|
|
Bekijk resultaten poll: waar heb je meer spijt van. dat je ergens ja op zei of nee | |||
Ik zei ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
22 | 44.00% |
ik zei nee |
15 | 30.00% |
kweet niet |
3 | 6.00% |
allebei |
10 | 20.00% |
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Hehe, ja, ik ben me ervan bewust dat ik het nu over een specifieke formulering heb die je misschien altijd wel in een bredere context gebruikt dan ik... Anders gezegd: denk je dat je er voor kunt kiezen om nooit spijt te voelen, dat het een bewuste keuze kan zijn?
||
![]() |
Citaat:
Maar veel mensen blijven hangen in spijt en schuldgevoel, en dat schiet geen fuck op, en dan is het ook geen emotie meer. Je houdt het gevoel van spijt dan bewust of onbewust vast. Ikzelf heb ook heus wel eens spijt van hoe dingen gelopen zijn, maar in plaats van er in te blijven hangen trek ik er m'n les uit en zorg dat ik de volgende keer een betere keuze maak. Zoals Volk dus al zegt eigenlijk.
|
Hmm... Ik denk niet dat je automatisch spijt voelt als je iemand per ongeluk pijn doet. Tenminste, ik niet. Toen ik iemand per ongeluk aanreed was de eerste emotie bezorgdheid. En daarna kwam ergernis. Maar spijt kwam niet langs. En als ik iemand per ongeluk pijn doe zeg ik automatisch sorry, niet omdat het me spijt, maar omdat het aangeleerd is. Ik weet niet of het echt een emotie is, misschien is spijt ook wel aangeleerd.
|
![]() |
|
Wat een mooie discussie.
Voor mij is spijt wel degelijk een emotie. Ik heb vaak spijt als ik bijvoorbeeld gemeen doe tegen mijn moeder. Soms heb ik daar al spijt van op het moment dat ik het zeg (of vlak daarna dan natuurlijk), omdat ik weet dat ik onredelijk was. Dat is wel degelijk een spijtgevoel, maar voor mij niet (meestal niet) zo ernstig dat ik daar dagen mee zit natuurlijk. Zelf heb ik het meest spijt gehad van dingen die ik niet gedaan heb. Dingen die ik wél heb gedaan, en die verkeerd uitpakten, heb ik vaak na veel overweging gedaan en met mijn volle verstand. Dingen die ik niet heb gedaan daarentegen heb ik vaak niet gedaan uit angst of verlegenheid. Dat is zonde, want daardoor ben ik mooie dingen mis gelopen. Van zulke momenten heb ik spijt, ook al was het op dat moment echt niet "mogelijk" omdat ik er te bang voor was. Toch kan ik er wel eens over piekeren, "what if", ook al weet ik rationeel gezien dat dat als vanzelfsprekend geen enkele zin heeft. Maar ik heb mijn emoties nou eenmaal niet altijd (of zeg maar gerust meestal niet) in de hand. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk niet dat je kunt kiezen welke gedachten/gevoelens er in je opkomen, maar ik denk wel dat het mogelijk is om wel of niet bepaalde gedachten/gevoelens te gelóven. Ik ben in ieder geval wel in staat om mezelf tijdens een negatieve bui af te vragen "....is het wel relevant/waar wat ik hier loop te denken..." en mezelf op die manier uit een emotie te halen. Dus in die zin kan ik er wel voor kiezen om geen spijt te voelen, denk ik, maar dat is dan niet zo zeer de bewuste keuze van "ik wil nooit meer spijt voelen", in plaats van een bewuste keuze om tijdens een willekeurig negatief gevoel de stop eruit te trekken. Ik voel trouwens net als Volk ook niet automatisch spijt als ik iemand pijn doe - in de meeste gevallen heb ik het voor mezelf wel gerechtvaardigd en zeg ik niet eens sorry ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() xo |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Spijt van aanmelding studentenvereniging tenEleven | 8 | 29-08-2011 16:42 | |
Drugs & Alcohol |
Wat zou je absoluut nooit meer willen doen of waar heb je spijt van? MB | 68 | 02-02-2007 12:21 | |
Verhalen & Gedichten |
Anouk en Danny #2 Little Phoebe | 264 | 23-07-2006 14:40 | |
Algemene schoolzaken |
enquete voor jongeren. Fantôme | 57 | 19-10-2004 20:58 | |
Verhalen & Gedichten |
Van Christiaan, zijn anorexia-kater en Fred Verwijderd | 15 | 02-09-2004 01:26 | |
Verhalen & Gedichten |
Begin van een verhaal. Vlooienband | 20 | 18-01-2003 03:02 |