Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2008, 18:30
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Maar zeg dan als Westen: Turkije, leuk, gezellig, maar Koerdistan dat ben je kwijt...

Iemand als Miss Rice zegt gewoon als onderhandelingen nog bezig zijn (!) : Kosovo zal nooit meer onderdeel van Servie zijn.

Waarom wel arrogant doen tegen Servie en niet tegen Turkije (en China).

En over goed behandelen gesproken: Koerden, Irak, gifgas.... need I say more?
Je moet niet proberen de Amerikanen op enorme eerlijkheid te testen. Dat gaat je niet lukken. En het lijkt mij heel logisch dat 2 naties die ONTZETTEND belangrijk voor je zijn misschien iets liever behandeld worden als een natie die waar je je al sinds jaar en dag groen en geel aan ergert, enorm veel geld heeft gekost en daarnaast hoogst arrogant naar de hele wereld doet.

De Koerden in Irak functioneren op het moment daarom ook bijna helemaal onafhankelijk. Ze zijn nog wel onderdeel van Irak, maar hun autonomie wordt nauwelijks beinvloed door Bagdad op het moment, omdat ze daar merken dat het goed gaat in het noorden.
Oud 26-02-2008, 18:31
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Wat ben je toch naief man.... men leeft daar nog steeds strikt gescheiden. Helaas! Maar ja, voor de wet ben je gelijk... tja... voor de wet...
Dat ze strikt gescheiden leven is geen discriminerende actie. Refos hier leven ook strict gescheiden, worden die gediscrimineerd?
Oud 26-02-2008, 18:37
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
http://www.nrc.nl/buitenland/article...Kosovo_regeren

Ik zeg: doe niks wat het illegale gezeg van Kosovaarse 'regering' legitimeert! Deze mensen verdienen onze steun!
Oud 26-02-2008, 18:38
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Dat ze strikt gescheiden leven is geen discriminerende actie. Refos hier leven ook strict gescheiden, worden die gediscrimineerd?
OK, wordt beetje off-topic maar...

Geloof me, de betere baantjes in Noord-Ierland gaan nog steeds naar protestanten. Gek he!
Oud 26-02-2008, 18:43
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Je moet niet proberen de Amerikanen op enorme eerlijkheid te testen. Dat gaat je niet lukken. En het lijkt mij heel logisch dat 2 naties die ONTZETTEND belangrijk voor je zijn misschien iets liever behandeld worden als een natie die waar je je al sinds jaar en dag groen en geel aan ergert, enorm veel geld heeft gekost en daarnaast hoogst arrogant naar de hele wereld doet.

De Koerden in Irak functioneren op het moment daarom ook bijna helemaal onafhankelijk. Ze zijn nog wel onderdeel van Irak, maar hun autonomie wordt nauwelijks beinvloed door Bagdad op het moment, omdat ze daar merken dat het goed gaat in het noorden.
Amerika zegt toch best nation of the world te zijn. De morele leider...
Nou gedraag je dan ook zo! BAH!!!

On Kurdistan: ja, maar ik zou zeggen: geef ze nou helemaal onafhankelijkheid. Dan kan Turks-Koerdistan zich daar bij aansluiten.

Tegen Servie zegt men: joh, je bent beter af zonder Kosovo. Misschien is dat zo...

Maar is Turkije ook niet beter af zonder Koerdistan?
Oud 26-02-2008, 18:44
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
OK, wordt beetje off-topic maar...

Geloof me, de betere baantjes in Noord-Ierland gaan nog steeds naar protestanten. Gek he!
Hier gaan de beste baantjes ook naar autochtone Nederlanders in plaats van allochtone Nederlanders, terwijl ze toch beiden een volledig Nederlands burger zijn. Je kan niets doen aan dat soort discriminatie.
Oud 26-02-2008, 18:46
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Hier gaan de beste baantjes ook naar autochtone Nederlanders in plaats van allochtone Nederlanders, terwijl ze toch beiden een volledig Nederlands burger zijn. Je kan niets doen aan dat soort discriminatie.
Dus die informele discriminatie is dan volgens jou geen reden om uit een land te willen stappen?
Oud 26-02-2008, 18:54
akumabito
akumabito is offline
Individuen staan nochtans vrij om te vertrekken naar betere oorden...
Oud 26-02-2008, 18:56
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Individuen staan nochtans vrij om te vertrekken naar betere oorden...
Dat noemt men ook wel : weggepest worden!

Interesant trouwens, die arrogantie van Amerika, gecombineerd met een heel hoogstaande, doch selectieve moraal.

Daarom wacht ik zo op onafhankelijkheidsverklaring van Koerdistan en Taiwan. Dan moeten ze toch echt eens kleur bekennen.

Amerika is moreel failiet. Dat is jammer... en voor de rest van de wereld een groot probleem!
Oud 26-02-2008, 19:05
akumabito
akumabito is offline
Dude, heb je na al die paginas nog steeds niet door dat moraal en internaitonale politiek bar weinig met elkaar te maken hebben?
Oud 26-02-2008, 20:02
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Ach, ik zal mijn zeer beperkte invloed vanaf nu dan maar aanwenden om mensen te stimuleren zich af te scheiden. De regels zijn blijkbaar veranderd.

Het zou de Nederlandse regering sieren als ze nu ook keihard Koerden, Taiwanezen en Serviers in Noord-Kosovo zou gaan steunen.

Ik zal in ieder geval alles gaan doen om de Kosovo-gift ook aan andere volkeren te geven. Op naar de duizend landen wereldwijd! Met dank aan George Bush
Oud 26-02-2008, 20:13
akumabito
akumabito is offline
Oud 26-02-2008, 20:13
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Ach, ik zal mijn zeer beperkte invloed vanaf nu dan maar aanwenden om mensen te stimuleren zich af te scheiden. De regels zijn blijkbaar veranderd.

Het zou de Nederlandse regering sieren als ze nu ook keihard Koerden, Taiwanezen en Serviers in Noord-Kosovo zou gaan steunen.

Ik zal in ieder geval alles gaan doen om de Kosovo-gift ook aan andere volkeren te geven. Op naar de duizend landen wereldwijd! Met dank aan George Bush
Daar help je waarschijnlijk die volken op dit moment helemaal niet mee. Waarschijnlijk leidt dat tot daadwerkelijke vervolging op een nog veel grotere schaal. Je wil dat diplomatiek eerlijk is. Het is niet eerlijk, het zal niet eerlijk worden en je zal er maar mee moeten leven. Punt uit.

Met diplomatieke eerlijkheid zaten we nu nog in het stenen tijdperk.
Oud 26-02-2008, 20:25
T_ID
T_ID is offline
Grappig overigens om je leerstof in de praktijk terug te zien. Ik kreeg bij politieke geografie het 'widening the scope' principe, waarbij zwakkere partijen een conflict uitbreiden en er anderen bij betrekken om toch hun zin te kunnen krijgen.

Bij Kosovo zien we dat vervolgens perfect aan het werk doordat de Navo er bij betrokken raakt aan de kant van de Kosovaren.
Oud 26-02-2008, 20:55
akumabito
akumabito is offline
Heh, waardoor de Serven nu de-facto de underdog zijn en hulp zoekt bij Rusland..
Oud 26-02-2008, 23:07
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Grappig overigens om je leerstof in de praktijk terug te zien. Ik kreeg bij politieke geografie het 'widening the scope' principe, waarbij zwakkere partijen een conflict uitbreiden en er anderen bij betrekken om toch hun zin te kunnen krijgen.

Bij Kosovo zien we dat vervolgens perfect aan het werk doordat de Navo er bij betrokken raakt aan de kant van de Kosovaren.
Precies! Laten we niet vergeten dat Kosovaren de Serviers ook provoceerden: gewone soldaten in de nacht gewoon op straat doodschieten.

Nogmaals, ik was niet tegen ingrijpen, was niet tegen 1244. Alleen: we hadden tegen Albanezen moeten zeggen: joh, we grepen in, voor vrede. Niet om jullie een eigen staat te geven.

Sudan zal nu NOOIT meer een echte troepenmacht in Darfur toestaan. Stel je voor, je laat ze binnen, maar ze gaan niet meer weg. En dan is het: reality on the ground.

Nou, Taiwan is al jaar of 60 een reality on the ground. VS heeft zelfs verdediginsverdrag met ze. Erken hen dan ook!

Nee, het Westen in schijnheilig. Maar goed, Koerden, Taiwanezen, Tamils en Armeniers zien ook wat er gebeurd: schep een realiteit op de grond, geef niks toe bij onderhandelingen en ooit krijg je je zin.

Valsspelers! Maar ja, blijkbaar levert dat wel de volle winst op! BAH!!!
Oud 26-02-2008, 23:13
Verwijderd
Citaat:
Valsspelers!
*staart naar het scherm in ongeloof*
Oud 26-02-2008, 23:21
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
*staart naar het scherm in ongeloof*
Nou, ik zal zeggen: ik lees vol ongeloof jouw reacties!

De Albanezen tekenden in 1999 voor autonomie. Dan moet je daar aan werken, daarvoor vechten...
En wat deden ze: dwarsliggen tot ze alles kregen.

Nou, wat een onafhankelijkheid: een Nederlander is er de baas. 10% van bevolking wil niet meedoen, en ze staan onder internationaal toezicht! WOW!
Oud 26-02-2008, 23:22
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Plus: landlocked! Niet erkent door China en Rusland. Voorlopig geen VN lid. 50% werkeloosheid. Enorm corrupt en slecht opgeleide bevolking.

Maar ach, jij en ik kunnen er voor gaan betalen. Kosovo in EU? Nog niet in 30 jaar!
Oud 26-02-2008, 23:40
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Plus: landlocked! Niet erkent door China en Rusland. Voorlopig geen VN lid. 50% werkeloosheid. Enorm corrupt en slecht opgeleide bevolking.

Maar ach, jij en ik kunnen er voor gaan betalen. Kosovo in EU? Nog niet in 30 jaar!
Ik vraag me af hoe de situatie in Kosovo zo slecht is geworden... Misschien komen nu betere tijden? Met vette steun van het westen (waar over het algemeen die problemen niet gelden) wil nog wel eens helpen...

Je moet ergens beginnen, zeker als een ander land net druk is geweest je flink in de prut te helpen. Je doet namelijk net alsof de Kosovaren het allemaal aan henzelf te danken hebben dat het daar zo slecht gaat...
Oud 27-02-2008, 00:49
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ja, en onder Servië had men exact datzelfde, plus een leuk aantal overbodige moordpartijen over en weer. Tel uit je winst.

Ik begin serieus te twijfelen of jij oorlog en etnische zuiveringen wel als iets slechts ziet. Je betogen zijn zo vaak voor totaal absurde stellingen die oorlog en etnische zuiveringen tot gevolg zouden hebben... Je schijnt totaal geen problemen te hebben met het toekijken terwijl hele volkeren worden uitgemoord, en veroordeelt zelfs mensen die geen last hebben van dergelijke morele apathie door in te grijpen...
Oud 27-02-2008, 15:50
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
T_ID,

Je legt me dingen in de mond.

Ik was juist voor ingrijpen in 1999. Ik ben juist voor ingrijpen in Darfur. En in Oost-Turkije.

Alleen: we grepen in om moorden (ook van Albanezen op Serviers!) te stoppen. Niet om een nieuwe staat te stichten.
Dus ingrijpen: ja!
Nieuwe grenzen trekken, gedwongen: nee!

Oud 27-02-2008, 16:09
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
T_ID,

Je legt me dingen in de mond.

Ik was juist voor ingrijpen in 1999. Ik ben juist voor ingrijpen in Darfur. En in Oost-Turkije.

Alleen: we grepen in om moorden (ook van Albanezen op Serviers!) te stoppen. Niet om een nieuwe staat te stichten.
Dus ingrijpen: ja!
Nieuwe grenzen trekken, gedwongen: nee!

En wat nou als uit je ingrijpen blijkt dat je 3 opties hebt:
(1) Je blijft voor altijd
(2) Je gaat weg en laat ze elkaar opnieuw vrij over de kling jagen
(3) Je blijft een tijdje en maakt een nieuwe staat, waarbij de 2 bevolkingsgroepen dus voor altijd gescheiden zijn zodat je niet meer nodig bent.

Voorschreidend inzicht is geen teken van lafheid, het is een intelligente manier om plotselinge problemen op te lossen.
Oud 27-02-2008, 17:39
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Die twee dingen gaan niet samen. Of je bent dus tegen ingrijpen en vind de etnische zuiveringen niet zo erg, of je wilt slechts symbolisch ingrijpen om je geweten te sussen, waarna de etnische zuiveringen gewoon doorgaan.

Het is of een van die dingen, of je moet voorstander zijn het onafhankelijk laten worden van sommige gebieden, waaronder dus Kosovo. Als ik je geen woorden in de mond mag leggen, kun je dan zelf vertellen welke van die opties je voorkeur heeft?
Oud 27-02-2008, 23:43
Verwijderd
hhendrikxx,

Alhoewel ik begrijp dat je rechtvaardigheid wilt in de wereld, kun je inzien waarom de Kosovaren uberhaupt onafhankelijk willen zijn? Ze werden redelijk met harde hand onderdrukt (en nee Kosovaren zijn ook geen lieverdjes). Is het dan niet rechtvaardig dat ze zelf hun zaakjes mogen regelen?

Over de internationale politiek, er bestaat alleen een internationaal hof in een aantal steden, maar er bestaan geen bindende wetten, verder is het een zaak dat dit hof ook nog eens niet erkent word door verscheidene landen. om het kort te zeggen, de wereldpolitiek is bijna een pure anarchie.

Hierdoor komt het ook de recht van het sterkste geld, hetzij in wat subtielere mate. Wij van West-Europa hebben vroeger de bescherming van de VS opgezocht om onszelf te beschermen tegen de Russen. Net als Oost-Europa (al dan niet vrijwillig, dat kan je je vraagtekens bijzetten) bij Rusland hoorde. Dat is ook de reden dat Kosovo een oproep deed richting Europa, omdat ze weten dat wij er best een bondgenoot in die regio bij kunnen gebruiken. Is het eerlijk? Nee, maar dat is een anarchistische maatschappij nu eenmaal.

Waarom wij Taiwan niet erkennen? Heel simpel, China (let op, een redelijk invloedrijk land!) dreigt economische en diplomatieke verbintenissen te verbreken als wij het erkennen. Elk land in de wereld doet alles in eigen belang, zoals je al eerder te lezen kreeg (dat wij maatjes zijn met de VS is ook grotendeels in ons eigen belang). Waarom zouden wij de toorn van een redelijk invloedrijk land riskeren waarbij wij nauwelijks opschieten (omdat in feite op een aantal zaakjes na, Taiwan als een zelfstandig land opereert). Dat wij een bondgenoot erbij kunnen krijgen in een pro-russisch blok is voor het westen alleen een mooie winst.

Overigens, even offtopic, kom jij uit de Balkan hhendrikxx?
Oud 29-02-2008, 15:59
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Los van vraag of onafhankelijkheid goed/slecht, legaal/illgaal is:

http://www.newkosovareport.com/20080...-Analysis.html

Lees en huiver!

Laat ik zo zeggen: ik moest gewoon lachen. De Albanezen (Kosovaren bestaan niet) komen van de regen in de drup. Onafhankelijkheid? Hmmm, lees eens goed!
Oud 29-02-2008, 16:58
akumabito
akumabito is offline
Wat is het probleem nou? Dat de EU daar feitelijk de lakens uit blijft delen? Lijkt me wel zo wenselijk eigenlijk, aangezien het zo'n beetje de enige manier is om de Serven koest te houden en het land fatsoenlijk voor te bereiden...

Maar goed.. als je commentaar wilt leveren op de ontwerptekst, is het wellicht wel zo handig om de nieuwe grondwet er zelf ff bij te pakken, ipv zo'n website.. Een Engelse versie is hier te vinden.
Oud 29-02-2008, 18:16
Verwijderd
Je doet niks om je stelling zelf te onderbouwen hhendrikxx, als je wilt debatteren over deze zaak.. Prima! Ik moedig dat wel aan, maar onderbouw zelf eens je stellingen. En verder heb je mijn offtopic vraag niet echt beantwoord.
Oud 03-03-2008, 01:10
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Ik was tijdje weg!

Nee, ik ben zelf geen Balkanboy... zelfs nooit geweest. Ik hou gewoon van eerlijkheid, rechtvaardigheid en international law
Oud 03-03-2008, 01:22
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nee, ik ben zelf geen Balkanboy... zelfs nooit geweest. Ik hou gewoon van eerlijkheid, rechtvaardigheid en international law
Ik denk het niet. Tal van mensen hebben op die drie vlakken gaten in je argumenten geschoten die je niet wist te weerleggen.

Als je wilt betogen voor rechtvaardigheid zou je bijvoorbeeld zonder enige twijfel fanatiek voorstander van Kosovaarse onafhankelijkheid moeten zijn vanwege de misdaden die de Serven tegen hen begingen, met als verzwegen argument dat het oneerlijk is om een volk te dwingen in één staat te blijven wonen met een ander volk waarmee zoveel gebeurd is.
Oud 03-03-2008, 02:54
arPos
arPos is offline
tja een logisch resultaat na decennia gezeur en geschuif
of kosovo het zal redden of dat het een volgend balkanmisbaksel word zien we wel
Oud 03-03-2008, 05:08
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Ik denk het niet. Tal van mensen hebben op die drie vlakken gaten in je argumenten geschoten die je niet wist te weerleggen.

Als je wilt betogen voor rechtvaardigheid zou je bijvoorbeeld zonder enige twijfel fanatiek voorstander van Kosovaarse onafhankelijkheid moeten zijn vanwege de misdaden die de Serven tegen hen begingen, met als verzwegen argument dat het oneerlijk is om een volk te dwingen in één staat te blijven wonen met een ander volk waarmee zoveel gebeurd is.
Rechtvaardigheid: Serviers die al generaties in Kosovo wonen, wonen ineens ZONDER DAT TE WILLEN in een ander land!

Eerlijkheid: we beloofden 'kosovo is onderdeel van servie"

Internatinaal recht: deze hele bedoening is gewoon illegaal.

Veel landen willen echt niet erkennen vanwege het internationaal recht. Zij kunnen de volgende zijn!

En als we jouw redenatie volgen dan komt er dus in ieder geval morgen al een Koerdistan toch. Gifgas, Anfal campagne, need I say more?
Oud 03-03-2008, 05:09
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
tja een logisch resultaat na decennia gezeur en geschuif
of kosovo het zal redden of dat het een volgend balkanmisbaksel word zien we wel
Servie moet dit nooit erkennen. En alle juridische middelen inzetten om Kosovo te stoppen. Ook moet er natuurlijk geen Westers geld heen en de NAVO/EU troepen moeten terug.

Reintegratie in Servie. En misschien, over jaar of 10, 20, zegt Servie wel: laat maar gaan. We zullen zien!

Dit is in ieder geval levensgevaarlijke ontwikkeling!
Oud 03-03-2008, 07:33
Kitten
Kitten is offline
Hendrikx, je zegt nu al voor de 5de keer precies hetzelfde. Je gebruikt uitroeptekens om te 'schreeuwen' in je posts en weigert om een betere onderbouwing te geven dan dat kleine zinnetjes met 'statements' die 'waar' zijn omdat jij zegt dat ze waar zijn. Dat is geen manier van argumenteren.

Geen van ons is een expert op het gebied van internationaal 'recht', interationale politiek of de details van VN resoluties. Dat betekend kortweg dat geen van ons 'op autoriteit' ddat soort dingen kan zeggen. We kunnen wel voorspellingen doen, maar het neerzetten als een stel feiten als jij doet, dat kan niet.

Samenvattend: Hou op tot je wel iets te zeggen hebt.
Oud 03-03-2008, 10:15
akumabito
akumabito is offline
hhendrixx, je kickt er blijkbaar op om te schermen met internationaal recht. Zou je ook eens kunnen vertellen specifiek welke internationale wetten er verbroken worden, en door wie precies. Waarom die wetten van toepassing zijn in deze situatie en wie er verantwoordelijk is voor de naleving ervan. Dat helpt waarschijnlijk meer als het toevoegen van een handvol uitroeptekens...
Oud 03-03-2008, 12:10
arPos
arPos is offline
Citaat:
Servie moet dit nooit erkennen. En alle juridische middelen inzetten om Kosovo te stoppen. Ook moet er natuurlijk geen Westers geld heen en de NAVO/EU troepen moeten terug.

Reintegratie in Servie. En misschien, over jaar of 10, 20, zegt Servie wel: laat maar gaan. We zullen zien!

Dit is in ieder geval levensgevaarlijke ontwikkeling!
Servie is een staat en mag dus zelf weten wat ze al dan niet erkennen
westers geld en troepen gaan er al lang heen waardoor er dus op dat vlak niks veranderd

het is hoogstens veiliger een kosovo te hebben met een grondwet die opgesteld is met hulp van amerikaanse en europese adviseurs dan nog een anti-westers sentiment tussen de west en oost
Oud 03-03-2008, 13:24
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Rechtvaardigheid: Serviers die al generaties in Kosovo wonen, wonen ineens ZONDER DAT TE WILLEN in een ander land!
Voor zover ik weet worden hun rechten erkend en staat het hen ook vrij om te verhuizen zo ze dat willen, dus dat is gewoon een nadeel van democratie.

Blijft de vraag waarom je je beroept op iets als 'rechtvaardigheid', terwijl zonneklaar is dat onafhankelijkheid of aansluiting bij Albanië de enige rechtvaardige opties zijn.
Citaat:
Eerlijkheid: we beloofden 'kosovo is onderdeel van servie"
Dat is bij mijn beste weten nooit in een bindende belofte gedaan. Bovendien moeten beloften nooit stompzinnig maken; als de omstandigheden onafhankelijkheid tot de beste oplossing maken dient men van mening te veranderen in plaats van vast te houden aan achterhaalde standpunten.
Citaat:
Internatinaal recht: deze hele bedoening is gewoon illegaal.
Bewijs met citaten, or it didn't happen.
Citaat:
Veel landen willen echt niet erkennen vanwege het internationaal recht. Zij kunnen de volgende zijn!
Nee, veel landen hebben andere redenen, en verschuilen zich achter 'het internationaal recht' om hun hypocrisie te verbloemen. Spanje bijvoorbeeld, of de Oost-Europese staten die bang zijn dat hun leveringen van Russisch gas in gevaar komen.
Net als jij falen ze echter volledig in onderbouwen wat er dan precies in het internationaal recht Kosovo onafhankelijkheid zou verbieden.

Ze zijn niet serieus te nemen totdat ze een echte eerlijke reden achter hun standpunt hebben.
Citaat:
En als we jouw redenatie volgen dan komt er dus in ieder geval morgen al een Koerdistan toch. Gifgas, Anfal campagne, need I say more?
Nee, want dat doet ook andere staten geweld aan, lees: Turkije. Maar goed, als Noord-Irak zich zou willen afscheiden van de rest van Irak dan hebben ze mijn zegen. De etnische tegenstellingen zijn daar nog enigsinds te overbruggen omdat de Baath partij slechts deels een etnische entiteit was, dus de verhoudingen liggen er anders, maar als ze echt niet willen.

Echter, dan hebben we daarmee waarschijnlijk wel een economische niet levensvatbare rogue state gemaakt die zonder twijfel in oorlog zal raken met Turkije, en mogelijk Iran. Dat is dan weer geen slimme zet, voor geen van de betrokkenen.
Oud 03-03-2008, 17:44
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Echter, dan hebben we daarmee waarschijnlijk wel een economische niet levensvatbare rogue state gemaakt die zonder twijfel in oorlog zal raken met Turkije, en mogelijk Iran. Dat is dan weer geen slimme zet, voor geen van de betrokkenen.
Maar dan stoppen we er toch miljarden in? En dan sturen we toch NAVO troepen en EU missie. Dat doen we voor Kosovo toch ook.

Is een Kosovaar meer waard dan een Koerd?

( op rest reageeer ik binnenkort, nu heel druk op uni! )
Oud 03-03-2008, 17:45
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
En er is wel bindende belofte gedaan: 1244. Lees maar na!
Amerika wilde die resolutie niet voor niks van tafel!

En nu ontkennen ze hem gewoon. Niet zo fraai voor een wedergeboren Christen. Toch?
Oud 03-03-2008, 18:08
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar dan stoppen we er toch miljarden in? En dan sturen we toch NAVO troepen en EU missie. Dat doen we voor Kosovo toch ook.
Volgens mij heb je niet echt nagedacht over wat ik bedoelde. Een Koerdische staat zou nog meer dan nu een thuisbasis voor de PKK vormen. Net zoals Turkije nu al aanvallen moet doen in Noord-Irak om ze te houden, zal dat dan nog veel meer moeten.

Oorlog is dan dus onafwendbaar.

Het voor zich sprekende verschil is dus dat Kosovo niet onafwendbaar op een oorlog afstevend, en een Koerdische staat wel. Daarnaast vormen de Koerden niet één volk, maar een verzameling van taaltjes en cultuurtjes. Daaruit kan je geen levensvatbare staat smeden.
Oud 03-03-2008, 18:17
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Volgens mij heb je niet echt nagedacht over wat ik bedoelde. Een Koerdische staat zou nog meer dan nu een thuisbasis voor de PKK vormen. Net zoals Turkije nu al aanvallen moet doen in Noord-Irak om ze te houden, zal dat dan nog veel meer moeten.

Oorlog is dan dus onafwendbaar.

Het voor zich sprekende verschil is dus dat Kosovo niet onafwendbaar op een oorlog afstevend, en een Koerdische staat wel. Daarnaast vormen de Koerden niet één volk, maar een verzameling van taaltjes en cultuurtjes. Daaruit kan je geen levensvatbare staat smeden.
Volgens mij wil jij niet aan onafwendbare morele (!) consequenties. Als we miljarden pompen in Koerdistan en er EU/NAVO troepen neerzetten en Irak/Turkije dwingen dit land te erkennen, dan is er toch niks aan de hand.

Doen we bij Kosovo toch ook?
Oud 03-03-2008, 18:18
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Amerika wilde die resolutie niet voor niks van tafel!

En nu ontkennen ze hem gewoon. Niet zo fraai voor een wedergeboren Christen. Toch?

Ik quoate mezelf maar eens voor T_ID!!
Oud 03-03-2008, 18:39
Verwijderd
Dat is niet nodig.
Oud 03-03-2008, 18:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Volgens mij wil jij niet aan onafwendbare morele (!) consequenties.
Tot zover heb ik de moraal aan mijn kant. Hoe zit het met jou, met het ontkennen van de rechten van grote meerderheden en het willens en wetens laten ontstaan van etnische conflicten?
Citaat:
Als we miljarden pompen in Koerdistan en er EU/NAVO troepen neerzetten en Irak/Turkije dwingen dit land te erkennen, dan is er toch niks aan de hand.
Jawel, want dat krijgen we een soort Palestijnse situatie waarbij het grondgebied misbruikt wordt voor terreuraanslagen in Turkije. Het zou weinig anders dan sponsering van terreur zijn om de Navo in die situatie de soevereiniteit van die Koerdische staat te laten bewaken, aangezien Turkije het recht heeft zich te verdedigen. Desnoods over de grenzen heen als de betreffende staten weigeren op te treden of daar niet toe in staat zijn. Zie tevens Artikel 51 van het Handvest van de Verenigde Naties.

Bovendien is dat onmogelijk omdat Turkije al Navo lid is. De aanvallen van de PKK op Turks grondgebied dwingen de Navo feitelijk al de PKK als vijand te behandelen. Turkije gebruikte bijvoorbeeld artikel 4 van het Navo handvest in 2003 i.v.m. de instabiele situatie in Noord-Irak en hun problemen met de PKK. Nu kan men nog debateren of alle Navo landen de plicht hebben Turkije bij te staan op basis van artikel 5 vanwege de zinsnede "een gewapende aanval tegen een of meer van hen in Europa of Noord-Amerika", maar het is duidelijk hoe de kaarten liggen.

Hoewel ik natuurlijk niet van je had verwacht dat je wist dat Turkije lid is van de Navo.
Citaat:
Ik quoate mezelf maar eens voor T_ID!!
Ik kan nu mezelf quoten met de vraag citaten or it didn't happen, maar ik geloof dat jij ook wel begrijpt dat dat geen onderbouwing is.
Oud 03-03-2008, 19:34
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Toch?
Heb je de resolutie zelf wel gelezen? Hier heb je een link naar de volledige text. Als je hem gelezen had van kop tot staart dan had het duidelijk moeten zijn dat de resolutie streeft naar een autonoom Kosovo binnen de Joegoslavische Republiek. Hint: koop eens een nieuwe Bosatlas.

Zie ook de Rambouillet Overeenkomst waar nog uitgebreider hetzelfde aan bod komt. Verregaande autonomie die grenst aan souvereiniteit binnen het kader van de Joegoslavische Republiek. (die dus niet meer bestaat, mocht je geen nieuwe Bosatlas bij de hand hebben)

Na het uiteenvalen van de Republiek heben deze overeenkomsten dus weinig meer van doen met de werkelijke situatie.
Oud 03-03-2008, 19:51
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Heb je de resolutie zelf wel gelezen? Hier heb je een link naar de volledige text. Als je hem gelezen had van kop tot staart dan had het duidelijk moeten zijn dat de resolutie streeft naar een autonoom Kosovo binnen de Joegoslavische Republiek. Hint: koop eens een nieuwe Bosatlas.

Zie ook de Rambouillet Overeenkomst waar nog uitgebreider hetzelfde aan bod komt. Verregaande autonomie die grenst aan souvereiniteit binnen het kader van de Joegoslavische Republiek. (die dus niet meer bestaat, mocht je geen nieuwe Bosatlas bij de hand hebben)

Na het uiteenvalen van de Republiek heben deze overeenkomsten dus weinig meer van doen met de werkelijke situatie.
Hou jezelf niet voor de gek. 1244 zegt duidelijk dat Ksovo onderdeel is van Joegoslavie ALS ONDERDEEL VAN SERVIE natuurlijk!

Als 1244 void is, waarom wou Amerika hem dan tot 5x (!) toe schrappen?

En lees nog maar eens wat artikelen na uit 1999: het is allemaal, pff, gelukkig de Serviers hebben getekend, oorlog kan stoppen, maar Kosovo blijft onderdeel van Servie (en dus Joegoslavie).

Dat dat Amerika nu slecht uitkomt, tja....

Weetje een hoge diplomaat zei zelfs: dat Kosovo onderdeel blijft van Servie moest er alleen maar in omdat Servie anders niet zou tekenen...

Kortom: we laten ze iets tekenen, we beloven iets, maar we gaan het toch niet nakkomen! Tja,....

Heel vies van een Christelijke president. Ja,Clinton ook!

T_ID, op jou reageer ik straks, ben nu druk. Sorry
Oud 03-03-2008, 19:53
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Hoewel ik natuurlijk niet van je had verwacht dat je wist dat Turkije lid is van de Navo.
Wat ben je zielig mannetje. Echt!

Ik kreeg trouwens nog compliment van diplomaat (!) paar weken geleden dat ik zoveel weet van internationale betrekkingen e.d.!
En T_ID, leer jij nou eerst maar eens MOREEL consequent te worden! Succes!!
Oud 03-03-2008, 20:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dank je, als mensen als jij dat zeggen betekend dat zeer veel voor me.
Citaat:
Ik kreeg trouwens nog compliment van diplomaat (!) paar weken geleden dat ik zoveel weet van internationale betrekkingen e.d.!
Dan is dat zonder twijfel de slechtst geïnformeerde diplomaat op deze planeet.
Citaat:
Uit jouw mond klinkt dat heel grappig. Zou je bovendien niet eens ingaan op mijn totale afbraak van al je argumenten?
Oud 03-03-2008, 20:05
Verwijderd
Akumabito heeft gewoon gelijk hhendrikxx, de resolutie 1244 gaat over de federale republiek van Joegoslavië, die sinds 2003 niet meer bestaat. Dus doe iedereen hier een groot plezier en leer argumenteren.
Oud 03-03-2008, 20:05
Kitten
Kitten is offline
Citaat:

Moraal << Pragmatisch. Moraal is een idiologisch en niet echt toepasbaar.

Om er even bij te voegen. Het [b]vet afdrukken[b] of schuin schrijven geeft geen extra kracht aan je argument. Daarnaast is het benoemen van mensen op dit forum als 'zielige mannetjes' een morele nederlaag in de discussie voor jou (zover je 'discussieerd').

Misschien kan je eens aangeven wat voor hemel Kosovo wordt als het bij Servie blijft?

Regels voor berichten