Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2005, 16:08
BleuEyes
BleuEyes is offline
Er zal vast wel een hele hoop op dit forum staan over pesten. Ik moet even wat vragen daarover..

Op school zit een jongen waar ik nu voor het 2e jaar bij in de klas zit.. Ik sprak hem laatst op msn, en we kwamen uit op zijn leven. Hij heeft in het verleden zelfmoord willen plegen, en wordt al sinds groep 6 (zit nu in de 4e) gepest. Zijn ouders weten van niets... Hij vertrouwd amper iemand, en is redelijk eenzaam. (enig kind, vaak eenzaam gevoel, geen opa's en oma's)

Ik wil hem heel graag helpen. Hij is ookal in de zeik genomen door een vriendin van mij. Ik was daar heel erg boos over. Ik heb tegen hem gezegt dat het misschien slim zou zijn als hij even met onze mentor zou praten... Hij wist het niet, en wist het niet... Ik wil er graag voor zorgen dat hij geholpen wordt... Het pesten wordt met de dag erger.....

Mijn vraag is? Wat moet ik doen? Waar te beginnen?

Iemand tips?
Dankje....
Oud 07-11-2005, 16:14
Morri
Morri is offline
Maak in ieder geval duidelijk dat jij er voor hem bent. Laat merken dat hij bij jou altijd zijn verhaal kwijt kan, maar probeer hem niet te dwingen iets te doen (zoals praten). Je helpt hem het best (maar er is wel wat lef voor nodig ) door als hij bijvoorbeeld in de klas gepest wordt er iets van te zeggen, laat merken dat jij het er niet mee eens bent. Het houdt daar misschien niet mee op, maar uit ervaring weet ik hoe ongelofelijk fijn dat is. Verder moet je hem ook een beetje 'met rust laten' denk ik. Je schrijft dat hij vaak eenzaam is, je moet hem daarom niet ineens overladen met aandacht, dat zal niet prettiger zijn. Je zult vooral veel geduld nodig hebben om zijn vertrouwen te winnen, maar volgens mij ben je al een heel eind.

Trouwens, geweldig dat je hier moeite voor doet en hem wilt helpen!
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 17:16
Dark Dawn
Dark Dawn is offline
Op scholen word er inderdaad weinig gedaan tegen pesten. En naar een andere school gaan werkt ook niet altijd. Ze zoeken altijd de zwakste en de onzekerste uit om te zieken, daar kan je niets aan doen. Maar er idd voor hem zijn, en laten weten dat hij met jou kan praten (ook over leuke dingen) is heel belangrijk. Ook moet je tegen hem zeggen dat hij moet proberen het pesten niet zijn leven te laten beheersen, en dat hij moet blijven doen wat hij doet, en misschien juist meer dingen moet doen die hem afleiden. Op sportclubs of toneelclubs of wat dan ook word meestal niet gepest, en daar kan hij meer vrienden maken.

Het belangrijkste is dat je niet alleen op msn hem steunt en met hem praat maar ook irl.
Misschien een beetje raar, maar het kan zijn dat hij verliefd op je wordt doordat jij een van de weinige of het enige meisje bent die aardig voor hem is. probeer daar voorzichtig mee om te gaan. Tenzij jij hem zelf ook leuk vind, dan is er niets aan de hand...
Maar probeer hem te stimileren leuke dingen te doen.. en misschien kan je idd een keer voor hem op komen tegenover je vriendin...
Oud 07-11-2005, 17:59
Raven
Raven is offline
Gewoon met 'm omgaan en normaal tegen hem doen.
als je gepest wordt wil je niks liever dan dat mensen normaal tegen je doen en zich vooral niks aantrekken van wat anderen daar van zouden kunnen vinden.

en je kan best een keer fel uithalen naar een pester.

met een mentor praten heeft weinig zin. alles wat zoiemand doet om je te beschermen wordt de volgende aanleiding voor nieuwe pesterijen.
ze kunnen je alleen de vrijheid geven om voor jezelf op te komen,
als dat niet het geval is kan je aangifte van mishandeling doen.

de rest moet hij zelf doen eventueel met hulp van vrienden

ik spreek uit ervaring

Laatst gewijzigd op 07-11-2005 om 18:04.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 18:41
BleuEyes
BleuEyes is offline
Ik word er heel erg moedeloos van... Hij wil voor morgen weg... Hij gaat een stuk fietsen, en beloofd mij niet zichzelf niets aan te doen...

Ik weet niet wat ik moet doen... Woensdag gaan we samen naar een gesprek op school, omdat hij dat wilde...

Ik weet niet wat ik moet zeggen tegen hem.... Iedereen loopt 'm te narren en te pesten en ik kan alleen maar naar hem luisteren, en hem gerust (proberen) te stellen...

Oud 07-11-2005, 18:48
BleuEyes
BleuEyes is offline
Ook heb ik hem vanmiddag gezegt dat het misschien handig zou zijn als hij zijn ouders er even wat over zou vertellen.. Hij heeft het ze ook nog niet verteld...

Ik stelde voor: een brief.....

Wat vinden jullie?
Oud 07-11-2005, 18:55
akumabito
akumabito is offline
De beste methode zou zijn om het in het openbaar voor 'm op te nemen (dus als de pesterijen aan de gang zijn) maar dan natuurlijk wel weer zonder betuttelend naar hem te doen. Maar let wel, je zult jezelf er waarschijnlijk niet al te poplair mee maken...
Oud 07-11-2005, 19:06
Raven
Raven is offline
Citaat:
BleuEyes schreef op 07-11-2005 @ 19:48 :
Ook heb ik hem vanmiddag gezegt dat het misschien handig zou zijn als hij zijn ouders er even wat over zou vertellen.. Hij heeft het ze ook nog niet verteld...

Ik stelde voor: een brief.....

Wat vinden jullie?
hum ik ken zijn ouders niet maar ik heb destijds gewoon met ze gepraat
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 19:45
BleuEyes
BleuEyes is offline
Citaat:
akumabito schreef op 07-11-2005 @ 19:55 :
De beste methode zou zijn om het in het openbaar voor 'm op te nemen (dus als de pesterijen aan de gang zijn) maar dan natuurlijk wel weer zonder betuttelend naar hem te doen. Maar let wel, je zult jezelf er waarschijnlijk niet al te poplair mee maken...
nja, dat ik mezelf er niet al te populair mee maak is het laatste waar ik aan denk... Ik ben over 7 maanden toch van school af, en ik heb die mensen niet nodig om mijn school af te maken... Verder sta ik iets steviger in mijn schoenen...

Ik heb het echt met die jongen te doen....
Oud 07-11-2005, 19:52
BleuEyes
BleuEyes is offline
En die vriendin, wat moet ik met haar? Het is en blijft een vriendin! Ik heb samen met haar verslagen te maken, fitnessen.... alles...
Oud 07-11-2005, 19:56
Verwijderd
Het is een vriendin, dus tegen haar kun je gewoon vertellen dat je het stom van haar zou vinden als ze nu ook die jongen gaat pesten. Als het geen kreng is (en dat zal niet, want ze is je vriendin) moet dat genoeg zijn om haar tot nadenken aan te zetten.
Wat je voor hem kunt doen is eigenlijk al wel gezegd
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 20:06
BleuEyes
BleuEyes is offline
Citaat:
Sarah schreef op 07-11-2005 @ 20:56 :
Het is een vriendin, dus tegen haar kun je gewoon vertellen dat je het stom van haar zou vinden als ze nu ook die jongen gaat pesten. Als het geen kreng is (en dat zal niet, want ze is je vriendin) moet dat genoeg zijn om haar tot nadenken aan te zetten.
Wat je voor hem kunt doen is eigenlijk al wel gezegd
Nja, ik heb nu ruzie met dr... Ze vatte het totaal verkeerd op... Ze zei: O ja, en ik ben weer fout. Dat ben ik altijd, ik weet t... Ik pleeg wel zelfmoord ofzo....

Oud 07-11-2005, 20:49
akumabito
akumabito is offline
[ongenuanceerd]...wat een bitch...[/ongenuanceerd]

Anyways, zij kan toch hoop ik ook wel snappen dat het gewoon not-done is om iemand zo af te zeiken? Zeker als jij het wel voor hem opneemt, dan moet ze toch wel snappen dat er iets niet deugt aan haar optreden. Zoniet, dan moet ze zich eens ff serieus na laten kijken, want dan zit het niet helemaal goed in haar bovenkamer...
Oud 09-11-2005, 23:36
Dark Dawn
Dark Dawn is offline
Ze is waarschijnlijk jaloers, zeker omdat ze zegt "ik pleeg wel zelfmoord ofzo". Dat betekend dat ze waarschijnlijk bang is dat jij haar vriendin niet meer wil zij door hem.
Ze moet idd gewoon kunnen begrijpen dat het niet deugt dat ze die jongen uitscheld, als ze dat niet doet, kan ze ook beter je vriendin niet zijn.. fitnessen kan je ook alleen..
Maar waarschijnlijk is het wel gewoon uit te praten hoor..
Oud 11-11-2005, 18:40
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Wat heb jij een rotvreidnin zeg!!!
Maar naar de mentor gaan helpt vaak niet. En op ele school hebben ze wel een petbeleid of hoe het ook mag heten. Het werkt niet.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 18:57
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Wordt gewoon een vriendin van die knul, heeft hij vast meer aan dan dat je je opwerpt als een of andere hulpverlener die het pesten wel even gaat stoppen. Zelfs als dat nu lukt zal hij in een omgeving waar jij niet aanwezig bent (volgende school oid) toch wel weer gepest worden en dan heeft hij meer aan een vriendschap, al was het maar voor een beetje zelfvertrouwen.
Oud 11-11-2005, 19:55
MTpower
MTpower is offline
Eigenlijk alles wel wat hierboven vermeld is, zorg ervoor dat hij weet dat je er voor hem bent. Maak wel duidelijk dat je niet iets met hem wilt (als in een relatie dus) anders zal je zien dat hij jou dadelijk gaat beschuldigen dat je hem hebt misleid enzo
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 19:57
MTpower
MTpower is offline
Nog een tip (wordt door velen afgekeurd denk ik): Leer hem vechten
Ik werd vroeger ook veel gepest, maar toen ik een beetje door had dat ik eigenlijk helemaal geen kleintje ben en ook mijn vuisten op kan trekken was het meteen over
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 21:10
Counterfeit
Counterfeit is offline
ja precies... lomp geweld gebruiken is natuurlijk dom
maar stel iemand blijft je zo mooi 'Systematisch' woorden toe roepen die je gek maken
maak m dan duidelijk dat ie zn bek moet houwe en als hij niet wil luisteren ja dan geef je hem een mep! als je het mij vraagt...
Oud 12-11-2005, 01:14
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Counterfeit schreef op 11-11-2005 @ 22:10 :
ja precies... lomp geweld gebruiken is natuurlijk dom
maar stel iemand blijft je zo mooi 'Systematisch' woorden toe roepen die je gek maken
maak m dan duidelijk dat ie zn bek moet houwe en als hij niet wil luisteren ja dan geef je hem een mep! als je het mij vraagt...
Inderdaad.. bij mij ging het eigenlijk "perongeluk". Aantal jaar geleden had ik regelmatig last van woedeaanvallen (rode waas voor ogen, geen controle meer over jezelf, dat soort), toen was iemand mij aan het pesten (op de basisschool), heb hem toen duidelijk gemaakt dat hij beter maar weg kon gaan, maargoed.. niet luisteren he
Toen kreeg ik een soort van black-out en toen ik weer een beetje bij m'n verstand kwam bleek dat ik hem nogal toegetakeld had...
Het pesten was daarna wel zo goed als voorbij
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 11:29
Rioto
Citaat:
BleuEyes schreef op 07-11-2005 @ 17:08 :
Er zal vast wel een hele hoop op dit forum staan over pesten. Ik moet even wat vragen daarover..

Op school zit een jongen waar ik nu voor het 2e jaar bij in de klas zit.. Ik sprak hem laatst op msn, en we kwamen uit op zijn leven. Hij heeft in het verleden zelfmoord willen plegen, en wordt al sinds groep 6 (zit nu in de 4e) gepest. Zijn ouders weten van niets... Hij vertrouwd amper iemand, en is redelijk eenzaam. (enig kind, vaak eenzaam gevoel, geen opa's en oma's)

Ik wil hem heel graag helpen. Hij is ookal in de zeik genomen door een vriendin van mij. Ik was daar heel erg boos over. Ik heb tegen hem gezegt dat het misschien slim zou zijn als hij even met onze mentor zou praten... Hij wist het niet, en wist het niet... Ik wil er graag voor zorgen dat hij geholpen wordt... Het pesten wordt met de dag erger.....

Mijn vraag is? Wat moet ik doen? Waar te beginnen?

Iemand tips?
Dankje....
tof dat je hem probeerd te helpen
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 12:55
Spiteful
Spiteful is offline
Zal hij wel leuk vinden, zo'n engeltje uit de hemel dat hem komt helpen
Vind ik echt mooi van je.
Oud 13-11-2005, 13:13
Confus1oN
Confus1oN is offline
ja, ik heb niet echt tips ofso voor je, maar ik wil toch ff kwijt dat ik het erg tof van je vind dat je die jongen probeert te helpen
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 14:18
BleuEyes
BleuEyes is offline
Hallo,
Het gaat inmiddels een stuk beter met hem. Hij is naar onze mentor geweest, en heeft zowat alles verteld. Zo kwam hij ook huilend uit het lokaal, wat me toch een beetje pijn deed...

Maarja, mijn mentor is naar al die mensen geweest om even te vertellen dat het gewoon niet goed is om te pesten, en iedere keer maar hem als 'pispaal' te nemen...

Hij is me er heel dankbaar voor, en ik ben blij dat ik hem heb kunnen helpen..
Oud 13-11-2005, 14:19
akumabito
akumabito is offline
Oud 20-11-2005, 15:53
DP17
DP17 is offline
supertof dat je hem wil helpen, ik spreek uit ervaring als ik zeg dat iemand echt goed kan doen!
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 17:13
lady of the dark
lady of the dark is offline
Citaat:
MTpower schreef op 12-11-2005 @ 02:14 :
Inderdaad.. bij mij ging het eigenlijk "perongeluk". Aantal jaar geleden had ik regelmatig last van woedeaanvallen (rode waas voor ogen, geen controle meer over jezelf, dat soort), toen was iemand mij aan het pesten (op de basisschool), heb hem toen duidelijk gemaakt dat hij beter maar weg kon gaan, maargoed.. niet luisteren he
Toen kreeg ik een soort van black-out en toen ik weer een beetje bij m'n verstand kwam bleek dat ik hem nogal toegetakeld had...
Het pesten was daarna wel zo goed als voorbij
Dat herken ik. Ik ben vroeger ook heel veel gepest. Dat veranderde toen ik een keer door het lint ging en een paar pestkoppen flink op hun bek sloeg. Ik was niet eens sterk, maar het hielp wel Als je nou slim bent, dan ga je voortaan met hem fitnessen (of op een krachtsport of zo) dan wordt hij én fysiek sterker, én hij leert een beetje nieuwe mensen kennen én hij krijgt meer zelfvertrouwen én jij hebt een nieuw iemand om mee te fitnessen. Voila.
Oud 20-11-2005, 20:29
Warsocket
Warsocket is offline
adviseer em ene keer om een flinke mep te geven

ik ben zelf 6 jaar gepaest

en nogsteeds hoor ik negeren en geen geweld gebruiken
wat een kutadvies , dat ik 6 jaar heb gevolgd

tot ik het op een moment zo beu was dat ik de pester een gebroken neus heb geslagen, toen hield het op

dus een keer flink aanvallen kan ook werken
Oud 20-11-2005, 22:11
Blaatkop
Blaatkop is offline
offtopic:

je bent een topmeid !
Met citaat reageren
Oud 20-11-2005, 22:28
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Warsocket schreef op 20-11-2005 @ 21:29 :
adviseer em ene keer om een flinke mep te geven

ik ben zelf 6 jaar gepaest

en nogsteeds hoor ik negeren en geen geweld gebruiken
wat een kutadvies , dat ik 6 jaar heb gevolgd

tot ik het op een moment zo beu was dat ik de pester een gebroken neus heb geslagen, toen hield het op

dus een keer flink aanvallen kan ook werken
"The best defence is a good offence"
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 14:29
Morri
Morri is offline
Zelf ben ik gepest en dat word ik nog steeds wel eens, maar ik heb nooit fysiek geweld gebruikt en dat wil ik ook niet doen. Helaas heb ik wel eens iemand uitgescholden en daar heb ik nu spijt van. Waarom? Omdat ik me niet tot een even laag niveau als dat van de pester wil verlagen, ik wil laten zien dat ik niet zo triest ben. Niet dat het me altijd lukt , maar het is wel mijn streven.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 15:40
lady of the dark
Citaat:
Morri schreef op 21-11-2005 @ 15:29 :
Zelf ben ik gepest en dat word ik nog steeds wel eens, maar ik heb nooit fysiek geweld gebruikt en dat wil ik ook niet doen. Helaas heb ik wel eens iemand uitgescholden en daar heb ik nu spijt van. Waarom? Omdat ik me niet tot een even laag niveau als dat van de pester wil verlagen, ik wil laten zien dat ik niet zo triest ben. Niet dat het me altijd lukt , maar het is wel mijn streven.
Sorry ik ben het niet met je eens. Vuur moet je nou eenmaal met vuur bestrijden. Die pestkoppen kunnen zelf niet eens normaal doen. Die luisteren alleen naar een flinke mep.
Oud 21-11-2005, 15:42
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
lady of the dark schreef op 21-11-2005 @ 16:40 :
Sorry ik ben het niet met je eens. Vuur moet je nou eenmaal met vuur bestrijden. Die pestkoppen kunnen zelf niet eens normaal doen. Die luisteren alleen naar een flinke mep.
Inderdaad...
Soms komen mensen dan met het advies dat je ze gewoon moet negeren omdat het dan niet leuk voor ze zou zijn, maar dat werkt in de meeste gevallen ook voor geen meter
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 21:50
lady of the dark
Citaat:
MTpower schreef op 21-11-2005 @ 16:42 :
Inderdaad...
Soms komen mensen dan met het advies dat je ze gewoon moet negeren omdat het dan niet leuk voor ze zou zijn, maar dat werkt in de meeste gevallen ook voor geen meter
Klopt. Of ze vinden het leuk dat je niet reageert, of ze gaan gewoon net zo lang door tot je toch reageert.
Oud 22-11-2005, 11:15
Verwijderd
Bovendien is het verschrikkelijk moeilijk om niet te reageren als je gepest wordt, zeker omdat mensen die gepest worden meestal de mensen zijn die toch al onzeker enzo waren. En duidelijk negeren is ook een reactie. Eigenijk zou je er op moeten kunnen reageren met een grapje of luchtige opmerking... maar dat is een stuk makkelijker gezegd dan gedaan.
Het is wel zo, dat als je nooit overreageert op plagerijtjes, je een stuk minder kans hebt dat die plagerijtjes pesterijen worden. Om het te voorkomen dus.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 22:26
Raven
Raven is offline
Citaat:
Sarah schreef op 22-11-2005 @ 12:15 :
Bovendien is het verschrikkelijk moeilijk om niet te reageren als je gepest wordt, zeker omdat mensen die gepest worden meestal de mensen zijn die toch al onzeker enzo waren. En duidelijk negeren is ook een reactie. Eigenijk zou je er op moeten kunnen reageren met een grapje of luchtige opmerking... maar dat is een stuk makkelijker gezegd dan gedaan.
Het is wel zo, dat als je nooit overreageert op plagerijtjes, je een stuk minder kans hebt dat die plagerijtjes pesterijen worden. Om het te voorkomen dus.
plagerijtjes worden geen pesten.

pesten is bedoeld als pesten en is mishandeling.
plagen is over het algemeen leuk bedoeld en meestal valt daar niemand over.
pesten is iemand systematisch dag in dag uit, maanden.. jaren tot op het bot krenken met overduidelijke kwade bedoelingen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 07:24
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Raven schreef op 23-11-2005 @ 23:26 :
plagerijtjes worden geen pesten.

pesten is bedoeld als pesten en is mishandeling.
plagen is over het algemeen leuk bedoeld en meestal valt daar niemand over.
pesten is iemand systematisch dag in dag uit, maanden.. jaren tot op het bot krenken met overduidelijke kwade bedoelingen.
Toch kan plagen, ondanks het geen kwade bedoelingen heeft, overgaan tot pesten.
Pesten begint vaak ook met plagerijtjes, die door de jaren heen steeds erger worden en uiteindelijk resulteren in pesterijen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 07:54
HoloDoc
HoloDoc is offline
Citaat:
MTpower schreef op 24-11-2005 @ 08:24 :
Toch kan plagen, ondanks het geen kwade bedoelingen heeft, overgaan tot pesten.
Pesten begint vaak ook met plagerijtjes, die door de jaren heen steeds erger worden en uiteindelijk resulteren in pesterijen.
Het grote verschil tussen plagen en pesten is de bedoeling die erachter zit.
plagen gebeurt meestal tussen kinderen die elkaar wel mogen. en bij plagen verwacht degene die plaagt nim of meer een plagerij of rake opmerking terug.
pesten is het met voorbedachte rade verwoesten van iemands sociale leven. pesten is inderdaad nooit als plagerijtje bedoeld.

Ik denk dat Raven dat bedoeld.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 08:22
Verwijderd
Ja, maar over het algemeen worden kinderen en jongeren gepest als ze laten merken dat ze niet met goedbedoelde plagerijtjes kunnen omgaan . Dan denken de mensen met slechte bedoelingen 'hee, die kan ik makkelijk pakken!'.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 11:31
saartjeh
saartjeh is offline
geweld is niet altijd slecht maar waarschijnlijk wel als hij het doet
als jij bijv samen met een vriendin ofzow een x ziet dat hij gepest word en jullie samen niet eerlijk vinden of als jij en gewoon iemand anders in jouw klas niet eerlijk vinden (samen sta je toch altijd net iets sterker en dan krijgt ie misskien te horen "laat je je vriendin voor je oplossen" ookal ben je dat misskien niet)
maar zeg dan met z'n tweeen iets van, wat nooit helpt zijn opmerkingen/pesterijen in dezelfde trend, werkt gewoon niet want dan lijkt jouw opmerking een slap aftreksel van die van hun. wat wel helpt is gewoon atijd meteen een opmerking terug geven en hoe meer dat doen hoe beter, dan word het groepje pesters kleiner en het groepje die ertegen is groter. vaak is er namelijk een gigantische groep die gwoon nix doet.
maar jij kunt ook iets tegen je mentor zeggen, gewoon dat er mensen gepest worden maar jij niet, je hoeft niet eens de naam te noemen als die jongen dat niet wil
ik had vroeger een vriendin die altijd werd gepest door veel mensen, een aantal waren bang zelf gepest te worden en je moet ook er ook nix van zeggen als je bang bent en iets zegt wat toch geen indruk maakt. vaak helpt een simpel "doe niet zo zielig/sneu/kinderacht/ doe gewoon normaal" ook heel goed. als je em echt wilt helpen moet je gewoon de 'pesters' flink de waarheid zeggen, maar niet 1 of 2 keer maar vaker. je moet gewoon optreden.
tegenwoordig pik ik het vaker, ik ben zelf nooit gepest maar pikte het nooit als dat bij iemand anders wel gebeurde.
nu ben ik wel zo dat ik vaak wel zie dat heel veel het er zelf naar maken, dat klinkt grof maar ze zijn vaak te veel met zichzelf bezig, kinderachtige hobby's of levenswijzen ofzow zijn pas erg als het alleen maar daarover gaat. en als mensen nou eenmaal 'simpel' zijn, dan willen niet veel daarmee bevriend zijn, naja jammer dan daar kun je weinig aan doen. maar als het lullige opmerkingen zijn die nergens op slaan moet je gewoon wat van zeggen vind ik.

en verder wat iedereen al heeft gezegd, gewoon voor die pers zijn, kvind het overigens wel bijzonder dat jij je zo verantwoordelijk voelt om iets te doen, wel goed

wow heel verhaal ondertussen
naja suc6 iig
Reageren

Regels voor berichten