Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2007, 16:21
ecrivaine
ecrivaine is offline
Het werk van een beginneling, maar ik ben benieuwd hoe het wordt ervaren.

gewaarwording

Je waarschuwde nog hoe je
bedwelmt al wie er ruiken wil.
Maar wie weten wil moet proeven;
stil leven geen genoegen
als de appel, rood lonkend,
blijft rusten in de schaal.

Zwarte vrucht – ik rol
je zachtjes rond
mijn tong.
Oud 02-02-2007, 17:11
(PiTT)
(PiTT) is offline
voor mn gevoel pas je heel veel truukjes toe die er eigenlijk niet echt toe doen en het gedicht ook niet een extra betekenis geven.

heb je misschien een uitleg?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 21:22
4cecilia4
4cecilia4 is offline
Ik begrijp het gedicht niet helemaal.
Oud 03-02-2007, 01:10
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
(PiTT) schreef op 02-02-2007 @ 18:11 :
voor mn gevoel pas je heel veel truukjes toe die er eigenlijk niet echt toe doen en het gedicht ook niet een extra betekenis geven.

heb je misschien een uitleg?
Heb jij misschien een uitleg? Welke 'truukjes'?

Verder over het gedicht: Ik vind het helemaal niet slecht voor een beginneling. Ik zie duidelijk dat je echt wat met taal wil, dat is een goed teken. Wel vind ik het jammer dat je gedicht een beetje stuurloos op me overkomt, het gaat niet echt ergens heen. Bovendien is het zo kort dat het einde ook geen betekenis heeft voor mij, terwijl het in een andere context een ontroerend/sensueel/spannend/verrassend einde zou kunnen zijn. Ook pas je soms vreemde constructies toe die afleiden van wat je echt wil zeggen, vgl. "bedwelmt al wie er ruiken wil." Dat is omslachtig geformuleerd zonder dat het verder een functie heeft voor het gedicht. Tot slot vind ik de link met de titel heel erg vaag. Alle gedichten met een waarneming erin zou je 'gewaarwording' kunnen noemen. Ik ben wel benieuwd naar wat je nog meer kan schrijven, iets langers misschien?

Laatst gewijzigd op 03-02-2007 om 01:14.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2007, 12:30
Porcelain
Porcelain is offline
Daar sluit ik me wel bij aan ja (bij Reynaert). Ik kan zien dat je iets kunt met taal, dus het is zeker interessant, maar het gedicht is een beetje te abstract voor mij om er iets mee te kunnen. Ben in elk geval benieuwd naar andere gedichten van je.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2007, 16:00
ecrivaine
ecrivaine is offline
Dank voor jullie reacties!

@ Reynaert: Ja, ik had zelf ook al het gevoel dat het niet lekker loopt en dat het geen kop en staart heeft. Ik dacht dat het misschien een tweede strofe moet hebben, maar ik weet ook niet goed op wat voor manier ik iets effectief toe kan voegen aan het gedicht.

Ik vind het nooit zo nodig dat de betekenis van een gedicht er dik bovenop ligt. Misschien om globaal mijn idee te geven: de vrucht is de verleiding waar je aan ten onder kan gaan. Of dat nu een verkeerde liefde of persoon is, of een andere ervaring. Toch wil je deze leren kennen; het is aanlokkelijker dan een rustig leven, ook al weet je eigenlijk beter.
Ik realiseer me nu dat de titel eigenlijk meer slaat op mijn persoonlijke achtergrond bij dit gedicht. Ik ben me door een 'verkeerde invloed' bewust geworden van een hoop dingen. Ik ben een hoop dingen gaan zien. Dit vond ik hier ook van toepassing: verkeerde ervaringen maken ons bewust.
Oud 03-02-2007, 16:04
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
ecrivaine schreef op 03-02-2007 @ 17:00 :

Ik vind het nooit zo nodig dat de betekenis van een gedicht er dik bovenop ligt.
Ik ook niet, dan nog liever dat het me niets zegt, maar dat laatste vind ik ook niet alles.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten