Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
niveau inschatten is een pure vaardigheid. lijkt me sowieso een persoonlijke aangelegenheid. een pabo is er op gericht een kind iets bij te kunnen brengen, dus ik denk dat aansluiting bij het kind ook wel een behóórlijke rol zal spelen, niet. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
de vaardigheid "leerling inschatten" lijkt mij onmogelijk te vergeten op de pabo. universitair niveau, voor breuken, verkeersles en dictee-oefeningen. niet zo nodig en niet zo haalbaar. zelfs als het kind slimmer is dan de juf (ietwat onlogisch, met 9 jaar studieverschil), lijkt me dat nog niet zo relevant? |
![]() |
||
Citaat:
wat hebben slechte reken/taalresultaten te maken met het pakket didactische vaardigheden over het benaderen/begeleiden van leerlingen? wat heeft hun kennis te maken met hun vaardigheden, hun vákkennis? nogmaals: de loodgieter hoeft niet slím te zijn, laat staan slimmer dan zijn klanten, die gozer heeft vakkennis nodig. |
![]() |
||
Citaat:
Door een specifiek voorbeeld aan te halen over wat er schort aan het vmbo, verbeeld je alleen wat ik bedoelde met het 'voldoen aan het ideaalbeeld'. Toch valt het me op dat je uit alle mogelijke belastende voorbeelden met 'vmbo grote stad = 80% Mohammeds' aankomt. Zit iets je dwars? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat is zoals ik zei niet waar, want het is onderzocht en gebleken dat tussen vmbo-scholen in Rotterdam en bijv. vmbo-scholen in het 'allwhite' keurige Friese Dokkum geen verschil zit (ja, op die Friese scholen zitten meer domme whitepower-kaalkopjes). |
![]() |
||
Citaat:
Idd aan het einde van groep 7 (de Entree toets,van cito) en in groep 8 ergens halverwege. Ik heb hier beide uitslagen liggen.. dus dat vond ik wel een goede ontwikkeling. Ik vind niet dat shcolen hun advies alleen moeten baseren op de Cito toets, maar ik denk wel dat het goed is om naar de uitslag te kijken en mee te nemen in het advies. Zo kreeg ik een MAVO advies maar uit de Cito kwam VWO.. uiteindelijk heb ik de HAVO afgerond. Dus het klopte bij mij wel goed. En volgens mij klopt de cito in de meeste gevallen wel, uitzonderingen daar gelaten. |
![]() |
||
Citaat:
Ik begrijp best dat ouders willen dat hun kind een advies krijgt dat bij ze past. Het kan best zijn dat de school vmbo geeft, maar dat dat niet gerechtigd is. Dat zijn heus niet allemaal ouders die hun kind dwingen om veel meer te doen dan het eigenlijk aankan. En het is bullshit om te zeggen: stop zo'n kind maar meteen op het vmbo, want anders moet het te hard werken op een plek die niet bij hem past. Als havo of vwo niet bij het kind past, dan zal het kind makkelijk een nivo lager kunnen zakken. Die heeft een hoger nivo geprobeerd en kon het niet aan. Oke so be it, dan naar het vmbo. Een leerkracht is ook niet altijd objectief. Mijn juffies hebben me tandenknarsend een vwo advies gegeven. (we hadden geen cito). De juf van mijn zusje zat al een tijdje aan te dringen op een vmbo/havo advies. Gelukkig heeft de cito mijn zusje van dat kreng gered, want ze had 550 punten ja! De beste van de school, toen had jufje niks meer te zeggen. Mijn moeder was ook fel tegen een havo/vmbo advies. Ja mijn ouders zijn beide universitair opgeleid, ja ik doe nu ook WO, maar ze wilden niet dat vwo advies vanwege het pronken ofzo. Maar omdat ze van mening waren dat dat het beste bij ons pasten. Een kind onder zijn nivo plaatsten is ook heel erg, en werkt demotiverend.
||
Citaat:
En ja, ik kan beter spellen als iemand uit groep 8. Aangezien je de leerkracht alle lessen voorbereidt. Dus je kijkt nog weer even naar de spellingsregels, en die leer je andere kinderen aan. Dus dan weet je echt wel meer! |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Als blijkt dat de havo niet de juiste plek is kan je zonder veel gedoe en problemen overstappen naar een vmbo nivo. Dus per ongeluk een kind boven zijn nivo plaatsen komt snel aan het licht en kan snel worden opgelost.
|
Willekeur treft brugklassers
DEN HAAG - Middelbare scholen hanteren willekeurig beleid bij het toelaten van brugklassers. Veel scholen gebruiken de Cito-scores als drempel. Is op de ene school een score van 542 net voldoende om op een havo te komen, elders kan een kind ermee naar een gymnasium. De landelijke ouderorganisaties hebben dit vastgesteld met een landelijke steekproef. Zij zijn erg ontstemd. ,,Ouders en kinderen worden beperkt in hun vrijheid de school van hun voorkeur te kiezen,’’ zegt Jolanda Winkels, coördinerend directeur van 5010, de landelijke informatie- en adviesdienst voor ouders over onderwijs. Kinderen kunnen voor de Cito- toets 500 tot 550 punten halen. Landelijke richtlijnen van Cito geven aan welke scores bij welk schooltype horen, maar scholen houden zich daar niet aan, blijkt uit de steekproef. Per schooltype zitten er tot wel 9 punten verschil tussen een school die hoge eisen stelt en een school die minder streng is. Een kind dat naar het theoretische deel van het vmbo wil, kan in Rotterdam al vanaf 525 punten terecht, terwijl op scholen in Den Haag en Amsterdam 534 punten worden vereist. En een kind dat 542 punten haalt, kan op een school in Hoofddorp ternauwernood op het havo terecht, terwijl het in Voorburg op een gymnasium wordt toegelaten. Bovendien geven scholen niet duidelijk aan op basis van welke afwegingen een kind wel of niet wordt toegelaten. Sommige scholen hanteren de Cito-score als absolute drempel, terwijl andere scholen het schooladvies van de basisschool belangrijker vinden. De ouderverenigingen willen een wettelijk aannamebeleid, waardoor de toelatingseisen landelijk worden gelijkgesteld. Winkels: ,,Populaire scholen kunnen het zich veroorloven hogere eisen te stellen en alleen de best presterende leerlingen toe te laten. Maar we hebben het hier over 12-jarige, leerplichtige leerlingen die gewoon onderwijs volgen. Dan zou selectie aan de poort moeten worden verboden.’’ Voorzitter Sjoerd Slagter die namens de VO-raad de belangen van middelbare scholen behartigt, benadrukt dat scholen bijna altijd het advies van de basisschool volgen. Hij vindt dat scholen een eigen toelatingsbeleid mogen voeren, ‘mits dit transparant en objectief gebeurt’. http://www.ad.nl/binnenland/article1135338.ece
||
Citaat:
Overigens is de CITO toets niet meer zo belangrijk als vroeger. Vroeger was het bijna onmogelijk om met een lage CITO score een kind op de HAVO te krijgen. Nu wordt er veel meer na de toetsen van het leerlingvolgsysteem gekeken en naar de methodegebonden toetsen. Er zijn zelfs scholen die niet werken met de CITO toets. Ik weet namelijk dat een paar scholen in Hengelo een andere toets gebruiken in plaats van de CITO toets. En ik ben het nog steeds niet met je eens dat de leerlingen in groep 8 meer weten dan de leerkracht door een slechte opleiding. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En dat ook mensen verschillen. Ik heb bijvoorbeeld alle instaptoetsen van wiskunde en taal in één keer gehaald. |
![]() |
||
Citaat:
Daar ging het in deze discussie ten slotte om.
||
Citaat:
Ik weet alleen dat er goede en slechte PABO's zijn met goede en slechte studenten. En ik denk nog steeds dat een groep 8 leerling niet slimmer is dan zijn/haar juf (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, maar in het algemeen) |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde ŕ la 'Tiswah' Promillage | 499 | 12-11-2007 18:22 |