Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2002, 14:09
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
ik vind het beetje raar verhaal zowieso maar goed, ik ben nog steeds van mening dat het geen discriminatie is.
Oud 03-11-2002, 14:14
Verwijderd
Citaat:
Wasaap schreef:
ok ander voorbeeld:

Er is een man vermoord in een disctheek en waarschijnlijk heeft een lange blonde vrouw het gedaan. 2 blonde meisjes lopen langs en hebben er niets mee te maken. die lange blonde vrouw blijkt het niet te hebben gedaan. Mag de agent dan denken dat die 2 andere meisjes de moord hebben gepleegt omdat ze blond zijn EN DUS die vrouw kennen?
Het is een signalement waaraan ze voldoen, like, wat snap je daar nou niet aan? For fuck's sake zeg.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 14:23
Wasaap
Wasaap is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Het is een signalement waaraan ze voldoen, like, wat snap je daar nou niet aan? For fuck's sake zeg.
Het gaat om het feit dat ze dat meisje zouden kennen! omdat ze op elkaar lijken.
Oud 03-11-2002, 14:47
Verwijderd
Citaat:
Wasaap schreef:
omdat ze op elkaar lijken.
I rest my case.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 15:54
CokemanLalalala
CokemanLalalala is offline
ik vind dat je niet zo moet janken !
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 20:39
MissCzechMeOut
Citaat:
CokemanLalalala schreef:
ik vind dat je niet zo moet janken !
AMEN
Oud 03-11-2002, 21:15
Balance
Balance is offline
Citaat:
Wasaap schreef:

linda85 schreef:

Wanneer het signalement een lange blonde dame was geweest, dan hielden ze toch ook de lange blonde dames aan om te kijken of die gene er wat mee te maken had?

Dus alle lange blonde dames gaan met elkaar om? Daar gaat het hier over. Ze werden aangehouden omdat ze dat meisje zouden kennen.
Oké, hiermee ruk je wat ik zei dus totaal uit z'n verband. Op het moment dat ik het gequote stukje zei, dacht ik dat er een signalement was naar (een) Aziatische meisje(s). En dus zei ik, dat als er een signalement zou zijn naar een blond meisje, er juist blonde meisjes zouden worden ondervraagd.

Als je toen later even gelezen had, dat Starley mij vertelde dat er geen signalement was, maar wel een Aziatisch meisje was opgepakt, dan kan je ook lezen wat ik daarop antwoordde.
Namelijk dat ik uit het verhaal opmaak dat het niet zeker was dat er één dief was en dat men niet met meerderen was (en voordat je over die getuige begint, lees eerst mijn stukje dan eens na, want daar had ik ook al antwoord opgegeven) en dat ze dus voor de zekerheid deze twee aziatische meisjes ook even ondervroegen, aangezien zij op hetzelfde moment, vlakbij dat andere meisje waren, waarschijnlijk even oud en ze zusjes/vriendinnen konden zijn. Zo gek is dat toch niet?
Oud 03-11-2002, 21:57
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
ik vind het beetje raar verhaal zowieso maar goed, ik ben nog steeds van mening dat het geen discriminatie is.
exactly.
Oud 04-11-2002, 01:05
Cleopatraan
Cleopatraan is offline
Ik vind het in zekere zin wel discriminatie. Ik zou het zelf ook erg vervelend vinden als 1 persoon met donker haar iets jat en ik vervolgens aangehouden wordt, omdat ik donker haar heb.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 09:20
CokemanLalalala
Citaat:
Cleopatraan schreef:
Ik vind het in zekere zin wel discriminatie. Ik zou het zelf ook erg vervelend vinden als 1 persoon met donker haar iets jat en ik vervolgens aangehouden wordt, omdat ik donker haar heb.
het is in mijn ogen redelijk logisch dat als er 1 meisje van een bepaalde leeftijd wordt opgepakt wegens diefstal, en er nog 2 andere meisjes van dezelfde etniciteit en leeftijd rondlopen die zich in de ogen van het winkelpersoneel enigszins verdacht gedragen dat ze die dan ook ff aan de tand voelen...

of zijn we al weer aan het discrimineren als we ervanuit gaan dat de mogelijkheid zeer reeel is dat mensen met een bepaalde nationaliteit met elkaar om gaan
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 10:40
Cleopatraan
Cleopatraan is offline
Citaat:
CokemanLalalala schreef:
het is in mijn ogen redelijk logisch dat als er 1 meisje van een bepaalde leeftijd wordt opgepakt wegens diefstal, en er nog 2 andere meisjes van dezelfde etniciteit en leeftijd rondlopen die zich in de ogen van het winkelpersoneel enigszins verdacht gedragen dat ze die dan ook ff aan de tand voelen...

of zijn we al weer aan het discrimineren als we ervanuit gaan dat de mogelijkheid zeer reeel is dat mensen met een bepaalde nationaliteit met elkaar om gaan
Op zich is het geen discriminatie om te denken dat mensen met een bepaalde etnische achtergrond meer met elkaar omgaan, maar het is wel discriminatie als de politie naar dat principe gaat handelen. Dus als de politie iedereen met een bepaalde etnische achtergrond gaat beoordelen op een misdrijf begaan door een persoon uit die etnische groep.
Bovendien: Probeer je nou eens een beetje in te leven in de ander. Hoe denk jij zelf dat jij je in Starley's situatie zou voelen?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 11:01
CokemanLalalala
Citaat:
Cleopatraan schreef:
Op zich is het geen discriminatie om te denken dat mensen met een bepaalde etnische achtergrond meer met elkaar omgaan, maar het is wel discriminatie als de politie naar dat principe gaat handelen. Dus als de politie iedereen met een bepaalde etnische achtergrond gaat beoordelen op een misdrijf begaan door een persoon uit die etnische groep.
Bovendien: Probeer je nou eens een beetje in te leven in de ander. Hoe denk jij zelf dat jij je in Starley's situatie zou voelen?
dus ze mogen het wel denken dat ze bij elkaar zouden kunnen horen maar ze moeten in dit geval starley en haar zus maar laten lopen omdat ze op grond daarvan geen actie mogen ondernemen uit "politiek correcte" overwegingen ?
dan zou het wel erg makkelijk worden om winkeldiefstal te plegen he

en als ik in die situatie zat zou ik het relativeren en me er echt niet al te druk om maken.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 11:09
Verwijderd
Citaat:
Wasaap schreef:
En wat dan als je net die middag naar een sexshop bent geweest en leuke speeltjes hebt gekocht?

Die leg jij zonder schaamte op de toonbank van de winkel waar allemaalt ramptouristen omheen staan? Dat is toch niet prive????
dat heet pech
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 11:14
Verwijderd
Citaat:
Wasaap schreef:
Het gaat om het feit dat ze dat meisje zouden kennen! omdat ze op elkaar lijken.
je weet niet wat de werkelijke dievegge heeft gezegd om zich der maar uit te lullen. misschien dacht ze door te zeggen dat starley en zus haar collega's waren de aandacht op haar af zou nemen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 11:21
Verwijderd
als starley gelijk de inhoud van haar tas had laten zien was er vast nix aan de hand geweest.
maar nee hoor, gelijk weer grote mond van inbreuk op privicy en discriminatie, zoals ik eerder al zei, de meest verneukte woorden van de Nederlandse taal.
We hebben programmas als big brother en temptation island, en toch blijft mn lullen over gebrek aan privicy, OK het verschilt wel per individu.
ik ben ook eens een keer aangehouden omdat ik leek op een verdachte in een schietpartij, kdee niet moeilijk en mocht gelijk weer gaan.

NIET ZO JANKUUUHHH!!!!
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 13:55
Cleopatraan
Cleopatraan is offline
Citaat:
CokemanLalalala schreef:
dus ze mogen het wel denken dat ze bij elkaar zouden kunnen horen maar ze moeten in dit geval starley en haar zus maar laten lopen omdat ze op grond daarvan geen actie mogen ondernemen uit "politiek correcte" overwegingen ?
dan zou het wel erg makkelijk worden om winkeldiefstal te plegen he

en als ik in die situatie zat zou ik het relativeren en me er echt niet al te druk om maken.
Niet uit politiek correcte overwegingen, maar uit humane overwegingen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 14:00
CokemanLalalala
Citaat:
Cleopatraan schreef:
Niet uit politiek correcte overwegingen, maar uit humane overwegingen.
zo mensonterend was het toch niet, gewoon een paar minuutjes simpel medewerking verlenen aan de politie en je bent van het gezeik af...
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 15:01
Starley
Starley is offline
Okej even ter verduidelijkling, ze waren er al zeker van dat dat meisje iets had gestolen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 15:04
Starley
Starley is offline
Citaat:
CokemanLalalala schreef:
zo mensonterend was het toch niet, gewoon een paar minuutjes simpel medewerking verlenen aan de politie en je bent van het gezeik af...
Jij zou toch ook graag eerst willen weten waarom je wordt aangehouden?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 15:06
Starley
Starley is offline
Citaat:
Cleopatraan schreef:
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 15:06
CokemanLalalala
tuurlijk en uit jou verhaal begrijp ik dat ze dat ook meteen vertelden.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 15:08
Starley
Starley is offline
Citaat:
CokemanLalalala schreef:
tuurlijk en uit jou verhaal begrijp ik dat ze dat ook meteen vertelden.
We vroegen waarom en ze zeiden dat we dat meisje kenden. Dat is helemaal niet zo en het is dan een logische reactie dat je dan tegenstribbeld. Ik bedoel, niemand mag zomaar in mij tas woelen zonder mijn toestemming. Mij aanhouden zonder een goede verklaring gaat zeker te ver.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 15:10
MissCzechMeOut
Citaat:
Starley schreef:
We vroegen waarom en ze zeiden dat we dat meisje kenden. Dat is helemaal niet zo en het is dan een logische reactie dat je dan tegenstribbeld. Ik bedoel, niemand mag zomaar in mij tas woelen zonder mijn toestemming. Mij aanhouden zonder een goede verklaring gaat zeker te ver.

Misschien heeft dat andere meisje wat verzonnen ofzo....
Oud 04-11-2002, 15:13
Starley
Starley is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
Misschien heeft dat andere meisje wat verzonnen ofzo....
Ze mogen niet zomaar iemand aanhouden op grond van wat de schuldige zegt.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 15:14
CokemanLalalala
Citaat:
Starley schreef:
wtf was dan je punt met die vorige opmerking

man, als je dat meisje toch niet kent en je niks gedaan hebt maak je het jezelf alleen maar moeilijk door tegen te werken.
er was in mijn ogen een redelijke "verklaring".
stel dat er een punker iets had gestolen en er nog 2 punkers (of skinheads of wat dan ook) rondliepen in die winkel, dan kan je toch wel begrijpen dat de politie die 2 voor de zekerheid ook controleert!
ze brachten het hooguit een beetje op een domme manier
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 15:15
CokemanLalalala
Citaat:
Starley schreef:
whahahaha simpel kind
getuigenverklaringen zijn dan zeker ook niks waard?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 15:19
Starley
Starley is offline
Citaat:
CokemanLalalala schreef:
whahahaha simpel kind
getuigenverklaringen zijn dan zeker ook niks waard?
Er was alleen een getuige die zag dat dat ene meisje wat had gestolen. Kortom, dat meisje die had niks gezegt, het was al duidelijk dat zij de dader was.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 15:22
Starley
Starley is offline
Citaat:
CokemanLalalala schreef:

man, als je dat meisje toch niet kent en je niks gedaan hebt maak je het jezelf alleen maar moeilijk door tegen te werken.
stel dat er een punker iets had gestolen en er nog 2 punkers (of skinheads of wat dan ook) rondliepen in die winkel, dan kan je toch wel begrijpen dat de politie die 2 voor de zekerheid ook controleert!
Dat ik een goede reden wil waarom ik word aangehouden.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 15:30
CokemanLalalala
laat maar, dit is werkelijk zinloos
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 15:59
Joël
Joël is offline
Citaat:
Wasaap schreef:
Dat vermoeden was gebaseerd op het feit dat ze aziatrisch zijn. DUS is het wel discriminatie.
Nee, ik denk van niet. Bij discriminatie is er inderdaad sprake van onderscheid op basis van ras, afkomst, geslacht, sexuele gerichtheid e.d. (vul maar in), en dat is hier ook het geval. Maar er moet aan nog een ander criterium voldaan zijn, wil je het discriminatie kunnen noemen. Het onderscheid moet ongeoorloofd zijn. Anders kun je als 5 jarig jongetje klagen dat je geen auto mag rijden; dat is toch onderscheid op basis van leeftijd? Onderscheid, jazeker, maar geen ongeoorloofd onderscheid. En in deze situatie is daar volgens mij ook geen sprake van; het komt vaak voor dat zakkenrollers in groepsverband te werk gaan, waarbij het ook vaak zo is dat die mensen in zo'n groepje/bende dezelfde afkomst hebben. Dacht je nu echt dat die politieagenten (of wat het dan ook waren) voor de lol dachten: "Goh, laten we even die 2 aziaten gaan discrimineren.."? Tuurlijk niet. Die mensen deden gewoon hun werk.
Oud 04-11-2002, 16:10
Joël
Joël is offline
Citaat:
Starley schreef:
Mij aanhouden zonder een goede verklaring gaat zeker te ver.
Bij een aanhouding heb je inderdaad recht om (binnen een redelijke termijn) te weten waarom je wordt aangehouden (dacht ik uit mijn hoofd te herinneren).

Citaat:
Starley schreef:
Dat is natuurlijk ook niet helemaal waar. Je mag aangehouden worden (zoals ik al eerder duidelijk heb gemaakt) als "Uit feiten en omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit". Als dat het geval is, maakt het niet uit of dat vermoeden nu ontstaat door een verklaring van een verdachte, of die van iemand anders.
Oud 04-11-2002, 16:41
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
vergeet niet dat je lol zat te trappen in die winkel, makkelijk zat dat winkel personeel jullie konden aan wijzen toen er gevraagt werd of er verder nog iets speciaals aan de hand was in de winkel.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 21:09
Cleopatraan
Cleopatraan is offline
Citaat:
CokemanLalalala schreef:

Het is ook een kwestie van privacy. Jij zou toch ook niet willen dat een ieder zomaar in jou privéspullen mag neuzen, ook al heb je niets gedaan.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 21:22
Joël
Joël is offline
Citaat:
Cleopatraan schreef:
Het is ook een kwestie van privacy. Jij zou toch ook niet willen dat een ieder zomaar in jou privéspullen mag neuzen, ook al heb je niets gedaan.
Ach... Doe mij maar die politiestaat, als we dan toch tussen twee kwaden moeten kiezen...
Oud 04-11-2002, 21:24
CokemanLalalala
de politie is niet een ieder, ik dacht dat we het er met z'n allen in dit land over eens waren dat de politie en douane dat soort bevoegdheden heeft.
en nogmaals: het zou mij echt geen fuck kunnen interesseren!
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 08:43
Cleopatraan
Cleopatraan is offline
Citaat:
CokemanLalalala schreef:
de politie is niet een ieder, ik dacht dat we het er met z'n allen in dit land over eens waren dat de politie en douane dat soort bevoegdheden heeft.
en nogmaals: het zou mij echt geen fuck kunnen interesseren!
Volgens mij is het zo dat de politie om van dat soort bevoegdheden gebruik te maken redelijke vermoedens moet hebben tegen een persoon. Deze vermoedens moeten op andere zaken dan ras, huidskleur etc. gebasseerd zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 10:36
CokemanLalalala
als er een aziatisch omatje of een volwassen aziatische man had gelopen hadden ze die vast niet verdacht, leeftijd en geslacht speelden ook vast wel mee he.
als je zo redeneert als jou maak je winkeldiefstal tot een simpele opgave. iemand had hiervoor al genoemd dat zakkenrollers en winkeldieven enzo vaak in groepjes opereren (met mensen van veelal dezelfde etniciteit). zo zou een groepje asielzoekers wel heeeeeel makkelijk een winkel leeg kunnen roven he (waarmee ik niet wil insinueren dat ze dat ook doen in werkelijkheid).
maar stel dat er een punker iets had gestolen en er nog 2 punkers liepen in de zaak, mogen ze die dan wel aanhouden? in dat geval hebben zouden we hier dan weer een prachtig voorbeeld van positieve discriminatie hebben.

Laatst gewijzigd op 05-11-2002 om 10:39.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 11:00
Joël
Joël is offline
Citaat:
Cleopatraan schreef:
Volgens mij is het zo dat de politie om van dat soort bevoegdheden gebruik te maken redelijke vermoedens moet hebben tegen een persoon. Deze vermoedens moeten op andere zaken dan ras, huidskleur etc. gebasseerd zijn.
Het zou bijvoorbeeld gebasseerd kunnen zijn op ervaringen die die mensen met zakkenrollers hebben... (lees daarover mijn posts, want ik heb het geloof ik al 2 keer gezegd).
Reageren

Regels voor berichten