| Advertentie | |
|
|
|
|
|
||
|
Citaat:
|
|
|
|
http://www.nrc.nl/buitenland/article...Kosovo_regeren
Ik zeg: doe niks wat het illegale gezeg van Kosovaarse 'regering' legitimeert! Deze mensen verdienen onze steun! |
|
|
|
||
|
Citaat:
Nou gedraag je dan ook zo! BAH!!! On Kurdistan: ja, maar ik zou zeggen: geef ze nou helemaal onafhankelijkheid. Dan kan Turks-Koerdistan zich daar bij aansluiten. Tegen Servie zegt men: joh, je bent beter af zonder Kosovo. Misschien is dat zo... Maar is Turkije ook niet beter af zonder Koerdistan? |
||
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
Interesant trouwens, die arrogantie van Amerika, gecombineerd met een heel hoogstaande, doch selectieve moraal. Daarom wacht ik zo op onafhankelijkheidsverklaring van Koerdistan en Taiwan. Dan moeten ze toch echt eens kleur bekennen. Amerika is moreel failiet. Dat is jammer... en voor de rest van de wereld een groot probleem! |
||
|
|
|
|
Ach, ik zal mijn zeer beperkte invloed vanaf nu dan maar aanwenden om mensen te stimuleren zich af te scheiden. De regels zijn blijkbaar veranderd.
Het zou de Nederlandse regering sieren als ze nu ook keihard Koerden, Taiwanezen en Serviers in Noord-Kosovo zou gaan steunen. Ik zal in ieder geval alles gaan doen om de Kosovo-gift ook aan andere volkeren te geven. Op naar de duizend landen wereldwijd! Met dank aan George Bush
|
|
|
|
||
|
Citaat:
Met diplomatieke eerlijkheid zaten we nu nog in het stenen tijdperk.
|
|
|
|
Grappig overigens om je leerstof in de praktijk terug te zien. Ik kreeg bij politieke geografie het 'widening the scope' principe, waarbij zwakkere partijen een conflict uitbreiden en er anderen bij betrekken om toch hun zin te kunnen krijgen.
Bij Kosovo zien we dat vervolgens perfect aan het werk doordat de Navo er bij betrokken raakt aan de kant van de Kosovaren.
|
|
||
|
Citaat:
Nogmaals, ik was niet tegen ingrijpen, was niet tegen 1244. Alleen: we hadden tegen Albanezen moeten zeggen: joh, we grepen in, voor vrede. Niet om jullie een eigen staat te geven. Sudan zal nu NOOIT meer een echte troepenmacht in Darfur toestaan. Stel je voor, je laat ze binnen, maar ze gaan niet meer weg. En dan is het: reality on the ground. Nou, Taiwan is al jaar of 60 een reality on the ground. VS heeft zelfs verdediginsverdrag met ze. Erken hen dan ook! Nee, het Westen in schijnheilig. Maar goed, Koerden, Taiwanezen, Tamils en Armeniers zien ook wat er gebeurd: schep een realiteit op de grond, geef niks toe bij onderhandelingen en ooit krijg je je zin. Valsspelers! Maar ja, blijkbaar levert dat wel de volle winst op! BAH!!! |
||
|
|
||
|
Citaat:
De Albanezen tekenden in 1999 voor autonomie. Dan moet je daar aan werken, daarvoor vechten... En wat deden ze: dwarsliggen tot ze alles kregen. Nou, wat een onafhankelijkheid: een Nederlander is er de baas. 10% van bevolking wil niet meedoen, en ze staan onder internationaal toezicht! WOW! |
||
|
|
||
|
Citaat:
Je moet ergens beginnen, zeker als een ander land net druk is geweest je flink in de prut te helpen. Je doet namelijk net alsof de Kosovaren het allemaal aan henzelf te danken hebben dat het daar zo slecht gaat...
|
|
||
|
Citaat:
Ik begin serieus te twijfelen of jij oorlog en etnische zuiveringen wel als iets slechts ziet. Je betogen zijn zo vaak voor totaal absurde stellingen die oorlog en etnische zuiveringen tot gevolg zouden hebben... Je schijnt totaal geen problemen te hebben met het toekijken terwijl hele volkeren worden uitgemoord, en veroordeelt zelfs mensen die geen last hebben van dergelijke morele apathie door in te grijpen...
|
|
|
|
T_ID,
Je legt me dingen in de mond. Ik was juist voor ingrijpen in 1999. Ik ben juist voor ingrijpen in Darfur. En in Oost-Turkije. Alleen: we grepen in om moorden (ook van Albanezen op Serviers!) te stoppen. Niet om een nieuwe staat te stichten. Dus ingrijpen: ja! Nieuwe grenzen trekken, gedwongen: nee!
|
|
|
|
||
|
Citaat:
(1) Je blijft voor altijd (2) Je gaat weg en laat ze elkaar opnieuw vrij over de kling jagen (3) Je blijft een tijdje en maakt een nieuwe staat, waarbij de 2 bevolkingsgroepen dus voor altijd gescheiden zijn zodat je niet meer nodig bent. Voorschreidend inzicht is geen teken van lafheid, het is een intelligente manier om plotselinge problemen op te lossen.
|
|
||
|
Citaat:
Het is of een van die dingen, of je moet voorstander zijn het onafhankelijk laten worden van sommige gebieden, waaronder dus Kosovo. Als ik je geen woorden in de mond mag leggen, kun je dan zelf vertellen welke van die opties je voorkeur heeft?
|
|
|
Verwijderd
|
hhendrikxx,
Alhoewel ik begrijp dat je rechtvaardigheid wilt in de wereld, kun je inzien waarom de Kosovaren uberhaupt onafhankelijk willen zijn? Ze werden redelijk met harde hand onderdrukt (en nee Kosovaren zijn ook geen lieverdjes). Is het dan niet rechtvaardig dat ze zelf hun zaakjes mogen regelen? Over de internationale politiek, er bestaat alleen een internationaal hof in een aantal steden, maar er bestaan geen bindende wetten, verder is het een zaak dat dit hof ook nog eens niet erkent word door verscheidene landen. om het kort te zeggen, de wereldpolitiek is bijna een pure anarchie. Hierdoor komt het ook de recht van het sterkste geld, hetzij in wat subtielere mate. Wij van West-Europa hebben vroeger de bescherming van de VS opgezocht om onszelf te beschermen tegen de Russen. Net als Oost-Europa (al dan niet vrijwillig, dat kan je je vraagtekens bijzetten) bij Rusland hoorde. Dat is ook de reden dat Kosovo een oproep deed richting Europa, omdat ze weten dat wij er best een bondgenoot in die regio bij kunnen gebruiken. Is het eerlijk? Nee, maar dat is een anarchistische maatschappij nu eenmaal. Waarom wij Taiwan niet erkennen? Heel simpel, China (let op, een redelijk invloedrijk land!) dreigt economische en diplomatieke verbintenissen te verbreken als wij het erkennen. Elk land in de wereld doet alles in eigen belang, zoals je al eerder te lezen kreeg (dat wij maatjes zijn met de VS is ook grotendeels in ons eigen belang). Waarom zouden wij de toorn van een redelijk invloedrijk land riskeren waarbij wij nauwelijks opschieten (omdat in feite op een aantal zaakjes na, Taiwan als een zelfstandig land opereert). Dat wij een bondgenoot erbij kunnen krijgen in een pro-russisch blok is voor het westen alleen een mooie winst. Overigens, even offtopic, kom jij uit de Balkan hhendrikxx? |
|
|
|
|
Los van vraag of onafhankelijkheid goed/slecht, legaal/illgaal is:
http://www.newkosovareport.com/20080...-Analysis.html Lees en huiver! Laat ik zo zeggen: ik moest gewoon lachen. De Albanezen (Kosovaren bestaan niet) komen van de regen in de drup. Onafhankelijkheid? Hmmm, lees eens goed! |
|
|
|
|
|
Wat is het probleem nou? Dat de EU daar feitelijk de lakens uit blijft delen? Lijkt me wel zo wenselijk eigenlijk, aangezien het zo'n beetje de enige manier is om de Serven koest te houden en het land fatsoenlijk voor te bereiden...
Maar goed.. als je commentaar wilt leveren op de ontwerptekst, is het wellicht wel zo handig om de nieuwe grondwet er zelf ff bij te pakken, ipv zo'n website.. Een Engelse versie is hier te vinden.
|
|
||
|
Citaat:
Als je wilt betogen voor rechtvaardigheid zou je bijvoorbeeld zonder enige twijfel fanatiek voorstander van Kosovaarse onafhankelijkheid moeten zijn vanwege de misdaden die de Serven tegen hen begingen, met als verzwegen argument dat het oneerlijk is om een volk te dwingen in één staat te blijven wonen met een ander volk waarmee zoveel gebeurd is.
|
|
|
|
tja een logisch resultaat na decennia gezeur en geschuif
of kosovo het zal redden of dat het een volgend balkanmisbaksel word zien we wel
|
|
||
|
Citaat:
Eerlijkheid: we beloofden 'kosovo is onderdeel van servie" Internatinaal recht: deze hele bedoening is gewoon illegaal. Veel landen willen echt niet erkennen vanwege het internationaal recht. Zij kunnen de volgende zijn! En als we jouw redenatie volgen dan komt er dus in ieder geval morgen al een Koerdistan toch. Gifgas, Anfal campagne, need I say more? |
||
|
|
||
|
Citaat:
Reintegratie in Servie. En misschien, over jaar of 10, 20, zegt Servie wel: laat maar gaan. We zullen zien! Dit is in ieder geval levensgevaarlijke ontwikkeling! |
||
|
|
|
|
Hendrikx, je zegt nu al voor de 5de keer precies hetzelfde. Je gebruikt uitroeptekens om te 'schreeuwen' in je posts en weigert om een betere onderbouwing te geven dan dat kleine zinnetjes met 'statements' die 'waar' zijn omdat jij zegt dat ze waar zijn. Dat is geen manier van argumenteren.
Geen van ons is een expert op het gebied van internationaal 'recht', interationale politiek of de details van VN resoluties. Dat betekend kortweg dat geen van ons 'op autoriteit' ddat soort dingen kan zeggen. We kunnen wel voorspellingen doen, maar het neerzetten als een stel feiten als jij doet, dat kan niet. Samenvattend: Hou op tot je wel iets te zeggen hebt.
|
|
|
|
hhendrixx, je kickt er blijkbaar op om te schermen met internationaal recht. Zou je ook eens kunnen vertellen specifiek welke internationale wetten er verbroken worden, en door wie precies. Waarom die wetten van toepassing zijn in deze situatie en wie er verantwoordelijk is voor de naleving ervan. Dat helpt waarschijnlijk meer als het toevoegen van een handvol uitroeptekens...
|
|
||
|
Citaat:
westers geld en troepen gaan er al lang heen waardoor er dus op dat vlak niks veranderd het is hoogstens veiliger een kosovo te hebben met een grondwet die opgesteld is met hulp van amerikaanse en europese adviseurs dan nog een anti-westers sentiment tussen de west en oost
|
|
||||||
|
Citaat:
Blijft de vraag waarom je je beroept op iets als 'rechtvaardigheid', terwijl zonneklaar is dat onafhankelijkheid of aansluiting bij Albanië de enige rechtvaardige opties zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Net als jij falen ze echter volledig in onderbouwen wat er dan precies in het internationaal recht Kosovo onafhankelijkheid zou verbieden. Ze zijn niet serieus te nemen totdat ze een echte eerlijke reden achter hun standpunt hebben. Citaat:
Echter, dan hebben we daarmee waarschijnlijk wel een economische niet levensvatbare rogue state gemaakt die zonder twijfel in oorlog zal raken met Turkije, en mogelijk Iran. Dat is dan weer geen slimme zet, voor geen van de betrokkenen.
|
|
||
|
Citaat:
Is een Kosovaar meer waard dan een Koerd? ( op rest reageeer ik binnenkort, nu heel druk op uni! ) |
||
|
|
||
|
Citaat:
Oorlog is dan dus onafwendbaar. Het voor zich sprekende verschil is dus dat Kosovo niet onafwendbaar op een oorlog afstevend, en een Koerdische staat wel. Daarnaast vormen de Koerden niet één volk, maar een verzameling van taaltjes en cultuurtjes. Daaruit kan je geen levensvatbare staat smeden.
|
|
||
|
Citaat:
Doen we bij Kosovo toch ook?
|
||
|
|
||||
|
Citaat:
Citaat:
Bovendien is dat onmogelijk omdat Turkije al Navo lid is. De aanvallen van de PKK op Turks grondgebied dwingen de Navo feitelijk al de PKK als vijand te behandelen. Turkije gebruikte bijvoorbeeld artikel 4 van het Navo handvest in 2003 i.v.m. de instabiele situatie in Noord-Irak en hun problemen met de PKK. Nu kan men nog debateren of alle Navo landen de plicht hebben Turkije bij te staan op basis van artikel 5 vanwege de zinsnede "een gewapende aanval tegen een of meer van hen in Europa of Noord-Amerika", maar het is duidelijk hoe de kaarten liggen. Hoewel ik natuurlijk niet van je had verwacht dat je wist dat Turkije lid is van de Navo. Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
Zie ook de Rambouillet Overeenkomst waar nog uitgebreider hetzelfde aan bod komt. Verregaande autonomie die grenst aan souvereiniteit binnen het kader van de Joegoslavische Republiek. (die dus niet meer bestaat, mocht je geen nieuwe Bosatlas bij de hand hebben) Na het uiteenvalen van de Republiek heben deze overeenkomsten dus weinig meer van doen met de werkelijke situatie.
|
|
||
|
Citaat:
Als 1244 void is, waarom wou Amerika hem dan tot 5x (!) toe schrappen? En lees nog maar eens wat artikelen na uit 1999: het is allemaal, pff, gelukkig de Serviers hebben getekend, oorlog kan stoppen, maar Kosovo blijft onderdeel van Servie (en dus Joegoslavie). Dat dat Amerika nu slecht uitkomt, tja.... Weetje een hoge diplomaat zei zelfs: dat Kosovo onderdeel blijft van Servie moest er alleen maar in omdat Servie anders niet zou tekenen... Kortom: we laten ze iets tekenen, we beloven iets, maar we gaan het toch niet nakkomen! Tja,.... Heel vies van een Christelijke president. Ja,Clinton ook! T_ID, op jou reageer ik straks, ben nu druk. Sorry
|
||
|
|
||
|
Citaat:
Ik kreeg trouwens nog compliment van diplomaat (!) paar weken geleden dat ik zoveel weet van internationale betrekkingen e.d.! En T_ID, leer jij nou eerst maar eens MOREEL consequent te worden! Succes!! |
||
|
|
||||
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
Om er even bij te voegen. Het [b]vet afdrukken[b] of schuin schrijven geeft geen extra kracht aan je argument. Daarnaast is het benoemen van mensen op dit forum als 'zielige mannetjes' een morele nederlaag in de discussie voor jou (zover je 'discussieerd'). Misschien kan je eens aangeven wat voor hemel Kosovo wordt als het bij Servie blijft?
| Advertentie |
|
|
![]() |
|
|
Soortgelijke topics
|
||||
| Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
| Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Botsing Georgische en Ossetische troepen hhendrikxx | 500 | 02-10-2008 23:01 | |
China neemt bijbels Amerikanen in beslag Love & Peace | 114 | 28-08-2008 19:39 | |
België, hoe nu verder? Gatara | 224 | 09-08-2008 18:52 | |
Burgemeester Leers (M'tricht) , heeft kritiek op Balkenende 0oFZo0 | 83 | 05-07-2005 17:08 | |
Poetin herkozen Saycheese | 67 | 17-03-2004 13:15 | |