Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Bekijk resultaten poll: waar heb je meer spijt van. dat je ergens ja op zei of nee
Ik zei ja 22 44.00%
ik zei nee 15 30.00%
kweet niet 3 6.00%
allebei 10 20.00%
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2011, 14:00
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Spijt an sich is ook niet heel functioneel, omdat je het verleden niet kan veranderen. Wel kun je proberen te leren van het verleden (dat sluit elkaar niet uit) en je perceptie op de gebeurtenissen veranderen. Omdat mensen soms spijt zeggen te hebben van dingen die eigenlijk niet echt belangrijk waren, of waar ze veel minder invloed op hebben dan ze denken.

Aan de andere kant vind ik het toch gek om te zeggen dat je 'niet aan spijt doet'. Volgens mij is het iets wat je ervaart en natuurlijk kun je je emoties kritisch onder de loep nemen om ze te relativeren, maar soms voel je gewoon spijt. Je kunt toch ook niet zeggen dat je 'niet aan verdriet doet'?
Oud 02-05-2011, 14:13
Volk
Volk is offline
Citaat:
Stel dat persoon A en persoon B ruzie aan het maken zijn. In de hitte van de strijd geeft persoon A een duw tegen persoon B. Persoon B valt ongelukkig met zijn hoofd tegen een tafel aan en moet opgenomen worden in het ziekenhuis met ernstig hoofdletsel.
Het was persoon A het hier niet om te doen, maar het is toch gebeurd. Ik vraag me af volk, of jij dan nog vindt dat het dom is van persoon A om hier spijt van te hebben.

Misschien hebben jullie niet echt heftige dingen meegemaakt op dit gebied, van iemand uitschelden kan je spijt hebben maar dat heeft op de lange termijn inderdaad niet zoveel effect. Echter zijn er in deze wereld wel mensen die dingen een stukken stommer aanpakken, dat wil niet zeggen dat ze dat bewust doen. Hangt natuurlijk ook af van omgevingsfactoren. Maar om de terechte spijt die deze mensen hebben dan dom te noemen vind ik vreemd, want als je ergens spijt van hebt dan toon je ook berouw. En dat is juist iets goeds vind ik.
Ik vind persoon A sowieso dom, ik geloof niet in ruzie, en als je gaat slaan of duwen ben je in mijn ogen al helemaal achterlijk. En dan kun je inderdaad spijt hebben, maar je kunt beter gaan kijken naar hoe je het in het vervolg aan gaat pakken in plaats van denken: O had ik dat nou maar niet gedaan, ik heb zo'n spijt! Wat stom van me etc. IK heb vroeger wel eens geslagen, maar nooit spijt van gehad omdat het het enige was dat mijn leven kon redden. Ik denk gewoon goed na voor ik dingen doe, dan blijft er weinig ruimte over voor spijt. Ik ben niet zo impulsief en ondoordacht. Dus voor mij is spijt vrij nutteloos.

Persoon A vind ik inderdaad dom, en misschien is voor persoon A spijt wel gepast, maar denken voor je iets doet is voor persoon A waarschijnlijk een beter iets.

Ik zou in ieder geval nooit in de situatie van persoon A terecht kunnen komen dus ik kan me er een beetje slecht in inleven.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2011, 14:42
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik kan mezelf blijven herhalen maar daar heb ik geen zin in. Je snapt het niet, dat kan en dat mag. Prima. Voor mij werkt mijn visie en het is niet erg als jij die visie niet vind kloppen of je er niet in kan vinden. Ik laat het hierbij.
Goed argument.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2011, 14:52
Verwijderd
Citaat:
Spijt an sich is ook niet heel functioneel, omdat je het verleden niet kan veranderen. Wel kun je proberen te leren van het verleden (dat sluit elkaar niet uit) en je perceptie op de gebeurtenissen veranderen. Omdat mensen soms spijt zeggen te hebben van dingen die eigenlijk niet echt belangrijk waren, of waar ze veel minder invloed op hebben dan ze denken.

Aan de andere kant vind ik het toch gek om te zeggen dat je 'niet aan spijt doet'. Volgens mij is het iets wat je ervaart en natuurlijk kun je je emoties kritisch onder de loep nemen om ze te relativeren, maar soms voel je gewoon spijt. Je kunt toch ook niet zeggen dat je 'niet aan verdriet doet'?
Ik voel anders zelden tot nooit spijt *schouderophaal* Dat is geen relativeren maar blijkbaar gewoon hoe ik in elkaar zit. Ik ben eerder iemand die zich druk maakt over de toekomst (ook onnuttig trouwens) dan iemand die piekert over hoe iets in het verleden is gelopen; dat laatste doe ik gewoon eigenlijk niet.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2011, 14:56
Volk
Volk is offline
Citaat:
Goed argument.
Bedankt
Fijn dat je inziet dat jij steeds hetzelfde vraagt en ik hetzelfde antwoord geef
Met citaat reageren
Oud 02-05-2011, 15:04
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik voel anders zelden tot nooit spijt *schouderophaal* Dat is geen relativeren maar blijkbaar gewoon hoe ik in elkaar zit. Ik ben eerder iemand die zich druk maakt over de toekomst (ook onnuttig trouwens) dan iemand die piekert over hoe iets in het verleden is gelopen; dat laatste doe ik gewoon eigenlijk niet.
Nee, dat kan natuurlijk ook, net zoals iemand zelden tot nooit verdriet kan voelen, maar dat is toch wat anders dan zeggen dat je 'er niet aan doet', dat is alsof jij bewust hebt gezegd: 'Ik kies ervoor om nooit spijt te voelen' en dat kán niet, omdat het een emotie is.
Oud 02-05-2011, 15:14
Verwijderd
Citaat:
Nee, dat kan natuurlijk ook, net zoals iemand zelden tot nooit verdriet kan voelen, maar dat is toch wat anders dan zeggen dat je 'er niet aan doet', dat is alsof jij bewust hebt gezegd: 'Ik kies ervoor om nooit spijt te voelen' en dat kán niet, omdat het een emotie is.
Semantics! Ik zeg ook 'ik doe niet aan staand plassen'.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2011, 15:15
Verwijderd
En ik weet niet helemaal of ik het met je eens ben dat spijt een emotie is...
Met citaat reageren
Oud 02-05-2011, 17:01
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Hehe, ja, ik ben me ervan bewust dat ik het nu over een specifieke formulering heb die je misschien altijd wel in een bredere context gebruikt dan ik... Anders gezegd: denk je dat je er voor kunt kiezen om nooit spijt te voelen, dat het een bewuste keuze kan zijn?
Oud 02-05-2011, 19:15
JustADreamer
JustADreamer is offline
Citaat:
Hehe, ja, ik ben me ervan bewust dat ik het nu over een specifieke formulering heb die je misschien altijd wel in een bredere context gebruikt dan ik... Anders gezegd: denk je dat je er voor kunt kiezen om nooit spijt te voelen, dat het een bewuste keuze kan zijn?
Nóóit spijt voelen zal moeilijk zijn inderdaad, want spijt is voor een deel wel een emotie. Als je iemand per ongeluk pijn doet dan is spijt een automatische reactie van je lichaam en geest.

Maar veel mensen blijven hangen in spijt en schuldgevoel, en dat schiet geen fuck op, en dan is het ook geen emotie meer. Je houdt het gevoel van spijt dan bewust of onbewust vast.

Ikzelf heb ook heus wel eens spijt van hoe dingen gelopen zijn, maar in plaats van er in te blijven hangen trek ik er m'n les uit en zorg dat ik de volgende keer een betere keuze maak. Zoals Volk dus al zegt eigenlijk.
Oud 02-05-2011, 19:38
Volk
Volk is offline
Hmm... Ik denk niet dat je automatisch spijt voelt als je iemand per ongeluk pijn doet. Tenminste, ik niet. Toen ik iemand per ongeluk aanreed was de eerste emotie bezorgdheid. En daarna kwam ergernis. Maar spijt kwam niet langs. En als ik iemand per ongeluk pijn doe zeg ik automatisch sorry, niet omdat het me spijt, maar omdat het aangeleerd is. Ik weet niet of het echt een emotie is, misschien is spijt ook wel aangeleerd.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2011, 21:43
Nienna*
Nienna* is offline
Wat een mooie discussie.
Voor mij is spijt wel degelijk een emotie. Ik heb vaak spijt als ik bijvoorbeeld gemeen doe tegen mijn moeder. Soms heb ik daar al spijt van op het moment dat ik het zeg (of vlak daarna dan natuurlijk), omdat ik weet dat ik onredelijk was. Dat is wel degelijk een spijtgevoel, maar voor mij niet (meestal niet) zo ernstig dat ik daar dagen mee zit natuurlijk.

Zelf heb ik het meest spijt gehad van dingen die ik niet gedaan heb. Dingen die ik wél heb gedaan, en die verkeerd uitpakten, heb ik vaak na veel overweging gedaan en met mijn volle verstand. Dingen die ik niet heb gedaan daarentegen heb ik vaak niet gedaan uit angst of verlegenheid. Dat is zonde, want daardoor ben ik mooie dingen mis gelopen. Van zulke momenten heb ik spijt, ook al was het op dat moment echt niet "mogelijk" omdat ik er te bang voor was. Toch kan ik er wel eens over piekeren, "what if", ook al weet ik rationeel gezien dat dat als vanzelfsprekend geen enkele zin heeft.
Maar ik heb mijn emoties nou eenmaal niet altijd (of zeg maar gerust meestal niet) in de hand.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2011, 00:29
Verwijderd
Citaat:
Hmm ik vind het moeilijk. Ik denk dat spijt een opeenstapeling van gevoelens is, maar ik vind het moeilijk om te bepalen welke onderdelen dat dan precies zijn (verdriet, frustratie, maar spijt heeft als kenmerkend element natuurlijk dat wij mensen in staat zijn om ons voor te stellen hoe we óók hadden kunnen reageren, iets waarvan ik aanneem dat dieren het niet kunnen - dus is je spijt gebaseerd op de fout in je handelen, of op je gedachten daarna?).
Ik denk niet dat je kunt kiezen welke gedachten/gevoelens er in je opkomen, maar ik denk wel dat het mogelijk is om wel of niet bepaalde gedachten/gevoelens te gelóven. Ik ben in ieder geval wel in staat om mezelf tijdens een negatieve bui af te vragen "....is het wel relevant/waar wat ik hier loop te denken..." en mezelf op die manier uit een emotie te halen. Dus in die zin kan ik er wel voor kiezen om geen spijt te voelen, denk ik, maar dat is dan niet zo zeer de bewuste keuze van "ik wil nooit meer spijt voelen", in plaats van een bewuste keuze om tijdens een willekeurig negatief gevoel de stop eruit te trekken.

Ik voel trouwens net als Volk ook niet automatisch spijt als ik iemand pijn doe - in de meeste gevallen heb ik het voor mezelf wel gerechtvaardigd en zeg ik niet eens sorry Maar dat kan ook een negatieve karaktertrek zijn
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 20:58
Aybike
Aybike is offline
Citaat:
Waar heb je meer spijt van
Als je ergens nee op hebt gezegd maar je wou liever ja zeggen of je hebt ergens ja op gezegd maar wou nee op zeggen.

bijv. leuke jongen/meisje vraagt je en je zegt nee.
of een niet leuke jongen of meisje vraagt je en je zegt ja.

geef ook voorbeelden als dat kan
Oke nog een keer Mijn hersenen kunnen het weer niet aan

xo
Met citaat reageren
Oud 06-06-2011, 21:10
Verwijderd
Citaat:
Oke nog een keer Mijn hersenen kunnen het weer niet aan

xo
=D geef nie. oke je kan wel eens denken: had ik daar nou ja op gezegd. of had ik daar nee op gezegt. bij welke voel je meer. pff had ik daar nou ... op gezegd. hoop da je hem snapt x
Met citaat reageren
Oud 08-06-2011, 22:32
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Dat iemand ergens geen spijt van heeft betekent voor mij nog niet dat diegene zich er niet klote om kan voelen.
Oud 10-06-2011, 01:11
Verwijderd
Citaat:
Dat iemand ergens geen spijt van heeft betekent voor mij nog niet dat diegene zich er niet klote om kan voelen.
klote voelen --> geweten --> spijt

Kun je uitleggen hoe je dat los van elkaar kan zien?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2011, 05:13
Verwijderd
Citaat:
klote voelen --> geweten --> spijt

Kun je uitleggen hoe je dat los van elkaar kan zien?
Nouja, het 'juiste' is niet altijd het beste. Stel, jouw beste vriend is smoorverliefd op je, en jij niet op hem. Als je hem dat dan gaat vertellen, en hij heeft daardoor een heel erg gebroken hart, hoef je daar natuurlijk niet echt spijt om te hebben. Maar dan kan je je er nog wel heel kut om voelen.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2011, 11:20
Verwijderd
hmm, goed voorbeeld
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten