Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2006, 15:54
Diageo
Diageo is offline
Hallo,

Ik kan me de laatste tijd helemaal niet goed concentreren met leren, en ik heb binnekort proefwerkweek... vind dat echt iritant, heeft iemand tips?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2006, 15:58
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Ga eerst wat ontspannen voordat je gaat leren. Zo kun je je beter concentreren.
Oud 19-01-2006, 17:46
I love stars
I love stars is offline
niet langer leren dan een uur.

Maar als je een goede concentratie hebt, een hyperfocus. Doorgaan totdat iemand je stoort. Als dat namelijk gebeurt leer je super snel en onthoud je het ook beter.

Ik leer meestal op deze manier

een uur
half uur pauze
een uur
uur pauze
een uur
half uur pauze
etc. tot dat het af is

en verder heb ik ook nog een avond eet pauze
Oud 19-01-2006, 19:25
Verwijderd
Wat mij helpt is niet boven de boeken hangen en de stof proberen op te nemen, maar écht met de stof werken. Dus bv. telkens een paragraaf/hoofdstuk lezen, en dat goed gaan samenvatten. Dan lees je niet alleen, maar ben je ook aan het schrijven/typen, dat helpt vaak wel je aandacht erbij te houden.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 15:09
Diageo
Diageo is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 19-01-2006 @ 20:25 :
Wat mij helpt is niet boven de boeken hangen en de stof proberen op te nemen, maar écht met de stof werken. Dus bv. telkens een paragraaf/hoofdstuk lezen, en dat goed gaan samenvatten. Dan lees je niet alleen, maar ben je ook aan het schrijven/typen, dat helpt vaak wel je aandacht erbij te houden.
Dat doe ik ook, ik maak altijd samenvattingen en wil ook wat te schrijven hebben dat doe ik voornamelijk zodat ik niet met andere spullen ga spelen etc.

En meestal doe ik 45 min. leren en dan half uur pauze etc.

Maar hoe lang moet je nu eigenlijk op een dag leren, als je uit school komt en dan tot je naar bed gaat? of gewoon na het avond eten nog een uurtje en dan stoppen?

Ik begin meestal 3 weken voor de preofwerkweek al met voorbereidingen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 15:13
Verwijderd
Citaat:
Diageo schreef op 20-01-2006 @ 16:09 :
Dat doe ik ook, ik maak altijd samenvattingen en wil ook wat te schrijven hebben dat doe ik voornamelijk zodat ik niet met andere spullen ga spelen etc.

En meestal doe ik 45 min. leren en dan half uur pauze etc.

Maar hoe lang moet je nu eigenlijk op een dag leren, als je uit school komt en dan tot je naar bed gaat? of gewoon na het avond eten nog een uurtje en dan stoppen?

Ik begin meestal 3 weken voor de preofwerkweek al met voorbereidingen.
Maak een leerplanning, dan weet je precies wat je moet doen op een dag, en als je dat klaar hebt, kan je wat anders gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 15:46
Crystall Girl
Crystall Girl is offline
En zorg ervoor dat je niet allemaal dingen hebt rondslingeren waardoor je afgeleid wordt!

Trouwens, met veel pauzes leren werkt bij mij niet want dan heb ik na een pauze geen zin om weer te gaan leren .
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 16:47
Verwijderd
Inderdaad, dan ga ik tien minuten achter de computer zitten, en dan eindig ik op MSN voor een uur ofzo.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 16:47
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 20-01-2006 @ 17:47 :
Inderdaad, dan ga ik tien minuten achter de computer zitten, en dan eindig ik op MSN voor een uur ofzo.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 16:49
Verwijderd
Of twee uur.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 18:30
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik heb wel eens het idee dat ik aan yoga zou moeten doen omdat dat helpt... Althans, dat denk ik dus Vraag me af of ik dat met een thuiscursus kan leren

Maar ik ken het probleem ja... Ik ben heel erg snel afgeleid. Andere mensen denken volgens mij dat ik heel veel leer omdat ik steeds tijd vrij hou om te leren. Maar ik doe dat bewust omdat ik mezelf ken: als ik een dag vrij hou, leer ik maximaal 2 uur op zo'n dag en soms zelfs helemaal niet...
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 22:04
Orpa
Orpa is offline
Citaat:
Sylph schreef op 20-01-2006 @ 17:49 :
Of twee uur.
Of 3, en daarna piano gaan spelen, en dan nog even n filmpje kijken en dan ist tijd om te slapen...
Oud 22-01-2006, 13:52
Wammus
Wammus is offline
Dat is gewoon een kwestie van dicipline (<<< of met een s ik twijfel...). Mischien iets anders doen dan achter je computer zitten, of even met je ouders overleggen hoe jou leermethode is en of ze je daarin willen steunen. Bijvoorbeeld door iedere keer als je even een pauze doet dat tegen hun te zeggen en aan ze vragen of ze je er op willen wijzen dat je pauze weer voorbij is.
Oud 22-01-2006, 14:27
Verwijderd
Citaat:
wammus schreef op 22-01-2006 @ 14:52 :
dicipline (<<< of met een s ik twijfel...)
of allebei discipline
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 18:30
Marinka
Marinka is offline
Ik vind het zelf ook moeilijk om me te concentreren.
een half uurtje leren, en dat even iets leuks doen, 10-15 minuutjes, dan weer een half uurtje, enz.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 20:41
Makaveli
Makaveli is offline
Enkele tips om je concentratie te verbeteren:
- Goed eten en drinken.
- Probeer zoveel mogelijk afleiding te vermijden. (bijv. tv, muziek uit, etc)
- Zorg voor een goede nachtrust.
- Schrijf alles wat je wilt doen die dag op een papiertje. Omcirkel 1 ding wat je NU wilt doen en richt je enkel daarop.

Enkele tips om je geheugen te verbeteren:
- Vis eten, waar Omega-3 vetzuren in zitten. Deze stoffen zijn goed voor je hersenen.
- Verdeel het te leren werk in delen.
- Maak gebruik van ezelsbruggetjes.
- Herhaal het meerdere malen. Herhaling zorgt ervoor dat je hersenen makkelijk geleerde dingen terug kan vinden.
- Zorg voor een goede nachtrust. Dit is nodig om hetgeen wat je geleerd hebt goed te verwerken.
- Hoewel je er wat lef voor nodig moet hebben, maar het is wel effectief. Neem een erg koude douche voor je gaat leren. Je lichaam komt hierdoor in een toestand waardoor je beter dingen onthouden. Het wordt extra goed opgeslagen, omdat je lichaam in een 'paniek'toestand komt.
- Het visualiseren van dingen die je moet leren, maakt het voor je zelf ook vaak makkelijker om te onthouden.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 21:22
Marinka
Marinka is offline
Oke, dankje voor de tips, je zei dat vis ook goed is, maar er zijn toch ook pilletjes die dit ondersteunen??

Makaveli schreef op [pl=20301949]25-01-2006 @ 21:41

- Vis eten, waar Omega-3 vetzuren in zitten. Deze stoffen zijn goed voor je hersenen.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2006, 06:54
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Marinka schreef op 25-01-2006 @ 22:22 :
Oke, dankje voor de tips, je zei dat vis ook goed is, maar er zijn toch ook pilletjes die dit ondersteunen??

Makaveli schreef op [pl=20301949]25-01-2006 @ 21:41

Klopt die pilletjes bevatten die vetzuren... levertraan kan je overigens ook nemen ipv vis.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 20:32
Bronxy
Bronxy is offline
Ik ben dus zo iemand die helemaal niet leert en ook niet bang ben voor mn examen.. ik hoef dus geen concentratie maar wil motivatie tips daarvoor? Ik doe momenteel Havo 5 en haal gemiddeld 6-jes..
Oud 01-02-2006, 20:46
Verwijderd
@ Makaveli: pure herhaling is een zeer inefficiënte manier van leren... en een koude douche nemen? Heb je daar bewijs voor?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 21:37
Marinka
Marinka is offline
maar dat is het juist, door te herhalen gaat het vervellen, en dan ga ik naar andere dingen kijken (ook al staat geen tv of andere verleidelijke dingen) maar naar de stomste dingen
Ik had dinsdag ook een tentamen, in november wist ik het, heb nu iedere keer kleine stukjes herhaald, ik hoop dat het voldoende was
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 21:51
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Marinka schreef op 01-02-2006 @ 22:37 :
[B]maar dat is het juist, door te herhalen gaat het vervellen
Oud 01-02-2006, 22:29
Verwijderd
Citaat:
Marinka schreef op 01-02-2006 @ 22:37 :
maar dat is het juist, door te herhalen gaat het vervelen
Plus dat het gewoon niet helpt en niet opschiet. Je moet de leerstof op een andere manier in je geheugen proberen te krijgen.

Citaat:
Krummeltje schreef op 07-11-2005 @ 14:34 :
... herhaling is een zeer inefficiënte vorm van studeren / leren. Wat jijzelf waarschijnlijk doet als jij voorbereidt, college's volgt en daarna nog iets doet, is niet alleen herhaling (rote learning), maar ook 'meaningful learning' of 'elaboratie'. (De termen krijg je er gratis bij.)
Elaboratie houdt in dat je de kennis in je lange termijn geheugen opslaat. Met herhaling (van bijvoorbeeld een telefoonnummer, woorden, rijtjes, etc) houd je iets in je werkgeheugen, maar dat is ook zo weer verdwenen. Als het in je lange termijngeheugen terecht moet komen, moet je er iets meer moeite voor doen. Dat houdt dus in: samenvatten, de stof begrijpen (en dat kan dus door een samenvatting in je eigen woorden heel goed), ezelsbruggetjes... noem maar op. De essentie is dat je de kennis die je tot je moet nemen voor jezelf betekenisvol maakt.
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1298714
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 22:32
Verwijderd
Wat ik zelf handig vind is de te leren tekst goed door te lezen, kernbegrippen/zinnen en signaalworden te onderstrepen/markeren, en dan zelf een verhaaltje proberen te vormen. Dat mag best een grappig verhaaltje zijn. En controlevragen aan jezelf stellen. 'Waarom blablablabla'? - 'omdat blablalbla'

In de afgelopen tentamenweek heeft het succes gehad.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 22:35
Verwijderd
@ Sylph: en dat noemen wij nou 'meaningful learning'. Bravo!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-02-2006, 22:36
Verwijderd
Ik heb me echt doodgelachen om de rare verhaaltjes die ik zelf verzon. Vooral met Vietnam enzo, even de spotprenten analyseren. Voordeel ervan is dat de stof meer gaat leven, het wordt minder droog en dan ben je ook sneller geneigd het op te nemen. Ergo: een manier vinden om de stof iets minder droog te maken.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 22:39
Verwijderd
Ik ga mezelf niet weer quoten, maar jij bent de droom voor elke onderwijskundige
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 22:41
Verwijderd
Haha, dat zou ik niet te hard zeggen - ik kan totaal niet plannen. Maar daar probeer ik wel aan te werken, ook omdat ik volgend jaar niet zoals nu doorkan - dat wordt een drama.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2006, 16:02
SuperSanne
SuperSanne is offline
Minstens 8 uur slapen. Je concentratie gaat dan meestal met sprongen vooruit en als je ná het leren weer goed slaapt blijft het beter hangen omdat tijdens je slaap belangrijke info uit het korte termijngeheugen naar je lange termijngeheugen wordt verplaatst.
Reageren

Regels voor berichten