| Advertentie | |
|
|
|
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
|
Verwijderd
|
Die supermarkttripjes heb ik ook gehad met sam, het is afschuwelijk. Ik werd er ontzettend nerveus van omdat je er andere mensen mee lastig valt en als je alles al uit de kast hebt gehaald en niets helpt dan kan je zelf ook wel janken.
Mijn ervaring is dat het het snelste overgaat als je gewoon wegloopt. Ik vind trouwens dat je het wel heel hard zegt DP, het is voor iedereen kut. |
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
|
Verwijderd
|
Het lijkt alsof veel van jullie denken dat ouders die hun kind wel eens een corrigerende tik geven geen andere methodes hebben om hun kind terecht te wijzen. Die hebben ze natuurlijk wel. En náást dingen als negeren, in de hoek/op de gang zetten en huisarrest geven, is een corrigerende tik soms gewoon een erg probaat middel.
Verder heeft het zeker met opvoeding te maken hoe vervelend kinderen worden, maar het is niet alles. Ook heel goed opgevoede kinderen kunnen soms héél vervelend worden, dus om te stellen dat je ''er voor had moeten zorgen dat ze niet zo werden'' vind ik te ver gaan. Ook snap ik de hele ophef niet zo goed, over een tik. Het blijft een discussie of het núttig is, maar een andere discussie is die of het kán/mag. En dat laatste vind ik van wel. Het is niet alsof je je kind iets aandoet als je hem/haar een keer een klap verkoopt. Ze érg is het toch helemaal niet? |
|
|
||
|
Citaat:
Maar zoals ik al zei: "Wie ben ik"
|
|
||
|
Citaat:
Ik ben dus tegen slaan. vroeger ben ik wel soms geslagen, niet vaak.
|
|
|
Verwijderd
|
Ik las laatst een artikel: kinderen doen niet wat jij zegt dat ze moeten doen, ze doen wat jij doet. Aansluitend op Fantome dus (heb de rest verder niet gelezen) en daar ben ik het geloof ik wel erg mee eens. Een goed voorbeeld is gewoon heel belangrijk. Al snap ik de onmacht bij ouders wel, slaan is nooit een oplossing.
|
|
|
||
|
Citaat:
Zoals ik in mijn post hierboven aangaf wordt slaan echter vaak niet gebruikt als pedagogisch middel (wat een corrigerende of pedagoische tik wel doet vermoeden). Echter, ik ben het met je eens dat een tik, op bijv de hand, neit altijd kwaad kan, maar dan vind ik het belangrijk dat het kind snapt waarom je het doet. Het kind aanspreken op ongewenst gedrag en straffen (en dan niet de tik) waar anderen bij zijn, zeker in een bepaalde leeftijd, kan veel vernederender zijn voor een kind, dan dat de ouder op dat moment een tik op de hand geeft, waardoor het kind doorheeft dat de opvoeder het gedrag niet accepteerd, maar het kind zich niet te kijk voelt gezet. Want dat kan nog véél gevoeliger liggen. Alleen, dan wordt de tik dus bewust, in het belang van het kind, gegeven en niet met de bedoeling pijn te doen en ook niet uit onmacht. blehh, is dit te volgen? tis al laat
|
|
||
|
Citaat:
en vervolgens quote ik Quis om aan te geven wat ik denk over het bewust 'slaan'. en jouw conclusie klopt helemaal. het bewuste vind ik goed (zoals in de situatie die ik aangaf) en het slaan niet. een 'tik' is niet altijd slaan, idd meer een aanraking. maar het moet geen aai worden, want dan voelt het voor het kind mss. meer als goedkeuring
|
|
||
|
Citaat:
![]() nee maar ik bedoelde dus. bijv het kind stevig bij de hand pakken het het blik van de ouder erbij zou idd ook effectief kunnen zijn, wat jij zegt ![]() en op die manier kan zo'n tikje ook werken. het moet geen pijn doen maar wel duidelijk zijn. daar gaat het om.
|
|
||
|
Citaat:
Laatst ook, ouders met kinderen. Stoppen ze die kinderen vast in de auto, terwijl ze zelf nog even wat gaan doen. (god mag weten waarom). Dan gaan die kinderen toeteren, wat ik als ouder dus nooit goed zou keuren. Gaan die ouders terugzwaaien en lopen vervolgens door. Dan heb je het imo echt niet begrepen
|
|
|
|
Ik denk wel dat die 10 jarige mannetjes van nu eens een flink pak slaag mogen krijgen, als je dat tuig af en toe ziet... niet normaal
Heb vroeger ook vaak genoeg een pak slaag gekregen, maar ik was dan ook gewoon een kutkind en verdiende het. Heb ook niet het gevoel dat ik ben mishandeld ofzo ![]() Het moet wel een uiterst middel zijn en ouders moeten ook wel goed de grens kennen tussen een opvoedkundige tik en mishandeling.
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||
|
Citaat:
![]() Ik heb ook wel es een pak rammel gehad, maar dat was dan niet meer dan 2 of 3 tikken op de billen. Soms in het gezicht of tegen het hoofd, maar dan altijd met de hand en niet met *voorwerpen* Op de billen was het met een hanger (voor kleding) en later met riem of stok. Die stok is me wel een beetje te gortig, maar ik vind het geen mishandeling. Niet als je, zoals mijn ouders, slaat met een reden en nooit je zelfbeheersing verliest. Ik heb er nix aan overgehouden, en ik haalde het niet in mn hoofd om te drinken, te roken of te laat thuis te komen. Ook niet stiekem. Of mss ben ik gwn braaf. Maar dat is nu wel anders, met die brutale kinderen van nu, weet niet of ik dat wel een goede ontwikkeling vind. Ik weet niet of ik mn kinderen later ga slaan. Ik ben er niet happig op in ieder geval. Maar ik denk wel dat ik (een beetje) streng zal zijn. Zeg maar zoals ik ook was opgevoed. Brullen op de vloer van de supermarkt is echt geen optie, ik zou dat kind gwn meesleuren naar huis en het straffen met bijvoorbeeld geen snoepjes of een extraatje (alleen die dag) DAn moet je maar naar mama luisteren |
||
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
Volgens mij door de vele slechte invloeden die je overal ziet en ouders met een instelling van 'lekkah BOEIAAAAAHHHHH' maar niet door af en toe een pak rammel, zeker niet, dan zouden ze het wel laten
|
|
||
|
Citaat:
Heb soms ook sterk de neiging om zo'n mannetje zelf eens een flinke dreun te geven.
|
|
|
Verwijderd
|
Het komt bijna altijd door de ouders/opvoeders als kinderen vervelend zijn (ik bedoel daarmee dat ze stelselmatig vervelend zijn en niet een keer hun dag niet hebben). Kinderen houden van aandacht, krijgen ze dat niet positief dan vragen ze het wel negatief (vervelend doen).
Die kinderen moeten alles leren van hun ouders, en als die niks doen krijg je vanzelf een ettertje. Maar jij lijkt dat die kinderen kwalijk te nemen ipv de ouders. |
|
|
||
|
Citaat:
maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hell, sloegen mijn ouders me maar vaker vroeger. In plaats daarvan gingen ze de deur van de computerkamer op slot doen
|
|
|
|
|
|
toch lijkt me een ernstig gesprek, pijnlijke stiltes en merkbare teleurstelling/ boosheid van ouders me haast effectiever.. ik ging me er tenminste altijd wel danig kut van voelen dat ik op dat moment wel ging doen wat ze me vertelden, en dit wel voor langere perioden volhield.
ik ben verder ongeveer nooit geslagen, en huisarresten of andere beperkingen/ restricties heb ik nooit gehad..
|
|
|
|
Ik ben nooit geslagen, maar er werd wel eens met een wijsvinger tegen m'n kin geduwd. En huisarrest heb ik ook nooit gehad.
Bij mijn buren was dat wel anders. Die waren van de oude stempel: zonder eten naar bed!
|
|
|
|
Mijn buren zijn ook niet zo lekker. In elk geval die moeder hoor ik zo nu en dan hysterisch gillen, ik denk niet dat dat zin heeft. Ik zou daar als kind alleen maar bozer van worden, en juist tegen haar in gaan. Zelfbeheersing FTW.
|
|
|
|
Ik vind het niet normaal als ouders hun kinderen slaan, zelf kreeg ik vroeger ook vaak billenkoek. waardoor ik nou als gevolg mijn ouders haat.
tot mun 12e werd ik over de knie gelegd, erna was het gewoon naar boven. of niet weg mogen. ik heb een keer een pakslaag gekregen buiten waar ook nog us familie bij zat, mijn moeder trok ineens me broek uit en ging me slaan op mn kont.. dat vond ik pas niet normaal!! ik schaamde me dood want iedereen zag mijn blote billen. ik was toen 12. Laatst gewijzigd op 07-10-2008 om 13:33. |
|
|
|
||||
Verwijderd
|
Oh dit topic heb ik gemist.
Alleen de eerste pagina gescand/globaal gelezen:Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Veel geslagen vroeger, ook altijd normaal gevonden (is het ook eigenlijk in de cultuur). Wel altijd voor geschaamd though, want wist wel dat het niet bij iedereen zo was, maar ja "gestraft" worden is sowieso genant, vind ik. Pas enkele jaren geleden heb ik me gerealiseerd dat het mishandeling was. ![]() Moeder ontkent alles natuurlijk. Wij zijn o-zo-slecht en zij was altijd o-zo-lief. Ja. ![]() Mijn kinderen zou ik nooit slaan en het is ook gewoon onnodig. Je kinderen slaan is respectloos en evil, ook "corrigerende" tikken. Als je de volgende dag gymles had, verzon je weer een smoesje om niet te hoeven gymen, of iig niet te hoeven omkleden. ;x Of je had zwemles. :') |
|||
|
|
|
|
Ik ben vroeger zelf wel vaak geslagen door mijn vader terwijl ik volgens mijzelf (en volgens mijn moeder) toch een heel lief en gehoorzaam kind was. Maar wie weet kwam dat wel juist doordat ik zo vaak geslagen werd, geen idee. Ik kan me ook echt niet meer herinneren of ik iets verkeerds deed waardoor ik mijn portie slaag verdiende, of dat mijn vader zo af en toe gewoon doordraaide en dat op mij af reageerde. Mijn moeder heeft me wel eens een flink pak op mijn billen gegeven nadat ik grote happen uit mijn haar en kleren had geknipt. Dat was ook gewoon heel beheerst, en ik heb dat geloof ik nooit erg gevonden, behalve op het moment zelf
![]() Later mijn eigen kinderen slaan? Ik ben het niet van plan, maar ik weet inmiddels uit ervaring dat het soms héél erg lastig kan zijn om je in te houden. Ik werk nu als nanny en zo af en toe moet ik echt even naar buiten lopen en rustig ademhalen om ervoor te zorgen dat ik niemand door elkaar rammel. Zo af en toe pak ik de twee jongsten (van 2 en 3 jaar oud) wel eens stevig bij de arm, vooral als ze weigeren in de hoek te blijven staan (dat is mijn laatste redmiddel). Bij de scene 's op straat is het meestal iets van 'als je zo doorgaat gaan we nu direct terug naar huis en ga jij je bed in, en je komt er niet meer uit vandaag!'. Maar ja lekker niet luisteren natuurlijk totdat je zelf bijna staat te janken van frustratie, peuters |
|
|
|
|
|
Haha, het blijft een fascinerend onderwerp.
![]() Ik heb vorig collegejaar een presentatie gehouden over fysiek straffen, en de discussie die erbij ontstond was best interessant. Het ging over de grens tussen straf en mishandeling. Zoals (ik geloof) Stefenootje al opmerkte: in sommige culturen is het heel normaal. Onderzoek wijst uit dat er in veel mindere mate een nadelig effect is van lichamelijk straffen en autoritaire opvoeding wanneer het in de dominante cultuur normaal is. Maar als de nadelige gevolgen weggenomen worden, en het op de lange duur zelfs voordelen voor het kind in kan houden (immers, een authoritatieve opvoeding is in sommige culturen bepaald geen voordeel), kan het dan nog wel mishandeling genoemd worden? Sommige mensen droegen aan dat het kind de straf zelf negatief zouden kunnen ervaren; ze kunnen bang, verdrietig of boos zijn op het moment zelf. Maar is dat anders bij andere soorten straffen? Nu goed, ik ben Nederlands en niet opgegroeid in zo'n cultuur, dus dat is voor mij ook puur theoretisch. Ik zou mijn kinderen hoe dan ook nooit een tik geven als ik boos ben, zoiets moet je goed kunnen overwegen en dat is geen optie als je boos bent. Met een tik tegen de kop na tig keer waarschuwen vind ik dan weer niets mis; zo ben ik zelf ook opgevoed en met duidelijke grenzen is niets mis. Dan vond ik lange gesprekken over misdragingen moeilijker en minder waardevol. Waarschijnlijk ook omdat ik snel in discussie ging en er dan van alles bij gehaald werd, bagger is dat.
| Advertentie |
|
|
![]() |
|
|
Soortgelijke topics
|
||||
| Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
| Verhalen & Gedichten |
"Rupert, amongst others." - Kritiek gewild! Bacterial-Ash | 9 | 01-11-2012 09:35 | |
| Verhalen & Gedichten |
Een decembersprookje in drie delen Verwijderd | 9 | 20-12-2008 19:59 | |
| Verhalen & Gedichten |
Triest kerstverhaal Hans Berger | 4 | 07-12-2008 22:54 | |
| Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
[STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen. Verwijderd | 110 | 21-09-2006 01:04 | |
| Liefde & Relatie |
toen ik sliep... Oktober | 83 | 27-10-2004 15:33 | |
| ARTistiek |
JOHN!!!!!!(deel 1,2,3 en 4!!!!!) An | 5 | 02-09-2001 17:35 | |