Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-12-2005, 14:51
groovy
groovy is offline
Hoi,

mijn baas probeert me de laatste tijd eruit te werken heb ik het gevoel. Ik moet nu werken op de tijden dat zij wil, en zogauw ik een keer niet kan, wordt de grote baas ingeschakeld.

Ik heb een vast contract en vroeg me af wat er gebeuren gaat als ik de ziektewet inga. Want dit houd ik niet lang meer vol..doen ze daar erg moeilijk over, om mij door te betalen, of hoe gaat dat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2005, 15:12
BBEM
BBEM is offline
ga de ziektewet in en probeer in die tijd ander werk te zoeken.
Oud 07-12-2005, 15:16
Naru
Naru is offline
je komt echt niet zo makkelijk in de ziektewet hoor!
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 15:18
groovy
groovy is offline
nou ik heb al wat advies ingewonnen van een 'deskundig' iemand, en het is niet zo moeilijk om in de ziektewet te komen, als wel om erin te blijven. Natuurlijk wil ik die tijd gebruiken om heel veel brieven te sturen voor ander werk, maar ik wil in de tussentijd niet zonder inkomen zitten, want ik ben student..
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 15:19
Naru
Naru is offline
Citaat:
groovy schreef op 07-12-2005 @ 16:18 :
nou ik heb al wat advies ingewonnen van een 'deskundig' iemand, en het is niet zo moeilijk om in de ziektewet te komen, als wel om erin te blijven. Natuurlijk wil ik die tijd gebruiken om heel veel brieven te sturen voor ander werk, maar ik wil in de tussentijd niet zonder inkomen zitten, want ik ben student..
mag ik vragen waarom je in de ziektewet gaat? dat kan toch niet als je student bent?
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 15:26
Balance
Balance is offline
Als jij nou gewoon netjes werkt op de in je contract overeengekomen dagen, dan kan je de rest van de dagen gewoon weigeren. Laat haar de grote baas maar opzoeken hoor: ze hebben dan geen poot om op te staan.
Oud 07-12-2005, 21:24
Roos
Roos is offline
Je gaat toch niet de ziektewet in, als je niet ziek bent?

Kansloooooooooooooooos
Oud 07-12-2005, 21:29
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Naru schreef op 07-12-2005 @ 16:19 :
mag ik vragen waarom je in de ziektewet gaat? dat kan toch niet als je student bent?
Studenten kunnen niet ziek zijn?
Zal toch van je contract afhangen...
Oud 18-12-2005, 09:49
groovy
groovy is offline
heb een vast contract en ja, ik kan de ziektewet ingaan

En Balance; dat is het hem juist, ik moet 1 dag in het weekend werken, maar mijn baas gaat me nu dus of niet inplannen of 2 dagen in het weekend (heb een 0-uren contract) en met kerst en oud en nieuw, omdat ik dan eigenlijk vrij had gevraagd. Ze wachten zeg maar af totdat ik dan een keer zeg 'ik kan/wil niet'.

Maar ze hebben gewoon best wel gedreigd..
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 10:44
Grimmetje
Grimmetje is offline
Goeiemorgen

1) Even kort door de bocht: Als jij je ziek meldt, dan ga je - niet - gelijk de ziektewet in. Als je een jaar lang wegens ziekte niet aanwezig bent geweest op je werk, pas dan ga je de ziektewet in.

2) Als jij je ziek gaat melden, en die baas wilt jou eruit helpen, zal je streng worden gecontroleerd. Daarbij zal jouw werkgever verplicht zijn om jou plaatsvervangend werk te laten verrichten bijv. De kans dat jij (nu je eigenlijk gewoon niks mankeert) lekker thuis kan gaan zitten is nihiel.

mjah
Oud 18-12-2005, 11:08
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
groovy schreef op 18-12-2005 @ 10:49 :
heb een vast contract en ja, ik kan de ziektewet ingaan

En Balance; dat is het hem juist, ik moet 1 dag in het weekend werken, maar mijn baas gaat me nu dus of niet inplannen of 2 dagen in het weekend (heb een 0-uren contract) en met kerst en oud en nieuw, omdat ik dan eigenlijk vrij had gevraagd. Ze wachten zeg maar af totdat ik dan een keer zeg 'ik kan/wil niet'.

Maar ze hebben gewoon best wel gedreigd..
Bij een 0-uren contract heb je geen van beide verplichtingen op dat gebied. Zij hoeft geen werk aan te leveren, en jij hoeft niet altijd beschikbaar te staan.
Maar als ik het zo hoor is het een kutwerkgever. Zeg gewoon één keer dat je niet gediend bent van dat slappe gelul. Als ze niet luistert zoek je een ander bijbaantje, lijkt me vrij simpele conclusie.

Zoals Roos al zegt: ziekmelden als je niet ziek bent is behoorlijk kansloos. De ziektewet is voor zieke mensen.
Oud 18-12-2005, 11:22
T_ID
T_ID is offline
Proberen de ziektewet in te komen terwijl je niet ziek bent is, botweg, fraude, oplichting.

Gewoon zorgen dat je je contract niet schend, en kijk dan maar wat ze er mee kunnen.

In geen geval jezelf ziek melden, want dan sturen ze je de outplacement in en kom je nooit meer terug op je werkplek.
Oud 18-12-2005, 12:05
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
ziek zijn kan best hoor doordat je baas zich op zo'n manier op stelt dat hij je normaal werken onmogelijk maakt. Zoiets heet overspannen.
Maar aangezien je een nul uren contract hebt vraag ik me af of je baas dan verplicht is om je ziektegeld te betalen.
Verder heb je een 0 uren contract waarin in staat dat je per week 1x moet werken in het weekend? Klopt dat zoals ik het zeg?
Hou je daar dan dus aan. Voor de rest kunnen ze je dan niks maken. Want je leeft je contract na
Oud 18-12-2005, 14:30
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 18-12-2005 @ 13:05 :
ziek zijn kan best hoor doordat je baas zich op zo'n manier op stelt dat hij je normaal werken onmogelijk maakt. Zoiets heet overspannen.
Maar aangezien je een nul uren contract hebt vraag ik me af of je baas dan verplicht is om je ziektegeld te betalen.
Verder heb je een 0 uren contract waarin in staat dat je per week 1x moet werken in het weekend? Klopt dat zoals ik het zeg?
Hou je daar dan dus aan. Voor de rest kunnen ze je dan niks maken. Want je leeft je contract na
Kerel, je hebt geen idee wat "overspannen zijn" inhoudt. Met tegenzin naar je werk gaan of daar een onprettige verhouding hebben, is iets heel anders dan overspannen zijn.
Overspannen zijn is best heel heftig, met slapeloosheid, demotivatie, hartkloppingen, lusteloosheid, noem maar op. Vaak is dat een langdurig proces (enkele maanden of zelfs jaren). Even niet zo lekker in je vel zitten is iets heel anders.
Oud 18-12-2005, 15:24
starslayer
starslayer is offline
Bij een 0 uren contract kijkt de kanton rechter naar de laatste 8 weken. Hiervan wordt het gemiddeld aantal uren genomen. En bij een eventueel beeindigen van het contract krijg je hier een aantal uren voor uitbetaald. Maar dan moet je werkgever wel jou ontslaan.

Als je je dus ziek meldt krijg je niets uitgekeerd. Omdat je op contract 0 uur werkt.

Je mag altijd werk weigeren omdat je een 0 uren contract hebt. Hier kan je werkgever niets tegen doen.

Echter als je over een periode van 8 weken 0 uur hebt gewerkt krijg je daarna niets als hij/zij je ontslaat.

Het beste kun je dus op zoek gaan naar een ander baantje. Je ziek melden is gewoon oplichting ! En je krijg geen uitkering.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 15:49
ikbenschipper1
Citaat:
Unexplained schreef op 18-12-2005 @ 15:30 :
Kerel, je hebt geen idee wat "overspannen zijn" inhoudt. Met tegenzin naar je werk gaan of daar een onprettige verhouding hebben, is iets heel anders dan overspannen zijn.
Overspannen zijn is best heel heftig, met slapeloosheid, demotivatie, hartkloppingen, lusteloosheid, noem maar op. Vaak is dat een langdurig proces (enkele maanden of zelfs jaren). Even niet zo lekker in je vel zitten is iets heel anders.
je noemt de syntomen zelf al, door het gedrag van je manager kan dit dus zeker ontstaan.
Dus ga nu niet zeggen dat ik daar geen idee van hebt, mijn vorige manager, waar ik goede contacten mee had is door zoiets overspannen geraakt. En zeg niet dat het niet kan wan thet kan zeker wel.

grtz
ivo
Oud 19-12-2005, 14:36
groovy
groovy is offline
Citaat:
Grimmetje schreef op 18-12-2005 @ 11:44 :
Goeiemorgen

1) Even kort door de bocht: Als jij je ziek meldt, dan ga je - niet - gelijk de ziektewet in. Als je een jaar lang wegens ziekte niet aanwezig bent geweest op je werk, pas dan ga je de ziektewet in.

2) Als jij je ziek gaat melden, en die baas wilt jou eruit helpen, zal je streng worden gecontroleerd. Daarbij zal jouw werkgever verplicht zijn om jou plaatsvervangend werk te laten verrichten bijv. De kans dat jij (nu je eigenlijk gewoon niks mankeert) lekker thuis kan gaan zitten is nihiel.

mjah
wel raar dat een advocaat tegen mij iets heel anders zegt dan

mjah
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 14:38
groovy
groovy is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 18-12-2005 @ 13:05 :
ja precies, als mijn baas het onmogelijk maakt om te komen werken, dan kan ik dus wel overspannen ervan raken..en aangezien ik al een paar keer huilend thuis ben gekomen, de hele week op kijk tegen mijn werk en problemen krijg in mijn relatie doordat ik zo opgefokt ben, is daar niet zo veel meer voor nodig..
En ja ik heb geraadpleegd bij een advocaat dus, ik krijg ziektegeld als ik me zou ziekmelden, het gemiddelde van wat ik de afgelopen 3 maanden heb gewerkt..
Maar ik ben op zoek naar ander werk dus

Laatst gewijzigd op 19-12-2005 om 14:41.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 14:49
Verwijderd
Citaat:
groovy schreef op 19-12-2005 @ 15:36 :
wel raar dat een advocaat tegen mij iets heel anders zegt dan
Waarom is dat raar? Als advocaten het nooit met elkaar oneens zouden (kunnen) zijn, zouden er ook geen rechtszaken meer gevoerd worden.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 15:00
keeszor
keeszor is offline
Ik vind je triest, schooierig en lui. En daarmee uit, je verpest het voor anderen.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 16:41
ekki
ekki is offline
Citaat:
keeszor schreef op 19-12-2005 @ 16:00 :
Ik vind je triest, schooierig en lui. En daarmee uit, je verpest het voor anderen.
Ik vind dat je niet moet oordelen over situaties waar je nog niet eens de helft vanaf weet.
Oud 19-12-2005, 18:00
ikbenschipper1
Citaat:
keeszor schreef op 19-12-2005 @ 16:00 :
Citaat:
ekki schreef op 19-12-2005 @ 17:41 :
Ik vind dat je niet moet oordelen over situaties waar je nog niet eens de helft vanaf weet.
wat ekki hier zegt ben ik het dus helemaal mee eens. Hij is al op zoek naar ander werk aar nu word werken je onmogelijk gemakat dan ben je niet lui hoor maar keeszor wees blij dat jij niet in zo'n situatie op je werk zit (heb je werk?)
Oud 20-12-2005, 06:52
keeszor
keeszor is offline
Ja ik heb werk en als ik dat niet emer leuk vind dan zoek ik wel een andere baan en in de tussentijd ga ik desnoods achter de machine in een fabriek staan. Maar zeer zeker ga ik dan geen geld vragen waar ik geen recht op heb en wat anderen heel hard nodig hebben die echt wat hebben.

Mag je trouwens wel aan illegalen activiteiten doen op s.com (denk aan fraude)?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 10:13
Balance
Balance is offline
Citaat:
keeszor schreef op 20-12-2005 @ 07:52 :
Ja ik heb werk en als ik dat niet emer leuk vind dan zoek ik wel een andere baan en in de tussentijd ga ik desnoods achter de machine in een fabriek staan. Maar zeer zeker ga ik dan geen geld vragen waar ik geen recht op heb en wat anderen heel hard nodig hebben die echt wat hebben.

Jij spreekt over 'niet meer leuk vind' maar een onhoudbare situatie als deze is veel meer dan 'niet leuk'. En het is overigens niet illegaal om je ziek te melden om een dergelijke reden. Ik had een collega die ook om dergelijke redenen zich ziek meldde en zij vertelde het ook eerlijk aan de ARBO. Vervolgens heeft ze zich nog een tijdje ziek mogen melden. Totdat ze een andere locatie voor haar gevonden hadden en ze overgeplaatst kon worden.
Oud 20-12-2005, 10:42
ikbenschipper1
Citaat:

tussen niet meer leuk vinden en een onthoudbare situatie zit een groot verschil.
Oud 20-12-2005, 13:03
keeszor
keeszor is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 20-12-2005 @ 11:42 :
tussen niet meer leuk vinden en een onthoudbare situatie zit een groot verschil.
Dan nog neem je geld tot je dat niet voor jou bestemd is. En waarom zou je gene ontslag kunnen nemen en even als uitzendkracht gaan werken totdat je ander werk hebt?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 13:59
groovy
groovy is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-12-2005 @ 15:49 :
Waarom is dat raar? Als advocaten het nooit met elkaar oneens zouden (kunnen) zijn, zouden er ook geen rechtszaken meer gevoerd worden.
Ik had het over een advocaat en over iemand van dit forum..

En je opmerking is weinig vernieuwend, studeer zelf ook rechten
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 14:01
groovy
groovy is offline
Citaat:
ekki schreef op 19-12-2005 @ 17:41 :
haha ja, vooral de opmerking dat ik 'het voor anderen verpest' is leuk

Toch wel leuk om dit van iemand te horen die totaal niet weet wat ik zoal doe in mijn leventje..ik doe waarschijnlijk nog wel meer voor de maatschappij dan hij, maar hij weet het wel het beste

Dus voordat je hier een mening neerpoot, vraag desnoods dan wat inlichtingen ofzo..

en daarmee uit
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 14:04
groovy
groovy is offline
Citaat:

haha, dit bewijst maar weer hoe je moet oppassen met oordelen als je iemand totaal niet kent..ik heb namelijk recht op geld wat ik niet krijg, maar dat ga ik verder nog niet meer eens uitleggen, want je weet het toch al allemaal heel erg goed (je weet nog meer van mij, dan ik zelf, vind ik wel knap van je overigens!)
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 14:05
groovy
groovy is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 20-12-2005 @ 11:42 :
en als je een beetje had opgelet, of desnoods wat interesse had getoond, in plaats van meteen even iets onnadenkends hier neer te zetten, dan had je geweten in wat voor situatie ik had gezeten..

Dus ga alsjeblieft ergens anders je neus in steken
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 14:05
keeszor
keeszor is offline
Ja tuurlijk was het een kort-door-de-bocht reactie. Maar kom op je bent een meid van 19! Dan is er niks mis mee om te werken hoor! Ik krijg ook liever mn loon zomaar op mijn rekening.

Edit: Ikbenschipper kwam alleen amar voor je op hoor
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 14:06
groovy
groovy is offline
Citaat:
keeszor schreef op 20-12-2005 @ 15:05 :
Ja tuurlijk was het een kort-door-de-bocht reactie. Maar kom op je bent een meid van 19! Dan is er niks mis mee om te werken hoor! Ik krijg ook liever mn loon zomaar op mijn rekening.
lieverd ik werk al vanaf mijn 14e, mijn school heeft er altijd onder moeten lijden, omdat ik persé wilde werken..ik betaal alles zelf, en er zijn weinig vrienden om me heen die dit ook doen..

en als je 4 jaar lang altijd klaar hebt gestaan voor een bedrijf, ze hoefden maar te bellen en ik kwam aangerend, en er komt een nieuwe baas en zij besluit dat ze je niet mag, is dat best pijnlijk..
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 14:08
keeszor
keeszor is offline
Er zijn genoeg leuke banen hoor waarom niet op zoek anar ander baantje in plaats van ziektewet?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 14:10
groovy
groovy is offline
Citaat:
keeszor schreef op 20-12-2005 @ 15:08 :
Er zijn genoeg leuke banen hoor waarom niet op zoek anar ander baantje in plaats van ziektewet?
en dat is dus precies wat ik aan het doen ben, op zoek naar een andere baan..maar aangezien dat niet altijd even makkelijk is hier, en ik wel al 2 sollicitaties heb lopen en ik ondertussen wel nog steeds overstuur thuis kom, zag ik het even allemaal niet meer zitten

Dus heb alsjeblieft niet zo snel een mening over anderen
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 14:22
Estar
Estar is offline
Ik snap niet dat je niet zelf naar de grote baas bent gegaan met een klacht over jou leidinggevende.

Want als ze jou probeerd weg te spelen en de grote baas weet hier niks van, denkt hij dat jij dwars ligt, terwijl de situatie heel anders is. Misschien doet ze het bij meerdere, en speelt ze misschien andere (goede) medewerker weg, is jou grote baas ook niet bij gebaat.

Ik weet niet hoe jou grote baas is hoor, maar als je er een langere tijd goed werkt, dan kun je sneller een wit voetje halen bij hem helemaal als je open kaart speelt.

En stel je gaat de ziektewet in, wat kan, gewoon ziek melden en je wordt na een tijdje gecontroleerd door een arbo arts, en die vind ook dat je ziek bent, dan is er niks aan de hand. Maar arbo artsen die zijn slinks, en die zijn erop getraind om te kijken wanneer iemand echt ziek is en wanneer niet, als hij twijfelt moet jij er een arts bij gaan halen die zwart op wit zet wat je hebt enz. ( en dat doen artsen doorgaans niet omdat de baas maar moet geloven dat je ziek bent)
Als de arbo arts beslist jij moet werken, dan ga je waarschijnlijkeen hel krijgen want bazen hebben het niet zo op poot uittrekkers( zo zien ze mensen die voor niks in de ziektewet gaan doorgaans)

Ga je niet kun je op staande voet ontslagen worden.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 16:56
Verwijderd
Citaat:
groovy schreef op 20-12-2005 @ 14:59 :

Dan zul je nog wel merken dat advocaten bepaald niet altijd meer weten dan mensen op fora
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 18:19
Balance
Balance is offline
Citaat:
keeszor schreef op 20-12-2005 @ 15:08 :
dat zal je nog eens tegen vallen.
TS heeft nog geen beroepsopleiding en komt dus voor ongeschoold werk in aanmerking. En voor ongeschoold werk zoekt men doorgaans geen dure 19-jarige maar een goedkope 15 of 16-jarige.
Oud 23-12-2005, 09:28
Naru
Naru is offline
och och wat een problemen op je 19e

jonge ga lekker ander werk zoeken en neem ontslag bij je oude werlkgever want nu ben je té triest bezig..

ik zou me echt verschrikkelijk nutteloos, dom en achterlijk voelen als ik een uitkering zou krijgen. zou er alles aan doen om hem niet te krijgen.

je gaat toch niet op dezelfde lijn zitten als al die mensen die een been missen/ gehandicapten?
Sorry hoor ik heb niets tegen gehandicapten maar dit is gewoon kansloos.. verdien je eigen geld.

oke hier heb je niet echt veel aan verder maar je weet wel dat t dom is.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 09:42
Grimmetje
Grimmetje is offline
Citaat:
groovy schreef op 20-12-2005 @ 14:59 :

Ik studeer zelf ook rechten

En dan ben ik toch wel heel benieuwd wat die advocaat tegen jou heeft gezegd...dus als je dat ook even zou willen delen?
Oud 24-12-2005, 13:56
groovy
groovy is offline
Citaat:
groovy schreef op 20-12-2005 @ 15:05 :
en als je een beetje had opgelet, of desnoods wat interesse had getoond, in plaats van meteen even iets onnadenkends hier neer te zetten, dan had je geweten in wat voor situatie ik had gezeten..

Dus ga alsjeblieft ergens anders je neus in steken
ow sorry ikbenschipper, dit was voor keeszor bedoeld sorry niet voor jou bedoeld!!
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 13:57
groovy
groovy is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-12-2005 @ 17:56 :
Dan zul je nog wel merken dat advocaten bepaald niet altijd meer weten dan mensen op fora
nee maar de advocaat waar ik ben geweest wel
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 13:58
groovy
groovy is offline
Citaat:
Grimmetje schreef op 23-12-2005 @ 10:42 :
Ik studeer zelf ook rechten

En dan ben ik toch wel heel benieuwd wat die advocaat tegen jou heeft gezegd...dus als je dat ook even zou willen delen?
voor jou een vraag en voor mij een weet
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 13:59
Grimmetje
Grimmetje is offline
wat flauw
Reageren

Regels voor berichten