Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Maar om even terug te komen op de Tweede Fase, dat is idd ingevoerd om de aansluiting soepeler te maken voor nieuwe studenten van havo/vwo. Daarnaast was het meer gericht op het aanleren van vaardigheden en het opbouwen van brede basiskennis. Daar ligt ook het grootste probleem: je leert van alles net niets meer. Nu al is er een berg geslaagde havo/vwo'ers die goed weten hoe en waar ze moeten zoeken, maar niet weten wat ze er vervolgens mee moeten. Het heeft dus niet goed gewerkt. Over 2,5 a 3 jaar komt er weer een nieuw plan denk ik. Gezellig ![]() De bovenbouw ging zoals Leonoor beschreef en dan voor het VWO met minimaal 7 vakken. 8 of 9 mocht ook wel.
__________________
Kőigi teede pikkus ajas on vőrdne - | - Рукописи не горят
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Ik vind het nieuwe systeem beter klinken, veel beter zelfs. Ik vind alleen de uitvoering ervan niet goed. Er is niet goed over nagedacht hoe het ingevoerd moest worden, wat de gevolgen zouden zijn, enz. In het oude systeem was meer vakken dan 7 (heb het nu even over de mavo en de havo) in de meeste gevallen niet mogelijk en 7 vakken vind ik niet echt veel. Dan zou het idee van vrije ruimte van de Tweede Fase mee moeten gaan. Net als het zelfstandig werken, enz.
Citaat:
En nadat ik hem in word vergroot heb en wazige lettertjes ontcijferd heb: ik zou de basisschool eerder een jaar verlengen dan twee jaar verkorten. Verder bestaat het basisonderwijs (gelukkig) uit veel meer dan de dingen die jij in het schema noemt. ![]() Verder zou ik het heel slecht vinden als alle mensen op hun 15e van de middelbare school afkwamen en een vervolg opleiding moesten gaan doen. Voor veel mensen komt dat nu al te vroeg, laat staan dan. En ik snap je invulling van het vervolg onderwijs (mbo, hbo, uni) helemaal niet. ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 11-09-2005 om 18:28. |
![]() |
||
Citaat:
En over het Ba/Ma systeem: dat systeem zou aansluiting en overstappen naar universiteiten in Nederland en andere landen gemakkelijker maken, omdat het zelfde systeem toegepast wordt. Bij mijn faculteit werd het de hemel in geprezen omdat het de keuzemogelijkheden uit zou breiden en het studeren in het buitenland zou vergemakkelijken. Wat betreft de keuzemogelijkheden: dat zijn er nu zoveel dat het systeem log en onwerkbaar is geworden en wat betreft studeren in het buitenland is door het logge systeem door de vele keuzemogelijkheden studievertraging gegarandeerd. Daarnaast is het onmogelijk geworden een andere studie erbij te gaan doen of vakken buiten je studie zelf.
__________________
Kőigi teede pikkus ajas on vőrdne - | - Рукописи не горят
|
![]() |
||
Citaat:
Maar ik vind dat een mentor en/of een decaan pret pakketten en over tussen door pakketten zou kunnen tegen houden. En ik vind al die deelvakjes ook best irritant. Vooral fa en du 1 maar daar zo in 2007 wat aan gedaan worden ![]() Wat moet ik nu met mn franse woordenschat die iets van 200 woorden (gok ik) kent en maar iets van 20 woorden om nu op te noemen zonder het raadplegen van een woordenboek. ![]() Wat betreft na1 en n12 is ook enkel lastig. Ik snap best dat na1 voordeel bied als je bio wilt studeren en na12 als je natuurkunde wilt gaan studeren. Maar toch .. maak er een heel vak van. Als je na1 aan kan moet je met desnoods bijles ook na2 aankunnen. A
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
|
![]() |
||
Citaat:
Maar wtf heb je nou aan CKV? Denken nou echt of ik het verschil tussen gotische en laat gotische bouw nog weet. En begin niet over mijn nederlands ik weet al dat ik niet fatsoenlijk kan typen ![]()
__________________
Disgustibus non est disputandem
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Ik vond de 2e fase overigens helemaal niet erg. Was blij dat ik van die eeuwige so's af was. Maar inderdaad, die overlapping in vakken is wel irritant (ook bijv. ANW en biologie). Of 2 keer geschiedenis op t vwo ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() Of was je mijn post die je hebt gequote niet aan het weerleggen?
__________________
Kőigi teede pikkus ajas on vőrdne - | - Рукописи не горят
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Tja, het slechte aan de tweede fase is dat men van mening is dat algemene vorming belangrijker is dan het feit dat we mensen hebben die gespecialiseerd zijn. Algemene vorming is goed, maar na 8 jaar basisschool en 3 jaar basisvorming vind ik dat je toch wel oud genoeg bent je te gaan specialiseren.
Die nieuwe tweede fase staat me ook niet aan: anw en ckv zijn nog steeds verplicht, en ze hebben nu iets omslachtigs als profielkeuzevak verzonnen. Aardrijkskunde uit EM, Natuurkunde uit NG, sterk verminder aantal uren échte beta in NT en nieuw betavak, terwijl ze die uren beter in wis en natuur en scheikunde kunnen steken, waar blijven we dan? Het is passen en meten, Wiskunde A, verplicht op vwo in CM scheelt nog maar 40 slu met Wiskunde B in NT. ![]()
__________________
Elke keer dat je dit leest neem ik weer 1 Kb van je hersens in beslag. :P
|
![]() |
|
Omdat op de vervolgopleidingen zoals het MBO, HBO en WO wordt verwacht dat mensen veel zelfstandiger kunnen studeren, waarbij de docenten niet alles voorkauwt en de studenten dus veel meer zelfstudie hebben. Daardoor is in het voortgezet onderwijs een aantal jaren beslist: minder lessen etc.
Of het werkt vraag ik me af. Ik zat in het laatste jaar van de basisvorming maar een aantal docenten wilden toch al wat dingen uitproberen in het kader van de tweede fase (bijvoorbeeld een aantal lessen zelf opdrachten maken en niet meer schools les geven), maar in dat jaar waarin ik zat, zag ik dat de leerlingen er niet echt aan werkten, liever gingen kletsen met de buurman- of vrouw etc. Of dat inmiddels is veranderd in positieve zin betwijfel ik.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
"Of course you can't understand anything i'm saying, but that's cool cause i'm still saying it."
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
[Brief] Tweede Fase Sentingua | 4 | 01-12-2004 20:06 | |
Algemene schoolzaken |
Waarom problemen met de Tweede Fase?!?!? Miss-E | 32 | 03-02-2003 21:57 | |
Algemene schoolzaken |
2e fase klachten lakyie | 4 | 14-05-2002 11:59 | |
Algemene schoolzaken |
Tweede Fase | 1 | 17-02-2002 20:13 | |
Algemene schoolzaken |
tweede fase dinguz | 17 | 01-02-2002 18:47 | |
Algemene schoolzaken |
enquete: 2e fase, voor of tegen??? marloesje | 43 | 22-12-2001 23:22 |