Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2011, 17:16
Verwijderd
Maar die woorden spreek je ook op het Engels uit. Je zegt 'tiep', niet 'tajp'.
Advertentie
Oud 19-03-2011, 17:19
Em.
Em. is offline
Hm, daar vind ik het ook niet zo raar. In mijn hoofd zou 'ik delete' heel vreemd uitgesproken worden als het 'ik delet' werd. En 'ik rac' zie ik ook niet voor me. Maar 'ik type' vind ik wel een vreemde. Misschien omdat het 'oncorrect' is?
Oud 19-03-2011, 17:20
Verwijderd
Citaat:
Maar die woorden spreek je ook op het Engels uit. Je zegt 'tiep', niet 'tajp'.
Citaat:
Hm, daar vind ik het ook niet zo raar. In mijn hoofd zou 'ik delete' heel vreemd uitgesproken worden als het 'ik delet' werd. En 'ik rac' zie ik ook niet voor me. Maar 'ik type' vind ik wel een vreemde. Misschien omdat het 'oncorrect' is?
Dat las ik ook inderdaad, maar ik vind het een stom criterium. Uitzonderingen op taalregels
Oud 19-03-2011, 17:57
snoopy
snoopy is offline
Nou, ik vind 'ik typ' ook logischer, maar ik werd hier niet zo lang geleden om verbeterd. Wie was dat?

OT

Citaat:
Na één miskraam en naar 5 lange jaren zijn we zwanger
Serieus, als je het éérst goed schrijft, waarom doe je het daarna dan fout?
En hoezo 'we zijn zwanger'?
Oud 19-03-2011, 20:47
Batave
Batave is offline
Ik hoor dat wel vaker. Dan kan je beter zeggen: 'We zijn in verwachting.'
Oud 19-03-2011, 21:10
Verwijderd
Ik vind het 'wij zijn zwanger' altijd het allerergst als het uit de mond van een man komt En sowieso zijn er mensen die dat héél krampachtig blíjven gebruiken, blll
Oud 19-03-2011, 23:58
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Inderdaad zeg.
Oud 20-03-2011, 10:56
Verwijderd
Citaat:
De verwachtingen over de afloop verschillen. De meesten (43 procent) denken dat de Libische leider Muammar Kaddafi straks niet meer de leider van het land is. Twee op de tien Nederlanders geloven dat Libië in twee delen uiteen valt en evenveel verwachten dat Gadhafi weer de controle over het hele land krijgt.
Niet echt een taalfout gezien de tientallen verschillende schrijfwijzen, maar het inconsistente naamgebruik binnen een alinea is toch niet erg fraai.
Oud 21-03-2011, 11:35
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Nou, ik vind 'ik typ' ook logischer, maar ik werd hier niet zo lang geleden om verbeterd. Wie was dat?

OT

Serieus, als je het éérst goed schrijft, waarom doe je het daarna dan fout?
En hoezo 'we zijn zwanger'?
dit is duidelijk een typ(e)fout (). dit wordt bevestigd door het feit dat het eerst wél goed gaat. ik heb dit soort dingen best vaak; mijn vingers typen dan wat er in mijn hoofd 'klinkt' en dan staat er soms opeens naar in plaats van na of andersom.

niet echt eentje voor in dit topic
Oud 21-03-2011, 11:53
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
dit is duidelijk een typ(e)fout (). dit wordt bevestigd door het feit dat het eerst wél goed gaat. ik heb dit soort dingen best vaak; mijn vingers typen dan wat er in mijn hoofd 'klinkt' en dan staat er soms opeens naar in plaats van na of andersom.

niet echt eentje voor in dit topic
Nou, als je de rest van haar tekst had gelezen had je wel anders gepiept. Volgens mij gewoon een echte fout hoor
Oud 21-03-2011, 20:23
Verwijderd
Fuuuu. Ik heb Digitenne besteld, dat is vandaag binnengekomen. Sla ik de handleiding open, is het eerste wat ik zie staan:

Citaat:
Je kunt een video-, dvd- of harddisk-recorder op de Digitenne tv-ontvanger aansluiten en deze gebruiken zoals je gewent bent.
Dat belooft niet veel goeds.
Oud 21-03-2011, 20:49
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Als het nou om het aantal keren seks gaat; "allah", maar dan kun je het ook een paar keer vaker met dezelfde doen toch?
Oud 21-03-2011, 21:02
Verwijderd
Citaat:
ik heb teveel gegeten TomieAche
Oud 21-03-2011, 23:01
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het 'wij zijn zwanger' altijd het allerergst als het uit de mond van een man komt En sowieso zijn er mensen die dat héél krampachtig blíjven gebruiken, blll
Ik zie m'n vriendje er voor aan om later te zeggen "m'n vriendin/vrouw is zwanger...ik gelukkig niet"
Oud 22-03-2011, 02:58
MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Helemaal mee eens, ontzettend ergerlijk is dat. Hoewel je het bij sommige mannen nog bijna zou geloven ook.
Oud 22-03-2011, 08:56
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
...
Oud 23-03-2011, 10:53
Verwijderd
Wtf, is het ineens "ik typ"?

Ik hield me al (meestal) niet aan de "ik type"-regel, want inderdaad stom, maar het was toch zeker wel juist eerst.
Oud 23-03-2011, 10:56
Verwijderd
Ohnee, ik weet het alweer. Het ging om "typefout" waar ik zo tegen ben.
Oud 23-03-2011, 12:06
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
... kreeg ik weeen op wekkers
Oud 23-03-2011, 12:12
Verwijderd
Citaat:
whahaha die is mooi
Oud 23-03-2011, 19:39
Pyro Power
Pyro Power is offline
Citaat:
Hey Rob, alles goet?
ipv. goed
Citaat:
Mijt
ipv. meid
Citaat:
En je dan?
ipv. jij

En die kerel is een jaar of 35 hé

Laatst gewijzigd op 23-03-2011 om 19:46.
Oud 24-03-2011, 08:48
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
exclusief korting
Daar moest een : tussen want je krijgt juist wél korting
Oud 24-03-2011, 18:36
Pyro Power
Pyro Power is offline
Citaat:
Daar moest een : tussen want je krijgt juist wél korting
Exclusief en inclusief worden wel vaker door elkaar gehaald,
zo kreeg ik ooit een speelgoed robot, "inclusief batterijen." Ja, ze hadden wel een paar mooie flitsende batterijen er op getekent, maar die waren van plastic.

/random jeugdherrindering.
Oud 25-03-2011, 00:09
Verwijderd
Het is jeugdherinnering . Oh wat voelt dat zeikerig iemand verbeteren.
Oud 25-03-2011, 00:11
MiBe
MiBe is offline
Mijn moeder schrijft altijd 'piza' i.p.v. 'pizza'. Hoe vaak mijn zussen en ik haar daar ook op aanspreken, het dringt gewoon niet door. Ook komen uitspraken als 'kost duur' regelmatig voor. Pff, moeders...
Oud 25-03-2011, 00:13
Verwijderd
Citaat:
Mijn moeder schrijft altijd 'piza' i.p.v. 'pizza'. Hoe vaak mijn zussen en ik haar daar ook op aanspreken, het dringt gewoon niet door. Ook komen uitspraken als 'kost duur' regelmatig voor. Pff, moeders...
In diezelfde categorie: mijn vader zegt altijd dat-ie de deur danwel het raam "los" gaat doen. Als ik 'm dan vraag "Goh, ga je 'm echt uit z'n scharnieren tillen in je uppie?" is het hek meestal van de dam
Oud 25-03-2011, 02:29
MiBe
MiBe is offline
Hahaha, héél herkenbaar voorbeeld haal je daar aan! Ik ben zelf geboren in Noord-Holland, heb toen een tijd in Noord-Brabant gewoond en woon nu in de omgeving van Zwolle. Hier hebben ze het ook altijd over 'het raam los', 'de deur los', 'de vaatwasser los', 'de koelkast los' etc wat voor mij ook klinkt alsof ze het in z'n geheel willen verwijderen.
Oud 25-03-2011, 10:06
snoopy
snoopy is offline
Oh, hou op joh... Dat Brabants kan ik ook niet aan wennen: 'ik ging langs hem zitten'
???

En met m'n man ook wel leuke discussies gehad...
Ik: 'wat zie je er moe uit joh!'
Hij: 'ja, ik ben vanochtend om 6 uur aangereden'
Ik:

Hmm... heb een déja-vu, heb ik dit niet laatst al eens ergens gepost?
Oud 25-03-2011, 10:11
MiBe
MiBe is offline
De voorbeelden die je aanhaalt klinken meer Vlaams, dat heb ik ze in 15 jaar Brabant toch niet vaak horen zeggen. Wat ze in Brabant wel vaak zeggen is 'Ik kom niet klaar' als ze iets niet af krijgen
Oud 25-03-2011, 14:46
Verwijderd
Citaat:
Voor mij geen piercingen tenzei oorbellen daar onder vallen.
oei.
Oud 25-03-2011, 17:27
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Hahaha, héél herkenbaar voorbeeld haal je daar aan! Ik ben zelf geboren in Noord-Holland, heb toen een tijd in Noord-Brabant gewoond en woon nu in de omgeving van Zwolle. Hier hebben ze het ook altijd over 'het raam los', 'de deur los', 'de vaatwasser los', 'de koelkast los' etc wat voor mij ook klinkt alsof ze het in z'n geheel willen verwijderen.
Haha, is joun voordeur ook altijd los? Wacht maar, voor jij ingeburgerd bent, ben je wel een paar lessen Zwols nodig.
Oud 25-03-2011, 17:56
Verwijderd
Joun
Oud 25-03-2011, 18:22
Dinalfos
Dinalfos is offline
Een figuur op fok:

Citaat:
Op donderdag 24 maart 2011 @ 16:33 schreef darpios het volgende:

[..]

Iets met open deur. En soberizo, er zullen altijd pr0nsites met .com en andere domeinextensies blijven bestaan.
Je mag drie keer raden wat er wordt bedoeld met "soberizo"
Oud 25-03-2011, 18:42
Verwijderd
Citaat:
Een figuur op fok:

Je mag drie keer raden wat er wordt bedoeld met "soberizo"
Omg. Dat is wel de ergste spelling ervan die ik ooit gezien heb.

Citaat:
1. hoe kan jij zeggen dat homo's vies zijn? ben je er een of kijk je elke dag naar de (blote) lichamen van hun?
2. en je punt hiermee is dat?

voor de rest vaal je omdat je een looze zin neerzet met geen betekenis
Oud 25-03-2011, 19:53
Verwijderd
Soberizo.. Wtf? Ach het is wel origineel, hahaha.
Oh en @ olha1.
Oud 25-03-2011, 20:19
Verwijderd
Citaat:
Oh, hou op joh... Dat Brabants kan ik ook niet aan wennen: 'ik ging langs hem zitten'
???

Ik:

Hmm... heb een déja-vu, heb ik dit niet laatst al eens ergens gepost?
Dat is vrij Limburgs geloof ik, meer dan Brabants. Ja dat "langs" kon ik eerst ook niet aan wennen, maar als je te vaak met Limburgers omgaat, ga je het zelf nog gebruiken

Zo heeft mijn ex bij mijn vrienden een onuitwisbare eerste indruk gemaakt op mijn verjaardagsfeestje met bijna alleen mensen uit Overijssel aanwezig (overigens toen hij nog het vriendje van m'n vriendin was ) door, net toen het gesprek een beetje stilviel, te vragen: "Wanneer rijden we aan?"
*doodse stilte* ... *schallend gelach*
Arme jongen, wonder dat hij nog terug durfde te komen

Wat betreft Overijsselse schoonheden: Ik weet niet hoe vaak de juf vroeger tegen mij heeft gezegd "Het is 'ik HEB een gum nodig', niet 'ik BEN een gum nodig'." Ik doe het nog steeds wel eens Maar mijn deur is eigenlijk nooit meer los.

Dit soort dingen zijn trouwens eigenlijk dus geen taalfouten. Het wordt zo consequent gedaan dat je kunt zien dat het gewoon varianten op taalregels zijn
Oud 25-03-2011, 20:19
Verwijderd
Citaat:
rtl bulevaar
Oud 25-03-2011, 20:20
Verwijderd
'Langs iemand zitten' wordt hier in Brabant ook gezegd.
Oud 25-03-2011, 23:03
Verwijderd
elmer gaat ook altijd even 'om boodschappen' :')
Oud 25-03-2011, 23:10
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Queasy zit wel eens 'in de bank'
Oud 26-03-2011, 08:45
Verwijderd
En zegt ook regelmatig dat ze naar huis heen gaat.
Oud 26-03-2011, 10:16
Verwijderd
Dat mag toch ook wel?
Oud 26-03-2011, 11:03
Verwijderd
Citaat:
TV TAS
de letters van de eilanden
Texel
Vlieland
Tenschelling
Ameland
schimmeleoog
Schimmeleoog
Oud 26-03-2011, 11:06
Verwijderd
Citaat:
Schimmeleoog
Haha
Oud 26-03-2011, 20:10
Volk
Volk is offline
Citaat:
Ik:
Zo herkenbaar De eerste paar maanden dat ik boven de rivieren studeerde kreeg ik vaak verbaasde hoofden als ik dat soort dingen zei. Of als ik zei dat ik afgewerkt was of een boek bij had.

Ik spreek correct nederlands, maar dan wel op z'n brabants Maar ik zal nooit zeggen dat ik langs iemand zit

OT:Een brief op 't werk: Het is verboden om niet meer buiten de vastgestelde vastgestelde pauzeteiden te gaan roken
Oud 26-03-2011, 20:25
Em.
Em. is offline
Jeetje! En de niet-rokers dan?

Ik zou het trouwens zo'n keimooie gelegenheid vinden om met die brief in mijn hand eens goed buiten de vastgestelde pauzetijden te gaan roken!
Oud 26-03-2011, 21:09
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Zie je de spelfout echt niet of doe je alsof
Oud 26-03-2011, 21:11
Verwijderd
Het is niet alleen een spelfout
Oud 26-03-2011, 21:11
Em.
Em. is offline
Welke 'de spelfout'? Teiden of twee keer vastgestelde?
En ik vond de dubbele ontkenning erin gewoon het leukst.
Oud 26-03-2011, 21:12
Verwijderd
Citaat:
Welke 'de spelfout'? Teiden of twee keer vastgestelde?
En ik vond de dubbele ontkenning erin gewoon het leukst.
Idd, ik ook, die spelfout(en) zijn leuk, maar het feit dat er het tegenovergestelde staat van wat ze bedoelen is nog veel leuker
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten