Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2006, 13:48
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
suvórov schreef op 04-05-2006 @ 14:25 :
Het is tot op zekere hoogte vrij psychopatisch dat de mens dierlijke dingen eet. Vrije keus & all.

Jij gebruikt ook kleding, winkels, vervoer, etc. hoe 'puur natuur' is dat? Als er één dier is wat met zijn hele doen en laten los is komen te staan van het hele 'puur natuur' gedoe, dan is dat de mens wel.
ja, in dat laatste ben ik het helemaal met je eens, maar een mens is toch van nature een wezen dat behalve planten ook dieren eet? denk aan jagers en verzamelaars van weet ik hoe lang geleden..
Oud 04-05-2006, 14:16
MickeyV
MickeyV is offline
Ja, en van nature ook een wezen dat leden van andere stammen de kop inslaat. De natuur gebiedt niet.
Oud 04-05-2006, 14:33
suvórov
suvórov is offline
Citaat:
xliselottex schreef op 04-05-2006 @ 14:48 :
ja, in dat laatste ben ik het helemaal met je eens, maar een mens is toch van nature een wezen dat behalve planten ook dieren eet? denk aan jagers en verzamelaars van weet ik hoe lang geleden..
Waarom zouden wij het nog steeds doen dan; omdat een paar jagers het ooit deden?

Er zijn zat vreselijke tradities en misplaatste opvattingen de wereld uit geholpen en er is geen bewijs voor ernstige maatschappelijke schade die de mens daardoor ondervond.

Kijk naar slavernij, bijvoorbeeld.
Oud 04-05-2006, 15:33
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
xliselottex schreef op 04-05-2006 @ 14:48 :
We zijn meer zoals bonobo's. We zouden ongeveer 100% plantaardig eten in principe en sporadisch/opportunistisch dierlijke dingen binnen krijgen. Ons lichaam geeft namelijk niet aan dat we echte vleeseters zijn. We kunnen het in principe verteren in kleine mate, maar dat kan een koe bijvoorbeeld ook.

De voorloper van de mens waren geen jagers. Verzamelaars waren dat. Ook de homo sapien en homo erectus waren dat. Maar die zijn naar noorden getrokken en door de kou zijn ze gaan jagen om voedsel te verkrijgen. Uit noodzaak dus. Kortom het eet gedrag van mens is afhankelijk van situatie toch wel. En aangezien we nu in een situatie zitten waarin je geen vlees of andere dierlijke productne hoeft te gebruiken hoeven we dat ook niet te doen.

Het nemen van dierlijke producten nu is niet goed.. het is destructief. En zorgt voor veel dierenleed, mensenleed, ontbossingen, vervuiling en voedselverspilling. Kortom.. vlees eten is zelfmoord/zelfdestructie
En veroorzaakt kanker etc.
Oud 04-05-2006, 18:28
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
TechXP schreef op 04-05-2006 @ 16:33 :
We zijn meer zoals bonobo's. We zouden ongeveer 100% plantaardig eten in principe en sporadisch/opportunistisch dierlijke dingen binnen krijgen. Ons lichaam geeft namelijk niet aan dat we echte vleeseters zijn. We kunnen het in principe verteren in kleine mate, maar dat kan een koe bijvoorbeeld ook.

De voorloper van de mens waren geen jagers. Verzamelaars waren dat. Ook de homo sapien en homo erectus waren dat. Maar die zijn naar noorden getrokken en door de kou zijn ze gaan jagen om voedsel te verkrijgen. Uit noodzaak dus. Kortom het eet gedrag van mens is afhankelijk van situatie toch wel. En aangezien we nu in een situatie zitten waarin je geen vlees of andere dierlijke productne hoeft te gebruiken hoeven we dat ook niet te doen.

Het nemen van dierlijke producten nu is niet goed.. het is destructief. En zorgt voor veel dierenleed, mensenleed, ontbossingen, vervuiling en voedselverspilling. Kortom.. vlees eten is zelfmoord/zelfdestructie
En veroorzaakt kanker etc.
dank voor de uitleg allemaal

en eet smakelijk voor degenen die nog neit gegeten hebben
Oud 04-05-2006, 18:52
Skreature
Skreature is offline
mmmmm, lekker biefstuk
Oud 04-05-2006, 19:31
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
tante Bep schreef op 28-04-2006 @ 05:26 :
ik heb toch zo'n hekel aan mensen die zeggen dat ze vegetariër zijn maar wel vis eten. Waarom is dat eigenlijk? omdat vissen 'geen gevoel' hebben?
Volgens mij heeft dit te maken met het Oude Testament waar Christus het sporadisch eten van vis goedkeurde, maar het eten van welk ander vlees dan ook afkeurde.

Gebruik gezond verstand en wees praktisch en accuraat. Vegan die honing eet lijkt me praktisch en dekt de lading volledig. Bovendien zit je dichter bij vegan dan bij vegetarier en laat je ook weten dat een vegan geen honing eet.

Er is ook de 80/20 procent regel. Wanneer jij je voor 80% aan een dieet volgt mag je jezelf onder die groep scharen.

Uiteindelijk zijn de definities ook niet zo ontzettend interessant behalve voor geloof en ander moreel gedoe. Het is wat mij betreft belangrijker dat je je prettig voelt bij wat je eet en dat je gezond leeft. Neem dat als uitgangspunt en verdiep je daar in dat is stukken interessanter dan al die inhoudsloze definties die zeggen namelijk niets over hoe je lichamelijk & geestelijk in je vel zit.
Oud 04-05-2006, 19:37
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 04-05-2006 @ 20:31 :
Er is ook de 80/20 procent regel. Wanneer jij je voor 80% aan een dieet volgt mag je jezelf onder die groep scharen.
Sorry hoor, maar veganisme moet je niet als dieet zien. Het is een levensvisie/stijl. Niet een dieet.
Daarom vind ik ook niet dat je zo een regel moet toepassen. Als je sporadisch en echt heel af en toe wat honing neemt kan ik begrijpen dat je je veganist noemt.
Maar als je echt bewust de keuze maakt om honing regelmatig te nemen of andere dierlijke producten vind ik toch niet dat je je tot veganist moet gaan rekenen.
Oud 04-05-2006, 19:51
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 04-05-2006 @ 20:31 :
Volgens mij heeft dit te maken met het Oude Testament waar Christus het sporadisch eten van vis goedkeurde, maar het eten van welk ander vlees dan ook afkeurde.

Ze moeten alle christenen gewoon dwingen geen vlees te eten, anders gaan ze dus mooi naar de hel
Oud 04-05-2006, 20:10
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
@ Eleanor Rigby in fact 'gij zult niet doden' houdt meer in dan menig CDAer zich voor kan stellen. Uit The Essene Gospels of Peace Book 1: "For I tell you truly, he who kills, kills himself, and whoso eats the flesh of slain beasts, eats of the body of death.", "You do not, therefore, transgress the law if you kill the wild beast to save your brother's life. For I tell you truly, man is more than the beast. But he who kills the beast without a cause, though the beast attack him not, through lust for slaughter, or for its flesh, or for its hide, or yet for its tusks, evil is the deed which he does, for he is turned into a wild beast himself." en "And your bodies become what your foods are, even as your spirits, likewise, become what your thoughts are." en tenslotte nog een mooie: "On the seventh day eat not any earthly food, but live only on the words of God, and be all the day with the angels of the Lord in the kingdom of the Heavenly Father."

Citaat:
TechXP schreef op 04-05-2006 @ 11:37 :
Sorry hoor, maar veganisme moet je niet als dieet zien. Het is een levensvisie/stijl. Niet een dieet.
Daarom vind ik ook niet dat je zo een regel moet toepassen. Als je sporadisch en echt heel af en toe wat honing neemt kan ik begrijpen dat je je veganist noemt.
Maar als je echt bewust de keuze maakt om honing regelmatig te nemen of andere dierlijke producten vind ik toch niet dat je je tot veganist moet gaan rekenen.

Elk mens heeft een levenswijze; elke levenswijze bevat een onderdeel eetgewoonte (dieet). 't Is echter niet altijd even makkelijk in hokjes in te delen, niet altijd even strict of duidelijk.

di·eet (het ~, diëten)
leefregel met betrekking tot het gebruik van voeding

Volgens mij heb je het over leefregels when je stelt dat om aan de definitie vegan te voldoen een uitzondering okay is terwijl met regelmaat niet aan het dogma voldoen niet okay is.

Wat betreft de 80/20 regel ben ik het eerder met jou eensdan met de regel. Maar ik vind het ook niet zo enorm interessant...
Oud 04-05-2006, 20:26
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 04-05-2006 @ 21:10 :

Elk mens heeft een levenswijze; elke levenswijze bevat een onderdeel eetgewoonte (dieet). 't Is echter niet altijd even makkelijk in hokjes in te delen, niet altijd even strict of duidelijk.

di·eet (het ~, diëten)
leefregel met betrekking tot het gebruik van voeding

Volgens mij heb je het over leefregels when je stelt dat om aan de definitie vegan te voldoen een uitzondering okay is terwijl met regelmaat niet aan het dogma voldoen niet okay is.

Wat betreft de 80/20 regel ben ik het eerder met jou eensdan met de regel. Maar ik vind het ook niet zo enorm interessant...
Nou wat ik bedoel is dat veganisme geen dieet is, omdat de term niet alleen voor voeding geld. Daarom vind ik ook niet dat je het veganisme een dieet moet noemen, maar dat het over veel meer gaat. Veganisme gaat voor mij toch wel even verder dan alleen een dieet. Vegetarisme is meer iets wat op dieet is gericht.. hoewel dat ook niet helemaal zo is.

Veganisme is echt een levensvisie.. iets wat je niet doet uit eigenbelang meestal. En dat je doet om dierenleed te besparen, mensenleed, niets te verspillen, ontbossing tegen te gaan, etc. Heel veel redenen en het is iets wat je toepast op elk aspect uit je leven.
Nu zijn er ook wel mensen die veganistisch leven alleen qua dieet voor gezondheidsredenen, maar goed.. daarmee is veganisme dus niet perse echt een dieet.
Oud 04-05-2006, 20:40
mar87
mar87 is offline
Citaat:
Ga de Bijbel eens lezen joh. Dit staat nergens.
In de Bijbel mag je gewoon vlees eten. Maar bepaalde vleessoorten niet.
Oud 04-05-2006, 20:40
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
TechXP schreef op 04-05-2006 @ 12:26 :
Nou wat ik bedoel is dat veganisme geen dieet is, omdat de term niet alleen voor voeding geld. Daarom vind ik ook niet dat je het veganisme een dieet moet noemen, maar dat het over veel meer gaat. Veganisme gaat voor mij toch wel even verder dan alleen een dieet. Vegetarisme is meer iets wat op dieet is gericht.. hoewel dat ook niet helemaal zo is.

Veganisme is echt een levensvisie.. iets wat je niet doet uit eigenbelang meestal. En dat je doet om dierenleed te besparen, mensenleed, niets te verspillen, ontbossing tegen te gaan, etc. Heel veel redenen en het is iets wat je toepast op elk aspect uit je leven.
Nu zijn er ook wel mensen die veganistisch leven alleen qua dieet voor gezondheidsredenen, maar goed.. daarmee is veganisme dus niet perse echt een dieet.
Dus jij bent er op tegen dat er hier in de health store producten verkocht worden waar "vegan" op staat? Dat is dan toch bedoelt voor een bepaalde groep mensen? En: Hoe noem jij het dieet van mensen die er een vegan leefwijze op na houden? Hoe noem jij het dieet van mensen die enkel vegan voedsel eten?
Oud 04-05-2006, 20:43
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
mar87 schreef op 04-05-2006 @ 21:40 :
Ga de Bijbel eens lezen joh.
Altijd maar bezig met evangeliseren hè, die christenen.
Oud 04-05-2006, 20:49
mar87
mar87 is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 04-05-2006 @ 21:43 :
Altijd maar bezig met evangeliseren hè, die christenen.
Nee hoor, je moet gewoon geen dingen roepen die niet waar zijn.
Oud 04-05-2006, 20:53
Skreature
Skreature is offline
Lekker, eerst een koe slachten en dan het biefstuk opeten en de rest van de koe dan weg gooien
Oud 04-05-2006, 20:54
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Skreature schreef op 04-05-2006 @ 21:53 :
Lekker, eerst een koe slachten en dan het biefstuk opeten en de rest van de koe dan weg gooien
Je punt is wel duidelijk, zou je verder ontopic willen blijven?
Oud 04-05-2006, 20:59
Skreature
Skreature is offline
Citaat:
Bloem schreef op 04-05-2006 @ 21:54 :
Je punt is wel duidelijk, zou je verder ontopic willen blijven?
Voor jou altijd
Oud 04-05-2006, 21:49
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 04-05-2006 @ 21:40 :
Dus jij bent er op tegen dat er hier in de health store producten verkocht worden waar "vegan" op staat? Dat is dan toch bedoelt voor een bepaalde groep mensen? En: Hoe noem jij het dieet van mensen die er een vegan leefwijze op na houden? Hoe noem jij het dieet van mensen die enkel vegan voedsel eten?
Hoho.. dat bedoel ik helemaal niet. Ik vind alleen dat je veganisme niet zo alleen op dieet moet betrekken met uitleg. Omdat het gevormde dieet verder vooral vanuit de leefwijze komt. De leefwijze verder wordt niet gevormd uit het dieet.

Dat er op producten staat dat het geschikt is voor veganisten is natuurlijk zeer goed.

En hoe een dieet noemt van veganisten.. een veganistisch dieet. Maar waarover ik had is dat een plantaardig dieet niet perse veganistisch is.. in de zin van dat de persoon die een plantaardig dieet heeft direct daarmee veganist is. Het is veel meer dan alleen een dieet. Snap je? Dat is het enige wat ik duidelijk wilde maken.
Oud 04-05-2006, 21:51
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
mar87 schreef op 04-05-2006 @ 21:40 :
Ga de Bijbel eens lezen joh. Dit staat nergens.
In de Bijbel mag je gewoon vlees eten. Maar bepaalde vleessoorten niet.
Jezus at anders geen vlees. Er staat volgens mij ook nergens dat die vlees at. Wel heeft die min of meer vissen gevraagd in het visnet te gaan voor de vissers
En nam hij bij terugkomst eens vis aan.

Maar verder staat er in oude testament in genesis 1:29 dat men plantaardig zou moeten eten. Maar goed.. met de bijbel kan je alles goed praten.. welke richting je ook opwil. Zelfde als andere heilige boeken. Je legt het op je eigen manier uit.
Oud 04-05-2006, 22:02
mar87
mar87 is offline
Citaat:
Maar verder staat er in oude testament in genesis 1:29 dat men plantaardig zou moeten eten. Maar goed.. met de bijbel kan je alles goed praten.. welke richting je ook opwil. Zelfde als andere heilige boeken. Je legt het op je eigen manier uit.
Dat was voor de zondeval...daarna mocht het wel.

En of Jezus zelf vlees at of niet dat weet ik zo niet.

maargoed...
Oud 04-05-2006, 22:08
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
mar87 schreef op 04-05-2006 @ 23:02 :
[B]Dat was voor de zondeval...daarna mocht het wel.
Dat was tijdelijk. Waarom zou 'god' eerst zeggen dat het zo moet en daarna even regels aanpassen voor altijd...?
Oud 05-05-2006, 07:45
mar87
mar87 is offline
Citaat:
TechXP schreef op 04-05-2006 @ 23:08 :
Dat was tijdelijk. Waarom zou 'god' eerst zeggen dat het zo moet en daarna even regels aanpassen voor altijd...?
Omdat de wereld na de zondeval niet meer de perfecte wereld was.
Het was toen voorgoed veranderd.
De perfecte wereld is ook inderdaad veganistisch of hoe je het ook noemen wilt.
Oud 05-05-2006, 08:12
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 04-05-2006 @ 21:10 :
@ Eleanor Rigby in fact 'gij zult niet doden' houdt meer in dan menig CDAer zich voor kan stellen.
Ik weet het. Las laatst nog een interview met een Engelse predikant die een boek geschreven had over christenen en vegetarisme. Erg interessant
Oud 05-05-2006, 08:14
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Citaat:
mar87 schreef op 05-05-2006 @ 08:45 :

De perfecte wereld is ook inderdaad veganistisch of hoe je het ook noemen wilt.
Nou wat let je?
Is het doden van dieren niet het kapot maken van Gods natuur? Of geldt "gij zult niet doden" (kun je toch vrij weinig kanten mee op lijkt me) alleen voor mensen?
"Mijn" dominee eet geen vlees om deze reden. Als ze er nou allemaal zo over dachten..
Oud 05-05-2006, 10:01
Sherco
Sherco is offline
Mijn laatste bijdrage aan de "naampjes"discussie; in de Volkskrant van woensdag stond een mooi essay met als titel "ik ben geen vegetarier, ik ben een Eetgeenvlees." Misschien interessant om op te zoeken (ik weet niet of het ook online te vinden is, maar vast wel).
Oud 05-05-2006, 11:10
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Ik kan het essay niet vinden maar vond wel dit:

link
Oud 05-05-2006, 11:21
Verwijderd
mwa, ik moet wel zeggen dat ik merk dat als ik bij mijn vriendin eet ( zij is zeer vegetarisch ) altijd een soort van hongerig gevoel blijf houden.

Niet dat ik dan nog echt honger heb, maar meer het gemis van vlees oid.

Als het er ooit van komt dat we samen gaan wonen, zal het wel een rare kokelarij worden. Maar zoals mijn meissie tofu kan klaarmaken: daar kan geen vegetarier tegenop
Oud 05-05-2006, 12:11
suvórov
suvórov is offline
Ik hoor dat hongerige gevoel gedoe wel vaker. Ikzelf heb er nooit last van gehad.
Oud 05-05-2006, 12:19
TechXP
TechXP is offline
Is gewoon een onbewust gevoel. Wanneer je jaren een bepaald object in de buurt hebt en je haalt het weg, dan voel je toch ook een gemis. Je bent opgegroeid met vlees erbij.. en dan mis je dat gewoon er bij. Het heeft niet zozeer te maken met hongerig gevoel, maar gewoon een gemis in je hoofd

Overigens eet de paus vegetarisch geloof ik.. in ieder geval heeft die zich uitgesproken tegen vlees eten en bioindustrie. Maar geloof dat die nog niets heeft gedaan in zijn pauselijke termijn daarover.. was nog iets van daarvoor.

Waarom de Paus zich daar nu niet over uit spreekt heeft te maken met geld en vriendjespolitiek.
Oud 05-05-2006, 14:53
Verwijderd
ja techxp verzin ook ff een paar complotten
Oud 05-05-2006, 22:00
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
bullshit techxp, volgens mij heb jij nauwelijks vlees gegeten? Ik eet nu langer dan een jaar geen vlees meer, maar toch heb ik vaak een hongerig gevoel na het eten. en nee ik mis vlees helemaal niet, het vult gewoon minder.
Oud 05-05-2006, 22:32
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 05-05-2006 @ 23:00 :
bullshit techxp, volgens mij heb jij nauwelijks vlees gegeten? Ik eet nu langer dan een jaar geen vlees meer, maar toch heb ik vaak een hongerig gevoel na het eten. en nee ik mis vlees helemaal niet, het vult gewoon minder.
Ik heb ook amper vlees gegeten vroeger idd.. ook nooit behoefte of drang voor gehad.

Maar het is toch wel vaak denk vooral iets geestelijks. Je wordt doodgegooid met dat vlees nodig is etc. Dat werkt op je onderbewuste en zorgt voor een gevoel dat je het nodig hebt.

Ik ken weinig mensen die dat gevoel nog hebben. Het kost denk gewoon tijd voordat je lichaam is ingesteld op alleen plantaardig of grotendeels plantaardig.

En daarnaast.. als je het gevoel hebt steeds na het eten, dan eet je blijkbaar gewoon niet genoeg

In mijn post ging het over het gevoel van mensen dat ze na/tijdens/voor eten drang naar vlees voelden.
Oud 05-05-2006, 23:43
Verwijderd
Voldoende eten??? Goeie genade man, als ik niet oppas, eet ik alles op en blijft er voor mijn vriendin niet veel over , maar toch, het hongerige gevoel blijft.

Tuurlijk zal wel gewenning zijn, maar dat heeft met onderbewuste niet zoveel te maken, het gevoel is namelijk heel bewust
Oud 05-05-2006, 23:51
Bloem
Bloem is offline
Ik heb het ook nog steeds, ondanks dat ik wel vleesvervangers eet en veel meer groente eet dan voorheen. Het maakt me niet zo uit, ik eet wel extra brood ofzo, maar het gevoel herken ik wel.
Oud 06-05-2006, 08:54
santje17
santje17 is offline
Gister had ik een discussie met een vriend, en we kwamen er iet helemaal uit. Dus we zouden allebei wat info opzoeken om te zien wat nu waar was. Het ging erover of je als vegetariër normaal kan leven. Dus als je gewoon groente, fruit, nootjes, etc eet, (wel zuivel) of je dan goed bezig bent. Of je dan wel gezond bezig bent. Ik dacht dat je alles uit voeding kan halen, maar hij is er van overtuigd dat als je geen vlees eet, dat je dan echt pillen moet slikken omdat er eiwit inzit, en dat je dat toch echt nodig hebt. (maar goed ik dacht dat je dat ook uit nootjes enzo kon halen...) Dus..wie kan mij het verlossende antwoord geven!
Oud 06-05-2006, 09:07
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Ik dacht (weet het niet zeker) dat je als vegetariër gewoon gezond blijft zonder extra vitaminen bij te slikken. Als veganist is vitamine b12 wel een vereiste. Ijzertekort wil ook nog wel ns voorkomen, vooral bij meisjes. Ik merkte dit zelf, werd een beetje slap enzo. maar ik eet ook niet gezond genoeg
Oud 06-05-2006, 09:09
santje17
santje17 is offline
Ja zoiets dacht ik dus ook...Ik neem zelf ook geen pillen enzo en ik voel me ook prima. Maar goed dat heeft misschien niks te betekenen.
Oud 06-05-2006, 10:18
Bloem
Bloem is offline
Als je verder gewoon gezond eet kun je je eiwitten uit zuivel en (vegetarische) kaas halen, en uit vleesvervangers als quorn of kant en klare vegaburgers bv.

Door veel volkorenbrood en groene groentes te eten krijg je ook ijzer binnen, mocht je toch een tekort oplopen kun je roosvicee ferro oid drinken, daar heb je ook niet persé pillen voor nodig. (Tenzij je natuurlijk een ernstiger tekort hebt, maar niet iedereen die vega gaat eten krijgt er een tekort aan)
Oud 06-05-2006, 11:37
Verwijderd
Gister was ik op een bevrijdingsfestival en ik bestelde een vegetarische bami, deden ze er een lading KROEPOEK overheen Had er wat van moeten zeggen, maar het was druk en bleh en ik durfde niet
Oud 06-05-2006, 11:41
Skreature
Skreature is offline
Citaat:
Katje schreef op 06-05-2006 @ 12:37 :
Gister was ik op een bevrijdingsfestival en ik bestelde een vegetarische bami, deden ze er een lading KROEPOEK overheen Had er wat van moeten zeggen, maar het was druk en bleh en ik durfde niet
Gestoord, die chinesen.

Ik zou wel vegetariër willen worden, maar ik vind vlees alleen zo lekker

Ik heb wel 2 jaar lang doordeweeks vegetarisch avondeten gegeten, maar dat was alleen omdat ik geen vlees luste toen
Oud 06-05-2006, 11:55
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Citaat:
Skreature schreef op 06-05-2006 @ 12:41 :

Ik heb wel 2 jaar lang doordeweeks vegetarisch avondeten gegeten, maar dat was alleen omdat ik geen vlees luste toen
Ik vond vlees vroeger ook lekker, totdat ik een paar ranzige filmpjes zag. Nu vind ik het gewoon echt vies.
Oud 06-05-2006, 13:10
Dexter_M
Dexter_M is offline
Citaat:
Eleanor Rigby schreef op 06-05-2006 @ 12:55 :
Ik vond vlees vroeger ook lekker, totdat ik een paar ranzige filmpjes zag. Nu vind ik het gewoon echt vies.
Maar door die filmpjes smaakt het vlees toch niet opeens anders??
Oud 06-05-2006, 13:15
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Nee, maar het idee van vlees eten vind ik gewoon goor. Net als trouwens vlees bij de slager, ziet er te ranzig uit.
Oud 06-05-2006, 16:05
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
santje17 schreef op 06-05-2006 @ 09:54 :
Gister had ik een discussie met een vriend, en we kwamen er iet helemaal uit. Dus we zouden allebei wat info opzoeken om te zien wat nu waar was. Het ging erover of je als vegetariër normaal kan leven. Dus als je gewoon groente, fruit, nootjes, etc eet, (wel zuivel) of je dan goed bezig bent. Of je dan wel gezond bezig bent. Ik dacht dat je alles uit voeding kan halen, maar hij is er van overtuigd dat als je geen vlees eet, dat je dan echt pillen moet slikken omdat er eiwit inzit, en dat je dat toch echt nodig hebt. (maar goed ik dacht dat je dat ook uit nootjes enzo kon halen...) Dus..wie kan mij het verlossende antwoord geven!
Tsja.. sommige mensen zijn gewoon slecht voorgelicht over voeding. Op scholen krijgt men weinig informatie en vaak ook nog gekleurde info. Ook van voedingscentrum krijg je niet altijd het juiste.
Vroeger stond er op de site van voedingscentrum dat vegetarier zijn totaal niet kon en ongezond was. Na klachten moesten ze dat wel bijstellen en neerzetten dat wanneer je goed eet en gevarieerd je als vegetariers niets tekort komt en dat je ook niets bij hoeft te slikken.

Als veganist is het enige wat je moet nemen vitamine B12. Dit komt in dierlijke producten voor. Tenminste in deze maatschappij.. in principe is b12 iets wat voor zou komen op groenten e.d., maar we zijn iets te hygienisch in Nederland. In India echter leven groepen veganisten al zelfs 5000 jaar zonder enige vitamine b12 supplementen. Daar krijgen ze nog via gronddeeltjes en via (put)water b12 binnen.
Oud 06-05-2006, 16:07
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Skreature schreef op 06-05-2006 @ 12:41 :
Het beste is dan anders om stapsgewijs steeds wat meer vegetarisch te eten.. en dan zoeken naar lekkere vegetarische hapjes. En die maak je dan regelmatig klaar. Op een gegeven moment heb je andere lekkere dingen
Oud 06-05-2006, 16:12
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 06-05-2006 @ 17:05 :
.

Als veganist is het enige wat je moet nemen vitamine B12. Dit komt in dierlijke producten voor. Tenminste in deze maatschappij.. in principe is b12 iets wat voor zou komen op groenten e.d., maar we zijn iets te hygienisch in Nederland. In India echter leven groepen veganisten al zelfs 5000 jaar zonder enige vitamine b12 supplementen. Daar krijgen ze nog via gronddeeltjes en via (put)water b12 binnen.
en de bijbehorende ziekten uit dat toch al niet zo frisse putwater.....
Oud 06-05-2006, 16:36
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 06-05-2006 @ 17:12 :
en de bijbehorende ziekten uit dat toch al niet zo frisse putwater.....
Nou ja.. dat ligt aan het putwater. Als het grondwater in de buurt niet vervuilt is, dan is het putwater erg goed
Oud 06-05-2006, 16:40
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 06-05-2006 @ 17:36 :
Nou ja.. dat ligt aan het putwater. Als het grondwater in de buurt niet vervuilt is, dan is het putwater erg goed

dream on.

Ik ga een overheerlijke schnitzel klaarmaken.
Oud 06-05-2006, 17:44
Skreature
Skreature is offline
Citaat:
TechXP schreef op 06-05-2006 @ 17:07 :
Het beste is dan anders om stapsgewijs steeds wat meer vegetarisch te eten.. en dan zoeken naar lekkere vegetarische hapjes. En die maak je dan regelmatig klaar. Op een gegeven moment heb je andere lekkere dingen
Dat kan ik wel eens proberen
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten