Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2007, 11:09
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
De CITO-toets mag dan misschien niet zonder gebreken zijn, wat is het alternatief? Basisschool leraren zijn te dom om het niveau van kinderen juist in te schatten en ouders zijn partijdig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2007, 11:19
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 08-02-2007 @ 12:09 :
Basisschool leraren zijn te dom om het niveau van kinderen juist in te schatten
o?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 12:42
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Pabo is een van de makkelijkere hbo opleidingen, goed te doen voor mensen die moeite hadden met de havo. En aangezien je enkel zaken onder je niveau goed kan inschatten zijn pabo-leerlingen niet in staat om leerlingen die slimmer zijn dan zij juist in te schatten.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 12:51
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 08-02-2007 @ 13:42 :
Pabo is een van de makkelijkere hbo opleidingen, goed te doen voor mensen die moeite hadden met de havo. En aangezien je enkel zaken onder je niveau goed kan inschatten zijn pabo-leerlingen niet in staat om leerlingen die slimmer zijn dan zij juist in te schatten.
nee, en een loodgieter kan een professor ook niet helpen?

niveau inschatten is een pure vaardigheid. lijkt me sowieso een persoonlijke aangelegenheid.
een pabo is er op gericht een kind iets bij te kunnen brengen, dus ik denk dat aansluiting bij het kind ook wel een behóórlijke rol zal spelen, niet.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 14:24
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Een loodgieter kan het niveau van een professor niet inschatten evenals een groep 8 leerling het verschil tussen de onderbouw en de bovenbouw op de middelbare school niet kan inschatten. Spijtig dat universitair denkniveau niet vereist is om les te mogen geven.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 16:21
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 08-02-2007 @ 15:24 :
Een loodgieter kan het niveau van een professor niet inschatten evenals een groep 8 leerling het verschil tussen de onderbouw en de bovenbouw op de middelbare school niet kan inschatten. Spijtig dat universitair denkniveau niet vereist is om les te mogen geven.
ik heb het hier over vakkennis. die loodgieter kan, hoe slim de professor ook moge zijn of hoe achterlijk hij zelf ook is, door zijn vakkennis wat meer zeggen over de verwarmingsinstallatie dan de professor.
Citaat:
En aangezien je enkel zaken onder je niveau goed kan inschatten zijn pabo-leerlingen niet in staat om leerlingen die slimmer zijn dan zij juist in te schatten.

de vaardigheid "leerling inschatten" lijkt mij onmogelijk te vergeten op de pabo.

universitair niveau, voor breuken, verkeersles en dictee-oefeningen. niet zo nodig en niet zo haalbaar. zelfs als het kind slimmer is dan de juf (ietwat onlogisch, met 9 jaar studieverschil), lijkt me dat nog niet zo relevant?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 16:38
Crimson
Crimson is offline
Ouders met domme kinderen wantrouwen de Cito toets ja. Sorry hoor, maar ik vond hem echt super super makkelijk toen ik in groep 8 zat. Ik vind het echt sneu gezeik. Tuurlijk is het niet leuk als je kinderen dom zijn en naar het vmbo moeten, maar so be it.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 16:44
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Ha, vakkennis bij pabo-leerlingen? Zolang er in elke groep 8 klas wel iemand zit die beter kan spellen en rekenen dan de "juf" moet je bij mij niet aankomen met "vakkennis".

Je hebt overigens gelijk als je denkt dat het juist kunnen inschatten van je leerlingen onderdeel zou moeten zijn van het curriculum van een basisschool docent. Maar zolang pabo-leerlingen nog nerveus zijn voor een rekentoets op basisschool niveau moet je daar niet veel van verwachten. Het niveau is simpelweg te laag.

Kan je die havisten die kiezen voor de pabo ook niet verwijten, die zijn nu eenmaal niet slimmer geboren. Maar dat maakt het niveau van de docenten niet hoger.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 16:59
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 08-02-2007 @ 17:44 :
Ha, vakkennis bij pabo-leerlingen? Zolang er in elke groep 8 klas wel iemand zit die beter kan spellen en rekenen dan de "juf" moet je bij mij niet aankomen met "vakkennis".

Je hebt overigens gelijk als je denkt dat het juist kunnen inschatten van je leerlingen onderdeel zou moeten zijn van het curriculum van een basisschool docent. Maar zolang pabo-leerlingen nog nerveus zijn voor een rekentoets op basisschool niveau moet je daar niet veel van verwachten. Het niveau is simpelweg te laag.

Kan je die havisten die kiezen voor de pabo ook niet verwijten, die zijn nu eenmaal niet slimmer geboren. Maar dat maakt het niveau van de docenten niet hoger.
ik dacht al dat je dat mee had genomen: slechte resultaten op taal- en rekentoetsen. maar het ging over het inschatten van leerlingen...

wat hebben slechte reken/taalresultaten te maken met het pakket didactische vaardigheden over het benaderen/begeleiden van leerlingen? wat heeft hun kennis te maken met hun vaardigheden, hun vákkennis?

nogmaals: de loodgieter hoeft niet slím te zijn, laat staan slimmer dan zijn klanten, die gozer heeft vakkennis nodig.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 17:16
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-02-2007 @ 22:05 :
Ik denk dat het eerder is om te vermijden dat hun kind tussen 80% Mohammeds komt, zoals tegenwoordig gebruikelijk op het vmbo in de grote steden.
In feite zeg jij hetzelfde als mij.

Door een specifiek voorbeeld aan te halen over wat er schort aan het vmbo, verbeeld je alleen wat ik bedoelde met het 'voldoen aan het ideaalbeeld'.

Toch valt het me op dat je uit alle mogelijke belastende voorbeelden met 'vmbo grote stad = 80% Mohammeds' aankomt. Zit iets je dwars?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 19:07
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 08-02-2007 @ 17:59 :
wat hebben slechte reken/taalresultaten te maken met het pakket didactische vaardigheden over het benaderen/begeleiden van leerlingen?
Alles. Intelligentie inschatten vereist intelligentie. Intelligentie die bij een grote groep basisschool docenten ontbreekt.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 19:15
Donald Duck
Donald Duck is offline
Het grote voordeel van de citotoets lijkt mij toch dat het op iedere basisschool hetzelfde is en dat alle kinderen in groep 8 op hetzelfde niveau worden getoets zonder uitzonderingen.

Dat het een moment opname is vind ik idd ook slecht.

Wat volgens mij beter zou zijn is dat de kinderen aan het einde van groep 7 (rond maart) een cito toets krijgen en dan aan het einde van groep 8 (ook rond maart, tegelijk met de nieuwe lichting groep 7) weer precies dezelfde toets zodat het advies kan worden gebaseerd op hoeveel de kinderen hebben geleerd en hoeveel ze zijn vooruit gegaan.

Volgens mij krijg je dan een veel beter beeld van hoe een kind leert en wat ze kunnen.
Oud 11-02-2007, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Donald Duck schreef op 10-02-2007 @ 20:15 :
Het leven is een momentopname. Laat die kiddo's er maar aan wennen. In de eerste is er genoeg tijd om uit te zoeken wat ze precies kunnen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 20:19
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 08-02-2007 @ 18:16 :
In feite zeg jij hetzelfde als mij.

Door een specifiek voorbeeld aan te halen over wat er schort aan het vmbo, verbeeld je alleen wat ik bedoelde met het 'voldoen aan het ideaalbeeld'.

Toch valt het me op dat je uit alle mogelijke belastende voorbeelden met 'vmbo grote stad = 80% Mohammeds' aankomt. Zit iets je dwars?
Nee, ik verwoordde de gangbare angstgevoelens onder blanke ouders die zien dat hun kind vmbo-advies krijgt. Het is nu eenmaal een feit dat, zeker in de grote steden, Nederlanders van niet-westerse afkomst (om het even heel omslachtig maar wel correct te zeggen) de overgrote meerderheid op het vmbo uitmaken. Dat is de reden dat ouders die hun kind naar het vmbo moeten sturen daar tegenop zien: omdat nog steeds het (door onderzoek inmiddels wel ontkrachte) beeld heerst dat 'zwarte' scholen onderwijs van mindere kwaliteit leveren.

Dat is zoals ik zei niet waar, want het is onderzocht en gebleken dat tussen vmbo-scholen in Rotterdam en bijv. vmbo-scholen in het 'allwhite' keurige Friese Dokkum geen verschil zit (ja, op die Friese scholen zitten meer domme whitepower-kaalkopjes).
Met citaat reageren
Oud 17-02-2007, 13:35
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
Donald Duck schreef op 10-02-2007 @ 20:15 :
Het grote voordeel van de citotoets lijkt mij toch dat het op iedere basisschool hetzelfde is en dat alle kinderen in groep 8 op hetzelfde niveau worden getoets zonder uitzonderingen.

Wat volgens mij beter zou zijn is dat de kinderen aan het einde van groep 7 (rond maart) een cito toets krijgen en dan aan het einde van groep 8 (ook rond maart, tegelijk met de nieuwe lichting groep 7) weer precies dezelfde toets zodat het advies kan worden gebaseerd op hoeveel de kinderen hebben geleerd en hoeveel ze zijn vooruit gegaan.

Volgens mij krijg je dan een veel beter beeld van hoe een kind leert en wat ze kunnen.
ik ben toch al een hele tijd weg van de basisschool en alles.. Maar ik heb toch echt 2x een cito toets gemaakt.
Idd aan het einde van groep 7 (de Entree toets,van cito) en in groep 8 ergens halverwege. Ik heb hier beide uitslagen liggen.. dus dat vond ik wel een goede ontwikkeling.

Ik vind niet dat shcolen hun advies alleen moeten baseren op de Cito toets, maar ik denk wel dat het goed is om naar de uitslag te kijken en mee te nemen in het advies.
Zo kreeg ik een MAVO advies maar uit de Cito kwam VWO.. uiteindelijk heb ik de HAVO afgerond. Dus het klopte bij mij wel goed.
En volgens mij klopt de cito in de meeste gevallen wel, uitzonderingen daar gelaten.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 18:26
jompo
jompo is offline
Schooladvies allochtonen wijkt vaker af van cito-toets

Uitgegeven: 20 februari 2007 22:06
Laatst gewijzigd: 21 februari 2007 08:52
AMSTERDAM - Amsterdamse kinderen van allochtone afkomst krijgen vaker een schooladvies dat niet overeenkomt met de uitkomsten van hun cito-toets dan kinderen van autochtone afkomst.

Dat blijkt uit het rapport 'Basisschooladviezen en etniciteit', dat de gemeente Amsterdam dinsdag naar buiten heeft gebracht.

Uit het onderzoek blijkt dat allochtone leerlingen die hoog scoren op de toets vaker dan autochtone leerlingen een lager schooladvies krijgen. Die onderadvisering is bij Nederlanders het laagst (28 procent). Bij Marokkanen, Surinamers en Turken ligt dat aandeel hoger: 41, 34 en 44 procent.

Zes op de tien leerlingen krijgen over het algemeen een advies dat niet overeenkomt met de cito-score. Nederlanders krijgen vaker een 'juist' advies. Een op de vijf leerlingen (22 procent) krijgt een te laag advies, maar de onderzoekers hebben daarbij geen verschil tussen allochtone en autochtone scholieren kunnen ontdekken. In de groep die een te hoog advies krijgt (40 procent), zitten relatief veel allochtonen.

Hulpmiddel

Het cito-resultaat kan variëren van 501 tot 550. Leerlingen die tot 533 scoren zullen waarschijnlijk een vmbo-advies krijgen. Een score van 533 tot 540 betekent een havo-advies. Leerlingen met 540 of hoger krijgen waarschijnlijk een vwo-advies. Maar de cito-score is niet meer dan een hulpmiddel, zeggen onderwijskundigen. Het advies van de school speelt ook een gewichtige rol.

Potenties

De Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher (Economische Zaken) zei dinsdag in een reactie dat onderwijs een ticket is tot economische groei en dat het als stad belangrijk is alle talenten te benutten. "In Amsterdam heeft meer dan de helft van de kinderen een niet Nederlandse achtergrond. Het zou niet zo moeten zijn dat die kinderen een lager advies krijgen dan autochtone kinderen. Dat betekent namelijk dat je er niet in slaagt om hun potenties ten volle te benutten."

Volgens Asscher is Amsterdam verplicht om scholieren kansen te bieden en een goed perspectief te geven op een baan. "Als je het uiterste er nu niet uithaalt, is dat later heel moeilijk in te halen", aldus Asscher. "De docenten moeten het beste uit een kind halen, of die nu zwart, wit of geel is."

Onderzoek

De PvdA wil dat de onderwijsinspectie onderzoekt hoe het kan dat allochtone kinderen vaker een lager schooladvies krijgen. Ook wil de partij weten in hoeverre dit in andere plaatsen voorkomt. Dit zei PvdA-Kamerlid Mariëtte Hamer woensdag in het Radio 1 Journaal.

De gemeente Amsterdam bracht dinsdag een onderzoek naar buiten waaruit blijkt dat van de autochtone leerlingen die hoog scoren bij de cito-toets 28 procent een te laag schooladvies krijgt. Bij Turkse, Marokkaanse en Surinaamse kinderen is die onderadvisering veel hoger: Respectievelijk 44, 41 en 34 procent van hen krijgt een advies dat niet bij de behaalde score aansluit.
Oud 23-02-2007, 23:07
Love & Peace
Love & Peace is offline
In De Pers stond dat allochtonen ook iets vaker een hoger schooladvies krijgen dan wat de cito-toets rechtvaardigt.

Daarnaast is het ook een kwalijke zaak om alleen naar het resultaat van de cito-toets te kijken.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2007, 11:25
T_ID
T_ID is offline
Hetgeen logisch is, want allerlei factoren die leren in de weg zitten komen onder allochtonen vaker voor. Niet meer dan een logisch gevolg dat schooladviezen zowel positief als negatief afwijken, want wat is nu bij autochtonen de kans dat je m.b.v. de natte vinger een schooladvies moet geven omdat iets als taalvaardigheid de uitslag van de citotoets onbetrouwbaar maakt?
Oud 28-02-2007, 11:34
Verwijderd
Lastig probleem. Er zou geen probleem moeten zijn, want als het goed is kan je - als je maar slim genoeg bent - in de brugklas makkelijk een of twee niveau's omhoog klimmen. Ik ken genoeg mensen die van het vmbo door hard te werken op de havo of het vwo terecht komen.

Ik denk dat het systeem wel goed werkt; de citotoets en de 2-jarige brugklasperiode. Het probleem is denk ik het vmbo. Veel ouders denken dat het vmbo niet deugt, vanwege de toekomst mogelijkheden etc. Maar ook allochtonen, het imago en bla bla bla spelen een rol.

Als het vmbo goed functioneert (wat op dit moment niet het geval is), dan zie ik geen probleem. Het niveau is in mijn ogen op het vmbo te laag. Ik denk dat veel leerlingen die eigelijk op de havo of het vwo horen maar als advies vmbo kregen flink benadeelt worden vanwege hun leeromgeving. Niet alleen intelligentie speelt een rol op de middelbare school. De juiste vrienden hebben die je motiveren om hard te leren i.p.v. te roken, meisjes te neuken of whatever.

In mijn ogen werkt het systeem prima, alleen is er altijd wel ruimte voor verbetering. Zwarte scholen?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 15:17
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
jompo schreef op 23-02-2007 @ 19:26 :

De PvdA wil dat de onderwijsinspectie onderzoekt hoe het kan dat allochtone kinderen vaker een lager schooladvies krijgen..
WTF! en daarom zijn juffies dus onbetrouwbaar!

Ik begrijp best dat ouders willen dat hun kind een advies krijgt dat bij ze past. Het kan best zijn dat de school vmbo geeft, maar dat dat niet gerechtigd is. Dat zijn heus niet allemaal ouders die hun kind dwingen om veel meer te doen dan het eigenlijk aankan.
En het is bullshit om te zeggen: stop zo'n kind maar meteen op het vmbo, want anders moet het te hard werken op een plek die niet bij hem past. Als havo of vwo niet bij het kind past, dan zal het kind makkelijk een nivo lager kunnen zakken. Die heeft een hoger nivo geprobeerd en kon het niet aan. Oke so be it, dan naar het vmbo.
Een leerkracht is ook niet altijd objectief. Mijn juffies hebben me tandenknarsend een vwo advies gegeven. (we hadden geen cito). De juf van mijn zusje zat al een tijdje aan te dringen op een vmbo/havo advies. Gelukkig heeft de cito mijn zusje van dat kreng gered, want ze had 550 punten ja! De beste van de school, toen had jufje niks meer te zeggen. Mijn moeder was ook fel tegen een havo/vmbo advies. Ja mijn ouders zijn beide universitair opgeleid, ja ik doe nu ook WO, maar ze wilden niet dat vwo advies vanwege het pronken ofzo. Maar omdat ze van mening waren dat dat het beste bij ons pasten. Een kind onder zijn nivo plaatsten is ook heel erg, en werkt demotiverend.
Oud 28-02-2007, 15:26
gurl19
gurl19 is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 08-02-2007 @ 17:44 :
Ha, vakkennis bij pabo-leerlingen?
bla bla bla

Ik vind jouw verhaal ronduit belachelijk. Jij gaat waarschijnlijk alleen maar af op de verhalen van de media. Ga zelf maar eens lessen volgen op de PABO. Misschien niet moeilijk, maar ongelooflijk veel.

En ja, ik kan beter spellen als iemand uit groep 8. Aangezien je de leerkracht alle lessen voorbereidt. Dus je kijkt nog weer even naar de spellingsregels, en die leer je andere kinderen aan. Dus dan weet je echt wel meer!
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 17:40
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
gurl19 schreef op 28-02-2007 @ 16:26 :
Ik vind jouw verhaal ronduit belachelijk. Jij gaat waarschijnlijk alleen maar af op de verhalen van de media. Ga zelf maar eens lessen volgen op de PABO. Misschien niet moeilijk, maar ongelooflijk veel.
Sorry om nogmaals op je tenen als vakgenoot van leraren te stampen, maar het enige dat we hoeven te doen is kijken naar de rapporten over de inhoud, en de uiteindelijke resultaten van een opleiding. Uit beiden blijkt echter dat het niveau van de pabo over het algemeen om te janken is.
Oud 28-02-2007, 18:21
fractuur
fractuur is offline
Twijfels zijn terecht m.i., maar het verbaast me dat het de ouders zijn die twijfelen en niet de middelbare scholen. Ouders kunnen een goede cito-uitslag kopen op een huiswerkinstituut en zo de keuze van de leraren in het basisonderwijs sturen. Middelbare scholen zitten opgescheept met kinderen die zich van thuis helemaal uit de naad moeten werken omdat papa en mama hun het liefst willen zien studeren of omdat ze hun kinderen liever niet op een zwarte vmbo-scholen neerzetten. (wat vooral het afgelopen jaar het geval was: in Utrecht hebben aankomende middelbare scholieren uit eigen plaats voorrang, wat dus betekent dat je je kind niet meer in Bilthoven of Zeist naar school kan doen)
Die middelbare scholen hebben hierdoor onnodige uitval (op mijn oude gymnasium werd een grote klas verlies in twee jaar tijd ingecalculeerd bij de aanmeldingen) en de kinderen een hoop stress omdat ze van niveau moeten switchen. Minder waarde hechten aan de cito, en anders de cito afschaffen. Wat is er toch met de good old Hago gebeurd?
Oud 28-02-2007, 19:27
Vice
Vice is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 28-02-2007 @ 16:17 :
Een kind onder zijn nivo plaatsten is ook heel erg, en werkt demotiverend.
Een kind boven zijn/haar niveau plaatsen werkt anders net zo demotiverend.
Oud 28-02-2007, 19:56
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Vice schreef op 28-02-2007 @ 20:27 :
Een kind boven zijn/haar niveau plaatsen werkt anders net zo demotiverend.
Dat is wat iedereen hier roept ja, maar ik wil daar tegenover stellen dat het omgekeerde even erg is, zo niet erger. Als je ipv havo vmbo hebt gedaan terwijl dat eigenlijk niet had gehoeven heeft dat ernstige consequenties voor de toekomst.
Als blijkt dat de havo niet de juiste plek is kan je zonder veel gedoe en problemen overstappen naar een vmbo nivo. Dus per ongeluk een kind boven zijn nivo plaatsen komt snel aan het licht en kan snel worden opgelost.
Oud 01-03-2007, 00:02
T_ID
T_ID is offline
Willekeur treft brugklassers

DEN HAAG - Middelbare scholen hanteren willekeurig beleid bij het toelaten van brugklassers.

Veel scholen gebruiken de Cito-scores als drempel. Is op de ene school een score van 542 net voldoende om op een havo te komen, elders kan een kind ermee naar een gymnasium.

De landelijke ouderorganisaties hebben dit vastgesteld met een landelijke steekproef. Zij zijn erg ontstemd. ,,Ouders en kinderen worden beperkt in hun vrijheid de school van hun voorkeur te kiezen,’’ zegt Jolanda Winkels, coördinerend directeur van 5010, de landelijke informatie- en adviesdienst voor ouders over onderwijs.

Kinderen kunnen voor de Cito- toets 500 tot 550 punten halen. Landelijke richtlijnen van Cito geven aan welke scores bij welk schooltype horen, maar scholen houden zich daar niet aan, blijkt uit de steekproef. Per schooltype zitten er tot wel 9 punten verschil tussen een school die hoge eisen stelt en een school die minder streng is.

Een kind dat naar het theoretische deel van het vmbo wil, kan in Rotterdam al vanaf 525 punten terecht, terwijl op scholen in Den Haag en Amsterdam 534 punten worden vereist. En een kind dat 542 punten haalt, kan op een school in Hoofddorp ternauwernood op het havo terecht, terwijl het in Voorburg op een gymnasium wordt toegelaten.

Bovendien geven scholen niet duidelijk aan op basis van welke afwegingen een kind wel of niet wordt toegelaten. Sommige scholen hanteren de Cito-score als absolute drempel, terwijl andere scholen het schooladvies van de basisschool belangrijker vinden.

De ouderverenigingen willen een wettelijk aannamebeleid, waardoor de toelatingseisen landelijk worden gelijkgesteld. Winkels: ,,Populaire scholen kunnen het zich veroorloven hogere eisen te stellen en alleen de best presterende leerlingen toe te laten. Maar we hebben het hier over 12-jarige, leerplichtige leerlingen die gewoon onderwijs volgen. Dan zou selectie aan de poort moeten worden verboden.’’

Voorzitter Sjoerd Slagter die namens de VO-raad de belangen van middelbare scholen behartigt, benadrukt dat scholen bijna altijd het advies van de basisschool volgen. Hij vindt dat scholen een eigen toelatingsbeleid mogen voeren, ‘mits dit transparant en objectief gebeurt’.

http://www.ad.nl/binnenland/article1135338.ece
Oud 01-03-2007, 13:29
gurl19
gurl19 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 28-02-2007 @ 18:40 :
Sorry om nogmaals op je tenen als vakgenoot van leraren te stampen, maar het enige dat we hoeven te doen is kijken naar de rapporten over de inhoud, en de uiteindelijke resultaten van een opleiding. Uit beiden blijkt echter dat het niveau van de pabo over het algemeen om te janken is.
Dit is ook nog afhankelijk van de school en de student!

Overigens is de CITO toets niet meer zo belangrijk als vroeger. Vroeger was het bijna onmogelijk om met een lage CITO score een kind op de HAVO te krijgen. Nu wordt er veel meer na de toetsen van het leerlingvolgsysteem gekeken en naar de methodegebonden toetsen. Er zijn zelfs scholen die niet werken met de CITO toets. Ik weet namelijk dat een paar scholen in Hengelo een andere toets gebruiken in plaats van de CITO toets.

En ik ben het nog steeds niet met je eens dat de leerlingen in groep 8 meer weten dan de leerkracht door een slechte opleiding.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 13:35
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
gurl19 schreef op 01-03-2007 @ 14:29 :
Dit is ook nog afhankelijk van de school en de student!
Mijn punt is dat uit de cijfers blijkt dat het overgrote merendeel faalt. Beetje onzinnig om dan te beweren dat het over individuen zal gaan, als het een wijdverbreid probleem is.
Oud 01-03-2007, 15:46
gurl19
gurl19 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-03-2007 @ 14:35 :
Mijn punt is dat uit de cijfers blijkt dat het overgrote merendeel faalt. Beetje onzinnig om dan te beweren dat het over individuen zal gaan, als het een wijdverbreid probleem is.
Wat ik bedoel is dat er PABO's zijn die gewoon slechter scoren dan anderen.

En dat ook mensen verschillen. Ik heb bijvoorbeeld alle instaptoetsen van wiskunde en taal in één keer gehaald.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 15:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
gurl19 schreef op 01-03-2007 @ 16:46 :
Ik heb bijvoorbeeld alle instaptoetsen van wiskunde en taal in één keer gehaald.
En wat is de impact daarvan op de gehele populatie aan de Pabo en de noodzaak tot beleidsbijstelling?

Daar ging het in deze discussie ten slotte om.
Oud 01-03-2007, 16:23
gurl19
gurl19 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-03-2007 @ 16:47 :
En wat is de impact daarvan op de gehele populatie aan de Pabo en de noodzaak tot beleidsbijstelling?

Daar ging het in deze discussie ten slotte om.
Nee, ik zei dat studenten verschillen. Toen begon jij weer over het merendeel! Maar ik heb niet genoeg kennis over die onderzoeken om daarover in discussies te gaan. We hebben het er wel eens over gehad op school en toen kwamen er goede tegenargumenten. Maar die weet ik niet meer, dus ik kan deze discussie niet aangaan.

Ik weet alleen dat er goede en slechte PABO's zijn met goede en slechte studenten. En ik denk nog steeds dat een groep 8 leerling niet slimmer is dan zijn/haar juf (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, maar in het algemeen)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten