Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2002, 19:57
Snippie
Snippie is offline
Hallo mensen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben al vijf jaar depressief en de laatste tijd wordt het steeds erger, geen interesses meer in school, vrienden, hobby´s. Het wordt steeds erger alsof niks me meer kan schelen. Ik voel me al vijf jaar niet meer mezelf maar de laatste maand voel ik me niks meer. Ik zou jullie vertellen waardoor ik denk dat het komt. Ik heb een te lage vooropleiding om te kunnen doen wat ik graag zou willen doen nl oa (onderwijsassistent) nu zit ik op het Spw richting kinderopvang. Ik vind de opleiding op zich niet saai ofzo maar er komt veel op me af. Ik kan moeilijk samenwerken in teamverband en dat moet je wel veel kunnen. Zoals werkstukken bijv maak ik liever alleen terwijl in de praktijk samenwerken beter gaat. Het lijkt allemaal langs me heen te gaan. Ik heb ook een bijbaantje en dat wil ook al niet lukken. Ik wordt veel afgesnauwd (thuis ook) dat ik de dingen niet goed doe. Ik heb ga nu met tegenzin naar mijn werk en ben blij als het klaar is kom ik thuis staat daar weer ruzie´s en andere narigheid op mij te wachten. De dagen duren als maar langer en ik weet niet meer wat ik moet doen. Hoe kom ik uit deze sleur, kan iemand mij helpen?
Oud 24-10-2002, 20:05
Verwijderd
Sommige dingen moet je gewoon doen. Samenwerken bv. is belangrijk ook met werkstukken maken (en als je dat lastig vindt moet je het zeker leren, nu kan het nog), ook later als je werkt. Onderwijsassistent is toch ook mbo-spw? Of is dat een hoger niveau mbo?

Misschien stoppen met je bijbaantje? Dan heb je iets meer rust.

En misschien iemand zoeken om mee te praten? Vriend(inn)en, familie, op school, desnoods de huisarts oid.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 20:11
Snippie
Snippie is offline
Hoi Leonoor,

Ja maar waar kan je dat leren? Ik denk eerlijk gezegd dat het niet alleen maar dat is maar dat het ook te maken heeft met mijn motivatie op dit moment.
Onderwijsassistent is idd een mbo opleiding maar je hebt er niveau 4 voor nodig en ik heb niveau 3.

Ik wil ook graag stoppen maar het mag niet van mijn ouders. Toch denk ik er steeds serieuser over na maar ja de vraag is hoe zeg je dit?

Ja, ik praat al met mensen sommigen nemen me niet serieus, anderen snappen het niet. Ik weet niet maar voor me de laatste tijd behoorlijk eenzaam. Zit in een diep gat nu.....
Oud 24-10-2002, 20:18
Verwijderd
Citaat:
Snippie schreef:
Ja maar waar kan je dat leren? Ik denk eerlijk gezegd dat het niet alleen maar dat is maar dat het ook te maken heeft met mijn motivatie op dit moment.
Op school. Als je de goede leraren en de goede klasgenoten ed hebt dan.

Citaat:
Onderwijsassistent is idd een mbo opleiding maar je hebt er niveau 4 voor nodig en ik heb niveau 3.
Ik snap. Kun je hierna nog wel onderwijsassistent doen?
Of pabo, is nog hoger ook. Of vind je dat niks?

Citaat:
Ik wil ook graag stoppen maar het mag niet van mijn ouders. Toch denk ik er steeds serieuser over na maar ja de vraag is hoe zeg je dit?
'Pa, ma, ik heb besloten te stoppen met dat bijbaantje' eventueel met de reden erbij. Of je zoekt een ander (leuker, minder intensief) baantje.

Citaat:
Ja, ik praat al met mensen sommigen nemen me niet serieus, anderen snappen het niet. Ik weet niet maar voor me de laatste tijd behoorlijk eenzaam. Zit in een diep gat nu.....
Mensen die je niet serieus nemen zijn er helaas altijd... Misschien kun je een keer op school proberen om met iemand te praten? Er zitten vaak best behulpzame docenten tussen waar je misschien iets aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 20:43
Snippie
Snippie is offline
Hoi leonoor,

Ja ik kan altijd op school checken of dat er is.

Ja als ik door wil leren kan ik de oa hierna doen maar omdat het een zelfstaande opleiding is moet ik wel van de eerste beginnen. Daarna pabo omdat je voor die overbrugging niveau 4 nodig hebt. (als ik mijn uiteindelijke doel wil halen ben ik minimaal 9 jr aan het studeren)

Sorry had niet erbij geschreven dat ik mijn baas bedoel. Hoe zeg je dit naar een baas toe, wanneer is het juiste moment?

Ja maar de vraag is begrijpen zij het een depressie. want niet alleen mensen van mijn leeftijd ook volwassenen begrijpen me niet.
Oud 24-10-2002, 20:53
Verwijderd
Citaat:
Snippie schreef:
Ja als ik door wil leren kan ik de oa hierna doen maar omdat het een zelfstaande opleiding is moet ik wel van de eerste beginnen. Daarna pabo omdat je voor die overbrugging niveau 4 nodig hebt. (als ik mijn uiteindelijke doel wil halen ben ik minimaal 9 jr aan het studeren)
Wat is je uiteindelijke doel?
Is in de eerste beginnen btw erg? Ik doe de pabo in Rotterdam, met spw-oa mag je het in (ik dacht 3) jaar doen en met de rest van spw in 3,5 jaar. Maar zou je even naar moeten informeren.

Citaat:
Sorry had niet erbij geschreven dat ik mijn baas bedoel. Hoe zeg je dit naar een baas toe, wanneer is het juiste moment?
Ligt er aan bij wat voor bedrijf je werkt, denk ik. En aan hoe je baas is. Ik zit er op dit moment zelf ook mee. Ik denk dat ik gewoon een ontslag brief schrijf en daarmee langs ga en zeg dat ik het te druk heb met school om te werken, niks aan gelogen.

Citaat:
Ja maar de vraag is begrijpen zij het een depressie. want niet alleen mensen van mijn leeftijd ook volwassenen begrijpen me niet.
Zal per persoon verschillen, denk ik. Ligt denk ik niet zo zeer aan de leeftijd, meer aan de persoon.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 20:28
Snippie
Snippie is offline
Hoi leonoor,

ik wil juffrouw op de basisschool worden van groep 1 & 2. Het ziet er naar uit dat ik dit niet ga halen. Ik moet eerst spw (is inderdaad 3 jaar) doen dan oa (ook 3 jaar) dan pabo (1 jaar verkort) is ook 3 jaar.

Ik werk bij een groenteboer. ik weet niet of een ontslag brief verstandig is, ik denk dat ik het beste het gewoon kan zeggen. Helaas is mijn baas erg ziek op dit moment iets met zijn darm. Ik denk niet dat het juist is om het nu te zeggen. Ik werk denk ik dit jaartje (2002) nog door.

Ja denk ik ook maar ook met ervaring denk ik

In ieder geval weer bedankt voor je mailtje
Oud 25-10-2002, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Snippie schreef:
Ik wil juffrouw op de basisschool worden van groep 1 & 2. Het ziet er naar uit dat ik dit niet ga halen. Ik moet eerst spw (is inderdaad 3 jaar) doen dan oa (ook 3 jaar) dan pabo (1 jaar verkort) is ook 3 jaar.
Met mbo mag je toch gewoon naar het hbo? Bij ons iig wel...wij hebben mensen op de pabo die een andere richting spw dan oa gedaan hebben. Heb je hier naar geinformeerd?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 20:47
Snippie
Snippie is offline
Hoi Leonoor,

Ja meteen van het begin geinformeerd het was vorig jaar idd nog wel zo. Ik grijp altijd mijn kansen mis. als ik 1 jaar eerder klaar was had ik kunnen doen wat ik eigelijk wou doen.
Oud 25-10-2002, 20:52
Verwijderd
Citaat:
Snippie schreef:
Ja meteen van het begin geinformeerd het was vorig jaar idd nog wel zo. Ik grijp altijd mijn kansen mis. als ik 1 jaar eerder klaar was had ik kunnen doen wat ik eigelijk wou doen.
Mag je ook niet in de eerste beginnen dan? Wanneer je eerst spw-oa (duurt dat nog 3 jaar als je al mbo-spw hebt? ook stom dan) nog moet doen doe je er in totaal 9 jaar over. Wanneer je gelijk naar de pabo kunt, ook al is het dan naar de eerste, 'maar' 7 jaar.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 20:56
Miss Helena
Miss Helena is offline
Heej meisje,
Ik heb t gesprek tussen jou en Leonoor gelezen... Ik kan begrijpen hoe je je voelt. Ik las dat je graag groep 1&2 wilde doen. Ga die uitdaging aan! Ga door met studeren, probeer samen te werken. Ik weet niet of jullie elke x in t zelfde groepje moeten werken, maar kijk of je bij mensen kunt die je echt mag... Leg t iemand evt uit hoe je je voelt bij samenwerken.
Hoe kan t eigenlijk dat je dit jaar niet meer HBO kan doen? Ik heb dit nog nooit gehoord. Zijn er geen speciale scholen waar dit wel kan?
Als jij echt zo graag dit wilt doen, en daar ben ik van overtuigd, moet je elke kans aangrijpen. Ik deed havo en wilde ontzettend graag vwo doen... In het begin kon ik dat helemaal niet, maar ik ben ervoor gegaan, en nu zit ik er. Ik zeg niet dat t gemakkelijk gaat worden, maar als je iets hebt om naar uit te kijken, word je misschien iets vrolijker, heb je meer interesses... Ik weet dat t misschien nogal vaag hier staat allemaal, maar ik las je verhaal en wilde je graag laten weten dat t me aangrijpt... Als je wilt, kun je me mailen oid. Heel veel suc6! Liefs, Heleen.
Oud 25-10-2002, 21:23
Snippie
Snippie is offline
Hoi Leonoor,

Ik bedoel een jaar eerder klaar met de middelbare school. Dan had ik nog kans om mijn mavo diploma te halen of kon ik misschien al wel oa doen met hetzelfde niveau. Nee oa is een voledig zelfstandige opleiding. Spw-basisonderwijs bedoel je misschien. Dit is overgenomen door oa.
Oud 25-10-2002, 21:26
Verwijderd
Citaat:
Snippie schreef:
Ik bedoel een jaar eerder klaar met de middelbare school. Dan had ik nog kans om mijn mavo diploma te halen of kon ik misschien al wel oa doen met hetzelfde niveau.
Dat snapte ik.

Citaat:
Nee oa is een voledig zelfstandige opleiding. Spw-basisonderwijs bedoel je misschien. Dit is overgenomen door oa.
Maar kun je met spw niet meer naar de pabo? De overstap mbo-hbo is toch altijd mogelijk? Dus ook met spw wanneer dat geen mbo is? Of kan dat toch niet doordat het niveau 'lager' is?

*'haat' onderwijsvernieuwingen zo nu en dan*
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 21:28
Snippie
Snippie is offline
Hoi Leonoor,

Tja, mijn decaan heeft uitgelegd dat dit tot voor kort niet meer kan. Je moet nu niveau 4 hebben om in te stromen op hbo niveau.
Oud 25-10-2002, 21:34
Verwijderd
Citaat:
Snippie schreef:
Tja, mijn decaan heeft uitgelegd dat dit tot voor kort niet meer kan. Je moet nu niveau 4 hebben om in te stromen op hbo niveau.
Hm...das verrot idd... 'k zal eens proberen een informatieboekje van de pabo waar ik op zit te pakken te krijgen en te kijken wat er daar over in staat. Tis zou heel vervelend voor je zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 21:38
Snippie
Snippie is offline
Hoi Miss Helena,

Ja we moeten helaas in hetzelfde team blijven werken. Hier zitten we een jaar aan vast. dit is ook omdat je in je opleiding ook niet met mensen om moet gaan die je 'aardig of leuk' vind.
Je kunt wel hbo doen maar niet meer met de opleiding die ik heb. Eerder kon dit wel maar het veranderd telkens. Voor zover ik weet zijn er niet speciale scholen waar dit nog wel kan.
Ja ik wil het dolgraag maar het lijkt wel of iedereen me daarin wil belemmeren ik mocht niet eens een test doen. Dit terwijl ik de hoogste van de klas was, achteraf had ik wel mavo kunnen doen. Maar ja kwam van een speciale school af en die schatte dit in. ach ja het is ergens ook wel goed geweest wat ik had minder stress en akn absoluut niet tegen stress. Nu ben ik het alsnog dus jah. 9 jaar studeren is geen leuk vooruitzicht zeker niet als je niet de motivatie heb om te studeren.
Oud 25-10-2002, 21:40
Snippie
Snippie is offline
Hoi leonoor,

het is inderdaad vervelend
Oud 25-10-2002, 21:47
Verwijderd
Citaat:
Snippie schreef:
Nu ben ik het alsnog dus jah. 9 jaar studeren is geen leuk vooruitzicht zeker niet als je niet de motivatie heb om te studeren.
Ik zou toch proberen het vol te houden. En je 'doel' (leerkracht groep 1&2) voor ogen te houden en te gebruiken als motivatie. Ik heb zelf eerst mavo (had ook wel wat meer gekunt, maar goed, niet gedaan) en daarna havo gedaan. 't kostte me zo nu en dan behoorlijk wat moeite, de enige reden dat ik het deed en vol hield was dat ik persee naar het hbo (lerarenopleiding) toe wilde. Doordat ik me dat steeds voor ogen hield is het me gelukt.

Op het moment dat het gebeurd (lagere opleiding volgen dan je eigenlijk aan kan) zie je het als tijdverspilling enz. Later zie je het vaak als een nuttige en leerzame tijd. Ik iig wel, geloof ik. Jij ziet het al een beetje zo, ivm de stress ed. Ik denk dat jij ook al veel geleerd hebt en nog leert. Op het hbo moet je denk ik nog meer samen werken dan op het mbo en zo zijn er nog wel wat dingen die verschillen (veel meer werk, hoger niveau, enz om enkele dingen te noemen). Gebruik je tijd op het mbo om er zo veel mogelijk van te leren. En om met jezelf orde op zaken te stellen ed.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 10:24
Wasteland
Wasteland is offline
Citaat:
Snippie schreef:
Hallo mensen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben al vijf jaar depressief en de laatste tijd wordt het steeds erger, geen interesses meer in school, vrienden, hobby´s. Het wordt steeds erger alsof niks me meer kan schelen. Ik voel me al vijf jaar niet meer mezelf maar de laatste maand voel ik me niks meer. Ik zou jullie vertellen waardoor ik denk dat het komt. Ik heb een te lage vooropleiding om te kunnen doen wat ik graag zou willen doen nl oa (onderwijsassistent) nu zit ik op het Spw richting kinderopvang. Ik vind de opleiding op zich niet saai ofzo maar er komt veel op me af. Ik kan moeilijk samenwerken in teamverband en dat moet je wel veel kunnen. Zoals werkstukken bijv maak ik liever alleen terwijl in de praktijk samenwerken beter gaat. Het lijkt allemaal langs me heen te gaan. Ik heb ook een bijbaantje en dat wil ook al niet lukken. Ik wordt veel afgesnauwd (thuis ook) dat ik de dingen niet goed doe. Ik heb ga nu met tegenzin naar mijn werk en ben blij als het klaar is kom ik thuis staat daar weer ruzie´s en andere narigheid op mij te wachten. De dagen duren als maar langer en ik weet niet meer wat ik moet doen. Hoe kom ik uit deze sleur, kan iemand mij helpen?
Knap dat je toch nog tot zoveel in staat bent al heb je een depressie. En toch moeten er dingen veranderen voordat het beter met je zal gaan. Praat met je ouders. Ga bekijken hoe je de samenwerking anders aan kunt pakken.....

Ik leef ook in een depressie sinds een half jaar. Als je erover wil praten....... MSN: rob19@eminem.com.
Oud 26-10-2002, 22:06
Snippie
Snippie is offline
Hoi Leonoor,

Ik weet het niet. Ik zit te twijfelen of ik zou stoppen met de opleiding. Ik heb al geen hoge dunk van mezelf en nu ik merk dat ik dit ook al niet kan heb ik nog minder zelfvertrouwen. Ik vraag me zelf constant af; wat kan ik dan wel? Moet ik nog lager gaan? En dan? Ik kan echt wel janken in deze situatie. Niks mag lukken en dat haat ik. Ik houd ook wel voor ogen wat mijn doel is maar zie ook steeds meer dat ik (nu al) veel meer moeite moet doen dan mijn klasgenoten. Ik trek het gewoon niet meer. Ik weet zelf ook dat ik vaardigheden die ik niet wel wel zou moeten hebben zeker bij deze opleiding of het doel wat ik voor ogen heb. Noem maar iets; samenwerken, flexelbiliteit, assertieviteit enz.

Inderdaad precies als jij zegt; ik zie het ook als mijn tijd verdoen. Ja ik leer elke dag bij en als ik denk dat ik er alles geleerd heb ben ik dood omdat je elke dag wel leert. Je maakt me nu alleen maar bang hoewel ik weet dat jij gelijk heb. De opleiding word ook steeds maar moeilijker en als ik het nu al niet aankan hoe moet het dan als ik hoger wil? Dit vraag ik me ook steeds af.
Oud 26-10-2002, 22:10
Snippie
Snippie is offline
Hoi Wasteland,

Ik kan niet met mijn ouders erover praten dat heb ik zovaak geprobeerd ze begrijpen me niet. 'zet je er over heen en ga wat leuks doen' zo´n soort opmerking krijg ik vaak van mijn vader te horen. Mijn moeder is nog wel begripvol maar ook zij begrijpt mij niet en dan zijn er nog de problemen thuis die dit alles niet makkelijker op maken.
Oud 26-10-2002, 22:13
Verwijderd
Citaat:
Snippie schreef:
Ik weet het niet. Ik zit te twijfelen of ik zou stoppen met de opleiding. Ik heb al geen hoge dunk van mezelf en nu ik merk dat ik dit ook al niet kan heb ik nog minder zelfvertrouwen. Ik vraag me zelf constant af; wat kan ik dan wel? Moet ik nog lager gaan? En dan? Ik kan echt wel janken in deze situatie. Niks mag lukken en dat haat ik. Ik houd ook wel voor ogen wat mijn doel is maar zie ook steeds meer dat ik (nu al) veel meer moeite moet doen dan mijn klasgenoten. Ik trek het gewoon niet meer. Ik weet zelf ook dat ik vaardigheden die ik niet wel wel zou moeten hebben zeker bij deze opleiding of het doel wat ik voor ogen heb. Noem maar iets; samenwerken, flexelbiliteit, assertieviteit enz.
Ik zou niet stoppen, zeker niet als je verder wilt. Ik zou hulp zoeken, zodat je door kunt. Ik denk ook dat als je stopt je zelfvertrouwen alleen nog maar verder zakt. Sommige mensen kost het meer moeite dan anderen, is frustrerend. Zoek iemand om mee te praten, geef het niet op.

Citaat:
Inderdaad precies als jij zegt; ik zie het ook als mijn tijd verdoen. Ja ik leer elke dag bij en als ik denk dat ik er alles geleerd heb ben ik dood omdat je elke dag wel leert. Je maakt me nu alleen maar bang hoewel ik weet dat jij gelijk heb. De opleiding word ook steeds maar moeilijker en als ik het nu al niet aankan hoe moet het dan als ik hoger wil? Dit vraag ik me ook steeds af.
Het is niet mijn bedoeling je bang te maken. Ik denk dat de reden dat je het nu niet aan lijkt te kunnen misschien ook wel zit in dat je je verrot voelt, dan kun je ook minder. Daarom is het belangrijk hulp te zoeken, te zorgen dat je je beter voelt, dan kun je je ook weer beter op school concentreren.

Een mens weet nooit alles, niemand weet alles, dat is namelijk onmogelijk. Wees blij dat je elke dag iets leert. Ik denk dat je het over een tijdje niet meer ziet als dat je je tijd verdaan hebt, maar eerder als een hele nuttige leerzame tijd (dat heb iig heel sterk). Voor nu kan ik alleen zeggen: zoeken iemand irl om eens over je problemen te praten. Succes.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 22:15
Verwijderd
Citaat:
Snippie schreef:
Ik kan niet met mijn ouders erover praten dat heb ik zovaak geprobeerd ze begrijpen me niet. 'zet je er over heen en ga wat leuks doen' zo´n soort opmerking krijg ik vaak van mijn vader te horen. Mijn moeder is nog wel begripvol maar ook zij begrijpt mij niet en dan zijn er nog de problemen thuis die dit alles niet makkelijker op maken.
Das ouders eigen. Misschien moet je nog eens proberen met ze te praten en dan heel duidelijk te zijn in dat het niet iets is waar je je maar over heen zet. Je kunt ook een keertje langs je huisarts gaan, misschien kan hij dan ook met je ouders praten (als je dat wilt dan).
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 22:30
Snippie
Snippie is offline
Hoi Leonoor,

Ik weet het, het is een moeilijke beslissing. ik weet ook nog niet zeker of ik stop. Ik praat al wel met mensen van het traject bureau, zegt je dat wat? Dat is een doorverwijzingsbureau zeg maar.

Dat klopt het lukt minder dan mijn vorige school waarin ik 'beter' in mijn vel zat. Ik heb al vaak hulp gezocht en verschillende hulpverleners of instanties doorlopen maar het schijnt niet te mogen baten.

Nee idd niemand weet alles en ik denk als dit wel zo zou zijn het ook niet leuk meer was. Ik bedoel waarvoor moesten de mensen dan nog leven? Je hebt geen uitdagingen meer als je alles weet. Ik hoop het dat ik het ook zo zou kunnen zien als jij als een leerzame periode. Nu op dit moment zie ik het als een zeer moeilijke periode.
Ik heb iemand om erover te praten maar ze begrijpt me niet altijd en weet niet goed wat ze er mee moet.
Oud 26-10-2002, 22:34
Snippie
Snippie is offline
Hoi Leonoor,

Ik wil niet meer met mijn vader hierover praten, zo vaak gedaan. Hij blijft bij zijn standpunt. Waar een wil is is een weg zegt hij, ja hallo! denk ik dan. Hm mn huisarts dat weet ik nog zo net niet. En dat ie met mijn ouders gaat praten vindt ik niet zo´n prettig idee.
Oud 26-10-2002, 22:41
Verwijderd
Citaat:
Snippie schreef:
Ik weet het, het is een moeilijke beslissing. ik weet ook nog niet zeker of ik stop. Ik praat al wel met mensen van het traject bureau, zegt je dat wat? Dat is een doorverwijzingsbureau zeg maar.
Zegt me niks. Hopelijk heb je er wat aan...al is het maar iets.

Citaat:
Dat klopt het lukt minder dan mijn vorige school waarin ik 'beter' in mijn vel zat. Ik heb al vaak hulp gezocht en verschillende hulpverleners of instanties doorlopen maar het schijnt niet te mogen baten.
Ik denk ook niet dat je dom bent, zo kom je iig niet op me over. Soms kost je beter voelen ook gewoon tijd, hoe raar dat ook klinkt. Maar er over blijven praten is denk ik wel goed.

Citaat:
Nee idd niemand weet alles en ik denk als dit wel zo zou zijn het ook niet leuk meer was. Ik bedoel waarvoor moesten de mensen dan nog leven? Je hebt geen uitdagingen meer als je alles weet. Ik hoop het dat ik het ook zo zou kunnen zien als jij als een leerzame periode. Nu op dit moment zie ik het als een zeer moeilijke periode.
Ik heb iemand om erover te praten maar ze begrijpt me niet altijd en weet niet goed wat ze er mee moet.
Ik zal een tipje van de 'sluier' oplichten...op het moment zelf zag ik het ook niet echt meer zitten. Het 'inzicht' kwam bij mij ook pas daarna.

Tis iig fijn dat je iemand hebt, dat je weet dat er iemand voor je is. Ik denk niet dat er iemand is die alles begrijpt, ik denk wel dat er mensen zijn die veel begrijpen. Het belangrijkste is dat ze er zijn en dat ze er willen zijn. Denk ik dan.

Citaat:
Ik wil niet meer met mijn vader hierover praten, zo vaak gedaan. Hij blijft bij zijn standpunt. Waar een wil is is een weg zegt hij, ja hallo! denk ik dan. Hm mn huisarts dat weet ik nog zo net niet. En dat ie met mijn ouders gaat praten vindt ik niet zo´n prettig idee.
Je kunt ook met je huisarts praten zonder dat ie het tegen je ouders zegt, moet je wel ff tegen hem zeggen dat je dat niet wilt. Hij kan je eventueel ook doorverwijzen, mocht dat nodig zijn en mocht je dat willen (kun je dan overleggen natuurlijk). Misschien kun je wel eens met je moeder praten?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 23:01
Snippie
Snippie is offline
Hoi Leonoor,

Dit gaat van school uit, de landstede.

Nee, dat klinkt niet raar want wat je zegt klopt. Meestal als ik me depressief voel is dat een periode en daarna gaat het weer even wat beter. Alleen ditmaal is het anders, de periode is langer en ik ben erger depressief dan anders.

Hahaha, dat had ik al in de gaten ja. Toch vraag ik me af of ik deze periode ooit als een leerzame periode kan zien.
Ja mensen begrijpen een heleboel maar vaak niet een depressie. Tenminste in mijn omgeving niet. dit komt denk ik ook omdat ze zelf niet depressief zijn of zijn geweest. Ja het is super belangrijk dat deze mensen er zijn

Om eerlijk te zijn ken ik mijn huisarts niet goed. Dus om daar zomaar naar toe te stappen. ik praat hier wel met mijn moeder over en zij wil mij ook wel steunen (al weet ze niet hoe!)
Oud 27-10-2002, 07:33
Verwijderd
Citaat:
Snippie schreef:
Om eerlijk te zijn ken ik mijn huisarts niet goed. Dus om daar zomaar naar toe te stappen. ik praat hier wel met mijn moeder over en zij wil mij ook wel steunen (al weet ze niet hoe!)
Misschien kun je eens samen met je moeder naar de huisarts gaan? Al is het alleen maar om hem aan je moeder te laten vertellen hoe zij jou wel kan steunen. Of laat iemand op school het haar uitleggen. Misschien kun je iets op internet opzoeken over depressies ed en dat aan haar geven, misschien is dat ook wel iets voor de andere mensen die er voor je willen zijn, maar je niet snappen of niet weten hoe?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 09:26
Wasteland
Wasteland is offline
Citaat:
Snippie schreef:
Hoi Leonoor,

Dit gaat van school uit, de landstede.

Nee, dat klinkt niet raar want wat je zegt klopt. Meestal als ik me depressief voel is dat een periode en daarna gaat het weer even wat beter. Alleen ditmaal is het anders, de periode is langer en ik ben erger depressief dan anders.

Hahaha, dat had ik al in de gaten ja. Toch vraag ik me af of ik deze periode ooit als een leerzame periode kan zien.
Ja mensen begrijpen een heleboel maar vaak niet een depressie. Tenminste in mijn omgeving niet. dit komt denk ik ook omdat ze zelf niet depressief zijn of zijn geweest. Ja het is super belangrijk dat deze mensen er zijn

Als je serieuze hulp wilt hebben kun je het beste naar de huisarts gaan en daar je verhaal voorleggen. Deze zal een intake formulier invullen en op die manier kom je terecht bij het GGZ. Eenmaal bij het GGZ krijg je daar een aantal intake gesprekken en aan de hand daarvan wordt de behandelwijze gekozen. Ik heb helaas het probleem dat ik op dit moment al 3 maanden op een wachtlijst sta. Ik weet niet of dit bij jouw dan hetzelfde zou zijn. Tot die tijd heb ik al veel depressieve periodes achter de rug gehad. Ik heb een heel goed boek "depressie overwinnen". Wat mij altijd wel een duwtje in de rug geeft. Tevens het praten erover met ouders, vrienden e.d. Is inderdaad ook perfect.

Ik zou als ik jouw was geen grote beslissingen nemen, dit wordt altijd afgeraden wanneer je aan een depressie lijdt. Als ik jouw was zou ik gewoon doorgaan met school. Aan je toekomst werken. Werken ergens kun je later nog lang genoeg. Wat je moet proberen is om je stress bronnen te verminderen of te proberen op een minder stressvolle manier te gaan leven.

Succes,

Rob.

Zucht, hoe kan ik dit in godsnaam zeggen als ik het amper tegen mezelf kan zeggen.
Oud 27-10-2002, 09:43
Verwijderd
Misschien heb je iets aan http://www.ggzdrenthe.nl/idx_tips.htm (en dan Stemmingsstoornissen: Depressie is iets anders dan somberheid)? Om aan anderen te laten lezen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 12:35
Snippie
Snippie is offline
Hoi Leonoor,

Ja samen met mijn moeder naar de huisarts gaan is wel een goed idee. Een stuk van internet laten lezen is ook nog niet zo gek idee. Ik zelf heb een of twee jaar geleden een boekje aan mijn ouders gegeven over depressie voor mezelf had ik ook een boekje gekocht. Ze zeggen dat ze het hebben gelezen maar waarom doen ze dan zo? Ik zoek wel even op internet of ik wat erover kan vinden.

Groetjes karina
Oud 27-10-2002, 12:39
Verwijderd
Citaat:
Snippie schreef:
Ja samen met mijn moeder naar de huisarts gaan is wel een goed idee. Een stuk van internet laten lezen is ook nog niet zo gek idee. Ik zelf heb een of twee jaar geleden een boekje aan mijn ouders gegeven over depressie voor mezelf had ik ook een boekje gekocht. Ze zeggen dat ze het hebben gelezen maar waarom doen ze dan zo? Ik zoek wel even op internet of ik wat erover kan vinden.

Misschien doen je ouders ook wel zo omdat ze het moeilijk vinden jou ongelukkig te zien en/of misschien willen ze het niet zien en/of omdat ze hopen dat het idd een fase is die vanzelf over gaat. Daarom is het misschien goed om eens met één van de twee met de huisarts te praten of ze iig duidelijk te maken dat het geen fase is en dat het niet zomaar over gaat.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 12:44
Snippie
Snippie is offline
Hoi Wasteland,

Hoewel ik de laatste jaar geen contact met die huisarts heb heb ik in het verleden wel contact gehad. Hij heeft mij doorverwezen naar de Riagg (was niks!), ik ben uithuis geplaatst maar daarna weer terug geplaatst ging ook mede door de huisarts en heb medicijnen gekregen waarbij ik me net een proefkonijntje voelde, dus dat heb ik ook niet meer.
Ik heb een of twee jaar een boek voor mijn ouders en mezelf gekocht het boek voor mezelf heet 'hoe een behandeling het levensplezier weer terug kan brengen' van drs. Robert Houtman.
Er staat meer in wat een depressie precies is, welke verschijnselen er zijn en wat een depressie met je doet enz. Er staan ook wel behandelingsmethodes in maar kort beschreven.

Ja door gaan met school, ik weet niet. Ik wil minder werken zodat er wat rust komt in het leven.

Bedankt voor je reactie!

Groetjes karina
Oud 27-10-2002, 12:49
Snippie
Snippie is offline
Hoi Leonoor,

Bedankt voor je tip! Kan ik idd aan mijn ouders of mensen in de omgeving laten lezen.

Tja ik weet ook niet wat het is met mijn ouders en ik ga misschien met mijn moeder naar de huisarts om te praten. Het is idd niet een fase die je door moet hoewel dit natuurlijk ook wel weer kan. sommige depressies zijn moment depressies of winterdepressies die duren maar even.
Reageren

Regels voor berichten