![]() |
||
Citaat:
Jij stelt: Een priester en Jomanda zijn wel te vergelijken, beiden beloven steun en beterschap op basis van mythen. Mijn punt nu is het volgende. Je hebt gelijk, maar je vergeet te vermelden dat het allemaal wat ingewikkelder in elkaar zit, dan jij doet voorkomen. Jomanda etc. zijn typisch verschijnselen waarin mensen hun toevlucht zoeken, wanneer zij genezing zoeken. Het enige DOEL van het bijwonen van zulke gebeurtenissen is het genezen worden. Zo echter niet religie. Het DOEL van religie is naderen tot God. Dat is een heel andere insteek. Genezing is slechts een 'bijverschijnsel', ook al klinkt dat hard. Omdat dan deze twee verschijnselen een heel andere insteek/doel hebben, zijn ze niet te vergelijken.
|
![]() |
||
Citaat:
Je kunt wel als met oogkleppen op blijven herhalen dat mensen in een crisis zitten en daarom gaan geloven, maar erg overtuigend is dat niet. Ik zal proberen er nogmaals op in te gaan. De bestudering van de allereerste vormen van religie is zondermeer interessant en ook zeker nuttig, maar je kunt de allervroegste vormen van religie niet op de manier die jij beoefent, vergelijken met de hedendaagse religies. Het doel van hedendaagse religies is: het benaderen/dienen van God. Punt uit. Dat dat bij de eerste religies niet zo was -wat dat betreft, ben ik het met je eens- doet niet terzake. Overigens, de essentie van religie is niet 'steun zoeken'; de essentie van media echter wel, zoals ik al eerder stelde en beargumenteerde. Je blijft je mening herhalen zonder echt nieuwe inzichten toe te voegen.
||
Citaat:
![]() Zoals Il organista al zei: je blijft je mening herhalen en gaat niet bepaald in op onze argumenten die daar tegenin gaan.
||
Citaat:
Maar ontopic, wie pertinent weigert te erkennen dat er dingen voor goden waren zal natuurlijk nooit naar de motivaties van mensen kunnen kijken. Verder stelde ik dacht ik al eerder dat 'crisis' veeeel ruimer moet worden opgevat, ik zie de relevantie van constant hakketakken op de nauwe definitie dan ook niet echt.. Heeft iemand trouwens de post van nosesucker gelezen? Daar staat namelijk het levend bewijs dat ik wel degelijk gelijk heb wanneer ik stel dat mensen gaan geloven niet omdat dat 'god benadert', maar omdat ze in de problemen zitten en een manier zoeken om de problemen te kunne relativeren.
||
![]() |
Citaat:
zijn al niet meer te redden en willen al helemaal niet luisteren naar argumenten ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik heb al je discussies nauwkeurig bestudeert en ik begin een beetje door te krijgen dat je tegen het geloven in god bent. je bekijkt alles logish maar ik vind dat logika niet alles kan beschirjven wat er om ons heen gebeurt! |
![]() |
||
Citaat:
En belangrijker, het niet kunnen verklaren van dingen is toch geen reden om dan maar met wilde verzinsels te komen?
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Wederom een pot die een ketel verwijt dus.
||
Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
God bestaat/bestaat niet, bewijzen? vedetje | 502 | 03-09-2008 16:34 | |
Waarom uberhaupt iets geloven? (zoals het hiernamaals) Boebsie | 145 | 25-10-2006 15:56 | |
wanneer zou je WEL gaan geloven leonkorn | 177 | 11-08-2005 19:14 | |
Waarom is iemand christelijk, cq. hangt iemand het geloof aan? Prime Evil | 46 | 15-10-2003 15:48 | |
leg eens uit wat christenen in Christus zien duifeltje | 6 | 19-04-2003 15:02 | |
Waarom geloven jullie in God? of niet? sase | 66 | 13-07-2002 08:03 |