Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2005, 10:47
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 22-08-2005 @ 11:17 :
Het gaat er toch om dat het vanaf die plek gebeurd is. De moskee in Medina zag er vroeger ook niet zo uit. Of de moskee in mekka.
Citaat:
Gatara schreef op 22-08-2005 @ 11:11 :
Ja, dat zou je kunnen stellen, ware het niet dat er op die plek waar het gebeurd zou zijn dat hij die nachtelijke reis maakte, een moskee zou hebben gestaan. En dan kun je wel een moskee bouwen ter nagedachtenis aan hem, maar dat kan dan overal op de wereld. De betekenis die deze moskee nu echter heeft, is een speciale en niet slechts een moskee van de velen.

Koran 17:
1. Heilig is Hij Die Zijn dienaar bij nacht voerde van de Heilige Moskee naar de Verre Moskee welker omgeving Wij hebben gezegend, opdat Wij hem enkele Onzer tekenen zouden tonen. Voorwaar, Hij is de Alhorende, de Alziende.
Oud 22-08-2005, 10:48
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Gatara schreef op 22-08-2005 @ 11:47 :
Lees de haddieth die ik in dit topic geplaatst heb. Ik had het mis toenet, gelukkig weet ik nu weer beter.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 11:01
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 22-08-2005 @ 11:47 :

Narrated Abu Huraira: The Prophet said, "Do not set out on a journey except for three Mosques i.e. Al-Masjid-AI-Haram, the Mosque of Allah's Apostle , and the Mosque of Al-Aqsa, (Mosque of Jerusalem)."

dat wat tussen haakjes staat is dus een interpretaties en al aqsa moskee betekent de moskee ver weg.

Citaat:

4. Not to travel (for visiting) except for three mosques: Masjid-al-Haram (in Mecca), my Mosque (in Medina), and Masjid-al-Aqsa (in Jerusalem)."

wederom is dat wat tussen haakjes staat interpretatie door de traditie en staat niet in de tekst.

Citaat:

Sahih bukhari , Book 53, Number 401:
Narrated Auf bin Mali:

I went to the Prophet during the Ghazwa of Tabuk while he was sitting in a leather tent. He said, "Count six signs that indicate the approach of the Hour: my death, the conquest of Jerusalem , a plague that will afflict you (and kill you in great numbers) as the plague that afflicts sheep, the increase of wealth to such an extent that even if one is given one hundred Dinars, he will not be satisfied; then an affliction which no Arab house will escape, and then a truce between you and Bani Al-Asfar (i.e. the Byzantines) who will betray you and attack you under eighty flags. Under each flag will be twelve thousand soldiers.

een slag in jeruzalem refereert niet naar de trip van mohammed naar de hemel.

Citaat:

I said, "O Allah's Apostle! Which mosque was first built on the surface of the earth?" He said, "Al-Masjid-ul-,Haram (in Mecca)." I said, "Which was built next?" He replied "The mosque of Al-Aqsa ( in Jerusalem) ."

wederom interpretatie en staat niet in de oorspronkelijke tekst.

Citaat:

That he heard Allah's Apostle saying, "When the people of Quraish did not believe me (i.e. the story of my Night Journey), I stood up in Al-Hijr and Allah displayed Jerusalem in front of me, and I began describing it to them while I was looking at it."

wederom gaat het hier om een interpretatie dat het om de nacht zou gaan. Het staat wederom niet in de tekst.

Citaat:

The Prophet prayed facing Bait-ulMaqdis (i.e. Jerusalem) for sixteen or seventeen months but he wished that his Qibla would be the Ka'ba (at Mecca).

idem

Citaat:

Sahih Bukhari, Book 69, Number 482:
Narrated Abu Huraira:

On the night Allah's Apostle was taken on a night journey (Miraj) two cups, one containing wine and the other milk, were presented to him at Jerusalem. He looked at it and took the cup of milk. Gabriel said, "Praise be to Allah Who guided you to Al-Fitra (the right path); if you had taken (the cup of) wine, your nation would have gone astray."

Sahih Bukhari, Book 77, Number 610:
Narrated Ibn 'Abbas:

(regarding the Verse) "And We granted the vision (Ascension to the heavens "Miraj") which We showed you (O Muhammad as an actual eye witness) but as a trial for mankind.' (17.60): Allah's Apostle actually saw with his own eyes the vision (all the things which were shown to him) on the night of his Night Journey to Jerusalem (and then to the heavens). The cursed tree which is mentioned in the Qur'an is the tree of Az-Zaqqum.

hier komen we bij interessante quotes. Maar er staat niet bij de eerste THE, maar A night journey. Je kunt wel veronderstellen dat als het de in de Koran aangehaalde night journey is, die zo belangrijk is, want hij gaat immers een kijkje nemen in de hemel, dat je dan spreekt over DE night journey. Dat het om die gaat (miraj), is wederom een interpretatie net als bovenstaande.

Verder, al zou het inderdaad gaan om een nachtelijke reis in jeruzalem, dan is het nog steeds niet geloofwaardig dat het vanaf de Tempelberg is gebeurd. Het zou namelijk vanuit een moskee gebeurd zijn, en het enige wat erop stond was een kerk.

Bovendien is het wederom een interpretatie in de tweede tekst dat het om die specificke night journey gaat waarin hij de hemels zag.

En de rest haal ik niet meer aan, want ik herhaal mijzelf alleen maar

Citaat:

En ik geloof dat Allahs woord en dat van zijn profeet waarheid is.
mensen hebben hem geciteerd. Je haalt de hadith aan.
Maar laten we niet weer die discussie beginnen
Oud 22-08-2005, 11:05
Gatara
Gatara is offline
Di's een interessante pagina dat hierover gaat:
http://www.absoluteastronomy.com/enc..._and_miraj.htm

edit: ow doh, de tekst komt van wikipedia. Affijn, dat doet niet af aan de interessantheid

Laatst gewijzigd op 22-08-2005 om 11:07.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 11:14
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Gatara schreef op 22-08-2005 @ 12:01 :
een slag in jeruzalem refereert niet naar de trip van mohammed naar de hemel.
Wel om de relevantie van Jerusalem. En omdat, Jerusalem dus van de moslims is en wordt veroverd.

Citaat:
wederom interpretatie en staat niet in de oorspronkelijke tekst.
Ze gaan echt geen dingen toevoegen aan haddith. En als ze er tussen haakjes jerusalem hebben gezet, zijn ze er zeker van dat de profeet jerusalem bedoelde (of ook daadwerkelijk gezegd hebt) .

Citaat:
hier komen we bij interessante quotes. Maar er staat niet bij de eerste THE, maar A night journey. Je kunt wel veronderstellen dat als het de in de Koran aangehaalde night journey is, die zo belangrijk is, want hij gaat immers een kijkje nemen in de hemel, dat je dan spreekt over DE night journey. Dat het om die gaat (miraj), is wederom een interpretatie net als bovenstaande.

Verder, al zou het inderdaad gaan om een nachtelijke reis in jeruzalem, dan is het nog steeds niet geloofwaardig dat het vanaf de Tempelberg is gebeurd. Het zou namelijk vanuit een moskee gebeurd zijn, en het enige wat erop stond was een kerk.

Bovendien is het wederom een interpretatie in de tweede tekst dat het om die specificke night journey gaat waarin hij de hemels zag.

En de rest haal ik niet meer aan, want ik herhaal mijzelf alleen maar
Er staat toch duidelijk beschreven dat in jerusalem, de profeet een glas melk en een glas wijn aangeboden krijgt, in de andere haddieth gaat het er dus over, dat het gebeurde of de nachtelijke reis (dus de reis naar de hemel).

Verder waren de ware gelovigen voor de profeet mohammed christenen. En was dus een kerk eigenlijk hetzelfde als een moskee.

Verder die andere haddith beschrijft heel duidelijk wat er gebeurd is, en waar het gebeurd is.

edit: waarom zouden moslims uit hun duim willen zuigen, over de Jerusalem kwestie. Dat jerusalem zowel voor de joden, als christenen, als moslims heilig is, bewijst alleen maar dat deze religies dicht aan elkaar verwand zijn. Helaas zijn de joden zichzelf als verkozen volk gaan zien en hebben christenen er 2 goden bij gekregen. De Islam is dan het meest puur, omdat wij in 1 God geloven, iedereen Moslim kan worden (door 1 zin te zeggen) en we de laatste Boodschap hebben tot de dag des oordeels. Wanneer ga je dat nou eens inzien?

Laatst gewijzigd op 22-08-2005 om 12:05.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 14:47
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 20-08-2005 @ 15:11 :
misschien inbouwen

ik ben niet zo voor slopen, namelijk.
Kunnen de Joden dan geen genoegen nemen met de Klaagmuur?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 15:30
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 22-08-2005 @ 15:47 :
Kunnen de Joden dan geen genoegen nemen met de Klaagmuur?
kunnen de moslims geen genoegen nemen met de andere twee heilige steden? Joden hebben maar 1 en dat is jeruzalem.

"

right back at ya
Oud 22-08-2005, 15:42
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 22-08-2005 @ 16:30 :
kunnen de moslims geen genoegen nemen met de andere twee heilige steden? Joden hebben maar 1 en dat is jeruzalem.

"

right back at ya
Jeruzalem was de eerste heilige plaats van de Moslims. Naar die richting moest op het begin gebeden worden. later is dat verplaatst naar Mekka.

Ik bedoelde alleen of het wel noodzakelijk is om daar een tempel te bouwen? Het gaat toch om de plek? toch niet omgebouwen? Als je er maar kunt bidden. en dat kan prima bij de klaagmuur.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 22:30
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 22-08-2005 @ 16:42 :
Jeruzalem was de eerste heilige plaats van de Moslims. Naar die richting moest op het begin gebeden worden. later is dat verplaatst naar Mekka.

Ik bedoelde alleen of het wel noodzakelijk is om daar een tempel te bouwen? Het gaat toch om de plek? toch niet omgebouwen? Als je er maar kunt bidden. en dat kan prima bij de klaagmuur.
Rick dat argument kunnen ze toch ook tegen ons gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 11:07
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 22-08-2005 @ 16:42 :

Nee, want er zijn bepaalde dingen binnen het jodendom dat alleen in de tempel mag gebeuren.

(maar goed, dan moet er ook nog een messias zijn )

Laatst gewijzigd op 23-08-2005 om 11:12.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 11:30
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Gatara schreef op 23-08-2005 @ 12:07 :
Nee, want er zijn bepaalde dingen binnen het jodendom dat alleen in de tempel mag gebeuren.

(maar goed, dan moet er ook nog een messias zijn )
Als de messias er is, laat hem dan maar beslissen
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 11:56
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 23-08-2005 @ 12:30 :
Als de messias er is, laat hem dan maar beslissen
dan komt die tempel er
Oud 23-08-2005, 12:24
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Gatara schreef op 23-08-2005 @ 12:56 :
dan komt die tempel er
kdenk het niet
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 12:31
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 23-08-2005 @ 13:24 :
kdenk het niet
dat mag je denken.
Oud 23-08-2005, 12:37
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Gatara schreef op 23-08-2005 @ 13:31 :
dat mag je denken.
Oh gelukkig
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 13:30
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 22-08-2005 @ 12:14 :
edit: waarom zouden moslims uit hun duim willen zuigen, over de Jerusalem kwestie. Dat jerusalem zowel voor de joden, als christenen, als moslims heilig is, bewijst alleen maar dat deze religies dicht aan elkaar verwand zijn.

Onder de christenen is alleen voor Roomsen, enkele evangelische groeperingen en misschien ook nog oosters ortodoxen het aardse Jeruzalem heilig. Gereformeerden verwachten het hemelse Jeruzalem.

Citaat:
Helaas zijn de joden zichzelf als verkozen volk gaan zien

De Joden zijn zich niet als verkozen volk gaan zien, zij werden verkozen.

Zie o.a. Deut 7: 7-8
7 Het is niet omdat u talrijker was dan de andere volken dat hij u lief kreeg en uitkoos – u was het kleinste van allemaal! 8 Maar omdat hij u liefhad en zich wilde houden aan wat hij uw voorouders onder ede had beloofd, heeft de HEER u met sterke hand bevrijd uit de slavernij, uit de macht van de farao, de koning van Egypte.

Citaat:
en hebben christenen er 2 goden bij gekregen. De Islam is dan het meest puur, omdat wij in 1 God geloven, iedereen Moslim kan worden (door 1 zin te zeggen) en we de laatste Boodschap hebben tot de dag des oordeels. Wanneer ga je dat nou eens inzien?
De christenen hebben geen 3 goden maar 1. Evenals de joden geld voor hen:
"Hoor, Israël: JHWH is onze God; JHWH is één!"

Bovendien als we van de koran moeten uitgaan, dan zijn die drie goden God, Maria en Jezus.

5:116 En wanneer Allah zal zeggen: "O Jezus, zoon van Maria, hebt gij tot de mensen gezegd: 'Beschouwt mij en mijn moeder als twee Goden naast Allah,'? zal hij antwoorden: "Heilig zijt Gij! Ik zou nooit kunnen zeggen, waarop ik geen recht had. Indien ik het had gezegd zoudt Gij het zeker hebben geweten. Gij weet, wat in mijn innerlijk is en ik weet niet, wat in U is. Gij zijt de Kenner van het onzienlijke.

Dat is een belachelijke aantijging die iedere christen met walging vervult. Want nimmer heeft een christen Maria als godin aanbeden. Jezus is niet geboren uit een samenzijn tussen God en mens, zoals de heidense goden dat plachten te doen.

Wij geloven in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.
En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet geschapen, één van wezen met de Vader; door Hem zijn alle dingen geworden.
Terwille van ons mensen en van ons behoud is Hij neergedaald uit de hemel en vlees geworden door de Heilige Geest uit de maagd Maria en is een mens geworden. Hij is ook voor ons gekruisigd onder Pontius Pilatus, heeft geleden, is begraven. Op de derde dag is Hij opgestaan overeenkomstig de Schriften. Hij is opgevaren naar de hemel, zit aan de rechterhand van de Vader en zal in heerlijkheid weerkomen om te oordelen de levenden en de doden. En zijn rijk zal geen einde hebben.
En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader en de Zoon uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aanbeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten.
En een heilige, algemene en apostolische kerk.
Wij belijden een doop tot vergeving van de zonden.
Wij verwachten de opstanding van de doden en het leven van de komende eeuw.
Oud 23-08-2005, 14:45
Rohit
Rohit is offline
Over dat andere, kun je mijn mening niet veranderen, ik blijf bij mijn standpunt. Er is no such thing als drie eenheid, sterker nog, ik vind het godslastering. Maargoed als Jezus terugkomt op aarde zullen christenen beter weten. Maar even over die koran vers:

5:116 En wanneer Allah zal zeggen: "O Jezus, zoon van Maria, hebt gij tot de mensen gezegd: 'Beschouwt mij en mijn moeder als twee Goden naast Allah,'? zal hij antwoorden: "Heilig zijt Gij! Ik zou nooit kunnen zeggen, waarop ik geen recht had. Indien ik het had gezegd zoudt Gij het zeker hebben geweten. Gij weet, wat in mijn innerlijk is en ik weet niet, wat in U is. Gij zijt de Kenner van het onzienlijke.

Hier zegt jezus heel duidelijk dat hij en zijn moeder dat niet zijn. Lezen is ook een vak. Omdat Jezus zegt:

"Heilig zijt Gij! Ik zou nooit kunnen zeggen, waarop ik geen recht had. Indien ik het had gezegd zoudt Gij het zeker hebben geweten.

Hij antwoord eerst met: heilig zij gij. Met andere woorden, eerst maakt hij duidelijk, dat God heilig is. Indien hij het gezegd zou hebben, zou God het geweten hebben, dus waarom vraagt God het dan?
Met citaat reageren
Oud 23-08-2005, 15:49
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 23-08-2005 @ 15:45 :
Hier zegt jezus heel duidelijk dat hij en zijn moeder dat niet zijn. Lezen is ook een vak.
Lezen is ook een vak.
Zoals ik net al aangaf, volgens de koran vereert het christendom drie goden. God, Maria en Jezus.

Citaat:
Dat is een belachelijke aantijging die iedere christen met walging vervult. Want nimmer heeft een christen Maria als godin aanbeden. Jezus is niet geboren uit een samenzijn tussen God en mens, zoals de heidense goden dat plachten te doen.
De christenen aanbidden ten eerste niet drie goden, maar 1. Bovendien zijn de personen die we erkennen de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Maria komt in dat rijtje niet voor. Geen enkele christen zou haar ooit de vrouw van God noemen, of haar een goddelijke status geven.

Wij dopen niet en worden niet gedoopt in de naam van de Vader, de Maagd en de Zoon, of in de naam van de Vader, de naam van de Zoon en de naam van de Heilige Geest.
Wij dopen en worden gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Deze doop werd ons van godswege opgedrage toen Jezus ons uitzond in de wereld met de woorden:
"Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb."
Slechts in een naam, maar in drie personen.
Oud 23-08-2005, 21:10
Rohit
Rohit is offline
Waar staat het dat de koran, beweert dat het christendom doet?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 08:06
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 23-08-2005 @ 22:10 :
Waar staat het dat de koran, beweert dat het christendom doet?
Waar slaat 5:116 dan op? Alleen christenen erkennen de goddelijkheid van Jezus Christus. Dus als het niet over christenen gaat, wie dan wel?

In het hele hoofdstuk komen slechts de volgende groeperingen voor:

De mensen van het boek, Joden, Christenen en Sabianen. De eerste term dekt zover ik weet de andere drie. Zodat er eigenlijk maar over drie groepen wordt gesproken.
Oud 24-08-2005, 13:45
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 24-08-2005 @ 09:06 :
Waar slaat 5:116 dan op? Alleen christenen erkennen de goddelijkheid van Jezus Christus. Dus als het niet over christenen gaat, wie dan wel?

In het hele hoofdstuk komen slechts de volgende groeperingen voor:

De mensen van het boek, Joden, Christenen en Sabianen. De eerste term dekt zover ik weet de andere drie. Zodat er eigenlijk maar over drie groepen wordt gesproken.
'

Er staat alsnog niet bij, dat het Christendom dat doet, waarschijnlijk zullen er nog mensen komen, die Maria als God gaan zien.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten