Advertentie | |
|
![]() |
|
kheb voor m'n Engelse lijst 3 jaar geleden The Satanic Bible gelezen van Anton Lavey, maar dat had niks met m'n levensbeschouwingslessen te maken.. (die waren toen al afgelopen) Kheb toen tijdens m'n mondeling een behoorlijke discussie met m'n docent gehad over het feit of zoiets niet gevaarlijk is... en daardoor ook een 10 in de wacht gesleept
![]() ff on-topic: het Satanisme is een te veel versplinterde en een te weinig samenhangende religieuze beweging, om het daadwerkelijk verplicht te gaan stellen tijdens lessen.. Je moet er namelijk te diep op ingaan wil je het voor mensen begrijpelijk houden en dat kost tijd en te veel moeite.
|
Ik heb het dus ook gehad in de 2de klas, lessen over occultisme en dat soort zaken....
Vond het zelf heel interresant omdat ik er ook geintresseerd in ben, in veel verschillende geloven/culturen enz..... Maar op mijn school, een christelijke school....werd er door ouders van christelijke mensjes uit mijn klas opgereageerd op een niet zo hele spontane manier! Die vonden het alsware niet kunnen......
|
![]() |
Satanisme in de les.
Het zou niet eens zo slecht zijn om wat meer van wat het leven allemaal te bieden heeft leren. Ikzelf heb mij ook bestudeerd in het Satanisme, en ik moest op zich zeggen dat het best interresant was, alleen verkoos ik toch de spiritualiteit in plaats van het beest zijnde van de mens. Mensen denken dat je als een idioot de duivel aanbid, die niet eens bestaat volgens de meest simpele en logisch verklaarbare theorieën. Het enige wat men doet in het Satanisme is de beest in de mens ontketenen, en de lust en verlangens naar boven laten komen. Waar stond Satan vroeger bekend om? Om de lust en verlangens van mensen, dat werd als het kwade gezien, vandaar de naam ""satan"nisme". Op vrijwel geen enkele school zouden ze het toestaan omdat het woordt SATAN alleen al teveel is voor ze. Ik had ooit een pentagram op mijn baaldje getekend op mijn school, en werdt ervoor naar de hoofd directeur gestuurd die me serieus bijna wou schorsen. Moet je nagaan hoe anti-occulte religie ze zijn. Een betere optie zou zijn om gewoon het vak Filosofie als een verplicht jaar vak in te roosteren en daarin alle richtingen ( inclusief satanisme ) te behandelen, aangezien alles in verband met filosofie staat. Ik ga als de scholen weer open gaan in ieder geval een woordje met mijn directeur erover hebben, en proberen filosofie als vast vak in het rooster te krijgen. Des noods ga ik zelf les geven als ze weer eens leraren te kort hebben ![]() Grtz, Link.
||
Citaat:
mijn Nederlands is ook niet vlekkeloos, maar hier moest ik toch even op reageren... ![]() filosofie is overigens op steeds meer scholen een keuze vak of zelfs een verplicht vak. bij mij op school is dat net een jaar 'te laat' ingevoerd; ik mis het dus net.... maar ik vind satanisme enzo niet echt bij het vak filosofie horen... toch eerder bij levensbeschouwing of godsdienst lijkt mij... greetzzz |
![]() |
|
![]() |
Grappig,
nu ik het zelf ook terug lees is het inderdaad nogal slecht nederlands. Komt omdat ik te snel typ denk ik. Dan gaan sommige woorden af en toe dubbel. En intelligent over komen probeer ik niet echt, maar stom ben ik zeker niet. Daar is een verschil tussen...
|
als je een bepaalde religie aanhangt kijk je op een bepaalde manier naar het leven. dat is dus wel enigzins filosofisch. bijvoorbeeld het scheppingsverhaal is een antwoord op de filosofische vraag hoe de aarde is ontstaan. of je het daar mee eens bent is de volgende vraag
![]() ik denk dat filosofie gaat om het op een bepaalde manier benaderen van het leven; en godsdienst is ook een manier om het leven te benaderen. |
![]() |
|
![]() |
ja zoiets bedoelde ik
![]() Ik weet wel wat ik bedoel maar kan het niet in woorden uitdrukken. Bij filosofie, denk je na over het leven, en zoek je manieren om uit te vinden WAT het leven nou precies is... Wat voor doel je hebt. Uiteindelijk doe je dit allemaal, omdat je vaak bang bent voor de dood. Religie is net zo. Waarom geloof je in God ? Omdat als je er niet in gelooft er niks anders is, en dan is er niks na het leven... Dus het is een troost om er wel in te geloven. Ikzelf geloof niet, maar dat is mijn zaak. Boeddha filosofeerden enorm veel. Uiteindelijk zocht hij zoals een filosoof doet, manieren om de realiteit te bereiken zoals hij werkelijk is, en dat lukte Boeddha. Dit fascineerde andere mensen weer zoveel, dat hun erin GELOVEN, waardoor het Boeddhisme is ontstaan en het enigzins een religie is geworden ( zonder God dan wel ! ) Op deze manier is er toch wel een verband tussen filosofie en religie, waarop ook Satanisme in de religie les op school behandeld zou kunnen worden.
||
Citaat:
ook weet ik niet of je bij filosofie altijd op zoek bent naar het doel in je leven.... |
![]() |
|
![]() |
Wat is Satanisme nou? Dat is niet eens een erkend geloof, maar een kleine sekte. Deze waait vanzelf wel over, als de jeugd weer iets nieuws heeft verzonnen.
Men moet temeer plaatsmaken voor grote wereldgodsdiensten als de Islam. Na 11 september is op pijnlijke wijze duidelijk geworden dat er nog veel onwetendheid eerst bij het volk. En gezien het feit dat Islam in Nederland groeit en 2010 de tweede godsdienst wordt, dunkt het mij, dat de Islam tot het verplichte lesmateriaal moet behoren. Maar ook zou er tijd vrijgemaakt moeten worden voor de andere grotere godsdiensten als Hindoeisme, Jodendom etc. Alleen maar lesgeven in het Christendom, levert in de nabije toekomst maar weinig op. De invloed van het Christendom neemt alsmaar af. Homo's kunnen trouwens, jongeren hebben laks om maagd te zijn voor het huwelijk, drugs en bier voeren de boventoon uit. Er zijn steeds minder Christenen. Daarentegen wordt de maatschappij steeds meer multiracialer, multireligieuzer. Geen satanisme dus. Laatst gewijzigd op 10-08-2002 om 13:57. |
![]() |
||
Citaat:
En over het satanisme, kennelijk weet je niet waar je het over hebt aangezien er in principe al zol lang het Christendom bestaat ook satanisten zijn.... Dus die opmerking van je over dat wel overwaait als de jeugd weer wat nieuws verzonnen heeft slaat helemaal nergens op... Nee, het is idd nooit een wijdverbreide religie geworden maar het is meer een groep losse sektes die het Satanisme allemaal op een verschillende manier interpreteren en ook in de praktijk brengen. oh en nog iets: Als jij concludeert dat de maatschappij steeds multireligieuzer wordt, waarom is er dan geen plaats voor Satanisme?? ![]()
|
![]() |
op nog even op Sublime te reageren :
Bij filosofie ben je inderdaad altijd op zoek naar het doel van het leven. Lees maar eens wat over verschillende filosofen, uiteindelijk komen ze allemaal uit met hetzelfde uitgangspunt, het doel van het leven. Misschien niet direct "bang" voor de dood. Maar het doel is in ieder geval om te weten te komen WAT je nou hier moet doen voordat je dood gaat. Als je namelijk WEET wat je hier moet doen op Aarde en je hebt je taak ook volbracht, dan is het ook niet meer eng om dood te gaan... want je hebt gedaan wat je moest doen... Maar doodgaan zonder te weten wat je nou eigenlijk moest doen hier op Aarde, das toch niks:/ Dan ga je dood, zonder dat je maar 1 nuttig ding hier hebt gedaan... Niks vind ik dat.. Ik ga liever mijn leven besteden aan het uitvinden van het doel van het leven, en dat dan te volbrengen, en dan mag ik van mezelf doodgaan... Grtz. Link
|
![]() |
Satanisme is volgens mij niet echt een erkende religie dus zal het denk ook nooit behandeld worden tijdens lessen maar het zal die Satanistische mensen goed doen om die 'religie' geen Satanisme te noemen...
geef het een andere naam word er ook niet zo raar en eng tegen op gekeken... ik weet niet wat het inhoudt btw... maar ik durf me er ook niet echt in te verdiepen ![]()
||||
![]() |
Citaat:
Nu kun krijg je wel bij Geschiedenis 2 een hoofstuk over de Islam, maar dit vak zit in één bepaalde profiel of je moet het als extra vak hebben, dus het behoort niet tot de verplichte lesstof. Levensbeschouwing heb ik op mijn school nooit gekregen, hoewel de school het zwartste gymnasium van Nederland was/is. Wellicht is het op andere scholen anders. Citaat:
Ik meende dat het Satanisme een recent fenomeen is. Hoezo vooroordelen? ![]() Citaat:
In het satanisme kun je beter in je vrije tijd verdiepen. Het kan sowieso nooit kwaad voor je algemene ontwikkeling als je je wat meer verdiept in andere culturen en religies. Laatst gewijzigd op 11-08-2002 om 19:12. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
nou dit is echt een lul verhaal dus ik stop maar xxx lon |
![]() |
|
Ik ken helemaal niemand die op school voorlichting heeft gehad over satanisme tijdens levensbeschouwing en om eerlijk te zijn vind ik het een vrij stupide idee. Juist omdat er zoveel vooroordelen zijn over deze religie danwel denkwijze is het toch juist een goed plan om er op een neutrale manier aandacht aan te besteden?
Daarbij worden de scholieren in mijn ogen gewoonweg dom gehouden; als je bereid bent om godsdiensten te bespreken moet je ook bereid zijn om ALLES te bespreken, als je mensen dingen onthoudt ben je oneerlijk en hypocriet.
||
Citaat:
Allemaal van die zelf in elkaar gefrutste sites. Misschien een bron?
||
Citaat:
dit is wel een redelijk objectief stuk erover, hoewel de schrijver af en toe erg zn mening geeft dat hij ertegen is... niet dat ik er veel van afweet, want ik ben geen satanist of sataan of whatever...mahgoe...
||
![]() |
Citaat:
(grappig dat ze SATAN niet met hoofdletters durven te schrijven in een zin die verder uit hoofdletters bestaat ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Kopt het tweede stuk. Niet bepaald objectief. "FAQ is een webpagina voor, van en over de Heer." -- Juist ja.
|
![]() |
ja ik ben voor.
op myn school respecteren ze alleen christendom op deze manier zouden ze deze gelovingsrichting ook kunnen gaan respecteren. ik vind dat iets goeds. andere gelovingsrichtingen zouden ze ook moeten bespreken
|
Ik vind persoonlijk het Christendom een zeer achterlijke religie omdat ze niet open staat voor andere culturen en deze ook niet tolereert. De bekering van de "heidenen" vind ik getuigen van machtsziekte en xenofobisme, namelijk omdat meneer de Paus meer zieltjes moest hebben om geld van te krijgen. Verder is in mijn ogen het panische gedoe rondom de Satan belachelijk. Ik vind dat godsdienstlessen moeten worden afgeschaft, waarbij de schoolbibliotheek de materialen voor zelfstudie in dit vak verstrekt.
||
Citaat:
het zal vast al vaker gezegd zijn indeze topic , maar ik denk niet dat het vooroordelen wegneemt , men vind 'satanisten' toch wel vreemd en gek en ik geef die mensen geen ongelijk...ik zou precies het zelfde doen ,als ik zo'n bekrompen persoon was...
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Het Christendom is de enige wereldreligie met zo'n extreme machtsstructuur. De Christen heeft zelf dus niet in de hand hoe hij/zij het interpreteert. Citaat:
|
![]() |
|
|