![]() |
||
Citaat:
Trouwens, ik leerde laatst (bij Technollogy assesment geloof ik, dat heb jij vast ook gehad) dat Francis Bacon, empirist en heraut van het positivisme, de opkomst van de industrieele revolutie aanwees als de opkomst van het duizendjarige rijk. Dat is de periode van 1000 jaar die vooraf gaat aan de terugkomst van Christus, waarin de welvaart enorm is en de mens over de natuur zal regeren. Hiervan wordt gewag gemaakt in openbaringen, schijnt. Zijn toekomst dromen om de welvaart maar zo snel mogelijk te forceren, zodat Christus zo snel mogelijk terug zou komen, zijn een enorme inspiratie geweest voor de wetenschap, en vele wetenschaps instellingen, zoals de vereniging van ingenieurs van london oid, zijn er op gefundeerd.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat vak heb ik trouwens niet gehad. Zal nieuw zijn. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Natuurlijk omzeilt dus zelfs een empirist als Bacon zijn eigen filosofie om een godheid daar in te passen dus. Het vormt daarmee echter een heel slecht argument waarom god en wetenschap samen kunnen gaan. Als Bacon iets is, is het een voorbeeld van hoe religie wetenschap afremt, want zonder dat had hij geen uitzondering op zijn eigen theorie gemaakt door met iets ononderbouwds als Jezus in een empirische doctrine aan te komen zetten.
||
Citaat:
That being said, wil ik me aan een kanttekening wagen. Ten eerste komt er bij wetenschap, in ieder geval volgens mijn intuitie, meer kijken dan brute force rekenkracht. Religie het verwijt maken dat het haar schuld is dat Newton de differentiaalvergelijkingswiskunde niet heeft uitgevonden, en dat DAARom de wetenschap op dat punt in haar ontwikkeling vertraagd is, vind ik toch een beetje een problematische claim. Maar zelfs als religie de wetenschap vertraagd, dan wil ik nu de vraag stellen: is dat zo verschrikkelijk? De mens is nu eenmaal meer dan alleen een wetenschapper, de mensheid is er niet voor de wetenschap, en heeft meer aspecten om aandacht aan te besteden. Stel: wij ontwikkelen wiskunde rond het jaar duizend in arabië. Ondertussen ontwikkeld de maatschappij een moraal die zegt dat wiskunde sleht is, het werk van de duivel in dit geval. Welnu, als de mensheid gelooft dat zij verkeerd bezig is, dan stopt ze ermee, zou ik zeggen. Jammer voor de wetenschap, maar hoe vreselijk is dat verder voor arabië geweest? "Omdat religie de wetenschap vertraagd heeft, heeft het langer geduurd voordat de intensieve landbouw is uitgevonden, en daarom zijn er meer boeren van de honger gestorven" Zal je antwoord van dien strekking zijn? Is dat het? Ik ben zo vrij om deze extremisering van je mogelijke antwoord even te handhaven. Weet dan dat het poneren dat het "meer sterven van boeren" slecht zou zijn, al direct een spirituele claim is. Daarbij is het nog een gruwelijke vorm van achteraf praten ook. Je past op dit moment jouw ethische waarden toe op een tijd waar hele andere golden. Ik denk dat we vanuit onze kennis van vandaag de volgende alinea wel mogen stellen: Mensen streven niet slechts materiele kennis na, er zijn meer dingen waar ze waarde aan hechten. De mens is bijvoorbeeld ook al sinds het begin der tijden bezig met eten en, waar ik natuurlijk heen wil, iets van zingeving. Mogelijk is de vraag waar wij, "het leven," vandaan komen nog wel met wetenschap te beantwoorden (maar wat was er eigenlijk vóór de big bang, mensen?), maar de vraag naar HOE we moeten leven, gaat misschien toch wel aan de wetenschap voorbij? Kant schrijft wel eens "waarneming zonder verstand is blind, verstand zonder waarneming is leeg." Op het eerste gezicht denk ik dat je hetzelfde wel kunt zeggen van wetenschap en ethiek. Wetenschap is een mogelijke bron van kennis, religie is een mogelijke bron van ethiek. Aangzien kennis en ethiek beide enig belang hebben, mogen ook beide bronnen wel een plaats in het zonlicht. Dan natuurlijk het probleem dat religie af en toe meent een bron van kennis te zijn, en dat de wetenschap het daar dan weer niet mee eens is, of andersom. er is dan in ieder geval ruzie. het is een ruzie tussen twee onderdelen van een mens, maar geen van beide onderdelen kan volgens mij een evenwicht voor het geheel dicteren. Laat staan dat jouw verstand mag gaan dicteren waar iemand duizend jaar geleden zijn zekerheid vandaan had moeten halen. want daar gaat het om, zekerheid. Je kunt wel zeggen dat bijbelse kennis geen kennis is, en dat er niks van klopt, maar ergens is het niet aan de wetenschap om dat oordeel te vellen. Newton, een wetenschapper, had jou vierkant uitgelachen en uitgemaakt voor charlatan, het wetenschappelijke equivalent van een ketter, als jij hem had proberen wijs te maken dat we misschien wel eens uit quantumgolfjes konden bestaan, en dat buckyballs interferreren. Wetenschappelijke kennis is blijkbaar ook niet alles, en aangeleerd, net als moraal. ik hoop dat ik een beetje duidelijk kan maken wat ik bedoel? Begrijp me niet verkeerd. Ik studeer natuurkunde en hoop op een dag mijn bijdrage te leveren aan de wetenschap, maar boven alles hoop ik in zekere zin toch een "hoop om het juiste met mijn leven te doen." Er zijn problemen in de wereld, grote problemen waarvan ik denk dat wetenschappelijke weg uitkomst kan bieden, vragen rond duurzaamheid bijvoorbeeld. maar ook zijn er vragen waar ik in al mijn kennis moeite heb met het beantwoorden, zoals oorlog, abortus, allerlei mensenrechten. Op zo'n moment denk ik niet dat ik er verkeerd aan doe de meesters van het verleden mijn oor in ieder geval te lenen, net als wanneer ik enige aandacht aan Newtons erfenis besteed, wanneer ik overweeg of ik van een flat moet springen, ja of nee.
||
Citaat:
Het is ongeveer alsof ik gereformeerd zou zijn, onderzoek ga doen naar de jeudgzorg, en dan uit mijn conclusie schrap dat de tiranieke bijbelse opvoeding van gereformeerden zorgt voor veel leed en uit huis plaatsingen. Daarmee smijt je de hele waarheid overboord, dat kan je je, wetenschappelijk of niet, niet veroorloven.
||
Citaat:
Het is niet alsof de standaard religieuze persoon van tegenwoordig het bouwen van stevige huizen, het maken van syntethische kleding, het toepassen van de stoommachine of zelfs basic gezondheidszorg afkeurt ofzo, voor zover ik weet dan he. Overigens zou ik ook als wetenschapper liever niet teveel over oorlog beginnen, want we weten allemaal dat het juist oorlog is waarin de wetenschap geboost wordt, en dat wetenschap, op haar beurt, oorlogen vele en vele malen gruwelijker maakt. Het uitbannen van oorlog zal echt een spirituele queeste, een mindshift moeten zijn, niet het technologisch wegnemen van alle mogelijke redenen om te vechten, dat kun je zelf ook wel inzien. Je hoort mij niet zeggen dat dat via religie moet, religie is minstens zo hard misbruikt als technologie dat is, als het gaat om oorlog, maar nog steeds: een mindshift, geen technologische ontwikkeling.
||
Citaat:
Je kunt wel gaan klagen dat de mensheid is begonnen met natuurgodsdienst, maar eigenlijk meteen aan het experimenteren had moeten slaan, maar sorry, zo is het nu eenmaal niet gegaan. Dit gaat niet over een strijd tussen de wetenschap en religie. Dit gaat over een eeuwig voortdurende worsteling van de mens met de traditie waarin hij staat. Sinds de filosoof Hegel noemt men dat het historisch project van de mensheid. verder gaat je vergelijking niet op, en ik hoop dat je dat zelf ook wel inziet. Al deze oude wetenschappers die we steeds tot voorbeelden roepen, plaatste God op de grens van hun kennen. Ze bouwden aan hun eigenwaarheid, en toen de stenen op waren, konden ze niet anders dan dat hun werk aanvullen die anderen al bewezen hadden. Is dat zo vreemd? Het strookt trouwens helemaal met de wetenschappelijke methode. Als Einstein een nieuwe, moderne, verbeterde versie van een natuurwet opstelt, dan zorgt hij in ieder geval dat die wet in het limietgeval (zeg maar, "bij zeer lage, niet-lichtsnelheden") in overeenstemming is met de ruwere, primitievere wet die Newton voor hem al opstelde. Is het dan zo vreemd dat een Newton zijn wetten in de limiet laat uitkomen met een voor hem al lang en breed gefundeerde wet, namelijk God?
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Jamaar God heeft de wetenschap in het leven geroepen om de zieken te helpen Waarom zou hij iets in het leven roepen dat meer inspanning vergt en ook nog minder kans op genezing geeft (mocht hij bestaan en almachtig zijn, natuurlijk)? Dat maakt hem alleen dan maar tot een wreed mannetje. Waarom dan ook nog eens wetenschap, en niet bijvoorbeeld drie keer door een hoepel springen, ofzo.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() maargoed, offtopic, het moet wel blijven gaan over dingen die niet echt zijn.
|||
Citaat:
Ik zou toch net zo goed kunnen zeggen: het is goed dat een eventuele schepper de mens wetenschap heeft gegeven in plaats van achteraf al haar wensjes in te willigen via bidden, want zou het niet wreed zijn om een wezen (de mens) op de wereld te zetten dat vervolgens niet eens voor zichzelf kan zorgen? Citaat:
|||
Citaat:
En ik denk wel dat ik mijn normen kan toepassen op een religieuze constructie; ik denk namelijk dat iemand pas bewonderenswaardig is als hij aan bepaalde normen voldoet (The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal,genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully. genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully. -dawkins). Waarom zou iemand een god aanbidden (of überhaubt respecteren die zich zo gedraagt? Als iemand zich zo gedraagt, verdient zij alleen maar dat mensen zich op zo'n toon tegen haar uiten. Citaat:
|||
Citaat:
Ik gaf je een voorbeeld van hoe ik het juist een positieve draai kan geven dat God de mens enige mogelijkheid zou hebben gegeven om zichzelf staande te houden, in de vorm van wetenschap. God heeft volken uitgeroeid, en dat kun je etnische zuivering noemen, maar ALS je gelooft dat hij het hele zooitje ook gemaakt heeft, dat God gewoon BOVEN de mens staat, dan staat hij gewoon volledig in zijn recht. jij mag een legokasteel afbreken en sorteren wanneer je maar wil. Als die lego zelfbewust is of denk t zijn, dan is die daar niet vrolijk mee, uiteraard, maar lego is nu eenmaal gemaakt om te bouwen en weer uit elkaar te halen, de lego kan over lego-rechten zeuren wat ze wil, daar heeft de maker geen boodschap aan. Hoe kun je iemand die zelf bepaald hoe hij zijn lego bouwt, nu op grond daarvan uitmaken voor control freak? Stel je nou voor dat iemand gelooft dat er iets is wat boven hem staat, is het dan zo moeilijk om te zien dat zo iemand zijn normen niet op dat opperwezen kan toepassen, en is het dan zo moeilijk om diens impliciete waarheid "gods wegen zijn ondoorgrondelijk" in te zien? Die persoon heeft zich - volgens zichzelf - maar neer te legen bij het feit dat God het zo of zo geregeld heeft. Kijk, JIJ kan geen God accepteren die boven jou staat, en dat is je goed recht, en daarom krijg jij een soort beeld van een gelijk de die zich opwerpt als dictator, maar dat is simpelweg niet zoals de zaken er voor staan binnen de visie van de religie. Ik vraag je niet jezelf te bekeren ofzo, helemaal niet. Ik vraag je niet respect te hebben voor God. Ik vraag je om begrip te hebben voor mensen die dat respect wel hebben. inlevingsvermogen, daar gaat het om. Want echt, als je serieus blijft vasthouden aan het idee dat een christen ter plekke iemand laat doodbloeden, dan heb je een blinddoek op. Je kunt wel gaan zeggen dat er etnische zuiveringen in náám van God zijn gepleegd, maar dat is een fout van mensen, niet van die God, als hij al bestaat. Citaat:
Laatst gewijzigd op 07-05-2007 om 11:18. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder stel jij dat wetenschap oorlogen gruwelijker maakt. Is het werkelijk zo veel leuker om met een afgehakt been op een slagveld te liggen tussen de rottende lijken en na 2 dagen te creperen, dan om doorzeefd te worden door een mitrailleur, om maar eens wat te noemen? Oorlogen worden misschien grootschaliger door wetenschap, maar zeker niet gruwelijker. Vervolgens stel je dat het uitbannen van oorlog een "spirituele queeste" is. Nonsens. Het is de wetenschap die het mogelijk gemaakt heeft dat er het niveau van internationale samenwerking en economische verwevenheid bestaat, waardoor we inmiddels zo'n 60 jaar zonder oolog zitten in Nederland. Zonder de technologie voor snelle communicatie, handel en transport was dat echt onmogelijk. Tenslotte beweer je dat religie 'net zo veel' misbruikt wordt voor oorlog als technologie. Weer niet waar. Religie kan mensen mobiliseren voor oorlog, terwijl technologie dat toch echt niet kan. Als Bush en co. daadwerkelijk olie hadden gegeven als reden om Irak binnen te vallen, zouden ze dan voldoende steun gekregen hebben bij het volk? Nee, het mobiliseren van de religieuze extremisten was er voor nodig. |
![]() |
||
Citaat:
Wat het uitbannen van oorlog betreft: prima, techniek speelt ook een bemiddelende rol, maar investeren in techniek voor nog snellere communicatie en beter transport gaat ons nu niet meer dichter in de richting van vrede brengen. daarvoor is echt meer nodig, toch? Daarbij, techniek en communicatie hebben oorlog met het naburige dorp feitelijk slechts ingeruild voor oorlog met de naburige natie, zou ik zeggen, of is dat totaal onwaar?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Nou even terug naar wat ik in de eerste plaats wou zeggen; ik denk nog steeds dat dit een voorbeeld is van hoe de wetenschap gedurende wat wapenwedlopen vreselijk is doorgeschoten. De wetenschap had daar volgens bij best wat afgeremd, desnoods betutteld, mogen worden.
||
Citaat:
Verder, wat je samenvatting van het on-topic betreft, denk ik dat de gelovige gemeenschap de bedrijvers van de wetenschap ongeveer hetzelfde verwijt maakt, maar dan in de andere richting. Maar zij hebben het gewoon fout uiteraard.
||
Citaat:
Innovatie maakt weinig verschil wat dat betreft, het is de schaal waarop gemeenschappen mensen opereren die het aantal slachtoffers bepaald. Vroeger leefde men in dorpjes van 100-300 man en had je een enorme strijd als er 5 doden vielen. Nu leven we in naties van 10 miljoen+ mensen, die zich heel wat meer kunnen veroorloven in conflicten met andere gemeenschappen. Of er nu 100.000 doden vallen bij het afwerpen van 1 atoombom of bij 40 jaar strijd met stokken en stenen maakt verder geen groot verschil.
||
Citaat:
Laten we blij zijn dat oorlogen tegenwoordig korter duren, dat bespaart veel tijd, en dan kunnen we 20 jaar later in ieder geval nóg een oorlog doen. en 20 jaar daarop wéér een... Maar waarom is het nou zo erg als de de wetenschap afgeremd wordt? Duidelijk niet omdat er dan meer mensen creperen, want dat kunnen we ons tegenwoordig veroorloven.
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 07-05-2007 om 18:54. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Voor het over oorlog begon te gaan, zei ik tegen mephistofilis: Citaat:
dus nogmaals...
||
Citaat:
Dan zijn er naast deze twee, uiteraard Darwin en Galileo, ook nog mensen als Pasteur of Semmelweis, die zich beiden gehinderd zagen door religieuze doctrines.
Laatst gewijzigd op 07-05-2007 om 19:46. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Misschien moet je even kijken naar wat er precies gebeurde. De ene helft van het militaire bewind in Japan wilde al heel lang onvoorwaardelijk overgeven. De andere kant wilde wel overgeven maar onder bepaalde voorwaarden welke ze eerst af dachten te gaan dwingen door te laten zien hoe moeilijk het zou zijn het 'vaste land' van Japan binnen te vallen. Ik kan nog wel wat andere punten aangeven maar daar heb ik nu even geen zin in. Zoek het allemaal zelf maar eens na. Trouwens had de VS met hun geplande invasie ook atoomwapens gebruikt. En ze wilden hun eigen troepen na 48 uur al door die fall-out heen laten lopen. Van een conventionele invasie was dus al helemaal geen sprake. Het is wel waar dat het een vreselijk gevecht geweest zou zijn. Maar goed dat het nooit gebeurd is. Maar dat is niet te danken aan het gebruik van atoomwapens.
|||
Citaat:
Citaat:
Maar goed, het is inderdaad zo dat het christendom zich door de eeuwen heen bijvoorbeeld nogal verzet heeft tegen het, zoals zij het dachten, 'rommelen in het menselijk lichaam.' maar echt, dat was toch zeker niet ter kwader trouw, omdat ze bang waren voor hun eigen bestaan of contributie ofzo. Semmelweis werd trouwens nog veel harder door zijn collega's geneeskundigen tegengewerkt dan door de kerk. Jij laat het klinken alsof het christendom mensen zo snel mogelijk het graf in wil hebben. Ik durf nog wel te geloven dat dat niet het geval is. Wat ik wil aangeven is dat wetenschap niet absoluter is als levensovertuiging dan de een of andere religie. beide zijn verschillende kijken op dezelfde zaak, en die kijken mixen wel eens, op persoonlijk of op maatschappelijk niveau. Politiek is weer een andere kijk, en ook de politiek belemmert de wetenschap nog wel eens, zul je misschien wel met me eens zijn. De geschiedenis leert allang dat de mens in principe zichzelf een steeds sterkere positie weet te verwerven tegenover de natuur en de dood. Dat gaat nu eenmaal niet instant, en niet altijd via wetenschap. Er zijn meer wegen naar verbetering. Het christendom heeft bijvoorbeeld gezorgd voor stabiliteit in de periode van chaos, die ze de donkere eeuwen noemen, meen ik. Om die taak te kunnen vervullen, heeft het chrsitendom ook moeten vechten voor haar bestaansrecht (leeuwen in rome?), als de fakkel nu aan de wetenschap is, dan komt het vanzelf goed, zou ik zeggen. ![]()
||
Citaat:
Zonder Pasteur geen lang houdbaar voedsel. (en dus tienduizenden doden door voedselvergiftiging) Zonder ruimtevaart geen vooruitgang in kunststof, brandstof, allerlei zaken. (er zouden alleen al tientallen zeelieden gestorven zijn door schepen die zonder GPS op riffen lopen) Religie probeerde al deze vooruitgang direct dan wel indirect te onderdrukken omdat het niet binnen hun dogma paste. Daarmee zitten we ook aan de kern van de zaak, religie met macht of invloed is een bedreiging voor alles dat tegen het dogma in gaat. Terwijl wat tegen het dogma in gaat nu juist vaak verantwoordelijk is voor vooruitgang.
||
Citaat:
Galileo gaan bedanken voor het feit dat we vandaag plastic hadden, gaat me echt te ver. ook hij stond op de schouders van zijn reuzen, en uiteindelijk staan we allen op de schouders van een holbewoner die een ander de kop in slaat met een steen. (geen wonder dat die lui zo'n kromme rug hebben altijd) De kerk verzette zich dan ook tegen een wereldbeeld dat lijnrecht stond tegenover het hare. niet tegen de uitvinding van plastic, of wetenschap an sich. Galileo werd bijvoorbeeld, door de kerk, geen strobreed in de weg gelegd toen hij beredeneerde dat zwaardere voorwerpen niet sneller kunnen vallen dan lichtere. En als we geen ruimtevaart hadden gehad, dan hadden we het plastic wel uitgevonden tijdens onderzoek naar het stoken van olie, of op een andere manier. Dit is omdat de mens in de eerste plaats dingen gaat veranderen als hij niet tevreden is met de situatie. Daarom worden bommen uitgevonden in een oorlog die niet opschiet, het nut van handenwassen in een ziekenhuis waar veelmensen doodgaan, en een ronde aarde in een wereldbeeld dat niet strookt met visuele waarnemingen. Het tegenwerken van die verandering komt volgens mij dan ook allereerst voort uit het feit dat men, tot het verschijnen van het probleem, altijd heeft gedacht dat ze het bij het rechte eind had. Ik wil de kern van de zaak dan ook wat veralgemeniseren: alles met macht, iedere gevestigde orde, is een bedreiging voor alles wat tegen de visie van die macht ingaat. Neem de romeinen tegen de joden/christenen, neem het leninisme tegen democratie, neem de christenen tegen de wetenschap, neem de wetenschap tegen de christenen etc. etc. etc. En dat verzet tegen verandering, tja, dat lijkt me natuurlijk, en trouwens het doorzetten van de verandering ook.
Laatst gewijzigd op 07-05-2007 om 22:09. |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
ik zeg niet eens dat Jaweh bestaat, maar ALS hij bestaat, in de gedaante waarin het judeochristelijke geloof hem denkt, want daar hebbenw e het over, hoe KUN je dan zeggen dat die jaweh niet boven de mens staat? Wederom ga je je eigen kijk op het leven en verantwoordelijkheid voor leven toepassen op Jaweh. "Lego leeft niet zoals ik," zeg je. Jaweh zal zoiets zeggen als "leven is niet almatig zoals ik," en hup, je hebt een ongelijkheid, en Jaweh staat vrij te doen wat hij wil. Ik zeg iet dat het zo is, maar we hebben het hier over een van de fundamentele defenities van het christendom, namelijk dat de schepper de baas en kan doen wat hij wil. Dat er eens gast is die Jaweh heet en boven de mens staat, is niet ergens op gefundeert nee. Het is namelijk de eerste aanname van het christendom. de hele rest is daarop voortgebouwd. Je denkt niet eerst een god, en gaat daarna pas kijken of je aanneemt of hij boven ons staat ja of nee. De oorspong van de godsdienst ligt bij de gedachte dat er wat zou zijn dat boven ons staat. Die entiteit, die vervolgens gedacht wordt, en dus per defenitie boven ons staat, krijgt vervolgens de naam Jaweh/de verzamelnaam god. Dat is wat het christendom zegt: "er is iets dat boven ons staat en het laat zich God noemen." Niet "er is een God, en hij laat zich omnipotent noemen." Snap je wat ik probeer uit te leggen? Nietzsche vervangt de ene vage claim (God) door een minstens zo vage claim (de mens is een ongefixeerd dier). ALS Nietzsche gelijk heeft in zijn claims dat alles wat is slechts een fixatie is van krachten in de eeuwige strijd van 'wille zu macht,' dan is zijn hele theorie evenzogoed maar een fixatie,e n daarmee een contradictio interminis van jewelste. Je verschuilen achter Nietzsche, beste Jooste, is dan dus volgens je eigen defenities een prachtig voorbeeld van slavenmentaliteit. Ik ben blij dat je mensen respecteert als mens. Van mij hoef je hun ideeen zeker niet over te nemen, maar respecteer alsjeblieft wel wat iemand denkt, want dat wat iemand denkt, is tenslotte onderdeel van zijn/haar menszijn. Kijk, als jij niet gelooft in een god die boven de mensen staat, dan snap ik dat je jezelf ook nooit aan diens grillen zou onderwerpen. Maar als je weet dat iemand anders dat fundamentele puntje wel geloofd, heb dan begrip voor de acties die hij/zij daar aan verbind, en heb respect voor zo'n persoon, omdat deze ook alleen maar doet wat hem/haar het juiste lijkt. Wat Sodom en de hele reutemeteurt betreft: ALS God boven de mens staat, dan mag hij dat besluiten. En aangezien ik je probeer uit te leggen dat het 'boven de mens staan' impliciet in God gedefenieert is, heeft het weinig zin om hem voor terrorist uit te schelden.
||
Citaat:
wat is er dan precies tegenstrijdig in de aanname van een almachtig iets?
||
Citaat:
![]() Maar, ik lees het even terug. ik probeer Joostje net uit te leggen dat een van de essenties van het christendom is dat er een entiteit is die boven de mens staat. De almacht is een verwante, maar andere discussie. de god die boven de mens staat, we zijn geneigd dat almachtig te noemen, en dat is foutief, prima. Een wezen dat boven de mens, of boven de natuurwetten staat, wat dat betreft, echter, is voor zover ik weet nog steeds niet tegenstrijdig. Wat de almacht verderbetreft, het is flauw van mij, maar almacht is gewoon een stom woord dat we nooit uit hadden moeten vinden, ik ben het helemaal met je eens. Maar zeuren op zo'n tekortkoming van de taal vind ik ook een beetje flauw, om niet te zeggen academisch geneuzel. Als we nou voortaan in plaats van almacht zeggen "machtig genoeg" of "het machtigst," dan valt het hele probleem weg. God als programmeur die het heelal programmeert heeft misschien zijn eigen persoonlijke limieten, maar door het programma wordt hij in ieder geval niet gelimiteert. In die zin kan er nog steeds een God gedacht worden die boven de mens staat.
Laatst gewijzigd op 09-05-2007 om 11:15. |
![]() |
||
Citaat:
Dat geloven die mensen nu eenmaal. ze geloven dat zij in vergelijking met God nog minder zijn dat lego is in vergelijking met ons. óók geloven ze dat God zijn lego bouwwerkje (ons) wel mooi vind, en het dus het liefst laat staan, maar dat is een discussie die al een stap verder gaat.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Als je nou maar begrijpt wat mensen denken, en niet iedere christen een genicidale slavendrijvende sadist die mensen dood laat bloeden noemt, dan ben ik allang blij.
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Enquête geloof onder jongeren bokbier | 27 | 20-04-2011 15:10 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |