Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Als je objectief iets wil zeggen over het gedragselement van een dier (ook al eerder gezegd) dan moet je geen mening geven over de situatie. Van hij is blij. Dat is een interepetatie van wat er gebeurd, en niet de eigenlijke gebeurtenis.
Wat die hond doet is...hij beweegt met zijn staart. Dat is een objectieve weergave van de gebeurtenis. Als je die waarneming honderden keren doet, dan kun je naarmate je overeenkomsten kunt ontdekken iets zeggen over waar het gedrag voor dient. Dat is omdat in de dierenwereld gedragselementen zich opvolgen in een situatie. Zo heb je bij dieren altijd een bepaald soort gedrag als ze onderdanig moeten zijn. Of als er een nieuwe hiërchische structuur moet ontstaan. Het komt er op neer, dat datgene wat gezegd wordt in de ethologie is gebaseerd op honderden objectieve waarnemingen...en geen persoonlijke interpetatie. En zo kan ik daar nog wel een heel verhaal over vertellen, maar nogmaals...lees de hele discussie maar eens door, niet alleen maar kleine stukjes. Maar dat is nu de grap. Als je slechts datgeen registreert wat je waarneemt, dan kun je ophouden erover na te denken. Die redenering kun je tenslotte net zo makkelijk op mensen toepassen: Jantje van 5 jaar lacht, maar, objectief gezien is dat slechts een bepaalde samentrekking van bepaalde spieren in bepaalde delen van het gezicht. Weshalve zouden wij dan concluderen dat, wanneer Jantje lacht, hij daadwerkelijk blij is? Rigide adhesie aan jouw denkkader kan echter geen ander resultaat opleven dan bovengenoemde "bepaalde....bepaalde..." opsomming. Dat moet jouw conclusie zijn. Hieruit gevolgtrekken dat op grond van Jantjes mimiek niet valt te zeggen hoe zijn dispositie is omdat je dan interpreteert en dus subjectiveert, zou echter bijzonder stupide zijn, niet? Aan de objectieve data, waar je het steeds over hebt, ga je conclusies verbinden: als Jantjes gezicht in die plooi steekt, is Jantje blij, want, dat zou ik dan ook zijn. Jij zult met mij eens zijn, dat dat absoluut waar is, maar objectief valt die waarheid niet te noemen, en HELEMAAL waterdicht nu ook weer niet. Aannemelijk genoeg nochtans wel, in dier voege, dat we het accepteren als waarheid. Een subjectieve waarheid, verkregen middels interpretatie. Het feit dat die gedraging, het lachen, een bepaalde sociale functie heeft, en onder bepaalde omstandigheden vaak voorkomt (op feesten, en zeker niet op begravenissen), doet niet af aan het feit dat het tevens weldegelijk een emotie is, geen instinct. Zodra, zoals jij zegt, men dus gaat kijken naar de hond met zijn kwispelstaart, en je neemt slechts dat waar, dan heb je daarmee nog niets bereikt. Men gaat aan die waarneming consequenties verbinden. Dan "verval" ( ![]() Inherent aan wetenschap is subjectiviteit en interpretatie. Iedere wetenschap die pretendeert objectief te zijn, is een non-wetenschap, omdat dat slechts waarnemen, geen denken, vereist. Moet je nogmaals maar eens goed lezen. Ik zeg als C niet kan bestaan, dan kan automatisch A ook niet bestaan. Moet je het niet gaan omdraaien Een beuzelaar die hierover doorzeurt, dus dat doe ik niet. Wat ik wel zeg is: hoe kun je, objectief nog wel, onderbouwen dat er zonder zelfbewustzijn geen emoties ervaren kunnen worden? Dat is nu de centrale vraag. Als je deze feitelijk, en zonder ook maar een zweem van subjectiviteit, kunt beantwoorden, ben jij mij meester.
||
Aangezien tot nu toe niemand hier een antwoord op heeft gegeven, vraag ik het nog een keer:
Citaat:
![]()
|
![]() |
Als je het mij vraagt, Rollo: het is een onderwerp waar ik niet bijzonder veel vanaf weet, maar op moreel-ethisch vlak komt het denk ik aan op de vraag of de baten de kosten rechtvaardigen, met de daarin besloten liggende vraag of, en zo ja in hoeverre, de mens belangrijker is dan (andere?) dieren. Daar valt geen "objectief", neutraal antwoord op te bedenken. In ieder geval niet zo 1-2-3.
Buiten kijf staat nochtans mijns inziens wel, dat zulke proeven ten bate van cosmetica krankzinnig zijn, en getuigen van een bijna aberratieve, nihilistische houding jegens non-menselijk wezen.
|
Verwijderd
|
voordat iedereen zo mooi zegt: ik ben tegen!!! vraag ik me af of jullie als jullie bijvoorbeeld shampoo of wasmiddel kopen kijken of het op dieren is getest!!! want niet alleen cosmetica en de gezondheidswereld houden doen dat. wat veel bedrijven ook niet weten is dat er tegenwoordig al rond de 10000 alternatieven zijn voor dierproeven. vaak zijn die ook beter want mensen zijn niet gelijk aan dieren en zullen dat ook nooit zijn! we zullen nooit precies hetzelfde reageren, maar aan de andere kant. hoeveel levens hebben we al niet gered dankzij dierproeven!!!!
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
er zijn al rond de 10000 alternatieven inmiddels, maar je hebt wel gelijk dat we zonder die dierproeven veel verder zijn en daardoor veel mensenlevens hebben gered. het zou altijd zijn voor en tegens blijven hebben! |
![]() |
|
![]() |
Mensen zijn belangrijker dan dieren. Als je dat niet vindt ben een kansloze fout van de evolutie die alleen maar zal overleven omdat we zo'n over-ethische halfzachte maatschappij hebben gemaakt waarin we de evolutie even lekker stop hebben gezet ten behoeve van de zwakken. Thank you christianity
![]()
||
![]() |
Citaat:
De IK is belangrijker dan de rest van alle levensvormen. De mens als geheel zie ik als gelijkwaardig aan de dieren. En dat maakt mij nou niet bepaald halfzacht en christelijk ![]() |
![]() |
||
DoF oftewel Ben,
jij spreekt steeds over Ethologie, ik heb daar eens het een en ander over opgezocht en ik stel vast dat ook binnen die tak van wetenschap twijfel is over wel of niet bestaan van bewustzijn bij dieren. Lees het volgende stuk van en over verschillende ethologen: Citaat:
Vooral het stuk "Het is dus onzinnig om te zeggen dat een aap wel een bewustzijn heeft, maar een hond niet. Nee, het bewustzijn van de hond, zijn ken- en weetwereld, heeft een andere inhoud dan die van een aap" is iets waar ik me heel goed in kan vinden.
|
![]() |
Maar dat is nu de grap. Als je slechts datgeen registreert wat je waarneemt, dan kun je ophouden erover na te denken. Die redenering kun je tenslotte net zo makkelijk op mensen toepassen: Jantje van 5 jaar lacht, maar, objectief gezien is dat slechts een bepaalde samentrekking van bepaalde spieren in bepaalde delen van het gezicht. Weshalve zouden wij dan concluderen dat, wanneer Jantje lacht, hij daadwerkelijk blij is? Rigide adhesie aan jouw denkkader kan echter geen ander resultaat opleven dan bovengenoemde "bepaalde....bepaalde..." opsomming. Dat moet jouw conclusie zijn. Hieruit gevolgtrekken dat op grond van Jantjes mimiek niet valt te zeggen hoe zijn dispositie is omdat je dan interpreteert en dus subjectiveert, zou echter bijzonder stupide zijn, niet?
Aan de objectieve data, waar je het steeds over hebt, ga je conclusies verbinden: als Jantjes gezicht in die plooi steekt, is Jantje blij, want, dat zou ik dan ook zijn. Jij zult met mij eens zijn, dat dat absoluut waar is, maar objectief valt die waarheid niet te noemen, en HELEMAAL waterdicht nu ook weer niet. Aannemelijk genoeg nochtans wel, in dier voege, dat we het accepteren als waarheid. Een subjectieve waarheid, verkregen middels interpretatie. Het feit dat die gedraging, het lachen, een bepaalde sociale functie heeft, en onder bepaalde omstandigheden vaak voorkomt (op feesten, en zeker niet op begravenissen), doet niet af aan het feit dat het tevens weldegelijk een emotie is, geen instinct. Zodra, zoals jij zegt, men dus gaat kijken naar de hond met zijn kwispelstaart, en je neemt slechts dat waar, dan heb je daarmee nog niets bereikt. Men gaat aan die waarneming consequenties verbinden. Dan "verval" ( ) je in interpretatie, hoe dan ook. Je kunt na een voldoende aantal waarnemingen stellen dat een bepaald gedrag een bepaalde functie heeft (zoals dat bij mensen ook kan, zoals duidelijk gemaakt, i.t.t. wat je misschien denkt/dacht), maar daarmee is niet gezegd dat je objectief tot die conclusie gekomen bent, ook al is onwaarschijnlijk dat je er dan met je subjectieve conclusie naast zit. Inherent aan wetenschap is subjectiviteit en interpretatie. Iedere wetenschap die pretendeert objectief te zijn, is een non-wetenschap, omdat dat slechts waarnemen, geen denken, vereist. Waar, maar ik probeer juist te zeggen dat je 2 verschillende manieren hebt van interpeteren. Een interpetatie gebaseerd op honderden waarnemingen waarna je wetenschappelijk onderbouwde (hetzij niet zo objectief als 1 + 1 = 2) conclusies gaat trekken. OF je zegt dat wat je (als menselijk eigenschap) Graag wil zien.(om het voor jezelf begrijpelijk te maken) Dus je zegt van hij is 'blij', gebaseerd op waarschijnlijk enkele waarnemingen niet in contrast met het gedragselement. Dus er is een heel erg duidelijk verschil. Groetjes Ben(die het nu wel een erg lange discussie vind worden ![]()
||
![]() |
Citaat:
Ik kan je verzekeren dat als je mijn hele discussie leest, dat mijn argumentatie en redenering overeenkomt met dat verhaal. Ik heb ook gradaties gesteld in bewustzijn etc.(en vooral zelfbewustzijn (zie in een stuk op 1 van de eerdere pagina's)) Dus er is staat bijna niks in het stukje waar ik het niet mee eens ben. Bewustzijn zoals wij mensen dat kennen, oftewel zelfbewustzijn is maar mogelijk bij enkele dieren. Met name dit stukje vond ik leuk, wederom een bewijs dat spiegelherkenning een legitiem middel is tot het bepalen van zelfbewustzijn. Via slimme proefjes is bijvoorbeeld aangetoond dat chimpansees een vorm van zelfbewustzijn bezitten. Als ze in een spiegel kijken, dan bewegen ze hun tong, en proberen ze ook onder hun tong te kijken. Chimpansees weten dus dat het hun eigen tong is die ze zien. Een hond heeft de de wereld die hij ziet als bewustzijn, en in zekere zin is hij bewuster van zijn wereld aangezien hij vele malen beter kan horen en ruiken. Groetjes Ben(die dus niet inziet wat er weerlegd had moeten zijn ![]()
|
Simpel, dat een VORM van zelfbewustzijn nog steeds zelfbewustzijn is en niet betekent "geen bewustzijn".
Verder staat er dat deze etholoog, in tegenstelling wat er eerder in deze discussie bij hoog en bij laag beweert wordt, van mening is dat een subjectieve kijk naar dieren en gedrag min of meer noodzakelijk is. Verder staat er dat het niet iets is wat de mens eigen is maar veel meer een oorsprong heeft in een biologische ontwikkeling die wij delen met andere dieren. Ook wordt er gezegd dat het twijfelen aan dierlijk bewustzijn meer voortkomt aan de behoefte de mens op een voetstuk te plaatsen ten opzichte van dieren dan om daadwerkelijk een antwoord te vinden. Ten slotte wordt er door deze etholoog een voorbeeld gegeven over zijn conservatieve collega's die de ethologie aanpassen indien er termen gebruikt worden die ze niet meer passend vinden.
||
![]() |
Citaat:
Ik heb al duizend maal gezegd dat apen/primaten inderdaad zelfbewustzijn bezitten. Daarentegen wordt bij honden gesproken over een vorm van bewustzijn. Niet zelfbewustzijn. 2 verschillende dingen. En dat heb ik dus ook al eerder uitgelegd. Een hond ervaart een bepaalde vorm van bewustzijn (naar zijn omgeving toe), maar ervaart geen zelfbewustzijn. En die andere dingen die hij stelt, daar valt nog wel over de discusseren. Dus dat is een persoonlijke mening van die wetenschapper, geen feit. Groetjes Ben(die nuances genoeg heeft gemaakt in zijn gehele oeuvre!! ![]()
|
![]() |
Waar, maar ik probeer juist te zeggen dat je 2 verschillende manieren hebt van interpeteren.
Een interpetatie gebaseerd op honderden waarnemingen waarna je wetenschappelijk onderbouwde (hetzij niet zo objectief als 1 + 1 = 2) conclusies gaat trekken. OF je zegt dat wat je (als menselijk eigenschap) Graag wil zien.(om het voor jezelf begrijpelijk te maken) DF, interpreteren is interpreteren, en ook weer niet. Het zal je verbazen in hoeverre men zelfs op de hoogste wetenschappelijke niveau's "naar iets toe redeneert", ofwel, een a priori, op grond van persoonlijke beweegredenen gekozen stelling vervolgens wetenschappelijk proberen te schragen. Men noemt dat ook wel heel mooi "regressief beredeneren". Men begint dus veelal niet bepaald onbevangen en neutraal aan allerlei onderzoekjes. Subjectiviteit is nagenoeg onvermijdelijk. Overigens moet ik wel een nuancering aanbrengen in wat ik zelf eerder gezegd heb ("objectieve wetenschap is non-wetenschap"): natuurlijk is binnen iedere wetenschap een mate van subjectiviteit aanwezig, maar in de ene, vanzelfsprekend, veel meer dan de ander. Wiskunde bijv. is heel wat objectiever (zo niet geheel objectief?) dan de ethologie. De betrekkingen terzake objectiviteit tussen psychologie en ethologie zijn echter alweer heel wat hechter. Een en ander komt natuurlijk doordat wiskundige wetmatigheden erg makkelijk te controleren zijn. Pythagoras' stelling, welke men in de brugklas leert, is volkomen objectief, daar deze een volledig correcte theoretische weerspiegeling is van de werkelijkheid. Die formule is ook niet zozeer een interpretatie, maar een onwrikbare constatering. Naarmate de materie van een wetenschap echter abstracter wordt (zoals bij de psychologie, en voor ons mensen nog meer bij de ethologie), de objectieve waarheid niet meer voor zich spreekt (zoals bij Jantje die zien gezicht in een bepaalde plooi steekt), en dus het bereiken van inzichten meer noopt tot interpretatie, wordt deze wetenschap mitsdien subjectiever. Slotsom is: mijn genuanceerde stelling luidt "iedere wetenschap, waarbinnen de relevante (ten respecte van die wetenschap dus) feiten, dus de objectieve waarheden, niet voor zich spreken (dus op zichzelf niets aan verrijkende inzichten bieden), of waarbinnen de relevante objectieve waarheid niet zonder meer waar te nemen is, is , in mindere danwel meerdere mate, subjectief, overmits men moet interpreteren." Waarheid als een koe, dunkt mij. Hehe. ![]() Een, lijkt mij, belangrijke misstap in jouw bovenstaand stukje is nochtans, DF, dat het verschil in die voorbeelden niet zozeer besloten ligt in de methode van het interpreteren, maar in de onderlinge interpretatiegrondslagen van de voorbeeldjes zelf. Uiteraard, als je aan eenzelfde, bijzonder frequent gepercipieerde, waarneming voor jezelf conclusies/consequenties verbindt, dan ben je overtuigender bezig dan wanneer iemand op veel minder waarnemingen een interpretatie ent. Dat zegt evenwel niets over de methode van interpreteren. Hiermee is natuurlijk ook niet gezegd dat iedere interpretatie evenveel waard is als de ander, of dat er geen verschillende interpretatiemethodes zijn. Een huisarts zal het "interpreteren" (ofwel, diagnosticeren) van een kwaal ener patient beter af gaan dan het mij zou afgaan. De ene mening, hoe cru dat ook moge klinken, is inderdaad minder waard, dan de ander. Je kunt ook gewoon fout interpreteren. Om weer jouw twee voorbeeldjes aan te halen: de interpretatie in het eerste voorbeeld, is waardevoller/beter/overtuigender/etc. dan die in de tweede, maar niet dus naar haar aard, maar naar haar grondslag. In mijn huisartsten voorbeeld is de interpretatie WEL naar haar aard superieur. Afsluitende opmerking inzake de interpretatie: het is natuurlijk niet zo, zoals jij zegt, dat er slechts twee interpretatiemethodes zijn. Er zijn talloze categorieen, en binnen die categorieen zelf zijn er ook weer verschillende verhoudingen van objectief-subjectief, leek-vakman, etc. Ik zal jouw opmerking te dier zake dan ook maar zo interpreteren ( ![]() ![]() Na het typen van dit omvangrijke stukje, waarbij ik, mogelijk het resultaat tegenstaande, heb getracht enige structuur aan te brengen, begin ik mij af te vragen in hoeverre de informatie in dit belerende stukje niet reeds bekend is bij eenieder boven de leventijd van 12 jaar, maar voor alle zekerheid...want als we hier al geen eensgezindheid over kunnen bereiken, dan moeten we misschien maar gewoon stoppen met deze woordentwist. Echter, als de tegenstanders van de stelling ("dieren, ook die zonder aantoonbaar zelfbewustzijn, hebben wel emoties") welke o.a. ik en Kenny aanhangen, bovenstaand gezever kunnen fiatteren, dan kunnen wij doorgaan. Want eigenlijk zijn we nog niet veel verder gekomen dan een, zoals DF terecht opmerkte, ja-nee verhaal (het is, bij gebrek aan hard bewijs ook best mogelijk dat het hierbij blijft, maar dan moeten we elkaar op z'n minst aantonen dat beide opvattingen zogezegd "bestaansrecht" hebben, dat heet dus: niet flagrant onjuist, en liefst nog op zijn minst plausibel en steekhoudend. Zo kun je plausibel maken dat God bestaat, maar sluit dat het tegendeel bepaald niet uit, en vice versa natuurlijk).
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Dierenbeschermers? Of dierterrorisme? Kitten | 9 | 24-03-2009 20:42 | |
Verhalen & Gedichten |
Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters. Dreamerfly | 106 | 28-12-2004 21:45 | |
Verhalen & Gedichten |
[Fantasyverhaal] De Proef van Vijf - Akuñar's Reis Een Tweeling | 74 | 17-09-2004 21:35 | |
Algemene schoolzaken |
Enquete Dierproeven neobamboom | 66 | 17-09-2004 10:20 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Bijbelboek:Openbaringen van Johannes Vishnu | 20 | 13-08-2004 01:32 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
dierproeven op criminelen lindaxxxies | 500 | 17-06-2004 18:51 |