Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Dat je 'als' niet meer mag gebruiken in dezelfde situaties als 'dan' komt trouwens ook uit die tijd.
||
Verwijderd
|
Bier in de macdonalds hyve. Wat bier met je doet.
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Ik zie net dat het in het nederlands als boerka bekend staat. Ik ken het dus als burka.
Mijn taalfout. :') edit: Het is allebei goed. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
1) Gewoonten in een taal die erin slijpen en steeds verder geaccepteerd raken tot op het punt dat die gewoonte de enige geaccepteerde gewoonte is en ten slotte als officiele taalregel wordt opgesteld. en 2) Een taalregel die helemaal niet bestaat en ook niet gebruikt wordt maar die van de ene op de andere dag gewoon erdoor geduwd wordt omdat men het mooier vindt klinken. Dat laatste is het geval geweest bij hun vs hen en bij als vs dan. Daarom doen mensen dat ook continu fout, terwijl een "regel" als 2e persoon = stam + t er op zo'n natuurlijke wijze is ingeslepen dat er niemand is die dat fout zou doen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat maakt het niet minder een regel voor sprekers van andere dialecten/varianten van het Nederlands, natuurlijk ![]() Kinderen die 'ik hebte' zeggen, passen ook gewoon een regel toe. Dat het niet correct is, maakt daar niet voor uit. Iets wat wij als incorrect Nederlands beschouwen, kan prima volgens bepaalde (onbewuste, niet-kunstmatige) regels gevormd worden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En wat Kazet zegt ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
(En nu moet ik denken aan de 'Whywhy Family' ![]() ![]() Laatst gewijzigd op 19-09-2010 om 23:28. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Van een regel heeft iemand op een gegeven moment gezegd: "vanaf nu gaat het officieel zo." Dat is iets anders dan een gebruik dat op 'natuurlijke' wijze in het taalgebruik ontstaan is. Ook als het gedrag dat die regel voorschrijft op natuurlijke wijze is ontstaan, wordt het onnatuurlijk zodra je er een officiële regel van maakt. Bovenstaande is immers zo.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
Where is the love..? freakieflower | 53 | 13-11-2003 20:56 | |
De Kantine |
de zeg-maar-ziekte Verwijderd | 101 | 16-10-2003 14:52 | |
Liefde & Relatie |