Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-12-2005, 14:50
HoloDoc
HoloDoc is offline
Typisch iets voor Gristelijk Amerika. 2 weken voor kerst nog even iemand vermoorden.

God bless america
(als het even kan met een aardbeving)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-12-2005, 14:52
Love & Peace
Love & Peace is offline
Hij heeft 4 mensen vermoord, en dan durven men nog om vergiffenis te vragen. Wat kunnen mensen toch schaamteloos zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 14:55
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
HoloDoc schreef op 13-12-2005 @ 15:50 :
Typisch iets voor Gristelijk Amerika. 2 weken voor kerst nog even iemand vermoorden.
Scheiding van kerk en staat.

(uitermate grote lol @ M&M post trouwens, negerzoenen zijn volgens diegene zeker ook racisme )
Oud 13-12-2005, 15:06
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 13-12-2005 @ 15:49 :
Gratie naar Nederlands recht betekent dat de straf niet verder tenuitvoer wordt gelegd, en ik denk dat dat in Californië niet anders is. Anders is er geen sprake van gratie maar van omzetting.
Ik heb even wat nagezocht, en het Amerikaanse 'clemency' is vergelijkbaar met strafomzetting. Wellicht zijn de Nederlandse media niet heel duidelijk geweest.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 15:12
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-12-2005 @ 15:55 :
Scheiding van kerk en staat.

(uitermate grote lol @ M&M post trouwens, negerzoenen zijn volgens diegene zeker ook racisme )
Maar toch moet je als je berecht wordt daar een eed zweren met de bijbel in je hand en haalt Bush met iedere toespraak god erbij. Het is nog bijna erger dan in de Arabische wereld.

Vind het maar niks die doodstraf. Hij heeft die moorden niet eens bekend. En hij was zwart dus zo eerlijk zal dat proces niet geweest zijn. Denk dat omzetting na levenslang beter geweest was. Zeker na die boeken die hij schreef.

Ik vind dat de doodstraf maar moet worden afgeschaft. Een land dat zich beschaaft noemt en tegen "martelen" en voor "mensenrechten" zijn of willen doen alsof de doodstraf moeten afschaffen.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 15:14
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 13-12-2005 @ 16:12 :
Maar toch moet je als je berecht wordt daar een eed zweren met de bijbel in je hand en haalt Bush met iedere toespraak god erbij. Het is nog bijna erger dan in de Arabische wereld.
Yep, en daarin klopt Amerika niet. Maar iemand niet executeren omdat het kerst is zou een nog verdere vermenging van een religie met staatszaken (in dit geval justitie) zijn.

Offtopic: Ik zou trouwens speciaal voor Holodoc even toe willen lichten dat het niet uitmaakt of een al ter dood veroordeelde blank of zwart is. Die vraag geld alleen bij de procesvoering, is een besluit een keer genomen dan speelt dat geen rol meer. Oftewel, werd de uitspraak waarover jij ging flippen (ze zien je aan komen bij XS4all) gedaan omdat diegene vind dat negers zwaarder gestraft moeten worden omdat ze neger zijn? Nee. Geen racisme dus.

Laatst gewijzigd op 13-12-2005 om 15:34.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 15:29
Verwijderd
Ja, gaan we het even ontopic houden? Die klacht van Holodoc staat op M&M en wordt daar met hem afgehandeld, niet hier.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 15:39
McCaine
McCaine is offline
Ik zie geen enkel bezwaar tegen executie in deze zaak.
Oud 13-12-2005, 16:32
Raven
Raven is offline
Met de dood van Stanley Williams zal er geen moord minder gepleegd worden, in tegendeel zelfs. Zijn eventuele slachtoffers zijn dood en komen helaas niet meer terug.
wat blijft er dan nog over als "reden" voor de doodstraf ?... wraak ?

Ik mag hopen dat gerechtigheid iets anders inhoud dan pure wraak, anders zijn we niet meer dan de apen waar we ooit uit geëvolueerd zijn.

Daarbij komt nog dat het voor iemand die in een "ghetto" opgroeit makkelijker is om naar de misdaad af te glijden dan voor iemand die toch al alles heeft wat iemand zich wensen kan (en meer dan goed voor 'm is). Vergeet niet dat de V.S. in 1971 nog behoorlijk racistisch was, en dan zwarten toen echt nog geen gelijke kansen kregen.
dergelijke bendes ontstaan niet in een harmonieuze samenleving.

Ik praat een moord zeker niet goed, maar als we als "gerechtigheid" een moord met een moord gaan vergelden zijn we wat mij betreft terug bij af

en dat wilde ik nu even kwijt
Raven...
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 16:34
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 13-12-2005 @ 17:32 :
Ik mag hopen dat gerechtigheid iets anders inhoud dan pure wraak, anders zijn we niet meer dan de apen waar we ooit uit geëvolueerd zijn.
Hoezo, sinds wanneer kennen apen het verschijnsel dat een dier uit de kolonie gestraft wordt met de dood als dat dier een misdrijf heeft begaan?
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 16:36
Uice
Uice is offline
Daarbij zijn mensen helemaal niet uit apen geëvolueerd.
Oud 13-12-2005, 16:36
Verwijderd
OK, maar dat is niet zo gigantisch belangrijk. Rechtvaardigheid is een menselijk en beslist geen universeel concept. Iedereen die anders beweert begrijpt het niet echt.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 16:39
juno
juno is offline
Iemand na 34 jaar gevangenisstraf ook nog eens ter dood brengen is dubbele strafoplegging.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 16:40
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-12-2005 @ 15:55 :
(uitermate grote lol @ M&M post trouwens
Ja hè
Oud 13-12-2005, 16:41
Raven
Raven is offline
Citaat:
Juice schreef op 13-12-2005 @ 17:36 :
Daarbij zijn mensen helemaal niet uit apen geëvolueerd.
kijk eens in de spiegel
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 16:43
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 13-12-2005 @ 17:41 :
kijk eens in de spiegel
Sluitend bewijs dat de evolutietheorie waar is, dat we daar nog niet eerder opkwamen
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 16:52
Raven
Raven is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-12-2005 @ 17:43 :
Sluitend bewijs dat de evolutietheorie waar is, dat we daar nog niet eerder opkwamen

need to say more ?

on topic: daar ging mijn betoog niet over
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 16:54
Uice
Uice is offline
Citaat:
Raven schreef op 13-12-2005 @ 17:41 :
kijk eens in de spiegel
We hebben dezelfde voorvader als apen ja. Maar we komen niet voort uit apen, dat heeft Darwin ook nooit gezegd (ook al dachten veel Christenen wel dat hij dat bedoelde).

Verder ben ik het eens met je betoog.
Oud 13-12-2005, 17:05
Raven
Raven is offline
Citaat:
Juice schreef op 13-12-2005 @ 17:54 :
We hebben dezelfde voorvader als apen ja. Maar we komen niet voort uit apen, dat heeft Darwin ook nooit gezegd (ook al dachten veel Christenen wel dat hij dat bedoelde).

Verder ben ik het eens met je betoog.
ja kerel australopithecus africanus was wat mij betreft ook een aap

maar dat was idd de discussie niet. ik ben hoe dan ook tegen de doodstraf en ik maarte even duidelijk waarom.

Daarbij geloof ik WEL in absolute gerechtigheid/Rechtvaardigheid. en dat staat buiten de wetgeving van een land.
anders zou er geen enkele reden zijn waarom de nazi's in WOII misdadig waren. dat je joden mocht vermoorden stond bij hun ook in de wet.

Gerechtigheid/Rechtvaardigheid en wetgeving zijn helaas niet altijd het zelfde.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 17:17
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
hppa schreef op 13-12-2005 @ 16:06 :
Ik heb even wat nagezocht, en het Amerikaanse 'clemency' is vergelijkbaar met strafomzetting. Wellicht zijn de Nederlandse media niet heel duidelijk geweest.
Klopt. Overigens zie ik niet het nut van de doodstraf in dit geval. Levend kan Tookie meer betekenen vor L.A. dan dood.
Oud 13-12-2005, 17:44
Verwijderd
Citaat:
hppa schreef op 13-12-2005 @ 15:48 :
Gratie wil toch niet per se zeggen dat Tookie vrijgelaten zou worden? Dat zal toch wel omzetting naar levenslang inhouden?

(N.a.v. alle reacties als 'maar hij is schuldig, hij mag niet vrijkomen'.)
Naar wat ik begreep wilde Tookie dat zijn straf werd omgezet in levenslang, dus inderdaad niet de vrijlating...
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 18:01
Boebsie
Boebsie is offline
Opgeruimd staat netjes.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 18:41
Raven
Raven is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 13-12-2005 @ 12:42 :
*zucht* Als het niet over een dode dominomus gaat, gaat het wel over een dode neger tegenwoordig
als Rita Verdonk dit zou zeggen hadden we een kabinetscrisis
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 18:44
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
wat zeikt iedereen hier over 'opgeruimd staat netjes'. Het was namelijk nooit een discussie geweest dat hij vrij zou komen volgens mij. Ook zijn 'aanhangers' wilde dat niet perse. Als hij maar niet de doodstraf kreeg.
Waar ik het ook mee eens ben. Hoe belachelijk is de doodstraf ook al weer?

Ik kan niet oordelen of hij schuldig is geweest aan vier moorden. De vraag blijft ook, waarom zou hij zolang volhouden dat hij het niet gedaan heeft als hij toch dood gaat.

ik zeg niet dat het nu een heilige is ofzo, maar je moet toe geven dat hij in de gevangenis een aantal zeer goede dingen heeft gedaan
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 18:53
Makaveli
Makaveli is offline
Jammer dat hij vermoord is.
Levenslang was meer op zijn plaats geweest. Hij had vele jongeren kunnen helpen en daarmee uit de criminaliteit te halen... Door gesprekken met jeugdcriminelen had hij hen kunnen helpen.

Jammer dat mensen niet inzien dat ze criminelen - die geleerd hebben van hun fouten - in kunnen zetten om andere criminelen op het goede pad te brengen.
Ik denk dat iemand als Williams met zijn ''hoge" status (hij was gangleider) veel invloed heeft ten opzichte van jeugdcriminelen, meer misschien nog dan mensen die er voor leren hiermee om te gaan. Bovendien beschikken bendeleiders vaak over een 'sterke' lichaamstaal, waardoor ze erg effectief kunnen zijn jeugdcriminelen op het goede pad te krijgen.
Jammer!
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 19:19
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Het voordeel van de uitvoering is, dat weer meer mensen in amerika zich tegen de doodstraf keren. Laat ze maar eens meer publieke figuren opknopen
Oud 13-12-2005, 22:50
Jolt
Jolt is offline
Jammer dat hij nu dood is, hij was mijn idool.

Maja, zoiets kan alleen maar in Amerika, hoe lang had die gozer wel niet op zijn dood vonnis moeten wachten 96 uur of zoiets.
Oud 13-12-2005, 22:51
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
euhm, how 'bout 26 jaar?

Hij zat al sinds '79 in/op deathrow.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 00:34
Supreme Dutch
Citaat:
Makaveli schreef op 13-12-2005 @ 19:53 :
Jammer dat hij vermoord is.
Levenslang was meer op zijn plaats geweest. Hij had vele jongeren kunnen helpen en daarmee uit de criminaliteit te halen... Door gesprekken met jeugdcriminelen had hij hen kunnen helpen.
Als de Kingpin de doodstraf krijgt, dan gaan zijn onderdanen (lees schapen) ook wel nadenken of ze misschien niet hun leven kunnen beteren.. Wat mij betreft knopen ze morgen alle Cribs-leden op.. Opzouten met dat tuig! Ik heb zelf deze figuren in levende lijven mogen bewonderen in de straten van Los Angeles.. Ze worden wel verafgod.. maar we mogen dondersblij zijn dat dit TUIG! de Nederlandse straten niet onveilig maken.. En die hele k*tcultuur met die kl*te Gangsters die die k*t wannabe's hier zo graag proberen te laten overkomen komt me nu al de strot uit.. Er is niks stoers aan drugs, wapens en hoeren.. Het vernietigd alleen maar de samenleving!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 07:27
Uice
Uice is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 14-12-2005 @ 01:34 :
Als de Kingpin de doodstraf krijgt, dan gaan zijn onderdanen (lees schapen) ook wel nadenken of ze misschien niet hun leven kunnen beteren..
Ik denk eerder dat het Amerikaanse rechtssysteem zich op deze manier de woede van die 'onderdanen' op de hals haalt, dan dat het tuig denkt 'laten we de moordenaars van ons idool gehoorzamen'.
Oud 14-12-2005, 18:26
Supreme Dutch
Het wel stoer geweest als de Governator de executie had uitgevoerd met één van de wapens uit zijn films. En bij het weglopen langs de dodencellen aan het eind 1 keer om had gedraaid en had gezegd : "I'll be back!"

of : Hasta La Vista Negroid!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 18:29
Verwijderd
De humor spat er echt van af, zeg.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Als de Kingpin de doodstraf krijgt, dan gaan zijn onderdanen (lees schapen) ook wel nadenken of ze misschien niet hun leven kunnen beteren..
Dat is wel een verschrikkelijk naïeve gedachte. Als je lid wordt van bendes als deze heb je al lang en breed geaccepteerd dat je makkelijk dood kunt gaan, hetzij door kogels van andere gangs, hetzij door politiekogels, hetzij door de stoel.

Ik betwijfel dan ook of Tookie's goede bedoelingen meer indruk maken op ghettojongeren dan Tupac's 'my only fear of death is coming back reincarnated'.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 18:31
Escapism
Escapism is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 14-12-2005 @ 19:26 :
Het wel stoer geweest als de Governator de executie had uitgevoerd met één van de wapens uit zijn films. En bij het weglopen langs de dodencellen aan het eind 1 keer om had gedraaid en had gezegd : "I'll be back!"

of : Hasta La Vista Negroid!
mag ik een keer in jouw gezicht plassen?
Oud 14-12-2005, 18:44
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Escapism schreef op 14-12-2005 @ 19:31 :
mag ik een keer in jouw gezicht plassen?
Plassen? Kak het maar in een keer onder. Met diarree.
Oud 14-12-2005, 18:45
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Lekker gal spugen is ook leuk.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 18:48
Supreme Dutch
Zouden deze offtopic-berichten verwijderd kunnen worden? Ik voel me er zeer door aangedaan..
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 18:52
Verwijderd
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 14-12-2005 @ 19:48 :
Zouden deze offtopic-berichten verwijderd kunnen worden? Ik voel me er zeer door aangedaan..
Ja, dan liever de Gouverneur die tegen je begint te schreeuwen dat je nog wel aan de beurt komt.

Denk dan beter na voordat je een geforceerd grappige opmerking plaatst.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 18:56
Uice
Uice is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 14-12-2005 @ 19:48 :
Oud 14-12-2005, 19:23
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Als de Kingpin de doodstraf krijgt, dan gaan zijn onderdanen (lees schapen) ook wel nadenken of ze misschien niet hun leven kunnen beteren.. Wat mij betreft knopen ze morgen alle Cribs-leden op.. Opzouten met dat tuig! Ik heb zelf deze figuren in levende lijven mogen bewonderen in de straten van Los Angeles.. Ze worden wel verafgod.. maar we mogen dondersblij zijn dat dit TUIG! de Nederlandse straten niet onveilig maken.. En die hele k*tcultuur met die kl*te Gangsters die die k*t wannabe's hier zo graag proberen te laten overkomen komt me nu al de strot uit.. Er is niks stoers aan drugs, wapens en hoeren.. Het vernietigd alleen maar de samenleving!
Ik denk dat jij zijn 'onderdanen' te hoog inschat en dat de executie van de oprichter van de Cribs - die zijn leven beterde - hen niet aan het denken zet. Dit motiveert ze niet om te stoppen waar ze dagelijks meebezig zijn, ook kunnen ze hierdoor nog naïver worden en denken dat het toch niet uit maakt wat je doet --> "Je wordt toch niet beloond voor het leven beteren, So... Who Gives a Fuck If I'm Doin' Right or Wrong!?!".
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 19:33
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-12-2005 @ 19:29 :
Ik betwijfel dan ook of Tookie's goede bedoelingen meer indruk maken op ghettojongeren dan Tupac's 'my only fear of death is coming back reincarnated'.
Waarom zou Tookie's goede bedoelingen meer indruk moeten maken dan Tupac's negatieve invloed?

Als Tookie enige positieve invloed kan hebben op hen is dat toch mooi meegenomen?

Je weigert een salarisstijging van 10 euro per uur toch ook niet, omdat 100 euro per uur meer indruk zou maken.

Als een deel van deze ghettojongeren hun leven zou kunnen beter door hulp van Tookie dan was dat toch hardstikke goed geweest.
Het meerendeel slechte invloed blijft toch wel. --> Alle kleine beetjes helpen en Tookie had dit denk ik goed gekunt!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 20:00
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 14-12-2005 @ 19:26 :
of jij krijgt een perm ban en dan zeggen we heel triest met zijn alle

Hasta La Vista wannabe nsb-er!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 20:16
Verwijderd
Citaat:
Makaveli schreef op 14-12-2005 @ 20:33 :
Waarom zou Tookie's goede bedoelingen meer indruk moeten maken dan Tupac's negatieve invloed?!
Ik bedoel dat ik er niet zo in geloof dat jongeren zich daadwerkelijk door vrees voor de doodstraf laten beïnvloeden zoals Supreme Ducht beweerde. Hooguit zitten er jongeren tussen die vantevoren al bang waren, maar daar verandert leven of dood van Tookie niets aan.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 20:18
T_ID
T_ID is offline
Dat straffen nooit criminaliteit effectief af kunnen schrikken is sinds de Middeleeuwen en de inquisietie al een bekend gegeven meende ik.
Oud 14-12-2005, 20:21
Verwijderd
Genoeg figuren die denken dat hardere straffen daadwerkelijk leiden tot een daling van de criminaliteit, hoor. Iets dat inderdaad sinds de criminologische wetenschap zich enigszins ontwikkelde niet meer serieus vol te houden valt.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 20:24
T_ID
T_ID is offline
Dat doet het ook, tot op een bepaald punt. Soms helpt zacht, soms helpt hard, en tussen al dat geloven in een bepaalde aanpak door weten we allemaal eigenlijk stiekem best dat je beiden moet combineren.
Oud 14-12-2005, 20:28
Verwijderd
Hard straffen helpt hooguit bij een bepaalde categorie daders die min of meer geestelijk in orde zijn (scooterboefjes, winkeldieven, et cetera). Als je dergelijke kleine vergrijpen gaat bestraffen met echt volledig buitenproportionele straffen (acht jaar voor een scooterdiefstal ofzo) dan zul je inderdaad wel een afname in het aantal daders merken.

Maar voor de categorie delicten die bij veel mensen de meeste verontwaardiging opwekken (verkrachting, kindermishandeling/kinderdoodslag, et cetera) gaat het meestal om daders met in meer of mindere mate een geestelijke stoornis, waar 'rationele' prikkels geen invloed op hebben.

De Utrechtse serieverkrachter of de moordenaar van Nienke Kleiss hebben echt niet gedacht 'oh, verwachtingswaarde straf + pakkans < bevrediging, dus ik ga ermee door'. Bij zulke mensen heeft afschrikking geen invloed.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 00:48
Supreme Dutch
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 14-12-2005 @ 21:00 :
Ik hou de eer aan mezelf..
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 17:26
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 15-12-2005 @ 01:48 :
Ik hou de eer aan mezelf..
*zwaai*
Tot undercover!
Oud 15-12-2005, 17:56
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Raven schreef op 13-12-2005 @ 17:32 :
Met de dood van Stanley Williams zal er geen moord minder gepleegd worden, in tegendeel zelfs. Zijn eventuele slachtoffers zijn dood en komen helaas niet meer terug.
wat blijft er dan nog over als "reden" voor de doodstraf ?... wraak ?

Dus jij denkt dat de doden wel terugkomen bij levenslange gevangenis straf?
Nah.

Mijns inziens is de doodstraf een perfect middel om extreem uitschot uit de maatschappij te verwijderen. Mensen als marc dutroux, maar ook bende leiders en seriemoordenaars vind ik het persoonlijk niet waar om meer dan een ton per jaar aan te besteden.

Tuurlijk worden weleens onschuldigen veroordeeld, en dat is dan ook gelijk het enige wat ik als min punt opmerk aan de doodstraf. Maar of de beste tookie onschuldig was of niet, hij heeft indirect honderden moorden op zijn geweten, en zelf nog eens 4 gepleegd. Eigenlijk vind ik het een schande dat de beste man uberhaupt kinderboeken mag uitbrengen.. Voor wat hoort wat. Jij vermoord een aantal mensen en zet een van de grootste criminele bende's ter wereld op; dan verdien je de mogenlijkheid op een fatsoenlijk leven opbouwen wat mij betreft niet meer. De beste man was simpel weg een hufter, crimineel en moordenaar en die horen niet op aarde thuis wat mij betreft.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten