Advertentie | |
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik heb vandaag weer eens met wat ander mensen gesproken. Ik betwijvel nog steets dat zwaarte kracht niet terug te redeneren is tot energie. Maar dit hangt waarschijnlijk af van wat je als pure energie ziet.
Tijd is een begrip wat door mensen is bedacht. Maar ik denk dat wat wij als tijd zien bestaat een uit een verzameling andere niet relative begrippen. Een van de dingen die tijd mogelijk maakt is Energie. <-> Energiie mogelijk maakt is Tijd. Zonder tijd geen Energie..
||
![]() |
Citaat:
Ik heb er ook nog even over nagedacht en blijf dus wel bij de conclusie dat zwaartekracht geen energie is. Zwaartekracht is namelijk geen kracht zoals andere krachten. Het is een gevolg van de kromming van ruimte-tijd dimensie. Daarnaast bestaat het niet uit deeltjes of electromagnetische straling. Dus het heeft geen vorm om energie te zijn en kan dus geen energie zijn. Groetjes Ben(die er goed over heeft nagedacht ![]()
||
![]() |
Volgens de quantummechanica is het al weer wat anders....zie hier..
Wel opvalland hoe verschillend theorieen kunnen zijn in de verklaring van de realiteit. Citaat:
Ben(die het een interesstant stukje vind ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Zwaarteenergie (een groot verschil) bestaat echter wel. Als je twee objecten bij elkaar zet gaan ze naar elkaar toe, er wordt dan dus energie omgezet in kinetische energie. Wat voor energie? Zwaarte-energie. En ja, dat is wel degenlijk echt 'energie'. Dat het geen deeltjes zijn doet er niet toe, het wordt namenlijk veroorzaakt door deeltjes (de afstand ertussen om precies te zijn). Maar voordat je kijkt hoe energie ontstaat moet je eerst weten wat het is. En dat is een erg moeilijke vraag, daar zijn de grote geesten van deze aarde nog niet over uitgepraat. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ook de opvatting kracht dateert uit voor die tijd. Het woord is misschien al zo oud als de mensheid dus zo vanzelfsprekend is het niet. Net als de opvatting + pool naar - pool....later zijn we er achter gekomen dat het andersom is. Dus even rekening houden met het perspectief van de historie. Zwaarte-energie is Hoogteenergie. Klinkt al weer wat anders en misschien logischer. We weten nu dat zwaartekracht een gevolg is, volgens de algemene relativiteitstheorie, van de ruimtkromming. Dus het heeft geen realiteitsvorm als in Deeltje of straling, dus kan het ook niet een energievorm aannemen. Erg logisch. Ook is het geen kracht als alle anderen, door de eerder gegevende redenen. Zou zeggen...lees de algemene relativiteitstheorie maar eens op na. Neem je de quantummechanica daarentegen. Dan is het zo dat de Graviton de zwaartekracht (de zwakste van de 4 elementaire krachten) veroorzaakt. Maar omdat ze ook krachten op mekaar uitoefenen zouden er oneindig gravitonen moeten zijn? Dit deeltje moet nog ontdekt worden overgens...dus het is een aanname dat het bestaat...zeker weten doen ze het nog niet. Dus het is er helemaal van afhankelijk welke theorie je hanteert. Groetjes Ben(die zo weer gaat lezen ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En dat hangt dus weer af van de theorie die je hanteert ter verklarling. Een gedachtenexperiment. Een astronaut zit in een ruimteschip met een versnelling van 9,8 m/s. Dus hij wordt tegen het dek van dat schip aangedrukt. Stel je nu voor dat dat schip zich op de aarde bevindt met die astronaut er in. Zonder raampjes. Dus hij kan het verschil niet visueel zien. Door de aantrekkingskracht van de aarde wordt hij tegen het dek aangedruk met 9,8 m/s. En dus 2 verschillende situaties en toch dezelfde uitkomst. Dus zwaartekracht is eigenlijk een (val)versnelling(door ruimtekromming...de 4e dimensie)...een snelheid en geen kracht. Hij wil vallen via een geodetische lijn, wat dus niet altijd recht hoeft te zijn(4e dimensie) Maar dat is de verklaring van de algemene relativiteitstheorie...de quantummechanica is al weer heel anders. Maar dan weet ik niet of Gravitonen geldig zijn op een macroscopisch niveau, of alleen van toepassing op elementaire deeltjes. Groetjes Ben(die soms ook wel eens zijn hersens moet laten kraken om het te begrijpen ![]()
|
![]() |
Een van de weinige keren dat ik op een thread reageer, die ik niet helemaal heb gelezen. Al die onrelevante quotes uit duistere 'wetenschappelijke' tijdschriften, maken dit stukje nu niet bepaald prettig om te lezen, dus ik hoop dat jullie het begrijpen.
Het enige waarop ik nu wil reageren is dat iemand suggereerde dat de zwaartekracht iets te maken zou hebben met het ontstaan van energie. Dat is een grote fout. De zwaartekracht is 'pas' een miljardste seconde na de oerknal ontstaan en toen was er dus 'al lang' energie, zoals beschreven in het boek "De eerste drie minuten" van Steven Weinberg (ik zal maar weer het goede voorbeeld geven en mijn bron wél vermelden). Vale. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als de zwaartekracht een kromming van de ruimte is heeft het toch nu juist wél een realiteitsvorm? De kromming _is_ de realiteitsvorm. Het punt is dat om de wet van behoud van energie te kunnen aanhouden (die nog steeds niet afgedankt is) er wel zoiets als zwaarte-energie moet bestaan én er geen reden is dat het niet zou bestaan. Over dat het graviton zou zorgen voor een oneindige zwaarteenergie: dat is niet zo. Alleen deeltjes met een massa veroorzaken zwaartekracht. Fotonen bijvoorbeeld niet (alhoewel ze er wel door beïnvloed worden). Als gravitons dus geen massa hebben gaat jou stelling niet op. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
De zwaartekracht is geen kracht...er wordt helemaal niet aan je getrokken. Je valt door de kromming. Dus het is een valversnelling. Je valt via een geodetische lijn. Dat is wat anders dan een kracht. Een citaat, om het wat duidelijker voor je te maken. Citaat:
![]() En wat die graviton betreft...goed lezen. Ik zeg dat hij voor zwaartekracht zorgt...daarbij is er ook sprake van wisselwerking tussen gravitonen zelf en dus zouden er oneindig gravitonen moeten zijn.(elke graviton moet voor zwaartekracht tussen een graviton ook weer een graviton 'vormen') Hij heeft inderdaad geen massa en geen electrische lading. Groetjes Ben(die net geschaakt heeft ![]()
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Gravitonen worden dus niet door zwaartekracht aangetrokken, ze zijn als het ware de zwaartekracht. Je hebt voor die onderlinge aantrekking dus geen extra graviton nodig, want als dat zo zou zijn doet het graviton niets buiten ervoor zorgen dat er nóg een graviton is wat weer niets doet. |
![]() |
|
![]() |
Er wordt gezegd dat energie niet kan worden gecreëerd of "vernietigd", alleen maar omgezet van/naar andere vormen ervan. Laten we dan aannemen dat in het universum zoals het er nu voor staat, een constante hoeveelheid energie is; de vraag is dus wat de oorsprong van deze hoeveelheid is.
De constante hoeveelheid energie kun je dan (erg losjes) opvatten als een randvoorwaarde voor de "definitie" van het universum, energie is voortgekomen uit ongeveer datzelfde waaruit het universum voorkomt. De alombesproken big bang? Ik weet niet of wij redelijkerwijs kunnen discussiëren over de big bang zelf, en wat dáárvoor kwam. In het geval van een "oscillerend universum" (dat het universum in een oneindige cyclus van big bang - big crunch - big bang - big crunch - big bang - enz.) lijkt er geen tijd aan het bestaan van het universum vast te knopen, dus zal de hoeveelheid energie "altijd" hebben bestaan. |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is geen kracht. Een kracht heeft namelijk een deeltje...als je het volgens de quantummechanica bekijkt. Je hebt de sterke kernkracht(Gluon deeltje), zwakke kernkracht(W&Z bosonen), electromagnetische kracht(Foton) en de zwaartekracht(graviton). ALs je de stelling van de algemene relaviteitstheorie hanteert, dan is het geen deeltje, en is de val van een object slechts het gevolg van een geodetische lijn die het wil volgen. Geen trekkende kracht, geen deeltje, geen energie. Het valt...niks meer niks minder. In die quote die ik gaf(Het Heelal), staat het er toch duidelijk. Groetjes Ben(die boeken koopt, in plaats van leent ![]()
||
![]() |
Citaat:
Waarom er nog steeds over zwaartekracht wordt gedacht is mij een groot raadsel, omdat dat er geen zier mee te maken heeft, zoals ik al had gezegd (de zwaartekracht heeft niet altijd bestaan). Ik geloof eerder dat er één of ander verband bestaan tussen RUIMTE en energie. Het feit dat bij een oneindig kleine ruimte oneindig veel energie bestaat en het feit dat er in een lege ruimte, voor heel korte tijd, deeltjes (en dus energie) ontstaat, geeft aan dat ruimte en energie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De energie is dan ook gelijk met ruimte en tijd ontstaan uit de oerknal, denk ik, maar ik zou niet weten hoe je je dat moet voorstellen. |
![]() |
|
![]() |
Ben >> Gebruik bewegen langs een geodetische lijn, niet vallen, dat maakt het zo dubbelzinnig.
Even uitleggen, bewegende voorwerpen wijken niet zomaar van hun baan af, daar is energie voor nodig. Door concentraties van massa wordt de ruimte-tijd gekromd, waardoor een in de menselijke perceptie 'kromme' weg eigenlijk de enige rechte is, en dus gevolgd wordt door materie ![]() Er is dus helemaal geen zwaarte-kracht of -energie.
||
![]() |
Citaat:
Maar dan blijf je nog een probleem hebben volgens mij. Stel je hebt 2 planeten met een vrij grote massa die een eintje van elkaar weg staan, stil. Die gaan dus naar elkaar toe (volgens de zwaartekracht, zo zegt de klassieke theorie). Ze gaan dus van een niet-bewegende toestand naar een bewegende toestand, of je nu een gekromde ruimte hebt of niet. Hoe wordt dat dan veroorzaakt? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zijn alle vormen van energie bekent? Wat is energie? Heeft het wel een vorm? Materie is geen energie materie bestaat uit energie en ..?
||
![]() |
Citaat:
En ja, energie moet altijd een vorm hebben. Een deeltje of electromagnetische straling. Anders heeft het geen realiteitsvorm. Groetjes Ben(die zo nog moet douchen ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Mensen veranderen... Luki | 56 | 22-10-2009 08:37 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
God is: hookee | 204 | 17-06-2009 12:35 | |
Leven: "Evolutie of schepping?" BiL@L | 13 | 03-12-2003 11:02 | |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Wetenschappers bevestigen de Tekenen van God. Iqra | 94 | 30-07-2003 21:36 | |
Drugs & Alcohol |
Het gebruik van middelen Internationalist | 6 | 20-04-2002 10:39 |