Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2006, 21:55
Gadje
Gadje is offline
In ons studenthuis is geen wasmachine. Omdat ik en nog 4 huisgenoten het zat zijn om met was ieder weekend naar huis te gaan willen we een wasmachine aanschaffen maar er zijn wat probleempjes.

1. We zijn met 6 studenten waarvan 2 niet willen meebetalen omdat ze denken dat ze het toch niet gaan gebruiken. Wat ik eigenlijk vrij vreemd vind omdat het een investering in het huis zelf is. En dan krijg je denk ik later rare constructies als ze ineens wel willen wassen maar niet hebben betaald.

2. Wat is de beste manier om samen een wasmachine te kopen? Je kan er een leasen of samen kopen en dan in gedeeltes betalen. Want mocht je weggaan wil je niet nog een hoop moeten betalen voor iets wat je toch niet gebruikt.

3. Is het verstandig om een tweedehandswasmachine te kopen via bijvoorbeeld marktplaats? Of kan je er een beter in de winkel halen waar dan nog garantie opzit en die nog een keer is gecontroleerd?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2006, 22:13
zoemzoem
zoemzoem is offline
Je hebt voor 300 euro al een nieuwe wasmachine, waarvan je zeker weet dat ie goed werkt. Met z'n vieren is dat 75 euro per persoon, wel een groot bedrag om even te betalen, maar vind ik niet groot genoeg om het in termijnen te gaan betalen. Dus ik zou gewoon een nieuwe kopen, eventueel met hulp van ouders. En als die andere twee niet willen betalen, moeten ze dat zelf weten, maar dan mogen ze dus ook niet van de wasmachine gebruik maken.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 22:19
Gadje
Gadje is offline
Citaat:
zoemzoem schreef op 23-11-2006 @ 23:13 :
Je hebt voor 300 euro al een nieuwe wasmachine, waarvan je zeker weet dat ie goed werkt. Met z'n vieren is dat 75 euro per persoon, wel een groot bedrag om even te betalen, maar vind ik niet groot genoeg om het in termijnen te gaan betalen. Dus ik zou gewoon een nieuwe kopen, eventueel met hulp van ouders. En als die andere twee niet willen betalen, moeten ze dat zelf weten, maar dan mogen ze dus ook niet van de wasmachine gebruik maken.
Ja vooral dat laatste is een probleem, ze zijn net begonnen met studeren en gaan nog trouw ieder weeken naar huis, maar ik denk zo dat ze dat over een half jaar nie tmeer doen. En dan is de vraag... Voor ieder wasje een bedrag vragen is ook zoiets.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 22:45
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
zoemzoem schreef op 23-11-2006 @ 23:13 :
Je hebt voor 300 euro al een nieuwe wasmachine, waarvan je zeker weet dat ie goed werkt.
Met dat punt ben ik het niet eens, een nieuwe machine is helaas geen garantie voor het feit dat hij nooit stuk gaat of slechte prestaties levert.
De ene is beter dan de andere en sommige machines zijn ronduit slecht. Het hoeft niet merk of prijsgebonden te zijn. Anyway ik zou een machine van MP kopen waar bv nog een jaar garantie opzit. (meestal zit er toch 5 jaar op een machine?)
Oud 23-11-2006, 23:21
Go
Go is offline
Wij hebben geen wasmachine gekocht, maar gehuurd. Als ik jullie was zou ik hier ook maar eens over nadenken. Waarom?

1. De eigendomskwestie. Als jullie vieren een wasmachine aanschaffen, zijn jullie allemaal voor 1/4 eigenaar van het apparaat. Stel dat een van jullie gaat verhuizen, dan zal hij zijn 'deel' in de wasmachine op kunnen eisen. Je zou eventueel van een nieuwe huurder kunnen eisen dat hij dat 'deel' overneemt, maar ik weet niet of jullie in de positie zijn om dat te eisen. Vooral als het verloop in jullie studentenhuis groot is, kan dit een serieus probleem vormen.

2. Ik weet niet hoe het in jullie huis is, maar wat je vaak ziet is dat niemand zich echt verantwoordelijk voelt voor gemeenschappelijk bezit. Als de wasmachine kapot is zul je dus eerst afspraken moeten maken met je huisgenoten voordat je een monteur inschakelt. Je zult er maar eentje tussen hebben zitten die om een of andere reden moeilijk gaat doen omdat hij (tijdelijk) krap bij kas zit. Maar je weet het best hoe je huisgenoten zijn en of dit laatste aspect relevant is of niet.

N.B. Als je een wasmachine huurt of koopt, dan is het misschien ook wel handig om dat ook met een droger te doen. 's Zomers kan het misschien buiten of op het balkon hangen, 's winters is het best irritant om je kamer vol met kleding te hebben hangen.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 23:24
Go
Go is offline
Citaat:
Gadje schreef op 23-11-2006 @ 23:19 :
Ja vooral dat laatste is een probleem, ze zijn net begonnen met studeren en gaan nog trouw ieder weeken naar huis, maar ik denk zo dat ze dat over een half jaar nie tmeer doen. En dan is de vraag... Voor ieder wasje een bedrag vragen is ook zoiets.
Dan kunnen zij toch achteraf altijd nog meedoen? Nu betaal je per persoon iets van 300/4=75 euro per persoon. Als er een of meer meedoen, krijgen de huidige 'participanten' gewoon een deel van hun geld terug. Natuurlijk geef je die 'nieuwe' mensen dan geen korting (omdat de machine inmiddels in waarde gedaald is)

En het lijkt me duidelijk dat als je niet meedoet, je geen gebruik maakt van de wasmachine. Ook niet een keer. Dan gaan ze maar naar de wasserette ofzo.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 09:09
Verwijderd
Het lijkt me dat huren makkelijker is in dit geval...
Ook ivm als er iemand gaat verhuizen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 10:45
qwertyuiop
qwertyuiop is offline
huren is ook gewoon heel goedkoop per maand bezien (en op de lange termijn ietsje duurder, maar niet de termijn die je normaal gezien in een studentenhuis woont). En als de wasmachine stuk is hoef je alleen te bellen en komt er een monteur/krijg je een nieuwe.

Voor 4 euro oid per maand zullen je huisgenoten toch wel mee willen doen?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 11:07
Balance
Balance is offline
In alle studentenhuizen waarin ik ben geweest en waar ze een wasmachine hadden, leasden ze die. Bij eentje was er gewoon een pot waarin je betaalde als je een was draaide. Bij de andere huizen zat het lease-geld gewoon bij het maandelijke bedrag inbegrepen voor gemeenschappelijke dingen.
Ik zou dus gewoon leasen en dan met z'n vieren elke maand het bedrag opdelen. Besluiten die andere twee nou dat ze toch mee willen doen, dan is het bedrag voortaan te delen door 6.
Oud 24-11-2006, 12:45
Verwijderd
Wij huren ook gewoon een wasmachine. Het bedrag per maand wordt betaald door één van de huisgenoten, de rest betaalt haar eigen deel aan haar terug. Bij ons (5 mensen) is dat 2,80 per persoon per maand.
Je kunt ook je huisbaas vragen of die de wasmachine voor jullie wil huren, dan komt het bedrag per maand bij jullie servicekosten, maar met de huisgenoten die niet mee willen doen is dat misschien lastig.
Een voordeel is dan trouwens ook dat reparaties gratis zijn als je je maar aan de voorschriften m.b.t. het gebruik houdt.

Laatst gewijzigd op 24-11-2006 om 12:48.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 19:11
Drez
Drez is offline
huren idd
Oud 25-11-2006, 11:14
Stefanie
Stefanie is offline
Wij huren een wasmachine voor 25 per maand/ 5 p.p. en dat gaat prima. Toen we hem kregen was ie nieuw en werkte perfect, als ie stuk is kun je hem laten repareren (tenzij het stuk is gegaan door bhbeugels e.d.)
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 11:19
Mariekje*
Mariekje* is offline
Huren, doet een vriend van mij ook samen met zijn huisgenoten en dat bevalt prima.
Oud 25-11-2006, 11:22
Go
Go is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 25-11-2006 @ 12:14 :
Wij huren een wasmachine voor 25 per maand/ 5 p.p. en dat gaat prima. Toen we hem kregen was ie nieuw en werkte perfect, als ie stuk is kun je hem laten repareren (tenzij het stuk is gegaan door bhbeugels e.d.)
25 euro per maand vind ik wel heel erg veel, wij betalen 13,50 euro per maand. Voor die 25 euro per maand zou ik ook nog wel overwegen om gezamenlijk eentje aan te schaffen
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 12:10
jet
jet is offline
en als je huurt kunnen die 2 die nu niet meedoen gewoon mee gaan betalen als ze hem gaan gebruiken

bij mij in huis staat er gewoon 1, die is dus ooit gekocht door de huisbazin. dat kan je ook nog aan je huisbaas vragen, om investering in het huis te doen. maarja dan wil ie misschien de huur verhogen ofzo
Oud 25-11-2006, 12:23
Verwijderd
Je kunt het beste gewoon leasen, want je hebt dan geen gezeur over van wie dat ding is en als het kapot gaat, wordt het direct gerepareerd of vervangen.

Je betaalt op lange termijn uiteraard wel veel meer, dat is iets om mee te nemen in je overweging als jullie er alle vier nog drie jaar willen blijven wonen.

Verder zou ik met die andere twee huisgenoten afspreken dat wanneer ze nu echt niet mee willen gaan betalen, ze dat alsnog mogen doen als ze dat ding gaan gebruiken.

Laatst gewijzigd op 25-11-2006 om 12:28.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2006, 12:35
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
bij een vriend van me hebben zijn ouders een wasmachine gekocht, en daar betalen de bewoners een klein maandbedrag voor.

ook een soort huren dus eigenlijk, maar dan van een particulier.
Oud 25-11-2006, 22:41
Poepkind
Poepkind is offline
Bij ons is de machine van de huisbaas, dat zal wel in de (hoge) huur zitten. Het is idd wel zo gemakkelijk, want als ik verhuis heb ik niet het idee dat mn opvolger lekker van mn centjes profiteert
Oud 26-11-2006, 01:11
MB
MB is offline
Niks huren, niks nieuw kopen, maar gewoon voor een paar tientjes een 2dehandse kopen. Als hij na een jaar ofzo kapot gaat, dan is er nog niks aan de hand.
Oud 26-11-2006, 12:19
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
gerwin schreef op 25-11-2006 @ 12:22 :
25 euro per maand vind ik wel heel erg veel, wij betalen 13,50 euro per maand. Voor die 25 euro per maand zou ik ook nog wel overwegen om gezamenlijk eentje aan te schaffen
Bij ons gaan er regelmatig mensen weg en dat is heel lastig met het doorberekenen van kosten... Zo kost het per persoon vrij weinig. Als je hier drie jaar zou wonen betaal je 180 euro, daarvoor heb je nog niet eens een nieuwe wasmachine die net zo luxe is als deze en hij wordt ook gerepareerd als hij kapot zou gaan.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 12:39
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 26-11-2006 @ 13:19 :
Bij ons gaan er regelmatig mensen weg en dat is heel lastig met het doorberekenen van kosten... Zo kost het per persoon vrij weinig. Als je hier drie jaar zou wonen betaal je 180 euro, daarvoor heb je nog niet eens een nieuwe wasmachine die net zo luxe is als deze en hij wordt ook gerepareerd als hij kapot zou gaan.
een wasmachine schrijf je af in 5 jaar, en meestal doen ze t dan ook nog prima. 5 jaar is dan 300 euro. Daar kun je best een wasmachine voor kopen, dacht ik.

overigens zit er op een wasmachine vaak 5 jaar garantie, dus die wordt ook gemaakt als-tie stukgaat.
Oud 26-11-2006, 15:20
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-11-2006 @ 13:39 :
een wasmachine schrijf je af in 5 jaar, en meestal doen ze t dan ook nog prima. 5 jaar is dan 300 euro. Daar kun je best een wasmachine voor kopen, dacht ik.

overigens zit er op een wasmachine vaak 5 jaar garantie, dus die wordt ook gemaakt als-tie stukgaat.
Ja, als je zulke goede garantie hebt voor vijf jaar dan is dat wel relaxed.

Aan de andere kant ben je nog steeds in de aap gelogeerd als de wasmachine nét buiten de garantieperiode stuk gaat en niet meer te repareren is. Studenten bij ons in de buurt hadden dat laatst en die moesten dus 'even' een nieuwe kopen. Er moet dus toch nog gespaard worden.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 19:11
Femic
Femic is offline
Waar kan je een wasmachine huren? Want ik zit hier met hetzelfde 'probleem'. En zijn drogers ook te huur?
Oud 26-11-2006, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Poepkind schreef op 25-11-2006 @ 23:41 :
Bij ons is de machine van de huisbaas, dat zal wel in de (hoge) huur zitten. Het is idd wel zo gemakkelijk, want als ik verhuis heb ik niet het idee dat mn opvolger lekker van mn centjes profiteert
Ja, dat lijkt mij ook hetbeste, gewoon even met je huisbaas om tafel gaan zitten en voorstellen dat hij de machine koopt. Dan maak je even een berekening aan de hand van o.a. de afschrijving enz. en dan laat je de huur gewoon iets stijgen.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 19:40
Verwijderd
Leasen/huren kan bij oa. Meo Lease.http://www.wasmachine-huren.nl/

Zelf woon ik in een studentenhuis waar het schijnbaar voor sommige oud bewoners normaal was om de boel te strippen en op te eisen als men definitief het studentenhuis verliet.

Om onenigheid te voorkomen, leasen we nu met 4 mensen een wasmachine.

Het klinkt misschien overdreven, maar het is een goede manier om te voorkomen dat mensen dingen gaan claimen.
Vaak staat er nergens zwart op wit van wie wat is binnen een studentenhuis.

Ik denk trouwens niet dat het erg aardig is om mensen te gaan verplichten tot aankopen die ze niet willen doen. Dat mensen niet meebetalen aan de wasmachine, zou ik niet als probleem zien.
Dan maar niet. Willen ze wel meedoen? Dan betalen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-11-2006, 23:16
Verwijderd
Citaat:
DetonatorDc schreef op 26-11-2006 @ 20:40 :
Voor sommige oud bewoners normaal was om de boel te strippen en op te eisen als men definitief het studentenhuis verliet.
Is dat raar dan? Veel van de gemeenschappelijke faciliteiten (droogrekken, schoonmaakspullen, oven en andere keukenapparatuur, pannen etc.) in ons huis heb ik ook betaald omdat dat voor mij nu eenmaal wat makkelijker is dan voor studenten, maar als ik hier definitief wegga dan wordt het ook óf afrekenen tegen dagwaarde o.i.d., óf ik neem ze mee. Lijkt me eigenlijk vanzelfsprekend.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2006, 00:07
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
wasmachines voor 300 e zijn zeer schaars, ECHT schaars en je zult ook even moeten uitpluizen of die wel goed zijn. (A energie, consumententesten, reviews)
Oud 27-11-2006, 09:03
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:

Dan moet iedereen een wasmachine gaan aanschaffen binnen het huis, dat is ook niet handig. En wat ook al is gezegd: nu is het gemeenschappelijk en als je weggaat stop je gewoon met betalen en klaar... Daarnaast een gemiddeld persoon woont hier niet veel langer dan 1,5/2 jaar.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2006, 10:03
coopergirl
coopergirl is offline
Ikzelf heb een tweedehands wasmachine a 80euro gekocht. Dus gedeeld door vier kom je een keer op eenmalig investering van 20 euro uit.. Lijkt me dat je dit er redelijk snel uit hebt (indien je uitgaat van een huursom a 5 euro per maand).
Oud 27-11-2006, 20:27
Verwijderd
Huren jullie inclusief of exclusief g/w/l? En is er een plek waar je m kan aansluiten? Misschien handig om daar ook met de huisbaas over te overleggen. Als je excl huurt gaan je niet-wassende huisgenoten daar misschien zelfs nog over zeuren...
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 21:33
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 27-11-2006 @ 00:16 :
Is dat raar dan? Veel van de gemeenschappelijke faciliteiten (droogrekken, schoonmaakspullen, oven en andere keukenapparatuur, pannen etc.) in ons huis heb ik ook betaald omdat dat voor mij nu eenmaal wat makkelijker is dan voor studenten, maar als ik hier definitief wegga dan wordt het ook óf afrekenen tegen dagwaarde o.i.d., óf ik neem ze mee. Lijkt me eigenlijk vanzelfsprekend.
Nee zeker niet, als je er ook aan meebetaald hebt moet dat kunnen.
Maar bij ons werden spullen waar niet aan meebetaald was (en zelfs de wc-bril... ) opgeeist. Dat vond ik behoorlijk ver gaan.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 06:49
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 27-11-2006 @ 01:07 :
wasmachines voor 300 e zijn zeer schaars, ECHT schaars en je zult ook even moeten uitpluizen of die wel goed zijn. (A energie, consumententesten, reviews)
Ik heb een wasmachine van 300 euro Bij de mediamarkt
Hij doet het al een jaar of 4 en hij heeft een A voor energie
Oud 04-12-2006, 13:30
Verwijderd
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 04-12-2006 @ 07:49 :
Ik heb een wasmachine van 300 euro Bij de mediamarkt
Hij doet het al een jaar of 4 en hij heeft een A voor energie
Hebben wij ook. Indesit is-ie geloof ik van. Prima ding, was ook 325 eu ofzo en A voor energie. Wast ook prima, het enige nadeel is dat-ie maar één programma met voorwas heeft en je de voorwas dus niet los kunt inschakelen bij elk gewenst programma.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2006, 22:44
Birdy1982
Birdy1982 is offline
We hebben een probleem. We wonen met een viertal studenten in een huurhuis en nu wil een van de bewoners een wasmachine plaatsen. De andere bewoners zijn het daar mee eens en mogen ook gebruik maken van de wasmachine. Nu blijkt er echter geen wateraansluiting aanwezig te zijn en verbiedt de verhuurder het plaatsen van de wasmachine. In de huurovereenkomsten staat niks vermeld over wasmachines of wateraansluitingen.

1. Staat de verhuurder in zijn recht bij het opleggen van een verbod tot plaatsing (niet overeengekomen) in de gemeenschappelijke ruimte?

2. Zo nee bij vraag 1, is de verhuurder verplicht te zorgen voor een degelijke wateraansluiting?

3. Mag de verhuurder de all-inclusief (niet uitgesplitste) huur per bewoner verhogen als gevolg van de plaatsing?

Graag alleen antwoorden met verwijzingen naar rechtsgeldige bronnen, waar ik wat mee kan doen.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 16:58
Verwijderd
Ik heb 1 huisgenoot, en samen met hem een 2e hands wasmachine gekocht van een handelaar. Hij was maar 100 euro en werkt perfect.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 17:09
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Wij laten de huisbaas dat soort investeringen doen. De huurprijs is daarop berekend. Nu krijgen we bijvoorbeeld een nieuwe keuken en badkamer
Oud 13-12-2006, 17:10
Gimme more beer
Jullie lijken trouwens Rosenmuller wel met die "drie punten"
Oud 15-12-2006, 10:23
Blenderhead
Blenderhead is offline
meolease.nl
Daar krijg je ook nog een mooie pet en een pen bij!
Oud 15-12-2006, 10:41
Gimme more beer
een pet én een pen?
Oud 15-12-2006, 17:14
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
heb je geen huisbaas dan?

als hij er 1 aanschaft kan hij de huur omhoog doen als er nieuwe huurders bij komen
Oud 16-12-2006, 11:30
Birdy1982
Birdy1982 is offline
De verhuurder = de huisbaas. Hij woont zelf niet in het huis, maar een verdieping lager (ander huis). Ik denk dat hij het verbiedt omdat hij geen zin heeft om een wateraansluiting aan te (laten) leggen. Maar volgens mij mag ik redelijkerwijs verwachten dat een dergelijke aansluiting in het huis aanwezig is als daar niks speciaals over in het huurcontract staat. Beetje hetelfde als dat je mag verwachten dat er stopcontacten in je kamer aanwezig zijn (alleen merk je dat waarschijnlijk tijdens de bezichtiging al).

Anyway, kan natuurlijk gewoon heel bot dat ding gaan neerzetten en em aansluiten op de kraan, maar als dat tot gevolg heeft dat ie me eruit tieft, wil ik wel graag weten of ie dat dan mag doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten