Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2007 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-05-2007, 14:27
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Caps schreef op 28-05-2007 @ 15:18 :
Echt genaait dat we dat niet krijgen...vorig jaar redox niet, uhhh wtf..
Ja, echt een belachelijk groot verschil.

Berekeningen bij scheikunde gaan nu wel redelijk bij mij. Alleen vind ik opgaven vervelend waarbij eerst zoveel gram wordt opgelost in een bepaalde stof en daarvan weer bijv. 10 mL wordt gebruikt voor de titratie. En als je dan weer terug moet rekenen hoeveel van een bepaalde stof met de opgeloste stof in een ándere stof is opgelost. Uhw.

Maar als ik er niet uitkom sla ik dat gewoon over en reken ik het zonder dat uit. Dan heb ik wel punten voor het afmaken van de opgave, maar eentje minder door een rekenfout. Ach. (a)
Advertentie
Oud 28-05-2007, 14:30
Lyne
Lyne is offline
Alle examens die ik tot nu toe heb gemaakt gaan niet zo diep in op het hele zuur/base gebeuren, dus ik hoop dat dat morgen ook zo is.
Oud 28-05-2007, 14:40
Caps
Caps is offline
Ligt het aan mij of komt er nergens een 'buffer' in de examens voor? En wat gaan jullie allemaal in je grm zetten?
Oud 28-05-2007, 14:46
Rosee
Rosee is offline
weten jullie of je ook radicaal reacties moet kunnen opstellen?
Oud 28-05-2007, 14:52
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Caps schreef op 28-05-2007 @ 15:40 :
Ligt het aan mij of komt er nergens een 'buffer' in de examens voor? En wat gaan jullie allemaal in je grm zetten?
2005-I, 24 & 25
Oud 28-05-2007, 15:22
ecrivaine
ecrivaine is offline
Echt echt echt, ik ben wanhopig
2006-I gemaakt en dat moet dan mákkelijk zijn? Nouja ik heb nog een 6,3 gehaald, maar morgen presteer ik onder stress nog minder.
Oud 28-05-2007, 15:44
Verwijderd
Ik ben even iets aan het doorlezen in het hoofdstuk over redoxreacties, en nu staat er iets wat ik nog nooit eerder heb gezien: de vergelijking van Nernst. Moeten we dat ook kennen?

Voor de duidelijkheid, het is deze formule:
V = V0 + (R*T)/(n*F) ln [M n+]
met R de gasconstante, F de Faradayconstante en [M n+] de concentratie van een willekeurig metaal.

Maar komt het iemand bekend voor? Is het ooit langsgekomenin een CSE?
Oud 28-05-2007, 16:15
Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik heb die formule nog nooit gezien. En hij staat niet in Samengevat volgens mij (ik zie 'de vergelijking van Nernst' niet in de trefwoordenlijst iig), dus ik denk niet dat we die moeten kennen.
Althans, ik hoop het niet
Oud 28-05-2007, 16:24
Verwijderd
Volgens mij hoeven we dat niet te kennen, en als ze het toch vragen ga ik klagen bij het LAKS want het staat niet in mijn boek (naar mijn zoeken) en het is niet behandeld in de les. Hoppa.

Ik heb nu een aantal oefenexamens gemaakt en het gemiddelde ligtop een 5,9. Voor 2006-I had ik een 6,5 ofzo dus ik zie het wel positief in. Als ik maar niet de kleine details vergeet want dán gaat het fout en verlies ik te veel punten.
Oud 28-05-2007, 16:32
duivelaartje
duivelaartje is offline
Moeten we ook weten wat voor een typen elektro-chemische cellen er zijn?

Want in 2003-II komt er één voor die ik helemaal niet ken. Ik ga ze denk ik maar even in m'n rekenmachine zetten, net als wat geheugensteuntjes over die cellen en redox.

Ook over wanneer het evenwicht verschuift en wanneer niet. En wanneer de K wel of niet verandert.

Ik haal steeds ongeveer een 7,6. Dat heb ik ook ongeveer nodig. Met een 7,4 sta ik een 8. Moet te doen zijn, als ik maar goed lees.
Oud 28-05-2007, 16:35
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 28-05-2007 @ 15:02 :
Nee, atoombouw hoeft alleen niet. pH wel! Zuren en basen zijn vrij belangrijk.
Ja ik zei ook al tegen dr dat dat bij zuren en base hoorde maar ze geloofde me niet pH is kippetje
Oud 28-05-2007, 16:39
Verwijderd
Citaat:
Heksjuh schreef op 28-05-2007 @ 17:15 :
Ik heb die formule nog nooit gezien. En hij staat niet in Samengevat volgens mij (ik zie 'de vergelijking van Nernst' niet in de trefwoordenlijst iig), dus ik denk niet dat we die moeten kennen.
Althans, ik hoop het niet
Ok. gelukkig.
Oud 28-05-2007, 18:54
Verwijderd
Citaat:
Lisaaah schreef op 28-05-2007 @ 16:44 :
Ik ben even iets aan het doorlezen in het hoofdstuk over redoxreacties, en nu staat er iets wat ik nog nooit eerder heb gezien: de vergelijking van Nernst. Moeten we dat ook kennen?

Voor de duidelijkheid, het is deze formule:
V = V0 + (R*T)/(n*F) ln [M n+]
met R de gasconstante, F de Faradayconstante en [M n+] de concentratie van een willekeurig metaal.

Maar komt het iemand bekend voor? Is het ooit langsgekomenin een CSE?
Oké nu raak ik pas echt in paniek.
Help

Het is morgen al.
Oud 28-05-2007, 19:03
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Jeroenjeroen schreef op 28-05-2007 @ 19:54 :
Oké nu raak ik pas echt in paniek.
Help

Het is morgen al.
Helpt de valeriaan?
Oud 28-05-2007, 19:07
Lyne
Lyne is offline
Denken jullie dat er echt veel zuur/base in zit morgen? Daar ben ik zo slecht in.

Vorig jaar viel redox weg maar toen focusten ze ook niet echt op zuur/base, dus ik hoop dat ze nu wat meer redox gaan doen.
Oud 28-05-2007, 19:30
Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 28-05-2007 @ 15:52 :
2005-I, 24 & 25
Ik ging dus 2005-I maken omdat ik dacht dat er een buffer inzat, gaat die maar tot vraag 23. Maar je bedoeld zeker het scheikunde 1 examen of niet?

Ik hoop ook niet dat ze veel zuur/base vragen, vooral niet met die zuurconstante dingen uitrekenen.
Ik ben zenuwachtig voor morgen. Ik kan het op zich wel, ik moet alleen beter lezen en meer geduld hebben. Als er lange lappen tekst zijn sla ik het meestal over en begin meteen aan de opdracht, maar dat is misschien niet zo slim.
Succes allemaal alvast morgen
Oud 28-05-2007, 19:47
Verwijderd
Citaat:
Lyne schreef op 28-05-2007 @ 20:07 :
Denken jullie dat er echt veel zuur/base in zit morgen? Daar ben ik zo slecht in.

Vorig jaar viel redox weg maar toen focusten ze ook niet echt op zuur/base, dus ik hoop dat ze nu wat meer redox gaan doen.
Ik gok op redox, chemische fabriek, massaspectrometrie, zuur/base en polymeren. Maar omdat organisch ongeveer de helft van het examen is laten ze vast óf redox óf zuurbase weg of koppelen ze zuurbase aan organisch.

Ach, het zal wel loslopen, rustig lezen is de kunst, lang leve de heilge markeerstift.
Oud 28-05-2007, 20:42
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 28-05-2007 @ 20:03 :
Helpt de valeriaan?
Ja heb het gevoel van wel Vannacht even kijken of ik in slaap kan komen, maar ik denk dat dat wel beter gaat lukken dan de vorige weken. Ik heb trouwens prongelijk die druppels gehaald.. zooo hee dat is vies, net of je een mengesel van zweetvoeten met onkruid door slikt. Maargoed, je moet er wat voor over hebben

-------------

En ik vind dat er bij oude examens ontzettend veel redox in zit.. echt balen. In bijna elke som komt er wel íets van redox in voor.
En naar verhouding heel weinig zuur-base.
Oud 28-05-2007, 20:53
Lyne
Lyne is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 28-05-2007 @ 20:47 :
Ik gok op redox, chemische fabriek, massaspectrometrie, zuur/base en polymeren. Maar omdat organisch ongeveer de helft van het examen is laten ze vast óf redox óf zuurbase weg of koppelen ze zuurbase aan organisch.

Ach, het zal wel loslopen, rustig lezen is de kunst, lang leve de heilge markeerstift.
Scheikunde vind ik ook niet zo heel moeilijk, die 4,8 moet wel lukken denk ik.
Oud 28-05-2007, 20:59
rensd
rensd is offline
Ik gok dat ze zo'n elektrolyse erin doen waarin je moet berekenen hoe groot de stroomsterkte moet zijn om een bepaald proces op gang te houden om iets te produceren.. Dat soort berekeningen vind ik echt zo klote!
Oud 28-05-2007, 20:59
Barones
Barones is offline
Ik begin nu wel heel zenuwachtig te worden eigenlijk is het niet zo moeilijk maar dat is bij mij ook nog wel heel verschillend per keer. Ach ik ka het ook wel , gewoon goed lezen en iets meer vertrouwen in mezelf

En shit nou ben ik vandaag helemaal vergeten de map met oefenstencils door te nemen
Oud 28-05-2007, 21:07
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Barones schreef op 28-05-2007 @ 21:59 :
Ik begin nu wel heel zenuwachtig te worden eigenlijk is het niet zo moeilijk maar dat is bij mij ook nog wel heel verschillend per keer. Ach ik ka het ook wel , gewoon goed lezen en iets meer vertrouwen in mezelf

En shit nou ben ik vandaag helemaal vergeten de map met oefenstencils door te nemen
Morgenochtend kun je ook nog even.

Ik ga morgen niet veel meer aan scheikunde doen. Nog één keer de samengevat-bundel doorkijken en de laatste dingen in m'n hoofd stampen waar ik aan moet denken tijdens het maken.

Voor de rest ga ik morgen maar aan natuurkunde.
Oud 28-05-2007, 21:20
Verwijderd
iedereeen succes morgen!
Oud 28-05-2007, 21:29
yavanna
yavanna is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 28-05-2007 @ 15:02 :
Nee, atoombouw hoeft alleen niet. pH wel! Zuren en basen zijn vrij belangrijk.

en atoombouw is.... isomeren e.d.?

*hoopt heel erg, het enige onderwerp waar ik echt héél weinig van begrijp*
Oud 28-05-2007, 21:44
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
yavanna schreef op 28-05-2007 @ 22:29 :
en atoombouw is.... isomeren e.d.?

*hoopt heel erg, het enige onderwerp waar ik echt héél weinig van begrijp*
Nee isomeren is koolstofchemie en dat is één van de hoofdonderwerpen van de scheikunde. Dat valt niet weg.

Atoombouw is covalentie/elektronenwolken/enz. Van samengevat ongeveer het eerste hoofdstukje. Erg weinig. Erg simpel en een onderwerp wat sowieso al amper wordt gevraagd.
Oud 28-05-2007, 22:17
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 28-05-2007 @ 20:47 :
of ze koppelen organisch aan redox met reacties van primaire, secundaire en tertiaire alcoholen
Oud 28-05-2007, 22:45
Large J
Large J is offline
Ik ken alles, alleen mis ik soms het inzicht om een som te doorzien. Dus als ik rustig nadenk moet ik op een 5,5 kunnen komen.
Morgen alleen nog even redoxtitraties oefenen
Oud 29-05-2007, 00:21
TopDrop
TopDrop is offline
Ik moet een 4,6 halen. Gaat wel lukken Ik ben stressloos. Yay
Oud 29-05-2007, 08:09
tinustijger
tinustijger is offline
Dat is stressloos?? Ik moet ook een 4,5 halen voor biologie,, nou, niet bepaald stressloos, gaat nooit lukken!!
Oud 29-05-2007, 08:16
vichog
vichog is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 28-05-2007 @ 23:17 :
of ze koppelen organisch aan redox met reacties van primaire, secundaire en tertiaire alcoholen
alchoholen als reductoren is toch niet zo moeilijk? Eerst een aldehyde en daarna wordt het een zuur.

Vervelend wordt het pas als je het in een zuur en/of een basisch milieu moet gaan uitschrijven

Nou dames en heren veel succes zometeen!!! Zet 'm op .
Oud 29-05-2007, 08:16
Verwijderd
Ik vind het zo irritant dat scheikunde (en morgen biologie en overmorgen natuurkunde) pas om 13.30 begint. Ik weet bij god niet wat ik nu moet gaan doen. Nu nog heel fanatiek vanalles voor scheikunde leren heeft weinig nut (ik heb het gevoel dat ik alles wel goed beheers en je gaat jezelf alleen maar lopen opfokken voor het examen.)
Aan de andere kant ga ik nu ook niet alvast even snel aan m'n biologie of natuurkunde, want ik moet geen 2 vakken door elkaar gaan doen.

Hmpf >_<
Oud 29-05-2007, 08:20
tinustijger
tinustijger is offline
Hmm, tjah..

wat zijn coëfficiënten?? De cijfers die je voor de verschillende beginproducten en reactieproducten zet in een reactievergelijking?
Oud 29-05-2007, 08:22
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
tinustijger schreef op 29-05-2007 @ 09:20 :
Hmm, tjah..

wat zijn coëfficiënten?? De cijfers die je voor de verschillende beginproducten en reactieproducten zet in een reactievergelijking?
Ja.
Oud 29-05-2007, 08:22
Caps
Caps is offline
Citaat:
tinustijger schreef op 29-05-2007 @ 09:20 :
Hmm, tjah..

En jij hebt dalijk examen?
Oud 29-05-2007, 08:24
tinustijger
tinustijger is offline
njah zeg! sorry hoor! (tzou miss handig zijn als je zegt of ik t goed heb )
Oud 29-05-2007, 08:27
Knots
Knots is offline
Nu begin ik wel een beetje zenuwachtig te worden . Als ik de stof in mn boek doorlees heb ik het idee dat er zoooveel dingen zijn die ik niet weet, maar die examens gaan over het algemeen wel aardig. 7/7,5
Ik baal er nog steeds van dat er van die stomme verhaaltjessommen in zitten, want daar verlies ik altijd mijn punten .
Oud 29-05-2007, 08:42
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 28-05-2007 @ 20:30 :
Ik ging dus 2005-I maken omdat ik dacht dat er een buffer inzat, gaat die maar tot vraag 23. Maar je bedoeld zeker het scheikunde 1 examen of niet?

Ik hoop ook niet dat ze veel zuur/base vragen, vooral niet met die zuurconstante dingen uitrekenen.
Ik ben zenuwachtig voor morgen. Ik kan het op zich wel, ik moet alleen beter lezen en meer geduld hebben. Als er lange lappen tekst zijn sla ik het meestal over en begin meteen aan de opdracht, maar dat is misschien niet zo slim.
Succes allemaal alvast morgen
Sorry, scheikunde 1 ja

Waah ik ben wel een beetje zenuwachtig nu
Oud 29-05-2007, 08:49
Caps
Caps is offline
Ik hoop op een vraagje met evenwichtsconstante enzo. Dat is wel m'n sterke kant...
Oud 29-05-2007, 09:09
pino123
pino123 is offline
veel succes zometeen

en ik ben stiekem ook zenuwachtig
Oud 29-05-2007, 09:24
rensd
rensd is offline
Veel succes iedereen!
Oud 29-05-2007, 09:34
ecrivaine
ecrivaine is offline
Succes!!

Oh crap, voor dit examen word ik straks dus héél zenuwachtig
Oud 29-05-2007, 09:35
Knots
Knots is offline
Successss!
Oud 29-05-2007, 09:37
yavanna
yavanna is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 28-05-2007 @ 22:44 :
Nee isomeren is koolstofchemie en dat is één van de hoofdonderwerpen van de scheikunde. Dat valt niet weg.

Atoombouw is covalentie/elektronenwolken/enz. Van samengevat ongeveer het eerste hoofdstukje. Erg weinig. Erg simpel en een onderwerp wat sowieso al amper wordt gevraagd.
Oowh dát... naja jammer dan

Pff zenuwen....

Heel veel succes voor iedereen!
Oud 29-05-2007, 09:44
Verwijderd
Ja succes allemaal .
Oud 29-05-2007, 09:56
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ik vind smiddags examen best wel kut bij nader inzien
ik weet niet wat ik nu moet gaan doen (ja, ik zou heel veel voor sk nog kunnen doen maar doe het niet want anders ben ik al zwaaar depressief voordat ik eraan begin ) en ik ben zenuwachtig en waaaaaah
Oud 29-05-2007, 10:14
Verwijderd
Jeetje, de EO zend prachtige programma's uit om van te genieten als je niet meer kan leren. Ik heb nu al drie keer vóór mijn examen begon het familiediner gekeken

Ik ben best zenuwachtig, alsof het helemaalfout gaat straks als ik eenmaal zit. En ik moest al drie keer naar de wc terwijl ik niet moest . BAH. Succes allemaal , we gaan stralen
Oud 29-05-2007, 10:25
metallica
metallica is offline
Ik wil niet meer... vooral met natuurkunde in het vooruitzicht
Maar we zien wel
Oud 29-05-2007, 10:27
Caps
Caps is offline
Wat vooral kut is als je de eerste vraag niet weet Dan ga je helemaal stressen
Oud 29-05-2007, 10:31
metallica
metallica is offline
Citaat:
Caps schreef op 29-05-2007 @ 11:27 :
Wat vooral kut is als je de eerste vraag niet weet Dan ga je helemaal stressen
Had ik met wiskunde, is idd heel erg balen.
Oud 29-05-2007, 15:56
Caps
Caps is offline
één woord: kut

Regels voor berichten