Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Het lijkt me duidelijk dat zowel de bigbang als z'n schaduwvorm een zwart gat zo verklaard... kan ... worden. ruimte is niet als een vloeistof waarin druk zich oneindig voortplant, zoals gezegd, de ruimte is afstand, en hoeft zich daardoor niet te conformeren aan wetten die voor objecten in die ruimte gelden. Citaat:
||
Citaat:
"afstand" =/= "m" "tijd" =/= "s" Afstand = tijd =/= m = s comprende amigo.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En ja nu even mijn mening hierover Ten eerste kunnen wij de grens niet zien, dus is de grens die wij zien is wel degelijk een grens ![]() Ten tweede kun je een ruime schatting maken hoe groot het heelal is dat wij zien en het heelal is dat wij niet niet zien. Stel namelijk een object gaat met de snelheid van het licht 1 km van ons vandaan, dan moet er nog licht vandaan komen om dat weer te zien, dus als dat licht die 1 km weer terug heeft afgelegd is het object al 2 keer zover. Dus wat wij niet zien is 2 keer zover. Stel we nemen de straal van het heelal (ik noem het h) als lengtemaat en we gaan ervan uit dat het heelal een bol is (dat is het natuurlijk niet) dan is de volume van de bol 4/3*pi*1^3, dus 4/3pi, maar als alle punten daarom nu 2 keer zover van elkaar afstaan wordt de bol van het totale universum dus 4/3*pi*2^3 dus 32/3*pi, als we dit nu procentueel uitrekenen zien we dat (4/3*pi)/(32/3*pi)=4/32=1/8=12,5% Dus 12.5 procent is wat in drie dimensies en een perfecte bol het deel van de ruimte is wat wij zien. Dit getal ligt nog wel wat lager omdat de vorm van het heelal waarschijnlijk niet 3D is en het zou dus ook zo kunnen zijn dat er dan geen eind is in het heelal en dat alles via een onzichtbare looping weer bij het zelfde ruimte deel terug komt (en nou heb ik het niet over wormgaten ofzo). Maar ja we zien het niet dus das een beetje lastig onderzoeken. daarom wordt er ook in het binnenste van atomen niet alleen naar het higgsdeeltje gezocht maar ook naar meer dimensies. Dus ik denk dat er geen einde is eigenlijk, maar dat net zoals de aarde (wat een 3D object is, maar waar we een 2D kaart van kunnen maken) van het heelal kunnen we alleen een 3D kaart vormen, omdat we er niet overheen kunnen lopen, we moeten er doorheen en dan zijn er twee keuzes, het heelal moet een 3D-vorm hebben en dus een eind hebben (kijk maar naar de grond in de aarde) of waarschijnlijker een 4D vorm hebben en in een soort bolvorm elk punt weer aansluit zoals je bij de aarde ook merkt als je er overheen loopt en weer op hetzelfde punt uit komt. |
![]() |
|||
Citaat:
ik beweer louter dat het wellicht mogelijk zou kunnen zijn dat in het gehele universum zo'n uiteenzetting lokaal kan zijn. de mens heeft een beperkt zichtvlak aan de hemelsfeer, te beperkt om m.i. daarover sluitende uitspraken te doen. zo kan het zijn dat in ons totale zichvlak en dan nog zeg 10 x verder iets lijkt te gebeuren, maar dat dat feitelijk maar een speldenknopje van het geheel is. uiteraard nemen we wel waar dat er los van de aantrekkingskracht tussen massa er zowel krachten bestaan die alles, tot licht aan toe comprimeert tot uiterste dichtheid en tevens een kracht die het tegengestelde doet, uitdrijven. er zijn verschillende scenarios die ervan uitgaan dat het een het ander overwint met dood en destructie tot gevolg, persoonlijk neig ik meer naar een bewegelijk maar uiteindelijk uitgebalanceerd universum. natuurlijk kan dat onwaar zijn, maar zoals in elke discussie met jou, ik beweer geen sluitende bewijzen te hebben voor de complete werking van het complete universum, jij wel. Citaat:
zo kan je ook waarnemen dat ruimte-tijd buigt (warped)
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik wil ten eerste even opmerken dat ik geen expert ben op dit gebied dus je moet niet alles wat ik zo ga zeggen voor waar aannemen.
Men noemt het heelal voor zover ik weet oneindig groot maar is het dat letterlijk niet, alleen het zit er natuurlijk heel dichtbij omdat het zo bizar groot is. Daarom kan het alsnog uitdijen. Deze uitdijing moet je je eigenlijk anders voorstellen. Stel je voor dat ons heelal plat zou zijn als een vel papier. Wij kunnen dan alleen over het papier dus maar in 2 richtingen, over de x en y as bewegen. Maar stel je nou voor dat je in plaats van een vel papier een papieren bol hebt maar je nog steeds alleen over het papier kan bewegen in 2 richtingen/dimensies. Omdat deze 2de dimensie rond loopt is hij eigenlijk oneindig groot. maar stel dat deze bol uit zal dijen dus steeds groter wordt dan wordt iets wat in principe oneindig groot is uitdijen. En eigenlijk moet je ons heelal ook als zoiets zien, alleen dan is onze basis geen 2 dimensies maar 3. Dit klopt natuurlijk niet helemaal, ons heelal zal je waarschijnlijk niet rond kunnen gaan, maar het laat wel zien dat een expanderend oneindig iets niet onmogelijk is Ik weet alleen niet zeker of ik daarmee twee dingen door elkaar haal, of dat het het goede antwoord is. Dit verondersteld trouwens wel dat het uitdijt in de 4de dimensie. Wat ik zelf een struikelblok vind bij de Big Bang theorie is het idee dat een singulariteit vanuit het niets ontstaat. Zelf vind ik het fijner om aan te nemen dat alles altijd heeft bestaan maar enkele cycli heeft van explosies en implosies. Dit is naast het eeuwig expanderend heelal een mogelijkheid die maar weinig genoemd wordt. De twee mogelijkheden, dus of het heelal ooit implodeert of eeuwig zal expanderen is afhankelijk van de beginsnelheid die ooit aan het heelal is meegegeven en de totale massa van het heelal. Een feit is natuurlijk dat alle massa elkaar aantrekt, beter bekend als de zwaartekracht. Nu is het zo dat Alle massa van het heelal elkaar aantrekt en dat daardoor het heelal steeds langzamer zal expanderen. Nu is het dus afhankelijk van de beginsnelheid/energie die is meegegeven of het heelal zal "ontsnappen" aan zijn eigen zwaartekrachtsveld of dat hij ooit zal imploderen. Wat denken jullie van deze theorie? En ben ik de enige die dit een fijnere gedachte vind? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
uitgaande van de oerknal moet je niet vergeten dat toen de "rand" of het "eind" van het heelal ontstond, er nog geen sprake was van tijd, ruimte en de dimensies waarin wij de boel nu proberen te begrijpen. het kan dus zo zijn dat de rand nog steeds een voor mensen absoluut onkenbaar iets is. de buitenkant van het heelal voldoet niet per se aan de natuurwetten, dus het is eigenlijk onzin om een term als "oneindigheid" te gebruiken. de "binnenkant" van het universum voldoet echter wel aan de natuurwetten, en een zekere uitdijing is dan ook meetbaar (binnen het menselijk besef). |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
wellicht dijt het kenbare gedeelte wel uit, maar kunnen we daaruit niet concluderen dat het geheel (fysisch + metafysisch gedeelte) dus eindig is. anyway, het ging mij er om dat je eigenlijk niets uit kunt sluiten in deze. er is altijd iets dat buiten onze waarneming en de daaruit volgende logica valt; en dat was precies waarom dit topic ooit begonnen is geloof ik ![]() |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Ik dacht vroegâh altijd dat we uiteindelijk allemaal weer 'opgezogen' zouden worden door 'n soort enorm zwart gat. Dat uiteindelijk alles naar elkaar toe zou vallen en imploderen - als het heelal zegmaar steeds langzamer gaat uitdeien en dan in elkaar gaat vallen. En dan zou het oneindig klein worden met 'n oneindig grote massa
Maar om eerlijk te zijn snap ik Oh, het topic deed me 'n beetje denken aan iets wat een blinde ooit tegen me zei. Een jongen vroeg aan 'n blinde man 'hoe is het om niets te zien? Wat zíe je dan? Zwart?' en de man antwoorde 'niets, probeer maar eens door je achterhoofd te kijken, dan zie je ook niets'. Het is me tot op de dag van vandaag niet gelukt om daar ook maar ENIG voorstelling van te maken zonder op een huidskleurig vlak te stuiten. Het is gewoon zó moeilijk om je iets voor te stellen wat je niet kent, hoewel we allemaal een achterhoofd hebben waardoor we niets zien. Uiteindelijk zijn we als mens ook maar beperkt door onze, eh, menselijke vermogens. |
![]() |
||
Citaat:
Als iets in de wiskunde gaat loopen, dan is er dus een fout in de berekening. En ik blíjf antwoorden ![]() Ik was ff aan het lezen in het topic dat ik vol trots ( ![]() ![]() me-nu, wat jij allemaal zegt, klinkt geweldig. Jouw struikelblok over die singulariteit zit 'm er alleen in dat die singulariteit dus voor deze 3 dimensies waren, dus in die vorm was het mogelijk, aangezien er daar niet zulke zelfde dimensies voorkwamen, waaruit dus niet een tijd voortkwam die wij kennen. En die wij kunnen inbeelden, Em. zei het al, iemand die zijn leven al blind is ziet niets, hij is gelimiteerd tot wat zijn hersens hem kunnen aanvoeren. Onze hersens kunnen dat niet voorstellen, aangezien onze hersens gelimiteerd zijn tot dit universum. Je kunt je zelf niet eens voorstellen hoe je hersens zouden zijn als ze dat wel konden. Wat Em. zei, was echt gewoon de perfecte conclusie. Alles samengevat, punt weergeven in een voorbeeld. De post waar dit topic vanaf de eerste post al naar doelde. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Mooi topic hoor, heb me altijd verbaasd wat voor de oerknal zou zijn... Maar ik dacht dat sneller dan "lichtsnelheid" niet bestaat. Maar nu eve een doordenkertje: Ik kom met 10km/u op iemand affietsen die ook met 10km/u op mij komt afietsen, dit betekent dat hij 2x zo snel lijkt te gaan, wat nou als ik die 10 km/u in lichtsnelheid verander? Wat zie je dan? Want sneller als lichtsnelheid kan niet....
|
![]() |
||
Citaat:
Even denken. Volgens mij gaat hier de tijd 'n beetje lopen kloten, of nou ja, ik heb er geen verstand van, maar ik herinner me een vage uitleg van iets. Stel, je staat aan de kade en er komt een boot voorbij. Die boot heeft 'n snelheid, jij staat stil. In de boot staat iemand, die gooit 'n bal met snelheid x. Diegene in de boot ziet de bal met die snelheid x, maar jij ziet de bal met die snelheid x én de snelheid van de boot. Dat omdat de afstand in de boot kleiner is (dat maakt de snelheid, afstand/tijd, ook kleiner) dan de afstand in de boot én de afstand die de boot ondertussen aflegt. Van af hier ben ik al niet meer zeker of het klopt, maar goed. :'D Let's try it. Nou, stel, het is geen bal maar 'n lichtstraal. Diegene in die boot (zeer logisch verhaal) ziet die lichtstraal met de lichtsnelheid wegschieten. Jij op de kade zou 'in principe' de lichtstraal moeten zien met de lichtsnelheid plus de snelheid van de boot. Maar dat kan dan niet, want het licht heeft een bepaalde snelheid en niet meer (al weet ik niet waarom, en al ben ik hier niet helemaal zeker van) dus je kán die lichtstraal niet met meer dan de lichtsnelheid zien. Vanaf hier bedenken wij ons dus nog even dat snelheid = afstand/tijd. Ehm. -hersenen lopen even vast- =.= Die snelheid is onveranderlijk. Want de lichtsnelheid, blablabla, verandert niet. De afstand die de lichtstraal aflegt veranderd geloof ik wel. Want voor diegene in de boot is het 'afstand zichzelf tot eind boot' (eventjes in gedachten houden dat de lichtstraal hier 'n bal is die met 'n lullig boogje aan de andere kant van de boot beland ofzoiets), maar omdat de boot zelf óók beweegt, legt voor 'degene aan de kade' de lichtstraal een grotere afstand af. (Als de boot twee meter is en hij beweegt 1 meter vooruit, dan is die afstand voor degene in de boot 2 meter, en voor die op de kade 3 meter). Ehm. En als de afstand met 'n bepaalde waarde 'p' verandert, dan moet de tijd ook met die waarde 'p' veranderen om afstand/tijd (dat is namelijk de snelheid) gelijk te houden. Dus dan zou de tijd voor degene aan de kade, voor wie de afstand groter wordt, ook 'groter' moeten worden - het zou dus trager gaan. Of nou ja, de snelheid zou even groot zijn, maar dan in een grotere tijd, zodat het weer neer komt op lichtsnelheid. Maar goed, ik ben hier dus al niet echt bepaald zeker van, laat staan dat ik m'n hersens nog eens uitgebreid laat falen op jouw doordenkertje. Voordat ik ineens terug in de tijd kom ofzoiets. ;p ~ vind mezelf niet echt logisch klinken. Ik vind het wel bijster vreemd dat tijd met licht te maken heeft. Het is niet echt het verband dat ik in eerste instantie zou leggen enzo. Niet dat het niet zou kloppen ofzoiets, maar toch. Ik krijg het in mijn hoofd niet op 'n logisch verband/beeld/metafoor/iets. Dat is het irritante aan dit soort onderwerpen, en misschien ook wel het fascinerende. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
iets soortgelijks doe jij hierboven: "jij bent pas 16 en doet havo, dus heb ik meer gelijk dan jij". We kunnen het er hopelijk over eens zijn dat dat geen argument is. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() maar goed, dit gaat offtopic... |
![]() |
|
Ruimte en tijd zijn dynamisch. Dat is basis kosmologie. (zoek desnoods Huygens maar op, wikipedia, weet ik het)
Het heelal dijt uit. Dat betekent niet dat alles vergroot, de aarde 'groeit' niet en ook al worden mensen elke generatie langer, wij dijen niet uit. Wat uitdijt is de ruimte tussen bepaalde objecten in de ruimte. Beweging in de ruimte en beweging van de ruimte zijn daarom twee geheel verschillende dingen. Vergelijk het maar eens met een rozijnenbrood. Als je dat bakt, wordt het groter, er komt meer lucht in. De rozijnen zelf worden niet groter, maar de afstand tussen twee rozijnen wel. De ruimte die er tussen zit, dijt uit. Tijd en ruimte samen kun je zien als de aardbol. Wanneer iemand vraagt wat er vóór de oerknal was, is dat hetzelfde als vragen wat er ten zuiden van de zuidpool is. In principe is het een vraag waar niets fout aan is, maar het doet er eenvoudigweg niet toe. Het antwoord is onbelangrijk. De ruimte is oneindig, zoals het oppervlak van een bal ook oneindig is. Als jij een mier zou zijn en je zou over een zwevende bal lopen, kun je oneindig doorlopen. Het heelal werkt met hetzelfde principe, alleen is dat iets moeilijker voor te stellen.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() En of ik het wil wéten weet ik niet eens, maar ik wil erover na kunnen denken/fantaseren/whatever. Op het moment dat het droge kennis in 'n schoolboek wordt het meteen een stuk minder interessant. Hoewel, ik denk dat ik het dan nog steeds zou willen weten, alleen een bepaald aantal andere mensen níet. Maargoed, volgens mij voegt dit niet echt wat toe aan de discussie. ;p Ik weet niet wat er voor de oerknal was, maar zolang ik het nog steeds een beetje zie als een constant proces van uitzetten, inkrimpen, ineenvallen, uit elkaar knallen, dénk ik dat er daarvoor wel eens een ander universum geweest zou kunnen zijn, waar tijd en ruimte en deeltjes net wat anders door elkaar gehusseld waren, ofzoiets. Maar misschien was er wel helemaal niets, en zijn wij gewoon het 'begin' van de eeuwigheid aan tijd die zich voor ons uitstrekt. Hoewel ik een eeuwigheid aan tijd heel raar vind klinken, zo, alsof er oneindig nieuwe tijd gevormd kan worden. Misschien ben ik wel een robot aan een paar draadjes die denk een eigen bewustzijn te hebben en gewoon bestuurd wordt door een wetenschapper van een andere planeet in een wereld waar geen vloeistoffen bestaan. Ik bedoel, wat stelt het menselijk bewustzijn en weten nu helemaal voor? We zouden er helemaal volledig naast kunnen zitten. Ik weet het ook niet. x] Maar ik ben in ieder geval nog jong genoeg om enigszins kans te maken dat 'ze' het wel weten tegen de tijd dat ik 80 ben. Wie weet. ;D |
![]() |
|
Hahaha, mooie en wijze woorden
![]() Maar goed ik heb een video opgezocht die eigenlijk een beetje laat zien wat voor ons universum zou "kunnen" zijn, namelijk parallele universums, dus tijd was er WEL voor de oerknal! (wat een onthulling!) Maar, er zijn veel meer theorieën.
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Geloof - vervolg op 'De ontkrachting van het christendom' Verwijderd | 233 | 14-06-2010 22:20 | |
is het heelal echt oneindig? here I am | 182 | 09-11-2003 22:31 | |
Oneindigheid... Illuminati | 75 | 09-08-2003 14:02 | |
Het 'einde' van de ruimte... Rabbi Daniel | 34 | 11-12-2002 14:36 | |
Het universum, één kleine cel? Ki Fighter | 58 | 12-10-2002 19:09 | |
Stelling: Het leven is slechts een illusie ^AmArU^ | 34 | 12-02-2002 21:25 |