Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-06-2006, 22:37
coopergirl
coopergirl is offline
Hallo tuinders,

Mijn braakliggende tuin is helemaal bezaaid met hanepoot. Hoe kan ik dit het best verwijderen? Eruit trekken werkt niet aangezien de wortels in de grond blijven en de stengels erg breekbaar zijn. Ik heb de boel al eens laten omploegen en vervolgens alles eruit gehaald. Een maand later is het weer een hanepoot bende...

Iemand tips, adviezen, suggesties?!
Oud 15-06-2006, 17:48
mar87
mar87 is offline
ik denk dat je het toch uit zult moeten steken, met een schepje of zoiets

en als dat teveel werk is, dan kun je denk ik het beste onkruidverdelgers gebruiken
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 18:28
Verwijderd
Ik denk dat je het het beste kunt bestrijden met round-up (werkzame stof glyfosaat). Is gewoon te koop in een tuincentrum en werkt systemisch. Dat betekent dat de hele plant incl. wortels ervan dood gaat. Het is verder niet echt giftig ofzo, maar werkt prima.
Weet je zeker dat het geen kweekgras is? Vermeerderd zich via wortelstokken, dus elk wortelrestje loopt weer uit. Kan zijn dat hanepoot dat ook doet trouwens.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 21:35
coopergirl
coopergirl is offline
Dames bedankt voor jullie antwoord! Het is wel hanepoot/ zevenblad. Heb nog even op afbeeldingen gegoogled.

Op google vond ik overigens ook alleen antwoorden als 'met greep de boel met wortel en al verwijderen' of onkruidverdelger gebruiken... Hoopte dat er een makkelijkere manier zou zijn Is dat spul btw duur?
Oud 16-06-2006, 11:50
mar87
mar87 is offline
Round Up is op deze site 11,75 euro.
Dus zo duur zal het wel ongeveer zijn.

http://www.garantzadenshop.nl/Produc...?productID=817
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 15:27
Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Onze tuin stond ook helemaal vol. We hebben alle goede planten eruitgehaald... Alle zevenblad bespoten met een biologisch goedje. 2 weekjes gewacht, alles eruitgetrokken. We moeten nog even afwachten of er nog iets terug komt, maar tot nu toe gaat het goed. Ik zal wel even voor je checken wat voor spul dat was!
Oud 18-06-2006, 23:16
Verwijderd
Citaat:
Spacemonkey schreef op 17-06-2006 @ 16:27 :
Onze tuin stond ook helemaal vol. We hebben alle goede planten eruitgehaald... Alle zevenblad bespoten met een biologisch goedje. 2 weekjes gewacht, alles eruitgetrokken. We moeten nog even afwachten of er nog iets terug komt, maar tot nu toe gaat het goed. Ik zal wel even voor je checken wat voor spul dat was!
heb eigenlijk van biologische onkruidbestrijders nog weinig goeds gezien.
Zevenblad is idd rotzooi, krijg je bijna niet weg. Heb iemand die het had ook weleens wat round-up gegeven en toen kreeg ze het wel weg. Wel zorgen dat je geen andere (goede) planten raakt, want anders gaan die ook dood.
Hanepoot is trouwens een grasachtige, dus ga er even vanuit dat het zevenblad is.

Heb even voor je verder gekeken en round-up is ook te koop onder de merknamen clear-up en pokon onkruid totaal stop.

edit: Hier een link naar het gebruiksvoorschrift van round-up die je in tuincentra kan kopen. Is van de site van de officiële instantie die de toelatingen test en regelt. gebruiksvoorschrift

Laatst gewijzigd op 18-06-2006 om 23:23.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 23:26
MTpower
MTpower is offline
Zout of kokend water... alleen jammer dat de rest van je plantjes er ook van naar de tering gaan
Oud 20-06-2006, 21:13
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Spacemonkey schreef op 17-06-2006 @ 16:27 :
Okay ben heel benieuwd, wil je me binnenkort updaten hoe de stand van zaken is?!
Oud 20-06-2006, 21:15
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
ABgirl schreef op 19-06-2006 @ 00:16 :
heb eigenlijk van biologische onkruidbestrijders nog weinig goeds gezien.
Zevenblad is idd rotzooi, krijg je bijna niet weg. Heb iemand die het had ook weleens wat round-up gegeven en toen kreeg ze het wel weg. Wel zorgen dat je geen andere (goede) planten raakt, want anders gaan die ook dood.
Hanepoot is trouwens een grasachtige, dus ga er even vanuit dat het zevenblad is.

Heb even voor je verder gekeken en round-up is ook te koop onder de merknamen clear-up en pokon onkruid totaal stop.

edit: Hier een link naar het gebruiksvoorschrift van round-up die je in tuincentra kan kopen. Is van de site van de officiële instantie die de toelatingen test en regelt. gebruiksvoorschrift
Dank voor je uitgebreide antwoord! Ik had inderdaad ook wat gelezen over pokon STOP, ik dacht dat dit een ander middel betrof.. Kun je nagaan
Vrijdag is het salaris gestort, ik zal eens bij intratuin binnenwippen.

Op internet had ik ook tips gelezen dat je je land 2 jaar met bouwzeil moest bedekken zodat het zevenblad zou verstikken Twee jaar bouwzeil in je hele tuin gaat me wat ver..
Oud 20-06-2006, 21:57
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 20-06-2006 @ 22:15 :
Dank voor je uitgebreide antwoord! Ik had inderdaad ook wat gelezen over pokon STOP, ik dacht dat dit een ander middel betrof.. Kun je nagaan
Vrijdag is het salaris gestort, ik zal eens bij intratuin binnenwippen.

Op internet had ik ook tips gelezen dat je je land 2 jaar met bouwzeil moest bedekken zodat het zevenblad zou verstikken Twee jaar bouwzeil in je hele tuin gaat me wat ver..
Je moet als je het koopt even goed op de werkzame stof letten. Als het glyfosaat is is het goed.
Mja, 2 jaar bouwzeil moet idd wel werken, maar het duurt een beetje lang he.
Succes iig.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2006, 11:07
coopergirl
coopergirl is offline
Gisteren roundup gekocht en net met een een spray de hele tuin besprayed Damned, kreeg het er warm van
Bij Tuinland waren ze (ook) erg optimistisch over dit middel Ik zal laten weten of ik over 10 dagen idd alleen nog maar dode, vergeelde zevenblad in mn tuin heb
Oud 29-06-2006, 19:22
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 24-06-2006 @ 12:07 :
Gisteren roundup gekocht en net met een een spray de hele tuin besprayed Damned, kreeg het er warm van
Bij Tuinland waren ze (ook) erg optimistisch over dit middel Ik zal laten weten of ik over 10 dagen idd alleen nog maar dode, vergeelde zevenblad in mn tuin heb
Ok, da's mooi

Zodra het gaat vergelen gaat het goed.
Het is nl. systemisch. De plant neemt het op door z'n blad, transporteerd het naar z'n wortels. Die gaan er dood van, waardoor de rest van de plant er ook dood van gaat.

Ik ben benieuwd
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 19:31
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
ABgirl schreef op 29-06-2006 @ 20:22 :
Ok, da's mooi

Zodra het gaat vergelen gaat het goed.
Het is nl. systemisch. De plant neemt het op door z'n blad, transporteerd het naar z'n wortels. Die gaan er dood van, waardoor de rest van de plant er ook dood van gaat.

Ik ben benieuwd
Wat aantal dagen betreft zou ik het nu al lang uit de grond mogen trekken... Het is alleen niet zo'n vergeelde zooi als ik had verwacht.. Er zitten wat gele, uitgedroogde plekken op de bladeren maar niet in z'n geheel... Zaterdag haal ik het eruit, met de hoop dat het dood genoeg is
Oud 05-07-2006, 23:12
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 05-07-2006 @ 20:31 :
Wat aantal dagen betreft zou ik het nu al lang uit de grond mogen trekken... Het is alleen niet zo'n vergeelde zooi als ik had verwacht.. Er zitten wat gele, uitgedroogde plekken op de bladeren maar niet in z'n geheel... Zaterdag haal ik het eruit, met de hoop dat het dood genoeg is
Gaan de bladeren al wel opkrullen enzo? Is namelijk ook een teken dat het zijn werk doet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten