Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2006, 23:20
knijtert!
knijtert! is offline
Ik ben niet bepaald een lezer... maar het lijkt me misschien wel wat om ermee te beginnen.

Nou zat ik te denken wat voor boek en ik wist het eigenlijk niet, maar een boek waardoor je een beetje gaat nadenken over bepaalde dingen lijkt me wel wat.

Maar ik heb dus geen idee wat dan een boek voor mij is...
dus: HELP?
Oud 06-01-2006, 23:42
Magican
Magican is offline
De gouden gids
Oud 07-01-2006, 00:01
knijtert!
knijtert! is offline
Citaat:
Magican schreef op 07-01-2006 @ 00:42 :
De gouden gids
thnx d00d
Oud 07-01-2006, 00:15
Verwijderd
Is dit niet meer wat voor letteren?
Wat voor soort onderwerp spreekt je aan? Wil je iets met redelijk makkelijke taal of meer ingewikkelde woorden?
Wil je een dik of een dun boek?
Wil je iets realistisch, autobiografisch, verzonnen etc?
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 08:00
Verwijderd
Letteren zou het wel weten ja. En jij bedoelt psychologisch ook echt als in 'het denken van de mensen', of moet je er ook nog een zwik depressiesnijzelfmoordanorexia-gevoelens bij hebben?

Ik weet niet of het zuiver psychologisch is, maar:
Hersenschimmen - J. Bernlef
Het verhaal gezien door een man die langzaam dementeert, wat je ook echt laat voelen wat aftakelen is
1984 - Orwell
Orwell's schrikbeeld van de wereld hoe het zou zijn in de toekomst. Hij maakte dit boek in 1948 af en verwisselde de laatste twee cijfers, vandaar 1984. Het concept 'Big Brother' komt hier ook vandaan.
En als er een boekversie is van Edward Scissorhands is, zou ik dat ook willen rekenen onder psychologische literatuur.

Just a start.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 09:22
Verwijderd
I never promissed you a rosegarden. Van weet ik even niet meer wie.

Maar er is wel eens topic geweest waar heel veel tips in staan!

Edit Deze

Laatst gewijzigd op 07-01-2006 om 09:25.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 12:02
Hawahaai
Hawahaai is offline
Een vrij eenvoudig boek wat je wel aan het denken kan zetten is De wereld van Sofie, van J. Gaarder.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 12:25
Makaveli
Makaveli is offline
'Succesvolle Intelligentie' van R.J. Sternberg is een erg interessant boek over intelligentie. Ook is het goed geschreven, niet te lange zinnen of te onnodige-lange-nietszeggende termen.
In dit boek zet de schrijver het begrip intelligentie uiteen, ook komt aanbod hoe het onderwijs hiermee omgaat.

Hij vindt dat de scholen/universiteiten te veel de nadruk leggen op analytische intelligentie. Dat hoort volgens hem niet zo te zijn.
Hij komt tot de conclusie dat een combinatie tussen analytische, creatieve en praktische intelligentie, succesvolle intelligentie maakt.
Bijv. Je hoeft niet 10en te halen voor taal om een succesvol schrijver te worden, met goede ideeën komen (creatief), een verhaal te schrijven en dit aan de man te brengen (praktisch).
Erg interessant een aanrader .
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 15:14
Bente Nerwanen
Bente Nerwanen is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 07-01-2006 @ 13:02 :
Een vrij eenvoudig boek wat je wel aan het denken kan zetten is De wereld van Sofie, van J. Gaarder.
Hij vroeg naar psychologie, geen filosofie toch?
Maar een boek in dezelfde sfeer omtrent psychologie is
'Psycho Thom' van Martin Olden
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 15:24
Balance
Balance is offline
Maar bedoel je meer een psychologische roman of echt een informatief boek (maar wel leuk om te lezen) over psychologie?
Oud 07-01-2006, 16:52
Klaas B.
Klaas B. is offline
Ja, tering, wees eens duidelijk. Met deze eerste post kan ik je net zo goed 'Alleen op de Wereld' aanraden.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 17:20
George
George is offline
Citaat:
sonho schreef op 07-01-2006 @ 10:22 :
Van Hannah Green.
En 'Mevrouw was stil vandaag' van Lydia Rood is ook wel goed.
Oud 07-01-2006, 21:39
anterx
anterx is offline
De donkere kamer van Damokles van W.F. Hermans is een aanrader als je psychologische romans bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 10:05
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
sonho schreef op 07-01-2006 @ 10:22 :

Maar er is wel eens topic geweest waar heel veel tips in staan!

Edit Deze
Dat boek schoot mij ook direct te binnen!
Oud 08-01-2006, 13:46
Nona
Nona is offline
Heleen van Royen - De gelukkige huisvrouw. Dat is een gedeeltelijk autobiografische roman over een vrouw met een postpartum psychose (een variant van schizofrenie die na de geboorte van een kind voorkomt).
Oud 08-01-2006, 15:28
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Bente Nerwanen schreef op 07-01-2006 @ 16:14 :
Ja, daar heb je gelijk in, maar ik kwam op die titel doordat de TS 'boek waardoor je een beetje gaat nadenken over bepaalde dingen' getypt had.
De TS zal duidelijker moeten zijn over het soort boek; dan kunnen er betere adviezen gegeven worden, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 09:50
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 08-01-2006 @ 14:46 :
Heleen van Royen - De gelukkige huisvrouw. Dat is een gedeeltelijk autobiografische roman over een vrouw met een postpartum psychose (een variant van schizofrenie die na de geboorte van een kind voorkomt).
Iemand die een (postpartum)psychose doormaakt is absoluut niet per definitie schizofreen.. Of, bedoel je er iets anders mee?
Oud 09-01-2006, 13:51
Nona
Nona is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 09-01-2006 @ 10:50 :
Iemand die een (postpartum)psychose doormaakt is absoluut niet per definitie schizofreen.. Of, bedoel je er iets anders mee?
Variant van, zei ik. Om aan te geven dat een psychose iets is wat binnen psychotische stoornissen valt, waarvan de bekendste schizofrenie is. Dat leek me een mooie verduidelijking.
Oud 09-01-2006, 14:21
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 09-01-2006 @ 14:51 :
Variant van, zei ik. Om aan te geven dat een psychose iets is wat binnen psychotische stoornissen valt, waarvan de bekendste schizofrenie is. Dat leek me een mooie verduidelijking.
Mwah, schizofrenie is ontzettend breed en complex. Daarbij kun je ook schizofrenie hebben zonder dat je periodes hebt dat je een psychose doormaakt..
Oud 09-01-2006, 14:44
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 09-01-2006 @ 15:21 :
Mwah, schizofrenie is ontzettend breed en complex. Daarbij kun je ook schizofrenie hebben zonder dat je periodes hebt dat je een psychose doormaakt..
dat neemt niet weg dat een postpartum psychose in dezelfde categorie valt als schizofrenie (volgens DSM IV-TR) en dat het dus voor het grote publiek een verduidelijking is als je stelt dat een postpartum psychose lijkt op schizofrenie.
Oud 09-01-2006, 17:57
Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
Psychologie voor dummies!
Oud 09-01-2006, 20:14
Nona
Nona is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 09-01-2006 @ 15:44 :
dat neemt niet weg dat een postpartum psychose in dezelfde categorie valt als schizofrenie (volgens DSM IV-TR) en dat het dus voor het grote publiek een verduidelijking is als je stelt dat een postpartum psychose lijkt op schizofrenie.
Dat bedoelde ik dus. En ik wou het ook zo uitleggen, maar ik werd afgeleid (©Manuzhai).
Oud 09-01-2006, 20:54
dext0r
dext0r is offline
boeken van deepak chopra
de alchemist bijv.
Oud 09-01-2006, 21:46
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 09-01-2006 @ 21:14 :
Dat bedoelde ik dus. En ik wou het ook zo uitleggen, maar ik werd afgeleid (©Manuzhai).
handig, studiegenoten op het forum
Oud 09-01-2006, 22:20
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 09-01-2006 @ 22:46 :
handig, studiegenoten op het forum
okay
Oud 09-01-2006, 23:15
knijtert!
knijtert! is offline
Citaat:
Klaas B. schreef op 07-01-2006 @ 17:52 :
Ja, tering, wees eens duidelijk. Met deze eerste post kan ik je net zo goed 'Alleen op de Wereld' aanraden.
ik weet zelf niet wat ik precies wil dus kan ik ook niet duidelijk zijn.

Citaat:
Balance schreef op 07-01-2006 @ 16:24 :
Maar bedoel je meer een psychologische roman of echt een informatief boek (maar wel leuk om te lezen) over psychologie?
eerder een informatief boek, een roman lijkt me wat minder. Maar als jij een boek weet waarmee jij mee weet te overtuigen dat romans echt wel leuk kunnen zijn is dat ook goed.

Citaat:
Grimm schreef op 07-01-2006 @ 09:00 :
Letteren zou het wel weten ja. En jij bedoelt psychologisch ook echt als in 'het denken van de mensen', of moet je er ook nog een zwik depressiesnijzelfmoordanorexia-gevoelens bij hebben?
als in het eerste... depressiesnijzelfmoordanorexia-gevoelens heb ik al vaak genoeg gehoord... Als er in word gegaan op het waarom mensen dat doen ofzo is het misschien wel wat. Maar ik heb het gevoel dat het dan al heel snel een vrij zwaar boek is, ik weet niet of dat wat is om mee te beginnen met lezen.

Citaat:
Bente Nerwanen schreef op 07-01-2006 @ 16:14 :
Maar een boek in dezelfde sfeer omtrent psychologie is
'Psycho Thom' van Martin Olden
ik zat een beetje in die hoek te denken...

filosofie is dus zeker ook goed (maar aangezien dit een psycholgie subforum is noemde ik folosofie maar niet om gezeur te voorkomen)... mss een filosofische psycholgie boek?

(te veel losse reply's zijn niet goed voor mn post gemiddelde )

Laatst gewijzigd op 09-01-2006 om 23:18.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 23:21
knijtert!
knijtert! is offline
bedankt voor de tips
Succesvolle Intelligentie lijkt me wel wat... maar ik ga ook ff wat reviews lezen van de overige tips waar verder weinig uitleg bij staat
Oud 10-01-2006, 08:04
Flushpuppie
Flushpuppie is offline
Ik heb pas "de verborgen boodschap" van peter collet gelezen. Dat was wel een makkelijk, maar leuk boek.
Oud 10-01-2006, 12:59
Balance
Balance is offline
Citaat:
knijtert! schreef op 10-01-2006 @ 00:15 :
eerder een informatief boek, een roman lijkt me wat minder. Maar als jij een boek weet waarmee jij mee weet te overtuigen dat romans echt wel leuk kunnen zijn is dat ook goed.
Nou, ik weet juist wel een leuk informatief boek. Het heet Psychology (hoe origineel, daar zijn er nog geen 1000 van. Maar goed. Die ik heb is de 6th edition) en is geschreven door Bernstein, Penner, Clarke-Stewart & Roy).
Let wel: het is een studieboek! Het is dus ook op die manier geschreven. Maar ik vond het heel leuk om te lezen; de tekst is totaal niet duf oid.
Het is een ontzettend uitgebreid boek; wat dat betreft vind ik het net een encyclopedie. Van alles wat je maar kan hebben komt er in voor en wordt beschreven onder andere dmv voorbeelden en foto's.

Het is wel een duur boek, dus mocht je geïnteresseerd zijn maar je weet niet zeker of het wel wat is, dan zou ik je aanraden om het eerst eens bij een bibliotheek te lenen (indien aanwezig).
Oud 10-01-2006, 17:34
Judy2
Judy2 is offline
Psychologie en filosofie met nadruk op psychologie?

Wat dacht je van:

Wolfsklem van Piet Vroon. HET GAAT OVER DE EVOLUTIE VAN HET GEDRAG VAN DE MENS. Dan weet je ECHT hoe de mens in elkaar zit.

Volgens mij ben jij wel zo iemand die niet graag lettertjes voor zijn neus ziet dansen, maar wel heel graag HET WIL WETEN: gewoon alleen om het weten en daar dan verder over na te kunnen denken. Kort gezegd, eigenlijk een beetje erover filosoferen (of nadenken), of vergis ik mij nou?

Misschien zijn boeken over functieleer wat?

Hmm, ik heb net zelf een site en forum opengegooid ( nog niet helemaal af) en misschien is het ook wel wat voor jou: als je daar dan ook zo mee bezig bent?

www.zoekhetmaaruitclub.tk ----> mogelijk naam in de toekomst ---> www.zoekhetmaaruitforum.tk
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 22:21
justhanna
justhanna is offline
Als je echt een informatief boek zoekt en geinteresseerd bent in verschillende stoornissen, dan kan ik je het boek "psychiatrie" aanraden (sorry, vind dit gewoon informatief gezien zo'n goed boek, dus ook al is het niet echt psychologie, moet dit boek gewoon ff aanraden )
Oud 11-01-2006, 12:44
Verwijderd
Citaat:
knijtert! schreef op 10-01-2006 @ 00:15 :
eerder een informatief boek, een roman lijkt me wat minder.
Als 'studieboek' kan ik je 'Psychology' van Peter Gray aanraden. Dat is een soort standaardwerk bij alle psychologie opleidingen. Het is een dik, groot boek, maar fijn geschreven, duidelijk en veel plaatjes en voorbeelden ()
Ik vond het een heel fijn boek om te lezen en leren, het verduidelijkt de geschiedenis van de psychologie een beetje, de stromingen en ziektes/stoornissen en dat soort dingen.

En anders de DSM-IV
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 17:11
Andora
Andora is offline
nog een studieboek: Psychologie, een inleiding- Roediger e.a
Het is een dik boek, maar leuk geschreven met veel voorbeelden uit de praktijk. Het is een inleiding, dus van alle vlakken van de psychologie heb je een gedeelte. en gewoon op de psychologie afdeling kijken van de bieb, zit heel vaak wat leuks tussen op verschillende vlakken.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 17:21
Lotte
Lotte is offline
Maak van een mug geen olifant van Richard Carlson. Het zijn leuke tips om je leven gemakkelijk te verbeteren
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 18:19
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 11-01-2006 @ 13:44 :
En anders de DSM-IV
Ja, dat lijkt me leuk, ja, om voor de lol dat boekwerk door te spitten .
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 12:51
HybridTheory
HybridTheory is offline
Psychologie voor het dagelijks leven - Dr. Jaap Bij de Vaate
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 12:52
Shaitan
Shaitan is offline
Trap Niet In Je Eigen Valkuil van Linda Nauth en Huub Teeuwen is wel interessant.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 16:32
Verwijderd
Citaat:
HaWaHaai schreef op 11-01-2006 @ 19:19 :
Ja, dat lijkt me leuk, ja, om voor de lol dat boekwerk door te spitten .
Het DSM-IV casus boek is wel leuk, nouja, interessant. (ik dacht dat het zo heette)
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 16:56
Shaitan
Shaitan is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 12-01-2006 @ 17:32 :
Het DSM-IV casus boek is wel leuk, nouja, interessant. (ik dacht dat het zo heette)
Dat is niet echt een boek wat je als n00b moet lezen.
Vooral omdat het gortdroog en voornamelijk voor 'peuten, 'logen en 'iaters is.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 17:11
Divinityken
Divinityken is offline
Vonk, R. (2001). Cognitieve sociale psychologie (2de edition). Utrecht: Lemma.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 21:35
Fog
Fog is offline
hannah buenting - hieper
Oud 16-01-2006, 08:45
botervleug
botervleug is offline
Neale Donald Walsch, " Gesprek met god"

Positief van inslag en zet je aan het denken, ook al ben je het er niet mee eens.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 22:00
MisterDJ
MisterDJ is offline
Citaat:
knijtert! schreef op 07-01-2006 @ 00:20 :
Ik ben niet bepaald een lezer... maar het lijkt me misschien wel wat om ermee te beginnen.

Nou zat ik te denken wat voor boek en ik wist het eigenlijk niet, maar een boek waardoor je een beetje gaat nadenken over bepaalde dingen lijkt me wel wat.

Maar ik heb dus geen idee wat dan een boek voor mij is...
dus: HELP?
Lees eens een boek van Dave Pelzer (bijv. Ik was niemand of Kies voor jezelf), dit zijn waar gebeurde verhalen...
Sommige dingen uit die boeken vond ik wel aangrijpend
Er is btw nog een 3e boek van de beste man
Oud 17-01-2006, 11:22
Yerli
Yerli is offline
Laat me je een verhaal vertellen - Bucay

Dit gaat over een jongen en, ik geloof, een therapeut. Maar waar het om gaat is dat deze man de jongen verhalen verteld om hem te helpen. En zelf vind ik die verhalen echt heel gaaf.

En verder.. Jostein Gaarder - De vreemde vogel.
Alhoewel hij over het algemeen meer filosofisch is zijn zijn boeken ook erg leuk om te lezen.
Oud 17-01-2006, 13:27
Muchacha
Muchacha is offline
Citaat:
Judy2 schreef op 10-01-2006 @ 18:34 :
Psychologie en filosofie met nadruk op psychologie?

Wat dacht je van:

Wolfsklem van Piet Vroon. HET GAAT OVER DE EVOLUTIE VAN HET GEDRAG VAN DE MENS. Dan weet je ECHT hoe de mens in elkaar zit.
Of "De Bril van Darwin": Op zoek naar de wortels van ons gedrag , van Mark Nelissen.
Over de evolutie, natuurlijke selectie, genen van gedrag, seksualiteit, ouderzorg, jaloezie en voorplantingssucces. Over oorlog, agressie, communicatie en taal. Over hersenen en bewustzijn. Echt een interessant boek

En in hetzelfde genre: "Moordenaars en hun motieven" van Jeff Vermassen:
Over hoe mensen mensen kunnen vermoorden, van waar geweld komt, taal als wapen, dan een beschrijving en theorieen van individueel gepleegde levensdelicten (zoals partnerdoding, gezinsdoding, kinderdoding, roofmoord, huurmoord, seriemoorden en massadoders) en van collectief gepleegde levensdelicten zoals de Holocaust (heel profiel van Hitler ).

I (l) evolutietheorie
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 13:28
*amélie*
*amélie* is offline
God is in de war, Hij denkt dat Hij Pieter is - Pieter Overduin

Briljant boek over een schizofrene man. Het is een soort dagboek en leest lekker weg.
Oud 17-01-2006, 18:53
Verwijderd
Citaat:
Shaitan schreef op 12-01-2006 @ 17:56 :
Dat is niet echt een boek wat je als n00b moet lezen.
Vooral omdat het gortdroog en voornamelijk voor 'peuten, 'logen en 'iaters is.
Ik ben ook een n00b (zoals jij het noemt), maar ik vond het wel interessant .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten