Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2006, 21:46
Verwijderd
Ben je nog niet eens over het uitgaan van je relatie heen, besluiten je beste vriendin en jij, die titel maar weg te laten.

Na 6 jaar is het over, al 3 jaar verwacht eigenlijk.

Hoe vaak is het jou al gebeurd dat een hechte vriendschap daalde naar ongeveer vrienden die elkaar eens in 2 maanden zien? Hoe ging je daarmee om?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2006, 21:50
MTpower
MTpower is offline
Een keer, iemand die ik vanaf m'n 1ste levensjaar al ken.
Ik spreek hem eigenlijk nooit meer tegenwoordig, we zijn gewoon uit elkaar gegroeid na de brugklas
Beiden andere vrienden, andere hobby's andere smaak wat muziek betreft etc.
Als ik hem tegen kom in de stad ofzo maken we vaak nog wel een praatje, maar daar blijft het vaak bij
Oud 15-01-2006, 22:29
Verwijderd
M'n beste vriendin vanaf de derde klas van de middelbare school spreek ik nu eigenlijk nooit meer. Het is wel jammer en ik vind het ook echt niet leuk, maar het was eigenlijk onvermijdelijk. Ik kan er wel weer iets aan gaan doen, maar eigenlijk heb ik geen zin meer om er energie in te steken.
We studeren sinds 1,5 jaar en wonen allebei in een andere stad op kamers. Dat moet geen excuus zijn om elkaar niet te spreken of te zien, al heb je natuurlijk allebei een ander leven erbij. Zij zit bij een dispuut, ik heb m'n studievereniging, dus we hebben allebei nieuwe vrienden. Daar is helemaal niks mee.
Het zat er eigenlijk al wel een tijdje aan te komen dat we helemaal geen contact meer hadden. In het eerste jaar van onze studie ben ik nog wel bij haar langsgeweest en spraken we ook nog wel eens in het weekend af als we allebei bij onze ouders waren. Toen was het al zo dat ik het idee had dat het contact vooral van mij uit ging. Niet dat ik het idee had dat ze het niet leuk vond om af te spreken: ik had alleen het idee dat als ik niks liet horen, het niet van haar uit kwam. Dat klopte ook wel, want na een paar keer was ik het wel zat en liet het van haar afhangen wanneer we elkaar weer spraken. Ze vergat vervolgens m'n verjaardag en probeerde zich eruit te kletsen met een overduidelijke smoes. Daarna heb ik maar een keer gewacht tot zij eens contact opnam met mij, maar dat is eigenlijk nooit meer gekomen. Ze heeft weer een vriendje in haar studiestad, waar ze volgens mij al haar vrije tijd in steekt. Ze doet een zware studie en heeft dus ook nog haar dispuut, dus veel tijd over zal ze ook niet hebben. Maar als je haar sprak, ging het altijd over haar en haar leven. Ze vroeg al zelden hoe ik het had en wat ik meemaakte.
Het 'grappige' is dat ik niet de enige ben die dat met haar heeft. Zij was niet alleen m'n beste vriendin: we waren eigenlijk altijd samen met een andere vriendin met z'n drieën. Die andere vriendin doet dezelfde studie als ik in dezelfde stad. Ook zij spreekt haar eigenlijk nooit meer om precies dezelfde reden.
Ik heb nog genoeg vrienden van de middelbare school die ik nog wel spreek, omdat we allebei contact met elkaar opnemen. En ik steek mijn tijd liever daarin dan in haar. Al blijf ik het jammer vinden.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 23:07
Verwijderd
Uhm..nadat ik geslaagd was voor mijn eindexamen zijn dat er wel een aantal. Op een groot deel was ik al zo'n 2 jaar uitgekeken en bij een enkeling vind ik het echt jammer dat het contact nog sporadisch is. Ik streef er naar om een beetje regelmatig er wat aan te doen, maar dat lukt niet altijd maar als het lukt dan voelt het eigenlijk heel goed en vertrouwd.

En dan nog de enkeling die ik niet van school kende, dat is niet echt achteruit gegaan.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 23:33
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Dat is mij vaker overkomen. Soms verwaterde het gewoon, of spraken we elkaar veel minder. Nu heb ik nog 'vriendinnen' die ik eens in de twee maanden misschien spreek. Soms ook hielden ze er gewoon van de ene op de andere dag mee op (bij wijze van spreken dan). Van sommigen heb ik nooit een uitleg gehad.

Hoe ik daarmee omga? Ik trek het me steeds minder aan. "Ander en beter" denk ik dan, en belangrijker: "It's their loss."

En in depri buien waarin je helemaal weemoedig en nostalgisch wordt naar de goeie ouwe tijd: flink zuipen, roken en deze draaien:

Vrienden van vroeger

Lennaert Nijgh / Boudewijn de Groot

't Is eindelijk een feit,
ik weet ik ben volwassen,
ik moet nu op gaan passen
met werk en geld en tijd.
De jaren zijn voorbij
van luieren en leren,
onschuldig potverteren,
beschonken zijn en blij.

Ik heb een vrouw, een kind,
een doel om voor te leven,
maar gisteren dacht ik even:
waar is mijn beste vrind?
Met wie ik indertijd
het leven attaqueerde
en Franse thema's leerde
en met dezelfde spijt
het meisje heb gekend
dat onze harten roofde
en zich daarna verloofde
met een derdejaars student.

Die jongen uit mijn klas
die ouder was in jaren
en daardoor meer ervaren,
van wie dat boekje was
dat later op een dag
door vader werd gevonden,
waarin die plaatjes stonden
waarop je alles zag.

De vriend die alle pret
en zorgen met me deelde,
de stoerheid die we speelden,
de eerste sigaret.
De eerste kuise zoen
gekregen van een meisje
in ruil voor 't choco-ijsje,
waarvoor ze het wel wou doen.
De vrienden uit die tijd,
waar zijn ze nu gebleven?
En soms denk ik wel even:
raakte ik mezelf soms kwijt?

De onschuld van een kind
alleen te zien wat waar is,
wat vriendschap voor elkaar is
terwijl je later vindt
dat alles anders is
dan vroeger in je dromen,
niets is ervan gekomen,
zo heb je je vergist.

Ook ik heb vroeg of laat
dat liedje wel gezongen
van beste brave jongen,
maar met een hart vol haat.
Waar zijn mijn vrienden heen
die ik moeiteloos vertrouwde,
op wie ik dromen bouwde?
Ik ben nu helaas alleen.
Omdat ik nu wel weet,
je kunt op niemand bouwen,
je kunt geen mens vertrouwen,
dus droom ik maar,
dus droom ik maar
en vergeet.

Laatst gewijzigd op 16-01-2006 om 00:19.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 23:44
leipe yugo
leipe yugo is offline
zou je mij dat liedje kunnen sturen? aquastar61@hotmail.com
k heb geen downlaodprogramma

alvast bedankt
Oud 16-01-2006, 00:06
Verwijderd
Citaat:
aliq schreef op 16-01-2006 @ 00:44 :

alvast bedankt
Kun je beter gmail nemen. Hotmail vreet geen attachments van groter dan 1 mb.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 00:08
leipe yugo
leipe yugo is offline
o maar heb net het liedje gekregen
Oud 16-01-2006, 00:08
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 16-01-2006 @ 00:33 :
Dat is mij vaker overkomen. Soms verwaterde het gewoon, of spraken we elkaar veel minder. Nu heb ik nog 'vriendinnen' die ik eens in de twee maanden misschien spreek. Soms ook hielden ze er gewoon van de ene op de andere dag mee op (bij wijze van spreken dan). Van sommigen heb ik nooit een uitleg gehad.

Hoe ik daarmee omga? Ik trek het me steeds minder aan. "Ander en beter" denk ik dan, en belangrijker: "It's their loss."

En in depri buiene waarin je helemaal weemoedig en nostalgisch wordt naar de goeie ouwe tijd: flink zuipen, roken en deze draaien:

Vrienden van vroeger

Lennaert Nijgh / Boudewijn de Groot
uhuh, uhuh *knikt*
Oud 16-01-2006, 00:14
Verwijderd
En nu we toch met lyrics gooien:

Het Goede Doel - Vriendschap

Als kind had ik een vriend waarmee ik alles deed
Als hij begon te vechten, dan vocht ik met hem mee
Als ik in het water sprong, dook hij er achteraan
Een mooiere vriendschap, kon er in m'n ogen niet bestaan
Totdat hij verhuisde naar een andere stad
Ik heb als ik het goed heb nog een kaart van hem gehad
Een keer trek je de conclusie
Vriendschap is een illusie
Vriendschap is een droom
Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom

Ik kreeg toen een vriendin waarmee ik alles deed
Als zij begon te zoenen, dan vree ik met haar mee
Als ik begon te janken, kwam ze naast me staan
Een mooiere vriendschap, kon er in m'n ogen niet bestaan
Tot het moment dat ze spontaan mijn naam vergaat
En bleek dat ze een ander vriendje had

Vriendschap is een droom

Als het gaat om geld
Als het gaat om vrouwen
Als het gaat om alles wat je lief hebt
Wie kun je dan vertrouwen?

Vriendschap is een droom

Vriendschap is een droom
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 00:19
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 16-01-2006 @ 01:14 :
En nu we toch met lyrics gooien:

Het Goede Doel - Vriendschap
Die is ook goed, maar vond ik iets te bekend. En ik moet het Boudewijn-virus verspreiden. Het is een missie!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 01:37
Verwijderd
Ach, dat gebeurt regelmatig. Het meisje bij wie ik regelmatig speelde op de basisschool zie ik praktisch niet meer, het groepje waarmee ik omging op de middelbare school,in de kerk en op scouting bijvoorbeeld spreek ik ook nog maar zelden.
Vind ik ook niet erg, omdat de definitie van vriendschap naarmate je ouder wordt denk ik wel veranderd.
Wel vind ik het erg leuk dat ik uit die periodes nog steeds veel en intensief contact heb met sommige mensen, en ik denk dat die mensen ook wel zullen blijven. En soms, als ik het vergelijk met hoeveel vrienden anderen hebben, voel ik mij gewoon gezegend met de groep mensen die ik om me heen heb.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 11:44
the exploding boy
the exploding boy is offline
Ik heb het nu ook met mijn beste vriend, die ik al 12 jaar ken. Ik probeerde eerst mijn best te doen om het nog te "redden"zeg maar, maar het lukt gewoon niet, klikt gewoon niet echt meer, en hij lijkt er ook geen zin in te hebben./

Wel jammer natuurlijk, maar aangezien het nuook van zijn kant begint met liegen en ontwijken, denk ik dat het wel beter is.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 12:50
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 16-01-2006 @ 01:19 :
Die is ook goed, maar vond ik iets te bekend. En ik moet het Boudewijn-virus verspreiden. Het is een missie!
Boudewijn <333 maar dat nummer kende ik nog niet
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 15:11
Hawahaai
Hawahaai is offline
Mijn beste vriendinnetje van de basisschool is in groep 7 verhuisd. Daarna heb ik nog 2 jaar contact met haar gehad; daarna is het gewoon verwaterd doordat we allebei met school en andere dingen bezig waren en weinig tijd hadden om af te spreken. Een tijdje geleden kwam mijn moeder haar tegen, en beloofde ze dat ik zou bellen... Maar dat bedenk ik me nu dus pas weer...
Op de middelbare school had ik niet echt een beste vriendin, maar wel een meisje waar ik redelijk veel mee omging. Zij heeft me na 3 maanden bezig te zijn met haar nieuwe studie zonder reden geblokkeerd op MSN en reageerde nergens meer op, dus daar probeer ik geen contact meer mee te krijgen.
Met mijn beste vriendin van de afgelopen jaren is de vriendschap niet voorbij, maar aangezien haar broer intussen bijna 3 jaar mijn vriend is, is onze band wel veranderd. Soms is het nog steeds bijna net als 'vroeger', maar vaak genoeg ook niet.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 15:22
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Toen ik op m'n 7e in dit klote dorpje kwam wonen was ik vrijwel meteen beste vrienden met een meisje. We waren bijna altijd samen. Ik at bij haar thuis, na school was ik bij haar, we deden vanalles samen. Maar op de middelbare school ging zij naar de HAVO terwijl ik op het VWO bleef. Ze had ook hele andere interesses en langzaamaan verwaterde het contact.
Ik heb 'r nu al een paar jaar niet meer echt gesproken, en dat terwijl ze een paar huizen verderop woont.
Een paar weken geleden kwam ik 'r tegen en ze is erg veranderd, veel netter en ze wil weer es bijkletsen, maar ik durf niet zo goed. Heel vreemd eigenlijk.

Verder zijn alle vriendschappen die ik op de middelbare school heb opgedaan ook verwaterd. Ik zie nu bijna niemand meer.
Ik mis ze wel
Oud 16-01-2006, 15:23
Lilything
Lilything is offline
Citaat:
Cytherea schreef op 15-01-2006 @ 22:46 :
Ben je nog niet eens over het uitgaan van je relatie heen, besluiten je beste vriendin en jij, die titel maar weg te laten.

Na 6 jaar is het over, al 3 jaar verwacht eigenlijk.

Hoe vaak is het jou al gebeurd dat een hechte vriendschap daalde naar ongeveer vrienden die elkaar eens in 2 maanden zien? Hoe ging je daarmee om?
Dat doet nog steeds pijn,
ik denk nog vaak aan haar,
maar het was ook echt over die vriendschap

ik droom vaak van haar als het slecht met me gaat
Oud 16-01-2006, 15:30
Verwijderd
Ach, mensen gaan verhuizen en soms veranderen ze dan heel snel. Of krijgen ze een vriendje of vriendinnetje en daardoor kunnen ze ook heel snel veranderen. Voor de rest zijn er ook vriendschappen overgegaan door ergernissen en ruzies.

Ik geloof ook niet in eindeloze vriendschappen.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 16:45
Verwijderd
ik had ooit een vriendin en het was heel gezellg samen.
Daarna iets van 2 a 3 jaar niet gesproken omdat ze erg aan de drugs was en bezig met andere dingen.
Toen kwamen we elkaar weer eens tegen en zij wilde wel weer vrienden worden. Ik vind het niet zo erg en we gingen weer gezellig dingen doen. Later echter kwam ik erachter dat dit meisje zich had ontwikkelt tot een sociale vampier en toen heb ik dr niet meer gesproken. Stom wijf.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 17:09
Gothic
Gothic is offline
1 goede vriendin was mn beste vriendin in de 1e en 2e, daarna vond ze jongens leuker en groeide we uit elkaar. Nu we klaar zijn op de middelbare school, is het contact tijdje 1x per jaar geweest, maar afgelopen maand of 3 hebben we regelmatig contact weer en ben ik zeker van plan dat zo te houden ...

Andere vriendin die ik van internet kende, daar is het ook een tijdje niet goed gegaan. Tijdje contact verbroken en nu is alles eigenlijk weer goed gekomen en spreken we elkaar vaak genoeg en zie ik haar paar keer per jaar ...

Maar andere vrienden van de middelbare school, het is lastig als je ergens anders studeert, je hebt het druk, zij hebben het druk, ik neem genoegen met verjaardagen en af en toe eens bij kletsen ...
Oud 16-01-2006, 17:14
Iduna
Iduna is offline
Ik heb nooit een beste vriend(in) gehad, dat scheelt een hoop gezeik. Ik hou er niet van om constant met dezelfde persoon om te gaan en om alles met diegene te delen, dus heb ik een paar heel goede vrienden. De een is geen betere vriend dan de ander.

Overigens geloof ik niet dat vriendschappen voor altijd zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 18:20
T!ne
T!ne is offline
In de kleuterklas & lagere school had ik een beste vriendin, maar toen ik in het middelbare naar een andere school ging, was het gedaan met de vriendschap.
In de middelbare had ik een beste vriendin (via het zwemmen); maar sinds ze op unief zit, heb ik het gevoel dat ze me gewoon vergeten is.. Hebben trouwens onze 1e ruzie gehad in september-oktober.. Ik was er echt kapot van. Nu weet ik eigenlijk niet hoe het zit.. Ik zie ze elke zaterdag 5 minuutjes ofzo, dus veel vriendschap is er echt niet
Oud 16-01-2006, 18:22
snoopy
snoopy is offline
Ik zit op dit moment in de situatie dat een vriendschap op springen staat. We kennen elkaar zo'n 10 jaar, maar al een jaar of 4 loopt het minder goed. Na een aantal grote irritaties is het nu echt over, geloof ik.
Heb haar maandag nog een mail gestuurd en ze heeft niet meer gereageerd, wat voor haar zoveel wil zeggen als: ik wil je nooit meer zien.
Oud 16-01-2006, 18:37
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat echt een vriendschap knapte. Natuurlijk heb ik heel veel mensen waarmee ik vroeger veel omging en waarmee ik nu niet meer omging, maja door omstandigheden (andere woonplaats, relaties, ruzie met mensen die nog steeds met mij omgaan etc.) zijn die contacten verwaterd.

Al heb ik nu 1 vriend waar de vriendschap misschien wat minder gaat worden. Naja, als het aan mij ligt hoeft hij niet te knappen... ik ga het eerder op een laag pitje zetten. Komt omdat die jongen een lage actie heeft uitgehaald richting mijn zusje. Een actie die ik zelf onterecht vind en dat ga ik hem ook nog zeggen. Hoeft niet 100% ten koste van onze vriendschap te gaan, maar waarschijnlijk zullen we minder met elkaar omgaan dan vroeger.
Oud 16-01-2006, 21:54
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Ja, in de lagere klassen van de middelbare school ging ik veel met een meisje om. Maar toen we niet meer bij elkaar in de klas zaten, werd ze totaal anders. Ze werd stil en schuw en was niet meer zo vrolijk als voorheen. Wel gepraat en dergelijke, maar die vriendschap komt niet meer zo hecht terug.
Oud 16-01-2006, 22:47
Flowtje
Flowtje is offline
Een paar middelbare school vriendschappen. Sommige ervan spreek ik zo af en toe nog wel eens, anderen nooit meer. Best jammer eigenlijk.

Beste vriendin van vroeger spreek ik al jaren niet meer, we waren uit elkaar gegroeid (oid, ik weet het eigenlijk niet eens meer ). Mijn beste vriendin, die ik al zo'n 11/12 jaar ken, spreek ik elke week nog.

Over het algemeen ben ik vrij slecht in het onderhouden van contacten.
Oud 23-01-2006, 16:59
Lyne
Lyne is offline
Ik heb 3 vriendinnen gehad op de basisschool, en toen ik naar de middelbare school ging verwaterde dat. In het begin af en toe nog contact, daarna steeds minder en nu al 3 jaar niets meer van ze gehoord.

Op de basisschool zelf had ik ook wel vriendschappen die ineens overgingen naar alleen af en toe groeten naar elkaar. Meestal is dat maar beter zo.

Ik heb nu al 4 jaar een beste vriendin, en nog een aantal goede vriendinnen. Ik hoop dat, als ik afstudeer, ik het contact wel kan behouden met deze mensen.

Meestal zijn het toch niet zulke goede vriendschappen, als je geen tijd voor elkaar kunt maken.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 17:31
Misti
Misti is offline
Met mijn vriendinnen uit de basisschool heb ik helemaal geen contact meer, we gingen allemaal naar een andere school. Buiten 1 meisje, daarmee zat ik nog in de klas, maar die is helemaal verkeerd terecht gekomen...
Met mijn vriendinnen uit het middelbaar heb ik ook geen contact meer, wel jammer, maarja... Misschien maar beter ook, ik heb me eigenlijk altijd wel een beetje 'buitengesloten' gevoeld, alsof ik er niet echt bijhoorde.
Maar nu heb ik leuke en lieve vriendinnen en heb ik dat gevoel helemaal niet meer
Oud 23-01-2006, 17:46
zeep007
zeep007 is offline
dat is mij vaak overkomen. Vrienden die uiteindelijk geen vrienden bleken te zijn. Mensen die achterbaks waren. ZOgenaamde hartsvriendinnen die ervoor zorgen dat niemand van de buitenwereld nog met je te maken wil hebben, en dan nog de vriendschap die op scholen goed waren, maar na de diploma's niets waren.

Hoe ik daarmee omga; ik blok het, verdring het. Het heeft nu wel als gevolg dat ik geen kip meer vertrouw.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 17:52
Verwijderd
Ik ben zelfs 2x gegaan van enorm hechte vriendschap, naar elkaar helemaal niet meer zien.
Ik moet zeggen dat ik er beide keren absoluut geen verdriet om gehad heb.
De eerste keer ging mijn vriendschap met N. kapot omdat ze kwetsende opmerkingen had gemaakt over mijn uiterlijk en mijn opvattingen ten op zichte van vriendjes en jongens in het algemeen. Wel nog geprobeerd contact te houden maar dat moet wel van 2 kanten komen dan..
En pas geleden, nog geen anderhalve maand terug. Was op vakantie geweest met haar. En nog voor we terug kwamen gingen er al roddels rond dat ik vreemd gegaan zou zijn. Nu hou ik zielsveel van mijn vriend en zou ik dat dus nooit doen. Maar de roddel kan maar op 1 manier van Griekenland naar Nederland gekomen zijn. Ik heb het contact verbroken nadat zij vreemde emails en dat soort dingen ging sturen. Ik heb haar de waarheid vertelt over haar vriend, maar dat accepteerde ze niet.

Kan niet zeggen dat ik er zo rouwig om ben, ik heb er duidelijk voor mezelf een punt achter gezet en ik heb duidelijke redenen waarom ik geen contact meer met ze heb.

It's their loss..
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 18:03
Built to last
Built to last is offline
m.i. is dat vrij normaal, vriendschappen gaan en komen en zo zal het altijd zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 18:07
Badmutssssss
Badmutssssss is offline
Citaat:
aliq schreef op 16-01-2006 @ 00:44 :

alvast bedankt
dude dan download je er 1
- DC++
- Kazaa
- WinMX
- Bittorent
- Azureus
Oud 23-01-2006, 22:18
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Badmutssssss schreef op 23-01-2006 @ 19:07 :
dude dan download je er 1
- DC++
- Kazaa
- WinMX
- Bittorent
- Azureus
Behalve 'Vrienden van vroeger' kun je ook 'Ze zijn niet meer als toen', 'Terug van weggeweest' en 'Wat geweest is, is geweest' aan het te downloaden rijtje toevoegen. Allemaal van het duo Nijgh/De Groot.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 14:49
Clumsy*
Clumsy* is offline
Citaat:
Built to last schreef op 23-01-2006 @ 19:03 :
m.i. is dat vrij normaal, vriendschappen gaan en komen en zo zal het altijd zijn.
wel normaal.. niet altijd zo leuk..
vooral niet als de vriendschap met ruzie overgaat..
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 15:30
hippiemeisje
hippiemeisje is offline
ik heb het zelf ook meerder malen meegemaakt
ben 8 keer verhuisd en tussen door ook nog een aantal keren van school gewisseld
daardoor vewaterd het wat sneller
veel mensen mis ik wel
maar als ik wat van me laat horen zijn ze niet echt geinteresseerd
omdat hun nog wel in dezelfde groep liggen
hierdoor maak ik nu ook minder snel goede contacten
woon hier nu zn drie/vier maand en voel me soms best eenzaam
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten