Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-08-2006, 17:29
Verwijderd
Hallo,

Wat vinden jullie van deze situatie? Ik heb een "meningsverschil" met een goede vriendin van me. Het gaat over de studiefinanciering die ik ontvang. Ik krijg namelijk een uitwonende beurs + een maximale aanvullende beurs, ik woon namelijk bij m'n oma en m'n vader verdient niet zo veel. Zij zegt dat ik een "uitzuiger" van de maatschappij ben omdat ik het maximale bedrag van de ib-groep ontvang terwijl ik nog "thuis" woon en dat ik er geen recht op heb. [zij ontvangt alleen de thuiswonende beurs] Daartegenover staat wel dat ik m'n eten, zorgverzekering, collegegeld en vakanties zelf betaal (wat bij haar niet het geval is).

Ik heb mezelf nog nooit gezien als een profiteur zoals zij het omschrijft.... Wat vinden jullie?

beesje

(P.S.: Ik heb regelmatig ruzie met haar vanwege dit soort "meningsverschillen")
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-08-2006, 17:43
Estar
Estar is offline
Ik vind niet dat je een profiteur bent maar ik vind haar een verwend/verwaand nest.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 18:03
wr_faya
wr_faya is offline
Je bent zeker geen profiteur. Je betaald zowat alle lasten zelf, plus komt er nog bij dat je pa niet zoveel verdiend.

Over een goede vriendin gesproken
Oud 02-08-2006, 18:17
PV
PV is offline
Ik vind het wel raar dat je bij je oma woont. Waarom woon je daar? Vanwege je studie? Als je daar alleen maar woont zodat je extra geld ontvangt, vind ik je wel een profiteur ja.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 18:48
Verwijderd
Of iemand een profiteur is hangt ook af van zaken als hoeveel luxe men zich van geld gunt bijvoorbeeld.

Verder kan ik het niemand verwijten bij de huidige huurprijzen en de kosten van levensonderhoud dat diegene bij familie inwoont en een uitwonenden beurs ontvangt. Vooral als je ouders ook weinig kunnen bijdragen.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 18:48
tikmaarwat
tikmaarwat is offline
Ik vind je ook een profiteur! En zo zijn er nog veel meer die ik een profiteur vinden!! Een x aantal kameraden van mij precies hetzelfde papa werkt weinig... en verdiend weinig gevolg maximale aanvullende beurs... wie betaald de school de ouders.. nja ik vind dat allemaal profiteurs! Kijk jij betaald het dan allemaal wel zelf maar ik weet niet hoeveel jou ouders werken... Maar ik krijg dus het minimum sinds kort is dat 74 euro... maar wij zitten wel in de hoogste schaal van belasting betalen klopt dat nee! Wij hebben thuis misschien meer dan andere te besteden maar daar werken mijn ouders ook keihard voor dat hebben ze zefl opgebouwd! Wie wil leven zal er hard voor moeten werken! Ik betaal sinds kort ook bijna alles zelf alleen als ik geld te kort kom kan ik bij mijn ouders aan komen! Tot mijn 18e heb ik ook echt alles gekregen wat mijn hartje begeerde... Op mijn 18e heb ik een auto gekregen... Maar nu in de vakanties ik betaal mijn vakantie zelf hoor waar ik notabene keihard voor gewerkt heb! Maar zo heb ik ook kameraden wat het gewoon betaald krijgen door de ib groep kregen afgelopen maand even 1500 euro! omdat ze het afgelopen jaar maar 74 euro gebeurt hadden...! Klopt dit ik vind van niet! Wat wordt dat later met hun die weten geen van allen wat werken is! Wat wordt dat later?? misschien ben ik er nu een beetje keid hard over maar als je ziet dat ik op dit moment hele dagen zit te werken en hun allemaa met hun luie reet aan het zwembad kunnen liggen jah is dat soms vrij kloten helemaal met het mooie weer van afgelopen tijd!

Misschien mag ik je geen profiteur noemen maar neem aan dat je snapt wat ik bedoel.. er zullen ook vast veel goede voorbeelden zijn misschien werk jij ook maar.. als jij 16 uur in de week werkt mag ik er zal zowat 40 maken om het zelfde inkomen als jou eruit te slepen! Terwijl wat jij aan studie financiering beurt je vader niet eens aan belasting betaald!
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 18:50
Vice
Vice is offline
Dat kind is gewoon jaloers.
Oud 02-08-2006, 18:55
tikmaarwat
tikmaarwat is offline
Citaat:
Vice schreef op 02-08-2006 @ 19:50 :
Dat kind is gewoon jaloers.
jah ik zal ook best zoveel studiefinanciering willen ontvangen! wie niet?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 18:56
Verwijderd
Citaat:
tikmaarwat schreef op 02-08-2006 @ 19:48 :
Ik vind je ook een profiteur! En zo zijn er nog veel meer die ik een profiteur vinden!! Een x aantal kameraden van mij precies hetzelfde papa werkt weinig... en verdiend weinig gevolg maximale aanvullende beurs... wie betaald de school de ouders.. nja ik vind dat allemaal profiteurs! Kijk jij betaald het dan allemaal wel zelf maar ik weet niet hoeveel jou ouders werken... Maar ik krijg dus het minimum sinds kort is dat 74 euro... maar wij zitten wel in de hoogste schaal van belasting betalen klopt dat nee! Wij hebben thuis misschien meer dan andere te besteden maar daar werken mijn ouders ook keihard voor dat hebben ze zefl opgebouwd! Wie wil leven zal er hard voor moeten werken! Ik betaal sinds kort ook bijna alles zelf alleen als ik geld te kort kom kan ik bij mijn ouders aan komen! Tot mijn 18e heb ik ook echt alles gekregen wat mijn hartje begeerde... Op mijn 18e heb ik een auto gekregen... Maar nu in de vakanties ik betaal mijn vakantie zelf hoor waar ik notabene keihard voor gewerkt heb! Maar zo heb ik ook kameraden wat het gewoon betaald krijgen door de ib groep kregen afgelopen maand even 1500 euro! omdat ze het afgelopen jaar maar 74 euro gebeurt hadden...! Klopt dit ik vind van niet! Wat wordt dat later met hun die weten geen van allen wat werken is! Wat wordt dat later?? misschien ben ik er nu een beetje keid hard over maar als je ziet dat ik op dit moment hele dagen zit te werken en hun allemaa met hun luie reet aan het zwembad kunnen liggen jah is dat soms vrij kloten helemaal met het mooie weer van afgelopen tijd!

Misschien mag ik je geen profiteur noemen maar neem aan dat je snapt wat ik bedoel.. er zullen ook vast veel goede voorbeelden zijn misschien werk jij ook maar.. als jij 16 uur in de week werkt mag ik er zal zowat 40 maken om het zelfde inkomen als jou eruit te slepen! Terwijl wat jij aan studie financiering beurt je vader niet eens aan belasting betaald!
Maar wel een dikke auto rijden meg benzine kosten en verzekeringen, en dure vakanties houden? Je neemt een hele lading luxe die je helemaal niet nodig hebt en klaagt dan dat je hard moet werken? Dat is natuurlijk absurd.

Ik heb ook zo'n vriend. Die werkt vrij veel en zit mij dan af te kraken dat ik niet werk. Daar staat tegenover dat hij tientallen euros per week opzuipt, dikke spelcomputers koopt, en nu even lekker een maand in de VS op vakantie is. Loopt in polos van 70 eurp per stuk. Ik kan mij dat niet veroorloven en doe dat dan ook niet, ik leef vrij zuinig en kom goed uit met mn geld, waar door ik niet hoef te werken. Ben ik dan een profiteur? Denk het niet.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 19:09
Verwijderd
och nee, je bént toch ook uitwonend? Dat je geen huur hoeft te betalen, dat is gewoon mooi meegenomen - uitwonend is uitwonend.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 19:26
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:

w000t *respect* je betaald je eigen vakantie Hier word ik dus echt chagrijnig van, moet je eens zien wat jij allemaal gekregen hebt. Daarbij kun je als je niet rond komt bij je ouders aankloppen.
Oud 02-08-2006, 19:51
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
beesje schreef op 02-08-2006 @ 18:29 :
Hallo,

Wat vinden jullie van deze situatie? Ik heb een "meningsverschil" met een goede vriendin van me. Het gaat over de studiefinanciering die ik ontvang. Ik krijg namelijk een uitwonende beurs + een maximale aanvullende beurs, ik woon namelijk bij m'n oma en m'n vader verdient niet zo veel. Zij zegt dat ik een "uitzuiger" van de maatschappij ben omdat ik het maximale bedrag van de ib-groep ontvang terwijl ik nog "thuis" woon en dat ik er geen recht op heb. [zij ontvangt alleen de thuiswonende beurs] Daartegenover staat wel dat ik m'n eten, zorgverzekering, collegegeld en vakanties zelf betaal (wat bij haar niet het geval is).

Ik heb mezelf nog nooit gezien als een profiteur zoals zij het omschrijft.... Wat vinden jullie?

beesje

(P.S.: Ik heb regelmatig ruzie met haar vanwege dit soort "meningsverschillen")
Wat je zelf moet betalen:
Eten: 100 euro
Zorgverzekering: 100 euro
Collegegeld: 125 euro
Dat zijn dus al 325 euro vaste lasten, en je krijgt waarschijnlijk iets van 500 euro.
Ach, ik vind het wel relaxed voor je
Oud 02-08-2006, 20:10
gurl19
gurl19 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 02-08-2006 @ 20:09 :
och nee, je bént toch ook uitwonend? Dat je geen huur hoeft te betalen, dat is gewoon mooi meegenomen - uitwonend is uitwonend.
helemaal mee eens
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 20:24
Verwijderd
Citaat:

Nee, en jij weet wel wat werken is met je veertig uurtjes

En typ eens normaal.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 21:20
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
Citaat:
PV schreef op 02-08-2006 @ 19:17 :
Ik vind het wel raar dat je bij je oma woont. Waarom woon je daar? Vanwege je studie? Als je daar alleen maar woont zodat je extra geld ontvangt, vind ik je wel een profiteur ja.
Oud 02-08-2006, 21:28
Verwijderd
Tja, 'k snap wel wat ze bedoelt; je woont gratis, je betaalt dan wel je eten, verzekering, school en vakanties, maar huur betaal je niet, en dat is toch iedere maand een grote uitgave voor een normale uitwonende student. Die blijft jou bespaard. Maar je doet alles heel netjes volgens de regels, je bént uitwonend, je hébt recht op dat aanvullende bedrag. Je haalt geen rare dingen uit om meer geld te krijgen. Dus nee, ik vind ik geen profiteur.

Ik ken iemand die heeft zich op het adres van zijn vriendin laten inschrijven, en zijn vriendin staat bij zijn ouders ingeschreven. Ze wonen allebei gewoon nog thuis, bij hun eigen ouders. Maar ze ontvangen dus wél allebei uitwonende stufi. Dat vind ik echt zooo vreselijk fout. Thuis wonen, dus geen huur betalen, geen eten betalen, en ik geloof ook geen collegegeld. Zooo lui en walgelijk. Door dat soort mensen krijgen mensen die het geld wél écht nodig hebben minder
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 22:13
Verwijderd
Wat is het verschil tussen geld krijgen van Vadertje Staat of van Vadertje Werk? Allebei zijn jullie dus verwend maar in ieder geval werkt die vader van jouw vriendin er nog hard voor en doneert het vervolgens aan haar.

Echter, het is niet belangrijk of ik jou wel of niet een profiteur vind. Wat erger is, is het feit dat dit regelmatig boven komt drijven tijdens meningverschillen. Ik herken het wel, ik heb namelijk ook weleens rare opmerkingen gekregen omdat mijn ouders alles betalen. Maar dat is toch een keuze die je als ouder zelf maakt?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 22:16
Verwijderd
Citaat:
White Trash schreef op 02-08-2006 @ 23:13 :
Wat is het verschil tussen geld krijgen van Vadertje Staat of van Vadertje Werk? Allebei zijn jullie dus verwend maar in ieder geval werkt die vader van jouw vriendin er nog hard voor en doneert het vervolgens aan haar.

Echter, het is niet belangrijk of ik jou wel of niet een profiteur vind. Wat erger is, is het feit dat dit regelmatig boven komt drijven tijdens meningverschillen. Ik herken het wel, ik heb namelijk ook weleens rare opmerkingen gekregen omdat mijn ouders alles betalen. Maar dat is toch een keuze die je als ouder zelf maakt?
Niet iedereen heeft de keuze.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 22:39
Vice
Vice is offline
Citaat:
zuster schreef op 02-08-2006 @ 23:16 :
Niet iedereen heeft de keuze.
Inderdaad, sommige jongeren kunnen er eenmaal niks aan doen dat hun ouders een goed salaris hebben en graag de studie van hun kinders betalen.
Oud 02-08-2006, 22:59
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Vice schreef op 02-08-2006 @ 23:39 :
Inderdaad, sommige jongeren kunnen er eenmaal niks aan doen dat hun ouders een goed salaris hebben en graag de studie van hun kinders betalen.
Andersom overigens ook. Sommige jongeren hebben niet van die vermogende ouders - ik las overigens dat iemand zei 'vader die weinig werkt', maar er zijn zat vaders die werken voor een laag loon, maar wel veel werken - en krijgen dus een aanvullende beurs.

Dat anderen dan soms denken, 'goh, dat klopt niet, die jongen heeft wel erg veel geld voor een studentje', is weleens vervelend. (ik kreeg/krijg een aanvullende beurs, en verdien zelf aardig wat bij per maand. Dat heeft dan weer geen invloed op de hoogte van de stufi, goddank).

Dat ik al jaren vrijwel alles 100% zelf betaal, dat is dan natuurlijk minder interresant. (ik ben het nu zo gewend, en wil t ook niet meer anders, maar een paar jaar terug had ik ook weinig keus - pa en ma hadden geen rooie cent. En tja, een kale kip kun je niet plukken).

@tikmaarwat : get a life, en leer typen. of zit je dronken achter je pc of zo ?
Oud 02-08-2006, 23:20
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Kijk, laat ik de vraag zo stellen, waarom woon je bij je oma?
Is dat veel dichter bij je school dan wanneer je thuis woont? Zo jah zeg ik logisch dat je een uitwonende beurs aanvraagt. Je woont tenslotte niet thuis.
Zo nee, en makat het dus qua afstand niet veel uit, dan vraag ik mij af waarom je bij je oma woont, en zou ik je eventueel een profiteur kunnen vinden.

Kijk ik had me ook bij me opa en oma 3 km van mijn huis vandaan kunnen inschrijven maar waarom zou ik dat doen? Omdat ik meer geld zou krijgen, nee dat heb ik niet gedaan.
Maar zoals ik al zei als je bij je oma staat ingeschreven omdat het (veel) dichterbij is dan kan ik er in komen. En vind ik het logisch dat je hem aanvraagt.
Oud 02-08-2006, 23:34
tikmaarwat
tikmaarwat is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 02-08-2006 @ 23:59 :
Andersom overigens ook. Sommige jongeren hebben niet van die vermogende ouders - ik las overigens dat iemand zei 'vader die weinig werkt', maar er zijn zat vaders die werken voor een laag loon, maar wel veel werken - en krijgen dus een aanvullende beurs.

Dat anderen dan soms denken, 'goh, dat klopt niet, die jongen heeft wel erg veel geld voor een studentje', is weleens vervelend. (ik kreeg/krijg een aanvullende beurs, en verdien zelf aardig wat bij per maand. Dat heeft dan weer geen invloed op de hoogte van de stufi, goddank).

Dat ik al jaren vrijwel alles 100% zelf betaal, dat is dan natuurlijk minder interresant. (ik ben het nu zo gewend, en wil t ook niet meer anders, maar een paar jaar terug had ik ook weinig keus - pa en ma hadden geen rooie cent. En tja, een kale kip kun je niet plukken).

@tikmaarwat : get a life, en leer typen. of zit je dronken achter je pc of zo ?

Nee, ik zit niet dronken achter mijn pc maar moest even heel snel en dan let ik niet echt op mijn taal...
Misschien hebben jullie ook wel gelijk maar ik vind het soms best oneerlijk maar misschien snapt niet iedereen dat ik rij in een dikke auto wil waarschijschijnlijk ook iedereen... mijn ouders verdienen mischien meer maar toch! Als je ziet dat mensen die het minder hebben het uiteindelijk een stuk beter hebben... Kijk ik weet ook dat ik mijn handjes dicht mag knijpen! Ik ga straks een exclusieve opleiding doen, mijn zus heeft in amerika gestudeerd tuurlijk niet voor iedereen is dit weg gelegd... Maar snap jij niet dat het soms oneerlijk is van af deze kant dat andere mensen met niks doen een hoop geld krijgen terwijl ik er hard voor moet werken! Of voor de zoveelste keer bij mijn ouders moet aankloppen!

Citaat:
Maar wel een dikke auto rijden meg benzine kosten en verzekeringen, en dure vakanties houden? Je neemt een hele lading luxe die je helemaal niet nodig hebt en klaagt dan dat je hard moet werken? Dat is natuurlijk absurd.

Ik heb ook zo'n vriend. Die werkt vrij veel en zit mij dan af te kraken dat ik niet werk. Daar staat tegenover dat hij tientallen euros per week opzuipt, dikke spelcomputers koopt, en nu even lekker een maand in de VS op vakantie is. Loopt in polos van 70 eurp per stuk. Ik kan mij dat niet veroorloven en doe dat dan ook niet, ik leef vrij zuinig en kom goed uit met mn geld, waar door ik niet hoef te werken. Ben ik dan een profiteur? Denk het niet.
Een dure auto rijden oke mag ik daar wordt ook hard voor gewerkt! Ik weet ook zeker dat er zoveel mensen met meer studiefinanciering met mij willen ruilen maar als je het eens van de kant uit ziet van mensen die meer verdienen... Als ik ouders had met een slecht betaalde baan dan had ik geen cooper S gehad maar daar hecht ik echt geen waarde aan ik had liever ouders met een slechte baan dat ik dit allemala niet had dan dat mijn ouders nooit thuis zijn! Ik vroeger een kinderoppas had! Maar wou liever dat mijn ouders er dag in dag uit voor mij waren! Dat is niet zo en daarom krijg ik vaak nog een wat extra`s! En dure kleren jah ik loop ook in dure kleren maar daar ben ik mee opgegroeit en niks anders! Bij ons in huis draait het er alleen maar om om van geld weer geld te maken en niks anders! Mijn zus en ik zijn een bijzaak die ze met 100 euro weer blij maken! Maar daarom vind ik het allemaal nog wel onterecht dat andere zoveel stuff krijgen!! En ik zo weinig en vanaf aankomend schooljaar helemaal niks meer omdat mijn ouders het goed gedaan hebben! Daarbij is het echt niet zo dat ik niks voor mensen over heb die het minder hebben! Maar toch misschien is het ook een stuk jalousie...of hoe je het ook schrijft! Nja ik zal misschien wel te verwend zijn geweest en moet ik dat nu bekopen door dat ik veel zelf moet betalen! Nu ben ik even uitgetyot zal morgen de boze reacties op mij wel weer lezen maar leer het ook vanaf de andere kant begrijpen! Waarbij ik heel veel respsct voor mijn ouders heb! Ze zijn wellis waar nooit thuis waren niet op mijn examen uitrijking maar als ik ze nodig heb zijn ze er bijna altijd! Met het drukke leven wat zij hebben!
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 23:36
tikmaarwat
tikmaarwat is offline
Citaat:
tikmaarwat schreef op 03-08-2006 @ 00:34 :
Nee, ik zit niet dronken achter mijn pc maar moest even heel snel en dan let ik niet echt op mijn taal...
Misschien hebben jullie ook wel gelijk maar ik vind het soms best oneerlijk maar misschien snapt niet iedereen dat ik rij in een dikke auto wil waarschijschijnlijk ook iedereen... mijn ouders verdienen mischien meer maar toch! Als je ziet dat mensen die het minder hebben het uiteindelijk een stuk beter hebben... Kijk ik weet ook dat ik mijn handjes dicht mag knijpen! Ik ga straks een exclusieve opleiding doen, mijn zus heeft in amerika gestudeerd tuurlijk niet voor iedereen is dit weg gelegd... Maar snap jij niet dat het soms oneerlijk is van af deze kant dat andere mensen met niks doen een hoop geld krijgen terwijl ik er hard voor moet werken! Of voor de zoveelste keer bij mijn ouders moet aankloppen!
Een dure auto rijden oke mag ik daar wordt ook hard voor gewerkt! Ik weet ook zeker dat er zoveel mensen met meer studiefinanciering met mij willen ruilen maar ik zal ook best eens met hun willen ruilen! Als je het eens van de kant uit ziet van mensen die meer verdienen... Als ik ouders had met een slecht betaalde baan dan had ik geen cooper S gehad maar daar hecht ik echt geen waarde aan ik had liever ouders met een slechte baan dat ik dit allemala niet had dan dat mijn ouders nooit thuis zijn! Ik vroeger een kinderoppas had! Maar wou liever dat mijn ouders er dag in dag uit voor mij waren! Dat is niet zo en daarom krijg ik vaak nog een wat extra`s! En dure kleren jah ik loop ook in dure kleren maar daar ben ik mee opgegroeit en niks anders! Bij ons in huis draait het er alleen maar om om van geld weer geld te maken en niks anders! Mijn zus en ik zijn een bijzaak die ze met 100 euro weer blij maken! Maar daarom vind ik het allemaal nog wel onterecht dat andere zoveel stuff krijgen!! En ik zo weinig en vanaf aankomend schooljaar helemaal niks meer omdat mijn ouders het goed gedaan hebben! Daarbij is het echt niet zo dat ik niks voor mensen over heb die het minder hebben! Maar toch misschien is het ook een stuk jalousie...of hoe je het ook schrijft! Nja ik zal misschien wel te verwend zijn geweest en moet ik dat nu bekopen door dat ik veel zelf moet betalen! Nu ben ik even uitgetyot zal morgen de boze reacties op mij wel weer lezen maar leer het ook vanaf de andere kant begrijpen! Waarbij ik heel veel respsct voor mijn ouders heb! Ze zijn wellis waar nooit thuis waren niet op mijn examen uitrijking maar als ik ze nodig heb zijn ze er bijna altijd! Met het drukke leven wat zij hebben!
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 23:46
dwight88
dwight88 is offline
ik zou hetzelfde doen als jij. Zolang je er niet van:

- op vakantie gaat
- een bentley rijdt
- een huis koopt
of juwelen koopt.... vind ik het prima .

Je lasten moeten ook betaald worden.. en verder is het IBG bedacht om het studenten wat ruimer te laten zijn (tis immers allemaal duur genoeg), dus of je een uitzuiger bent: in mijn ogen niet!

[edit] Mag ik haar lui noemen? Zij doet kennelijk weinig voor de kost..... [/edit]
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 00:07
T_ID
T_ID is offline
Heb je wonend bij je oma recht op een uitwonende beurs? Zo nee, dan ben je niet alleen een profiteur maar ook nog eens oneerlijk bezig.

Onzin om het inkomen van ouders mee te wegen. Hoe meer ze verdienen hoe minder je krijgt, dat is zo geregeld om de zaken recht te trekken.
Oud 03-08-2006, 08:36
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
tikmaarwat schreef op 03-08-2006 @ 00:36 :
Maar daarom vind ik het allemaal nog wel onterecht dat andere zoveel stuff krijgen!! En ik zo weinig en vanaf aankomend schooljaar helemaal niks meer omdat mijn ouders het goed gedaan hebben!
Begrijpelijk, maar ik wil je er op wijzen dat je zowiezo recht hebt op de basis beurs. Dat het niet uitmaakt of je ouders het goed gedaan hebben of niet je krijgt dat gewoon.
MBO 70,37
HBO/ Uni 89,74
Bovenstaande bedragen krijg je ALTIJD onafhankelijk van wat je ouders verdienen enzo.
Verder begrijp ik heel goed wat je bedoeld met dat je het enigzins oneerlijk vind.
Ik ken ook mensen die op allerlij manieren te veel stufi krijgen. Ben daar simpelweg op tegen, maar het gebeurd wel.
De situatie van TS vind ik discutabel, maar antwoord op de vragen die iik stelde heb ik niet.
Ik wacht af.

Citaat:
T_ID schreef op 03-08-2006 @ 01:07 :
Heb je wonend bij je oma recht op een uitwonende beurs? Zo nee, dan ben je niet alleen een profiteur maar ook nog eens oneerlijk bezig.

Onzin om het inkomen van ouders mee te wegen. Hoe meer ze verdienen hoe minder je krijgt, dat is zo geregeld om de zaken recht te trekken.
Inderdaad of je inwoonend of uitwoonend bent je hebt altijd recht op die aanvullende beurs.
Een uitwoonende beurs krijg je om je huur te betalen en andere bijkomende kosten voor op je zelf wonen.

Citaat:
dwight88 schreef op 03-08-2006 @ 00:46 :
[edit] Mag ik haar lui noemen? Zij doet kennelijk weinig voor de kost..... [/edit]
Dat lijkt me een redelijke benaming ja, want ik lees nou niet ergens dat ze werkt ofzo. Ik begrijp haar gedachte om het zo te doen, maar ze kan natuurlijk ook gaan werken.
Oud 03-08-2006, 09:33
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
@ikbenschipper : inwonend, uitwonend, uitwonende beurs. (Met één klinker, niet twee, 'uitwoonend'.)
Oud 03-08-2006, 10:42
Chimera
Chimera is offline
Pff. Iedereen probeert zoveel mogelijk stufi te vangen, en ik vind het in dit geval geen probleem. Het was wat anders geweest als je ouders alles betaalden en je het uitgeeft aan kelding en drank enzo.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 11:22
Crimson
Crimson is offline
Lekker belangrijk.. Een vriendin van mij krijgt 200 scholierentegemoetkoming en ik 97.. Daar ga ik toch ook niet lijp over zitten doen..
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 11:30
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 03-08-2006 @ 09:36 :
Inderdaad of je inwoonend of uitwoonend bent je hebt altijd recht op die aanvullende beurs.
Een uitwoonende beurs krijg je om je huur te betalen en andere bijkomende kosten voor op je zelf wonen.
Dat valt tegen, ik krijg geen cent aanvullende beurs. Een vriende van me die evenveel van zijn ouders toegestopt krijgt als ik beurt echter al jaren extra geld bij uitkeringen, schoolgeld, boeken, bijdrages. We hebben het eens door de rekenmachine heen getrokken en we kwamen tot de conclusie dat je als scholier of student beter af bent met erg rijke of juist arme ouders. Als je vader Jan Modaal heet kun je het shaken.
Oud 03-08-2006, 12:18
tikmaarwat
tikmaarwat is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-08-2006 @ 12:30 :
Dat valt tegen, ik krijg geen cent aanvullende beurs. Een vriende van me die evenveel van zijn ouders toegestopt krijgt als ik beurt echter al jaren extra geld bij uitkeringen, schoolgeld, boeken, bijdrages. We hebben het eens door de rekenmachine heen getrokken en we kwamen tot de conclusie dat je als scholier of student beter af bent met erg rijke of juist arme ouders. Als je vader Jan Modaal heet kun je het shaken.
Juist dat bedoel ik maar! En dat met erg rijke ouders kan ik e verzekeren gaat lang niet altijd op...
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 13:39
Ndimension
Ndimension is offline
Ik vind je een profiteur, maar ik zou hetzelfde doen. Ik bedoel, je bent immers uitwonend. Zo erg is dat dan ook weer niet. Wat wel erg is, zijn van die idioten die zich bij iemands huis in laten schrijven, maar dan nog wel gewoon thuis wonen zodat ze allemaal extra cash ontvangen.
Oud 03-08-2006, 13:49
Ndimension
Ndimension is offline
Whaha, die "tikmaarwat". Verwend en dom.

Citaat:
Maar snap jij niet dat het soms oneerlijk is van af deze kant dat andere mensen met niks doen een hoop geld krijgen terwijl ik er hard voor moet werken! Of voor de zoveelste keer bij mijn ouders moet aankloppen!
Werk jij in een fucking koolmijn ofzo? 70 uur per week? 10 uur per dag? In een omgeving waar je 45 graden als koel beschouwt? Je bent een student man! En je bent nog eens zooooooooooooooooo verwend en jij vindt de wereld oneerlijk?! O PLEASE! Jij hebt ook geen ene reet gedaan en een auto gekregen en weet ik veel wat nog meer. En jij vindt het oneerlijk, whahaha.

Die problemen van rijkeluiskindjes zijn altijd grappig. Deze kerel past prima bij Paris Hilton.
Oud 03-08-2006, 14:11
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 03-08-2006 @ 14:49 :
Whaha, die "tikmaarwat". Verwend en dom.

Werk jij in een fucking koolmijn ofzo? 70 uur per week? 10 uur per dag? In een omgeving waar je 45 graden als koel beschouwt? Je bent een student man! En je bent nog eens zooooooooooooooooo verwend en jij vindt de wereld oneerlijk?! O PLEASE! Jij hebt ook geen ene reet gedaan en een auto gekregen en weet ik veel wat nog meer. En jij vindt het oneerlijk, whahaha.

Die problemen van rijkeluiskindjes zijn altijd grappig. Deze kerel past prima bij Paris Hilton.
Arme paris.
Oud 03-08-2006, 14:28
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 03-08-2006 @ 14:49 :
Jij begrijpt er niets van. In deze discussie ging het erover of iemand de uitkeringen voor studenten misbruikt. Ouders die minder verdienen als excuus gebruiken om te frauderen met uitkeringen is een non-argument.

Dat meer kunnen of verdienen in Nederland volgens sommigen een misdaad is is een heel andere discussie. Een die je ook keihard zou verliezen, maar daar gaat deze discussie niet over.
Oud 03-08-2006, 14:59
Ndimension
Ndimension is offline
Ik begrijp er inderdaad niets van. Nou ja, van die laatste twee zinnen van jouw dan.

Ik had het dus in mijn tweede reply over "tikmaarwat" en niet over "beesje", wat een heel andere discussie is.
Oud 03-08-2006, 15:29
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 02-08-2006 @ 19:17 :
Ik woon bij m'n oma omdat m'n vader geen eigen huis heeft en ook inwoont bij iemand anders...
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 15:55
Verwijderd
Citaat:
tikmaarwat schreef op 03-08-2006 @ 00:34 :
Een dure auto rijden oke mag ik daar wordt ook hard voor gewerkt! Ik weet ook zeker dat er zoveel mensen met meer studiefinanciering met mij willen ruilen maar als je het eens van de kant uit ziet van mensen die meer verdienen... Als ik ouders had met een slecht betaalde baan dan had ik geen cooper S gehad maar daar hecht ik echt geen waarde aan ik had liever ouders met een slechte baan dat ik dit allemala niet had dan dat mijn ouders nooit thuis zijn! Ik vroeger een kinderoppas had! Maar wou liever dat mijn ouders er dag in dag uit voor mij waren! Dat is niet zo en daarom krijg ik vaak nog een wat extra`s! En dure kleren jah ik loop ook in dure kleren maar daar ben ik mee opgegroeit en niks anders! Bij ons in huis draait het er alleen maar om om van geld weer geld te maken en niks anders! Mijn zus en ik zijn een bijzaak die ze met 100 euro weer blij maken! Maar daarom vind ik het allemaal nog wel onterecht dat andere zoveel stuff krijgen!! En ik zo weinig en vanaf aankomend schooljaar helemaal niks meer omdat mijn ouders het goed gedaan hebben! Daarbij is het echt niet zo dat ik niks voor mensen over heb die het minder hebben! Maar toch misschien is het ook een stuk jalousie...of hoe je het ook schrijft! Nja ik zal misschien wel te verwend zijn geweest en moet ik dat nu bekopen door dat ik veel zelf moet betalen! Nu ben ik even uitgetyot zal morgen de boze reacties op mij wel weer lezen maar leer het ook vanaf de andere kant begrijpen! Waarbij ik heel veel respsct voor mijn ouders heb! Ze zijn wellis waar nooit thuis waren niet op mijn examen uitrijking maar als ik ze nodig heb zijn ze er bijna altijd! Met het drukke leven wat zij hebben!
Geloof me, ik begrijp dit beter dan je denkt.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 16:13
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-08-2006 @ 12:30 :
Inderdaad. Ik kreeg ook niks geen aanvulling, maar m'n ouders vonden dat ik 't maar met m'n eigen stufi moest zien te regelen. Dan ben je knap jaloers op die mensen die gewoon geld over houden. Ik hield alleen stukken maand over
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 16:18
remy476
remy476 is offline
Iedereen pakt van de maatschappij wat ie pakken kan. Als het echt alleen van jou af zou hangen waar waren we dan.
Oud 03-08-2006, 16:50
PV
PV is offline
Citaat:
beesje schreef op 03-08-2006 @ 16:29 :
Ik woon bij m'n oma omdat m'n vader geen eigen huis heeft en ook inwoont bij iemand anders...
Hmm beetje rare situatie dan. Is er dan nog wel sprake van 'uitwonend' als 'thuiswonend' niet eens een optie is
Maargoed als je vader financieel in zo'n moeilijke situatie zit ligt het gevoelsmatig wel anders. Dan is wat extra geld altijd welkom.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 17:04
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 02-08-2006 @ 23:39 :
My thoughts, exactly
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 17:09
REIE
REIE is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 02-08-2006 @ 22:28 :

Ik ken iemand die heeft zich op het adres van zijn vriendin laten inschrijven, en zijn vriendin staat bij zijn ouders ingeschreven. Ze wonen allebei gewoon nog thuis, bij hun eigen ouders. Maar ze ontvangen dus wél allebei uitwonende stufi. Dat vind ik echt zooo vreselijk fout. Thuis wonen, dus geen huur betalen, geen eten betalen, en ik geloof ook geen collegegeld. Zooo lui en walgelijk. Door dat soort mensen krijgen mensen die het geld wél écht nodig hebben minder
In het begin van mijn studie zat ik tijdelijk bij familie en heb daar uitwonende stufi voor ontvangen. In mijn omgeving waren er meer die voor ze een kamer hadden gevonden een poosje bij familie zaten en uitwonende stufi ontvangen. Terecht ook, want we waren ook uitwonend. De beschrijving van Andijvie vind ik daarentegen regelrechte oplichting.
Oud 03-08-2006, 17:19
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 03-08-2006 @ 17:13 :
Inderdaad. Ik kreeg ook niks geen aanvulling, maar m'n ouders vonden dat ik 't maar met m'n eigen stufi moest zien te regelen. Dan ben je knap jaloers op die mensen die gewoon geld over houden. Ik hield alleen stukken maand over
Dat is inderdaad een probleem wat de linkse kerk graag zou aanpakken maar wat tegengehouden word door de liberalen en andere rechtse partijen.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 17:33
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 03-08-2006 @ 18:19 :
Dat is inderdaad een probleem wat de linkse kerk graag zou aanpakken maar wat tegengehouden word door de liberalen en andere rechtse partijen.
Might I remind you dat linkse partijen de uitgesproken voorstanders van nivelleren in alles zijn en ook het bestempelen van Jan Modaal tot kapitalist en volksvijand daar een bijproduct van is? Als Wouter Bos bejaarden met een uitkering onder bijstandsniveau al rijk vind hoef ik daar verder weinig meer aan toe te voegen denk ik.
Oud 03-08-2006, 17:47
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 03-08-2006 @ 18:33 :
Might I remind you dat linkse partijen de uitgesproken voorstanders van nivelleren in alles zijn en ook het bestempelen van Jan Modaal tot kapitalist en volksvijand daar een bijproduct van is? Als Wouter Bos bejaarden met een uitkering onder bijstandsniveau al rijk vind hoef ik daar verder weinig meer aan toe te voegen denk ik.
Dat lijkt mij dik gelul. Feit is wel dat de liberalen en rechtsen er grote voorstanders van zijn de studenten het financiel zelf op te laten knappen en grote tegenstanders zijn van steun van de staat aan goedkope woningbouw. Terwijl linkse mensen daar juist voor zijn.
Het feit dat jij nivelleren erbij betrekt is dan ook een zeer grote grap. Bij studenten valt namelijk geen ruk te nivelleren, wel bij hun ouders. Het is dan ook geen slecht idee om de mensen met geld meer te laten bijdragen via belastingen dan mensen met weinig geld en dit dan zo in te zetten dat studenten, een groep met weinig geld actief gesteund word, niet alleen financiel maar ook politiek technisch door bepaalde besluitvorming. Daarmee word juist de druk die rust op studenten uit families van de lage inkomens, de lage midden inkomens, en de modale inkomens weggenomen. Zoals je zelf al zei zijn de mensen die echt arm zijn of van huis uit genoeg krijgen in feite de enigen die genoeg krijgen, maar de hele tussengroep valt buiten de boot.

Maar hoe kun jij het dan nog verkopen dat rechts die politiek technisch alleen maar anti student besluitvorming neemt, en ervoor pleit stundenten en de ouders zelf op te laten draaien, terwijl de eersten nog leren voor een baan en de tweede met die paar tientjes die ze houden van de door rechts bepleite belasting verminderingen/aftrekposten nog niet genoeg hebben om hun kind aan te vullen, terwijl men wanneer men het collectief regeld geen enkel financiel probleem zou behoeven te hebben.

Dus ga rot op met je VVD praat, die paar tientjes die die partij je achtena wil gooien zijn niet genoeg om de kosten te dekken. Zelf opdraaien is gewoon duurder dan collectief, en zeker wanneer die liberalen en rechtsen daar ook nog eens weigeren de nodige besluiten met betrekking op huisvesting en collegegelden erbij te nemen.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 19:51
tikmaarwat
tikmaarwat is offline
Laat ze de studiefinanciering naar de ouders doen zo ging dit ook altijd met de kinderbijslag en jah dat rijkere mensen dan minder krijgen of helemaal niks oke... En dat de arme dan genoeg krijgen ik vind het best!
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 19:55
Estar
Estar is offline
Citaat:
tikmaarwat schreef op 03-08-2006 @ 20:51 :
Laat ze de studiefinanciering naar de ouders doen zo ging dit ook altijd met de kinderbijslag en jah dat rijkere mensen dan minder krijgen of helemaal niks oke... En dat de arme dan genoeg krijgen ik vind het best!
Waarom? Als je eikels hebt van ouders die alles inpikken en je nog alles laten betalen ben je de lul.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 19:56
tikmaarwat
tikmaarwat is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 03-08-2006 @ 09:36 :
Begrijpelijk, maar ik wil je er op wijzen dat je zowiezo recht hebt op de basis beurs. Dat het niet uitmaakt of je ouders het goed gedaan hebben of niet je krijgt dat gewoon.
MBO 70,37
HBO/ Uni 89,74
Bovenstaande bedragen krijg je ALTIJD onafhankelijk van wat je ouders verdienen enzo.
Dat krijg ik sinds kort ook niet meer aangezien ik een andere opleiding gaat doen waar de staat niet aan mee betaald... mja lekker belangrijk.. kameraad van mij die hebt heelang nooit inlaten schrijven bij ib laat hij zich later inschrijven heeft hij er geen recht meer op 375 euro terug betalen voor de stuff en jah 476 ofzo voor de ov die hij in die tijd nooit grbuikt heeft... Kon hij bezwaar maken mja wordt er gezegt laat het maar voor komen bij de rechter... dit durfde hij niet aan te bang dat de rechtsgang er dan ook nog bij boven op kwam...
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 19:57
tikmaarwat
tikmaarwat is offline
Citaat:
Estar schreef op 03-08-2006 @ 20:55 :
Waarom? Als je eikels hebt van ouders die alles inpikken en je nog alles laten betalen ben je de lul.
zit wat in
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten