![]() |
||
Citaat:
Als waarheid voor jou een cruciaal criterium was dan kon je per definitie al geen religie met een godheid aanhangen, want voor goden ontbreekt vooralsnog elk bewijs.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En verder: Stel dat jij een beeld maakt, je geeft het helemaal vorm en vervolgens geef je het beeld een vorm van bewustzijn. Vind jij dan dat jij het recht hebt om met dat beeld te doen wat je wil? Vind je het dan normaal dood dat beeld aanbeden te worden? Wil je dan dat ie door het stof kruipt voor je omdat jij de grote schepper van zijn bestaan bent?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 10-04-2007 om 13:40. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 10-04-2007 om 14:38. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 10-04-2007 om 14:11. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Waarom sluit het geloof in Gods moraliteit als dé moraliteit het hebben van een geweten uit? Het lijkt me duidelijk dat ieder geestelijk gezond mens een vorm van moraliteit of geweten heeft, en het lijkt me ook duidelijk dat dit per mens, per cultuur en per tijd verschilt. Je houden aan wat jij denkt dat God wil is net zo goed moraliteit als geloven dat erfwraak rechtvaardig is of vinden dat alle mensen gelijk behandeld moeten worden. Hoezo heb je geen geweten als je je gelooft dat jij niemand mag doodmaken, en gelooft dat God dat wel mag als hij dat nodig acht? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wederom, dat beeld is een schepping binnen deze realiteit. In deze realiteit heb jij je eigen opvattingen. Jij kan niet oordelen over de realiteit waarin God zich bevindt. Laat staan God zelf. Jouw handelen is beperkt tot wat jou is opgelegd. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
We kunnen nooit iets anders bewijzen, daarom gaan we uit van een vergezochte basisaanname. Dezelfde manier van redeneren: Tenzij anders bewezen is pantypasta een roze andromorphische vliegende olifant, want ik weet niet zeker wat hij/zij/het wel is. Daarom doe ik geen basis aanname dat je een mens bent, en een van de twee geslachten, maar neem ik een totaal andere basisaanname die me toevallig grappig lijkt.
||
![]() |
Citaat:
Ik ben een klein gefrustreerd jongetje dat schreeuwt om aandacht. Zie maar wat je hiervan aanneemt. |
![]() |
||
Citaat:
(Trouwens, heeft ie geen andere naam? Ik vind het zo verwarrend dat een godheid de algemene naam voor goden moet inpikken als eigennaam)
||
![]() |
Citaat:
Je eerdere punt was dat omdat we niets over god kunnen weten kunnen we ook niets zeggen over god's morateit. Als je echt niets zinnigs over god kunt weten/zeggen omdat het god is kun je net zo goed ophouden met religie want dat is dan net zo onzinnig. Het is het een of het ander.
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Daarmee is ook alles dat ertoe doet geëlimineerd, en goden verwezen naar het rijk der fabelen. Tenzij je uiteraard een voorbeeld weet dat de toets der kritiek kan doorstaan. Ik geef alvast een lijst met 552 redenaties en variaties daarop die in ieder geval geen argument kunnen vormen.
Laatst gewijzigd op 10-04-2007 om 16:08. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 10-04-2007 om 18:11. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
1. Je mag doen met je creatie wat je wil 2. Je creatie leeft niet in dezelfde realiteit als jij 3. Je hebt geen morele verantwoordelijkheid ten opzichte van je creatie. En is daarom niet goed of slecht. 4. Dit betekend dat tegenovergesteld je wel een morale waarde aan je creatie kan geven, omdat het je creatie is. Die kan dus goed of slecht zijn. 5. Je creatie leeft niet in dezelfde realiteit en kan daarom alle eigenschappen aannemen die je daarvoor bedenkt en daarbij zal jouw creatie zich niet kunnen veroordelen, omdat hij/zij niet in dezelfde realiteit leeft. 6. The christelijke/islamitische god ('God' of 'Allah' bij naam), is een wezen uit een andere realiteit die eigenschappen heeft die passen bij de mensen die hem aanbidden. Deze eigenschappen zijn niet altijd hetzelfde, maar hangen af van de personen die hem aanbidden. Dit kan je bijvoorbeeld zien in de verschillende persoonlijkheden die een hoofdrol innemen in het Katholisme, Protestantisme en de Islam. 7. Daar volgt uit dat deze god zich gedraagd zoals jij net een creatie hebt omschreven. 8. Daarnaast voldoet de mens aan alle eisen om de Schepper van God/Allah te zijn. 9. Bovendien kunnen Wij deze god een morele waarde opleggen als Wij dat zo kiezen. 10. Wij zijn daarom zijn Schepper, en niet andersom. 11. Dit wordt volledig ondersteunt door de realiteit en is bovendien een betere verklaring voor de wereld dan de omgekeerde verklaring. 12. Ik ken deze god een morele waarde toe. Deze morele waarde wordt bij ons als Slecht omschreven. Hier heb ik al eerder redenen voor genoemd.
|||||||
![]() |
Citaat:
Trouwens is moraliteit relatief. Vanuit de menselijke moraliteit, als ook beschreven door Jesus, de zoon, de god, is de god van het OT immoreel bezig. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ten tweede, mensen die zelf nieuwe organismen scheppen, er is niets fictiefs aan. We weten gewoon dat het mogelijk is en afhankelijk van welke definitie je hanteert hebben we dat al gedaan. En over of god alles geschapen heeft, je hebt zelf al toegegeven dat je dat niet weet. Trouwens, ik dacht dat we geen oordelen mochten maken over god. Dat doe je hier wel. Je oordeelt dat god alles gemaakt heeft. Misschien wel fictief, maar de mens kan ook iets scheppen buiten de 'schepping' van god om. Dus misschien dat je de vraag alsnog even kunt beantwoorden, vanuit jouw menselijke moraliteit. Citaat:
Citaat:
Anyway, de meeste gelovingen vinden dat god de belichaming is voor moraliteit en dat alle goede daden voort komen uit god. Het goede is dus iets waar god een monopolie op heeft. Dit idee plus het OT is samen nog veel absurder. Dat je vind dat god gewoon een entiteit is die niet per se goed of slecht is is al een hele stap.
Laatst gewijzigd op 10-04-2007 om 18:47. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 10-04-2007 om 19:18. |
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
Citaat:
Of beweer je dat het best waarschijnlijk is dat god dit morele principe wel volgt maar wij als mensen dit niet kunnen inzien? Zo ja, dan accepteer je dus wel dat het een goed idee zou zijn voor god om dit principe te volgen. En zo ja, ben je aanwijzingen om te denken dat dit zo is? Citaat:
Citaat:
Lijkt me slim om wat kritischer en skeptischer te zijn en wat meer voorbehoudt te nemen. Citaat:
Ik probeer altijd het onbekende te doorgronden. Dit heeft bij slimmere mensen in het verleden veel resultaat opgeleverd. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoe weet je nu dat dit alles is en dat god dit 'gemaakt' heeft? En als dit al zo is, hoe dan? Hoe kon God iets maken uit niets? En hoe kwam god vanzelf in bestaan? Het lijkt me dat iets simpels ineens uit het niets kan komen. Maar het lijkt me niet dat god ineens uit het niets komt. Citaat:
Ik stel voor dat we vermijden dat we een schepsel maken dat dankzij ons daarna veel onnodig zal lijden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Huh, Satan is wel slecht? Maar over god kun je dat niet zeggen? Is Satan soms een mens? Volgens mij is satan een engel. Of kunnen wij mensen wel over engelen oordelen? Kunnen we dan over de daden van engelen in het OT oordelen? Bijvoorbeeld de engel die er voor zorgde dat de eerstgeborenen in Egypte dood gingen? Kunnen we daar iets over zeggen? Mogen we die (fictieve) massamoord wel afkeuren? Trouwens, laat ik de vraag dan nu maar eens anders stellen omdat je toch het concept 'god' als een duex ex machine gebruikt. Die mensen als beschreven in het OT. Zij vermoorden kinderen in de naam van god. Ze wisten niet of dit goed of slecht was. Is dat dan moreel van die mensen? Durf je wel wat te zeggen over de daden van mensen die denken dat ze iets doen uit de naam van god? Kun je niet zeggen dat iemand die een ander doodt en claimt dit te doen in de naam van god dit niet had moeten doen? Omdat je niet kunt controleren of het inderdaad in opdracht van god gedaan is en omdat je niet kunt controleren of gods opdracht moreel of immoreel is?
Laatst gewijzigd op 10-04-2007 om 19:45. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Naja, bij dat laatste heb ik zowiezo vraagtekens. Als een god al bestaat dan lijkt het me dat een god ongeveer vergelijkbaar is als de mens. Het is iets dat voort is gekomen dmv een evolutionair process. Alternatief is dat de oerknal een oorzaak heeft in een andere werkelijkheid. In die werkelijkheid is god gewoon net zoals de mens een entiteit die zich aan de natuurwetten daar moet houden. Zelfs als god de oerknal veroorzaakt heeft dan nog wil dat niet zeggen dat god ook de natuurwetten bepaald heeft. Hoe dat dan allemaal zou kunnen zitten weet ik ook niet. Maar als we dan speculeren laten we ons bazeren op dat we wel weten zodat dat was we zeggen niet net zoveel relevantie heeft als pure fictie. Zou god in ons universum ingrijpen dan is god zowiezo gelimiteerd door deze wetten. Er zijn immers geen uitzonderingen waargenomen. Citaat:
Vergeleken met god wel. Citaat:
Op dit moment heeft praten over 'voor de big bang' geen wetenshappelijke betekenis. Volgens de huidige wetenschaplijke inzichten bestond er nooit een 'voor de big bang'. Dat er gewoon zomaar een singulariteit is is veel waarschijnlijker dan dat er gewoon zomaar ineens een god. Als god bestaat is die complexer dan het universum. Er moet ooit iets uit niets gekomen zijn of er moet gewoon altijd al iets geweest zijn. Dat iets moet heel simpel geweest zijn. En daaruit zijn langzaam steeds complexere dingen ontstaan. Dit is in overeenkomst met observaties die we maken. Het idee dat het meest complexe dat mogelijk is er ineens gewoon was en dat dit dan al die simpelere dingen moest scheppen omdat die niet zomaar uit het niets kunnen ontstaan is vele malen absurder.
Laatst gewijzigd op 10-04-2007 om 20:02. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En religie kan veel meer zijn dan een pretentieuze poging om een hypothetische god te bevatten, maar ik betwijfel of ik de juiste persoon ben om dat uit te leggen/te laten zien en of jij het wel in zo'n mate wilt leren kennen. Zou er mee oppassen; voor je het weet word je steeds toleranter ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat bedoel je precies met 'de opstelling voor godheden'? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
We gissen niet wild naar alles dat we niet weten, maar waarom zou dat voor goden dan wel gelden. Maar jij lijkt meer aan te sturen op het definiëren van goden als invulling alles dat we nog niet weten?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ook het begrip de mensheid kan niet bestaan zonder dat er mensen zijn die over 'alle mensen' hebben nagedacht. Het begrip de mensheid is ook maar een concept die vaak niet geldig blijkt te zijn in de praktijk. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik begin gewoon iets agnostischer te worden en iets toleranter - vroeger vond ik religie per definitie stompzinnig, nu kan ik veel beter begrijpen wat voor rol het kan spelen en wat ik er zélf aan kan hebben. Bovendien, zoals ik al zei, gaat het om dingen die volgens mij buiten ons bevattingsvermogen gaan - wie weet wat er allemaal nog mogelijk is? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En ik vind religie niet het duistere zwarte kwaad. Ik vind het verontrustend in bijvoorbeeld de VS of het Midden-oosten, en dan vooral ook de invloed die mensen via het geloof op grote groepen hebben, maar religie kan ook veel goeds doen - en dan denk ik met name op een persoonlijk niveau. Maar goed, ik heb volgens mij al vaker gezegd dat ik denk dat als mensen niet in opperwezens geloofden, ze wel andere redenen verzonnen om elkaar de hersens in te timmeren. Mensen blijven toch altijd enorm uiteenlopende denkbeelden hebben en als het niet om geloof gaat, dan wel om cultuurverschillen of hebberigheid. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
geloof, hoop, liefde Gerlinda | 126 | 12-05-2009 06:32 | |
Jehova's getuigen indie-gurl | 348 | 10-04-2007 14:28 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
"Bin Laden offers Europe truce" Not for Sale | 108 | 21-04-2004 11:24 | |
De Draak vs God [Openbaring van vragen] Kazanka | 73 | 07-10-2003 11:44 | |
De Kantine |
[gouwe ouwe] wat staat er onder je ctrl+V ??? damaetas | 582 | 27-01-2003 18:11 |