Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2007, 16:43
JK-Royale
JK-Royale is offline
Mijn vriendin (15) is zaterdag teruggekomen van haar 2 weken durende vakantie naar oostenrijk, en ze is daar gigantisch veel afgevallen. Ze is nooit echt dik geweest (maat 34) maar ik kan nu al haar ribben zonder moeite zien door een shirt heen, en haar broeken zakken allemaal af. we zijn goede vriendinnen, en ik wilde er dus gewoon met haar over praten. ik begon heel voorzichtig, en toen ze zei dat ze met haar 1,70 nu 46 woog, en probeerde de 40 te raken schrok ik toch wel even. Ik praatte toen verder met haar, maar ze werd echt boos. Ze schopte me bijna de deur uit, en ik mocht niet meer bij haar in de buurt zijn...

Moet ik haar maar gewoon laten....?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 16:50
ekki
ekki is offline
Misschien wat subtieler aanpakken? Als je je echt zorgen maakt zou ik het niet laten. Dat ze boos wordt laat wmb wel zien dat ze zelf ook wel weet dat ze niet goed bezig is.
Oud 06-03-2007, 16:56
Vitamintje
Vitamintje is offline
Ik weet uit ervaring dat je waarschijnlijk niet tot haar zult kunnen doordringen. Je vriendin wil op dit moment waarschijnlijk koste wat kost afvallen en niemand zal haar tegenhouden. Ik raad je aan om het tegen haar ouders te vertellen zodat zij kunnen zorgen dat je vriendin de juiste hulp krijgt. Je vriendin zal waarschijnlijk eerst heel kwaad op je zijn maar uiteindelijk zal ze wel inzien dat je echt het beste voor haar wilt.
Sterkte voor jullie allebei

xxx Tess
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 17:39
vosje16
vosje16 is offline
Idd, aan haar ouders vertellen.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 17:50
Verwijderd
Citaat:
vosje16 schreef op 06-03-2007 @ 18:39 :
Idd, aan haar ouders vertellen.
Voor een meisje van 15 vind ik dat inderdaad geen slecht idee.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 18:09
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
Nala schreef op 06-03-2007 @ 18:50 :
Voor een meisje van 15 vind ik dat inderdaad geen slecht idee.
Bij mij in huis woont een meisje van 22 wat anorexia kreeg. Dr ouders wisten het op zich wel maar daar was ze niet zo vaak. Een huisgenoot heeft toen ook haar vader gebeld, en toen pas werd er actie ondernomen. Iemand die geestelijk in de war is kan het vaak niet zelf oplossen, dus ouders lijken me later ook niet (per se) een slecht idee
Oud 06-03-2007, 19:25
dallie
dallie is offline
Als ze echt anorexia heeft neemt ze toch niks van je aan.
Oud 06-03-2007, 19:29
Swlabr
Swlabr is offline
Ben je nou een man of een vrouw?
Oud 06-03-2007, 19:42
Verwijderd
Citaat:
luchtballon schreef op 06-03-2007 @ 19:09 :
Bij mij in huis woont een meisje van 22 wat anorexia kreeg. Dr ouders wisten het op zich wel maar daar was ze niet zo vaak. Een huisgenoot heeft toen ook haar vader gebeld, en toen pas werd er actie ondernomen. Iemand die geestelijk in de war is kan het vaak niet zelf oplossen, dus ouders lijken me later ook niet (per se) een slecht idee

Ik bedoelde ook niet dat je op latere leeftijd je dat niet meer zou moeten doen Maar toen ik die leeftijd zag dacht ik wel meteen: 'Ze is nog minderjarig, dus die ouders kunnen wel degelijk een verschil maken.' Zo zeg maar
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 19:48
Mara
Mara is offline
Inderdaad, vertel het de ouders.

Verder zal je waarschijnlijk niet tot haar doordringen, maar je kan het allicht proberen. Probeer haar te wijzen op de mogelijk gevolgen zoals onvruchtbaarheid. Ja, dat is wel als je echt langere tijd flink ondergewicht hebt, maar haar laten schrikken kan in dit geval geen kwaad
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 20:09
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 06-03-2007 @ 20:48 :
Inderdaad, vertel het de ouders.

Verder zal je waarschijnlijk niet tot haar doordringen, maar je kan het allicht proberen. Probeer haar te wijzen op de mogelijk gevolgen zoals onvruchtbaarheid. Ja, dat is wel als je echt langere tijd flink ondergewicht hebt, maar haar laten schrikken kan in dit geval geen kwaad
en hersenen die krimpen (onomkeerbaar)
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 20:59
da leentjuh
da leentjuh is offline
Als die ouders niks zien uit zichzelf vraag ik me af wat ze voor relatie met dr ouders heeft.

Maar goed, het vertellen is op zich al wel wat. Alleen kunnen die ouders haar ook niet echt dwingen fatsoenlijk te eten, ze moet wel zelf willen/kunnen.
Oud 06-03-2007, 21:26
Gerard316
Gerard316 is offline
1.70 mag je heus wel 60 wegen hoor
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 21:55
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Gerard316 schreef op 06-03-2007 @ 22:26 :
1.70 mag je heus wel 60 wegen hoor

ze weegt 46 kilo
Oud 06-03-2007, 22:06
Verwijderd
Tegen d'r ouders zeggen en aangeven dat haar gewicht ongezond laag is en ze niet van plan is op te houden met afvallen. Dit kan eigenlijk alleen maar een eetstoornis zijn, en daar kan ze maar beter niet te lang zonder hulp mee rondlopen.

40 kg op 1,70, jezus, met 50 kg ben je al te dun
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 23:55
Bloem
Bloem is offline
Als je niet naar haar ouders wilt zou je ook een vertrouwenspersoon op school aan kunnen spreken, mits jullie op dezelfde school zitten. Zij kan dan misschien een gesprek aangaan met je vriendin.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 06:56
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 06-03-2007 @ 21:59 :
Als die ouders niks zien uit zichzelf vraag ik me af wat ze voor relatie met dr ouders heeft.

Maar goed, het vertellen is op zich al wel wat. Alleen kunnen die ouders haar ook niet echt dwingen fatsoenlijk te eten, ze moet wel zelf willen/kunnen.
Dat kan je niet zo zeggen. Mijn ouders hadden niets door tot ik een bmi van 18 had ofzo (daarvoor 22). Ze zagen wel dat ik afgevallen was maar geloofde wel dat ik een bmi van 20 had. Toen ik daarna nog een beetje afviel hadden mijn ouders iets door. Maar ik loog en dronk liters water en deed andere gekke dingen om mn gewicht tijdens wegen hoger te laten lijken. Toen ik echt veel afviel en verschillende mensen mijn ouders gebeld hadden geloofde ze me niet meer natuurlijk, maar dat heeft een tijd geduurd en ik heb een hele goede band met mij ouders.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 12:37
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 07-03-2007 @ 07:56 :
Dat kan je niet zo zeggen. Mijn ouders hadden niets door tot ik een bmi van 18 had ofzo (daarvoor 22). Ze zagen wel dat ik afgevallen was maar geloofde wel dat ik een bmi van 20 had. Toen ik daarna nog een beetje afviel hadden mijn ouders iets door. Maar ik loog en dronk liters water en deed andere gekke dingen om mn gewicht tijdens wegen hoger te laten lijken. Toen ik echt veel afviel en verschillende mensen mijn ouders gebeld hadden geloofde ze me niet meer natuurlijk, maar dat heeft een tijd geduurd en ik heb een hele goede band met mij ouders.
Ja oke, ik heb ze ook vrij lang voor de gek gehouden (nog steeds wel af en toe ) Maar als je de ribben door een shirt heen ziet lijkt me dat die ouders dat ook niet missen..
Oud 07-03-2007, 12:42
Mahonie
Mahonie is offline
Citaat:
Morgan schreef op 06-03-2007 @ 23:06 :
40 kg op 1,70, jezus, met 50 kg ben je al te dun
Nou volgens de BMI-meter voor een 15jarige, is 46kg voor 1.70 m nog in orde. En misschien moet ze het 'vet' van een volwassen vrouw nog krijgen, en gaat ze automatisch bijkomen de komende tijd.
Ze zit nu wel op het randje, haar gewicht mag niet dalen. Ze mag dus absoluut die 40 kg niet bereiken, want dat is wel héél ongezond. Probeer haar dat te laten inzien. En ga idd zeker met haar ouders praten. Die weten er hoogstwaarschijnlijk niets van af dat ze wil afvallen en denken dat ze gewoon een slanke dochter hebben.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 13:25
Verwijderd
Ja, ouders lijkt me verstandig, maar ga er niet 100% vanuit dat ze mee willen werken. Een vriendin van mij heeft jarenlang anorexia gehad(en nog steeds), haar ouders wisten ervan, maar weigerde haar hulp te bieden en bij haar bij de ggz laten praten, omdat ze het een belachelijke ziekte vonden en de oorzaken niet aan wilden pakken.
Ik bedoel dus dat wanneer je het aan de ouders verteld ze niet automatisch mee werken of geloven wat je zegt.
Je kunt misschien ook bij haar op school iemand zoeken, vertrouwenspersoon oid, en samen kijken wat de beste manier is om dit aan te pakken.
Succes
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 16:20
JK-Royale
JK-Royale is offline
Tegen haar ouders vertellen...
zit ik daar aan de telefoon.
"Hallo, met Joanne. Volgens mij is Lisa nogal dun geworden, klopt dat?"
Ik zie het niet echt voor me..
Vandaag in de klas negeerde ze me zo ongeveer, en ik heb nog maar niets gezegd. ik laat het eerst wel even rusten..
Morgen heb ik gym, mischien dat het in de kleedkamer ook andere mensen heel duidelijk gaat opvallen..
Eigenlijk hoop ik er op dat mijn gymdocent een opmerking maakt, hij doet dat namelijk soms (erg voorzichtig) over iemand die heel dik of dun is...
Mjaa, ik wacht het wel even af wat er morgen gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 17:22
Gerard316
Gerard316 is offline
Citaat:
Martine1986 schreef op 06-03-2007 @ 22:55 :
ze weegt 46 kilo
DHU!
Vandaar dat ik zei dat ze best 60 mag wegen..
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 18:23
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
JK-Royale schreef op 07-03-2007 @ 17:20 :
*knip*
Ik zou inderdaad proberen om naar een leerlingbegeleider of vertrouwenspersoon toe te stappen. Ik weet niet hoe goed je op dit moment nog met je vriendin kunt praten, is ze erg in zichzelf gekeerd? Toen ik dertien, veertien was zat ik ook een tijdje niet zo lekker in mijn vel, en op een gegeven moment zijn mijn twee beste vriendinnetjes toen aan het einde van een les naar de leraar toegestapt. Die leraar was ook onze leerlingbegeleider en ik heb uiteindelijk een paar gesprekken met hem gehad. En dat hielp behoorlijk, ook al "wilde ik liever niet". Als je vriendinnetje echt anorexia heeft, of anorectische gedachten alleen al, is dat niet iets waar ze zomaar zonder hulp van buitenaf vanaf komt, denk ik. Vertel het iig aan iemand. ^^ En heb je misschien al iets aan je eigen ouders verteld? Die van mij weten vaak erg goed wat ik moet doen als ik het zélf niet weet, misschien dat het helpt.

Oh en je bent een meisje toch? Verander dan even in je profiel je geslacht.
Oud 07-03-2007, 19:32
Verwijderd
Jezus das echt veel te weinig! Praat er idd over met haar ouders en probeer haar anders mee te sleuren naar een huisarts ofzo.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 21:40
Verwijderd
en als je niet naar haar ouders wilt stappen kun je misschien naar de vertrouwenspersoon op school gaan. die heeft ook toegang tot hulp en kan ook de ouders eventueel inlichten, zodat jij niet degene ben die "geklikt" heeft
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 07:12
Verwijderd
Citaat:
Gerard316 schreef op 07-03-2007 @ 18:22 :
DHU!
Vandaar dat ik zei dat ze best 60 mag wegen..
het kwam nogal over alsof je zei: "ja so what dat ze zestig weegt, da's toch best gezond?" à la 'ik heb niet goed gelezen en ben er heilig van overtuigd dat er 60kg staat'

daarvoor moet je nog niet 'dhu' gaan roepen, want iederéén dacht dat je het zo bedoelde
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 14:52
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 07-03-2007 @ 22:40 :
en als je niet naar haar ouders wilt stappen kun je misschien naar de vertrouwenspersoon op school gaan. die heeft ook toegang tot hulp en kan ook de ouders eventueel inlichten, zodat jij niet degene ben die "geklikt" heeft
dat lijkt me ook een optie. jij hoeft niet per definitie de verantwoordelijkheid te dragen voor haar problemen. je moet alleen de verantwoordelijkheid nemen íets (voor haar) te doen. haar in goede handen geven of andere mensen waarschuwen is dan oke. en om haar heen blijven staan. mensen laten gaan is het tegenovergestelde van wat vrienden moeten doen. no matter what. succes en sterkte ermee.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 18:16
JK-Royale
JK-Royale is offline
Ik denk dat ik idd maar op school eens een vertrouwenspersoon ga opzoeken, ik weet dat we ze hebben, maar ik moet nog ff zoeken.. (lukt wel)
Vandaag in de kleedkamer was Lisa schijnbaar nogal vol van zichzelf.. Toen ze haar trui had uitgetrokken liep ze eerst nog 3 rondjes door de kleedkamer heen, ging zichzelf toen staan bewonderen, en trok langzaam haar shirtje aan..
Iedereen keek wel een beetje maar niemand zij iets,
ik schrok trouwens best wel een beetje van haar buik, die was echt zo ongeveer ingevallen, en haar heupbotten staken echt zo vooruit... Lelijk..
Maarja, ik ga morgen eens kijken naar die vertrouwenspersoon
Met citaat reageren
Oud 08-03-2007, 23:15
Verwijderd
succes! ik hoop dat het helpt...
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 16:30
Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
Mahonie schreef op 07-03-2007 @ 13:42 :
Nou volgens de BMI-meter voor een 15jarige, is 46kg voor 1.70 m nog in orde. En misschien moet ze het 'vet' van een volwassen vrouw nog krijgen, en gaat ze automatisch bijkomen de komende tijd.
Ze zit nu wel op het randje, haar gewicht mag niet dalen. Ze mag dus absoluut die 40 kg niet bereiken, want dat is wel héél ongezond. Probeer haar dat te laten inzien. En ga idd zeker met haar ouders praten. Die weten er hoogstwaarschijnlijk niets van af dat ze wil afvallen en denken dat ze gewoon een slanke dochter hebben.
BMI geldt niet voor mensen onder de 18 jaar. Als je kijkt naar groeicurves (zoals deze: http://www.vub.ac.be/groeicurven/groeicurven.html, weliswaar belgie, 2004 maar dat maakt weinig uit) zit ze met haar lengte rond de p80 en gewicht op p10. Die verhouding geeft al aan dat daar iets niet goed is natuurlijk. En zou je het BMI wel uitrekenen kom je op iets van 16 dus dat is hoe dan ook te laag.
Oud 09-03-2007, 17:09
Bloem
Bloem is offline
Er is een speciale kinderBMI en die grenzen liggen veel ruimer, doordat ze nog zo jong is zou het ook een 'gewone' groeispurt geweest kunnen zijn waarbij ze wel in de lengte, maar niet in de breedte is gegroeid. Haar lengte en gewicht ansich zijn dan ook niet zorgwekkend, haar gedachtes omtrent afvallen zijn dat mogelijk wel.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 13:55
Anki
Anki is offline
Citaat:
Ze is nooit echt dik geweest (maat 34)
'Nooit echt dik'? Ik heb dat ook, maar ben ik niet echt dik.. Of is dat gewoon normaal?
Oud 10-03-2007, 13:56
Verwijderd
Citaat:
Anki schreef op 10-03-2007 @ 14:55 :
'Nooit echt dik'? Ik heb dat ook, maar ben ik niet echt dik.. Of is dat gewoon normaal?
in snap je punt niet, zij noemt maat 34 'nooit echt dik' en jij noemt maat 34 'niet echt dik', wat is het verschil? maat 34 is dun, en dus inderdaad niet echt dik. 'niet echt dik' is niet hetzelfde als 'wel een beetje dik'.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 14:53
Mahonie
Mahonie is offline
Citaat:
Silverchoice schreef op 09-03-2007 @ 17:30 :
BMI geldt niet voor mensen onder de 18 jaar. Als je kijkt naar groeicurves (zoals deze: http://www.vub.ac.be/groeicurven/groeicurven.html, weliswaar belgie, 2004 maar dat maakt weinig uit) zit ze met haar lengte rond de p80 en gewicht op p10. Die verhouding geeft al aan dat daar iets niet goed is natuurlijk. En zou je het BMI wel uitrekenen kom je op iets van 16 dus dat is hoe dan ook te laag.
ja BMI geldt idd pas vanaf 18 jaar, daarom had ik een BMI-meter gebruikt die anders is dan de gewone, en rekening houdt met de 15jarige leeftijd...en die zei dat ze nog net gezond was.
Citaat:
Bloem schreef op 09-03-2007 @ 18:09 :
Er is een speciale kinderBMI en die grenzen liggen veel ruimer, doordat ze nog zo jong is zou het ook een 'gewone' groeispurt geweest kunnen zijn waarbij ze wel in de lengte, maar niet in de breedte is gegroeid. Haar lengte en gewicht ansich zijn dan ook niet zorgwekkend, haar gedachtes omtrent afvallen zijn dat mogelijk wel.
Jep dat is wat ik ook bedoelde
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 18:21
Calyx
Calyx is offline
Is er al wat gebeurt in de tussen tijd?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 16:30
JK-Royale
JK-Royale is offline
Ja, er is weer wat nieuws,
ik ben gisteren na schooltijd naar "Mevrouw Hordijk" geweest,
en heb het gewoon een beetje verteld. en dat ik niet wilde dat ze er frontaal op af zou stappen, want dan zou het teveel lijken dat ik het gezegd heb (heb ik ook wel, maar ik heb liever dat zíj dat niet weet)
Ik heb er verder niks meer over gehoord, en ik wacht het dus maar even af. Op school heb ik haar trouwens al 2 dagen NIKS zien eten.. Ik hoop dat ze het thuis inhaalt, maar eigenlijk weet ik dat dat valse hoop is...
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 16:34
Nebel
Nebel is offline
Heel goed en sterk van je dat je naar die lerares bent gegaan !
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 17:20
Verwijderd
Citaat:
Sassiefje schreef op 13-03-2007 @ 17:34 :
Heel goed en sterk van je dat je naar die lerares bent gegaan !
idd
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 19:14
ekki
ekki is offline
Offtopic:
Citaat:
JK-Royale schreef op 13-03-2007 @ 17:30 :
ik ben gisteren na schooltijd naar "Mevrouw Hordijk" geweest,
Docent Engels? In 't Gooi?
Oud 14-03-2007, 18:30
JK-Royale
JK-Royale is offline
Citaat:
ekki schreef op 13-03-2007 @ 20:14 :
Offtopic:

Docent Engels? In 't Gooi?
Nee, sorry
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 08:14
Missy
Missy is offline
Ik wou alleen even zeggen: dat het heel goed is dat je naar de lerares bent gegaan!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 10:43
G.T.C.
G.T.C. is offline
Nou maak je borst maar nat. Mijn zusje zit nu net in het hele hulp circuit, maar het heeft wel héél lang geduurd voordat ze eindelijk deze hulp kreeg.
Oud 15-03-2007, 13:11
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 15-03-2007 @ 11:43 :
Nou maak je borst maar nat. Mijn zusje zit nu net in het hele hulp circuit, maar het heeft wel héél lang geduurd voordat ze eindelijk deze hulp kreeg.
Het duurt meestal wel lang ja.. Maar daarom is het goed dat je er eerder bij bent dat dat het zo ernstig is dat ze niks meer kan.
Oud 15-03-2007, 13:21
Lorelei
Lorelei is offline
Goed zo
Oud 15-03-2007, 16:48
JK-Royale
JK-Royale is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 15-03-2007 @ 11:43 :
Wat is er precies met jouw zusje aan de hand?
Mag ik zo onbeleefd zijn dat te vragen? (A)
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 18:28
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
JK-Royale schreef op 15-03-2007 @ 17:48 :
Wat is er precies met jouw zusje aan de hand?
Mag ik zo onbeleefd zijn dat te vragen? (A)
Uiteraard mag je daar naar vragen, en je krijgt er nog antwoord op ook.

Sinds september - oktober is mijn zusje echt nauwelijks meer wat gaan eten. Toen is het ons in ieder geval pas echt opgevallen. Misschien dat zij daarvoor al steeds verder aan het minderen was.

Wij denken dat het al ver daarvoor begonnen is toen ze in mei wilde stoppen met chocola eten. De reden hiervoor was dat hier veel suiker in zit en omdat ze zoveel puisten kreeg. Opzich geen reden om achterdochtig te raken natuurlijk...
Wij denken wel dat dit de aanleiding heeft gegeven tot het machtsgevoel waarbij ze zichzelf heeft bewezen dat ze bepaald eten kan laten staan.

Later is hier bijgekomen dat ze geen vlees meer wilde eten, omdat ze vegetariër wilde worden. Hier zijn mijn ouders echter niet mee akkoord gegaan en ze heeft dan ook altijd verplicht een minimum aan vlees moeten eten. (vleesvervangers wilde ze niet, want die luste ze zogenaamd niet)

Sinds oktober is het echt heel hard gegaan en at ze bijna niks meer. Vreemd genoeg at ze 's ochtends wel een hele tostie, maar van vriendinnen hoorde wij dat 's middags totaal niks meer at. 'S avonds deed ze bijvoorbeeld slecht 1/8ste aardappel en 4 boontjes eten. Het vlees moest altijd eerst 10 minuten in de magnetron. Hierdoor raakte het volledig uitgedroogd en heel klein, maar zelfs daarvan nam ze vaak slechts 1 klein hapje.

Het vervelende is dat ze rond die periode ook volledig is gestopt te communiceren met mijn ouders. Ze zegt werkelijk 0,0 tegen mijn ouders. Vaak barste ze wel opeens in huilen uit aan tafel. Wanneer wij vroegen of we haar ergens mee konden helpen zei ze niks en ging ze alleen maar harder huilen.

Ze zit duidelijk met een probleem, maar zolang ze er niet over wil praten kan niemand haar helpen. Mijn moeder is uiteraard op zoek gegaan naar hulp, maar is door diverse instantie's doorgestuurd zonder resultaat. De meest vreemde reactie kreeg ze nog wel van Jeugdzorg. Hier zeiden ze alleen mensen van 18 jaar en ouder te behandelen voor anorexia. Ze waren eventueel wel bereid om hulp te bieden bij de ouder - dochter relatie. Uiteindelijk is zelfs daar niks van terecht gekomen.

Anderhalve week geleden heeft onze huisarts een check gedaan of mijn zusje nog wel een beetje in orde was. Hij had haar een week daarvoor gewogen en kwam nu tot de ontdekking dat ze 4 kilo was afgevallen in die ene week. Daar was hij toch wel erg van geschrokken en heeft ons in contact gebracht met een gespecialiseerde kinderarts. Die kinderarts had weer de middelen om mijn zusje direct te plaatsen in het ziekenhuis.

Inmiddels is mijn zusje iets meer dan een week in het ziekenhuis. Eerst heeft ze een paar dagen observatie gehad, maar ook in het ziekenhuis heeft ze niks gegeten. Ze hadden gehoopt dat nu ze even bij de thuissituatie weg was misschien ging eten. Vandaag heeft ze een sonde gekregen om voeding binnen te krijgen. Haar hartslag schijnt véél te laag te zijn en bovendien is haar schildklier al aangetast.

Komende dinsdag heeft het multidisciplinair-team wat haar behandeld opnieuw overleg en waarschijnlijk moet ze dan naar een speciale kliniek in leidschendam, rotterdam of groningen. In het ziekenhuis waar ze nu ligt kunnen ze haar in principe lichamelijk wel beter maken. Het probleem is echter dat zijzelf niet wil erkennen dat ze een probleem heeft. Bovendien heeft ze ook duidelijk een probleem met mijn ouders, met name met mijn moeder.

Of ze een eetprobleem heeft gekregen omdat ze iets tegen mijn ouders heeft, of dat ze gewoon is doorgeslagen is het afvallen, of misschien nog wel iets anders, dat weten we natuurlijk niet. Dat is juist wat boven water moet komen. Althans, iemand moet haar mentaal breken zodat ze aan het herstel proces kan beginnen.

Wellicht een belangrijk detail is dat mijn zusje geadopteerd is. Het zou dus eventueel ook nog kunnen dat ze problemen heeft met haar afkomst en met de adoptie. Echter zijn de problemen tussen mijn ouders en mijn zusje pas echt begonnen toen ze al sterk bezig was met afvallen.

Dat is in het kort het verhaal van mijn zusje...
Ik hoop dus echt dat jullie er goed de vaart in kunnen zetten om haar snel hulp te bieden!

Laatst gewijzigd op 15-03-2007 om 18:33.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2007, 15:46
JK-Royale
JK-Royale is offline
Oei, vreselijk..
Ik hoop dat er inderdaad snel iets bij Lisa gaat gebeuren, want ik zie haar gewoon met de dag afvallen..
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 18:05
JK-Royale
JK-Royale is offline
Ik weet niet of het iemand hier nog iets interesseert, maar ik denk ik geef nog even een melding.
Lisa zei vandaag weer iets tegen me. Het was met een woedend gezicht, maar ze zei iets: "Je dacht dat het me niet zou lukken, maar nog 1 kilo en dan heb ik het toch gered!"
Ik wil eigenlijk wel vrienden blijven, en ik heb dus geprobeerd aardig te reageren. achteraf gezien heb ik volgens mij een fout gemaakt toen ik reageerde met: "Zo, dat lukt wel goed bij jou. het gaat goed meid!" Ze praat nu weer tegen me, maar volgens mij heb ik nu de indruk gewekt dat ik het ook goed vindt.. Njaa, ik ben al lang blij dat we weer praten eigenlijk..
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 18:26
Mara
Mara is offline
Het is iig duidelijk dat ze erkenning nodig heeft. Erkenning voor dat ze dingen wel kan. Ze is hoogstwaarschijnlijk erg onzeker.

Probeer eens met haar te praten, gewoon rustig, zeg dat je je zegje wil doen en vraag of ze je niet wil onderbreken maar gewoon wil luisteren.
Zeg dat je je echt zorgen maakt, dat je hebt opgemerkt dat ze nu wel erg mager is. Zeg dat ze sterk is, dat ze zich kan zetten tot wat ze wil, maar dat ze dat op een positieve manier moet gebruiken. Vraag haar ook wát haar dwars zit, waarom ze dit wil, wat haar drijfveer is. Gewoon, rustig een gesprek voeren.

Er is een kans dat ze dit absoluut niet wil, maar probeer het eens. Laat merken dat je je echt veel zorgen maakt.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2007, 18:27
fractuur
fractuur is offline
Ik volg het verhaal wel hoor, en ik denk wel meer.

Misschien niet slim dat je die opmerking hebt gemaakt, maar je kan beter vriendinnen met haar blijven dan haar totaal afstoten. Dat brengt haar alleen maar in een groter isolement en dan is ze nog moeilijker te controleren.. Heb je al iets gehoord van de vertrouwensdocent?

Regels voor berichten