Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2008, 20:52
Flijn
Flijn is offline
Als je een vereniging echt heel tof vindt snap ik wel dat je er een ontgroening voor over hebt om erbij te komen. Als je een ontgroening een essentieel onderdeel vindt dat iedereen moet ondergaan vind ik dat idioot, maar iedereen heeft natuurlijk de vrijheid een idioot te zijn (en het houdt bepaalde mensen gezellig bij elkaar - handig voor de hokjes).

Wat ik niet snap is dat bindingverhaal. De meeste eerstejaars zijn ongeveer van dezelfde leeftijd, beginnen net een studie, gaan op kamers in een nieuwe stad en kiezen dezelfde vereniging - genoeg materiaal om groepsband te kweken. Bovendien krijg je ook binding als je samen een grote schoonmaak houdt, een toneelstuk speelt, op kamp gaat, een sportteam vormt of uit een vliegtuig springt. Ik zie geen speciale reden om in plaats van dat soort opties gezellig met z'n allen belachelijke dingen te doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2008, 21:28
Verwijderd
Ja dat wat flijn zegt.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2008, 22:39
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
Als je een vereniging echt heel tof vindt snap ik wel dat je er een ontgroening voor over hebt om erbij te komen. Als je een ontgroening een essentieel onderdeel vindt dat iedereen moet ondergaan vind ik dat idioot, maar iedereen heeft natuurlijk de vrijheid een idioot te zijn (en het houdt bepaalde mensen gezellig bij elkaar - handig voor de hokjes).

Wat ik niet snap is dat bindingverhaal. De meeste eerstejaars zijn ongeveer van dezelfde leeftijd, beginnen net een studie, gaan op kamers in een nieuwe stad en kiezen dezelfde vereniging - genoeg materiaal om groepsband te kweken. Bovendien krijg je ook binding als je samen een grote schoonmaak houdt, een toneelstuk speelt, op kamp gaat, een sportteam vormt of uit een vliegtuig springt. Ik zie geen speciale reden om in plaats van dat soort opties gezellig met z'n allen belachelijke dingen te doen.
binding aan de vereniging dus. dat gaat voor je voorbeelden niet op want dat blijft beperkt tot binding tussen een klein aantal mensen.

en wellicht is er ook nog verschil in sterkte van de binding maar goed daar kan ik natuurlijk geen getallen aan hangen verder
Oud 05-10-2008, 20:31
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Ooooo jeee jij bent ook gezegend met het talent dat ''hokjesgeest'' heet
Wat is er trouwens mis met ''ballen en ballinnen'' ?!
Ja dat klopt, maar als je ervoor kiest bij zo'n vereniging te gaan kies je toch zelf ook voor een hokje. Ballen gaan liever niet om met 'paupers' (ook een hokje).

En wat er mis mee is? Het is gewoon niet mijn soort mens. Te luidruchtig, te arrogant en doorgaans (imo) een vreselijke smaak.
Oud 11-10-2008, 18:38
B'vo
B'vo is offline
De reacties op deze pagina's zijn een ontzettende verdraaiing van de waarheid. Heb zelf een 'ontgroening' doorlopen, bij het corps. Het is geen leuke tijd, zeker niet. Het is uiterst vermoeiend. Dat komt niet zozeer door het gebrek aan slaap, maar omdat je de hele dag buiten in de weer bent, om te werken.
Mensen die geen KMT hebben doorlopen, kunnen absoluut niet oordelen over hoe het zal zijn. Ik zelf begon er aan met het idee dat het heel zwaar zou zijn, eigenlijk met het zelfde idee over wat er zou gebeuren als de meeste mensen hier. Maar omdat ik in de introductie van mijn studiestad een ontzettend goed gevoel had bij het corps, heb ik mij ingeschreven.
Het klopt dat er een hiërarchie is, maar is dat zo'n erg probleem? Je moet het vergelijken met werken. Je begint onderaan de ladder, uiteindelijk hoop je boven aan de ladder te komen staan.
Ik hoor mensen uit mijn omgeving vaak zeggen dat zij de ontgroeners aan zouden pakken, of ze een klap zouden verkopen indien zo op een incorrecte manier bejegend zouden worden. Juist de mensen die dit zeggen, weten absoluut niet wat het corps en zijn KMT/Groentijd/IT/IP inhoudt.

Gegroet, opgroeiende burgers
Met citaat reageren
Oud 11-10-2008, 18:41
Verwijderd
Ja, maar voor werken krijg je betaald.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2008, 20:51
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Citaat:
De reacties op deze pagina's zijn een ontzettende verdraaiing van de waarheid. Heb zelf een 'ontgroening' doorlopen, bij het corps. Het is geen leuke tijd, zeker niet. Het is uiterst vermoeiend. Dat komt niet zozeer door het gebrek aan slaap, maar omdat je de hele dag buiten in de weer bent, om te werken.
Mensen die geen KMT hebben doorlopen, kunnen absoluut niet oordelen over hoe het zal zijn. Ik zelf begon er aan met het idee dat het heel zwaar zou zijn, eigenlijk met het zelfde idee over wat er zou gebeuren als de meeste mensen hier. Maar omdat ik in de introductie van mijn studiestad een ontzettend goed gevoel had bij het corps, heb ik mij ingeschreven.
Het klopt dat er een hiërarchie is, maar is dat zo'n erg probleem? Je moet het vergelijken met werken. Je begint onderaan de ladder, uiteindelijk hoop je boven aan de ladder te komen staan.
Ik hoor mensen uit mijn omgeving vaak zeggen dat zij de ontgroeners aan zouden pakken, of ze een klap zouden verkopen indien zo op een incorrecte manier bejegend zouden worden. Juist de mensen die dit zeggen, weten absoluut niet wat het corps en zijn KMT/Groentijd/IT/IP inhoudt.

Bravo, en waar ben je lid geworden? (even voor de goede orde)
Oud 12-10-2008, 17:54
rensd
rensd is offline
Citaat:
Bravo, en waar ben je lid geworden? (even voor de goede orde)
Ok, en als je dat weet willen jullie met zijn allen die gast gaan uitkotsen?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2008, 12:54
Balance
Balance is offline
Citaat:
Het gros van de vereniging met gore ontgroeningen bestaat uit ballen en ballinnen. Al weet ik wel dat niet elke vereniging een corporale is, kan ik verschil nooit echt zien. In mijn ogen zijn het allemaal brallers met een errrr die je van kilometers al hoort aankomen.
Haha je ziet het verschil tussen verenigingen nooit en denkt dat ze allemaal brallers zijn? Er is juist echt enorm veel verschil tussen studentenverenigingen. Er zijn ook studentenverenigingen die zo alternatief zijn als maar kan. Mensen compleet in het zwart, met piercings of met dreads zijn vrij makkelijk te onderscheiden van langharige ballen met een kikker in de keel.
En die ballen doen dus exact hetzelfde als elke andere groep; soortgenoten opzoeken.

Citaat:
Het is wel een bekend verschijnsel dat een negatieve situatie (een erge gebeurtenis, samen in een zwaar schuitje zitten, etc.) de band tussen mensen veel sterker maakt dan zomaar in hetzelfde schuitje zitten. En bij een ontgroening heb je het allemaal twee weken even zwaar, maak je gezamenlijk die situatie mee. Dus het bindingsverhaal klopt wel, hij is veelal sterker dan die van andere verenigingen.
En dan is het aan de student of hij de band bij een gewone vereniging al genoeg vindt of niet.
Oud 13-10-2008, 14:49
Tink*
Tink* is offline
Citaat:

Kennelijk is voor sommige mensen hiërarchie wel een probleem. En terecht, ik vind het echt ronduit belachelijk dat je ergens in het gebouw niet mag komen omdat je nog niet zoveelstejaars bent. Kijk, als het de bestuursruimte is oke, maar gewoon het balkon ofzo...

En ik snap sowieso niet waarom het nog steeds doorgaat, iedereen vindt de ontgroening vervelend, maar als ze zelf anderen mogen ontgroenen dan is het leuk. Je kan er ook gewoon mee stoppen zeg maar.
Oud 13-10-2008, 15:30
Verwijderd
Citaat:
En ik snap sowieso niet waarom het nog steeds doorgaat, iedereen vindt de ontgroening vervelend, maar als ze zelf anderen mogen ontgroenen dan is het leuk. Je kan er ook gewoon mee stoppen zeg maar.
Het is vergelijkbaar met brugjes pesten,daar kan ook iedereen mee stoppen maar dat gebeurt ook niet.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2008, 18:10
martijn1985
martijn1985 is offline
@Tink*

dat jij een ontgroening vervelend vind (of waarschijnlijker: dat het jou vervelend lijkt), betekent niet dat iedereen het vervelend vind. Ik ken ook iemand die grootste lol heeft gehad tijdens haar ontgroening..
Oud 14-10-2008, 18:36
Flijn
Flijn is offline
Citaat:
Het is wel een bekend verschijnsel dat een negatieve situatie (een erge gebeurtenis, samen in een zwaar schuitje zitten, etc.) de band tussen mensen veel sterker maakt dan zomaar in hetzelfde schuitje zitten. En bij een ontgroening heb je het allemaal twee weken even zwaar, maak je gezamenlijk die situatie mee. Dus het bindingsverhaal klopt wel, hij is veelal sterker dan die van andere verenigingen.
En dan is het aan de student of hij de band bij een gewone vereniging al genoeg vindt of niet.
Ik snap dat zo'n situatie bindend is, maar die situatie wordt niet alleen gecreëerd door ontgroening. Ik begrijp gewoon niet waarom elkaar vernederen beter zou werken dan enige andere 'zware' situatie die wel zin heeft, zoals je een week lang inzetten voor de stad waar je gaat studeren, vrijwilligerswerk doen, op een ludieke manier geld verdienen voor je vereniging, een pand opknappen... allerlei dingen die een uitdaging vormen, nut hebben en ook de cirkel 'ik moest vorig jaar de grond likken, nu jij!' doorbreken (ja, ik weet dat dit natuurlijk niet voor iedereen geldt).

Ik ben dus niet per se tegen ontgroening, als mensen het echt leuk vinden mogen ze van mij hun gang gaan hoor. Ik snap het gewoon niet zo.
Oud 15-10-2008, 11:00
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik snap dat zo'n situatie bindend is, maar die situatie wordt niet alleen gecreëerd door ontgroening. Ik begrijp gewoon niet waarom elkaar vernederen beter zou werken dan enige andere 'zware' situatie die wel zin heeft, zoals je een week lang inzetten voor de stad waar je gaat studeren, vrijwilligerswerk doen, op een ludieke manier geld verdienen voor je vereniging, een pand opknappen... allerlei dingen die een uitdaging vormen, nut hebben en ook de cirkel 'ik moest vorig jaar de grond likken, nu jij!' doorbreken (ja, ik weet dat dit natuurlijk niet voor iedereen geldt).

Ik ben dus niet per se tegen ontgroening, als mensen het echt leuk vinden mogen ze van mij hun gang gaan hoor. Ik snap het gewoon niet zo.
Vrijwilligerswerk, je inzetten voor de stad, dat is toch allemaal niet zwaar?
Ik moest destijds wel een week kutwerk doen voor m'n vereniging trouwens, maar het was lang niet zo effectief als ontgroeningen van andere verenigingen.
Oud 11-11-2008, 19:47
Smartsmartass
Smartsmartass is offline
ik hou niet van ontgroeningen, al vind ik wel dat nieuwe mensen iets moeten doen om de ouderen te plezieren
Oud 12-11-2008, 00:15
Verwijderd
Kwaliteitsnecro!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten