Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2006, 21:00
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 11-01-2006 @ 20:59 :
Ratten komen in elke stad voor, yep, ook anno 2005, schoongehouden betekent alleen dat je ze niet ziet.

Er staat trouwens nergens in de bijbel "gij zult de uitwerpselen van den straat vegen", dus wat de relevantie van je opmerking is zie ik niet.

Verder schijnt je te vergeten dat, zoals ik al eerder stelde, die reinigingswetten niet vanwege de pest zijn ingesteld, en tevens geen effect op het verloop ervan hebben gehad.

De pest is een groot non-argument in de discussie of reinigingswetten anno 2005 nog reden van bestaan hebben.
Iets dat je niet ziet, kan je ook erg moeilijk ziek maken

In legerkampen maakten de Joodse soldaten speciale plaatsen buiten het kamp om te schijten. (deuteronomium 23:12 en 13)
Of dit in de gewone kampen ook gebeurde durf ik je niet te zeggen, maar er was daar wel sprake van in quarantaine stellen van zieken.

Ik plaatste geen argument in de discussie over de reinigingswetten anno 2005, ik ben zelf ook van mening dat die traditionele gebeurtenissen die alleen gebeuren omdat het in de bijbel staan onzinnig zijn.

Citaat:
Noem voorbeelden, want ik kan me nu niet echt voorstellen dat een besnijdenis of het niet eten van varkens voorkomt dat epidemiën uitbreken.
Zoals ik al eerder gezegd heb, in een ander topic, een besnijden penis is veel makkelijk schoon te houden als je bijv. 40 dagen door de woestijn moet lopen. Tegenwoordig is dat niet meer van toepassing en is besnijdenis in principe niet nodig, maar ik heb er niets op tegen.

Varkens zijn dragers van de trichinella spiralis. Aangezien God niet wilde leren hoe je kon voorkomen dat dat er in zat, reden voor mij onbekend, heeft God het gewoon verboden.

Citaat:
Met de eerste zin ben ik het roerend eens, gij zult niet denken, immers.. Echter, je probeerd hopelijk niet te beweren dat oude en uit de tijd geraakte gebruiken meer waarde hebben dan zelf uitgevoerde verbeteringen?
Nope, dat probeer ik niet te beweren. Ik probeer voor mezelf uit te zoeken waarom God de mens zo dom probeerde te houden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2006, 21:10
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Narcotic schreef op 11-01-2006 @ 22:00 :
Iets dat je niet ziet, kan je ook erg moeilijk ziek maken
Hang your head in shame, go sit in the corner and think of what you just said..

Citaat:
Varkens zijn dragers van de trichinella spiralis. Aangezien God niet wilde leren hoe je kon voorkomen dat dat er in zat, reden voor mij onbekend, heeft God het gewoon verboden.
Wil je een lijst van ziektekiemen die kippen en koeien mogelijk met zich meedragen? Daar wordt je ook niet echt vrolijk van hoor.. Again, go hang your head in shame and think for a moment before you post utter nonsense, the world would be grateful.
Oud 11-01-2006, 21:22
Verwijderd
Citaat:
akumabito schreef op 11-01-2006 @ 22:10 :
Hang your head in shame, go sit in the corner and think of what you just said..
Ik hoop niet serieus dat je niet door had dat ik het over ratten had

Citaat:
Wil je een lijst van ziektekiemen die kippen en koeien mogelijk met zich meedragen? Daar wordt je ook niet echt vrolijk van hoor.. Again, go hang your head in shame and think for a moment before you post utter nonsense, the world would be grateful.
Jawel, die lijst wil ik wel
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 21:43
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Narcotic schreef op 11-01-2006 @ 22:22 :
Ik hoop niet serieus dat je niet door had dat ik het over ratten had[/B]
Harr di harr di harr...

Of het om ratten gaan of niet heeft er niks mee te maken, aangezien (in tegenstelling tot wat het populaire idee lijkt te zijn) de ratten op zich de ziekte niet veroorzaken.. dat je de ratten niet ziet, wil niet zeggen dat de vlooien zich niet verspreiden, etc. Dus hoe je het went of keert, het was sowieso een vrij onznnige en ondoordachte opmerking.
Oud 11-01-2006, 22:11
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
akumabito schreef op 11-01-2006 @ 19:36 :
Vreemde logica..

God wil 24/7 geeerd te worden.
Hij wil niet dat we onze tijd aan andere dingen verspillen.
Daarom geeft ie ons de info niet.
zodat wij deze zelf moeten achterhalen.
En zo doende onze tijd verspillen en hem niet eren.

En dat die god geeerd wil worden is ook op koeiestront gebaseerd...
"ik ben zo geweldig en almachtig dat ik de hele tijd herinnerd wil worden aan mijn eigen geweldigheid en almachtigheid... en als mensen mij niet geweldig en almachtig vinden dan vermoord ik ze, of flikker ik ze in de hel! dat zal ze leren hoe geweldig en almachtig ik wel niet ben! Ha!"
Dat bedoel ik. Alleen zou ik het op een iets andere manier zeggen, maar goed
Oud 11-01-2006, 22:24
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Hanneke schreef op 11-01-2006 @ 23:11 :
Dat bedoel ik. Alleen zou ik het op een iets andere manier zeggen, maar goed
Ik ben dan ook erg sterk in het uiterst subtiel uitdrukken van standpunten...
Oud 12-01-2006, 14:12
Verwijderd
Geneeskunde en religie zijn altijd al wel heikele punten geweest onder strenge christenen bijvoorbeeld.

Persoonlijk maak ik dit op dit moment van dichtbij mee.
De familie van mijn vriendin is vrij christelijk. Christelijk Gereformeerd geloof ik(of was tegenwoordig alles NH??).

Nou heeft mijn schoonzus(om het zo maar even te nomen) twee kinderen. 1 Kind is normaal, maar de oudste, een jongetje van 2 is licht autistisch(en dat straalt er opzich ook wel af). Hij praat nog niet maar kan het wel, hij prefereert te brabbelen.
De man van mijn schoonzus is anesthesist in een ziekenhuis in Assen, maar wil zijn eigen kinderen niet laten inenten wegens zijn geloof en wilde dus ook zijn zoontje niet laten testen op geestelijke afwijkingen.

Persoonlijk vind ik dat je dan ernstig ziek in je hoofd bent. "Als God het wil" en dergelijke crap. Ik zou er spontaan atheïst van worden.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 14:37
Hanneke
Hanneke is offline
Ach ja, ik snap het ook niet zo goed. Waarom zou God willen dat wij niet beter worden?
Oud 12-01-2006, 14:45
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Hanneke schreef op 12-01-2006 @ 15:37 :
Ach ja, ik snap het ook niet zo goed. Waarom zou God willen dat wij niet beter worden?
Omdat (als je er al vanuit gaat dat hij bestaat) je niets anders kan doen als tot de conclusie komen dat het een immorele, saddistische klootzak is...
Oud 12-01-2006, 14:48
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
akumabito schreef op 12-01-2006 @ 15:45 :
Omdat (als je er al vanuit gaat dat hij bestaat) je niets anders kan doen als tot de conclusie komen dat het een immorele, saddistische klootzak is...
Andersom, je komt tot de conclusie dat het een immorele, saddistische klootzak is omdat God zou willen dat wij niet beter worden....

Maar er is vast wel iemand die met een goede weerlegging daartegen komt. Of iets wat goed lijkt.

Citaat:
akumabito schreef op 12-01-2006 @ 15:49 :
Dubbele post
En niet zo'n beetje ook, ik verander het.

Laatst gewijzigd op 12-01-2006 om 15:25.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2006, 14:49
akumabito
akumabito is offline
Dubbele post
Oud 31-01-2006, 15:52
keessie
keessie is offline
Citaat:
Hanneke schreef op 11-01-2006 @ 13:47 :
Oke, dat wist ik niet. Weer wat geleerd
In de joodse getto in Straatsburg had een arts, Balavignus, zijn praktijk. Vanwege zijn kennis van de Bijbel kwam hij tot de conclusie dat de onhygienische omstandigheden in de stad er de oorzaak van waren dat er een pestepidemie heerste. Hij gaf het bevel om de hele joodse wijk schoon t maken en alle afval te verbranden. Hij voerde alles uit wat volgens de reinigingswetten van het boek Leviticus gedaan moest worden. Als gevolg van die actie verlieten alle ratten, met hun vlooien , de stadswijk. In de wijk kwam maar 5% van het aantal pestgevalllen voor t.o.v. de rest van de stad. De bevolking zaghet verschil, maar i.p.v. de regels van Balavignus over te nemen, klaagde men hem aan als 1 van de hoofdverdachten in de verspreiding van de pest in Europa.
Hij werd befolterd en ervan beschuldigt de waterbronnen en putten in de rest van de stad te hebben vergiftigd. Hierdoor werden tienduizenden joden afgeslacht en er werden ele joodse wijken uitgeroeid.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 15:56
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
keessie schreef op 31-01-2006 @ 16:52 :
*verzonnen voorbeeld*
Wow, een up van twee maanden om iets te zeggen dat ik al eerder weerlegd heb, jij bent constructief bezig.

Citaat:
T_ID schreef op 11-01-2006 @ 20:59 :
*klik voor instant weerlegging*
Oud 31-01-2006, 23:32
keessie
keessie is offline
Citaat:
T_ID schreef op 31-01-2006 @ 16:56 :
Wow, een up van twee maanden om iets te zeggen dat ik al eerder weerlegd heb, jij bent constructief bezig.
De reinigingswetten zijn inderdaad niet vanwege de pest ingesteld. De pest was in de 14-de eeuw en de reinigingswetten ruim 1500 jaar eerder.
Over geneeskunde en de Bijbel is zo veel te zeggen en als je ziet wat de geneeskunde de afgelopen eeuw heeft ontdekt wat uiteindelijk in de Leviticus wetten beschreven staat dan is de geneeskunde momenteel de Bijbel alleen maar dankbaar voor zijn vooruitstrevendheid.
Dat ik niet dagelijks reageer is misschien vervelend maar ik vind het leuk om te reageren op misvattingen van mensen en niet constant een welles nietes spelletje te spelen. Als ik op alle mythologische beweringen moet ingaan dan zit ik inderdaad constant achter mijn schermpie.
Ik probeer volgende week iets uitgebreider op de geneeskunde en de bijbelse vooruitstrevendheid terug te komen. Er is wel zoveel over te vertellendat het zonde is om je deze informatie te onthouden.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 09:14
T_ID
T_ID is offline
Dit gaat een hoog 'wetenschappelijke wonderen van de koran'-gehalte krijgen.
Oud 01-02-2006, 12:58
hmmmm
hmmmm is offline
Ik geloof dat god voor éénieder een bedoeling heeft. Iedereen heeft wat te leren in het leven.
Ziek worden, wordt je voornamelijk door eigen toedoen (op epedimieen na). Ziektes worden voor een groot deel bepaald door mentale problemen. Ik beweer dus dat er een causaal verband is tussen de geest en het lichaam (en dat hoef ik niet te bewijzen, want ik ben geen wetenschapper ).
Door meditatie en actief bezig zijn met mijn persoonlijkheid verbeteren wordt ik niet ziek, tenzij het overmacht is, zoals misschien wel de vogelgriep.
Maargoed, ik dwaal een beetje af, wat ik bedoel is dus dat god iets met je voor heeft en jou persoonlijkheid richting wil geven.
Hij bepaald dus hoe je in het leven staat, hoe je met je dagelijkse (geestelijke) problemen omgaat en dus ook of je in de toekomst ziek zal worden of niet.
Dat wij een manier hebben gevonden om dit tegen te gaan door een dosis chemische rotzooi er tegenaan te gooien is dus in principe je eigen leven controleren. Het risico hiervan is dat wij de lange termijn effecten van medicijnen niet kennen.
Bovendien zorgt je eigen vooruitgang op een andere plek van de wereld voor achteruitgang. Aangezien de hele wereld met elkaar samenhangt, krijg je daar ooit (of jou nabestaanden) de rekening van gepresenteerd.

En over het fijt dat god rechtvaardig is. Dat is helemaal niet relevant, want het zijn normen en waarden van mensen. God kan toch niet voor iedere samenleving andere wetten hanteren?
Het punt is dat het leven 1 groot toneelstuk is met acteurs die good guys spelen en acteurs die bad guys spelen. Je gaat een 'bad guy' ook niet intens haten omdat hij een slechte rol in een film heeft gespeeld. Straf is dus ook niet aan de orde, heb het liever over consequenties.

Laatst gewijzigd op 01-02-2006 om 13:06.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 14:58
akumabito
akumabito is offline
Wow, bij deze post sloeg mijn bullshit-meter wel heel ver uit...

Citaat:
hmmmm schreef op 01-02-2006 @ 13:58 :
Ik geloof dat god voor éénieder een bedoeling heeft. Iedereen heeft wat te leren in het leven.
Riiiiight.... alle hongerlijdende mensen op de wereld moeten zich niet zo aanstellen en gewoon wat 'leren in het leven'. Da's de bedoeling!

Citaat:
Ziek worden, wordt je voornamelijk door eigen toedoen (op epedimieen na).
Geloof je dat nou echt? In dat geval raad ik je aan eens wat meer over het onderwerp te gaan lezen ofzo...

Citaat:
Ziektes worden voor een groot deel bepaald door mentale problemen.
Uhhuh... riiiiight. Nou ga ik niet beweren dat stress geen invloed heeft op het immuunsysteem, maar om nou te zeggen dat ziektes voor een groot deel bepaald worden door iemands geestestoestand gaat wel erg ver..

Citaat:
Ik beweer dus dat er een causaal verband is tussen de geest en het lichaam (en dat hoef ik niet te bewijzen, want ik ben geen wetenschapper ).
Nou, als je wilt dat iemand je stellingen serieus neemt, zou je hem toch wel op de een of andere manier moeten kunnen verdedigen.. Ik beweer dat er paarse vogelbekdieren op Mars wonen, en ik hoef het niet te bewijzen want ik ben geen wetenschapper!

Citaat:
Door meditatie en actief bezig zijn met mijn persoonlijkheid verbeteren wordt ik niet ziek, tenzij het overmacht is, zoals misschien wel de vogelgriep.
En je hebt goede reden aan te nemen dat het komt door je meditatie? Er zijn namelijk zat mensen die zich suf mediteren/bidden die wel gewoon ziek worden.. last time I checked hielden bacterien en virussen geen rekening met meditatie danwel uitingen van geloof van wat voor soort...

Citaat:
Maargoed, ik dwaal een beetje af, wat ik bedoel is dus dat god iets met je voor heeft en jou persoonlijkheid richting wil geven.
Hij bepaald dus hoe je in het leven staat, hoe je met je dagelijkse (geestelijke) problemen omgaat en dus ook of je in de toekomst ziek zal worden of niet.
Riiiight... nog meer uitspraken die nergens op gebaseerd zijn...

Citaat:
Dat wij een manier hebben gevonden om dit tegen te gaan door een dosis chemische rotzooi er tegenaan te gooien is dus in principe je eigen leven controleren.
That's the point of living, isn't it? Duhhh..

Citaat:
Het risico hiervan is dat wij de lange termijn effecten van medicijnen niet kennen.
Als je ook maariets zou weten van de weg die medicijnen af moeten leggen voordat ze op de markt komen, dan zou je je diep moeten schamen voor die uitspraak..

Citaat:
Bovendien zorgt je eigen vooruitgang op een andere plek van de wereld voor achteruitgang. Aangezien de hele wereld met elkaar samenhangt, krijg je daar ooit (of jou nabestaanden) de rekening van gepresenteerd.
What the f*ck? Waar heb je het over? De wereld is geen weegschaal waarbij als je aan de ene kant er iets bij doet, het aan de andere kant eraf gaat..

Citaat:
En over het fijt dat god rechtvaardig is. Dat is helemaal niet relevant, want het zijn normen en waarden van mensen. God kan toch niet voor iedere samenleving andere wetten hanteren?
Don't even go there... als mensen beweren dat ze een groot deel van hun moraliteit baseren op het geloof dan is het toch wel het mnste dat je mag verwachten dat de grote baas zelf aan diezelfde morele eisen voldoet, of niet dan?

Citaat:
Het punt is dat het leven 1 groot toneelstuk is met acteurs die good guys spelen en acteurs die bad guys spelen. Je gaat een 'bad guy' ook niet intens haten omdat hij een slechte rol in een film heeft gespeeld. Straf is dus ook niet aan de orde, heb het liever over consequenties.
WTF...
Oud 03-02-2006, 11:53
hmmmm
hmmmm is offline
Riiiiight.... alle hongerlijdende mensen op de wereld moeten zich niet zo aanstellen en gewoon wat 'leren in het leven'. Da's de bedoeling!
Jep. Dat neemt echter niet weg dat iedereen de gelegenheid moet hebben om aan zijn primaire behoeftes te kunnen voorzien.

Geloof je dat nou echt? In dat geval raad ik je aan eens wat meer over het onderwerp te gaan lezen ofzo...
Het is een theorie. Ik heb geen verwantschappen met de Moderne geneeskunde. Als ik dood ga of ziek wordt, heeft dat een relevante reden. Door iedereen te genezen en de zwakke mensen in leven te houden ontstaat er overbevolking en maak je jou eigen soort steeds zwakker en meer afhankelijk van middelen.
Of het wel of niet zo is maakt mij niet zo veel uit. Voor mij is het de enige manier om te overleven zonder dat ik daarbij hulpmiddelen gebruik.

Nou, als je wilt dat iemand je stellingen serieus neemt, zou je hem toch wel op de een of andere manier moeten kunnen verdedigen.. Ik beweer dat er paarse vogelbekdieren op Mars wonen, en ik hoef het niet te bewijzen want ik ben geen wetenschapper!
Een niet-wetenschappelijke theorie, wetenschappelijk benaderen was inderdaad niet verstandig.

En je hebt goede reden aan te nemen dat het komt door je meditatie? Er zijn namelijk zat mensen die zich suf mediteren/bidden die wel gewoon ziek worden.. last time I checked hielden bacterien en virussen geen rekening met meditatie danwel uitingen van geloof van wat voor soort...
Het gaat om volledige aandacht te schenken aan herstel van het lichaam. Je krijgt dus nog steeds evenveel bacterien en virussen binnen. Of het door mijn meditatie komt is niet relevant, het is tot nu toe effectief.

Riiiight... nog meer uitspraken die nergens op gebaseerd zijn..
Uitspraken zijn altijd ergens op gebaseerd.

Als je ook maariets zou weten van de weg die medicijnen af moeten leggen voordat ze op de markt komen, dan zou je je diep moeten schamen voor die uitspraak..
Dat is alleen het korte-termijn-effect. Fluor?

What the f*ck? Waar heb je het over? De wereld is geen weegschaal waarbij als je aan de ene kant er iets bij doet, het aan de andere kant eraf gaat..
Zo lang ze met elkaar te maken hebben is dat het wel.

Don't even go there... als mensen beweren dat ze een groot deel van hun moraliteit baseren op het geloof dan is het toch wel het mnste dat je mag verwachten dat de grote baas zelf aan diezelfde morele eisen voldoet, of niet dan?
Dit is ook de reden waarom ik het met de monotheistische godsdiensten niet eens ben.

Nogmaals, het blijft een theorie. Ik geloof niet in theorieen bewijzen, slechts in overeenstemming bieden met de praktijksituatie.

Laatst gewijzigd op 03-02-2006 om 11:56.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 12:19
Verwijderd
Citaat:
akumabito schreef op 01-02-2006 @ 15:58 :

Bedoel je dat er altijd lange termijn effecten van medicijnen bekend zijn voordat ze op de markt komen? Dat is helemaal niet zo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten