Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-08-2007, 15:37
moon
moon is offline
Ik las hier net een topic (die helaas gesloten is omdat die vorig jaar geopend was) van iemand die op haar 2oste nog een mbo-opleiding wilde gaan volgen. Ik zit met hetzelfde 'probleem'. Ik ben 21, over 2 maanden zelfs 22 en ik wil ook nog een mbo-opleiding gaan doen. Ik ben hier alleen door gaan twijfellen omdat ik niet helemaal de gemiddelde leeftijd heb van iemand die een mbo-opleiding begint zeg maar. Ik vind dat persoonlijk ook best wel moeilijk, dat ik dan bij leerlingen in de klas zal komen die net van de middelbare school afkomen en nog niet eerder gestudeerd hebben. Ik voel me daar zo oud tussen. Mijn vraag is dus ook eigenlijk, bestaan er geen mbo-opleidingen voor volwassenen o.i.d? en dan dus geen thuis studies ofzo.
Oud 17-08-2007, 16:44
Verwijderd
Hoi Moon,

Vele scholen bieden ook avondopleidingen aan voor volwassenen. Daarnaast kun je dus een gewone baan hebben.

En het zal natuurlijk verschillen per keer. Maar er zullen niet alleen maar 16 jarigen in de klas komen. Bij ons waren er een aantal die van zorgende welzijn afkwamen en dus al 18 waren. Maar er waren ook mensen die 20 waren en begonnen in het eerste jaar.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2007, 19:52
justhanna
justhanna is offline
Ik ben 21 en hoop ook per september op het MBO te beginnen. Heb dan wel een achtergrond met HBO maar dat terzijde. En ik ken nog genoeg andere mensen die op deze leeftijd beginnen aan het MBO. Rond je 20ste is helemaal niet vreemd
Oud 20-08-2007, 09:06
Verwijderd
Ik heb net een bbl-opleiding afgerond op het mbo. Een dag in de week ging ik naar school en 4 dagen in de week werkte ik. Met mijn 18/19 jaar was ik de jongste van de klas. Veel van mijn klasgenoten waren ver in de 20 of ouder. Ik denk dat als je het gewone traject zal doen met 4/5 dagen per week school de leeftijd wel wat lager zal liggen.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2007, 10:50
kisse
kisse is offline
hey, ik denk dat het ook een beetje verschilt wat voor opleiding je wilt gaan doen...

vorig jaar deed ik een mbo muziekopl. en daar was de helft boven de 18 ´tot de 23 jaar` in het eerste leerlaar.

dit jaar ben ik begonnen bij een opl. mbo industrieel design waar ik bij wel heel veel 16jarigen in de klas zat.. ben nu 20 dus dat was wel even schrikken vooral omdat dit echt pubers waren.. maar uiteindelijk in het jaar kwamen er steeds meer oudjes bij dus

ik zou het gewoon eerst eens navragen bij de opleidingen die je interessant lijken zodat je weet wat je kunt verwachten qua leeftijd en over het algemeen is het best te doen.

succes!
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 17:15
meisje833
meisje833 is offline
Ik wil mbo plus gaan doen en ik ben 23 , zou ik dan ook de oudste zijn?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 17:27
Vice
Vice is offline
Zal toch wel niet.
Oud 29-08-2007, 23:36
Pater Noster
Pater Noster is offline
Zie het zo; je bent nooit te oud om te leren. Als je een opleiding graag wilt volgen, of het nu MBO/HBO/WO is, je moet er gewoon voor gaan. Je zit er immers voor jezelf en niet voor de mensen om je heen. De meeste mensen die een opleiding volgen zijn wel gemotiveerd om het te doen dus zal je heus wel gedisciplineerde personen om je heen hebben en niet alleen giechelende pubertjes.

De normale leeftijd om met MBO te beginnen ligt rond de 16/17 (dit doe je na VMBO).
Voor MBO+ wordt je meestal toegelaten met een HAVO diploma.
De normale leeftijd om met HBO te beginnen ligt rond de 17/18 (hier begin je mee na de HAVO).
De normale leeftijd om met WO te beginnen ligt rond de 18/19 (hier begin je mee het VWO).

In de praktijk blijkt echter dat er ook vaak oudere personen tussen zitten. Ik was 20 toen ik met HBO begon (late leerling en een paar keer blijven zitten), en ik was zeker niet de oudste. Al mijn klasgenoten waren van ongeveer mijn leeftijd.
Vaak zie je dat mensen verkeerde studiekeuzes maken, doorstromen, klassen gedoubleerd hebben, of eerst een paar jaar hebben gewerkt en daarna weer gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 22:22
MH
MH is offline
Och, er zijn soms nog behoorlijk wat oudere leerlingen. In de klassen waaraan ik vorig jaar lesgaf was, bij benadering, de gemiddelde leeftijd ongeveer 18, 19. Er waren zelfs leerlingen ouder dan ik, zelfs een van 30. Laat je leeftijd geen beletsel zijn om alsnog een opleiding te volgen.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 23:01
Al Murphy
Al Murphy is offline
Ik ben het met velen eens dat je je leeftijd niet moet gebruiken als argument om niet meer te gaan studeren. Hoe dan ook is het zeker ook op die leeftijd belangrijk dat je kijkt naar een opleiding - en de manier waarop - die bij jezelf aansluit.

Het is echt niet evident om les te volgen tussen klasgenoten die vijf jaar jonger zijn dan jij, hoe hard je ook probeert om het normaal te zitten.
Inpassen in de groep gaat moeilijker.
Het les- en leertempo is vaak verschillend als het jouwe.
Puberaal gedrag van je jongere klasgenootjes zal je veel meer op je zenuwen werken dan het veel leukere leut maken met leeftijdsgenoten.

Al die dingen werken toch vrij demotiverend. Zolang je de studie en het diploma dat je kan behalen op die manier wel voldoende motiverend vindt lost dit probleem zich vanzelf op. Anders kan je beter kijken naar een lesprogramma waar je meer in de primaire doelgroep past.

Ikzelf heb ongeveer anderhalf jaar les gehad tussen een groep tieners van wie ik me vanaf de eerste dag vervreemd voelde. Ik was niet de enige 'oudere', dus we konden ons samen ergeren aan al die dingen. Lestempo lag wat mij betreft ook veel te laag (HBO), zelfs veel lager dan ik op middelbaar gewend was.
Oud 01-09-2007, 15:28
Verwijderd
Leeftijd moet niet de reden zijn om geen opleiding te volgen. Afgelopen week moest ik weer naar school en heb nu een klasgenoot van 49 ;-) Laat je leeftijd je dus niet tegenhouden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten