Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2005, 12:27
Verwijderd
Heeft iemand een idee hoe je die 'na kan maken'? Als je nl gewoon een pak griesmeel koopt waar je pudding van kan maken, dan smaakt het heel anders. Weet iemand waardoor die bepaalde smaak aan de pudding van Mona gegeven wordt? Of proef ik gewoon de dingen die het lang houdbaar maken oid? (Of komt het door dat bessensap waar het lang mee in een bakje zit ofzo?)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2005, 13:02
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 06-09-2005 @ 13:27 :
Heeft iemand een idee hoe je die 'na kan maken'? Als je nl gewoon een pak griesmeel koopt waar je pudding van kan maken, dan smaakt het heel anders. Weet iemand waardoor die bepaalde smaak aan de pudding van Mona gegeven wordt? Of proef ik gewoon de dingen die het lang houdbaar maken oid? (Of komt het door dat bessensap waar het lang mee in een bakje zit ofzo?)
Toevallig zit ik zelf aan een bakje griesmeel pudding van mona :-D

Ik denk inderdaad dat het de smaakstoffen etc zijn, vooral vanille.
Mijn griesmeel puddingen zijn over het algemeen best smaakloos en net bakstenen ^.^
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 09:24
Qamra
Qamra is offline
Echte vanille gebruiken. Doet Mona vast niet, maar dat maakt je eigen griesmeel wel lekker
Oud 07-09-2005, 09:32
murwari
murwari is offline
Als ik het maak doe ik dat met een pakje en melk. Smaakt niet helemaal het zelfde maar ik doe dat dan ook nooit met zo'n sausje. Misschien dat dat echter wel veel aan de smaak doet. Hier misschien enkele recepten om eens uit te proberen:

http://www.twente.nl/recepten/
Citaat:
Breng 1 liter melk aan de kook met 1 zakje vanillesuiker. Strooi er 100 gram griesmeel, 75 gram suiker en zout in.
Laat het meel al roerende ca. 10 minuten koken tot het dik is. Schep het griesmeel in een puddingvorm en laat het afkoelen.
Was 250 gram zwarte bessen en breng ze aan de kook met 1 dl water. Laat ze ca. 10 minuten koken tot ze stuk zijn. Wrijf ze door een zeef.
Roer er 1 eetlepel citroensap en suiker naar smaak door. Bind de saus met 1 eetlepel aangemaakt aardappelmeel.
Laat hem afkoelen. Stort de pudding op een schaal en schenk het sap erover.
http://home.planet.nl/~lind0399/griesmeelpudding.html
Citaat:
Ingrediënten:
1citroen
1 liter volle melk
zout
85 gram griesmeel
125 gram suiker
1/2 kaneelstokje
1 flesje rode bessensap
1 afgestreken eetlepel aardappelzetmeel
1 puddingvorm inhoud ongeveer 1liter

Bereiding:
Citroen goed schoonboenen en een stukje schil van ongeveer
4 cm. zonder wit eraf snijden.Rest van schil raspen.In pan melk met citroenrasp aan de kook brengen en op laag vuur ongeveer 5 minuten laten trekken.Griesmeel en 75 gram suiker mengen en aan de kokende melk toevoegen.Mengsel onder af en toe roeren ongeveer 7 minuten laten doorkoken. Binnenkant van puddingvorm met koud water afspoelen.Pudding in vorm gieten.Pudding laten afkoelen en laten opstijven. Intussen in een pan 1 dl. water,kaneelstokje en stukje citroenschil aan de kook brengen. Bessensap en de rest van de suiker toevoegen en aan de kook brengen.In een kopje de aardappelzetmeel met 5 eetlepels water tot een glad papje roeren.Papje door de bessensap roeren en al roerend laten binden.Citroenschil en kaneel stokje uit de saus halen en saus laten afkoelen.Puddingvorm kort in warm water houden .Met vingers bovenrand van de pudding langs de rand losmaken.Schaal op de vorm leggen en samen keren,even schudden en pudding uit vorm laten glijden.Saus erover schenken.
Eet smakelijk.
Van de aller hande site: http://www.ah.nl/allerhande/recepten/
Citaat:
Ingrediënten
1 citroen
1 l volle melk
zout
85 g griesmeel (pak à 500 g)
125 g suiker
1/2 kaneelstokje
1 flesje rodebessensap (250 ml)
1 eetlepel aardappelzetmeel

Materialen
puddingvorm inhoud ca. 1 liter

Voorbereiden
Citroen goed schoon boenen en 1 stukje schil van ca. 4 cm (zonder wit) eraf snijden. Rest van schil raspen. In pan melk met citroenrasp en snufje zout aan de kook brengen en op laag vuur ca. 5 minuten laten trekken. Griesmeel en 75 g suiker mengen en aan kokende melk toevoegen. Mengsel onder af en toe roeren ca. 7 minuten laten doorkoken. Binnenkant van puddingvorm met koud water afspoelen. Pudding in vorm gieten. Pudding laten afkoelen en laten opstijven. Intussen in pan 1 dl water, kaneelstokje en stukje citroenschil aan de kook brengen. Bessensap en rest van suiker toevoegen en aan de kook brengen. In kopje aardappelzetmeel met 5 eetlepels water tot glad papje roeren. Papje door bessensap roeren en al roerend laten binden. Citroenschil en kaneelstokje uit saus nemen en saus laten afkoelen.

Bereiden
Puddingvorm kort in warm water houden. Met vingers bovenkant van pudding langs rand losmaken. Schaal op vorm leggen, samen keren, even schudden en pudding uit vorm laten glijden. Saus erover schenken.

Tip
Amandel-vanillepudding: Vervang bij de pudding 1 eetlepel suiker door 1 zakje vanillesuiker. Rooster in een koekenpan 1 zakje amandelschaafsel (45 g) lichtbruin. Hak 3/4 deel van het schaafsel fijn en roer dit op het laatst door de pudding. Bestrooi de pudding vlak voor het serveren met de rest van het amandelschaafsel. Griesmeelpudding met fruit: Gebruik bij de pudding sinaasappel- in plaats van citroenschil. Maak de saus van 3 1/2 dl vers aardbei-sinaasappelsap (flesje à 500 ml), 1 eetlepel citroensap, 2 eetlepels suiker en een afgestreken eetlepel aardappelzetmeel. Serveer met een in partjes gesneden sinaasappel
Oud 07-09-2005, 12:28
Verwijderd
Citaat:
murwari schreef op 07-09-2005 @ 10:32 :
Als ik het maak doe ik dat met een pakje en melk.
Dat heb ik ook twee keer gedaan, maar dat vind ik dus niet te eten. Ik heb er ook al eens bessensaus bij gedaan, maar daar werd het ook niet beter van.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 20:41
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 07-09-2005 @ 13:28 :
Dat heb ik ook twee keer gedaan, maar dat vind ik dus niet te eten. Ik heb er ook al eens bessensaus bij gedaan, maar daar werd het ook niet beter van.
maak je dan wel goede bessensaus???

ik maak hem altijd als volgt

1 flesje rode bessensap
1 kaneelstokje
1 kruidnagel (en ook echt niet meer anders krijg je de saus niet zoet)
paar citroenschillen ( is ook lekker door de pudding, wel eruit vissen voordat je de pudding in de vorm giet )
zakje vanillesuiker
heeeeeeeeeeeel veel gewone suiker (steeds beetje erbij en proeven of het al zoet genoeg is)

en dit geheel op een zacht vuurtje een half uurtje laten pruttelen dan heb je echt een hele lekkere saus

ik vind zowel gewone als mona griesmeel pudding erg lekker
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 20:42
MTpower
MTpower is offline
1 woord: vanillesuiker
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 02:28
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 09-09-2005 @ 21:42 :
1 woord: vanillesuiker
Dat mag ik niet. (Mag die pudding van Mona eigenlijk ook niet en dat is dus de reden dat ik hem zelf wil maken...ik vind die pudding btw ook niet echt smaken als vanille...? )
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 02:28
Verwijderd
Citaat:
ikke-eva schreef op 09-09-2005 @ 21:41 :
maak je dan wel goede bessensaus???
Ik had een flesje gekocht.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 20:12
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-09-2005 @ 03:28 :
Dat mag ik niet. (Mag die pudding van Mona eigenlijk ook niet en dat is dus de reden dat ik hem zelf wil maken...ik vind die pudding btw ook niet echt smaken als vanille...? )
Gebruik dan echte vanille en een of andere zoetstof die je misschien wel mag?

(Het is toch ook griesmeel dupping? Die vanille zit er door voor de smaak, maar niet op te overheersen.)
Oud 11-09-2005, 20:24
Bloem
Bloem is offline
Leonoor, denk je niet dat het dan de suiker is die het zo'n lekkere smaak geeft, en dat als je dat eruit laat de smaak daarom verandert?
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 15:36
Verwijderd
Citaat:
Pinksterhaas schreef op 11-09-2005 @ 21:12 :

(Het is toch ook griesmeel dupping? Die vanille zit er door voor de smaak, maar niet op te overheersen.)
Ik bedoelde te zeggen dat ik niet denk dat die vanillesuiker voor die smaak zorgt.

Citaat:
Bloem schreef op 11-09-2005 @ 21:24 :
Leonoor, denk je niet dat het dan de suiker is die het zo'n lekkere smaak geeft, en dat als je dat eruit laat de smaak daarom verandert?
Nee, ik denk niet dat het door de suiker komt, suiker smaakt nl anders. Als ik griesmeelpudding uit een pak maak doe ik er ook wel zoetstof doorheen, maar het smaakt gewoon heel anders (en niet zo zeer minder zoet, maar gewoon een heel andere smaak).
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 16:10
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-09-2005 @ 16:36 :
Nee, ik denk niet dat het door de suiker komt, suiker smaakt nl anders. Als ik griesmeelpudding uit een pak maak doe ik er ook wel zoetstof doorheen, maar het smaakt gewoon heel anders (en niet zo zeer minder zoet, maar gewoon een heel andere smaak).
Waarom neem je zoetstof ipv suiker als ik mag vragen?
Daarbij smaakt zoetstof ook heel anders dan suiker, daar zou het best eens aan kunnen liggen
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 17:28
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 12-09-2005 @ 17:10 :
Waarom neem je zoetstof ipv suiker als ik mag vragen?
Daarbij smaakt zoetstof ook heel anders dan suiker, daar zou het best eens aan kunnen liggen
Omdat ik geen suiker mag (allergie). Eigenlijk ook geen zoetstoffen, maar daar kan ik beter tegen dan tegen suiker. Ik gebruik btw geen aspartaam oid, maar fructose, dat gaat al iets meer richting suiker.

Ik heb dus niet het idee dat die smaak van de suiker komt, maar eerder van smaakstoffen of één of andere andere chemische toevoeging. Of misschien van die bessensaus (maar ja, hoe maak je die dan).
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 17:36
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Kun je niet 12 hele kleine puddingen maken met allemaal veschillende ingredienten? Dan weet je van zelf wat het dichtst in de buurt komt.

Op internet heb ik een paar recepten gevonden waar vanille (dus niet vanillesuiker) of citroenschil in ging, misschien is dat een idee?

Heeft de Mona niet zo'n fijn 0800 nummer waar je met vragen terecht kan, dat kun je ook nog proberen.
Oud 13-09-2005, 07:42
Qamra
Qamra is offline
Alsof Mona gaat vertellen waarom hun pudding naar een Mona-pudding smaakt

Vergeet het zout niet. Zit er ook nog in.
Reageren

Regels voor berichten