Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
De band van Raikkonen zag er trouwens niet pas 3 ronden voor het eind gevaarlijk uit, maar zeker al 6/7 ronden voor het einde. Wanneer je dan merkt dat door je band de auto sterk gaat vibreren en je risico's loopt dat je ophanging eraan gaat mag je wel degelijk wisselen. Dit van Raikkonen zag je aankomen en het gevaar dat het team nam om door te rijden was absoluut onverantwoord. Ik citeer uit Dagblad de Limburger (waar journalist Ivo Op den Camp al jaren de formule 1 volgt en tevens oud-hoofdredacteur is van het blad Formule 1): 'Het dunne veiligheidskoord waarop de F1 menigmaal balanceert is gisteren bijna geknapt. Een bloedstollende crash van raceleider Kimi Raikkonen in de laatste ronde van de GP van Europa op de Nürburgring liep ternauwernood goed af. Een ongeluk dat de teamleiding van McLaren en de coureur zeer bewust op de koop toe namen in hun jacht op de overwinning. Zover gaat de F1. Veel erger was dat geen mens er vraagtekens bij plaatste. Iedereen hield zijn hart al rondelang vast. Overduidelijk immers waren de felle vibraties te zien aan het rechtervoorwiel van de McLaren van Kimi Raikkonen. De Fin had namelijk tegen het einde van de race bij een inhaalactie de remmen geblokkeerd, met als gevolg eem plat loopvlak op de rechterband. Enorme trillingen waren het gevolg, waardoor de ophanging extreem belast werd. Radiocontact tussen de ingenieurs, teamleiding en Raikkonen leidde tot het besluit om geen pitstop te maken voor een bandenwissel. "We wilden de race winnen en hebben er bewust voor gekozen Kimi niet naar de pits te halen", liet teambaas Ron Dennis na afloop weten. "En er is niemand die spijt heeft van dat besluit". Dennis had makkelijk praten, maar had zijn commentaar omgetwijfeld ingeslikt als dat was gebeurt wat op een haartje na niet plaatsvond. In de laatste ronde gebeurde immers waar iedereen al bang voor was: de ophanging van de McLaren brak op het rechte stuk bij een snelheid van rond de 300 km/uur. Raikkonen werd passagier en circelde als een stuurloze rakket in de rondte, daarbij de BAR van Jenson Button op centimeters na torpederend. Nu kwam de McLaren nog zacht tot stilstand tegen de bandenstapel, maar wat als Button was meegesleurd in het drama? Dan waren de gevolgen niet te overzien geweest em hadden gewonden -of doden- tot de mogelijkheden behoord. Ron Dennis ging volkomen voorbij aan het drama dat had kunnen plaatsvinden. "Die breuk in de ophanging was verklaarbaar onder de gegeven omstandigheden", vertelde de kille teambaas zonder een spier te vertrekken. Ook Pierre Dupasquier, directeur van bandenleverancier Michelin, had geen wroeging. "Och, dit is F1. Daar werk je altijd op de limiet en soms ga je er dan wel eens overheen". De hoogste autosportinstantie, de FIA, hield zich ook al koest. De bond wenste niet als scheidsrechter te fungeren en plaatste ook al geen vraagtekens bij het besluit van McLaren en Raikkonen om door te blijven rijden. Dat was te verwachten, want het was immers de FIA zelf die min of meer schuldig is aan de situatie die gisteren ontstond. Sinds het begin van dit jaar mogen geen banden meer gewisseld worden tijdens een tankstop. Gevolg is dat doorgaans met één bandenset de hele race wordt gereden, met het risico dat het rubber tegen het einde van de wedstrijd behoorlijk versleten raakt. Fernando Alonso had geluk en won de race na het uitvallen van Raikkonen. "Vandaag heb ik echt geluk gehad" zei een glunderende Alonso. Dat mochten er meer zeggen, voorop McLaren-baas Ron Dennis en diens Finse oogappel Kimi Raikkonen.' |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ten eerste denk ik dat er niet eens zo heel veel gebeurd zou zijn. Button zou misschien mee de grindbak zijn ingegaan maar er zou heus geen ernstig ongeluk hebben plaatsgevonden. Ten tweede slaat het nergens op dat je gaat zeggen 'stel dat'. Dan kan je net zo goed bij elke race gaan zeggen; 'ze rijden harder dan 300 km/h, stel dat.... dat is toch super gevaarlijk!' Wees nou eerlijk, dat slaat nergens op. Bij Formule 1 horen risico's, dus niet zeuren als het een keertje net goed gaat.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
”Het is een lastige regel. Ferrari betaalt weliswaar haar prijs in de kwaificatie, maar Michelin heeft uiteindelijk dus de consequenties moeten aanvaarden van té sne en té veel willen. Doordat zij puur op sneheid zijn gaan ontwikkelen zitten zij nu met het probleem dat het ten koste gaat van de veiligheid van haar klanten.” Aldus Todt. |
![]() |
||
Citaat:
Ik ben van veel verschillende coureurs fan geweest ![]() Op school was iedereen fan van Mika H. Ik vond het niet leuk om daar ook fan van te zijn en koos voor zijn team maatje, David C. Die presteerde toch niet echt lekker en toen kwam Kimi. Dat was toen beetje mijn favoriet en dat is die tot nu toe ook gebleven. Vanaf Australië ben ik ook beetje fan van Alonso, eigenlijk alleen maar omdat die Schummi voor bleef en aan die gozer (Schummi) heb ik een hekel! En natuurlijk hoop ik dat de Nederlanders het goed doen in de F1, ik kan mezelf niet fan noemen maar toen Jos in Canada in de punten reedt vond ik dat geweldig!
||
Citaat:
![]() Echt volgen doe ik het sinds 1990, 1991. Met Ayrton Senna als grote held. Ik was als klein ventje altijd anti-Prost. Vraag me niet waarom, dat hoorde zo ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De eerste race in Melbourne heb ik toen gemist maar daarna heb ik bijna elke race tot nu toe echt live gezien. Ik denk dat ik er een stuk of 4 niet echt live gezien heb omdat ik niet kon kijken. Hakkinen was vanaf het begin al mijn favoriet, toen ie wegging was ik fan van niemand eigenlijk dus ik keek het gewoon omdat ik F1 tof vond tot vorig jaar, toen is Raikkonen mijn favo geworden. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Vrije tijd |
[F1] GP Europa Sandersss | 15 | 07-05-2006 20:40 | |
Vrije tijd |
[Formule 1] GP van Europa Tejay | 41 | 02-06-2004 18:46 | |
Vrije tijd |
Formule 1: programma volgend seizoen Verwijderd | 12 | 20-10-2003 20:08 | |