Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-03-2010, 22:02
xJenn
xJenn is offline
Hoi! Ik heb binnekort een sollicitatiegesprek by een restaurant en ik vroeg me af wat voor vragen ze me gaan stellen? En wat voor soort vragen ik hun kan stellen? En daarby wil ik ook graag weten wat jullie ongeveer gemiddeld een goed salaris vinden voor een 17 jarige?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2010, 02:13
Verwijderd
Ze vragen je vrij zeker naar je motivatie en je ervaring. Ze zullen je ook vragen wat je precies van het baantje verwacht. Daarnaast kan je ook nog vragen als 'wat zijn je sterke en zwakke punten' verwachten.

En dan nog praktische dingen als; hoeveel uur per week ben je beschikbaar, op welke tijden kan je werken etc.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2010, 11:32
Verwijderd
Kiijk hier eens voor het loon
http://www.horecawerkgevers.nl/horeca-cao
Je moet sowieso 3,25 per uur krijgen als 17-jarige in de horeca zonder horeca-diploma, maar als er een beetje onderhandelruimte is kun je natuurlijk om 3,78 vragen (het minimum uurloon in de horeca voor een 17-jarige mét horeca-diploma) en zeggen dat je verwacht dat je zo snel ingewerkt zal raken dat ze net zo veel aan jou hebben als aan iemand met een horeca-diploma.

Als ze vragen wat jouw slechte eigenschap is, zeg dan niet 'ik ben een luie donder en ik was mijn handen nooit', want dan nemen ze je niet aan . Noem een slechte eigenschap die óf geen invloed heeft op horeca-werk óf kleed het positief aan (bijvoorbeeld "ik heb moeite met nee zeggen omdat ik me al gauw zo verantwoordelijk voel").

Laatst gewijzigd op 04-03-2010 om 11:39.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2010, 15:40
Verwijderd
´Hoe ben jij als persoon=´
Met citaat reageren
Oud 04-03-2010, 19:55
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
De most likely vraag is waarom je daar wilt werken. Verder is gewoon hoe je als persoon overkomt en of je regelmatig beschikbaar bent. De rest zal veel afhangen van je eerste aantal werkdagen/weken.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2010, 19:47
Breg
Breg is offline
Sollicitatie gesprekken kunnen heel verschillend zijn. Ik heb gesprekken gehad met lastige vragen zoals "stel je werkt op het terras en een klant begin te klagen over de rook die van het naastgelegen tafeltje komt. De klant aan dat tafeltje vindt dat hij het recht heeft om daar te zitten roken. Hoe los je dit op?"

Maar ik heb ook sollicitatiegesprekken had waar uiteindelijk bleek dat ik al min of meer was aangenomen en ze alleen nog wat formaliteiten wilden afhandelen.

Vaak wordt aan het einde van het gesprek gevraagd of jij nog vragen hebt, ik weet dan vaak niet wat ik moet vragen, maar het kan goed en geinterreseerd staan om dan wat vragen te stellen. Bv of ze wat meer over het bedrijf kunnen vertellen of wat ze van jou verwachten en wat voor soort training je zult krijgen (als die dingen nog niet vertelt zijn natuurlijk).
Oud 30-03-2010, 16:13
Clauww
Clauww is offline
Als ze een internetsite hebben, probeer hier dan vragen over te stellen bijv.
'Ik las op jullie internetsite dat dit restaurant ook af te huren is voor feesten, gebeurd dit vaak en wat is er dan anders dan normaal' of dat soort dingen, zodat zij kunnen merken dat jij je best hebt gedaan informatie over hen op te zoeken.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2010, 16:34
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:

Vaak wordt aan het einde van het gesprek gevraagd of jij nog vragen hebt, ik weet dan vaak niet wat ik moet vragen, maar het kan goed en geinterreseerd staan om dan wat vragen te stellen. Bv of ze wat meer over het bedrijf kunnen vertellen of wat ze van jou verwachten en wat voor soort training je zult krijgen (als die dingen nog niet vertelt zijn natuurlijk).
Mij werd ooit gevraagd: "Je moet 3 vragen stellen. Welke?" Dus ik had de keuze niet om al dan niet vragen te stellen, maar moest gewoon en ik had hier spijtig genoeg helemaal niet over nagedacht

Uiteindelijk heb ik toch 3 vragen gesteld: Hoeveel word ik betaald?, Hoe is de werksfeer? en Ben ik aangenomen? En idd, ik was gelukkig aangenomen

Andere (rare) vragen die ik gehad heb:
- Waar zie je jezelf binnen 5 jaar? (ik solliciteerde voor een studentenjob, dus ik zie de relevantie van de vraag niet in)
- Met welk vervoersmiddel ben je naar hier gekomen? (relevantie? Vooral omdat ik toen met de metro was gegaan, maar wel een eigen wagen heb indien nodig.)
- Vind je dat dit sollicitatiegesprek goed verlopen is en geef een cijfer op 10? (moeilijke vraag vond ik!)
- Waarom moeten wij jou niet aannemen? (geen idee waarom, maar ik vind deze vraag veel moeilijker om te beantwoorden dan "geef 3 negatieve eigenschappen")

Ter info: de persoon was een afdelingschef en werkte helemaal niet in de HR, vandaar de rare, niet altijd even relevante vragen...

Laatst gewijzigd op 30-03-2010 om 16:43.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten