Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-06-2005, 10:25
Loezzel
Loezzel is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 28-06-2005 @ 11:24 :
verschil in onderwijssteem. Niet per se verschil in niveau. Hangt er maar net vanaf wat je verstaat onder 'niveau'.
Dat bedoelde ik
(Dat verdomde HBO toch!)
Oud 28-06-2005, 10:26
T_ID
T_ID is offline
Ach, titel=/= niveau.

Dat snappen studenten, dat snappen werkgevers, en daarmee is de kous af.

van mij mogen ze die titels gelijk trekken, het versimpelt de naamgeving, en verdere impact heeft het niet.

Laatst gewijzigd op 28-06-2005 om 10:30.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 10:29
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 27-06-2005 @ 21:03 :
Ik vind die hbo-titels wel schattig. Die moeten blijven. Maar niet gelijktrekken aan Wo titels.
Eens, alhoewel ik niet echt begrijp wat je bedoelt met 'schattig'.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 10:32
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 28-06-2005 @ 09:15 :

Het WO -behandelt- de praktische uitwerking, maar doet weinig aan daadwerkelijk praktijkonderwijs. Iets behandelen iets in weze al theoretisch onderwijs.
De stages van het WO stellen meestal geen reet voor, of zijn volkomen overbodig.
Voor de duidelijkheid : ik ben voor een diffetientatie tussen HBO en WO; ik vind alleen de mening van sommige mensen (zoals overijverige rechtenstudentjes ) dat het WO 'beter' of 'hoger' is dan het HBO volkomen onterecht (hoewel het vooropleidingsniveau inderdaad hoger is).
En wat weet jij daar nu van af? HBO gedaan? WO gedaan? Dacht het niet.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 10:37
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 28-06-2005 @ 11:29 :
Eens, alhoewel ik niet echt begrijp wat je bedoelt met 'schattig'.
Dingen als Bachelor of Marketing of Bachelor of Business Administration . Klinkt gewoon heel lief, zo van "aww je hebt je hbo gehaald, dan mag je ook een titeltje voeren hoor, alsjeblieft".
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 10:49
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 28-06-2005 @ 11:37 :
Dingen als Bachelor of Marketing of Bachelor of Business Administration . Klinkt gewoon heel lief, zo van "aww je hebt je hbo gehaald, dan mag je ook een titeltje voeren hoor, alsjeblieft".
Ojeej, arrogantie druipt er vanaf.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 10:52
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 28-06-2005 @ 11:49 :
Ojeej, arrogantie druipt er vanaf.
Niet zo bedoeld, maar zo komen die titels op me over. Zo van op de universiteit krijgen ze een titel , nou, dan jullie ook maar.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 10:58
Verwijderd
Citaat:
De stages van het WO stellen meestal geen reet voor, of zijn volkomen overbodig.
Ik weet niet of ik nu om deze opmerking moet huilen of lachen.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 11:34
Silverchoice
Silverchoice is offline
Waarom zou je nog een WO opleiding gaan doen (die vaak langer is dan HBO) als je na die tijd met een HBO opleiding even goed toegang kunt krijgen tot je PhD. Dat WO-ers dan ook ineens toelatingstesten moeten gaan doen vind ik echt helemaal belachelijk.
Oud 28-06-2005, 11:43
JH
JH is offline
Volgens mij is het heel simpel, HBO en WO verschillen nu eenmaal in niveau en dan kun je titels dus niet gelijk trekken. Een HBO'er is nu eenmaal geen academici en kan dan geen aanspraak maken op eenzelfde titel, dat is gewoon belachelijk.
Oud 28-06-2005, 11:58
Verwijderd
Citaat:
JH schreef op 28-06-2005 @ 12:43 :
Volgens mij is het heel simpel, HBO en WO verschillen nu eenmaal in niveau en dan kun je titels dus niet gelijk trekken. Een HBO'er is nu eenmaal geen academici en kan dan geen aanspraak maken op eenzelfde titel, dat is gewoon belachelijk.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 12:32
Verwijderd
Offtopic:
Citaat:
Een HBO'er is nu eenmaal geen academici en kan dan geen aanspraak maken op eenzelfde titel, dat is gewoon belachelijk.
Psst, academicus!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 12:56
Verwijderd
Het gaat al heel lang de verkeerde kant op, zeker met de invoering van de titel 'Master of Business and Education' en gelijksoortige titels.

Eredoctoraten zijn ook zoiets...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 13:08
JH
JH is offline
Citaat:
Snees schreef op 28-06-2005 @ 13:32 :
Offtopic: Psst, academicus!
Hmm, sorry mijn kater is nog niet verwerkt
Oud 28-06-2005, 13:50
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 28-06-2005 @ 11:52 :
Niet zo bedoeld, maar zo komen die titels op me over. Zo van op de universiteit krijgen ze een titel , nou, dan jullie ook maar.
Net alsof dat zo fantastisch meer inspanning is dan HBO...
Oud 28-06-2005, 14:04
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
T_ID schreef op 28-06-2005 @ 14:50 :
Net alsof dat zo fantastisch meer inspanning is dan HBO...
Maar wel van een andere orde.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 28-06-2005 @ 15:04 :
Maar wel van een andere orde.
Precies, daarom vind ik dat mensen die HBO hebben gedaan een andere titel verdienen dan mensen die WO hebben gedaan; 't zijn twee verschillende dingen, onderscheid is dan wel zo leuk/fijn/duidelijk. Ik zie ook niet in wáárom het een voordeel zou zijn wanneer je dezelfde titels zou gaan geven.

Daarnaast vind ik na een HBO Masters doorstromen richting PhD een beetje eng. Ik hoor altijd maar dat HBO'ers zoveel problemen hebben met instromen in het WO, dat er zoveel HBO'ers afvallen die dat proberen etc, dan lijkt me zo'n PhD stroom helemaal niet slim.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 15:55
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
1 hbo-er is geen acadmici, inderdaad. 1 uni-studentje ook niet, die is academicus.
Oud 28-06-2005, 15:56
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 28-06-2005 @ 15:40 :
Ik zie ook niet in wáárom het een voordeel zou zijn wanneer je dezelfde titels zou gaan geven.
De enige reden die wordt gegeven is dat er gemeend wordt dat de grens tussen hbo en wo 'vervaagt'. Hoewel het WO de laatste tijd misschien inderdaad iets schoolser is geworden is het verschil nog overduidelijk aanwezig en is deze conclusie echt belachelijk.

Citaat:
Andijvie schreef op 28-06-2005 @ 15:40 :
Daarnaast vind ik na een HBO Masters doorstromen richting PhD een beetje eng. Ik hoor altijd maar dat HBO'ers zoveel problemen hebben met instromen in het WO, dat er zoveel HBO'ers afvallen die dat proberen etc, dan lijkt me zo'n PhD stroom helemaal niet slim.
Precies. Als je al nagaat dat zoveel mensen met hun p op het HBO het eerste jaar WO niet eens kunnen halen, hoe stel je dan voor dat HBO Master's, die hun hele leven lang in een praktijkgerichte, schoolse sfeer hebben gezeten kunnen beginnen met een PhD op het WO, waar je geacht wordt zelfstandig en academisch te denken? Dit is gewoon onmogelijk lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 15:59
Levitating Nun
Ik wíl juist graag dat het WO een afgesloten groepje blijft. Het is overduidelijk anders dan het HBO.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 16:09
Venster
Venster is offline
Een HBO master is toch iets anders, een wetenschappelijke titel mag pas uitgedeeld worden als je daadwerkelijk wetenschappelijk onderwijs gevolgd hebt vind ik. En als je die titel dan wilt hebben, stroom dan gewoon in bij het WO.

Op de HBO studie die ik vorig jaar volgde zaten behoorlijk wat mensen die van de universiteit afgekomen waren omdat ze praktijkgerichter bezig wilden zijn; er is nu eenmaal verschil in het (onderwijs) systeem.
Oud 28-06-2005, 16:22
MB
MB is offline
Voor de master titel moet je toch ook een extra jaar doen, dus die lijkt me dan ook gewoon verdient.

En waarom doen zoveel mensen hier denigrerend jegens het HBO? Het is nog steeds bovengemiddeld onderwijs

Laatst gewijzigd op 28-06-2005 om 16:25.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 18:16
Verwijderd
Citaat:

Het WO -behandelt- de praktische uitwerking, maar doet weinig aan daadwerkelijk praktijkonderwijs. Iets behandelen iets in weze al theoretisch onderwijs.
De stages van het WO stellen meestal geen reet voor, of zijn volkomen overbodig. [/b]
Ik vraag me af waar je die wetenschap vandaan haalt.

Citaat:
Voor de duidelijkheid : ik ben voor een diffetientatie tussen HBO en WO; ik vind alleen de mening van sommige mensen (zoals overijverige rechtenstudentjes ) dat het WO 'beter' of 'hoger' is dan het HBO volkomen onterecht (hoewel het vooropleidingsniveau inderdaad hoger is).
Ik heb nog niemand gezien die zijn argumentatie louter baseert op de aanname dat WO 'beter' of 'hoger' is.

Citaat:
(heb jij wat tegen managers of zo ?)
Ja.

Citaat:
De beroepsperspectieven van vrijwel elke opleiding zijn momenteel nogal vaag; daarnaast is het rendement, in de zin dat er productieve werknemers bijkomen - die dus ook daadwerkelijk werk vinden - op het HBO momenteel hoger dan op de uni's.
Bron? Maar los van het feit of het waar is of niet, dan nog is dat logisch te verklaren vanuit het feit dat je een HBO'er sneller kunt inzetten omdat hij meer praktijkhandigheidjes krijgt op zijn opleiding, als het goed is. Maar dan is dus wel nodig dat die HBO ook echt degelijk praktijkonderwijs aanbiedt, niet een soort aftreksel probeert te zijn van het WO (zoals HBO-rechten en HBO-psychologie).

Citaat:
Daarnaast leven veel afgestudeerde WO'ers van een onderzoeksbaan, wat nuttig kan zijn maar lang niet altijd daadwerkelijk wat oplevert (voor de maatschappij).
Nee, dat is helemaal niet zo. De wetenschap en het onderzoek zijn juist niet zo enorm populair onder afgestudeerden, daarom is het voor de faculteiten ook altijd weer een probleem goeie junior-onderzoekers te krijgen. Bovendien is ook onderzoek zeer nuttig. Denk aan takken die voor de maatschappij zeer belangrijk zijn en voor de economie zeer lucratief zoals de farmaceutische industrie en de luchtvaart. Die takken moeten het echt hebben van onderzoek.

Citaat:
dat jij toevallig zo gecharmeerd bent van ons onderwijssysteem op de uni, wil nog niet zeggen dat hbo-onderwijs 'slecht' is. (sterker nog, veel landen doen het al jaren met onderwijs dat nog niet eens in de buurt komt van ons HBO-niveau).
Ik zeg toch ook niet dat HBO-onderwijs in abstracto slecht is? Ik zeg alleen dat er teveel slechte HBO-opleidingen zijn op dit moment. Er zijn ruim 1400 HBO-opleidingen tegenover 180 WO-opleidingen en onder die WO-opleidingen zitten al veel vage en minder productieve studies.

Er zijn prima HBO-studies, daar gaat het niet om. Het gaat erom dat de titels niet devalueren, of ze nu HBO- of WO-studies beschrijven.

Citaat:
maar dat terzijde; mijn voornaamste bezwaar tegen gelijke titels (in zoverre ben ik het dus met je eens), is dat dan het verschil onduidelijk wordt. En een werkgever wil graag weten wat voor vlees die in de kuip heeft (en dan is een uni-studentje niet altijd in het voordeel).
Nee, natuurlijk niet. Maar voor het geval je het nog niet in de gaten had, het punt van 'hohoho HBO-ertjes afkraken' is allang geweest. Het gaat puur even om de arbeidsmarkt en daar zijn gewoon functies waar een HBO-er beter is, en functies waar een WO-er beter is. Maar dan moet er dus wel duidelijkheid zijn in de titulatuur en moeten de opleidingen een goede kwaliteit hebben.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Waarom krijgt een geneeskundestudent en een rechtenstudent dan een WO titel en een HTS student niet. Gezien het niveau van een HTS opleiding veel hoger ligt dan een van de eerder genoemde WO studies
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 18:28
Verwijderd
Citaat:
renee182 schreef op 28-06-2005 @ 19:26 :
Waarom krijgt een geneeskundestudent en een rechtenstudent dan een WO titel en een HTS student niet. Gezien het niveau van een HTS opleiding veel hoger ligt dan een van de eerder genoemde WO studies
haha
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 18:32
Levitating Nun
Citaat:
Ignoramous
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 18:58
Zaina
Zaina is offline
Ach HBO, WO. Allebei stelt het niks voor.

En voor de rest gaat toch niemand zich druk maken om een titel. Dat is alleen gemaakt voor kansloze mensen die daarop geilen.
Oud 28-06-2005, 19:01
Verwijderd
Citaat:
Geneeskunde minder hoog dan hts? Denk het toch echt niet.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 19:04
Zaina
Zaina is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 28-06-2005 @ 11:37 :
Ik vind het goed van je dat je blijkbaar meer tijd besteed in je studie dan ik het niveau van je post. Maar ik vind de post verder wel heel erg vermakelijk overigens.

Citaat:
Goed punt.
HTS kent het hoogste niveau qua opleidingen in Nederland. Maar dan nog, het niveau ligt hoog genoeg dat werkelijk niemand op een HTS zich waarschijnlijk interesseert voor een titel.
Oud 28-06-2005, 19:12
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 28-06-2005 @ 20:01 :
Geneeskunde minder hoog dan hts? Denk het toch echt niet.
Geneeskunde wordt enorm overschat, ik heb genoeg verhalen erover gehoord. Geschiedenis is daarentegen wel van nog lager niveau, dus ik kan begrijpen dat je die uitspraak raar vindt.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 19:53
Copycat
Copycat is offline
Ach, een titel maakt niet zo veel uit. Zolang HBO niet hetzelfde is als WO, heb ik er geen problemen mee.
Oud 28-06-2005, 20:04
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-06-2005 @ 19:28 :
haha
Oud 28-06-2005, 20:15
Verwijderd
Dat gezeik over 'niveau' getuigt ook niet echt van niveau. Alsof je iets kunt zeggen over het 'niveau' van HTS in vergelijking met het 'niveau' van geneeskunde.

Hooguit kun je zeggen dat HTS gemiddeld door meer mensen als zeer moeilijk wordt ervaren, maar dat zegt dan eerder dat de gemiddelde HAVO'er te dom is voor de HTS dan dat HTS in verhouding met geneeskunde zo'n geweldig 'niveau' heeft.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 21:13
Zaina
Zaina is offline
Blijft alleen de vraag over waarom je dan moest lachen.
Oud 28-06-2005, 21:18
Hollandia
Hollandia is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-06-2005 @ 21:01 :
Ja, ik heb het gelezen. Belachelijk.
Amen.
Oud 28-06-2005, 22:38
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-06-2005 @ 21:15 :
Dat gezeik over 'niveau' getuigt ook niet echt van niveau. Alsof je iets kunt zeggen over het 'niveau' van HTS in vergelijking met het 'niveau' van geneeskunde.

Hooguit kun je zeggen dat HTS gemiddeld door meer mensen als zeer moeilijk wordt ervaren, maar dat zegt dan eerder dat de gemiddelde HAVO'er te dom is voor de HTS dan dat HTS in verhouding met geneeskunde zo'n geweldig 'niveau' heeft.
grappig, zeggen dat gezeik over niveau van laag niveau getuigt (daar komt t bijna op neer). Je hebt gelijk, maar toch.
Overigens is er m.i. geen duidelijke 'standaard' om zaken als 'niveau' aan af te meten; dat zou ook raar zijn, gezien de verschillen tussen de opleidingen. Een geneeskunde-student heeft hele andere vaardigheden nodig dan een HTS-student. Iemand die geschikt is voor geneeskunde en dan vervolgens HTS doet zal het 'niveau' te hoog vinden, terwijl in feite zijn/haar competenties nou eenmaal anders liggen dan de verwachte competenties.

maar offtopic : wat heb jij dan tegen managers ? is dat omdat t nogal vreemd zou zijn voor jou om wat tegen advocaten te hebben... ?
Oud 29-06-2005, 10:03
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 28-06-2005 @ 23:38 :
maar offtopic : wat heb jij dan tegen managers ? is dat omdat t nogal vreemd zou zijn voor jou om wat tegen advocaten te hebben... ?
Managers zijn doorgaans dom en hebben zich via het old boys network omhoog gepromoveerd. En ook ik heb er last van, ik moet iedere keer die verhalen van mijn moeder aanhoren over domme managers die LTS hebben gedaan, omhooggeneukte secretaresses en contactgestoorde technici die in een vlaag van verstandsverbijstering door het hogere kader zijn aangesteld.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 11:00
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 28-06-2005 @ 23:38 :
Overigens is er m.i. geen duidelijke 'standaard' om zaken als 'niveau' aan af te meten; dat zou ook raar zijn, gezien de verschillen tussen de opleidingen. Een geneeskunde-student heeft hele andere vaardigheden nodig dan een HTS-student. Iemand die geschikt is voor geneeskunde en dan vervolgens HTS doet zal het 'niveau' te hoog vinden, terwijl in feite zijn/haar competenties nou eenmaal anders liggen dan de verwachte competenties.
Dat is nou juist het hele punt, en dat geldt ook meteen voor Zaina: ik lachte om die opmerking dat HTS een 'hoger niveau' zou hebben dan geneeskunde omdat je dat natuurlijk helemaal niet kunt vergelijken.

Er zijn wel wat indicatoren (gemiddelde uitloop, aantal afvallers, subjectieve beleving van het niveau) maar die zeggen weinig over het niveau van de opleiding zelf. Hooguit over het niveau van de mensen die instromen.

Het is trouwens ook te verwachten dat HBO-opleidingen vaker moeilijk worden gevonden omdat er immers een 'bovengrens' zit aan de havo. Als je 'te slim' bent voor havo doe je gewoon een niveau hoger, vwo.

Maar op het vwo is geen bovengrens en daarom zitten daar verhoudingsgewijs veel meer extreem slimme lui. Vwo kan alles zijn, van redelijk slim tot extreem, terwijl havo (en dus ook HBO) zich binnen een bandbreedte bevindt.

Citaat:
Ik heb op zichzelf niet eens iets tegen managers die dan ook daadwerkelijk goed werk verzetten. Dat wil zeggen echt op een doortastende manier een groep mensen aan het werk zetten of een goed lopend proces bedenken en beheren.

Maar waar ik wél iets tegen heb, is tegenwoordig 90% van de managers die helemaal niets voorstellen, die alleen maar in dienst zijn genomen omdat 'manager' beter klinkt dan '-chef'. In sommige bedrijven is het middenkader van managers nog groter dan het hele écht productieve personeel.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 15:29
jochem123
jochem123 is offline
Gelukkig kan je als jurist nog gewoon de titel mr. blijven voeren en dat zal ik ook zeker doen. Master of Arts, alsof je een veredelde kunstenaar bent (dat gevoel krijg ik er tenminste altijd bij). Ow ja, en de nieuwe HBO titels zijn niet helemaal hetzelfde als de WO titels. Nee, nee, er staat het woordje 'in' tussen..
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 20:32
Verwijderd
hihi echt grappig je kan uit de reacties precies halen wat voor studie iemand doet.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 21:57
Slobber
Slobber is offline
Titels zijn alleen nodig voor mensen die niet genoeg kwaliteiten hebben om zichzelf te bewijzen. Holle woorden zijn het. Onzinnig gepronk. Wat is het verschil tussen "Ik ben Master of Science" en "Ik heb een opleiding aan een universiteit afgerond" ?
Mensen die graag worden aangesproken, of graag brieven ondertekenen met hun titel, zijn blaaskaken.
Oud 02-07-2005, 21:59
Levitating Nun
Citaat:
Slobber schreef op 02-07-2005 @ 22:57 :
(...)Mensen die graag worden aangesproken, of graag brieven ondertekenen met hun titel, zijn blaaskaken.
En dat, beste Slobber, is nou uitgesproken Nederlands.
De "doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg-gedachte", eentje die ik nadrukkelijk verwerp.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 22:10
Verwijderd
Citaat:
Mensen die graag worden aangesproken, of graag brieven ondertekenen met hun titel, zijn blaaskaken.
Waarom? Ze hebben er zeker toch jaren hard voor gewerkt?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 22:20
Verwijderd
Citaat:
Titels zijn alleen nodig voor mensen die niet genoeg kwaliteiten hebben om zichzelf te bewijzen. Holle woorden zijn het. Onzinnig gepronk.
Opleidingen zijn alleen nodig voor mensen die niet genoeg kwaliteiten hebben om zichzelf te bewijzen. Holle woorden zijn het. Onzinnig gepronk. Iedereen vuilnisman!
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 22:23
Levitating Nun

Alle academici op de achterste poten
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 22:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Sylph schreef op 02-07-2005 @ 23:10 :
Waarom? Ze hebben er zeker toch jaren hard voor gewerkt?
Daarom kan je ze respecteren op hun vakgebied zonder boven elke brief 'aan de weledelgeleerde heer..' te moeten zetten.

Sommige professoren schiet het gewoon in hun bol, ze veranderen vervolgen in arrogante idioten.

En tja, dat werkt omdat de mensen die ze daarmee schofferen vaak van ze afhankelijk zijn, maar ik vind het geen manier van omgaan.
Oud 03-07-2005, 00:02
Verwijderd
Nooit van gehoord eigenlijk. De meeste hoogleraren die ik ken zijn hele normale mannen en vrouwen die je gewoon kunt benaderen. Maarja, dat zal ongetwijfeld van de tak van sport afhangen
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 09:44
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-07-2005 @ 01:02 :
Nooit van gehoord eigenlijk. De meeste hoogleraren die ik ken zijn hele normale mannen en vrouwen die je gewoon kunt benaderen. Maarja, dat zal ongetwijfeld van de tak van sport afhangen
Probeer de medische wereld dan niet, ik heb gezien dat een hoogleraar daar een brief geadresseerd aan hem weggooide omdat er 'geachte heer' boven stond, en niet 'weledelgeleerde' met het commentaar "dat ben ik niet"

Zowel om dat soort types weer met hun hoofd terug op aarde te brengen en tevens omdat het toch verder al weinig word gebruikt, zoals je al zei, moet er eens gemoderniseerd worden het stelsel van titels.
Oud 03-07-2005, 10:46
Verwijderd
Medici zijn dan ook een apart slag mensen. Mijn moeder werkt in het ziekenhuis en die zegt precies hetzelfde over artsen. 90% zijn echt van die uit de hoogte doende kwallen die zichzelf geweldig vinden.

Docenten die ik afgelopen jaar heb meegemaakt waren gelukkig allemaal hele normale mensen waar je altijd bij terecht kon als je vragen had.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 12:33
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 03-07-2005 @ 10:44 :
Probeer de medische wereld dan niet, ik heb gezien dat een hoogleraar daar een brief geadresseerd aan hem weggooide omdat er 'geachte heer' boven stond, en niet 'weledelgeleerde' met het commentaar "dat ben ik niet"
Ach, dat is wellicht wat overdreven. Maar op zichzelf is het wel begrijpelijk. Als een brief aan jou gericht is dan wil je ook dat hij correct aan jou gericht is. Iemand verkeerd aanspreken in een brief is gewoon gruwelijk onbeleefd, dat geldt ook als je iemands initialen verkeerd hebt of zijn achternaam verkeerd schrijft.

Je kunt zeggen dat dat onzin is, en het is ook zeker overdreven om zo'n brief dan meteen weg te gooien, maar wanneer je het tegen een hoogleraar hebt dan hoor je je brief gewoon te beginnen met hooggeleerde heer of hooggeleerde vrouwe. Dat is gewoon basiskennis van brieven schrijven.

Citaat:
Zowel om dat soort types weer met hun hoofd terug op aarde te brengen en tevens omdat het toch verder al weinig word gebruikt, zoals je al zei, moet er eens gemoderniseerd worden het stelsel van titels.
Zei ik dat het weinig gebruikt werd? Dat is niet zo. Ik zei alleen dat de arrogantie van hoogleraren in mijn gebied wel meevalt. Je spreekt ze uiteraard wel met professor X aan, dat hoort gewoon zo. Maar overigens zijn het hele normale mensen die absoluut niet te beroerd zijn om gezellig met hun studenten te kleppen.

Overigens gaat het natuurlijk niet helpen om het titelsysteem te moderniseren. Het wordt er alleen maar onduidelijker van, en er komt zelfs nog een groot probleem bij: straks wil elke omhooggevallen kneus die toevallig een tweejarig flut-HBO'tje heeft gedaan ook worden aangesproken met 'iets bijzonders'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten