogelijkheden behoord.
Nogal zwaar overdreven, vind je niet?
Oud 30-05-2005, 19:57
MC Bobie
MC Bobie is offline
Citaat:
Tejay schreef op 30-05-2005 @ 20:09 :
Nogal zwaar overdreven, vind je niet?
Iedereen doet heel moeilijk over wat er had kunnen gebeuren.
Ten eerste denk ik dat er niet eens zo heel veel gebeurd zou zijn. Button zou misschien mee de grindbak zijn ingegaan maar er zou heus geen ernstig ongeluk hebben plaatsgevonden.
Ten tweede slaat het nergens op dat je gaat zeggen 'stel dat'. Dan kan je net zo goed bij elke race gaan zeggen; 'ze rijden harder dan 300 km/h, stel dat.... dat is toch super gevaarlijk!'
Wees nou eerlijk, dat slaat nergens op. Bij Formule 1 horen risico's, dus niet zeuren als het een keertje net goed gaat.
Oud 30-05-2005, 20:04
Sandersss
Sandersss is offline
Precies. En laten we reëel blijven, die slechte banden kwamen door fouten van de coureurs zelf.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 20:07
McDuck
McDuck is offline
Voor een deel niet hoor.
Stel nou dat er 5 jaar geleden iemand een uitstapje als Raikkonen had gemaakt, dan waren zijn banden echt niet meteen versleten. Het heeft echt wel iets met de nieuwe regel te maken..
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 20:12
Verwijderd
Ja tuurlijk heeft het iets met de nieuwe banden te maken, een heel weekend met dezelfde banden rijden, dan gaan die dingen echt wel slijten.

Ik vind die regel maar niks met die banden, iedereen gaat nu voorzichtig rijden op die banden om ze niet te snel laten slijten, en dan kan het soms best een saaie race zijn ja, hoewel dat nog niet is gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 21:05
Tejay
Tejay is offline
Citaat:
McDuck schreef op 30-05-2005 @ 21:07 :
Stel nou ...
Oud 30-05-2005, 21:08
Tejay
Tejay is offline
Citaat:
MightyDuck1 schreef op 30-05-2005 @ 21:12 :
Ja tuurlijk heeft het iets met de nieuwe banden te maken, een heel weekend met dezelfde banden rijden, dan gaan die dingen echt wel slijten.
Hum, ze rijden echt geen heel weekend met dezelfde banden hoor. Enkel de kwalificatie en de race moeten met hetzelfde setje worden afgewerkt..
Oud 30-05-2005, 21:51
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Wow, wat een wedstrijd zondag. Gebeurde van alles, leuk om naar te kijken. Een start waarbij van alles gebeurde, Rubinho was lekker aan het racen, en slechts 2 uitvallers.
Erg sneu voor Raikkonen, maar je zag het gewoon aankomen dat het mis kon gaan. En als Alonso-fan vind ik het stiekem niet zo ontzettend erg. Oke, voor de spanning in het wereldkampioenschap is het wel minder... maja als de FIA deze regel niet had ingevoerd was dit nooit gebeurd, dan waren er gewoon banden gewisseld.
Albers is met een "drive through" toch nog voor Friesacher zonder "drive-through" geëindigd. Wel een redelijk resultaat, maar in de race zelf kunnen ze nog lang niet mee met de Jordans. Ach ja... het is en blijft Minardi.
Oud 31-05-2005, 08:05
bartke518
bartke518 is offline
Blijkbaar volgt niemand hier al een tijdje F1. Iedereen Sato vergeten in 2002 (Heidfeld-Sato?) in Oostenrijk....
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 09:34
Sandersss
Sandersss is offline
Citaat:
bartke518 schreef op 31-05-2005 @ 09:05 :
Blijkbaar volgt niemand hier al een tijdje F1. Iedereen Sato vergeten in 2002 (Heidfeld-Sato?) in Oostenrijk....
Ja joh.

”Het is een lastige regel. Ferrari betaalt weliswaar haar prijs in de kwaificatie, maar Michelin heeft uiteindelijk dus de consequenties moeten aanvaarden van té sne en té veel willen. Doordat zij puur op sneheid zijn gaan ontwikkelen zitten zij nu met het probleem dat het ten koste gaat van de veiligheid van haar klanten.”

Aldus Todt.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 16:27
McDuck
McDuck is offline
Ik heb even een vraagje..
Heeft niet zoveel met de GP van Europa te maken, maar ik dacht ik doe het even tussendoor.

Hoelang kijkt iedereen hier al Formule 1? Vanaf welk jaar? En van wie ben je fan (geweest) ?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 16:37
MC Bobie
MC Bobie is offline
Citaat:
McDuck schreef op 31-05-2005 @ 17:27 :
Hoelang kijkt iedereen hier al Formule 1? Vanaf welk jaar? En van wie ben je fan (geweest) ?
Twee jaar terug begon ik met het echte volgen, ik keek bijna elke race en wilde niks missen wat er mee te maken had. Vorig jaar iets minder en dit jaar heb ik alleen nog Barcalona gemist en ik ben van plan dat zo te houden.

Ik ben van veel verschillende coureurs fan geweest
Op school was iedereen fan van Mika H. Ik vond het niet leuk om daar ook fan van te zijn en koos voor zijn team maatje, David C.
Die presteerde toch niet echt lekker en toen kwam Kimi. Dat was toen beetje mijn favoriet en dat is die tot nu toe ook gebleven.
Vanaf Australië ben ik ook beetje fan van Alonso, eigenlijk alleen maar omdat die Schummi voor bleef en aan die gozer (Schummi) heb ik een hekel!
En natuurlijk hoop ik dat de Nederlanders het goed doen in de F1, ik kan mezelf niet fan noemen maar toen Jos in Canada in de punten reedt vond ik dat geweldig!
Oud 31-05-2005, 18:28
bartke518
bartke518 is offline
Citaat:
Heeft niet zoveel met de GP van Europa te maken, maar ik dacht ik doe het even tussendoor.

Ik keek mijn eerste race in 1989

Echt volgen doe ik het sinds 1990, 1991. Met Ayrton Senna als grote held. Ik was als klein ventje altijd anti-Prost. Vraag me niet waarom, dat hoorde zo Na Senna's dood viel ik in een zwart gat. Ik heb altijd wel sympathie gehad voor Verstappen, maar echt fan ben ik nooit geweest. Eigenlijk sinds 1996 werd ik weer voor iemand; voor Jacques Villeneuve. Dat is nog steeds zo, hoewel ik ook sympathie heb gehad voor Hakkinen, en nu voor Alonso.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 18:36
Inferno88
Inferno88 is offline
Citaat:

Ik denk dat ik zo'n beetje sinds '96 kijk (voor zover ik me het kan herinneren, daarvoor waarschijnlijk wel gezien), maar echt actief vanaf '99, al heb ik vorig jaar veel gp's gemist (ferrari oppermachtig + het ontbreken van een Nederlander). Ik ben nooit echt een fan van iemand geweest, maar dit jaar ben ik toch wel voor Alonso.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 19:18
McDuck
McDuck is offline
Ikzelf kijk sind 97 een beetje, 99/00 kijk ik alles, elke race, tenzij ik op vakantie ben en daar geen tv oid heb.
Ik was fan van Mika Hakkinen. Ik had over Schumacher al wat verhalen en beelden gezien. (Met Hill-->94 en Villeneuve 97) en ik vond Schumacher nogal arrogant, dus vandaar dat ik nooit fan van hem ben geweest. Ik was altijd 'tegen' Schumacher, maar de laatste jaren heb ik toch wel veel meer bewondering voor hem gekregen. Nog steeds GEEN fan, maar wel respect.

Villeneuve vond ik echt een coole man. Geweldig. Leuke acties op de baan, ook daarnaast. Neemt geen blad voor de mond; een echte racer.
Barichello vond ik ook een tijdje sympathiek, een leuke man, maar de laatste jaren bij Ferrari vindik dat ook wel weer meevallen.
Nu ben ik fan van Kimi Raikkonen, en ook Button vind ik echt een toffe gast. Leuke Briste humor, niet arrogant, bescheiden, leuke jongen.
Ook Trulli vind ik goed en sympathiek. Ik vind het dan ook erg leuk dat hij het bij Toyota nu zo goed doet.

Voor Alonso heb ik ook respect, maar omdat hij nu zoo ver voor staat in het WK, hoop ik eigenlijk dat hij even niet zo vaak meer wint. Het WK moet natuurlijk wel spannend worden, na 5 jaar 'saaiheid'.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 21:10
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Pffff weet al niet meer hoe lang ik al kijk. Sinds Jos eens een keer op het podium heeft gestaan (Hongarije was het volgens mij, Martin Brundle viel in de slotfase uit waardoor Jos nog derde werd) ben ik het meer en meer gaan volgen. Vanaf 1997 of zo keek ik bijna elke race en de laatste jaren alle races.
Ben zeker geen superkenner (en zeker niet wat technische snufjes aan auto's en zo), maar het is gewoon fantastisch om het te zien.
Oud 31-05-2005, 21:22
Roobe
Roobe is offline
Was weer een mooie race. Heb weinig van BAR gezien eigenlijk, behalve dat Button herhaaldelijk werd ingehaald. Raikkonen super gedaan, vol ervoor gegaan en met opgeheven hoofd uitgevallen. Alonso ook een prima prestatie! Albers naar behoren gereden en zijn manager was dan ook erg enthousiast, althans dat kon ik opmaken uit het SMS-je van hem naar O. Mol.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 18:13
Verwijderd
Citaat:
Ik volg F1 vanaf 1998.
De eerste race in Melbourne heb ik toen gemist maar daarna heb ik bijna elke race tot nu toe echt live gezien.
Ik denk dat ik er een stuk of 4 niet echt live gezien heb omdat ik niet kon kijken.

Hakkinen was vanaf het begin al mijn favoriet, toen ie wegging was ik fan van niemand eigenlijk dus ik keek het gewoon omdat ik F1 tof vond tot vorig jaar, toen is Raikkonen mijn favo geworden.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 19:57
Sandersss
Sandersss is offline
'k volg de F1 sinds eind '97 zo'n beetje.

En tja fan van iemand, dat valt wel mee. Ik vind het leuker om het wereldje erom heen goed te volgen, ook de 'minder klasses kijk ik graag. F2 vind ik mooi, maar ook DTM enzo, altijd goede inhaal acties enzo
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten