Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Volgens mij kun je dan beter op bokt.nl een topic openen dan hier.
![]() Ik heb wel eens op het paard van mijn vriendin gezeten als zij ziek was o.i.d., en een paar keer geoefend met een beginnerspaard bij een rit in het bos, maar ik zeg altijd maar dat dat meer paardzitten is dan paardrijden. Ik kan prima zien hoe takt werkt en of een paard recht loopt of niet, maar dat allemaal in de praktijk brengen terwijl ik er zelf op zit is iets heel anders. Het is een schimmel, merrie, KWPN, oude type, niet van die supermagere rotpaardjes die ze tegenwoordig goedkeuren, mooie gangen. Heel erg intelligent en met een eigen wil. Absoluut geen paard dat je net zo lang kan slaan tot ze doet wat je wilt, maar tegelijk ook geen lastig paard. Hier gezien terwijl ze knuffelt met een Andalusiër-nog wat kruising. Sinds die foto is genomen is ze wel veel beter bespierd geraakt overigens.
|
![]() |
Ik rij ook paard, 9 jaar nu.
Helaas geen eigen paard, rij op de manegepaarden. Maar ben wel op zoek naar een verzorgpaard voor in de zomervakantie, samen met een vriendin. Ik rij dressuur (Fproeven), soms springen en gwn lekker buitenritten enzo =) (srry, foto komt later nog, maar heb nu niet bij de hand ![]() |
![]() |
||
Citaat:
vanaf nu weer OT aub @ Roxjuu Ik heb niet zo heel veel verstand van paarden, maar een paard van 27 jaar oud is het toch best knap dat daar nog recreatieve ritjes op gemaakt kunnen worden? Als dat zo is: Respect voor dat paard! ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
De achterhand lijkt er ook mooi onder te treden trouwens. Loopt ze zo altijd?
||
[QUOTE=gangbang;31510492]
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik had het eigenlijk meer over het gebitch richting Zyzz z'n (domme) opmerking. Jij bent het topic gestart dus als jij het wilt hebben over wat je wel en niet kan als je net begint met paardrijden vind ik het allemaal prima (dan wordt het gewoon een soort algemeen topic over paardrijden ![]() Aangezien ik echt een n00b ben als het aankomt op kennis over paarden en paardrijden en om dan direct een soort van in te gaan op die discussie: Hoe lang duurt het ongeveer voordat je een beetje fatsoenlijk op een paard kan rijden? En hoe lang duurt het dan ongeveer voordat er een beetje gesprongen kan worden (als iemand dat graag zou willen gaan doen). Is het gebruikelijk om eerst iets aan dressuur (spel je dat zo?) te doen voordat er begonnen kan worden met springen (paard eerst goed leren onder controle te houden mbv van dressuur lijkt me opzich best logisch om te doen voordat er gesprongen kan worden klopt dat?) of is dit niet gebruikelijk? Klopt het (met de verhalen die ik altijd hoor) dat zodra je begint met paardrijden het gelijk heel veel tijd in neemt (oftewel, dat je een beetje heel erg paarden fan moet zijn qua graag op rondlopen op de manage om de paard(en) te verzorgen)? |
Advertentie |
|
![]() |
|
Oke, gelukkig maar.
![]() Als je begint met paardrijden is het inderdaad wel belangrijk dat je er op alle manieren voor gaat. Als je gewoon op een manege rijd hoef je niets aan de verzorging te doen en is het puur een uurtje in de week rijden. Maar persoonlijk vind ik dit niet echt bij de sport horen, ik vind dat meer een wekelijks vermaak. Als jij een eigen paard hebt is het heel belangrijk dat je een band met een paard opbouwt, dat gebeurt natuurlijk niet zomaar, mensen vertrouwen elkaar namelijk ook niet per direct. Een band opbouwen gebeurt door alle activiteiten wat met paardrijden te maken heeft, denk aan het poetsen/wassen van het paard. Tijdens het opzadelen en het tutten. Stukjes wandelen, je paard elke dag in een schone stal terug zetten ( wat betekend dagelijks uitmesten ), je paard lekker op de wei doen. En dat komt inpricipe het minst belangrijkste het rijden.... Als je begint met paardrijden kun je er waarscheinlijk nog niet eens boven opkomen, als je er dan eenmaal opzit zul je denken dat je stuurt met de teugels, terwijl je dit dus met je benen doet. Ook zul je moeten leren lichtrijden, dan is staan en weer zitten in het zadel. Verder zul je in het begin totaal niet ritmisch mee kunnen gaan met de beweging van je paard. Tussen sturen en sturen zit trouwens ook een heel verschil. Als jij net een week rijd zul je met je paard af kunnen wenden. Maar een keurig nette rechte lijn rijden is dan echt nog onmogelijk, dat komt omdat een paard niet is recht gericht, maar eigenlijk een soort banaantje is, dat zie je aan de buiten kant natuurlijk niet maar dat zit hem in de spieren, het paard heeft dus een holle en een bolle kant waar door rechte lijnen rijden erg moeilijk is. Dressuur is tot de Z2 ( hoogste klasse van de dressuur basis ) een basis sport, hier leer je dus inderdaad rechtrichten, voltes rijden ( voltes: rondjes ). Als je in de dressuur perongeluk een keer niet goed rechtricht bijv is dat niet zo'n probleem maar kan je wel een 4 verwachten op je coupon ( coupon: protocol ) bij de springsport kan zo'n fout echt gevaarlijk zijn, want dan komt het paard bijv niet goed uit voor de hindernis, je hebt paarden die dan weigeren, toch proberen te springen wat het vervolg van een vliegles kan zijn, kan natuurlijk ook bij een flinke weigering. En je hebt paarden die er dwars door heen gaan. Dit wil trouwens niet zeggen dat de springsport moeilijker is, maar het heeft gewoon meer risico's. Je zult naar deze uitleg na gaan dat een cross voor mensen die onervaren zijn helemaal gevaarlijk is. Dit bevat namelijk natuurhindernissen, oa: sloten, boomstammen, picknicktafels, op hoog niveau zelfs auto's. Als een paard dan niet goed uit komt en klapt met zijn been tegen een hindernis op is het 9/10 keer afgelopen met het paard. http://www.youtube.com/watch?v=LRIAPBZcqso |
![]() |
||
Citaat:
Ook is het een verschil van dag en nacht wat voor lessen je neemt. Als je niet langzaam leert kan les op een manage je heel erg afremmen, omdat er zo 15 mensen aan een les deelnemen, waardoor jij van elk uur maar een paar minuten aandacht krijgt en de traagste leerling bepaald het tempo. Privéles is duurder, maar kan veel meer effect hebben. Ook moet je oppassen wat voor methode je les krijgt. Er zijn paardonvriendelijke methoden die verschrikkelijk tegen je kunnen werken, zeker met een eigen paard.
||
![]() |
Citaat:
ok ten eerste is het altijd goed als je een goede dressuurbasis hebt voordat je springt. het is niet noodzakelijk want als je niet goed kan sturen gaat een sprong echt niet gevaarlijk zijn voor een paard. als je leert springen begin je met balken die op de grond liggen. daarna hele lage kruisjes en zo bouw je op. tegen da je dan redelijk wat hoogte hebt kan je dan ook al veel beter sturen. ten tweede: als een paard weet van zichzelf dat hij er niet over kan zal hij ook zeker niet springen. er zijn paarden die springen maar die geraken er dan meestal( niet altijd) wel over. ten derde: cross kan gevaarlijk zijn maar daar begin je ook op laag niveau voor de rest ben ik het met je eens en is het een goede topic |
![]() |
|
Thanks voor de uitleg alle 3
![]() Ik heb nooit echt veel gehad met paardrijden ofzo, maar vroeg me dit soort dingen wel eens af en vind het leuk dat er goed en uitgebreid antwoord gegeven is. Leuk om te zien dat we mensen op dit forum hebben die intresse + kennis hebben van paarden en paardrijden. ![]() |
![]() |
|
Tuurlijk op laag niveau springen is niet gevaarlijk, doe je iets fout red het paard zich meestal zelf wel tenzei je ook een jong paard bezit.
Op een beetje hoog niveau moet je wel degelijk kunnen dressuren, hoeft niet persé op wedstrijden natuurlijk maar het is wel belangrijk dat je dit thuis wel doet. |
![]() |
|
![]() |
*meldt zich*
Sinds mijn 9e doe ik aan paardrijden. Op maneges/privépaarden&ponys/stallen en ook een tijdje een eigen gehad, die ik helaas weer moest verkopen. Nu heb ik net weer een nieuw paardje gekocht, alleen we moeten haar (morgen ![]() En paardrijden is wel een sport. Tuurlijk, het is voor iedereen anders, maar ik denk dat het er maar net aan ligt hoe intensief je ermee bezig bent. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Paardrijden, slecht voor je rug??? Devil-Eye | 7 | 20-11-2014 21:31 | |
Lifestyle |
paardrijden zonder bh supergirl#1 | 3 | 28-03-2010 12:40 | |