![]() |
||
Citaat:
Aangezien dat in geen enkel opzicht haalbaar is zie ik veel meer heil in werken met een verdelingstechniek. Je kan niet alle ontwikkelingsproblemen oplossen, hak het dus in stukjes en los die op. Mensen zijn nauwelijks productief als ze ondervoedt zijn, vergeet dus een moment waar je mee bezig ben en los dat op. Daarmee is een hoeksteen gelegd waar vanuit de mensen in ontwikkelingslanden zichzelf kunnen ontwikkelen omdat ze niet langer geremd worden door een energiegebrek.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Wat ik zeg is dat niet alles plotsklaps te verbeteren is, en dat we dus ergens op moeten focussen en eventuele negatieve samenhang die de ontwikkeling kan hinderen voor lief zullen moeten nemen totdat we er iets aan kunnen doen.
||
Citaat:
|
![]() |
|
Dat is een oud argument tegen claims van exploitatie, en die overtuigt niemand. Het is net als met de kwestie van kinderarbeid vs kinderprostitutie. Natuurlijk is het beter als kinderen de hele dag voetballen naaien dan als ze de hele dag oude mannen naaien. Maar dat is niet een antwoord op de vraag - het enige antwoord op de vraag is de opheffing van omstandigheden waarin men tussen beiden gedwongen wordt te kiezen. Idem met de HEMA en Mauritius.
||
Citaat:
Maar waarom zouden speciaal de HEMA-arbeiders recht hebben op deze liefdadigheid? Arbeiders op Mauritius die voor de lokale markt werken, verdienen ook niet meer dan het marktloon. De HEMA-arbeiders profiteren al van de activiteiten van de HEMA; de andere arbeiders niet. |
![]() |
|
McCaine heeft gelijk. Overigens zijn er plenty bedrijven die de kinderen in lage lone landen nog minder betalen dan het al absurd lage minimumloon in die landen.
Oh ja, en uitbuiting wil ik niet direct 'profiteren' noemen, maar van gewetenloze libertaiërs en vrije-markt-fetisjisten kun je niets anders verwachten (ik reageer hier op die Croughs). |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
En een voorbeeld: Adidas. Lees het in 'Zwartboek Wereldmerken' van de Duitse journalisten Klaus Werner en Hans Weiss. Het boek maakt normale mensen (je weet wel, met gewetensbezwaren en medemenselijkheid) behoorlijk kwaad. Ik citeer zomaar nog een stuk: "Circa 21 eurocent bedraagt het uurloon in de fabriek Yu Yuen in China. De arbeidstijd bedraagt daar 60 á 84 uur per week. Arbeidsters in toeleveringsfabrieken in El Salvador berichtten in 2000 over twaalfjarige kinderen die daar overuren maakten en op de vloer van de fabriek moesten overnachten. De arbeidsters waren gedwongen over te werken en zwangerschapstesten te ondergaan, ziekteverlof was verboden, vakbondsactiviteiten werden onderdrukt. Ook in Indonesische toeleveringsbedrijven werden de arbeiders, onder wie jongeren van onder de vijftien jaar, tot overwerk gedwongen. Tot de strafmaatregelen behoorden ontslag, opsluiting, kortingen op het loon, wc's schoonmaken en de vernedering van 'in de hoek' moeten staan. Daarnaast was er frequent sprake van seksuele intimidatie." En dat is maar een klein deel van de activiteiten van één bedrijf. Leve het nieuwe Westerse imperialisme en neo-kolonisatie. Libertariërs United zal gelukkig zijn. ![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Uiteraard zullen er bij bedrijven misstanden plaatsvinden. Maar tegen elke bron die zegt dat de Westerse bedrijven slechts slavendrijvers zijn, zijn er eveneens bronnen die juist het tegendeel aantonen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Agip (Eni-Group) en BP p.l.c.: Financiering van burgeroorlog en wapenhandel, vernietiging van bestaansmiddelen in oliewingebieden, samenwerking met militaire regimes Bayer AG: Import van grondstoffen uit oorlogsgebieden, financiering van onetische medicijnproeven, obstructie van een ontwikkelingsland bij de productie en marketing van noodzakelijke medicijnen, verkoop van gevaarlijke pesticiden, uitbuiting en kinderarbeid Chiquita Brands International: Uitbuiting van plantagearbeiders, kinderarbeid, seksuele intimidatie, gebruik van gevaarlijke pesticiden Coca Cola Company: Vervolging van vakbonden met 'doodseskaders' bij bottelaars, uitbuiting en kinderarbeid in de sinaasappeloogst, rassendiscriminatie DaimlerCrysler AG: Handel in atoomwapens en anti-personeelmijnen, samenwerking met militaire regimes, milieuvervuiling Ford Motor Company: Financiering van de 'smerige oorlog' van de jaren zeventig en tachtig in Argentinië, seksuele en racistische intimidatie in productiebedrijven Kraft Foods Inc.: Uitbuiting van landarbeiders door grondstoffenleveranciers Mattel: Extreme uitbuiting in Chinese toeleveringsbedrijven ----------------- En zo kan ik nog uren doorgaan, maar het heeft geen nut. Deze discussie heeft geen nut. PGWR sluit zijn ogen wel even. Waarom? Misschien wil hij later ook directeur worden van één van deze bedrijven en dan komt "het bord voor z'n kop van de zakenman" erg goed van pas. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Schrijvers gooien een beetje hun eigen ruiten in door zo krampachtig naar het westen te wijzen, terwijl het gaat om het ontrafelen van de samenhang van de problemen, niet om zoveel mogelijk vingertjes naar bedrijven wijzen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waarom vind jij dat acceptabel? Waarom moet jij persé immorele praktijken verdedigen, die leiden tot dood en verderf voor miljoenen mensen in grote delen van de wereld? Wat voor belang heb jij erbij? Ik vraag het me af, serieus. Ik meende altijd dat zulke misdadige praktijken alleen verdedigd werden door van die oudere zakenmannen, misschien een jaar of 40-50, die door jarenlange ervaring in de zakenwereld/bedrijfsleven zo gehard en gevormd waren. Daarom niet minder gewetenloos, maar toch... Het vreet zich erin door de jaren heen. Maar dat zelfs studenten van een jaar of 20-21 al bij voorbaat bewonderingsvol naar die manier van uitbuiting, minachting en misdaad kijken baart me echt zorgen. Ik ben écht heel erg geschrokken, dat mag je rustig weten. Ik typ dit echt uit oprechte verbazing. Citaat:
Citaat:
Onbegrijpelijk. Wat een wereld, wat een wereld... Laatst gewijzigd op 22-02-2007 om 21:21. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Ik wil weinig bedekken, maar ik hekel de overdreven afkeuring, terwijl al langer bekend is dat dat niet zal leiden tot een betere situatie en volledig voorbij gaat waar de schuld nu precies ligt. Voor de verstokte marxist is het vloeken in de kerk, maar 'het kapitalisme', 'de bedrijven', 'de westerlingen' en 'het grootkapitaal' zijn geen van allen als schuldige te bestempelen, de wereld is niet zwart-wit. Bekijk dingen realistisch, en er komen vanzelf mogelijkheden om misstanden aan te pakken boven drijven.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Nou grote jongen, praat jij het maar goed dan, maar laat mij erbuiten. Laatst gewijzigd op 22-02-2007 om 23:57. |
![]() |
||
Citaat:
Dat is nou een partner waar je gedwongen bent om zaken mee te doen.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Uiteraard zijn er misstanden. Maar wat is het alternatief? Het terugtrekken van de Westerse bedrijven? Tja, dan worden de plaatselijke arbeiders veel werkgelegenheid ontnomen en vallen zij terug op de plaatselijke ondernemers die dezelfde of slechtere arbeidsvoorwaarden hanteren. Het is eenvoudig te zeggen dat de Westerse bedrijven een 'normaal' loon moeten gaan betalen. Maar of het ontwikkelingsland daarmee op de lange termijn geholpen is, valt te betwijfelen. De plaatselijke ondernemingen kunnen namelijk uit de markt worden geprijst. Wanneer de Westerse bedrijven het land verlaten, heeft de plaatselijke bevolking nog minder dan zij aanvankelijk had. Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
De 'discussie' is afgelopen, PGWR. Mijn standpunt moge duidelijk zijn: ik heb de feiten, jij hebt de oogkleppen, plus dat je steeds probeert mijn onderbouwing te ontwijken. Een dicussie met iemand die zo out of touch is met de praktijk en de realiteit is onwerkbaar. Je hebt zowel feitelijk als ethisch ongelijk en je weet het. Enjoy en veel succes in je carriére met het 'bord voor je kop van de zakenman' ('daar wordt-ie alleen maar slechter van').
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Zonder uitbuiting geen kapitalisme. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Sterker nog: het ís zo. Het is waar kapitalisme op gestoeld is: je kan alleen zelf rijk worden door een ander die rijkdom te ontzeggen. Daarom bestaat 'eerlijk delen' ook niet in het kapitalistische systeem. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Het is lekker simplistisch en volledig vanuit de structuur geredeneerd om te zeggen dat alleen de westerse bedrijven en daarmee impliciet 'het grootkapitaal' verantwoordelijk zijn voor misstanden, maar daarmee wordt toch voorbij gegaan aan een tig aantal factoren. De eerste zijnde natuurlijk de overheid ter plaatste, die mee moet werken om slechte omstandigheden te laten bestaan. Dan zijn er de actie van mensen zelf, vakbonden e.d. kunnen wel degelijk bestaan. In India deden ze een poging de kledingindustrie aan de kaak te stellen, waarin ze helaas recent een juridische nederlaag leden, maar het is wel een machtsfactor. Net zo voor de uitspraak dat kapitalisme alleen draait om uitbuiting. Met zo'n waardeoordeel dat alles om een ding draait en inherent slecht is heb je direct een aantal wegen afgesloten die essentieel zijn om tot een goed beeld te komen. Wat bijvoorbeeld te denken als 'uitbuiting' voor alle partijen een positief effect heeft? Het komt vaak genoeg voor, maar niet in de marxistische wereld. Als onderzoeksmethode en uitgangspunt heeft marxisme simpelweg afgedaan, verouderd, uit de tijd, een relikwie van het tijdperk dat er nog geen complexe problemen bestonden. Je kunt zaken uiteraard structuralistisch benaderen wanneer dat zin heeft, maar let vooral op deze laatste woorden 'wanneer dat zin heeft'. Dat is iets waar je realistisch over moet zijn.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Ontwikkelingssamenwerking en bezuinigingen. fkuipers | 17 | 27-04-2012 19:32 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Over kledingarbeiders lianneboon | 68 | 12-01-2010 21:32 | |
Verhalen & Gedichten |
Dichtwedstrijden deel 2 Verwijderd | 500 | 08-05-2007 15:49 | |
Verhalen & Gedichten |
Schrijfwedstrijd tm 30 november! Interest | 10 | 15-11-2006 22:44 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Woorden schrappen uit een tekst Verwijderd | 2 | 16-09-2002 20:19 |