|
|
Bekijk resultaten poll: Welk filosofisch concept stoort het meest? | |||
De sofistische doxai-relativiteit |
![]() ![]() ![]() ![]() |
3 | 10.34% |
De ideeënleer van Plato |
7 | 24.14% |
Het cogito van Descartes |
8 | 27.59% |
Het empirisme en logisch positivisme |
2 | 6.90% |
De metafysica en kennisleer van Kant |
4 | 13.79% |
De deconstructie van Derrida |
5 | 17.24% |
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() De onzekerheidsrelatie die Heisenberg beschrijft is slechts een formule die wij gebruiken. Het zegt dat we niet de snelheid van een deeltje kunnen weten tegelijk met de locatie ervan. Overigens zie ik geen verband tussen het bestaan van willekeurigheid en het niet kunnen voorspellen waar een deeltje zich bevind of hoe snel dat deeltje zich beweegt. Citaat:
![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() wat betreft de pol heb ik, dus, het empirisme en logisch positivisme gekozen, ik zie het niet als filosofisch concept .. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar ik geloof wel dat er een werkelijke wereld is. Nietzsche schreef hierover dat wij een aantal stappen zouden doorlopen. Uiteindelijk zou de transcendentale en de ware wereld afgeschaft worden en is er nog alleen DE wereld. En pas wanneer wij in die wereld gaan "leven" kunnen wij echte kennis op gaan doen. |
![]() |
||
Citaat:
Wees toch eerlijk naar jezelf toe en beken kleur. ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() Is het te volgen als ik hierop aansluitend zeg dat de mens de werkelijkheid in het kwadraat is? Het zwaartepunt is niet en het zwaartepunt is zelfbewustzijn, oftewel indien het zwaartepunt niet is is het alles ![]() |
![]() |
||
Citaat:
kun jij me nog volgen als ik zeg , het zwaartepunt is een zwartgat in het zelfbewustzijn , dat opgevult moet worden met massa(=energie/kennis). De mens lijkt mij eerder duaal(=energie én massa) zij het vormloos , dan een duidelijk gevormeerd kwadrant. De werkelijkheid schijnt volgens de QM wel uit meer dan 2 factoren te bestaan. Dat de mens een vorm van werkelijkheid is , kan ik niet echt ontkennen , maar stellen dat menselijkheid werkelijkheid genereert , das lijkt me niet. ![]()
||
Citaat:
Het bewijs van causaliteit(=enkelvoudig) is er ook , namelijk de Dynamica. ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Doet het dit wel , dan valt het niet meer onder de Fysica. ![]()
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het zelfbewustzijn van de mens genereert werkelijkheid, is de werkelijkheid ( geheel (inhoud) ) in het kwadraat. Het zwaartepunt is een zwartgat in het zelfbewustzijn. Levert wel veel nieuwe stof op ^^ Een zwart gat is een object in het heelal, waaruit als gevolg van het sterke zwaartekrachtsveld geen licht of materie kan ontsnappen. Aanvankelijk werd door sommige natuurkundigen gedacht dat de informatie die verloren ging doordat er bij het ontstaan van een zwart gat materie in viel, voorgoed verdwenen was.Stephen Hawking toonde in 1974 theoretisch aan dat zwarte gaten langzaam moeten verdampen. In 2004 maakte Hawking op een conferentie bekend dat hij een mechanisme had gevonden waardoor de informatie die in het zwarte gat was verdwenen, weer vrij kon komen bij het verdampen van het zwarte gat.(c/c/p wiki) (Pas als het zwarte gat zelf verdwijnt kan informatie dus weer ontsnappen) (...) |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
je weet , dat we deze discussie al een keer gevoerd hebben , en dat ik er anders over denk. Tijd is ook absoluut en niet omkeerbaar. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Goed ik snap wel dat je zegt dat je enkel maar over Tijd kunt spreken als je het bekijkt met betrekking tot ruimte , massa en beweging , maar al die ingrediënten waren er altijd al met betrekking tot onze waarnemingen(=direct en indirect) hierover. Deze ingrediënten waren er ook 20 miljard jaar geleden , en zullen er over pakweg 20 miljard jaar nog steeds zijn. Waarom zullen deze ingrediënten er dan nog zijn? Simpelweg omdat ze instantaan of absoluut zijn. Tijd mag dan wel in te schalen zijn met betrekking tot snelheid en positie van massa , echter de essentie ervan blijft onveranderd. Zou de essentie ervan kunnen veranderen , dan zou je gelijk hebben door te zeggen dat Tijd enkel relatief is. Echter de essentie ervan is onvervormbaar. Alleen onze gevoelns en gedachten over Tijd zijn vervormbaar. ![]()
||
Citaat:
![]() Een van de grootste gevaren van de filosofie is dat mensen/filosofen zich vasthouden aan het al bestraate weggetje en zich met na-gesynchrodiseerde begrippen staande houden binnen de opgeplakte werkelijkheid van een ander. De eigen werkelijkheid heeft dan géén raakvlak meer met het zelf , omdat het zelf , het perspectief draagt van een ander. ![]() Nja just kidding , ik ben weer aan het sarren. Ik vind dit soms te leuk. ![]()
||
Citaat:
Maar omdat je niet terug kan reizen in de Tijd , is het concept Tijdreizen zoals gepresenteerd in hollywoodfilms dus onmogelijk. We zouden hooguit kunnen zeggen , dat het mogelijk is om sneller voor de Tijd uit te reizen , wat we niet onbeperkt kunnen volhouden , zodat de Waarheid ons toch weer inhaald. Het leven van een mens is een spel met één absolute zekerheid , er komt een keer een tijd dat je ophoud met spelen. Ondanks welke mogelijke snelheid je aan je massa geef en ongeacht welke richting je dit opstuurt. ![]()
||
Citaat:
Zelfs al praat je na, ik denk dat er niet veel mensen zijn die werkelijk een originele gedachte kunnen voortbrengen; de hele geschiedenis van de filosofie is niet veel meer dan een aanvulling, verbetering, weerlegging of bevestiging van plato en aristotoles, zelfs de grootste filosofen zijn niet in staat nieuw filosofisch materiaal aan te boren, overigens heb ik deze mening niet van mijzelf maar van anderen, om "mijn" punt maar weer even duidelijk te maken. Toch noemen wij alle grote filosofen ook werkelijk filosofen terwijl zij toch aan een versie van napraten deden. En trouwens als ik mij kan vinden in de denkbeelden van een filosoof waarom zou ik hem dan niet na mogen praten? het is dan toch slechts een verbetering van mijn eigen gedachtengoed.
||
Citaat:
Nee grapje Him , ik liep eigenlijk alleen "nare meid" een beetje te sarren. Oops nu doe ik het weer. ![]() Nare man noemde in zijn licht geërgerde replie , dat één van de grootste gevaren van de filosofie het gegeven is , dat mensen zich opsluiten in hun eigen wereldje van eigen theoriën , begrippen, defenities , enz. In mijn optiek vind ik dit nu juist een "gezonde" benadering (mits je wel tot bezinning komt) , omdat je op deze manier zelf tot ontdekking komt hoe de dingen in elkaar steken en waarom je nu juist dit perspectief hebt van een mogelijke werkelijkheid. Naar mijn idee leer je sneller patronen herkennen als je je eigen patronen vormt en dan pas deze naast die van de grote denkers gaat leggen. Doe je het andersom , dat wil zeggen , laat jij je patronen vormen door gedachten van anderen om dan pas met een "eigen" patroon of statement te komen , dan train je jezelf niet voldoende op patroonherkenning en heb je altijd bevestiging van derden nodig om jezelf te accepteren. Je durft dan niets te stellen , want het kan wel heel belachelijk klinken , en verschuil je jezelf achter een muurtje dat iemand voor je heeft moeten metselen , om vervolgens vanachter dat muurtje te roepen dat de mensen aan de andere kant op het verkeerde spoor zitten , want de muur geeft toch aan dat jij en de (vrij)metselaar gelijk hebben. ![]()
||
Citaat:
Anders is de enige filosofie die nog "bestaansrecht" heeft, de filosofie die het bestaan zelf verklaard, immers hoe kan ethiek oid bestaan als wij niet zeker weten of wij zelf bestaan? Volgens mij is alle post-cartesiaanse filosofie dan ook een soort negering, of beter gezegd compromis met descartes radicale twijfel. Oftewel, waar filosofie streeft naar absolute waarheden, zal zij zelf nooit deze waarheden kunnen vinden als zij sommige dingen niet simpelweg aanneemt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|