Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-08-2007, 13:08
TheCreator
TheCreator is offline
Citaat:
Nala schreef op 27-07-2007 @ 21:38 :
Iets moeilijk vinden en iets niet kunnen zijn wel twee verschillende dingen.
Sparen is soms ook lastig, maar het is niet onmogelijk.
Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is *zucht* fawking nederlanders. Als je al weinig hebt wordt het gewoon erg lastig. In de rpaktijk komt het erop neer dat het dan vrijwel niet kan.
En ik ken maar vrij weinig mensen met de discipline om te sparen.

Ook, de meeste jongeren die uit huis wonen en studeren (en naar eigen zeggen niet veel hebben) zie ik meestal wel bij ouders eten 2 3 x per week, krijgen een boodschappentas mee vol met spullen om de twee weken, doen hun was bij de ouders enz. Dat maakt het wel een stuk makkelijker om te sparen dan ja.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-08-2007, 13:22
Verwijderd
Citaat:
TheCreator schreef op 02-08-2007 @ 14:08 :
Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is *zucht* fawking nederlanders. Als je al weinig hebt wordt het gewoon erg lastig. In de rpaktijk komt het erop neer dat het dan vrijwel niet kan.

Ook, de meeste jongeren die uit huis wonen en studeren (en naar eigen zeggen niet veel hebben) zie ik meestal wel bij ouders eten 2 3 x per week, krijgen een boodschappentas mee vol met spullen om de twee weken, doen hun was bij de ouders enz. Dat maakt het wel een stuk makkelijker om te sparen dan ja.
Ja joh, jij bent de enige met een moeilijk leven, alle andere mensen stellen zich aan.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 13:32
TheCreator
TheCreator is offline
Citaat:
Morgan schreef op 02-08-2007 @ 14:22 :
Ja joh, jij bent de enige met een moeilijk leven, alle andere mensen stellen zich aan.
Je brengt het wel cynisch, maarhet is meestal wel zo.

Vrienden van mij die pas op zichzelf zijn gaan wonen willen feiten nog welleens verdraaien zodat het lijkt alsof ze het heel moeilijk hebben... Werkelijkheid valt reuze mee incl de ouderbijdragen en de booschappentas van Pa. Of de gezamenlijke wekelijkse inkoop met ma.
Ik zie dat soort dingen wel. Dat is als een open boek voor mij.
Ik woon ook op mijzelf. Al 8 jaar en het is niet de eerste keerdat ik die dingen zie gebeuren. Liegen hoeven ze niet tegen mij.
Alleen een enkeling zo nu en dan heeft het echt fawking moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 13:54
Verwijderd
Citaat:
TheCreator schreef op 02-08-2007 @ 14:32 :
Je brengt het wel cynisch, maarhet is meestal wel zo.

Vrienden van mij die pas op zichzelf zijn gaan wonen willen feiten nog welleens verdraaien zodat het lijkt alsof ze het heel moeilijk hebben... Werkelijkheid valt reuze mee incl de ouderbijdragen en de booschappentas van Pa. Of de gezamenlijke wekelijkse inkoop met ma.
Ik zie dat soort dingen wel. Dat is als een open boek voor mij.
Ik woon ook op mijzelf. Al 8 jaar en het is niet de eerste keerdat ik die dingen zie gebeuren. Liegen hoeven ze niet tegen mij.
Alleen een enkeling zo nu en dan heeft het echt fawking moeilijk.
Je zegt dat het een open boek voor je is, maar het dringt blijkbaar al niet eens tot je door dat mensen ándere problemen kunnen hebben dan de problemen die jij hebt, dat mensen het misschien niet moeilijk hebben met geld of relaties maar dat ze zich alsnog diep ellendig kunnen voelen. Je kunt álles hebben en nauwelijks kunnen leven van ellende. Dat zit 'm namelijk niet in wat je hebt en zelfs niet in de mensen om je heen, maar puur in jezélf.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 16:14
Verwijderd
Nog een keer: het is niet onmogelijk. Zoals je het zelf zegt, het is inderdaad lastig.
Maar dan nog is het te doen. Je bent echt niet de enige die alles zelf moet regelen. Ik doe dat zelf nu al zo'n 5 jaar lang en er wordt geen cent voor me betaald door anderen en soms moet ik enorm creatief boodschappen doen.

Ik wilde je alleen maar even ergens aardig op wijzen , maar het heeft natuurlijk ook wel te maken met je instelling. En jouw instelling komt wat dit betreft wat pessimistisch op mij over. Een houding die volgens mij je niet erg veel vooruit gaat brengen op dit gebied
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 16:39
Verwijderd
Citaat:
TheCreator schreef op 02-08-2007 @ 14:08 :

Als je weinig hebt wordt het inderdaad lástig, maar niet onmogelijk. Als je de ene maand een beetje overhoudt, dan spaar je dat, hou je de volgende maand niets over? Dan spaar je niet.
De discipline om te sparen zet zich pas in werking als je daadwerkelijk kán sparen, dus in bijvoorbeeld die maanden dat je wat over houdt. Dan moet je de discipline hebben om het op een spaarrekening te zetten en het dus níet uit te gaan geven.

Dat sommige studenten bij hun ouders eten en geld van hun ouders krijgen, heeft hier niets mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 16:42
trophus
trophus is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 02-08-2007 @ 17:39 :

Dat sommige studenten bij hun ouders eten en geld van hun ouders krijgen, heeft hier niets mee te maken.
hoezo niets? Ik ken wel lui die dat vaak doen om geld te besparen hoor
Oud 02-08-2007, 16:50
madelief21
madelief21 is offline
Vind het echt heel leuk om veel geld te verdienen en om te consuminderen.

Ik ben niet zo heel erg materialistisch, athans niet materialistisch ik hoef bijvoobeeld niet perse de nieuwste telefoon bijvoorbeeld als het er maar redelijk uitziet en ik ermee kan bellen in dat geval ga ik liever voor een wat minder mooie nokia dan een glamour foon.

Qua kleding ben ik vooral klassiek dus dat betekent dat ik niet elke keer weer de nieuwe seizoenskleding hoef te kopen. Bespaart me een hoop geld.

Ik let op mijn geld maar ik wil er ook niet gierig mee doen. Ik vind het fijn dat ik gewoon even met geld kan gooien als het nodig is. Bijvoorbeeld op een leuke avond met vrienden.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 16:56
Verwijderd
Citaat:
trophus schreef op 02-08-2007 @ 17:42 :
hoezo niets? Ik ken wel lui die dat vaak doen om geld te besparen hoor
Het is natuurlijk wel handig als je het kan doen en zo geld kan sparen, maar TheCreator deed nogal neerbuigend over mensen die het financieel makkelijker hebben dan hij het kennelijk heeft. Het heeft verder niets te maken met kunnen sparen als dat kan, en niet sparen als dat niet kan. (Natuurlijk mensen met meer geld kunnen makkelijker sparen, maar dat spreekt voor zich, daar hoef je niemand voor aan te gaan vallen ofzo.)
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 17:02
trophus
trophus is offline
Meh
Ik blijf bij mijn oude mening,
Je bent pas arm als je geld nodig hebt voor geluk.

Er is een bepaald minimum wat je nodig zult hebben, een dak boven je hoofd, voedsel en drinken in je maag. Maar verder is het allemaal luxe.
Vrienden & liefde, een doel voor ogen en vooral een eigen gezonde, gelukkige geest zijn zo veel belangrijker, eigenlijk het enige "belangrijke" op deze planeet.
Oud 03-08-2007, 14:09
Verwijderd
Citaat:
oelekeboeleke schreef op 22-07-2007 @ 15:50 :
Hoe belangrijk vind jij geld? Wat is voor jou de betekenis van geld? Stel je voor: je werkt een maand keihard, je verdient 1000 euro en je koopt hier een laptop of iets dergelijks van, terwijl je nog een prima pc had staan.

Voel jij je dan achteraf kut en heb je zoiets van ik had die maand net zo goed vrij kunnen nemen en wat kunnen relaxen en boeken kunnen lezen in het park ofzo? Je hebt immers wel heel veel vrije tijd weggegooid om een nieuw iets te kopen, waar je maar een beperkte tijd plezier van hebt, het product wat je gekocht hebt zal immers niet je hele leven bij je blijven. Ooit gaat het kapot of is het verouderd. Is die investering een maand werken wel waard?

Met andere woorden: Werk jij om te leven of leef jij om te werken? Zal je eerder een leuk baantje nemen wat wat minder betaald of een saaie kutbaan die beter betaald? Voel jij je wellis schuldig als je een week gewerkt hebt en vervolgens je salaris in een weekend er door heen jaagd, of interesseerd dat je niet zoveel en denk je geld moet rollen? Welke waarde heeft geld voor jou en deel jij je geld wellis met vrienden die even zonder zitten?
Te weinig geld maakt je verdrietig, en als je te veel geld hebt wordt je niet gelukkiger. Redelijk wat geld hebben om rond te komen, en wat extra's is handig. Alles wat je met geld koopt, en doet is dan wel materialistisch. Maar geld hebben we nou eenmaal nodig. Als ik een goede pc heb zou ik zeker geen nieuwe laptop kopen van mijn pas gestortte loon.
En ik denk dat ik toch wel voor een baan kies, die en leuk is én redelijk verdient. Ja mijn geld deel ik absoluut als m ijn vrienden even zonder zitten.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 16:39
best_lover
best_lover is offline
Ik moet zeggen dat geld erg belangrijk is!

makkelijk gesegd: zonder geld ben je niks waard
en echter een feit is dat geld gelukkig maakt!
met geld ben je overal..en bereik je veel

-xxx-
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 16:42
best_lover
best_lover is offline
Ik moet wel zeggen dat het niet makkelijk is om aan geld te komen (zeker als je niet werkt)

hoe meer geld je hebt hoe meer macht en gelukkiger toekomst
ik ben het absoluut oneens met het term dat je van veel geld je niet gelukkig wordt.. het is juist tegenovergestelde
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 16:51
DIDDLE
DIDDLE is offline
Helemaal mee-eens

geld is zeer belangrijk!!!!!!!!!!

voor mij beteknet geld alles en ik zou er bijna alles voor over hebben om aan geld te komen......
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 19:51
Nona
Nona is offline
Maar zodra je in je levensonderhoud kunt voorzien zijn er toch andere dingen die belangrijker zijn dan meer geld?
Oud 03-08-2007, 22:11
Joopiedegekste
Joopiedegekste is offline
Geld boeit mij amper. Genoeg om rond te kunnen komen is natuurlijk het belangrijkste, en dan nog een klein beetje voor leuke dingen. Maar dure merkkleding of een auto geef ik vrijwel niks om. Als ik over een aantal jaar een goed betaalde baan zou hebben, zou ik waarschijnlijk niet eens weten wat ik met al dat geld zou moeten.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2007, 13:21
DIDDLE
DIDDLE is offline
oke..
JE WAARDERD GELD ECHT PAS ALS JE HET NIET IN JE BEZIT HEBT!!!!!!!

DAN WEET JE HOE MOEILIJK HET IS OM ER ZONDER TE ZIJN
Met citaat reageren
Oud 04-08-2007, 13:22
DIDDLE
DIDDLE is offline
sorry voor grote letters..
misvatting
Met citaat reageren
Oud 06-08-2007, 16:29
Dakoedam
Dakoedam is offline
geld betekent voor mij weinig, gelukkig zijn is voor mij veel belangrijker, geld is slechts een dom betaalmiddel, waar sommigen niet mee weten om te gaan, wegwerp erger ik mij aan, ik vind recycling veel beter !
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 21:45
Pekay
Pekay is offline
Ik geef best veel geld uit. Ik verdien ook best goed, woon nog thuis, ga vaak op vakantie, noem maar op.

Mijn geld gaat vooral op aan kleding, uit eten gaan, make up en vooral vakantie !! Verdien wel gnoeg om nog 1000 euro per maand te sparen (wat ik dus ook doe !)

Soms denk ik: nu ga ik bezuinigen, dus gewoon geen eigen badspul kopen en gewoon het badspul gebruiken wat in de badkamer staat, geen nieuwe make up, want k heb echt bakken vol, geen nieuwe sieraadjes meer, heb zoveel nepzooi, en een paar mooie ehte dingen dus dat heb ik ook niet nodig. Alleen op kleding bezuinig ik niet, dat moet mooi zijn en goed zitten en van goede kwaliteit zijn.

Als ik een paar miljoen zou winnen zou ik een 'normaal' huis kopen, geen villa ofzo. Onzin. Mooi huis voor mn ouders, leuke auto, en stoppen met werken en lekker chillen !!

Wat geld betreft voor anderen doe ik niet moelijk, echt geld uitlenen doe ik niet, maar als een collega of vriendin tijdens de lunch geen geld bij zich heeft betaal ik het gerust, en dan weet ik dat ze het de volgende keer wel terug doen.

Wil wel een huis kopen binnenkort met mn vriend, en ik denk at ik mn uitgavenpatroon dan wel zal moeten aanpassen.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 11:32
Verwijderd
Geld is vooral belangrijk om lekker en luxe te kunnen wonen. Materiële dingen zijn voor het overige niet zo belangrijk, maar ik wil wel een lekkere eigen plek hebben op een toplocatie die ik zo in kan richten als ik zelf wil zonder op de centen te hoeven letten.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2007, 18:46
Verwijderd
Citaat:
Pekay schreef op 07-08-2007 @ 22:45 :
Ik geef best veel geld uit. Ik verdien ook best goed, woon nog thuis, ga vaak op vakantie, noem maar op.

Mijn geld gaat vooral op aan kleding, uit eten gaan, make up en vooral vakantie !! Verdien wel gnoeg om nog 1000 euro per maand te sparen (wat ik dus ook doe !)

Soms denk ik: nu ga ik bezuinigen, dus gewoon geen eigen badspul kopen en gewoon het badspul gebruiken wat in de badkamer staat, geen nieuwe make up, want k heb echt bakken vol, geen nieuwe sieraadjes meer, heb zoveel nepzooi, en een paar mooie ehte dingen dus dat heb ik ook niet nodig. Alleen op kleding bezuinig ik niet, dat moet mooi zijn en goed zitten en van goede kwaliteit zijn.

Als ik een paar miljoen zou winnen zou ik een 'normaal' huis kopen, geen villa ofzo. Onzin. Mooi huis voor mn ouders, leuke auto, en stoppen met werken en lekker chillen !!

Wat geld betreft voor anderen doe ik niet moelijk, echt geld uitlenen doe ik niet, maar als een collega of vriendin tijdens de lunch geen geld bij zich heeft betaal ik het gerust, en dan weet ik dat ze het de volgende keer wel terug doen.

Wil wel een huis kopen binnenkort met mn vriend, en ik denk at ik mn uitgavenpatroon dan wel zal moeten aanpassen.
Als je een paar miljoen zou winnen zou je stoppen met werken.
Dan is de waarde van geld voor jou groot. Dan kun je in principe net zo goed een villa kopen. Dat komt op het zelfde neer als stoppen met werken. Alleen is een villa kopen iets materialistisch
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 12:40
denvermax
denvermax is offline
ik denk niet dat je alles moet over hebben voor geld. ik denk
wanneer dat wel het geval is in iemands leven dat je een
verkeerd doel stelt in je leven. je moet je ook bedenken dat wanneer je het 'normale/ meest geaccepteerde' traject in het
leven doorloopt je 35 jaar van je leven fulltime werkt. dan kun
je maar beter iets doen dat je echt leuk vindt. voor de een
kan dat werken zijn. ik zelf hecht veel meer waarde aan de vrijheid om te doen wat ik wil, wanneer ik dat wil zonder afhankelijk te zijn van een 9-5 job waar je (niet voor je zelf maar) voor iemand anders werkt die er rijker van wordt.

in mijn geval betekend vrijheid dus doen en laten wanneer je dat zelf wilt, in ieder geval de vrijheid om je eigen dagen zelf in te kunnen plannen (dus niet je werkgever). ik ben daarom stappen
gaan ondernemen om dit doel te realiseren (ipv fulltime werken, part-time gaan werken, auto de deur uitgedaan, kleiner gaan wonen). daarna ben ik enorm veel ideeen op gaan schrijven en uit gaan voeren, zodra iets liep (noem het een projectje), en het genereerde geld gaf ik het uit handen en nam ik iemand aan om mijn taken over te nemen. inmiddels heb ik al een aantal projectjes van de grond gekregen en maak ik geld terwijl ik er geen omkijken naar heb en verdien meer dan ik deed dan wanneer ik fulltime werkte voor iemand anders.

wat ik alleen wil zeggen is; je hoeft niet volgens de algemene verwachtingen in een maatschappij te leven om je leven in te vullen zoals jij dat wilt. en je kunt (al heb je weinig tot niets) prima vanaf de grond beginnen. zeker in een land als nederland.

lang verhaal kort te maken; geld is in die zin belangrijk voor me dat het me helpt mijn doelen in het leven te bereiken, maar het is geen leiddraad, ik blijf gewoon doen wat ik wil met of zonder geld.
Oud 09-08-2007, 16:23
Praganonut
Praganonut is offline
Geld is net zo belangrijk als jij het vind wat voor waarde het heeft in je leven.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2007, 21:22
Luki
Luki is offline
Geld is lekker, maar het is toch meer een middel dan een doel opzich.
Oud 10-08-2007, 21:56
Verwijderd
Citaat:
denvermax schreef op 09-08-2007 @ 13:40 :
ik denk niet dat je alles moet over hebben voor geld. ik denk
wanneer dat wel het geval is in iemands leven dat je een
verkeerd doel stelt in je leven. je moet je ook bedenken dat wanneer je het 'normale/ meest geaccepteerde' traject in het
leven doorloopt je 35 jaar van je leven fulltime werkt. dan kun
je maar beter iets doen dat je echt leuk vindt. voor de een
kan dat werken zijn. ik zelf hecht veel meer waarde aan de vrijheid om te doen wat ik wil, wanneer ik dat wil zonder afhankelijk te zijn van een 9-5 job waar je (niet voor je zelf maar) voor iemand anders werkt die er rijker van wordt.

in mijn geval betekend vrijheid dus doen en laten wanneer je dat zelf wilt, in ieder geval de vrijheid om je eigen dagen zelf in te kunnen plannen (dus niet je werkgever). ik ben daarom stappen
gaan ondernemen om dit doel te realiseren (ipv fulltime werken, part-time gaan werken, auto de deur uitgedaan, kleiner gaan wonen). daarna ben ik enorm veel ideeen op gaan schrijven en uit gaan voeren, zodra iets liep (noem het een projectje), en het genereerde geld gaf ik het uit handen en nam ik iemand aan om mijn taken over te nemen. inmiddels heb ik al een aantal projectjes van de grond gekregen en maak ik geld terwijl ik er geen omkijken naar heb en verdien meer dan ik deed dan wanneer ik fulltime werkte voor iemand anders.

wat ik alleen wil zeggen is; je hoeft niet volgens de algemene verwachtingen in een maatschappij te leven om je leven in te vullen zoals jij dat wilt. en je kunt (al heb je weinig tot niets) prima vanaf de grond beginnen. zeker in een land als nederland.

lang verhaal kort te maken; geld is in die zin belangrijk voor me dat het me helpt mijn doelen in het leven te bereiken, maar het is geen leiddraad, ik blijf gewoon doen wat ik wil met of zonder geld.
Je zwamt zo vaag, het lijkt alsof je gewoon deelneemt in een piramidefonds of een groene belegging.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 08:39
denvermax
denvermax is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-08-2007 @ 22:56 :
Je zwamt zo vaag, het lijkt alsof je gewoon deelneemt in een piramidefonds of een groene belegging.
? vond het best duidelijk, heeft niets met piramidespellen of groene beleggingen te maken. het is gewoon ondernemen, maar besef me dat het niet voor iedereen weggelegd is.
Reageren

Regels voor berichten