Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2005, 21:59
Verwijderd
Ik zat op het vmbo=t.
Ik heb overwogen om naar de havo te gaan.
Ik heb nu voor de opleiding recreatie gekozen. Het leek me wel leuk vanwege de evenementen. Dat lijkt me wel gaaf.
Maar ik heb er nu een klein beetje spijt van want dit is nog niet iets waar ik helemaal enthousiast over ben.
En vmbo>mbo komt nogal slecht in beeld.
Ik weet nogn iet echt wat ik met m'n toekomst wil doen. Ik kan toch altijd nog hbo doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-06-2005, 22:01
Verwijderd
Als je de capaciteit hebt om HBO te doen en een havo- of MBO-diploma op zak hebt, dan kan dat ja, als ik me niet vergis.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 22:12
Verwijderd
Citaat:
soulflytribe schreef op 23-06-2005 @ 22:59 :
Ik kan toch altijd nog hbo doen?
Dat kan ja.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 22:27
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Citaat:
soulflytribe schreef op 23-06-2005 @ 22:59 :
En vmbo>mbo komt nogal slecht in beeld.
Ik vind persoonlijk dat het handiger is om van vmbo (mavo) naar het MBO en vervolgens naar het HBO te gaan.
Je hebt dan in ieder geval een mbo-diploma op zak mocht het niet op HBO lukken.....
Tevens verkrijg je op het mbo veel meer werkervaring dan op de havo......

Maarja het is natuurlijk een keuze die je zelf moet maken....
Luister naar je hart en de goede keuze komt vanzelf......
Oud 23-06-2005, 22:37
Verwijderd
Begrijp ik het goed:
je bent al overgestapt naar de Havo (recreatie) maar daar heb je nu spijt van en je wilt nu weer terug naar het vmbo? Havo heeft toch meer te bieden dan alleen recreatie?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 23:35
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 23-06-2005 @ 23:37 :
Begrijp ik het goed:
je bent al overgestapt naar de Havo (recreatie) maar daar heb je nu spijt van en je wilt nu weer terug naar het vmbo? Havo heeft toch meer te bieden dan alleen recreatie?
opleiding recreatie = MBO
Ze heeft er spijt van omdat ze twijfeld of ze daarna nog wel naar HBO kan en of het dus niet verstandiger was om eerst HAVO te doen.

Mijn advies:
Doe eerst MBO, stap dan over naar HBO. Dan heb je al een lichte voorsprong op de rest van je klas omdat je op het MBO veel werkervaring op doet.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 08:09
Iduna
Iduna is offline
Hoe waren jouw cijfers op het vmbo? Goed of je denkt dat het gaat lukken? > havo proberen.

Wil je langer bedenktijd? >havo

Soms is er te lang over nadenken ook niet goed, dat is dan meer het uitstellen van je keuze.

Als je gewoon MBO afmaakt, kun je altijd nog HBO doen.

Citaat:
MTpower schreef op 24-06-2005 @ 00:35 :
Mijn advies:
Doe eerst MBO, stap dan over naar HBO. Dan heb je al een lichte voorsprong op de rest van je klas omdat je op het MBO veel werkervaring op doet.
Tenzij je besluit op het HBO een heel andere richting op te gaan.. Nou ja, dan heb je wel werkervaring, maar wel in een andere sector.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 08:35
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
MTpower schreef op 24-06-2005 @ 00:35 :
Mijn advies:
Maar je leerniveau is dan wel een stuk lager.
Oud 24-06-2005, 09:23
Verwijderd
Als je het niet zeker weet, zou ik Havo gaan doen. Dan kan je na 2 jaar (toch?) naar een HBO opleiding en heb je nog 2 jaar om te bedenken wat je echt wil. Er zijn enkele voorwaarden om door te mogen stromen - mogelijk verschilt dat per school - als je daar aan voldoet, zou ik dus echt naar de Havo gaan.
Als je níet aan die voorwaarden voldoet, dan zou ik nog eens goed naar MBO opleidingen kijken; is recreatie echt iets voor jou? Als je niets vindt waar je je beter bij voelt, dan zou ik die recreatie opleiding gaan doen, maar liever de Havo dus.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 10:54
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 24-06-2005 @ 10:23 :
Als je het niet zeker weet, zou ik Havo gaan doen. Dan kan je na 2 jaar (toch?) naar een HBO opleiding en heb je nog 2 jaar om te bedenken wat je echt wil. Er zijn enkele voorwaarden om door te mogen stromen - mogelijk verschilt dat per school - als je daar aan voldoet, zou ik dus echt naar de Havo gaan.
Als je níet aan die voorwaarden voldoet, dan zou ik nog eens goed naar MBO opleidingen kijken; is recreatie echt iets voor jou? Als je niets vindt waar je je beter bij voelt, dan zou ik die recreatie opleiding gaan doen, maar liever de Havo dus.
Eens. De eisen zijn inderdaad per school verschillend; op een ROC (wat ik zou aanraden) kun je ook op motivatie, andere ervaring etc. worden aangenomen. Omdat je al een jaar MBO hebt gedaan zal ook de leeftijdsdispensatie geen probleem zijn! Ik weet dat een aantal klasgenootjes eerst een (of meerdere jaren) MBO hebben gedaan, dat beviel om verschillende redenen niet en hoewel de HAVO vooral in het begin even aanpakken was zijn ze allemaal (oké, op een na ) dit jaar geslaagd. Succes in ieder geval met je keuze!
Oud 25-06-2005, 11:44
Verwijderd
Het probleem is dat ik de havo niet meer kan kiezen, ik had me bij alle 2 ingeschreven maar toen uiteindelijk voor de mbo gekozen.

ja ik weet nog niet zeker of ik dit later echt wil doen allemaal, maar iets in die opleiding vind ik wel gaaf evenementen organiseren en ik hou van het buitenland.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2005, 14:11
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
soulflytribe schreef op 25-06-2005 @ 12:44 :
Het probleem is dat ik de havo niet meer kan kiezen, ik had me bij alle 2 ingeschreven maar toen uiteindelijk voor de mbo gekozen.

ja ik weet nog niet zeker of ik dit later echt wil doen allemaal, maar iets in die opleiding vind ik wel gaaf evenementen organiseren en ik hou van het buitenland.
Heb je dit jaar al een jaar MBO achter de rug? Of heb je je nu ingeschreven op het MBO? Je kunt je keuze in beide gevallen nog veranderen hoor: er zijn zoveel mensen die hun studiekeuze veranderen, zelfs als het schooljaar al begonnen is (wat nu niet het geval is). Ik zou gewoon eens informeren op een ROC in de buurt, hoe het precies zit; bij ons op school nemen ze nu in ieder geval nog mensen aan!
Oud 25-06-2005, 14:16
Verwijderd
Citaat:
Lady Lazarus schreef op 25-06-2005 @ 15:11 :
Heb je dit jaar al een jaar MBO achter de rug? Of heb je je nu ingeschreven op het MBO? Je kunt je keuze in beide gevallen nog veranderen hoor: er zijn zoveel mensen die hun studiekeuze veranderen, zelfs als het schooljaar al begonnen is (wat nu niet het geval is). Ik zou gewoon eens informeren op een ROC in de buurt, hoe het precies zit; bij ons op school nemen ze nu in ieder geval nog mensen aan!
'

dit word het eerste jaar.
bij ons (de andere lokatie) moest je je voor 1 april inschrijven voor de havo.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2005, 14:18
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
soulflytribe schreef op 25-06-2005 @ 15:16 :
'

dit word het eerste jaar.
bij ons (de andere lokatie) moest je je voor 1 april inschrijven voor de havo.
Ik neem aan dat dit geldt voor de school waarop je het VMBO hebt afgerond? Een 'gewone' school? Er zijn zoals ik al zei ook andere scholen waarop je je HAVO-diploma kunt halen (waaronder een ROC).
Oud 25-06-2005, 14:22
Verwijderd
Citaat:
Lady Lazarus schreef op 25-06-2005 @ 15:18 :
Ik neem aan dat dit geldt voor de school waarop je het VMBO hebt afgerond? Een 'gewone' school? Er zijn zoals ik al zei ook andere scholen waarop je je HAVO-diploma kunt halen (waaronder een ROC).
ja die bedoel ik.
maar kun je na je mbo diploma elke richting doen op het hbo?
Met citaat reageren
Oud 25-06-2005, 14:24
fairyangel
fairyangel is offline
Je kunt je idd nog aanmelden bij een school waar Vavo op zit. Dat is een ander soort voortgezet onderwijs. Vorig jaar heb ik daar ook voor gekozen en me op het allerlaatste moment zo ongeveer nog ingeschreven en dat kan gewoon allemaal. Ik vind het altijd aan te raden, want ik heb ook eerst mavo gedaan, maar ik kon geen leuke studie vinden op het mbo. Ik heb nu havo gedaan en mijn examen gehaald en ik vond gelijk een leuke studie op het hbo. Plus heb ik nu maar 1 jaar extra en met mbo heb je in principe 4 jaar extra en dan nog eens 3 jaar.
Oud 25-06-2005, 14:24
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
soulflytribe schreef op 25-06-2005 @ 15:22 :
ja die bedoel ik.
maar kun je na je mbo diploma elke richting doen op het hbo?
Ik snap niet wat je nu precies bedoelt met 'ja die bedoel ik'. Sorry. Maar volgens mij is dat niet het geval; je HBO-opleiding moet volgens mij op de gevolgde MBO-opleiding aansluiten. Maar dat weet ik niet zeker.
Oud 25-06-2005, 14:28
Verwijderd
Citaat:
Lady Lazarus schreef op 25-06-2005 @ 15:24 :
Ik snap niet wat je nu precies bedoelt met 'ja die bedoel ik'. Sorry. Maar volgens mij is dat niet het geval; je HBO-opleiding moet volgens mij op de gevolgde MBO-opleiding aansluiten. Maar dat weet ik niet zeker.
mijn gewone school bedoelde ik.

wil misschien journalistiek gaan doen op de hbo volgens mij zijn daar geen bepaalde vooropleidingen voor nodig.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2005, 14:44
Verwijderd
Citaat:
Lady Lazarus schreef op 25-06-2005 @ 15:24 :
Dat verschilt heel erg, soms hoeft het helemaal niet aan te sluiten zelfs, maar dan kan je niet instromen; je begint dat gewoon weer bij jaar 1. Soms is het zo dat wanneer de MBO en de HBO opleiding op elkaar aansluiten, je een versnelde versie kan doen, van een jaar of 2 á 3.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2005, 18:51
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 25-06-2005 @ 15:44 :
Dat verschilt heel erg, soms hoeft het helemaal niet aan te sluiten zelfs, maar dan kan je niet instromen; je begint dat gewoon weer bij jaar 1. Soms is het zo dat wanneer de MBO en de HBO opleiding op elkaar aansluiten, je een versnelde versie kan doen, van een jaar of 2 á 3.
Ik ben er niet zo in thuis, maar het lijkt me dat je op sommige HBO-opleidingen bepaalde vakken zoals wiskunde op HAVO/MBO-niveau moet hebben afgesloten en dat dit op sommige opleidingen volledig ontbreekt. Neem een MBO-opleiding tot bakker of kapper, het lijkt me onlogisch dat je daarna op bijvoorbeeld HEAO Bedrijfseconomie wordt aangenomen...
Citaat:
wil misschien journalistiek gaan doen op de hbo volgens mij zijn daar geen bepaalde vooropleidingen voor nodig.
Het lijkt me dan toch wel verstandig om eerst de HAVO te doen, dit is namelijk een opleiding met een numerus fixus. Of een MBO-opleiding die hierop aansluit (al heb ik geen idee in welke richting je dan moet zoeken!).
Oud 27-06-2005, 14:36
drgee
drgee is offline
Citaat:
Lady Lazarus schreef op 25-06-2005 @ 19:51 :
Ik ben er niet zo in thuis, maar het lijkt me dat je op sommige HBO-opleidingen bepaalde vakken zoals wiskunde op HAVO/MBO-niveau moet hebben afgesloten en dat dit op sommige opleidingen volledig ontbreekt. Neem een MBO-opleiding tot bakker of kapper, het lijkt me onlogisch dat je daarna op bijvoorbeeld HEAO Bedrijfseconomie wordt aangenomen...

Het lijkt me dan toch wel verstandig om eerst de HAVO te doen, dit is namelijk een opleiding met een numerus fixus. Of een MBO-opleiding die hierop aansluit (al heb ik geen idee in welke richting je dan moet zoeken!).
Je kunt met een mbo diploma ongeacht de richting bijna elke hbo opleiding doen. Als je een mbo opleiding tot bakker doen kun je 9 van de 10 keer ook heao bedrijfseconomie doen, je zult dan wel een cursus moeten volgen om je achterstand qua wiskunde in te halen. Dit is in ieder geval zo bij veel hogescholen. Het is natuurlijk wel het beste om een aansluitende mbo opleiding te kiezen omdat je dan vaak een kleine voorsprong hebt en soms een verkort traject kunt kiezen. Let wel op dat je het verschil in niveau tussen mbo en hbo niet moet onderschatten. Ook verschil tussen vmbo en mbo is bij sommige opleiding redelijk groot!
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 18:15
mirrie-1986
mirrie-1986 is offline
mbo-opleiding moet dan iig niveau 4 zijn..
Oud 27-06-2005, 23:10
Verwijderd
Citaat:
mirrie-1986 schreef op 27-06-2005 @ 19:15 :
mbo-opleiding moet dan iig niveau 4 zijn..
Ja klopt, en als je journalistiek wil doen dan zijn er verder geen pakketeisen.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 06:31
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 28-06-2005 @ 00:10 :
Ja klopt, en als je journalistiek wil doen dan zijn er verder geen pakketeisen.
Hoe zit dat dan precies met een loting op de universiteit en een afgeronde HBO-opleiding? En zoals in dit geval een HBO-studie met MBO doen?
Oud 29-06-2005, 19:48
Verwijderd
nou, 1 troost ik zit op niveau 4
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2005, 20:23
drgee
drgee is offline
Als je echt mentaal nu al op hbo niveau zit en je doet je best is er een grote kans dat je volgend jaar aan een mhbo traject kunt beginnen. Dan volg je tegelijkertijd een mbo en een hbo opleiding, ik denk wel dat je hiervoor gemiddeld een acht zult moeten staan. Als je gemiddeld een negen of een tien staat kun je ook vaak meteen doorstromen naar het laatste jaar van je mbo opleiding. Het bovenstaande geld in ieder geval voor bij ons op school. Ik heb van anderen gehoord dat dit bij hen ook ongeveer zo gaat maar het beste is gewoon even informeren bij je school, ze zullen je graag over de mogelijkheden informeren.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 19:59
thrillseekah
thrillseekah is offline
ik zit in precies dezelfde situatie (ook recreatie gevolgd), en heb net telefoon gekrege dat de havo me niet aanneemt. ik denk dat ik dus mbo moet gaandoen, maar kzou niet wete welke
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 21:04
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Citaat:
Lady Lazarus schreef op 28-06-2005 @ 07:31 :
Hoe zit dat dan precies met een loting op de universiteit en een afgeronde HBO-opleiding? En zoals in dit geval een HBO-studie met MBO doen?
Volgens mij kom je met een HBO-opleiding standaard, ongeacht je punten, in lotingklasse C (6,5-7), maar dit weet ik niet helemaal zeker.
Oud 05-07-2005, 06:36
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
Young Grow Old schreef op 04-07-2005 @ 22:04 :
Volgens mij kom je met een HBO-opleiding standaard, ongeacht je punten, in lotingklasse C (6,5-7), maar dit weet ik niet helemaal zeker.
Met een afgeronde HBO of bedoel je met een propedeuse?
Reageren

Regels voor berichten