![]() |
||
Citaat:
In het Paradijs is het eeuwige leven. De Duivel (in de vorm van een slang) wist Eva te verleiden een hap van de vrucht van de boom der wijsheid te nemen, waardoor Adam en Eva het Paradijs uitgezet zijn door God, en sterfelijk werden.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven. (Gen. 6:3) ...en opmerkelijk genoeg staat even verder in de bijbel: Sara leefde honderdzevenentwintig jaar. (Gen. 23:1)
||
![]() |
Citaat:
De gehele rol van Satan heeft trouwens sowieso een gigantische evolutie doorgemaakt, vooral onder invloed van de Perzische mythologie (zoroastrianisme). Oorspronkelijk was Satan een van de zonen van God en de aanklager van God (zoals ook duidelijk blijkt uit het boek Job). Het Hebreeuwse woord “satan” (net als het Griekse “diabolos”) betekent dan ook “tegenstander” of “aanklager”. De rol die Satan toegeschreven kreeg als personificatie van het kwaad is pas later ontstaan (onder invloed van het zoroastrianisme).
Laatst gewijzigd op 24-12-2005 om 18:04. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Mij verwijten dat ik er niet anders naar wil kijken, is de grootste onzin die je in lange tijd hebt uitgekraamd. Als mensen het maar even niet met jou eens zijn, is het wel heel makkelijk om te zeggen dat ze 'er dan ook maar niet op een andere manier naar willen kijken.' Als jij denkt door je semi-zielige geneuzel nog iets toe te moeten voegen aan dit topic, is het inderdaad maar beter dat je je mond houdt. Als ik je verkeerd begrijp of als je niet direct aan mij dacht in je reply: excuses voor mijn enigszins botte taalgebruik.
||
![]() |
Citaat:
Overigens, het is God die het kwaad geschapen heeft. God had de boom van kennis van goed en kwaad geschapen, en die boom stond er al voor de zondeval. Daarnaast is de duivel noodzakelijkerwijs ook geschapen door God. Ook het argument dat de duivel uit vrije wil kwaad is geworden snijdt geen hout. God had in Zijn alwetendheid kunnen weten dat de duivel het kwaad zou worden, maar toch heeft Hij hem geschapen. God is dus de schepper van het kwaad, direct of indirect. Dit staat overigens ook expliciet in de bijbel: Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen. (Jes. 45:7)
||
![]() |
Citaat:
Het punt dat hier gemaakt wordt is duidelijk: de mens zal niet meer eeuwig leven en niet ouder worden dan 120 jaar. Nog een paar vertalingen van Gen. 6:3 dan: Statenvertaling Toen zeide de HEERE: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren. Groot Nieuws Bijbel '96 Toen dacht de Heer: ‘De levensadem die ik de mens ingeblazen heb, zal niet voor altijd in hem blijven, want ook de mens is sterfelijk. Hij zal niet ouder worden dan honderdtwintig jaar.’ Willibrord Vertaling '95 Maar de HEER zei: ‘Mijn levensgeest zal niet altijd bij de mens blijven, want hij is maar een nietig wezen; de duur van zijn leven zal honderdtwintig jaar bedragen.’ Er staat gewoon duidelijk dat de mens niet ouder zal worden dan 120 jaar. Dit wordt zowel door de bijbel meerdere malen weersproken als door Jeanne-Louise Calment, die ruim 122 werd.
Laatst gewijzigd op 25-12-2005 om 14:34. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 25-12-2005 om 14:18. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar den vreesachtigen, en ongelovigen, en gruwelijken, en doodslagers, en hoereerders, en tovenaars, en afgodendienaars, en al den leugenaars, is hun deel in den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood. (Op. 21:8) God is liefde, geloof het of brand eeuwig in de hel Voor het geval je hier niet lekker van kunt slapen: het is allemaal mythe. Dus maak je maar niet druk. Je moet leven met de consequenties van je eigen daden in dit ene leven dat je hebt. Als je dood gaat, houdt het gewoon op, geen hemel en ook geen hel.
||
Citaat:
Bij gebrek aan kennis van de grondtekst ben ik helaas gedwongen tot vertalingen. Daarom zal ik enkele van de meer letterlijke vertalingen hanteren, om de juiste weergave te kunnen bepalen. In het Nederlands hebben we twee vertalingen die redelijk letterlijk zijn. Maar de Statenvertaling is dan nog steeds letterlijker dan de NBG-51. In het Engels zijn er meerdere letterlijke vertalingen. O.a. Greens literal en Youngs literal. Onder elkaar geplaatst: Statenvertaling 3 Toen zeide de HEERE: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren. NBG-51 3 En de HERE zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig jaar zijn. Greens Literal 3 And Jehovah said, My Spirit shall not always strive with man; in their erring he is flesh. And his days shall be a hundred and twenty years. Youngs Literal 3 And Jehovah saith, `My Spirit doth not strive in man -- to the age; in their erring they [are] flesh:' and his days have been an hundred and twenty years. Concluderend kunnen we dus stellen dat er letterlijk staat: En zijn dagen zullen 120 jaar zijn. Als dat bepaald is, kan men de vraag stellen, waarop slaat die 120 jaar. En dan zijn er twee theoriën: De eerste stelt dat het op de leeftijd van de mensen slaat. De tweede dat het op de duur tot aan de Zondvloed slaat. Vertalingen waarbij het overduidelijk op de leeftijd slaat hebben daarin dus een keuze gemaakt, oftewel het werd door de vertaler zo geinterpreteerd. Maar ik ga er van uit dat het staat voor de duur tot aan de vloed. Want het zondvloedverhaal vangt aan bij hoofdstuk 6. Waarbij de aanleiding tot de vloed bekend wordt gemaakt. Bovendien werd de mens al stervelijk als straf op de zonde. Dus zou het voor de eerste interpretatie op een rare plaats staan. Bovendien zoals je zelf al stelde zou het tegen de bijbel ingaan als het op de leeftijd slaat want alleen al de eerste generaties na de vloed tellen nog honderden jaren.
||
![]() |
Citaat:
De interpretatie die de meeste vertalers maken (dat het slaat op de maximale leeftijd van de mens) is mijns inziens dan ook de meest logische. De mens werd inderdaad al sterfelijk als straf van de zonde, maar er wordt in de eerste instantie niet vermeld wanneer de mens zou sterven, hoe oud hij zou worden. Ik zie Gen. 7:3 dan ook als een precisering van die sterfelijkheid. Dat het tegen de bijbel in zou gaan en daarom niet juist zou zijn, is natuurlijk geen geldige redenering. Je kunt de onfeilbaarheid (en dus de niet-tegenstrijdigheid van de verzen) van bijbel niet bewijzen als je de onfeilbaarheid veronderstelt (als ware premisse), dat is een cirkelredenering. De tegenstrijdheden zijn logisch te verklaren aan de hand van de meerdere auteurs die de thora geschreven hebben. De verhalen zijn afzonderlijk van elkaar ontstaan (met hun verschillen en tegenstrijdigheden) en later samengevoegd door een redacteur, die zelf ook nog het een en ander heeft toegevoegd. Deze verklaring is gemeengoed onder bijbelwetenschappers. De (m.i. absurde) opvatting dat Mozes de thora geschreven heeft, komt alleen nog voor onder fundamentalisten.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Wát een flauwekul zeg! Bestaat er nog zoiets als een vrije wil bij mensen? Daar geloof ik namelijk in. Ik geloof niet in een God die de mensen als marionette poppen bestuurt en die de mens al volledig 'klaar' heeft gemaakt naar een bepaalde geloofsovertuiging, maar die de mens een vrije wil heeft gegeven om te kiezen.
Laatst gewijzigd op 29-12-2005 om 18:20. |
![]() |
||
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kan je in de hemel van God geen leuke dingen doen? En wat is beter?
Laatst gewijzigd op 30-12-2005 om 08:48. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Mensen die graag met God willen leven op aarde, zullen dat na hun dood ook doen. Mensen die niet graag met God willen leven op aarde zullen dat na hun dood ook niet doen. Waar God niet is, is alleen maar de duivel. De enige plek waar alleen de duivel is is de hel. Dus ze zullen naar de hel gaan. Ik zie de hel dan ook niet echt als een straf van God, gewoon iets waar je vrijwillig voor kiest om heen te gaan. Marehm, God heeft mensen gemaakt, en daar was hij heel trots, op, hij houdt van ze, en omdat de duivel weet dat God van mensen houd wil hij ze vernietigen, uit wraak dat God hem uit de hemel gekicked heeft (toen, lang geleden) dus hij zal de mensen niet als vrienden in zijn hel verwelkomen, maar de mensen zoveel mogelijk kwaad willen doen omdat hij wraak wil nemen.
||
Citaat:
Verder zou ik als ik de mensen had gemaakt nou niet bepaald trots zijn, maar dat is een heel ander verhaal.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Het erge is dat er heel veel mensen op de wereld zijn die geen probleem hebben met het geloven in een god die mensen die zijn bestaan niet erkennen eeuwig zal laten branden. Probeer hier je ook even voor te stellen hoe eeuwig branden voelt, praat er eens over met iemand met brandwonden of steek je vinger is een kaarsvlam.bedenk daarna is of iemand die nog nooit van de christelijke god heeft gehoord dat verdiend. Als je daarna nog kan beweren dat god liefde is heb jij een hele vreemde vorm van logica.
||
Citaat:
Nu ja, wat ik zegt klopt met met christelijke theorie. Satan is niet de leider in de Hel, maar een slaaf zoals iedereen daar. Daar kan ik verder ook niets aan doen en dat heeft niets te maken met de hoeveelheid kwaad op de wereld.
||
Citaat:
als god zo vergevingsgezind is dan stuurt hij toch niemand naar de hel maar geeft hij ze een tweede kans... |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Geloven is nog eenvoudiger dan het plukken van een bloem of eenvoudiger dan het knipperen met je ogen. Als je nog niet eens bereid bent om het volmaakte Offer te aanvaarden dat jouw zonden uitwist... Had God het je nog gemakkelijker kunnen maken dan dit?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Owh maar wacht, wie heeft ook alweer verschillende talen gegeven? Smart move. ![]() Bovendien ben ik er niet van gedient om door middel van angst te worden gemanipuleerd. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Over jou heb ik niets kwaads te zeggen. Ik had al eerder met jou gesproken. Toen ging het ook al over dit soort thema's. Schijnbaar vindt je deze thema's aangenaam of juist niet, maar in ieder geval spreek je erover en ik heb het graag hierover. Ik hoop dat je geen hekel aan mij hebt of zo. En als er iets mis is met mijn gedrag, dan mag je je daar wel over uitlaten. Misschien kan ik iets van je leren. Niet iedereen is rechtuit, vandaar.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Hoe kan ik zeker weten dat het god is van het christendom in het, eventuele, leven na de dood? Hoe kan ik dan zeggen: "Owh, maar natuurlijk! Het is god die hier voor me staat!" Als ik dat niet kan bevestigen, dan kan ik het ook niet ontkennen. Als je god ontkent, ga je naar de hel. Of ga je naar de hel als je weigert te geloven? Is ontkennen en gewoon 'niet geloven' hetzelfde? In de bijbel staat, dat ieder mens voor een trubinaal komt te staan. In de bijbel staat dat als je god ontkent, dat je naar de hel gaat. De hel staat voor een plek zonder god. Kan je bekeren voor dat trubinaal? Of is het dan al te laat? Waarom is het dan te laat? Is het niet logisch dat in een wereld met zoveel religie, dat een boel mensen het wel eens fout kunnen hebben? (Of allemaal!) Waarom houd god hier geen rekening mee? Juist hij zou moeten begrijpen hoe invloedbaar wij mensen zijn. (Appel iemand?) Is het een zonde om niet in god te geloven op déze aarde? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Haat is geen liefde, god is zelfs volgens zijn eigen zeggen (even voor het gemak de fictie uit de bijbel beschouwende als een acurate beschrijving van een fictief wezen) een brute moordenaar, deal with it zou ik zeggen.
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd - Het is een kwaad dat fluistert Verwijderd | 0 | 13-06-2006 12:31 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
geneeskunde en religie Kapee | 68 | 03-02-2006 12:19 | |
Verhalen & Gedichten |
Zwingli de duivelse kannibaal lilarcor | 4 | 08-09-2004 17:05 | |
Vrije tijd |
Opmerkelijke sportberichten. EmilioFCG | 500 | 04-07-2004 12:32 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] ik zie, ik zie... wat jullie niet wíllen zien Verwijderd | 2 | 01-08-2003 18:39 | |
ARTistiek |
Vorproefje: binnenkort in de winkels: Jantje zonder Reclame! Verwijderd | 3 | 05-09-2001 08:05 |