Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2009, 22:16
Verwijderd
Citaat:
Bovendien maakt het overstappen van het oude naar het nieuwe... het oude nog niet duurzaam.
Zou je een energieopwekker kunnen noemen die naar jouw idee 'duurzaam' is?
Advertentie
Oud 10-03-2009, 22:16
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zou je een energieopwekker kunnen noemen die naar jouw idee 'duurzaam' is?
Kapitalisme. Verbeteren van je eigen belang is oneindig.
Oud 10-03-2009, 23:10
Kitten
Kitten is offline
Mensen, dit topic krijgt nog een kans. Ik denk dat we niet uit de discussie omtrend wat 'duurzaam' is en wat niet gaan komen. Ik wil hier dus geen discussie meer over zien. Zo wel, gaat het dicht.
Oud 10-03-2009, 23:25
Verwijderd
Citaat:
Mensen, dit topic krijgt nog een kans. Ik denk dat we niet uit de discussie omtrend wat 'duurzaam' is en wat niet gaan komen. Ik wil hier dus geen discussie meer over zien. Zo wel, gaat het dicht.
Het topic ging begon met de vraag of kernenergie duurzaam is
Oud 11-03-2009, 06:48
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Het topic ging begon met de vraag of kernenergie duurzaam is
Laat ik het anders verwoorden: Het gaat nu al 2 pagina's over wat duurzaamheid is. Bijna iedereen heeft gezegd dat uiteindelijk niets 'echt' duurzaam is en het gaat hier iets te veel met verwijten op en neer. Dat schiet in ieder geval niet op voor de discussie.

Het originele onderwerp is of we voor kernenergie moeten kiezen als minder vervuilend alternatief op de huidige kool-centrales. De belangrijke vraag hier bij is of je kernfusie als iets duurzaams beschouwd. Niet wat de definitie van duurzaamheid is. Iedereen heeft ondertussen aangegeven wat hij/zij onder duurzaamheid verstaat, dus je kan nalezen met welke aannames iemand werkt.
Oud 11-03-2009, 10:33
T_ID
T_ID is offline
Mja, fusie van zware materialen als ijzer kost juist energie in plaats van dat het het oplevert (ik geloof dat dat ook het punt vanwaar sterren supernova gaan). Vroeger of later raken lichte stoffen ook op, dus...

Maar ja, ik vind de definitie van duurzaamheid van 'kan ooit' veel te veel spijkers op laag water zoeken.

Bij kernfusie is het vooral de vraag van (economische) toepasbaarheid die relevant is. We weten dat het proces bestaat, en veel energie oplevert. De vraag is puur hoe we dat inzetten om stroom op te wekken. Vica versa zijn veel andere vormen van energie zoals windenergie vanwege dat gebrek aan economische haalbaarheid een slechte keuze.
Oud 11-03-2009, 12:01
Verwijderd
Citaat:
Mja, fusie van zware materialen als ijzer kost juist energie in plaats van dat het het oplevert (ik geloof dat dat ook het punt vanwaar sterren supernova gaan). Vroeger of later raken lichte stoffen ook op, dus...
Het is offtopic, maar supernova's worden niet direct veroorzaakt doordat kernfusie na ijzer geen energie meer oplevert, maar doordat de kern van de ster niet voldoende druk meer kan leveren nadat de fusie (bijna) op is. De ijzerkernen in de kern vallen dan uiteen tot lichtere kernen, maar dit kost energie, waardoor de ster implodeert. Bij deze implosie worden de zwaardere elementen in het heelal gevormd, dus ook de uranium waarmee wij nu kernenergie maken.
Oud 28-03-2009, 17:57
bartieboy
bartieboy is offline
kern energie is duurzaam misschien maar ook riskant, windmolenenergie is dat niet.
die windmolenparken op zee, dat is de toekomst
Oud 28-03-2009, 18:12
Verwijderd
Citaat:
kern energie is duurzaam misschien maar ook riskant, windmolenenergie is dat niet.
En wat dan als het niet waait? Elektrische energie kun je niet effectief in grote hoeveelheden opslaan. Windenergie is een goede toevoeging, maar kan niet meer dan 10% van onze energie produceren.
Oud 28-03-2009, 18:16
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Hier vroeg ik me iets over af. Als je een paar honderd windmolens bij elkaar in de zee zet dan verander je de wind toch? Kan dat geen kwaad? Klimaatsverandering bijvoorbeeld?
Oud 28-03-2009, 18:17
Verwijderd
Citaat:
Hier vroeg ik me iets over af. Als je een paar honderd windmolens bij elkaar in de zee zet dan verander je de wind toch? Kan dat geen kwaad? Klimaatsverandering bijvoorbeeld?
Nee, dit heeft geen significante invloed.
Oud 28-03-2009, 19:11
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wat eronder zal lijden is de vogeltrek. Als een hele batterij gehaktmolens op zee wordt opgezet om ze te vangen, dan zien we vanzelf de ecosystemen waar ze deel van uit maken wel kapot gaan.
Oud 29-03-2009, 11:15
bartieboy
bartieboy is offline
maar jullie denken dus echt dat gigantische centrales moeten worden gebruikt die heeeel streng bewaakt moeten worden omdat als iemand met slechte ideeen zo heel nederland kan opblazen en de komende honderd jaar word nederland een stralingslandje.

misschien is het idd niet allemaal uit windenergie te halen maar dan is er nog altijd zonne energie, dit is misschien minder effectief maar als er bijvoorbeeld grote centrales worden gebouwd in de sahara kan er veeeel worden gedaan
Oud 29-03-2009, 11:29
Verwijderd
Citaat:
maar jullie denken dus echt dat gigantische centrales moeten worden gebruikt die heeeel streng bewaakt moeten worden omdat als iemand met slechte ideeen zo heel nederland kan opblazen en de komende honderd jaar word nederland een stralingslandje.

misschien is het idd niet allemaal uit windenergie te halen maar dan is er nog altijd zonne energie, dit is misschien minder effectief maar als er bijvoorbeeld grote centrales worden gebouwd in de sahara kan er veeeel worden gedaan
Je blaast echt niet zomaar een kerncentrale op, hoor.

Op het gebied van zonne-energie zijn er positieve ontwikkelingen m.b.t. het rendement en de productiekosten, maar momenteel is het nog te duur om voor grootschalige energieproductie gebruikt te kunnen worden.
Oud 29-03-2009, 13:00
Verwijderd
http://tweakers.net/nieuws/56660/hyp...rnreactor.html Is wel een goed idee, niet?
Oud 29-03-2009, 13:25
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kerncentrales kun je niet opblazen, en zelfs als je dat zal lukken heb je een explosie, en geen meltdown.

De informatie die daarover verspreid wordt door milieuorganisaties waaronder Greenpeace is volslagen onzin.
Citaat:
dit is misschien minder effectief maar als er bijvoorbeeld grote centrales worden gebouwd in de sahara kan er veeeel worden gedaan
Politiek onhaalbaar, en onwenselijk. Krijg je krantenkoppen als "Gaddaffi eist invoering sharia in Nederland op straffe van afsluiting stroom"
Oud 30-03-2009, 21:37
bartieboy
bartieboy is offline
ehm 2 vragen wat is Gaddaffi en wat is in godsnaam een sharia?

nouja die afrikaanse landen zullen er waarschijnlijk wel moeilijk over doen ja
Oud 30-03-2009, 21:40
Verwijderd
Citaat:
ehm 2 vragen wat is Gaddaffi en wat is in godsnaam een sharia?

nouja die afrikaanse landen zullen er waarschijnlijk wel moeilijk over doen ja
Google/Wikipedia is je vriend.
Oud 31-03-2009, 11:37
Verwijderd
Citaat:
Kerncentrales kun je niet opblazen, en zelfs als je dat zal lukken heb je een explosie, en geen meltdown.
Waarom niet?
Oud 31-03-2009, 12:05
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waarom niet?
Omdat overhitting niet hetzelfde is als explosieve verbranding. Je kan de mantel slopen zonder het reactorvat te beschadigen. (überhaupt veel sterkte gewenst bij het slopen van zoiets sterks als de mantel van een kernreactor, maar goed)
Oud 31-03-2009, 12:23
Verwijderd
Citaat:
Omdat overhitting niet hetzelfde is als explosieve verbranding. Je kan de mantel slopen zonder het reactorvat te beschadigen. (überhaupt veel sterkte gewenst bij het slopen van zoiets sterks als de mantel van een kernreactor, maar goed)
Ik zie niet in waarom een explosie niet zou kunnen leiden tot een meltdown als gevolg aan schade aan subsystemen.
Oud 31-03-2009, 12:34
Verwijderd
Citaat:
Ik zie niet in waarom een explosie niet zou kunnen leiden tot een meltdown als gevolg aan schade aan subsystemen.
Het zou kunnen, maar ik denk dat het waarschijnlijker is dat het systeem gewoon stil komt te liggen.
Oud 02-12-2010, 15:27
Astrid Heyvaert
Astrid Heyvaert is offline
Citaat:
Kernenergie duurzaam ?
Hallo

Kernenergie is jammer genoeg niet duurzaam doordat uranium eindig is. Bovendien komt er bij de winning van uranium heel wat CO2 vrij. Wereldwijd kan je echter wel aannemen dat bij kernergie de CO2 uitstoot veel lager ligt dan bij fossiele brandstoffen. Bovendien zadelen we de volgende generaties op met het probleem van radioactief kernafval. Dat jaren (10-10.000 jaar) nodig kan hebben om volledig verdwenen te zijn. Bovendien zijn de gevaren die verbonden zijn aan het werken in een kerncentrale niet te onderschatten! Met gevaar op eigen leven, één klein foutje kan fataal zijn. Een ander negatief aspect is dat men ook nucleaire wapens ontwikkelt. Dit zou een wereldwijde ramp betekenen als landen deze wapens in een oorlog tegen elkaar zouden uitspelen!

Groetjes
Astrid Heyvaert
Oud 02-12-2010, 17:01
ganralph
ganralph is offline
Een up van anderhalf jaar is niet echt nodig als er geen nieuwe feiten of gebeurtenissen zijn.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten